SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Moldavië en Roemenië gaat al sinds onafhankelijkheid van Moldavië in 1991 de discussie of Roemenië en Moldavië niet onder 1 land zou moeten vallen. In Moldavië spreken ze Roemeens en hebben veel culturele overeenkomsten met Roemenië.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unification_of_Moldova_and_Romania
Poetin is zeer tegenstander van dit plan. Want hij vind dat Moldavië eigenlijk bij Rusland zou horen.
Vooral de regio Transnistrië wonen ook veel etnische Russen. Er is een contract getekend in Moskou in 1993 dat als mocht Moldavië zich aansluiten bij Roemenië, de Transnistriërs de onafhankelijkheid mogen uitroepen.
En met alles wat nu gaande is laait die discussie weer op.
Ongeveer de helft van de Moldaviërs (inclusief Transnistrië) zouden nu voorstander zijn van een samenvoeging met Roemenië. De zanger van Zdob si Zdub (Roman Iagupov) heeft ondertussen de Roemeense nationaliteit aangenomen naast zijn Moldavische nationaliteit. Hij is eigenlijk geboren in Rusland(Volgograd), toen nog de Sovjet Unie, maar heeft afstand gedaan van die nationaliteit. Je ziet in de videoclip een kleed met een historisch figuur erop, dat schijnt ook een referentie te zijn (Stephen the Great).quote:Stephen the Great is Moldavia's ruler in the 15th century, a symbol of the unified historical region of Moldavia/Moldova. Nowadays, a part of the historical region Moldavia is Romania and the other part is in the Republic of Moldova
Met alle nummers die nu bekend zijn, denk ik dat dit nog wel een dark horse of het publiekslieveling kan worden. Een feestje wordt het sowiesoquote:Op woensdag 23 februari 2022 10:04 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat dit het beter gaat doen dan heel veel mensen denken. Een revamp is wel goed voor dit nummer, want het mist een beetje "oomph" ten opzichte van heel veel andere nummers.
Ik kan het erg waarderen. Alcohol is Free was bijv wel een stuk beter, dus ik hoop dat ze het meer daarheen kunnen brengen. Tikkie minder chaos dus.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:04 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat dit het beter gaat doen dan heel veel mensen denken. Een revamp is wel goed voor dit nummer, want het mist een beetje "oomph" ten opzichte van heel veel andere nummers.
Meer een type Mussert eigenlijk, die denkt een onafhankelijk land te leiden, maar door niemand serieus genomen wordt.quote:Op donderdag 3 maart 2022 23:18 schreef Momo het volgende:
Op het Wit-Russische NOS- journaal lieten ze Loekasjenko zien (hij is voor Poetin, wat Mussolini voor Hitler was)
[ afbeelding ]
Met deze kaart waar de troepen van Odessa naar Moldavië trekken. Laten we hopen dat deze plannen nooit uitkomen....
Ik vind die twee ook geweldig leuk.quote:Op vrijdag 4 maart 2022 16:27 schreef Guanabana het volgende:
Heb nog niet heel veel inzendingen geluisterd, maar dit is nu mijn favo (misschien samen met Noorwegen).
Een fijn idee dat S10 en ik niet meer de enigen zijn.quote:Op vrijdag 4 maart 2022 16:27 schreef Guanabana het volgende:
Heb nog niet heel veel inzendingen geluisterd, maar dit is nu mijn favo (misschien samen met Noorwegen).
quote:Op vrijdag 4 maart 2022 17:22 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Een fijn idee dat S10 en ik niet meer de enigen zijn.
Ohquote:Op vrijdag 4 maart 2022 17:36 schreef Greys het volgende:
[..]
(Ik heb er destijds zelfs heel hard jubelend over getweet op m'n eigen account. Echt dol op dit. No shame! He ho!)
Een stuk meer een nummer uit 2022, terwijl het nog steeds de charme heeft van de eerste versie. Leuk!quote:
Ik mis het twangy country gitaar riffjequote:
Je was de mensen van Eurostory voor.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:18 schreef Momo het volgende:
Ik vond het wel even goed om de politieke boodschap achter dit nummer te benadrukken. Zeker nu Poetin heeft lopen bleren voor hereniging van de oude Sovjet.
quote:Oost, West, thuis …
Ook in Trenuleţul lijkt er meer te zitten dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Oplettende luisteraars merkten op dat de tekst in de officiële video verschilde van de versie die in de nationale finale opgevoerd werd. Met reden, want de tekst uit de videoclip bevatte regels die als politiek gezien kunnen worden: sommige regels klinken als pleidooi voor het samengaan van Moldavië met Roemenië. In een tijd waarin de spanningen tussen Oost en West tot een nieuw kookpunt gekomen zijn, is dit inderdaad politiek gevoelige materie.
De regels met de strekking: Is het één land? Zijn het er twee? zijn daarom vervangen door iets algemeners: de treinreis maakt de wereld klein / en zorgt ervoor dat de grenzen vervagen. Toch blijft er nog veel overeind: de trein rijdt nog steeds Van oost naar west / Van Chişinǎu naar Boekarest, en door de snelheid van de trein lijkt de omgeving één land zonder begin en eind.
De vorst op het wandkleed
Dit idee van eenheid wordt nog verder uitgewerkt in de prachtig geproduceerde videoclip over de treinreis. Hierin reist een man met een dubieuze koffer en een wandkleed van Chişinǎu naar Boekarest, terwijl er een feest door de trein trekt. Tijdens de controle stopt het feest even en de man moet zijn wandkleed laten zien aan de douanier. Het wandkleed bevat een portret van de laatmiddeleeuwse vorst Stefan de Grote, sinds de negentiende eeuw een symbool voor vereniging van de twee landen. Zodra het wandkleed uitgerold is, salueert de douanier, voegt zich bij het feest en stempelt alle paspoorten.
Nice, was wel een beetje te verwachten dat ze een stap terug moesten zetten qua politics.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:30 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Je was de mensen van Eurostory voor.
[..]
quote:Zdob şi Zdub & Fraţii Advahov would like to bring a real train to the Eurovision stage for their performance in May.
During an interview with Moldova’s Pro TV newsite, Moldovan Eurovision 2022 artists Zdob şi Zdub & Fraţii Advahov revealed some plans for the staging that they’ll take to Turin:
“We will bring the real train on stage, there will be a drum, maybe the grandmother will be there, I don’t know. In Turin will be the version recorded in the studio, with backing vocals.”
The music video for their entry “Trenulețul” (The Train) features the band, joined by two folk musicians known as Frații Advahov, travelling on a train from Chisinau to Bucharest.
Moldavië en stagingquote:Op woensdag 9 maart 2022 19:39 schreef Momo het volgende:
[..]
Nice, was wel een beetje te verwachten dat ze een stap terug moesten zetten qua politics.
Trouwens
[..]
Met alles wat nu bekend is denk ik dat Stefan en Zdob si Zdub de grootste dark horses zijnquote:Op donderdag 10 maart 2022 09:20 schreef Greys het volgende:
Dit is samen met Estland's Hope de meest ondergewaardeerde inzending bij de bookies denk ik. Gaan allebei verrassen straks qua uitslag gok ik.
Ik vind het niet eens dark horsesquote:Op donderdag 10 maart 2022 19:23 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Met alles wat nu bekend is denk ik dat Stefan en Zdob si Zdub de grootste dark horses zijn![]()
(Ook mijn top 2 favorieten)
Ik bedoel meer dat ze een dark horse zijn voor een hoge notering. Zoals Greys zegt, ze worden nu gevaarlijk onderschat.quote:Op donderdag 10 maart 2022 19:40 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ik vind het niet eens dark horsesomdat het voor mij vanzelfsprekend voelt dat ze het goed gaan doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |