Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)quote:Op zaterdag 29 januari 2022 23:15 schreef Peterselieman het volgende:
Jammer dat Rinus net achter de SC zat waardoor hij een ronde achter zijn concurrenten rondrijdt
klopt, maar nu zie ik dat Rinus op de een of andere manier nu vlak achter de leider in de LMP2 rijdtquote:Op zaterdag 29 januari 2022 23:30 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)
Hij zat voor de pit 8 seconde achter zijn voorganger, maar inmiddels zitten ze weer in dezelfde ronde.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 23:30 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)
Puncture, this is Americaquote:
Hopelijk over 4 maanden ookquote:
Van der Garde achter het stuur nuquote:
Verliest dik 3 seconden per ronde.quote:Op zondag 30 januari 2022 01:36 schreef chufi het volgende:
[..]
gelijk weer een plek verloren
FCY now
Ik weet niet of er een amateur mee moet doen.quote:
Alle 4 de rijders? Net zoals die Amerikaan heeft nog helemaal niet gereden bij Racing team Nederland en bij meer teams zag ik dat de coureur die de race gestart heeft na de 3e coureur weer aan de beurt was.quote:Op zondag 30 januari 2022 01:50 schreef chufi het volgende:
4.5 uur of zo moeten ze minimaal per rijder per team rijden ..
Verslaggever van Ziggo zegt nu 4 uur minimaal per rijder.quote:Op zondag 30 januari 2022 01:50 schreef chufi het volgende:
4.5 uur of zo moeten ze minimaal per rijder per team rijden ..
En die duren altijd zo lang in Daytonaquote:Op zondag 30 januari 2022 08:33 schreef StephanL het volgende:
Weer een full course yellow
Een Lamborghini met problemen naast de baan
Klopt ja. Je vraagt je af waarom die er nog steeds is als de auto al lang van de baan.quote:Op zondag 30 januari 2022 08:40 schreef Burner82 het volgende:
[..]
En die duren altijd zo lang in Daytona
En het hele veld moet iedere keer weer in de goede volgorde gaan rijden. Belachelijk regel.quote:Op zondag 30 januari 2022 08:41 schreef StephanL het volgende:
[..]
Klopt ja. Je vraagt je af waarom die er nog steeds is als de auto al lang van de baan.
Ja hoorde het netquote:Op zondag 30 januari 2022 08:44 schreef Burner82 het volgende:
[..]
En het hele veld moet iedere keer weer in de goede volgorde gaan rijden. Belachelijk regel.
Ik erger me daar ieder jaar weer aan. Maar zal wel typisch Amerikaans zijn.quote:Op zondag 30 januari 2022 08:45 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja hoorde het net
Zo duurt het wel even
quote:Op zondag 30 januari 2022 08:51 schreef Burner82 het volgende:
Auto van Renger is (misschien) kapot. Ze staan erbij en kijken ernaar in de garage
Heb het net even opgezocht: het is 2 graden daar... En dan zonder bandenwarmers...quote:Op zondag 30 januari 2022 09:36 schreef StephanL het volgende:
Heerlijk die koude banden![]()
Weer een spin van iemand die de pit uit komt
Elektrisch probleem waarschijnlijk. Liggen nu 40e overal en -36 rondes. Maar staan nog steeds stil, dus de overwinning kunnen ze wel vergeten, als ze nog gaan rijden.quote:
Ik hoorde het net. Een wiring problem volgens het Engelse commentaar.quote:Op zondag 30 januari 2022 09:44 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Elektrisch probleem waarschijnlijk. Liggen nu 40e overal en -36 rondes. Maar staan nog steeds stil, dus de overwinning kunnen ze wel vergeten, als ze nog gaan rijden.
-1° C nu volgens de Amerikaanse commentatorenquote:Op zondag 30 januari 2022 09:42 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Heb het net even opgezocht: het is 2 graden daar... En dan zonder bandenwarmers...Blij dat ik glij
Buiten het panisch alles buiten beeld proberen te houden, vind ik de kwaliteit van de regie sowieso niet echt geweldig....quote:Op zondag 30 januari 2022 10:46 schreef Zorro het volgende:
Dat ze niet inzoomen en gedetailleerd alles laten zien snap ik, maar laten zien wat er gebeurd is zou best mogen.
#44 ging achterstevoren de bandenstapel in, die werd aangetikt van achteren. Dus waarschijnlijk door RTN dan.quote:Op zondag 30 januari 2022 11:25 schreef Zorro het volgende:
Racing Team Nederland is under investigation ivm iets met auto 44
https://spotterguides.com(...)22_DAY_ONLINE_V1.pdfquote:Op zondag 30 januari 2022 12:03 schreef heywoodu het volgende:
Ik ga 'even' vanaf het begin kijken (en uiteraard regelmatig doorspoelen), dus om spoilers te vermijden: is er ergens een PDF of iets met de volledige startlijst?
Dank u!quote:Op zondag 30 januari 2022 12:10 schreef Burner82 het volgende:
[..]
https://spotterguides.com(...)22_DAY_ONLINE_V1.pdf
En hóe hij die andere auto af had gesneden.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:24 schreef Peterselieman het volgende:
De man van adel heeft een stop-and-go gekregen vanwege het afsnijden van een andere auto
Zoiets gebeurt helaas op de Nederlandse snelwegen ook dagelijks bij het in- en uitvoegenquote:Op zondag 30 januari 2022 12:26 schreef Wertha het volgende:
[..]
En hóe hij die andere auto af had gesneden.![]()
Gewoon met een auto in de dode hoek de pitstraat insturen.
Best raar, hij heeft hem daar in principe alleen stop gezet. Misschien vastgeslagen rem of zo?quote:Op zondag 30 januari 2022 12:37 schreef Peterselieman het volgende:
Ze krijgen die auto voor geen meter weg
Denk dat ie nog in een versnelling vaststondquote:Op zondag 30 januari 2022 12:41 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Best raar, hij heeft hem daar in principe alleen stop gezet. Misschien vastgeslagen rem of zo?
Ik krijg een glimlach op mijn gezicht van de onboard-geluiden van een Porsche. Lekker.quote:Op zondag 30 januari 2022 13:04 schreef Sabata het volgende:
ik moet wel gniffelen om de onboard van de #10 Acura. Ziet eruit alsof je door een vizier kijkt. Lockon!
Alternator belt las ik op Twitter.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:52 schreef Burner82 het volgende:
[ twitter ]
Nu met ondertiteling, zodat het ook te begrijpen is waar Renger het over had. Kapotte alternator.
Ik luister niet naar Ronald, maar die had ik al open staan. Kwam ik ook op door Twitter.quote:Op zondag 30 januari 2022 13:26 schreef Burner82 het volgende:
De link naar de livetiming die Ronald loopt te spammen op Ziggo
https://livetiming.alkamelsystems.com/imsa
Ik ga uit van wat Renger zelf zegt, hij moet er mee rijden, dus ga er van uit dat hij het wel weet. Maar misschien was hij zelf vals voorgelicht, hij was ook net wakkerquote:Op zondag 30 januari 2022 13:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Alternator belt las ik op Twitter.
Maakt ook niet zoveel uit. Iets met een alternator in ieder gevalquote:Op zondag 30 januari 2022 13:28 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Ik ga uit van wat Renger zelf zegt, hij moet er mee rijden, dus ga er van uit dat hij het wel weet. Maar misschien was hij zelf vals voorgelicht, hij was ook net wakker
Daarstraks waren het er 3 en nu weer 2 volgens de timing.quote:Op zondag 30 januari 2022 14:51 schreef Sabata het volgende:
Kai van Berlo aan de leiding in de LMP3 (het is een thuisrace voor hem, hij studeert in Miami) RTN vierde op een ronde achterstand in de LMP2
En weer terug naar 2.... Blijft beetje hetzelfde.quote:
Omdat ze eerder pitten dan de leiders.quote:Op zondag 30 januari 2022 16:17 schreef Burner82 het volgende:
[..]
En weer terug naar 2.... Blijft beetje hetzelfde.
Edit: en weer 1...
En omdat het gemeten wordt op de finishlijn. Dus de auto ervoor gaat over de lijn: 2 ronden achterstand. Als RTN 10 sec later ook over de lijn gaat is er ook weer een ronde geregistreerd en hop, 1 ronde achterstand. En de volgende ronde weer hetzelfde.quote:Op zondag 30 januari 2022 16:36 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Omdat ze eerder pitten dan de leiders.
Pits is dicht denk ik. Dus RTN en de anderen die gepit hebben sluiten aan en als de rest dan pit na de FCY gaan ze er voorbij.quote:Op zondag 30 januari 2022 17:50 schreef Starflyer het volgende:
Wel FCY, geen FCY.
Oh toch wel![]()
Make up your mind!
Nu kunnen anderen toch een pitstop maken. Weg voordeel RTN
Dat klopt, ja. Maar er werd al een FCY gegeven toen RTN in de pits stond. Vervolgens was de FCY weer weg en kwamen er anderen binnen en toen was er ineens weer een FCY. Dat had aaneensluitend moeten zijn.quote:Op zondag 30 januari 2022 17:51 schreef Zorro het volgende:
[..]
Pits is dicht denk ik. Dus RTN en de anderen die gepit hebben sluiten aan en als de rest dan pit na de FCY gaan ze er voorbij.
Dat denk ik tenminste
Ah dat had ik gemist. Dat is wel jammer dan.quote:Op zondag 30 januari 2022 17:55 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat klopt, ja. Maar er werd al een FCY gegeven toen RTN in de pits stond. Vervolgens was de FCY weer weg en kwamen er anderen binnen en toen was er ineens weer een FCY. Dat had aaneensluitend moeten zijn.
Ligt eraan of Frits genoeg uren heeft gemaakt.quote:Op zondag 30 januari 2022 18:16 schreef Zorro het volgende:
Het is te hopen dat Rinus of Giedo mag uitrijden. Of ze nou hebben afgesproken dat Frits over de streep rijdt of niet.
Rick zei daarstraks van welquote:Op zondag 30 januari 2022 18:16 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ligt eraan of Frits genoeg uren heeft gemaakt.
quote:
Hoe lang rijd je naar de volgende stop? Dus vanaf wanneer is een stop de laatste stop (in LMP2)quote:Op zondag 30 januari 2022 18:31 schreef Peterselieman het volgende:
Rinus pit, dus RTN moet straks nog een stop maken
normaal ongeveer 45 minuten, dus Giedo zal met nog 36 minuten te gaan nog een keer binnen komen. Hij hoeft niet meer te sparenquote:Op zondag 30 januari 2022 18:33 schreef Zorro het volgende:
[..]
Hoe lang rijd je naar de volgende stop? Dus vanaf wanneer is een stop de laatste stop (in LMP2)
Dan verwacht ik voor de rest hetzelfde wilde ik zeggen, en meteen komt Herta binnen. Blijft dus mogelijk.quote:Op zondag 30 januari 2022 18:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
normaal ongeveer 45 minuten, dus Giedo zal met nog 36 minuten te gaan nog een keer binnen komen. Hij hoeft niet meer te sparen
Alleen is Giedo wel een tikje langzamer dan Rinusquote:Op zondag 30 januari 2022 18:39 schreef Zorro het volgende:
Giedo is net voor Herta gebleven, due een FCY zou dadelijk erg mooi zijn
Bij de volgende stop Rinus terug in de auto. Maar dan is de tijd weer te kortquote:Op zondag 30 januari 2022 18:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Alleen is Giedo wel een tikje langzamer dan Rinus
Daar begint het mee. Daarna volgt pas de rest.quote:Op zondag 30 januari 2022 19:01 schreef Burner82 het volgende:
In het hoofd van de Amerikanen is FCY voor bandenwissels en tanken, iedereen weer in slagorde krijgen etc. De auto weghalen is slechts een detail daarin.
klopt helemaal. Daarom duren ze wat langer.quote:Op zondag 30 januari 2022 19:01 schreef Burner82 het volgende:
In het hoofd van de Amerikanen is FCY voor bandenwissels en tanken, iedereen weer in slagorde krijgen etc. De auto weghalen is slechts een detail daarin.
En bier halenquote:Op zondag 30 januari 2022 19:01 schreef Burner82 het volgende:
In het hoofd van de Amerikanen is FCY voor bandenwissels en tanken, iedereen weer in slagorde krijgen etc. De auto weghalen is slechts een detail daarin.
Drukker dan normaal. Daar hoefde ik vandaag alleen de straat maar voor uit te lopenquote:Op zondag 30 januari 2022 19:02 schreef StephanL het volgende:
Google maps. Daytona International speedway, drukker dan normaal![]()
Zeker.quote:
Goede typo welquote:
Ik ben een meestervoorspellerquote:Op zondag 30 januari 2022 18:50 schreef Burner82 het volgende:
FCY gaat weer 20 minuten duren, hebben we daarna nog een sprintrace van een half uur....
Komt door al die GTs ertussen.quote:
Nu minder dan 1squote:
Mislukte poging allicht?quote:
Herta. Jensen ligt er al achterquote:Op zondag 30 januari 2022 19:34 schreef StephanL het volgende:
Op naar Jensen![]()
Zal wel niet gebeuren maar toch
Gelael, dus KFC Sponsorgeld en nog steeds Audi gelieerde rijders. Ziet er goed uit voor WRT als de Audi Lmdh beschikbaar isquote:Op dinsdag 1 februari 2022 16:06 schreef Starflyer het volgende:
Robin Frijns rijdt komend seizoen ook weer in de WEC voor WRT.
https://www.dailysportsca(...)or-2022-fia-wec.html
https://sportscar365.com/(...)id-uncertain-future/quote:Audi’s planned LMDh effort has been paused in the wake of the German manufacturer’s likely entry into Formula 1.
An Audi spokesperson has confirmed to Sportscar365 that it has “stopped the program for the next 2-3 months” although has failed to acknowledge the reasons behind the halting of development.
It comes after an initial chassis allocation by Multimatic, which was set to partner with Audi alongside Porsche’s LMDh car that has already begun on-track testing.
Multiple industry sources have indicated to Sportscar365 that Audi’s LMDh program, which was set to feature a factory supported effort with Team WRT in the FIA World Endurance Championship and the allocation of customer cars in both WEC and the IMSA WeatherTech SportsCar Championship, has been called off entirely.
However, the Audi spokesperson would not acknowledge such details, likely because it is waiting on official confirmation of its venture into F1 for the 2026 season before making such an announcement.
Audi’s decision on its LMDh program is understood to have been internally made earlier this week, despite repeated claims from senior-level staff in recent months that the program was still on schedule.
Head of Audi Sport customer racing Chris Reinke told Sportscar365 in January that the program was still “steaming ahead” at the time.
The latest development will likely result in only Porsche being on track with a Multimatic-built LMDh chassis next year, with reports suggesting that a final decision from sister brand Lamborghini is likely to be made in the coming weeks.
However, Sportscar365 understands that a Lamborghini LMDh car, which would debut in 2024, may not necessarily be built on Multimatic’s LMDh platform.
Should Audi formally announce the cancelation of its program, it would leave five officially confirmed LMDh manufacturers in Acura, Alpine, BMW, Cadillac and Porsche.
Jammerquote:Op woensdag 9 maart 2022 18:38 schreef Starflyer het volgende:
Audi stopt voorlopig met het LMDh-programma.
[..]
https://sportscar365.com/(...)id-uncertain-future/
staat aan op de playerquote:Op vrijdag 18 maart 2022 17:26 schreef Burner82 het volgende:
1000 miles van Sebring live op Eurosport nu![]()
![]()
En morgen vanaf 16:00 is dan weer de IMSA 12 uur van Sebring op Ziggo(racing). Om het logisch te houden, want nu is het WEC...quote:
https://storage.googleapi(...)32/62322abc681b8.pdfquote:Op vrijdag 18 maart 2022 18:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
Staat aan hier![]()
Is er ergens een overzicht van wagens + nrs + coureurs?
Frijns en Van der Helm doen mee begrijp ik?
Dank je!quote:Op vrijdag 18 maart 2022 18:36 schreef Burner82 het volgende:
[..]
https://storage.googleapi(...)32/62322abc681b8.pdf
Nope, staat weer stilquote:Op vrijdag 18 maart 2022 18:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
Gutierrez valt uit
EDIT toch niet![]()
EDIT2 toch wél. Staat erg handig nu![]()
EDIT3 Rijdt toch weer weg![]()
Ik heb edit 4 toegevoegd inmiddelsquote:
Bezoek is net wegquote:
Ja. Vrijdag de WEC race en op zaterdag de IMSA race.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:03 schreef heywoodu het volgende:
Was er nou een 1000 mijl op vrijdag en een 12 uur op zaterdag? Ik ben wat in de war
Als ik me niet vergis was APR al het team achter G-Drive. Verder denk ik verstandige zet van Viscaal om richting LMP te gaan.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:52 schreef Starflyer het volgende:
Bent Viscaal stapt over naar endurance racen. Hij gaat in de ELMS rijden voor Algarve Pro Racing samen met Sophia Flörsch. Dit team heeft de inschrijving van G-Drive overgenomen dat zich heeft teruggetrokken. Sowieso verzorgden ze al de auto's voor G-Drive.
En Glenn van Berlo gaat in de LMP3 rijden voor EuroInternational.
https://www.dailysportsca(...)elms-entry-list.html
wat een slick car.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 19:34 schreef TargaFlorio het volgende:
Vandaag was de presentatie van Peugeot:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien geen winnaar op de baan, maar de Fransen gaan wel naar huis met de originaliteitsprijs.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 | [img=657,165]https://i.imgur.com/Lq96Uq5.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2022[/b] - editie 90 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2021 en vooruitblik[/b] In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am. Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries. In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00 [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2022/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2022.pdf]Entry list 2022 (pdf)[/url] [img=662,51]https://i.imgur.com/gKLwPPS.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting) [*]1030kg [*]Maximaal vermogen van 500kw De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet) [img=662,51]https://i.imgur.com/GDji5LA.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:28 [*]950kg (+20kg) [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. [img=662,51]https://i.imgur.com/wYfzOGg.png[/img] [*]Groene nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:45 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am. [img=662,51]https://i.imgur.com/hqWCDSQ.png[/img] [*]Oranje nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:48 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Woensdag 8 juni[/b] [*]14:00-17:00 Free practice session 1 [*]19:00-20:00 Qualifying session 1 [*]22:00-0:00 Free practice session 2 [b]Donderdag 9 juni[/b] [*]15:00-18:00 Free practice session 3 [*]20:00-20:30 Hyperpole [*]22:00-0:00 Free practice session 4 [b]Zaterdag 11 juni[/b] [*]10:30-10:45 Warm-up [*]16:00 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2022/24-heures-du-mans/programme-distribution-tv-24-heures-du-mans-2022.pdf]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://members.fiawec.com/en/]Officiële WEC stream[/url] (¤9,99 voor le Mans) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus) [b]Live Timing[/b] [*][url=https://live.24h-lemans.com/en/live]Officiële live timing[/url] (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race) [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://spotters.guide]Spotter Guide 2022[/url], grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore) [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] [b]Blancpain Endurance series[/b] [img=191,81]https://i.imgur.com/Ata7qk7.png[/img] |
Is nu live op Eurosport 2, Discovery+ en Eurosport player.quote:Op woensdag 8 juni 2022 14:18 schreef Nattekat het volgende:
Zeker alleen te volgen via de Le Mans app nu?
Race 1 is morgen wel te zien op de player.quote:Op woensdag 8 juni 2022 20:58 schreef heywoodu het volgende:
Alleen race 2 van de Road to Le Mans wordt uitgezonden? Vorig jaar volgens mij ook al
Mooi dingquote:Op donderdag 9 juni 2022 19:59 schreef M90 het volgende:
Hyper pole nu
Nieuwe Cadillac Hypercar ook revealed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |