Nee, die claim maak ik nergens.quote:Op donderdag 17 februari 2022 12:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nogmaals, jij post een claim over urenlange opvang door accuparken, je kan dat op geen enkele manier onderbouwen met rekenvoorbeelden. Je roept maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt.
quote:Op donderdag 17 februari 2022 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, die claim maak ik nergens.
Je zou het nog eens terug moeten lezen wat ik nu eigenlijk schrijf.
quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En de centrales die inschakelen bij pieken; dat proces kan je nog weer verder uitstellen door meer en meer accuparken te plaatsen die de eerste piek (tot enkele uren) opvangen.
Je vergeet een zin te quoten:quote:
Jij valt me aan op een claim terwijl ik nergens claim dat je alle pieken op kan vangen, zoals je ook uit de aanvulling kan opmaken.quote:Mocht dat te weinig zijn, dan kan zo'n centrale alsnog ingeschakeld worden.
Accuparken kunnen winst genereren, best goed zelfs. UPSen niet. Die staan er om een andere reden. Dus het is lastig vergelijken.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:12 schreef Makrelis het volgende:
Hmm, accuparken ga ik niet in mee. UPS is om de dip op te vangen bij uitval, meer niet.
Momenteel zullen accuparken vooral als FCR ingezet worden maar het is gelukkig schaalbaar.quote:Op donderdag 17 februari 2022 12:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Accuparken kunnen winst genereren, best goed zelfs. UPSen niet. Die staan er om een andere reden. Dus het is lastig vergelijken.
Ok, geen punt dus. Dank je!quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:31 schreef fathank het volgende:
[..]
En als het toch niet gelukt is dan wilde men het niet graag genoeg.
Welk punt probeer je nou precies te maken?quote:
Ben het met je eens.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:52 schreef fathank het volgende:
[..]
Welk punt probeer je nou precies te maken?
Ik durf er wel een wedje om te leggen dat er binnen nu en 10 jaar (mats ik je nog met 2 jaar) geen 14 werkende centrales zijn opgeleverd in Frankrijk.
Je mag zelf de inzet kiezen.
Hoe kan het dat Flamanville maar niet wil opschieten? Willen ze dat niet graag genoeg? En hoe vertaalt zich dat naar 14 centrales bouwen in 7 á 8 jaar? Waarop baseer je dat?
In 2007 werd het eerste beton gestort en hopelijk gaat hij in 2023 stroom leveren.quote:By order of the Minister for Ecological Transition dated August 30, 2021, the company Electricité de France, whose head office is located at 22-30, avenue de Wagram, 75008 Paris, is authorized, under article L. 311-5 of the energy code , to operate a third-generation pressurized water nuclear-type electricity production plant (EPR), with a production capacity of 1,675 MW, located in the town of Flamanville, 50340 Les Pious.
This authorization does not exempt its beneficiary from obtaining the titles and authorizations required by other legislation.
https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=Fyj3D3PEfRcxT37RpSc4_bmCxJ-mC_f1ilDVx1TFCBg=
Ze moeten het gewoon echt willen. Maar dan ook echt. Dan gaat het vast lukken.quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ben het met je eens.
Om een idee te geven hoe snel het gaat, hier Vlamanville 3:
[..]
In 2007 werd het eerste beton gestort en hopelijk gaat hij in 2023 stroom leveren.
Dan heb je het dus over 22 jaar tussen het moment van de vergunningen en in gebruik name. En de plannen waren er al langer, in 2001 was er al de toestemming dus daar is nog een proces aan vooraf gegaan.
Je zit dus met het vinden van geschikte locaties, aanbestedingen, financiering en garantstelling (o.a. de MWh prijs), vergunningen, protesten (!) en dan kan er eindelijk na een jaar of 5 tot 10 een schep in de grond, om vervolgens nog 10 tot 15 jaar te bouwen. En uiteindelijk dan veel duurder dan gepland.
Dat is de praktijk.
Op zo'n zelfgemaakte zandbank kun je geen berg bouwen van liefst kilometers hoog, wat je nodig hebt voor stuwmeren. Ook is er dan geen plaats voor een enorm stuwbekken, waar je al die energie in opslaat.quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:13 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Het is een middel dat helpt. Nederland zou voor de kust kunstmatige atollen kunnen aanleggen met rondom windmolens en zelf het hoogteverschil kunnen creëren door de binnenzee in het atol leeg te pompen en bedenk ook, het is nooit overal in Europa tegelijkertijd windstil. Door het europese electriciteitsgrid is dat op te vangen. Verder nog piekgascentrales, die zijn binnen 30 minuten up and running, de Siemens SGT 5 bijvoorbeeld. Beetje kernenergie erbij uit Frankrijk (momenteel iets van 12% in Nederland) en zo hebben we dan een mix van opwekkingsmanieren om ons van stroom te voorzien.
Ik zie het probleem. niet. Probleem is vaak dat veel mensen in extremen denken. Dat zijn ze denk ik gewend van de televisie en ik raad mensen aan te stoppen met telegraaf lezen en of twitter. Mensen maken elkaar gek met onzin.
Het probleem is, dat iedereen denkt: "mijn zonnepanelen produceren gratis elektriciteit!" En dat is niet zo.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je blijft met je hoofd in de situatie zitten waar je direct vanuit de huidige situatie naar een situatie gaat waar je urenlang een piek kan bufferen.
Zo werkt dat natuurlijk niet.
Je begint met enkele accuparken, liefst in de buurt van locaties waar je piekbelastingen kan verwachten.
Hoe langer je piekbelastingen kan opvangen, hoe minder vaak je gascentrales (of andere back-ups) hoeft bij te schakelen.
Het oneerlijke is dat men alleen maar roept "probeer maar eens heel Nederland x uren van stroom te voorzien met accu's". Dat is gewoon niet wat er aan de hand is.
Die gascentrales die bijschakelen leveren soms ook maar 100MWe (al zijn ze er ook 15x zwaarder).
Naarmate je meer accuparken plaatst, zal je die gascentrales minder vaak hoeven inschakelen.
Accuparken kunnen binnen een fractie van een seconde bijschakelen, dat maakt ze erg flexibel als eerste vangnet.
Dat kerncentrales bouwen voor een significant deel afhankelijk is van politieke wil. Die wil is er nu.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:52 schreef fathank het volgende:
[..]
Welk punt probeer je nou precies te maken?
Precies we kunnen in plaats van waterstofcentrales beter accucentrales gaan bouwen. Ouwe starteraccu's kun je voor bijna niks kopen bij de sloop en die zijn dan al opgeladen dus de energie is gratis en groen. Dan bouwen we gewoon een grote hal waar mensen die accu's aansluiten op het stroomnet. Als de accu's leeg zijn verschepen we ze naar China het verschepen is ook groen want die boten gaan toch leeg terug naar China. Daar worden de accu's dan opgeladen met groene clean coal. Dan weer terug naar de centrale in Nederland. Zo heb je voor zeer lage kosten eindeloos veel groene stroom.quote:Op donderdag 10 februari 2022 20:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hopelijk in het sprookjesboek. Daar waar waterstof thuishoort. Men heeft geen idee wat er nodig is om waterstof te maken, dat moet met iets anders van echte energie. Waterstof is een drager zoals een accu.
Het maken en distribueren gaat gepaard met enorme verliezen. Mensen die iets van waterstof roepen hebben doorgaans geen flauw idee van what it takes.
Wil je het in je auto (waar waterstof omgezet wordt door een brandstofcel in elektriciteit) dan heb je een tank nodig waar je de waterstof eerst op 700 bar druk moet brengen (wil je enige afstand kunnen afleggen). Dat al gaat gepaard met enorme verliezen. Op druk brengen is bepaald niet gratis. En dan heb je door die druk een rijdende bom die alle gemeentes als ze verstand hebben zullen weren.
Verder is het een zeer vluchtig gas. Het lekt in hoog tempo weg uit de tanks en leidingen die geschikt zijn voor aardgas of lpg.
Enkel nadelen. Dus waarom denk je precies dat er "waterstofcentrales" moeten komen?
zo wordt al jaaaaren kolenstroom overschot naar Noorwegen gebracht, daar stuwmeren mee volgepompt en als er veel vraag is komt het dan als groene stroom terugquote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:15 schreef borbit het volgende:
[..]
Precies we kunnen in plaats van waterstofcentrales beter accucentrales gaan bouwen. Ouwe starteraccu's kun je voor bijna niks kopen bij de sloop en die zijn dan al opgeladen dus de energie is gratis en groen. Dan bouwen we gewoon een grote hal waar mensen die accu's aansluiten op het stroomnet. Als de accu's leeg zijn verschepen we ze naar China het verschepen is ook groen want die boten gaan toch leeg terug naar China. Daar worden de accu's dan opgeladen met groene clean coal. Dan weer terug naar de centrale in Nederland. Zo heb je voor zeer lage kosten eindeloos veel groene stroom.
Totdat er 14 centrales zijn binnen 10 jaar heb ik gewoon gelijk dus kom je maar met een nietszeggende oneliner om de discussie niet aan te hoeven gaan.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 11:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat kerncentrales bouwen voor een significant deel afhankelijk is van politieke wil. Die wil is er nu.
Verder blijft het de vraag wat jouw gewauwel daar mee te maken heeft.
Als er overschot is, kan je niet specifiek zeggen dat die kolencentrale het overschot veroorzaakt, er gaan niet specifieke elektronen van een kolencentrale in galop naar een stuwmeer in Noorwegen.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
zo wordt al jaaaaren kolenstroom overschot naar Noorwegen gebracht, daar stuwmeren mee volgepompt en als er veel vraag is komt het dan als groene stroom terug
Overschotten in NL zijn er nauwelijks en gaan al helemaal niet naar noorwegen, dat is veelst te duurquote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als er overschot is, kan je niet specifiek zeggen dat die kolencentrale het overschot veroorzaakt, er gaan niet specifieke elektronen van een kolencentrale in galop naar een stuwmeer in Noorwegen.
Maar evengoed, als je stroom opslaat en vervolgens groene stroom noemt, dan deugt dat uiteraard niet.
Ik heb hier verder geen bewijs voor maar ik neem het maar van je aan.
Neemt niet weg dat het idee van bufferen / opslaan van stroom wel werkt.
Vanmiddag misschienquote:Op vrijdag 18 februari 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Overschotten in NL zijn er nauwelijks en gaan al helemaal niet naar noorwegen, dat is veelst te duur
Kabel naar Noorwegen komt in de Eemshaven aan land, waar, heel toevallig, Kolencentrales staan. Maar goed, je hebt een punt.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als er overschot is, kan je niet specifiek zeggen dat die kolencentrale het overschot veroorzaakt, er gaan niet specifieke elektronen van een kolencentrale in galop naar een stuwmeer in Noorwegen.
Maar evengoed, als je stroom opslaat en vervolgens groene stroom noemt, dan deugt dat uiteraard niet.
Ik heb hier verder geen bewijs voor maar ik neem het maar van je aan.
Neemt niet weg dat het idee van bufferen / opslaan van stroom wel werkt.
Nee. Daar kom je nu pas achter?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:46 schreef fathank het volgende:
[..]
Nogmaals: de politieke wil was er niet met Flamanville?
Die oude starteraccu's hebben een hele slechte volume/opslag ratio. Je moet echt kubieke kilometers van die dingen neerzetten voordat het voldoende effect heeft. En het vervoer kost bijna zeker net zoveel energie als je uiteindelijk terug krijgt.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:15 schreef borbit het volgende:
[..]
Precies we kunnen in plaats van waterstofcentrales beter accucentrales gaan bouwen. Ouwe starteraccu's kun je voor bijna niks kopen bij de sloop en die zijn dan al opgeladen dus de energie is gratis en groen. Dan bouwen we gewoon een grote hal waar mensen die accu's aansluiten op het stroomnet. Als de accu's leeg zijn verschepen we ze naar China het verschepen is ook groen want die boten gaan toch leeg terug naar China. Daar worden de accu's dan opgeladen met groene clean coal. Dan weer terug naar de centrale in Nederland. Zo heb je voor zeer lage kosten eindeloos veel groene stroom.
Ze geven 20 miljard uit voor iets wat ze eigenlijk niet zo zien zittenquote:Op vrijdag 18 februari 2022 18:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee. Daar kom je nu pas achter?
tja, zo gaf Nederland 12 miljard aan Griekenland. Hadden wij dus 9 Kerncentrales voor kunnen neerzetten. Hadden we meer aan gehad. Die waren nu zo ongeveer online gekomen. Slordige 100.000 GWh per jaar ofwel 4/5 van het Nederlandse verbruik.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 08:58 schreef fathank het volgende:
[..]
Ze geven 20 miljard uit voor iets wat ze eigenlijk niet zo zien zitten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |