Dat klopt niet helemaal. Van de 48 teams teams die de Europa League-groepsfase had, zijn er nu nog 32 over. Ook de Conference League heeft er 32. Dit betekent dat er dus 16 Europese groepsfase-tickets bij zijn gekomen.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 15:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Er is maar een club die presteert in Europa.
De rest speelt in de conference League met andere clubs die voorheen Europees niet aanwezig waren. Omdat ze niet goed genoeg zijn voor de Europa League. Net als toen.
Oh, zeker, ik vind alleen de link niet helemaal logisch dat Schmidt om die reden niet hetzelfde punten kan halen in de competitie als Cocu destijds..quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:Behoorlijkkritisch @:Halcon In 2008-2009 haalden NEC, Twente en Ajax de 16e finale van de Europa League maar werden NEC en Twente direct uitgeschakeld. Alleen Ajax haalde de 8e finale.
Moet nu toch ook echt wel mogelijk zijn en toont dus nog steeds wel aan dat we aan een vrij uniek jaar bezig zijn.
Dat verhaal heb ik even gemist. Denk dat het punt tot nu toe vooral is geweest dat PSV een goede kans op de eindwinst van het toernooi heeft en dat eventuele gewonnen affiches tegen Leicester, Roma en Celtic meer aanspreken dan een KNVB bekertje winnen tegen Vitesse ofzo.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:09 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Oh, zeker, ik vind alleen de link niet helemaal logisch dat Schmidt om die reden niet hetzelfde punten kan halen in de competitie als Cocu destijds..
Als we aan mogen nemen dat de Europese clubs gemiddeld op hetzelfde niveau spelen als onder Cocu, dan kun je aan de deelname van Nederlandse clubs in Europa zien dat Nederlandse clubs het beter doen dan in de tijd van Cocu. Dit betekent dat PSV in de Eredivsie meer tegenstand mag verwachten dan indertijd onder Cocu.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:09 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Oh, zeker, ik vind alleen de link niet helemaal logisch dat Schmidt om die reden niet hetzelfde punten kan halen in de competitie als Cocu destijds..
Er kwam een statistiek voorbij van VI dat van Bommel en Cocu het qua punten beter hebben gedaan dan Schmidt en daar kwam als reactie op dat de competitie nu ook beter is dan destijds en zo'n statistiek dus niet zoveel zegt. Vandaar die reactie.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat verhaal heb ik even gemist. Denk dat het punt tot nu toe vooral is geweest dat PSV een goede kans op de eindwinst van het toernooi heeft en dat eventuele gewonnen affiches tegen Leicester, Roma en Celtic meer aanspreken dan een KNVB bekertje winnen tegen Vitesse ofzo.
In het verleden gebeurde het te vaak dat er in Europa League potjes een B-team stond, dat zou ik nu dus echt niet begrijpen omdat je een prima kans hebt om ver te komen.
• Ah wat betreft dat eerste verhaal heb ik al aangegeven dat je dan vooral moet kijken naar de puntenaantallen die andere topclubs in de Eredivisie behalen. Als alle clubs van plek 2 tot 5 rond de 70 punten halen dan kun je inderdaad spreken van een betere concurrentie. Maar dat is nu totaal niet het geval dus dat is gewoon gelul.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:18 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Er kwam een statistiek voorbij van VI dat van Bommel en Cocu het qua punten beter hebben gedaan dan Schmidt en daar kwam als reactie op dat de competitie nu ook beter is dan destijds en zo'n statistiek dus niet zoveel zegt. Vandaar die reactie.
Maar om terug te komen op jouw laatste zin: er wordt wel vaker gezegd dat Nederlandse clubs in de EL met een B-team speelden en daardoor punten verspeelden, maar volgens mij is dat in de praktijk niet eens zo vaak voorgekomen. Wel dat teams uitgeschakeld werden door clubs waarvan je dat niet verwachtte, maar dat gebeurde meestal gewoon met de sterkste teams..
Maar dan heb je het enkel over dit jaar, dat mindere puntenaantal zal vooral vorig jaar ontstaan zijn (of in de 2e seizoenshelft eigenlijk), toen was Schmidt er toch ook al?quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als we aan mogen nemen dat de Europese clubs gemiddeld op hetzelfde niveau spelen als onder Cocu, dan kun je aan de deelname van Nederlandse clubs in Europa zien dat Nederlandse clubs het beter doen dan in de tijd van Cocu. Dit betekent dat PSV in de Eredivsie meer tegenstand mag verwachten dan indertijd onder Cocu.
eens, stellen dat "we" nu europees beter zijn slaat ook nergens opquote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:09 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat heb ik onderbouwd, dat slaat wel ergens op. Ook als dit een gewoon Europa League seizoen (zoals vorig jaar) was geweest hadden we nu 2 clubs in de groepsfase Europa League en al 2 clubs bij de laatste 32 van de Europa League gehad.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:27 schreef Tarado het volgende:
[..]
eens, stellen dat "we" nu europees beter zijn slaat ook nergens op
nee die onderbouwing is gewoon matig, PSV ging van CL naar EL naar UEL en AZ haalde EL niet eensquote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat heb ik onderbouwd, dat slaat wel ergens op. Ook als dit een gewoon Europa League seizoen (zoals vorig jaar) was geweest hadden we nu 2 clubs in de groepsfase Europa League en al 2 clubs bij de laatste 32 van de Europa League gehad.
Dat is ook volgens de oude toernooi-indeling gewoon een topprestatie.
Nee, deze vlieger gaat volgens mij niet op.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
• Ah wat betreft dat eerste verhaal heb ik al aangegeven dat je dan vooral moet kijken naar de puntenaantallen die andere topclubs in de Eredivisie behalen. Als alle clubs van plek 2 tot 5 rond de 70 punten halen dan kun je inderdaad spreken van een betere concurrentie. Maar dat is nu totaal niet het geval dus dat is gewoon gelul.
AZ haalt de huidige EL niet maar had de EL met 48 teams waarschijnlijk wel gehaald want dan had je makkelijker geloot in de voorrondes. Net als dat PSV in een geüpgradede Europa League aantrad met minder deelnemers waardoor je dus kunt zeggen dat ze vroeger bij de beste 24 teams van de Europa League hadden gezeten met dit puntenaantal. (Kijk maar na.)quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:31 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee die onderbouwing is gewoon matig, PSV ging van CL naar EL naar UEL en AZ haalde EL niet eens
Ja dus je zegt dat de nummers 3 t/m 18 beter zijn geworden toch? Lijkt me niet aan te tonen, financieel gezien heeft PSV een enorm gat met die clubs, dus zou het verschil nog steeds duidelijk aanwezig moeten zijn in puntenaantallen.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:33 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, deze vlieger gaat volgens mij niet op.
Nogmaals, laten we aannemen dat op basis van Europese prestaties, dat de Nederlandse clubs het in Europa beter doen, en dat de competitie er dus in kwaliteit op vooruit is gegaan. Dan lijkt het me ook logisch dat als je dezelfde puntenverdeling als vroeger ziet, in de ED, dat dus ook de mindere clubs er op vooruit zijn gegaan. Met al die miljoenen die er in het voetbal zijn gestoken, is dat niet eens zo'n gekke aanname. Dan kan het dus nog steeds zo zijn dat de topclubs in de ED niet eens zo'n geweldig puntenaantal laten zien, omdat de competitie in de breedte beter is geworden.
Ik blijf het een vreemde conclusie vinden van beter presteren als de nummers 2 en 3 van je competitie eigenlijk falen in Europa, dat er dan nog een vangnet van een kneuzen competitie is waar 2 clubs doorheen komen is leuk maar ook niet opzienbarend gezien de tegenstanders (en de mazzel van Vitesse met Spurs).quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
AZ haalt de huidige EL niet maar had de EL met 48 teams waarschijnlijk wel gehaald want dan had je makkelijker geloot in de voorrondes. Net als dat PSV in een geüpgradede Europa League aantrad met minder deelnemers waardoor je dus kunt zeggen dat ze vroeger bij de beste 24 teams van de Europa League hadden gezeten met dit puntenaantal. (Kijk maar na.)
De huidige Europa League groepsfase is nu moeilijker te halen, dus de enige realistische vertaalslag die je kunt maken is hoeveel clubs er uiteindelijk doorgaan na de winter.
In bv. 2010/2011 had PSV 3 mio euro minder begroting dan Ajax. Verschil van een kleine 5 procent. Dat verschil is nu bijna 50 procent.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja dus je zegt dat de nummers 3 t/m 18 beter zijn geworden toch? Lijkt me niet aan te tonen, financieel gezien heeft PSV een enorm gat met die clubs, dus zou het verschil nog steeds duidelijk aanwezig moeten zijn in puntenaantallen.
Kijk, ik weet niet waar je altijd dat snelle rekenwerk vandaan tovert maar het is wel klasse.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
In bv. 2010/2011 had PSV 3 mio euro minder begroting dan Ajax. Verschil van een kleine 5 procent. Dat verschil is nu bijna 50 procent.
Verschil met Feyenoord was toen zo'n 35 procent in het voordeel van PSV. Dat is nu nog minder dan 25 procent.
Twente zat toen redelijk dicht op Feyenoord, maar is teruggevallen. PSV had toen iets meer dan 1,5 keer de begroting van Twente (de nummer 4 qua begroting destijds), nu is het verschil met de nummer 4 een factor 3. Voor de rest is het redelijk gelijk gebleven qua bedragen, enkele sommige clubs zijn wat opgekomen en anderen weggevallen.
Met Excelsior had je toen wel 'n team met een hele lage begroting (PSV had meer dan 21 keer de begroting van Excelsior), maar daarboven had je twee clubs met 9 mio. Nu zitten RKC, Go Ahead, Fortuna en Cambuur grofweg tussen de 7,5 en 9 mio.
Begroting van PSV is wel gestegen met een factor 1,5.
Dus puur financieel zou de Eredivisie niet ingewikkelder moeten zijn voor PSV. Sterker nog: het groepje achtervolgers (Twente en Feyenoord) is uitgedund tot één (Feyenoord), maar die komt wel dichterbij. De rest is verder achterop geraakt. Ajax is natuurlijk wel uit het zicht verdwenen.
Er zijn veel verschillende vergelijkingen mogelijk. Maar Feyenoord had gewoon een prima Europa League-waardige poule (met Berlin en Praag) en datzelfde gold ook voor Vitesse.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik blijf het een vreemde conclusie vinden van beter presteren als de nummers 2 en 3 van je competitie eigenlijk falen in Europa, dat er dan nog een vangnet van een kneuzen competitie is waar 2 clubs doorheen komen is leuk maar ook niet opzienbarend gezien de tegenstanders (en de mazzel van Vitesse met Spurs).
Dan zou de nummer 1 daar ook punten tegen kunnen verliezen tegen die sterke subtoppers. Nu is het gat met Ajax flink gegroeid, maar ook het gat tussen PSV en de rest, minus Feyenoord dan.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 17:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Kijk, ik weet niet waar je altijd dat snelle rekenwerk vandaan tovert maar het is wel klasse.
Maar los van de financiën is het puur qua punten ook wel interessant. Het is in theorie mogelijk dat je onder de top 2 een paar hele goede subtoppers hebt die ervoor kunnen zorgen dat je als nummer 2 veel punten verliest. 15 jaar geleden had je op een gegeven moment een vrij sterk Groningen, Heerenveen, Twente, AZ en Feyenoord.
Daar kun je als PSV dan wel een puntje of 10-15 tegen verliezen. (Van de 30 beschikbare punten tegen die 5 tegenstanders.) Maar goed, dat is nu niet echt het geval. De verschillen zouden duidelijk moeten zijn en PSV moet gewoon rond de 80 punten pakken.
Cocu bakte er in zijn eerste halve seizoen niks van. Toen stond PSV met de winterstop in het linkerrijtje op plek 10 geloof ik.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 16:26 schreef Marcoss het volgende:
En Cocu bakte er in z'n 1e seizoen echt helemaal niks van qua punten, geloof ik, dat heeft hij blijkbaar aardig recht getrokken daarna.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |