Fles' Travelsnacks, part 142BestemmingLuxemburg
Datum / data15 t/m 18 juli 2023
Gezelschap@Cat-astropheVervoerDe modaliteitsbingo raakte aardig vol: Trein, treinvervangend busvervoer, regulier busvervoer, tram, taxi, kabelbaan, lift, en veel benenwagenwerk. Dan denk ik dat we alles wel hebben.
AanradersWandeling maken door de oude stad. Erg mooi, veel op en af maar het is het best waard.
AfradersCheck de tijden van de bus en zorg dat je niet op een taxi aangewezen bent want die zijn peperduur. We waren zomaar 30 Euro kwijt voor een stukje van nog geen 3 km.
Foto's!Het begon na wat voortransport met deze
Siemens Desiro ML op het enigszins psychedelische station van Liège-Guillemins.
![01.jpg]()
In Clervaux bleek ineens dat er (al zes weken) werkzaamheden waren en de trein niet verder reed. Dus pakten we de vervangende snelbus naar Ettelbrück.
![02.jpg]()
Uiteindelijk kwamen we aan op het station van Luxemburg zelf. Daar eerst even boodschappen gedaan omdat we in een AirBnB sliepen waar geen winkels in de buurt waren. Toen weer met de trein terug naar Dommeldange waar de compound in de buurt was. Inmiddels regende het wel behoorlijk hard.
![03.jpg]()
Het uitzicht uit ons appartement. Ja, ook nog twee trappen op inderdaad.
![04.jpg]()
Mooie wolkenluchten bij zonsondergang.
![05.jpg]()
Op zondag liepen we eerst naar het nieuwe station Pfaffenthal-Kirchberg. Daarvandaan vertrekt een kabelbaantje over een lengte van 200 meter naar de bovenkant van het dal, waar de Groothertogin Charlottebrug begint. Mooi werk
![06.jpg]()
Vanaf de brug heb je al uitzicht op de stad en het dal met de spoorlijn.
![07.jpg]()
In het verlengde van de brug de tamelijk megalomane Europa-wijk Kirchberg.
![08.jpg]()
Bejaardentehuis "Fondation Pescatore" aan de overkant van het dal.
![09.jpg]()
Daarvandaan gingen we met de panoramalift weer omlaag.
![10.jpg]()
Hier één van de verdedigingstorens uit (ik denk) de 17e eeuw. Op de achtergrond een stuk van die nogal beeldbepalende brug.
![11.jpg]()
Een stukje verderop ontdekten we zowaar een Wassertretbecken. Daar moeten we in!
![12.jpg]()
Inmiddels was het wel tijd voor een plaatsvervangende lunch: Koffie (thee) met gebak van de Poolse supermarkt onderaan de panoramalift.
![13.jpg]()
Daarna weer met de panoramalift naar boven en met de tram terug de brug over.
![14.jpg]()
Midden in de Europa-wijk staat namelijk ook het nationale watersportcentrum D'Coque waar je van 5 verschillende hoogtes duikplanken kunt springen. Maar je kunt er ook gewoon baantjes trekken in een Olympisch 50-meterbad. Dus dat hebben we maar gedaan. Badmuts verplicht. En die had ik dus niet meegenomen. Kon ik er eentje lenen van de badmeester. Hij wilde hem wel weer terug. Om de hygiëne was het in elk geval niet te doen dus. Rare jongens, die Galliërs.
Enfin, daarna nog een eind teruggewandeld naar de basis. 's Avonds weer met de bus de stad in voor een hapje eten. Dat werd deze kalkoen cordon bleu met champignonsaus. Erg lekker.
![15.jpg]()
Na het eten zijn we nog even wat gaan drinken in een hip straatje vol met hippe tentjes en andere hippe dingen. En toen wij er aan toe waren om weer naar huis te gaan bleken we net de laatste bus gemist te hebben. Dus maar een taxi genomen die achteraf wel erg duur was. Maar goed. Voor dat geld mochten we er wel een foto van maken ook, vond ik.
![16.jpg]()
Maandagochtend gingen we met de bus de stad in voor in eerste instantie wat souvenirtjes, en daarna de Wenzel rondwandeling. Dan kom je langs allerlei plekken met fraai uitzicht op het centrum.
![17.jpg]()
![18.jpg]()
![19.jpg]()
![20.jpg]()
Aan het eind van de wandeling was het weer lunchtijd
![21.jpg]()
Hierna hadden we het eigenlijk wel een beetje gezien. Maar eerst bezochten we nog de Cathédrale Notre-Dame, en moesten we nog een ijsje eten. Hier poseer ik even met de Coupe After Eight van Cat vanwege een controverse daarover in de KSC. Stiekem had ik zelf een ander ijsje

Een coupe Malaga.
![22.jpg]()
's Avonds weer lekker gegeten in de stad, met een kaasplankje en een glaasje port als toetje
![23.jpg]()
Dinsdagochtend waren we tijdens het wachten op de bus nog getuige van deze meneer die druk was met het schilderen van de haaientanden en de zebrastrepen. En een beetje aftoppen met sneldroogpoeder (of zand, weet ik veel).
![24.jpg]()
![25.jpg]()
En toen de bus gekomen was gingen we de stad in voor een ontbijtje. Het stokbrood van zaterdagmiddag was namelijk op maandag al niet meer te harden

Dusja. En hierna zijn we de rest van de dinsdag bezig geweest om thuis te komen
![26.jpg]()
Kortom, een geslaagd weekendje