2022quote:Op zondag 27 februari 2022 14:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Voorlopig escaleert het alleen maar verder. Kernwapens op scherp enzo.
Wie blinkt het eerst?
Het zal denk ik sterk afhangen van de etnische bevolkingssamenstelling en taal. Het zijn vooral de gele gebieden waar het verzet zeer intens zal zijn.quote:Op zondag 27 februari 2022 14:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ook. Verder lijkt het me ook een oorlog die Rusland nauwelijks kan winnen. Dat land bezet houden gaat ze echt ontzettend veel kosten. Aan militairen, maar ook financieel. Ik verwacht dan ook dat dit wel gewoon aan de onderhandelingstafel gaat eindigen, misschien komende week al wel.
Ik moet het allemaal nog zien. Voorlopig is de oorlog op de grond leidend. En zo slecht verloopt het volgens mij niet voor de Russen.quote:Op zondag 27 februari 2022 14:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ook. Verder lijkt het me ook een oorlog die Rusland nauwelijks kan winnen. Dat land bezet houden gaat ze echt ontzettend veel kosten. Aan militairen, maar ook financieel. Ik verwacht dan ook dat dit wel gewoon aan de onderhandelingstafel gaat eindigen, misschien komende week al wel.
Het probleem met zulke kaarten is dat het lijkt alsof de ingekleurde gebieden vast staan, of bezet zijn.quote:Op zondag 27 februari 2022 18:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Maar weer eens een update van het front. In het zuiden nog steeds een uitbouwing van het front. In de sector van Charkov bestaat het risico op een doorbraak. Oekraense troepen lopen het risico op omsingeling in 3 grote sectoren.
[ afbeelding ]
Deze kaart is van Wikipedia en wordt elk half uur gepdatet. Hoop dat iedereen hiermee akkoord gaat.
Dat ben ik met je eens. Als je de punten bekijkt waar de Russen het verst zijn doorgedrongen zie ik echter niet heel veel aanwijzingen voor grote Oekraense tegenaanvallen en zie je wel degelijk Russische progressie.quote:Op zondag 27 februari 2022 19:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het probleem met zulke kaarten is dat het lijkt alsof de ingekleurde gebieden vast staan, of bezet zijn.
In werkelijkheid is het veel onduidelijker. Russen in de rode gebieden kunnen bijvoorbeeld aangevallen/beschoten worden door Oekraners die weerstand bieden. En de steden zijn nog in Oekraense handen, terwijl er tal van berichten zijn van Russen die zich als Oekraners verkleed/vermomd hebben.
En dat allemaal nog los van de betrouwbaarheid, want vaak is ook gewoon onduidelijk wie waar zit of tot welk gebied een eenheid doorgedrongen is.
Als jij zeker weet dat je dit topic in OOR wil hebben dan kan ik dat voor je doen, daar hebben we yvonne niet voor nodigquote:Op zondag 27 februari 2022 18:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mag dit topic naar de forumsectie over de oorlog in Oekrane?
@:Yvonne
Dat weet ik zeker! Dankjewel.quote:Op maandag 28 februari 2022 00:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als jij zeker weet dat je dit topic in OOR wil hebben dan kan ik dat voor je doen, daar hebben we yvonne niet voor nodig
Laat maar even weten.
Ik vind die Wikipedia-pagina serieus best goed. Enorm aantal bronnen toegevoegd en de kaart wordt voortdurend gepdatet. Dus die mag er sowieso in wat mij betreft.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:27 schreef AgLarrr het volgende:
Is het een idee om in de OP links op te nemen van sites die expliciet de militaire ontwikkelingen volgen?
Het is allemaal nog niet beslist. Vraag me vooral af of Rusland genoeg troepen heeft voor een serieuze belegering. Bij een miljoenenstad heb je daar toch honderdduizenden soldaten voor nodig? Ze hebben nu nog geen 200.000 man voor het totale offensief bij elkaar geraapt.quote:
Als je het een en ander leest dan lijkt het er op dat Poetin het verzet tegen de inval onderschat heeft. En militair gezien heeft Rusland nog wel wat achter de hand. Er zijn ook niet nucleaire wapens ook wel bekend als superbommen die een hoop schade kunnen uitrichten. Dus het aantal soldaten op zich hoeft niet belangrijk te zijn in dit licht. Het is maar net hoever Poetin wil gaan?quote:Op maandag 28 februari 2022 08:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het is allemaal nog niet beslist. Vraag me vooral af of Rusland genoeg troepen heeft voor een serieuze belegering. Bij een miljoenenstad heb je daar toch honderdduizenden soldaten voor nodig? Ze hebben nu nog geen 200.000 man voor het totale offensief bij elkaar geraapt.
Ter vergelijking: De Duitsers zetten bij de inval in Frankrijk in 1940 meer dan 3 miljoen man in. En voor de omsingeling van Leningrad 750.000 man.
Dat klopt, je kunt in de moderne tijd altijd met met bommen dreigen. Maar als je een stad wilt omsingelen met zo'n beperkt aantal mannen heb ik daar toch mijn twijfels bij. Het biedt namelijk ruimte voor uitbraken in een stad met 3 miljoen inwoners.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Als je het een en ander leest dan lijkt het er op dat Poetin het verzet tegen de inval onderschat heeft. En militair gezien heeft Rusland nog wel wat achter de hand. Er zijn ook niet nucleaire wapens ook wel bekend als superbommen die een hoop schade kunnen uitrichten. Dus het aantal soldaten op zich hoeft niet belangrijk te zijn in dit licht. Het is maar net hoever Poetin wil gaan?
Niet idd. Dus ofwel het land snel overnemen zoals ze geprobeerd hebben de afgelopen dagen en misschien nog steeds proberen, of het verwoesten.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het is allemaal nog niet beslist. Vraag me vooral af of Rusland genoeg troepen heeft voor een serieuze belegering. Bij een miljoenenstad heb je daar toch honderdduizenden soldaten voor nodig? Ze hebben nu nog geen 200.000 man voor het totale offensief bij elkaar geraapt.
Ter vergelijking: De Duitsers zetten bij de inval in Frankrijk in 1940 meer dan 3 miljoen man in. En voor de omsingeling van Leningrad 750.000 man.
We kunnen lang en kort lezen en posten. De onvoorspelbare factor blijft Poetin. Die ik als ex KGB altijd al een raar mannetje vond.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat klopt, je kunt in de moderne tijd altijd met met bommen dreigen. Maar als je een stad wilt omsingelen met zo'n beperkt aantal mannen heb ik daar toch mijn twijfels bij. Het biedt namelijk ruimte voor uitbraken in een stad met 3 miljoen inwoners.
Ik snap er echt niets van nee. Misschien vandaar nu toch maar de vrede tekenen.quote:Op maandag 28 februari 2022 09:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet idd. Dus ofwel het land snel overnemen zoals ze geprobeerd hebben de afgelolpen en misschien nog proberen, of het verwoesten. Dat laatste zou dat zijn om Poetin zijn gezicht op korte termijn te redden, want de baas spelen over een totaal platgelegd Oekraine zal hem zowel intern als extern weinig goeds brengen.
Gaat niet gebeuren voorlopig. Het grootste probleem waar Poetin nu tegen aanloopt ook is dat het duidelijk is dat geen Oekraner vrede met Rusland wil. Het dat het verzet tegen de Russen enorm is. In alle lagen van de bevolking.quote:Op maandag 28 februari 2022 09:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik snap er echt niets van nee. Misschien vandaar nu toch maar de vrede tekenen.
Ja, daarom zeg ik ook steeds dat de huidige inzet niet gericht is op het veroveren van het hele land. Het gaat hem vooral om Kiev en de Donbas, maar wat hij met alleen Kiev, als dat al zou lukken, opschiet vraag ik me nog steeds af. Symbolisch leuk (en verschrikkelijk voor alle inwoners natuurlijk), maar het houdt de Oekraense regering echt niet tegen om vanuit een andere stad verder te gaan.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hij heeft zich een soort Afghanistan op de hals gehaald, dat zal ook wel ingedaald zijn nu. De vraag is of hij dan ook de handschoenen maar uittrekt en begint met grootschalig bombarderen etc.quote:Op maandag 28 februari 2022 09:06 schreef Megumi het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren voorlopig. Het grootste probleem waar Poetin nu tegen aanloopt ook is dat het duidelijk is dat geen Oekraner vrede met Rusland wil. Het dat het verzet tegen de Russen enorm is. In alle lagen van de bevolking.
Poetin heeft geen idee wat de tegenreactie gaat zijn op grootschalig bombarderen van steden. Dan gaat de NAVO echt niet toekijken. Verder kan hij het land ook niet totaal verwoesten. Het is duidelijk dat de Russen tot nu toe de gasleidingen ontzien: Rusland is afhankelijk van die doorvoer van gas aan Europa, dat is 1 van hun grootste inkomstenbronnen.quote:Op maandag 28 februari 2022 09:08 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hij heeft zich een soort Afghanistan op de hals gehaald, dat zal ook wel ingedaald zijn nu. De vraag is of hij dan ook de handschoenen maar uittrekt en begint met grootschalig bombarderen etc.
Blijkbaar wordt dat toch ingeschat als enorm belangrijk, als morele opdoffer voor Oekraine of strategisch. Anders een raar verhaal inderdaad.quote:Op maandag 28 februari 2022 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, daarom zeg ik ook steeds dat de huidige inzet niet gericht is op het veroveren van het hele land. Het gaat hem vooral om Kiev en de Donbas, maar wat hij met alleen Kiev, als dat al zou lukken, opschiet vraag ik me nog steeds af. Symbolisch leuk (en verschrikkelijk voor alle inwoners natuurlijk), maar het houdt de Oekraense regering echt niet tegen om vanuit een andere stad verder te gaan.
Ja precies. Dat lijkt mij dus ook. Zou hij dan echt nog troepen achter de hand hebben? Gezien de berichten over Tsjetsjenen en Kazachen die nu ook worden ingezet?quote:Op maandag 28 februari 2022 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, daarom zeg ik ook steeds dat de huidige inzet niet gericht is op het veroveren van het hele land. Het gaat hem vooral om Kiev en de Donbas, maar wat hij met alleen Kiev, als dat al zou lukken, opschiet vraag ik me nog steeds af. Symbolisch leuk (en verschrikkelijk voor alle inwoners natuurlijk), maar het houdt de Oekraense regering echt niet tegen om vanuit een andere stad verder te gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |