quote:
Op maandag 28 februari 2022 07:43 schreef snabbi het volgende:[..]

Ik ben blij dat mijn eigen twijfel of je de argumentatie van Poetin moet geloven - bij jou de duidelijkheid geeft dat ik op de loonlijst van Poetin sta.
Dat is niet wat je zegt. Het gaat er niet om of jij gelooft of Putin die dreiging voelt. Het gaat er om dat je niet ontkent dat het gevoel van dreiging terecht is. Het is totale en volledige flauwekul om te denken dat het Westen Rusland bedreigt met de toetreding van Oekraïne tot de EU. Er is nog nooit enige sprake geweest van een voornemen van Westerse kant (NATO/EU/VS) om Rusland aan te vallen, zeker niet in de recente geschiedenis.
Terwijl vanaf de andere kant de oorlogsretoriek en de dromen van een Groot Russisch rijk al decennia lang (en de laatste jaren heftiger dan ooit) deze kant opkomen. En Rusland wel de eigen grenzen op blijft rekken via oorlog en puppetstates. Tuurlijk, Amerika voert ook dubieuze oorlogen. Maar zij bezetten Mexico en Canada niet.
De enige reden waarom Rusland zich bedreigt voelt is omdat ze zijn blijven hangen in de koude oorlog en hun economie volledig afhankelijk is van zaken die niet toekomstproof zijn. Omdat ze investeren in de verkeerde zaken en het geld niet gaat naar modernisering, of voedsel voor het volk. Er is geen sprake van dreiging vanuit het Westen, er is slechts sprake van een ondergang van een rijk en dat hebben ze volledig en totaal aan zichzelf te danken. Niets meer en niets minder.
Poetin is in zijn eigen sprookje gaan geloven. Eerst het sprookje van dreiging uit het Westen, daarna in het sprookje dat hij dat met een nieuwe USSR kan counteren. Beide is flauwekul. De enige manier waarop Rusland weer een kans op grootheid maakt is na een apocalyptisch event, als ze dan wel op een normale manier met hun resources omgaan. Ze hebben de bot gemist en spartelen wat na. Niemand, echt niemand is geïnteresseerd in het Russische grondgebied. Zo zit de wereld niet meer in elkaar, dat snapt iedereen. Behalve een paar fossiele denkers in Rusland.