Fles' Travelsnacks, part 143BestemmingStendal en Tangermünde, Duitsland
Datum / dataVrijdag 28 t/m zondag 30 juli 2023
BeweegredenOp 31 mei 2023 werd ik 50 jaar oud. Bij die gelegenheid heb ik van mijn KSC-vriendjes hier op Fok! behalve een prachtig fotoboek en een doos speciaalbier, een mooi bedrag gekregen voor een treinreisje, op voorwaarde dat ik er een Travelsnack van ga maken. Bij deze dus: Dank je wel KSC-vriendjes!
VervoerDe trein natuurlijk. En veel gelopen ook!
AanradersFriet uit de frietmachine, nu al in enige seconden op tafel! En het smaakt verrassend goed! En de Uenglinger Tor was ook leuk. En Tangermünde. Eigenlijk was alles leuk
AfradersJa, het weer op zaterdagochtend

Bleek later code oranje voor afgegeven te zijn. Nou ja. Het werd weer droog
Foto's!Het begon al goed: de Pimpel-expres reed vrijdag zonder het gebruikelijke restauratierijtuig. Dus maar vast een paar blikken Grolsch uit de Kiosk op het perron getrokken, voor onderweg.
![01.jpg]()
Hier komt ie aan.
![02.jpg]()
Toen ik het bij Minden (Westf) tijd vond om de blikken open te trekken kwamen uit allerlei tassen in de coupé ineens ook alcoholische versnaperingen tevoorschijn

Kennelijk durfde men niet goed of zo. Onder andere deze gin-tonic met flamingo-rietje (voor
@bitterbal 
)
![03.jpg]()
Uiteindelijk kwam ik aan in Stendal, waar ik sliep in Hotel Am Bahnhof, tegenover het station. Een eenvoudige kamer.
![04.jpg]()
Omdat het pas kwart voor acht was en er voor zaterdagochtend regen voorspeld was, ben ik gelijk de stad in gelopen voor een eerste indruk. Onderweg kwam ik de Pulverturm tegen, een kruittoren uit 1450, waar vanaf 1838 de brouwers en de hoteliers van de stad hun ijs koel bewaarden.
![05.jpg]()
Daarna even doorgelopen naar de Tangermünder Tor, één van de twee bewaard gebleven stadspoorten. Helaas gesloten.
![06.jpg]()
Onder de Tangermünder Tor stond een gerestaureerde paardentram, die in 1987 ergens in een achtertuin teruggevonden was. Tussen 1892 en 1926 reed er in Stendal een paardentram. Met de afscheidsrit op 14 oktober 1926 kwam er een einde aan de laatste paardentram van Duitsland.
![07.jpg]()
Daarna liep ik door de Bahnhofstrasse weer naar het station en het hotel terug. Inmiddels pakken zich donkere wolken samen. Het zou vrijdagavond droog blijven gelukkig
![08.jpg]()
Heerlijk gegeten bij Grieks restaurant Korfu naast het hotel. Bifteki gevuld met feta en jalapeños
![09.jpg]()
Daarna eigenlijk maar meteen gaan slapen ook, de dag zat er wel op. Volgende ochtend een eenvoudig ontbijtje in het hotel. Met reepjes smac in ketchup, echt oostblokvoer

(ja zie je niet zo goed op de foto, liggen onder tomaatje/komkommer).
![10.jpg]()
Na het ontbijt volgde een treinritje met deze mooie BR650 naar Tangermünde, 10 km verderop aan de oever van de Elbe (en, u verwacht het niet, de monding van de Tanger). In de verte komt er al wat slecht weer aan.
![13.jpg]()
Eenmaal gearriveerd in Tangermünde stak ik de paraplu op en begon vol goede moed aan de wandeling naar de burcht. Al snel begon het harder en harder te gieten. Uiteindelijk heb ik ongeveer een kwartier onder een bushokje gestaan, wachtend tot dit iets minder zou worden
![14.jpg]()
Uiteindelijk bereikte ik de burcht, waar een sjiek restaurant / hotel in gevestigd is tegenwoordig. Ik was allang blij dat ik droog en warm binnen zat, dus besloot maar meteen daar te gaan lunchen. Een fijne salade en dit: Varkenshaasmedaillonnetjes in een jasje van parmezaanse kaas en ei gebakken, op tagliatelle met tomatensaus. Best lekker
![15.jpg]()
Na het eten was het ergste noodweer gelukkig voorbij. Het werd zelfs droog, dus ik kon nog even een wandeling over de burcht maken. Hier zien we de monding van de Tanger in de Elbe vanaf de burcht.
![16.jpg]()
Hier hebben we de Kapitelturm uit de 14
e eeuw, later eeuwenlang gebruikt als graanschuur voor Berlijn. Ik had deze willen beklimmen maar het kwam niet zo uit (geen zin om drie kwartier te wachten etc).
![17.jpg]()
Hier nog een blik op de gevangenistoren en de toegangspoort tot de burcht.
![18.jpg]()
Even verderop bezocht ik het Burgmuseum Schloßfreiheit. Ben je eigenlijk zo doorheen, weinig spannends, maar toch leuk. En even een geurspoor achtergelaten natuurlijk
![19.jpg]()
Verder de stad in: De Eulenturm, staat ook ergens midden op straat gewoon. Op de achtergrond de St. Stephanskirche uit het eind van de 14
e eeuw.
![20.jpg]()
De St. Stephan van voren. Tevens wereldrecord meeste bakstenen op één foto

Met zijn 87,40 meter was dit tot 1955 het hoogste gebouw van de hele streek (de Altmark).
![21.jpg]()
Vlak naast de kerk verkochten ze het Tangermünder Kuhschwanzbier, misschien wel het belangrijkste puntje waar ik voor kwam

Hier het bord boven de taveerne waar het getapt werd (en waar ik het dus even geproefd heb. Erg lekker!

)
![22.jpg]()
Aan de overkant van het plein dit drietal middeleeuws aandoende pandjes. Hierin zitten het hotel en het winkeltje wat bij het betreffende bier hoort.
![23.jpg]()
Op weg terug naar het station kwam ik nog een recent gerestaureerd stuk van de stadsmuur tegen. Daar staat mijn kratje Koeielulbier.
![24.jpg]()
![25.jpg]()
In een kwartiertje reed ik met de trein weer terug naar Stendal, waar het tijd was voor wat opfrissen en een ouwelullendutje. Daarna maar weer de stad in, want ik had nog een Biergarten aan de Stadtsee op de lijst staan. Bij Biergarten Seeperle verhuren ze ook waterfietsen. Tenminste, als het mooi weer is. Nu niet.
![26.jpg]()
![27.jpg]()
Het avondeten heb ik, na die varkenshaasjes en die pasta, vrij klein gehouden. Een onverwacht smaakvol frietje met uit een automaat

Drie euro, in 35 seconden bereid, #HOEDAN. Nou ja, zo dus.
![11.jpg]()
![12.jpg]()
![28.jpg]()
Een hele belevenis alles bij elkaar

Eén en ander nog even afgerond met een ijsje.
![29.jpg]()
Zondagochtend na het ontbijt checkte ik uit. Ik mocht de bagage gelukkig in het hotel laten staan want ik wilde eerst nog even naar het dierenpark. Onderweg kwam ik langs een school met typische Oost-Duitse lantarenpalen (en kasseitjes op de weg). Lekker roestig.
![30.jpg]()
Wat later kwam ik aan bij de Tiergarten Hansestadt Stendal waar je voor 4 euro naar binnen mag. Best leuk, veel te zien!
![31.jpg]()
![32.jpg]()
![33.jpg]()
![34.jpg]()
![35.jpg]()
![36.jpg]()
En een leuke manier om fooien bij elkaar te schrapen

Mesmerizing
Enfin, na ruim een uur had ik dat wel gezien dus liep ik richting de Altstadt. Er was nog tijd genoeg dus ik liep nog even naar de Uenglinger Tor.
![37.jpg]()
En hey verrek, bovenaan die trap staat een deur open

Je kunt erin

Meteen maar even gedaan. Voor twee euro mocht ik zelfs helemaal naar de top klimmen (erg smal). Leuk om nog even meegepakt te hebben
![38.jpg]()
![39.jpg]()
En daarna de tas weer opgehaald in het hotel, een paar broodjes gegeten op het station en de trein terug naar huis weer in
![40.jpg]()
Super cool verjaardagskado