quote:Russen rukken op naar hoofdstad Kiev, zware gevechten bij nabijgelegen vliegveld
Russische troepen rukken op naar Kiev. Rusland probeert daarbij aan de rand van de Oekraïense hoofdstad een militair vliegveld in te nemen.Om het Hostomel-vliegveld wordt zwaar gevochten.
Enkele tientallen Russische gevechtshelikopters zouden vanuit Belarus naar het vliegveld zijn gevlogen. Ze zouden niet alleen hebben gevochten, maar ook troepen hebben gedropt. Oekraïne zegt drie van die helikopters te hebben neergeschoten.
Hostomel ligt ongeveer 25 kilometer ten noordwesten van het centrum van Kiev. Het ligt bovendien een paar kilometer van een snelweg tussen Kiev en Belarus.
quote:Burgemeester Kiev kondigt avondklok af
De burgemeester van Kiev heeft een avondklok afgekondigd. Inwoners van de Oekraïense hoofdstad moeten van 22.00 tot 7.00 uur thuisblijven, melden lokale media.
Burgemeester Vitali Klitsjko voert de avondklok in om de inwoners te beschermen. In en rond Kiev vinden aanvallen door het Russische leger plaats.
Vier metrostations in de stad worden gebruikt als schuilkelders. Tijdens de avondklok rijdt geen openbaar vervoer
quote:EU werkt volgens bronnen ook aan sancties voor Belarus
De Europese Unie werkt niet alleen aan nieuwe zware sancties voor Rusland, maar wil ook Belarus treffen. De aanval op Oekraïne komt immers ook van die zijde, zeggen hooggeplaatste EU-bronnen.
De EU-leiders komen donderdagavond bijeen en willen dan groen licht geven voor ingrijpende extra strafmaatregelen die ook de Russische economie zullen treffen. "Over 99 procent van het voorbereide sanctiepakket is overeenstemming", zegt een ingewijde.
Belarus loopt de laatste jaren steeds meer aan de leiband van Moskou. Rusland posteerde er de afgelopen weken tienduizenden militairen, die nu ook worden ingezet voor de inval in Oekraïne.
quote:Russische troepen bereiken voormalige kernreactor Tsjernobyl
Russische troepen hebben het gebied rondom de voormalige Oekraïense kernreactor Tsjernobyl bereikt. Volgens Oekraïne kwamen de militairen het land in vanuit Belarus, dat ten noorden van Oekraïne ligt. Lokale media melden dat een opslagplek voor kernafval is getroffen door de Russische beschietingen. Volgens een woordvoerder van de Oekraïense minister van Binnenlandse Zaken kan er radioactieve straling vrijkomen als er in het gebied wordt geschoten.
Het gebied bij Tsjernobyl is radioactief sinds een kernreactor ontplofte in 1986. Dit werd de grootste kernramp ooit.
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky noemt de aanval op Tsjernobyl "een oorlogsverklaring aan heel Europa". Zelensky schrijft op Twitter dat "onze verdedigers hun levens geven zodat de tragedie van 1986 zich niet herhaalt".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Achtergrond
https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraineIl mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
Dan zijn de vrouwen plots het zwakke geslacht, en willen ze niet, of kunnen ze niet meevechten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:26 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Maar, eerlijk gezegd zou ik ook niet staan springen. In Nederland zouden de vrouwen ook aan de beurt zijn in een hypothetisch geval als dit.
Ohja dit soort domme praatjes weer. In Nederland geld het gewoon voor mannen en vrouwen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
In NL kan je dan gewoon op papier een vrouw worden oid.
Je kan ook je gezin huis en haard verdedigen met een wapenquote:Op donderdag 24 februari 2022 20:26 schreef nattermann het volgende:
[..]
Gezin, huis en haard verdedigen prima. Maar mijn land? Nooit van mijn leven.
Nee hoor, maar het is ook niet zo zeer een mentaliteitskwestie. Wel een kwestie van brute oorlogskracht. Rusland is gewoon veel sterker dan Polen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Poolse geschiedenis, Poolse cultuur, Pools nationalisme en militarisme. Dat land laat niet nogmaals over zich heen lopen, door niemand.
Men onderschat Polen en diens strijdkrachten echt enorm hier.
Ik geloof niet dat de NAVO dat gaat doen. Zullen misschien wat militaire steun sturen maar niet meer. Baltische staten zullen ze zelfs laten lopen denk ik. Poetin is wat dit betreft bereid veel verder te gaan denk ik, NAVO niet. Helemaal als China ook nog de kant van Rusland zou kiezen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:20 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Ja, en dan een totale oorlog met de NAVO riskeren? Daar geloof ik persoonlijk niet zo in en zeker niet nu er bergen materieel richting het oostblok wordt geschoven. De Russen hebben momenteel hun handen vol aan Oekraïne en zijn niet achterlijk.
Komt omdat Oekraine een relatief moderne democratie is en dus geen harde straffen op desertie meer heeft.quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat snap ik dus echt niet... Werkelijk waar... Je vaderland verlaten? In oorlogstijd? Niet willen vechten voor je land?
Zal er bij mij wel nooit ingaan.
En hoe weet je wat je land is? Ik bedoel, grenzen hebben we niet dus dat wordt wat lastig verdedigen hè. Was allemaal niet belangrijk. De wereld was één grote punica oase waar grenzen maar een door mensen verzonnen streep op de kaart warenquote:Op donderdag 24 februari 2022 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je land wordt aangevallen dan verdedig je je land... of zeg ik nu iets heel geks?
Ga eerst maar ff Kamp van Koningsbrugge kijken nu. Dan weet je waar je over praat.quote:
Als je land je roept kom je.quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij zou wel vooraan het front staan?
Gewoon de veldkeuken in, gelijkheid voor allen....quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Dan zijn de vrouwen plots het zwakke geslacht, en willen ze niet, of kunnen ze niet meevechten.
Maar als het om pallets sorteren gaat, moeten ze evenveel loon
Dat kan ik nog wel, maar mij een wapen en een uniform geven is echt verspilling van resourcesquote:Op donderdag 24 februari 2022 20:26 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
We hebben ook personen nodig om lijken op te ruimen, toiletten schoon te maken , eten te verdelen enzo
quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:29 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als je land je roept kom je.
Geen enkele twijfel, terwijl ik zeker weet dat ik 1 van de eersten zou zijn om in mijn broek te plassen van angst.
Waarom zou 'ie Oostenrijk aan gaan vallen? Finland lijkt me al onwaarschijnlijk, maar Oostenrijk...quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:29 schreef -XOR- het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren wanneer een Finland of Oostenrijk bijvoorbeeld aangevallen zouden worden. Ik neem aan dat die de facto geschakeld NAVO-lid zijn.
is die aflevering niet geschrapt vanavond?quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ga eerst maar ff Kamp van Koningsbrugge kijken nu. Dan weet je waar je over praat.
En alle 36 andere officieel erkende seksenquote:Op donderdag 24 februari 2022 20:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja dit soort domme praatjes weer. In Nederland geld het gewoon voor mannen en vrouwen.
18 en 25 om te beginnen. Voor 3 maanden.quote:
Oh, ik zou ook zeker komen en niet vluchten, maar het is niet iets wat je graag zou doen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:29 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als je land je roept kom je.
Geen enkele twijfel, terwijl ik zeker weet dat ik 1 van de eersten zou zijn om in mijn broek te plassen van angst.
Lieverd: dat in jouw wereld alles een links Soros-complot is, betekent niet dat in de echte wereld soevereiniteit en landsgrenzen nog gewoon bestaan. Maar zoals ik al zei: je hele act hier is niet gebaseerd op kennis van Rusland of Oekraïne, maar op die aversie van je tegen die zelfbedachte fantomen die EU en NATO zouden moeten zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:29 schreef the-eye het volgende:
[..]
En hoe weet je wat je land is? Ik bedoel, grenzen hebben we niet dus dat wordt wat lastig verdedigen hè. Was allemaal niet belangrijk. De wereld was één grote punica oase waar grenzen maar een door mensen verzonnen streep op de kaart waren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |