Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Even opgezocht voor bijvoorbeeld Estlandquote:Op maandag 21 februari 2022 19:42 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Landen waarin een Russische minderheid woont (zoals bijv. de Baltische staten) dienen die Russische vijfde colonne zo snel mogelijk de grens over te schoppen richting Rusland, zo veel is nu wel duidelijk.
quote:De Esten vormen met 68,6% de meerderheid van de bevolking. Daarnaast bevindt zich er een grote Russische minderheid (25,7%) en kleinere minderheden van Oekraïners (2,1%), Wit-Russen (1,2%) en Finnen (0,8%). Ongeveer 45% van de inwoners van de hoofdstad Tallinn bestaat uit niet-Esten.
Ja.quote:
Pleonasme gespotquote:Op maandag 21 februari 2022 19:49 schreef KINGIEE het volgende:
Manmanman, wat een trage geschiedenisleraar.
Wist je dat Oekraine in de revolutie ook een onafhankelijkheidsstrijd heeft gevoerd?quote:Op maandag 21 februari 2022 19:45 schreef Vallon het volgende:
Putin aan het uitleggen wat en waarom Oekraïne is ontstaan dat way back terug gaat in 1920... en nu zijn er veel vragen. Waarom worden er steeds weer consessies gedaan.
Klinkt alsof ie zo een tijdmachine in gaat stappen om dat allemaal recht te zetten....quote:Op maandag 21 februari 2022 19:51 schreef Jojoke het volgende:
Kijk nu komt de ware Tsaar Putler boven
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Nog grotere mongool dan we al dachten. Gaat dus helemaal niet om de NAVO.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:51 schreef Jojoke het volgende:
Kijk nu komt de ware Tsaar Putler boven
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Vadertje Rusland en terughalen van vergane glorie waar iedereen nog trots was.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nog grotere mongool dan we al dachten. Gaat dus helemaal niet om de NAVO.
Hoogste tijd voor een nog veel grimmigere, niets ontziende opvolger om weer eens wat regeringsleiders met de neus op de feiten te drukken. Reagan schijnt indertijd flink onder de indruk te zijn geweest van "The day after", misschien dat die randdebiel in het Kremlin nog tot inkeer te brengen is wanneer 'ie geconfronteerd wordt met beelden van de wereld na een wedstrijdje ver pissen van wereldleiders...quote:
Putain.quote:
Dat krijg je als je decennialang totale macht hebt. Elk mens draait dan door met zoveel macht.quote:
Wie gaat hem dat vertellen.quote:
Hij weet volgens mij juist heel goed welk spelletje hij hier aan het spelen isquote:
Hij heeft het over het Russische keizerrijk, dus Finland mag haar borst ook nat maken (maar is waarschijnlijk binnen een week bij de NAVO).quote:Op maandag 21 februari 2022 19:56 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Dit is erger dan gedacht. Dit gaat niet alleen om Oekraïne, zoals al werd verwacht. Hij wil de Sovjetunie terug en zegt dat nu ook hardop.
In totaal wel, maar deze geschiedenisles komt wel een beetje unhinged over.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hij weet volgens mij juist heel goed welk spelletje hij hier aan het spelen is
We gaan een donkere tijd tegemoetquote:Op maandag 21 februari 2022 19:55 schreef Confetti het volgende:
[..]
Die heeft ook al de noodtoestand afgekondigd voor een paar truckers.
Bijzondere tijden.
Als ze een aktekoffertje met explosieven bij die kolossale tafel in het Kremlin zetten zal dat waarschijnlijk hetzelfde effect hebben als dat koffertje in de Wolfsschanze indertijd...quote:Op maandag 21 februari 2022 19:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wie gaat hem dat vertellen... zeker niet een trillende FSB'er.
Is natuurlijk ook wel veelzeggend over de Russen dat de Oekraïners liever in zee gingen met een regime dat hen als untermenschen beschouwde.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:00 schreef crystal_meth het volgende:
Israel gaat z'n ambassade van Kiev verhuizen naar Lviv. Is dat niet de stad waar 1st Galician, de Ukrainse Waffen-SS divisie, elk jaar herdacht wordt?
BNOnieuws, een of andere idiot vanuit zijn zolderkamer in Tilburg. Ja die weet het allemaal wel te vertellen.quote:
Dat denk ik ook, maar toch. Compleet van het pad af.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hij weet volgens mij juist heel goed welk spelletje hij hier aan het spelen is
Ik vind dit vrij dreigende taal of ligt dat aan mijquote:Op maandag 21 februari 2022 20:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Net een vader die zijn tienerzoon streng toespreekt, maar in werkelijkheid is de tienerzoon al lang volwassen en leeft zijn eigen leven.
Ik vrees voor het zwartgalligst scenario dat geschetst werd. Niet alleen Oekraïne invallen, maar ook Moldavië. Daarnaast Belarus niet verlaten. Waardoor de hele oostflank van de EU langs het Rusland van Tsaar Putler komt te liggen.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:58 schreef KINGIEE het volgende:
Je hoort niks over de Donbass, alleen over Oekraïne.
Vrees voor de Oekraïners
Is zo ongeveer wel wat andere media ook vertalen. Maarja jij gelooft ook nog steeds dat Trump president is.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:02 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
BNOnieuws, een of andere idiot vanuit zijn zolderkamer in Tilburg. Ja die weet het allemaal wel te vertellen.
20+ inmiddels al, gaat hardquote:Op maandag 21 februari 2022 20:01 schreef Confetti het volgende:
https://www.investing.com/indices/rts-cash-settled-futures
Russische beurs futures 19% in de min. Capitulatie.
Mwah, de tienerzoon is wel mentaal en fysiek gehandicapt en leeft van de zak van verschillende anderenquote:Op maandag 21 februari 2022 20:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Net een vader die zijn tienerzoon streng toespreekt, maar in werkelijkheid is de tienerzoon al lang volwassen en leeft zijn eigen leven.
Waar? Op France24 is niets te zien.quote:
Blijkt dat filmpje van mij toch beter te kloppen dan onze putin verstehers zeiden.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Fake mag ik hopen?quote:
Onbekend, officieel, maar hij heeft waarschijnlijk een kind of meerderen bij een jong ex gymnastiek mevrouwtjequote:Op maandag 21 februari 2022 20:06 schreef TLC het volgende:
Heeft ie eigenlijk vrouw en kinderen ? of is hij de Russische Rutte ?
Volgens mij iig 2 dochtersquote:Op maandag 21 februari 2022 20:06 schreef TLC het volgende:
Waar kan ik dit zien?quote:Op maandag 21 februari 2022 20:06 schreef KINGIEE het volgende:
Aardgas prijs al 6% hoger.
Moeten we gaan hamsteren?
Heeft 'ie inmiddels ook al schuim op zijn mond staan?quote:Op maandag 21 februari 2022 20:04 schreef Vallon het volgende:
Vraag mij af of hij stereotype de telefoon pakt om het sein te geven.
Wel weer een les geleerd dat in veel landen en bij veel mensen, de trots tussen de oren belangrijker is dan de situatie.
Putin is compleet aan het losgaan over wat allemaal is gebeurd en de SovjetUnie - kennelijk - is aangedaan door misdadigers die voor het gerecht moet worden gedaagd. Wmb kan het alleen maar betekenen dat hij nu payback wil.
Zo lijkt het wel opgezet idd. Ook uit dezelfde antieke tijdquote:Op maandag 21 februari 2022 20:04 schreef Vallon het volgende:
Vraag mij af of hij stereotype de telefoon pakt om het sein te geven.
Bedeen de kachel 1 graad lager gezetquote:Op maandag 21 februari 2022 20:06 schreef KINGIEE het volgende:
Aardgas prijs al 6% hoger.
Moeten we gaan hamsteren?
Onbekend? Zijn dochter heeft toch een tijd in Den Haag gewoond?quote:Op maandag 21 februari 2022 20:06 schreef Molo het volgende:
[..]
Onbekend, officieel, maar hij heeft waarschijnlijk een kind of meerderen bij een jong ex gymnastiek mevrouwtje
Nu horen belgie en luxemburg ook gewoon bij Nederlandquote:Op maandag 21 februari 2022 20:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ik zit met stomheid te luisteren naar Putin. Hij wil de USSR terug en claimt dat Oekraïne bij Rusland hoort.
Dat is het zelfde als zeggen: belgie en luxemburg horen bij Nederland... bizar
Totale oorlogsretoriek.. vandaag gaat de boeken in.
Neuh. Hij pakt de Donbass, wat de Donbass zelf ook wel en daar blijft het bij.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:00 schreef Confetti het volgende:
Ik krijg een Totalen-Krieg-speech gevoel.
Het was ook de hoofdstad van de West-Oekraïense Volksrepubliek die juist heel lief waren voor de Joodse gemeenschap.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:00 schreef crystal_meth het volgende:
Israel gaat z'n ambassade verhuizen van Kiev naar Lviv. Is dat niet de stad waar 1st Galician, de Ukrainse Waffen-SS divisie, elk jaar herdacht wordt?
Ex-vrouw, vriendin (voormalige turnster, bekend als de "meest flexibele vrouw in Rusland") en minstens een dochter (met ex) en een tweeling.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:06 schreef TLC het volgende:
Om de geschiedenisboeken in te gaan.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:08 schreef Momo het volgende:
Waarom zou je op je 70ste nog dit soort dingen gaan oppakken als presidentOf is het de dementie die er in hakt ofzo. Worden we geregeerd door labiele oude mannetjes?
Ja, maar dat is echt al langggg voorbij, die is allang volwassen en niet meer in de EUquote:Op maandag 21 februari 2022 20:07 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Onbekend? Zijn dochter heeft toch een tijd in Den Haag gewoond?
Grootheidswaanzin kent helaas geen limietenquote:Op maandag 21 februari 2022 20:08 schreef Momo het volgende:
Waarom zou je op je 70ste nog dit soort dingen gaan oppakken als presidentOf is het de dementie die er in hakt ofzo. Worden we geregeerd door labiele oude mannetjes?
Hij gaat voor de macht heb ik het gevoel. En wil als overwinnaar de geschiedenisboeken in. Hij die Rusland weer een maakte en verenigde.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:08 schreef Momo het volgende:
Narcisme gone wildquote:Op maandag 21 februari 2022 20:08 schreef Momo het volgende:
Gewoon een seniele ouwe gek met teveel macht dusquote:Op maandag 21 februari 2022 20:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hij gaat voor de macht heb ik het gevoel. En wil als overwinnaar de geschiedenisboeken in. Hij die Rusland weer een maakte en verenigde.
Had Halbe Zijlstra toch gelijkquote:Op maandag 21 februari 2022 19:56 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Dit is erger dan gedacht. Dit gaat niet alleen om Oekraïne, zoals al werd verwacht. Hij wil de Sovjetunie terug en zegt dat nu ook hardop.
Die Bosma van de PVV roept altijd dat Vlaanderen bij Nederland hoort.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
Dat is het zelfde als zeggen: belgie en luxemburg horen bij Nederland... bizar
Het is meer dat hij toch al dood gaat. Putin lijkt me het type dat het best vindt als de wereld eindigt met hem.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:08 schreef Momo het volgende:
quote:Op maandag 21 februari 2022 19:56 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Blijkt dat filmpje van mij toch beter te kloppen dan onze putin verstehers zeiden.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Geen idee. Denk dat 'ie slimmer is dan 'ie lijkt.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Gewoon een seniele ouwe gek met teveel macht dus
Vrees dat je hier wel gelijk in hebtquote:Op maandag 21 februari 2022 20:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geen idee. Denk dat 'ie slimmer is dan 'ie lijkt.
En het is al te lang geen oorlog geweest. Dat zie je aan veel dingen in het westen.
Ah nou, als je vriend het zegt zal het wel zo zijn.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:13 schreef Discombobulate het volgende:
Vriend van me zegt dat het hier straks bij blijft. Tactiek van Rusland is die van de lange adem. Straks wordt het zomer, iedereen relaxt. Winter, gasprijzen omhoog en wij als Westen weer afhankelijk. Volgend jaar weer hetzelfde liedje, pak er nog even twee oblasten bij, etc. zodat die landbrug wordt gevormd. En het Westen accepteert nu wel die ontkoppeling van Donbas en Luhansk in het licht van een totale oorlog.
Dat laatste zal voor hem wel prima zijn, denk ik. Hij heeft ook niet veel aan gebieden waar ze niet bij Rusland willen horen.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:13 schreef Discombobulate het volgende:
Vriend van me zegt dat het hier straks bij blijft. Tactiek van Rusland is die van de lange adem. Straks wordt het zomer, iedereen relaxt. Winter, gasprijzen omhoog en wij als Westen weer afhankelijk. Volgend jaar weer hetzelfde liedje, pak er nog even twee oblasten bij, etc. zodat die landbrug wordt gevormd. En het Westen accepteert nu wel die ontkoppeling van Donbas en Luhansk in het licht van een totale oorlog.
Wie zegt dat Oekraïne dat zomaar accepteert?quote:Op maandag 21 februari 2022 20:13 schreef Discombobulate het volgende:En het Westen accepteert nu wel die ontkoppeling van Donbas en Luhansk in het licht van een totale oorlog.
Wat heb ik nou weer gedaan?quote:Op maandag 21 februari 2022 20:14 schreef Molo het volgende:
[..]
Vrees dat je hier wel gelijk in hebt
@:heatwave kom er eens in met je kartonnen rietje in plastic verpakt?
Zullen ze wel moeten. Alsof je WO3 gaat beginnen voor twee gebieden die zelf meer met Rusland hebben dan met Oekraïne.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wie zegt dat Oekraïne dat zomaar accepteert?
Uitleveren?quote:Op maandag 21 februari 2022 20:14 schreef riazop het volgende:
rustig blijven mensen
Wij hebben Sigrid Kaag en Von der Leyen!
quote:Op maandag 21 februari 2022 20:15 schreef Confetti het volgende:
Als een land/regeringsleider begint over weapons of mass destruction moet je bang zijn.
Heel bang.
Ach, Tjechoslowakije had ook niets in te brengen om Sudetenland op te gevenquote:Op maandag 21 februari 2022 20:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan kan ie nog veel en veel verder gaan.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:12 schreef speknek het volgende:
[..]
Het is meer dat hij toch al dood gaat. Putin lijkt me het type dat het best vindt als de wereld eindigt met hem.
Die gaan dat zeker niet accepteren. Daarom is de zet van Poetin ook briljant.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je vriend is een domme Tankie. Putin gaat achter de Maidanleiders aan.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:13 schreef Discombobulate het volgende:
zou ik ook doen met zo'n buurman ...quote:
quote:en zeker in combinatie met die raketten die in 5 minuten elke stad in Rusland kunnen raken van ze is dat natuurlijk een levensgroot probleem voor onze Russische vrienden![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat is inderdaad nog een geluk. Je zou in al deze crisissituaties Jean-Claude Juncker nog als EU-baas hebben.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:14 schreef riazop het volgende:
rustig blijven mensen
Wij hebben Sigrid Kaag en Von der Leyen!
Hihahoquote:Op maandag 21 februari 2022 20:16 schreef EINZ het volgende:
Oekraine gaat volgens mij gewoon een soort Sudetenland worden. Dat wordt gewoon na wat gesteggel en spierballengedrag aan Rusland gegeven. Zonder dat er een schot gelost is.
En dan vluchten al die oekraiense bruidjes naar hierIk zie alleen maar voordelen
Team Zwitserland, geen zin in al dat gezeikquote:
Bedoel je Biden?quote:Op maandag 21 februari 2022 20:08 schreef Momo het volgende:
Wel veel hiv daar.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:16 schreef EINZ het volgende:
Oekraine gaat volgens mij gewoon een soort Sudetenland worden. Dat wordt gewoon na wat gesteggel en spierballengedrag aan Rusland gegeven. Zonder dat er een schot gelost is.
En dan vluchten al die oekraiense bruidjes naar hierIk zie alleen maar voordelen
Vergeet zijn hele entourage niet. Rusland wordt geleid door een verbond tussen de georganiseerde misdaad en verstokte KGB-haviken.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Gewoon een seniele ouwe gek met teveel macht dus
Wou ik net zeggen! Ik zie het sowieso niet zitten om ze bij het vrije westen te hebben, laat ze maar lekker de westgrens van Rusland worden.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ach, Tjechoslowakije had ook niets in te brengen om Sudetenland op te geven
Geen idee, maar it makes sense. Zo is het ook gegaan in Georgië, precies zelfde draaiboek.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:14 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ah nou, als je vriend het zegt zal het wel zo zijn.
quote:"We hebben de agenda besproken voor de wetsvoorstellen die voor deze plenaire week worden ingediend. Het zal vrij ingewikkeld zijn, gezien de manier waarop de situatie zich ontwikkelt. Allereerst moeten er wetten worden aangenomen die onze verdediging versterken. Het budget voor het ministerie van Defensie zal worden herzien", zei hij.
Volgens hem wordt deze week een wetsvoorstel over wapens voor de burgerbevolking ter stemming voorgelegd in eerste lezing.
Die had een flesje Wodka met Poetin gedaan.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:17 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat is inderdaad nog een geluk. Je zou in al deze crisissituaties Jean-Claude Juncker nog als EU-baas hebben.
Ik krijg hier ook een beetje een vreemd gevoel bij. Putin weet dat deze speech in veel landen bekeken wordt. Hij weet dat er veel niet-Russen kijken. Maar hij is nu al 30 minuten aan het afgeven op Oekraïne. Waarom zou je dit land als buurland willen?quote:Op maandag 21 februari 2022 20:13 schreef Confetti het volgende:
Oekraine wil kernbommen maken, aldus Poetin.
Bouwt hij langzaam op naar een oorlogsverklaring?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |