abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209119276
Zijn al die testrijders in de states? Of ook in de UK of andere Europese landen? Verkeersbeeld scheelt nogal per land.
pi_209119391
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:11 schreef qajariaq het volgende:
Zijn al die testrijders in de states? Of ook in de UK of andere Europese landen? Verkeersbeeld scheelt nogal per land.
Momenteel alleen in de US.
pi_209119419
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Momenteel alleen in de US.
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.
pi_209119461
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.
Ik kan me voorstellen dat ze het eerst in de US goed werkend willen hebben. Als chauffeur (taxi of Über) zal je het niet makkelijk krijgen als dat lukt.

Naarmate de infrastructuur slechter is en verkeersregels minder gehandhaafd worden, zal implementatie lastiger worden.

Europa heeft dat wel goed voor elkaar, dus dat zie ik wel goedkomen.
pi_209178593
Leuk om te zien, een "van punt A naar punt B" met Waymo versus Tesla FSD Bèta.

Knap hoe Tesla zich handhaaft, zonder Lidar en zonder geofencing.
Het feit dat FSD ook werkt op de snelweg helpt hier wel extra mee.

pi_209187044
Dit is al het vierde topic in deze reeks, maar ik begrijp nog steeds niet hoe autonoom rijdende auto‘s het einde van het autobezit zijn. Puur naar objectieve feiten gekeken klopt het misschien wel, maar puur objectief is het nu voor heel veel mensen ook al niet rendabel/logisch een auto te hebben. En al helemaal niet het soort auto’s dat de meeste mensen kopen, dat bijna zonder uitzondering zwaar overgedimensioneerd is voor het eigenlijke gebruik.

Mijn voorzichtige conclusie; autobezit is voor heel veel mensen heel veel emotie en subjectiviteit, en autonoom rijdende auto’s gaan daar weinig aan veranderen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_209187656
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:24 schreef knoopie het volgende:
Dit is al het vierde topic in deze reeks, maar ik begrijp nog steeds niet hoe autonoom rijdende auto‘s het einde van het autobezit zijn. Puur naar objectieve feiten gekeken klopt het misschien wel, maar puur objectief is het nu voor heel veel mensen ook al niet rendabel/logisch een auto te hebben. En al helemaal niet het soort auto’s dat de meeste mensen kopen, dat bijna zonder uitzondering zwaar overgedimensioneerd is voor het eigenlijke gebruik.

Mijn voorzichtige conclusie; autobezit is voor heel veel mensen heel veel emotie en subjectiviteit, en autonoom rijdende auto’s gaan daar weinig aan veranderen.
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
pi_209188860
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
De gebieden die je noemt zijn, wanneer volledig autonoom autorijden mogelijk is, de gebieden waar het autobezit relatief gezien een stul minder duur wordt.

Een auto waarin je zelf moet sturen, wil je simpelweg op loopafstand van je woning parkeren, en dat is in stedelijk gebied erg duur (en slechts beperkt mogelijk). Een autonome auto heeft dat probleem niet. Die zorgt dat je voor de deur kan uitstappen en rijdt dan naar een goedkoop of gratis parkeerplekje aan de rand van de stad. Om je weer netjes optijd op te halen als je de volgende ochtend naar je werk moet.

Met een volledig autonome auto verdwijnen veel parkeerproblemen.
pi_209190158
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
In oude centrum van Utrecht kan je nu al nauwelijks met een auto naar binnen of buiten rijden, dus dat wordt niks beter met een autonome auto. En deelauto’s hebben we ook meer dan genoeg staan, aan de rand van het oude centrum en dus op loopafstand. En tóch zijn er nog heel veel mensen die een eigen auto hebben. Kennelijk zijn de meeste mensen dus niet heel erg rationeel als het om autobezit gaat.

Wij hebben heel lang ook geen auto gehad, omdat we toen in een grote stad woonden met heel veel deelauto’s. Uiteindelijk hebben we toch weer een eigen auto gekocht, omdat deelauto’s ontzettend onhandig zijn zodra je twee kinderstoeltjes nodig hebt. Want met maar twee handen kan je niet twee stoeltjes én twee kinderen (en alles wat daarbij hoort) meeslepen naar de deelauto die verderop in de straat staat. Dát probleem gaat een autonoom rijdende auto ook niet oplossen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_209238844
Het kinderzitjes probleem speelt maar een paar jaar in een mensenleven. Maar inderdaad zit je wel met vergelijkbare zaken als dak dragers die er meestal niet op mogen of spullen die je liever alleen maar in de auto laat vanwege opslag of onhandig gesjouw.

Parkeerprobleem zal zich onmiddellijk oplossen maar dat is dan ook weer direct ingeruild voor een congestieprobleem. Als een auto steeds de stadswijk uit moet krijg je al snel een veelvoud aan verkeer natuurlijk.

Ik durf rustig te stellen dat driekwart van de mensen vrij vlot overstapt op een autonome deelauto als(!)...
- Beschikbaarheid (zeer) hoog bij impulsief gebruik en na reserveren gegarandeerd.
- Kosten duidelijk lager dan bezit.
- Korte wachttijd na bestellen.
- Keuze ivm spullen of groepen, plus oplossing voor caravans / paardentrailer e.d.

Wat ik begrijp kan je in Amsterdam met Greenwheels nu al behoorlijk uit de voeten. Het concept werkt dus prima, als het autonoom wordt dan zijn de gebruiksmogelijkheden veel groter.

Omslagpunten hebben met geld en gemak te maken. Ik denk dat de ontwikkeling van de software meer in de weg zit dan de acceptatie.
pi_209328134
Interessant interview dat niet alleen over Teslabot gaat maar ook juist over de uitdagingen van autonoom rijden.

pi_209329237
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 12:50 schreef qajariaq het volgende:
Ik durf rustig te stellen dat driekwart van de mensen vrij vlot overstapt op een autonome deelauto als(!)...
- Beschikbaarheid (zeer) hoog bij impulsief gebruik en na reserveren gegarandeerd.
- Kosten duidelijk lager dan bezit.
- Korte wachttijd na bestellen.
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.
Of het is goedkoop maar dan is beschikbaarheid, zeker voor 'impulsief' gebruik tijdens niet gegarandeerd. Want om goedkoop per kilometer te zijn, moet een (deel) auto nu eenmaal veel onderweg zijn.

Of er wordt enige overcapaciteit ingezet. Goed voor de beschikbaarheid, maar gaat ten koste van een lage prijs.

quote:
Wat ik begrijp kan je in Amsterdam met Greenwheels nu al behoorlijk uit de voeten. Het concept werkt dus prima, als het autonoom wordt dan zijn de gebruiksmogelijkheden veel groter.

Omslagpunten hebben met geld en gemak te maken. Ik denk dat de ontwikkeling van de software meer in de weg zit dan de acceptatie.
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.
pi_209335068
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.
Of het is goedkoop maar dan is beschikbaarheid, zeker voor 'impulsief' gebruik tijdens niet gegarandeerd. Want om goedkoop per kilometer te zijn, moet een (deel) auto nu eenmaal veel onderweg zijn.

Of er wordt enige overcapaciteit ingezet. Goed voor de beschikbaarheid, maar gaat ten koste van een lage prijs.
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil. Ik verwacht dat we met een kwart van het huidige aantal auto's ruim toe kunnen zonder nauwelijks mis te grijpen. Een kwart auto per persoon kost gewoon minder dan een hele. Als je dan ook nog eens gaat inspelen op soort gebruik, dus puur 1 persoonsvervoer of groepen danwel veel bagage dan bespaar je ook nog eens op energie en ruimte.

quote:
[..]
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.
In grote steden is een dusdanig parkeerprobleem dat het gros van de mensen daar sowieso met fiets of OV naar school of werk gaat. Juist vanwege dat parkeren is een deelauto veel handiger. Als die ook nog autonoom kan rijden hoeft er niet zo veel meer geparkeerd worden op drukke plaatsen.

Maar inderdaad blijven er altijd mensen over die een eigen auto willen houden, het is tenslotte nog steeds een statussymbool.
pi_209335371
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag.
De vorm van overcapaciteit die jij wenselijk vindt (altijd een auto snel beschikbaar) meet je niet aan de hand van uren stilstand per dag.
Die overcapaciteit meet je aan de hand van beschikbare eenheden tijdens piekmomenten. Je hebt er namelijk niet zo veel aan dat om 3.00u er een aantal auto's beschikbaar zijn, als je om 8.00u richting kinderopvang en je werk wilt vertrekken.

Daar komt nog bij dat je met zulke autonome deelauto's het aantal vervoersbewegingen flink laat toenemen. In de ochtend moet immers iedereen van zijn slaap-stad of forenzen dorpje naar de economische centra gereden worden.

Dus autootje rijdt eerst om 7.00u van Almere naar Amsterdam. Maar moet dan terug naar regio Amersfoort om de volgende op te halen. Want. Intussen zijn er in Amersfoort ook al geen deelauto's meer, want die auto's zijn om 8.00u allemaal al onderweg om forenzen naar Utrecht en Amsterdam te brengen vanuit Amersfoort.

Al die extra 'lege' kilometers kosten ook tijd en geld waarbij de auto op dat moment niet beschikbaar is. En het zorgt voor veel extra drukte op straat.


Reden dat de huidige deelauto's voor sommige mensen goed werken, is omdat die auto's niet het primaire vervoermiddel zijn van de gebruikers. Primair vervoer is fiets & OV. Alleen wanneer dat niet toereikend is, wordt de deelauto gereserveerd.
pi_209339067
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:
De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil.
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.

En eh, in Amsterdam woont niemand en in Amersfoort werkt niemand?
pi_209579935
Interessante "shootout" tussen 3 verschillende autonome oplossingen, in dit geval in San Francisco en in het donker!

  dinsdag 20 juni 2023 @ 21:13:48 #145
387249 exelletor
exelleren?
pi_209584962
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.

En eh, in Amsterdam woont niemand en in Amersfoort werkt niemand?
Ik woon inderdaad in zo'n gemixt woon/werk wijk, maar die zijn in Nederland erg zeldzaam. Zelfs in Amsterdam merk je dat er overdag veel huurauto's in Westpoort/Sloterdijk en
Haparandadam staan te wachten, terwijl in bijvoorbeeld Oost en Ijburg de beschikbaarheid ondermaats is.
pi_209594722
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessante "shootout" tussen 3 verschillende autonome oplossingen, in dit geval in San Francisco en in het donker!

Ik wilde 'm ook net posten, leuke video. :s)
pi_209601591
Wanneer de autos zelf kunnen rijden, wordt het delen van autos ook meer gemeengoed gok ik. Bij het bestellen van de auto wordt er om je bestemming gevraagd, en kun je overgehaald/geforceerd worden om langs iemand in de buurt te rijden die ergens op dezelfde route wil zijn. Dat betekend dat het aantal autos in de spits kan dalen, aangezien de capaciteit beter gebruikt gaat worden.
pi_209601686
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 10:18 schreef zuchtje het volgende:
Wanneer de autos zelf kunnen rijden, wordt het delen van autos ook meer gemeengoed gok ik. Bij het bestellen van de auto wordt er om je bestemming gevraagd, en kun je overgehaald/geforceerd worden om langs iemand in de buurt te rijden die ergens op dezelfde route wil zijn. Dat betekend dat het aantal autos in de spits kan dalen, aangezien de capaciteit beter gebruikt gaat worden.
Ja, denk ik ook.
Niet iedereen zal willen delen maar als het tarief lager is, zal dat voor een deel toch wel werken.

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat als je wat kwetsbaarder bent, je weinig interesse hebt om met een volstrekte vreemde naar je werk te moeten rijden. Zoiets kan je niet afdwingen, denk ik.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-06-2023 10:36:34 ]
pi_210132795
FSD Bèta 11.4.6 is al een weekje uit.
Weer wat kleine stapjes vooruit.

  woensdag 2 augustus 2023 @ 15:17:44 #150
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210132975
Het kan niet anders dan dat er nu veel te veel autos geproduceerd worden, met het ouder worden van de wereld bevolking
Of Africa en India moeten opeens enorm welvarend gaan worden , maar china neemt flink gas terug in aankopen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210143050
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
Voorbeeld hier: na de zomer gaat onze tweede auto (T4 Camper) de deur uit. Dan hebben we er nog één (Golf) maar we zitten erover te denken deze niet meer te vervangen en als ie kaduuk is, volledig met deel- en huurauto's te werken.

Goed, nu werk ik zelf bij een autoverhuurder die ook nog eens deelauto's aanbiedt dus dat maakt de overstap wat makkelijker, maar toch. Als het aanbod er is tegen een redelijke prijs, zie ik het wel gebeuren.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_210200933
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Voorbeeld hier: na de zomer gaat onze tweede auto (T4 Camper) de deur uit. Dan hebben we er nog één (Golf) maar we zitten erover te denken deze niet meer te vervangen en als ie kaduuk is, volledig met deel- en huurauto's te werken.

Goed, nu werk ik zelf bij een autoverhuurder die ook nog eens deelauto's aanbiedt dus dat maakt de overstap wat makkelijker, maar toch. Als het aanbod er is tegen een redelijke prijs, zie ik het wel gebeuren.
Als je een auto niet op dagelijkse basis nodig hebt, kan dat zeker uitkomst bieden.
Eigenlijk rij ik ook te weinig kilometers om een auto te verantwoorden dus ik noem het maar een "hobby" ;)
pi_210330416
Nog een 11.4.6 ritje voor wat boodschapjes.

pi_210428221
Elon Musk heeft een rit met FSD Bèta v12 onlangs live gestreamd.
Kwaliteit van de video is af en toe bagger maar het laat wel zien dat hij er vertrouwen in heeft.
Hij geeft onderweg ook nog wat toelichting.

Samengevat:
Het verschil met de "oude" FSD is vooral: in de oude versie die nu live is bij Bèta-testers zit nog code die bepaalde verkeersregels, situaties en borden uitlegt en beschrijft. De v12 is getraind op basis van video van bestaande verkeerssituaties, leert van wat anderen doen en leert nu dus als een mens.

Deels is dat nu natuurlijk een stap terug (zoals vaker gezien bij nieuwe releases van FSD) maar op lange termijn is dat een stap vooruit.


twitter


[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-08-2023 11:10:49 ]
pi_212129031
Het was even wachten maar de nieuwe V12 FSD Bèta rolt eindelijk ook in stapjes uit naar klanten, waar het tot nu toe alleen voor Tesla personeel beschikbaar was.

V12 is een belangrijke stap voorwaarts omdat er zo'n 300.000 regels code zijn geschrapt en het nu vrijwel geheel op getrainde AI rijdt.

Voorheen beschreef die code nog wat een stopbord, rotonde of verkeerslicht was, nu leert de AI het rijden zelf op basis van miljarden kilometers aan video en simulaties in het datacentrum van Tesla. Het is dus niet zo dat de auto zelf actief leert terwijl je rijdt, dat trainen gebeurt bij Tesla zelf.
Maar per update wordt de auto wel beter (is de verwachting).

Normaal gesproken is iedere verandering in eerst instantie een stap terug, dus dat mag je ook verwachten voor V12. Toch ziet het er al verbazingwekkend soepel uit.


  maandag 22 januari 2024 @ 20:16:18 #157
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_212134284
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
pi_212135911
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:16 schreef PluggieOD het volgende:
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
Prima dat je iets haat.

Dit topic gaat echter niet over EV's maar over de rol van de opkomst van autonoom rijden ten opzichte van het autobezit.
pi_212138728
Nog een video, deze keer overdag.

Het uitrollen van deze nieuwe versie wordt in laag tempo gedaan blijkbaar, want alleen "Whole Mars Catalog" heeft tot nu toe videomateriaal online kunnen zetten.

pi_212139951
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:16 schreef PluggieOD het volgende:
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
Yep, bij bepaalde weersomstandigheden kun je er niks meer mee.
Ik zag pas een bericht dat ze in China een nucleaire batterij hadden gemaakt die 50 jaar mee gaat.
Als ze zoiets op grote schaal kunnen maken dan wordt het interessant.
Maar de infrastructuur kan het nu helemaal niet aan als er te veel mensen elektrisch gaan rijden.
Dus volledig autonoom op grote schaal zal nog wel een jaar of 15 duren en einde autobezit zie ik buiten de grote steden helemaal niet gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')