abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203874025
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Blijkbaar wordt dat toch ingeschat als enorm belangrijk, als morele opdoffer voor Oekraine of strategisch. Anders een raar verhaal inderdaad.

Of misschien dient het als wisselgeld straks in de onderhandelingen? Kiev blijft uiteindelijk toch niet Russische. Maximaal haalbare lijkt me de Donbas, Krim en misschien een soort van corridor richting Transnistria.
Ja, ik denk inderdaad dat het veroveren of aanvallen van Kiev gericht is op een zo sterk mogelijke onderhandelingspositie. Dat maakt ook dat Poetin dus helemaal niet van plan is heel Oekraïne te veroveren, vanaf het begin lijken onderhandelingen het doel geweest. Dag 2 vroeg hij ook al om onderhandelingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_203874042
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Blijkbaar wordt dat toch ingeschat als enorm belangrijk, als morele opdoffer voor Oekraine of strategisch. Anders een raar verhaal inderdaad.

Of misschien dient het als wisselgeld straks in de onderhandelingen? Kiev blijft uiteindelijk toch niet Russische. Maximaal haalbare lijkt me de Donbas, Krim en misschien een soort van corridor richting Transnistria.
Die corridor van de Krim naar de Donbass lijkt me ook wel haalbaar. Vanochtend opnieuw aanwijzingen dat de troepen in Mariupol een enorm risico lopen op omsingeling. (Laatste update van de kaart.)

pi_203874043
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik denk inderdaad dat het veroveren of aanvallen van Kiev gericht is op een zo sterk mogelijke onderhandelingspositie. Dat maakt ook dat Poetin dus helemaal niet van plan is heel Oekraïne te veroveren, vanaf het begin lijken onderhandelingen het doel geweest. Dag 2 vroeg hij ook al om onderhandelingen.
Dat is wel wat ik altijd heb gedacht (en in de topics in Nws ook altijd heb geschreven). Rusland wil zich naar een goede onderhandelingspositie schieten.

Oekraïne helemaal veroveren en daarna langdurig bezetten is onbegonnen werk. Bij onderhandelingen zal 'ie ook wat toe moeten geven, dan moet je wel wat hebben om toe te geven.
  maandag 28 februari 2022 @ 09:20:31 #229
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203874056
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, daarom zeg ik ook steeds dat de huidige inzet niet gericht is op het veroveren van het hele land. Het gaat hem vooral om Kiev en de Donbas, maar wat hij met alleen Kiev, als dat al zou lukken, opschiet vraag ik me nog steeds af. Symbolisch leuk (en verschrikkelijk voor alle inwoners natuurlijk), maar het houdt de Oekraïense regering echt niet tegen om vanuit een andere stad verder te gaan.
Als het plan was de regering te vervangen - en daar lijkt het op - dan had je wat aan Kiev gehad. Tenminste als je in de veronderstelling zou zijn dat de regering pakken ook tot een overgave zou leiden. Maar gegeven de huidige moraal en het huidige verzet ga je daar niets aan hebben. Een beetje Napoleon die Moskou innam.

Dus wat zijn dan nu de alternatieven?
1.Terugtrekken
2.Oekräine tot aan de Dnepr in nemen en tot een overgave / politiek compromis dwingen.
3. Oekraïne volledig militair verslaan en bezetten
4. Oekraïne tot overgave dwingen door inzet van conventionele wapens op burgerdoelen (bombardementen etc).
5. Oekraïne tot overgave dwingen door inzet (tactische) kernwapens

Ik heb geen idee waar ze in Moskou op aankoersen, maar voor een volledige bezetting hebben ze momenteel de troepen helemaal niet in de buurt. Terugtrekken zal wel geen optie zijn en ik denk niet dat Rusland nu al alle conventies overboord gaat gooien en steden gaat platgooien. Dus wat blijft er over... 2?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_203874066
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Oekraïne helemaal veroveren en daarna langdurig bezetten is onbegonnen werk. Bij onderhandelingen zal 'ie ook wat toe moeten geven, dan moet je wel wat hebben om toe te geven.
Ja, zijn eigen positie is versterkt en dat van het westen verzwakt: de NAVO blijkt inderdaad niet bereid om militairen naar Oekraïne te sturen en kunnen het land dus niet beschermen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 28 februari 2022 @ 09:24:46 #231
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203874110
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Poetin heeft geen idee wat de tegenreactie gaat zijn op grootschalig bombarderen van steden. Dan gaat de NAVO echt niet toekijken. Verder kan hij het land ook niet totaal verwoesten. Het is duidelijk dat de Russen tot nu toe de gasleidingen ontzien: Rusland is afhankelijk van die doorvoer van gas aan Europa, dat is 1 van hun grootste inkomstenbronnen.
In een bredere context heeft Poetin het een en ander duidelijk verkeerd ingeschat. Het verzet in de Oekraïne zelf. Maar ook daarbuiten. Voorbeeld hij heeft jaren geprobeerd de EU en de NAVO te verdelen en dat nu in een klap juist teniet gedaan. De reactie van Duitsland is in dat ligt historisch te noemen. Het opschroeven van het defensie budget en het leveren van wapens. Had Poetin ergens nog krediet. Dan is dat nu wel verdwenen.

Samengevat is Poetin denk ik een wereldvreemde man die daar door de boel volkomen verkeerd heeft in geschat. Poetin heeft ook een kliek om zich heen verzameld die te bang is om hem van objectieve kritiek te voorzien. Met zijn idee om de grenzen van de USSR te herstellen heeft hij denk ik ook last van grootheidswaanzin. Kortom een model dictator.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_203874117
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:20 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Als het plan was de regering te vervangen - en daar lijkt het op - dan had je wat aan Kiev gehad. Tenminste als je in de veronderstelling zou zijn dat de regering pakken ook tot een overgave zou leiden. Maar gegeven de huidige moraal en het huidige verzet ga je daar niets aan hebben. Een beetje Napoleon die Moskou innam.

1.Terugtrekken
2.Oekräine tot aan de Dnepr in nemen en tot een overgave / politiek compromis dwingen.
4. Oekraïne tot overgave dwingen door inzet van conventionele wapens op burgerdoelen (bombardementen etc).

Ik heb geen idee waar ze in Moskou op aankoersen, maar voor een volledige bezetting hebben ze momenteel de troepen helemaal niet in de buurt. Terugtrekken zal wel geen optie zijn en ik denk niet dat Rusland nu al alle conventies overboord gaat gooien en steden gaat platgooien. Dus wat blijft er over... 2?
Ik denk vooral

6. Zo snel mogelijk de onderhandelingen opstarten en zo officieel maken dat de Donbas en De Krim Russisch of onafhankelijk zijn. Wellicht inderdaad nog met een corridor van De Krim naar de Donbas. Dan is ook de hele Zee van Azov Russisch.
pi_203874123
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, zijn eigen positie is versterkt en dat van het westen verzwakt: de NAVO blijkt inderdaad niet bereid om militairen naar Oekraïne te sturen en kunnen het land dus niet beschermen.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Denk dat Rusland had gerekend op sancties, maar niet op sancties in deze mate. Het westen is waarschijnlijk wat minder verdeeld dan in was geschat.

Dat zal de onderhandelingspositie iets verzwakken. Dat de NAVO niet militair ingrijpt in Oekraïne, is waarschijnlijk wel goed ingeschat door de Russen. Anders zouden ze er - denk ik - ook niet aan begonnen zijn. Die kaart ligt wel op tafel, dus dat versterkt het iets. Individuele NAVO-landen sturen natuurlijk wel behoorlijk wat materiaal.

Beide partijen zullen gemeen hebben dat ze dit conflict niet op deze manier jaren door willen laten lopen. Oekraïne heeft dan als probleem die opstandige gebieden. Geven ze die weg? Of blijven ze bij Oekraïne met een redelijke mate van zelfbestuur, waarin ze dus potentieel een blok aan het been van Oekraïne kunnen worden.
pi_203874134
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:20 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

1.Terugtrekken

Ja dat Dnepr verhaal zou wellicht nog kunnen maar dan moeten er de komende dagen wel echt klappen gemaakt worden. Tot nu toe wijst weinig nog op echt superieure overwinningen met tienduizenden gevangen Oekraïense soldaten. En je hebt wel overwinningen van dat kaliber nodig, anders trekken de Oekraïners zich gewoon terug.
  maandag 28 februari 2022 @ 09:28:32 #235
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203874164
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn analisten die denken dat Poetin alleen gaat onderhandelen om de invasie te rechtvaardigen. Het hoofd van het Russiche onderhandelings team is Vladimir Medinsky de minister van cultuur. Wat aangeeft dat Poetin het vredesoverleg wil laten mislukken. Vladimir Medinsky is een van de ja knikkers in de kringen rond Poetin.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_203874166
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:24 schreef Megumi het volgende:

[..]
In een bredere context heeft Poetin het een en ander duidelijk verkeerd ingeschat. Het verzet in de Oekraïne zelf. Maar ook daarbuiten. Voorbeeld hij heeft jaren geprobeerd de EU en de NAVO te verdelen en dat nu in een klap juist teniet gedaan. De reactie van Duitsland is in dat ligt historisch te noemen. Het opschroeven van het defensie budget en het leveren van wapens. Had Poetin ergens nog krediet. Dan is dat nu wel verdwenen.

Samengevat is Poetin denk ik een wereldvreemde man die daar door de boel volkomen verkeerd heeft in geschat. Poetin heeft ook een kliek om zich heen verzameld die te bang is om hem van objectieve kritiek te voorzien. Met zijn idee om de grenzen van de USSR te herstellen heeft hij denk ik ook last van grootheidswaanzin. Kortom een model dictator.
Ben het eens met de eerste paragraaf, maar totaal niet met de tweede. Poetin is geen alleenheerser die het in Rusland allemaal in z'n eentje bepaalt.

Hij laveert en marchandeert 'n beetje tussen de verschillende clans met veel macht in Rusland. Die probeert 'ie allemaal zoveel mogelijk tevreden te houden.
pi_203874187
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:28 schreef Megumi het volgende:

[..]
Er zijn analisten die denken dat Poetin alleen gaat onderhandelen om de invasie te rechtvaardigen. Het hoofd van het Russiche onderhandelings team is Vladimir Medinsky de minister van cultuur. Wat aangeeft dat Poetin het vredesoverleg wil laten mislukken. Vladimir Medinsky is een van de ja knikkers in de kringen rond Poetin.
Er zitten onderministers van defensie en buitenlandse zaken bij, dit is best een serieuze delegatie voor een eerste gesprek. Maar Rusland zal vooral ook met het westen willen spreken, niet alleen 1-op-1 met Oekraïne.
  maandag 28 februari 2022 @ 09:30:58 #238
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203874189
Even een crosspost, vanwege goed spul.

quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:16 schreef Aurelius het volgende:
[ twitter ]
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_203874209
Osinga weer met een uitstekende analyse.

quote:
'Gestage opmars Rusland, maar met tactische fouten'
De militaire ontwikkelingen in Oekraïne van afgelopen nacht volgen hetzelfde patroon als dat van de afgelopen twee dagen, zegt hoogleraar Oorlogsstudies Frans Osinga. "Een langzame gestage opmars van Rusland. Maar toch met een aantal tactische fouten, waardoor Oekraïne in staat is om diverse aanvallen af te slaan", zegt Osinga in het NOS Radio 1 Journaal.

De tactische fouten begonnen volgens de hoogleraar al op de eerste dag. "De luchtmacht van Oekraïne is niet geheel vernietigd. We hebben gezien dat de pogingen om vliegvelden te veroveren, afslagen zijn. Dat is van Russische kant toch een beetje merkwaardig. Er zijn te weinig troepen en steun geleverd, vanuit de aanname dat ze die vliegvelden makkelijk konden innemen."

Een tweede fout noemt Osinga dat het erop lijkt dat tanks en pantserwagens zonder infanteriebescherming oprukken. "Hierdoor kunnen ze kwetsbaar zijn voor aanvallen met anti-tankwapens. Men had anders verwacht van Rusland, maar aan de andere kant zijn we pas in dag vijf, en we moeten er ook van uitgaan dat ze een plan b, plan c en plan d hebben klaarstaan."

Daarentegen is het niet alleen maar "kommer en kwel vanuit de Russische perceptie", zegt Osinga. "In het zuiden hebben ze wel degelijk successen. Vanuit de Krim richting de Donbas worden militaire successen geboekt. En nog steeds vindt vanuit het noordoosten een opmars richting Kiev plaats, waardoor de dreiging bestaat voor Kiev dat het langzaam omsingeld wordt."

Osinga benoemt dat nu ongeveer 60 procent van de troepen die Rusland had verzameld bij de grens is ingezet. De rest hebben ze nog achter de hand.
60 procent inzet van troepen inmiddels.
  maandag 28 februari 2022 @ 09:33:35 #240
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203874214
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ben het eens met de eerste paragraaf, maar totaal niet met de tweede. Poetin is geen alleenheerser die het in Rusland allemaal in z'n eentje bepaalt.

Hij laveert en marchandeert 'n beetje tussen de verschillende clans met veel macht in Rusland. Die probeert 'ie allemaal zoveel mogelijk tevreden te houden.
Poetin is op dit moment een alleen heerser in Rusland. Als je tegen hem ingaat kan je dat zelfs je leven kosten. Kijk eens met wat er gebeurd is met de vrije media in Rusland. Het demonstratie verbod wat met extreem geweld gehandhaafd is. De oppositie waarvan vrijwel alle leden nu zijn opgesloten en soms zelfs zijn vermoord. En zo kan je nog wel even doorgaan. Rusland is nu een land met een dictator aan het hoofd. En die bereid is zijn positie met meedogenloos geweld overeind te houden.
  maandag 28 februari 2022 @ 09:34:41 #241
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203874232
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zitten onderministers van defensie en buitenlandse zaken bij,
Precies. En daarom verwacht ik er dus niet veel van.
pi_203874255
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:34 schreef Megumi het volgende:

[..]
Precies. En daarom verwacht ik er dus niet veel van.
Wat verwacht jij dan van een eerste delegatie? Dit is enorm serieus voor een eerste, op zijn best voorbereidend, gesprek.
  maandag 28 februari 2022 @ 09:38:02 #243
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203874283
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat verwacht jij dan van een eerste delegatie? Dit is enorm serieus voor een eerste, op zijn best voorbereidend, gesprek.
Wat ik verwacht is dat deze onderhandeling gaat mislukken en dat Poetin President Zelensky daar de schuld van gaat geven. Poetin is een dictator. En het mag wel duidelijk zijn dat zijn beleid niet gericht is op vrede. Ook al gaat dat zelfs ten koste van zijn eigen volk.
pi_203874336
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:38 schreef Megumi het volgende:

[..]
Wat ik verwacht is dat deze onderhandeling gaat mislukken en dat Poetin President Zelensky daar de schuld van gaat geven.
Je snapt best wat ik bedoel. Als onderministers van buitenlandse zaken en defensie al niet duidelijk maken dat de onderhandelingen op zich best serieus zijn (al is zo vroeg de kans op slagen inderdaad klein, de eerste onderhandeling mislukt bijna altijd)... ik weet niet wat voor onderhandelaars je dan verwacht bij een eerste gesprek. Dat zijn nooit de topministers of presidenten zelf.
pi_203874362
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:38 schreef Megumi het volgende:

[..]
Poetin is een dictator. En het mag wel duidelijk zijn dat zijn beleid niet gericht is op vrede. Ook al gaat dat zelfs ten koste van zijn eigen volk.
Zijn beleid is niet gericht op vrede, maar momenteel duidelijk ook niet op het veroveren van heel Oekraïne. Er is dus een ander doel. En dat doel kan hij alleen aan tafel halen.
pi_203874388
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:33 schreef Megumi het volgende:

[..]
Poetin is op dit moment een alleen heerser in Rusland. Als je tegen hem ingaat kan je dat zelfs je leven kosten. Kijk eens met wat er gebeurd is met de vrije media in Rusland. Het demonstratie verbod wat met extreem geweld gehandhaafd is. De oppositie waarvan vrijwel alle leden nu zijn opgesloten en soms zelfs zijn vermoord. En zo kan je nog wel even doorgaan. Rusland is nu een land met een dictator aan het hoofd. En die bereid is zijn positie met meedogenloos geweld overeind te houden.
Het gaat ook niet om het "voetvolk". Die hebben niks te vertellen. Rusland is en blijft een oligarchie. Die houden Poetin in stand en Poetin hen.

Dit kan 'ie nooit allemaal inzetten zonder enige steun. En dan gaat het uiteraard niet over het voetvolk.
  maandag 28 februari 2022 @ 09:46:15 #247
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203874404
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je snapt best wat ik bedoel. Als onderministers van buitenlandse zaken en defensie al niet duidelijk maken dat de onderhandelingen op zich best serieus zijn (al is zo vroeg de kans op slagen inderdaad klein, de eerste onderhandeling mislukt bijna altijd)... ik weet niet wat voor onderhandelaars je dan verwacht bij een eerste gesprek. Dat zijn nooit de topministers of presidenten zelf.
In principe is er al onderhandeld over vrede op hoog niveau. En was Poetin doof daarvoor. Daarom denk ik dat het nut van dit team derhalve puur symbool politiek is. Kom op zeg het sturen van de minister van cultuur die daarboven op een groot voorstander is van het herstel van het Russiche rijk. Dan is het wel duidelijk toch!
pi_203874418
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:46 schreef Megumi het volgende:

[..]
In principe is er al onderhandeld over vrede op hoog niveau. En was Poetin doof daarvoor. Daarom denk ik dat het nut van dit team derhalve puur symbool politiek is. Kom op zeg het sturen van de minister van cultuur die daarboven op een groot voorstander is van het herstel van het Russiche rijk. Dan is het wel duidelijk toch!
Dat er een echte minister mee gaat zegt juist heel veel. Ik had een groep ambtenaren verwacht, deze delegatie is juist echt serieus.
  maandag 28 februari 2022 @ 09:48:45 #249
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203874433
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zijn beleid is niet gericht op vrede, maar momenteel duidelijk ook niet op het veroveren van heel Oekraïne. Er is dus een ander doel. En dat doel kan hij alleen aan tafel halen.
Lees en kijk eens wat nieuws. Het probleem is dat hij wel degelijk van plan is om heel Oekraïne te veroveren. Maar dat zijn troepen met redelijk succes worden verslagen. Poetin dacht dat Oekraïne snel zou vallen. En dat lijkt te mislukken.
pi_203874450
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2022 09:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat er een echte minister mee gaat zegt juist heel veel. Ik had een groep ambtenaren verwacht, deze delegatie is juist echt serieus.
Ja. Niet realistisch om te verwachten dat daar meteen Poetin en Zelensky aan tafel zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')