abonnement Unibet Coolblue
pi_203271662
Ook in dit deel van de reeks kun je met FOK!kers delen welke boeken je aan het lezen bent.

Wil je een uitgebreide mening over een boek posten, dan kan dat ook hier: http://forum.fok.nl/topic/1595368
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_203271672
Ik ga vanavond in dit boek beginnen, vorig jaar alle boeken van Sophia Drenth aangeschaft dus het werd wel eens tijd hiervoor

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_203271769
Children of the night. What music they make.
pi_203275918
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_203280018
pi_203294346
Erdal Balci - De Gevangenisjaren
pi_203327896


Een jaar of 15 geleden gelezen. Nu - in tijden van machtspolitiek van Poetin, een zelfbewuster China en populisten aan de macht in Polen en Hongarije - weer eens uit de boekenkast gehaald.
Eens kijken hoe gedateerd e.e.a. overkomt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 23 januari 2022 @ 15:07:35 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203332461

quote:
Hoewel de eerste publicatie van de serie in drie delen de twee romans Bonanza en The Juncto combineerde, zullen de plots hier als afzonderlijke entiteiten worden behandeld, trouw aan de oorspronkelijke bedoeling van de auteur.
Bonanza[edit]
Aan het begin van Bonanza ontwaakt Jack Shaftoe uit een syphilitische black-out van bijna drie jaar. Gedurende die tijd was hij een galeislaaf van piraten. De andere leden van zijn bank, een bont gezelschap dat zichzelf "De Cabal" noemt en onder wie mannen uit Afrika, het Verre Oosten en Europa, beramen een complot om zilver te veroveren dat illegaal uit Centraal-Amerika was verscheept door een Spaanse onderkoning; zij overtuigen de pasja van Algiers en hun eigenaar om deze onderneming te sponsoren en te onderhandelen over hun vrijheid en een aandeel in de winst. Zij nemen het schip in, maar als zij aan boord gaan, vinden zij het vol, niet met zilver zoals zij hadden verwacht, maar met goud. Op de vlucht voor de Spanjaarden worden ze gevolgd door een fregat in dienst van de hertog van Arcachon, een investeerder in hun plan en een man die Jack wil vermoorden omdat hij een feestje in The King of the Vagabonds heeft verpest. Omdat ze geloven dat de hertog van plan is de Cabal te bedriegen bij de investering, varen ze naar Egypte en vervoeren het goud over land naar Cairo.
In Caïro onderhandelt de Cabal met de mannen van d'Arcachon voor een ontmoeting met de hertog zelf; als een stimulans voor deze ontmoeting bieden ze aan Jack uit te leveren. Jack hakt het hoofd van de hertog af om Eliza te wreken, die de hertog meer dan tien jaar eerder tot slaaf had gemaakt. Er volgen gevechten tussen de Cabal en de musketiers van d'Arcachon. De Cabal slaagt erin te ontsnappen (met een aantal leden en een groot deel van het goud) en vlucht naar Mokka. Daar ze beseffen dat ze in geen enkele Europese haven meer welkom zijn, dragen ze het goud naar India, waar ze gevangen worden genomen door een piratenkoningin die het goud inpikt. De Cabal blijft berooid achter en de leden raken verspreid. Sommigen worden gerekruteerd in het leger van een plaatselijke koning. Jack komt te werken in een dierenkliniek in Ahmedabad.
Een jaar later herenigt Jack zich met enkele leden van de Cabal en vat een plan op om goederen te vervoeren via een route die door geen enkele handelaar mag worden gebruikt omdat deze wordt beheerst door legers van plunderaars. Jack laat de Cabal zien hoe ze fosfor uit urine kunnen maken, en ze gebruiken het om zich een weg door de route te banen. Voor zijn rol in het openen van de handelsroute wordt Jack beloond met een tijdelijk koningschap van drie jaar over een verarmd deel van India. Tijdens zijn bewind geeft Jack leiding aan de bouw van een schip van duurzaam teakhout, met geld dat is geïnvesteerd door de piratenkoningin die het goud van de Cabal in beslag had genomen, en Sophie, keurvorstin van Hannover. Jack overweegt het schip direct naar Eliza te noemen, met wie hij zo graag herenigd wil worden, maar op advies van de alchemist Enoch dat dit politieke complicaties voor de hertogin zou kunnen opleveren, doopt Jack het schip uiteindelijk Minervainstead.
De Cabal vervoert gewaterd staal en andere waardevolle voorwerpen van India naar Japan, en verhandelt ze voor kwikzilver. Kwik heeft een hoge prijs in Amerika, waar het nodig is voor de zilvermijnen. Een Spaans galjoen stemt er in het geheim mee in Minerva de weg over de Stille Oceaan te wijzen en hen te helpen handel te drijven in de Amerika's. Het galjoen zinkt, en Minerva neemt het op tegen de twee enige overlevenden, waaronder Edmund de Ath. Jack, een ander lid van de Cabal, en de Ath worden gevangen genomen en gemarteld door de Spaanse Inquisitie, maar ze kunnen zich vrijkopen met zilver dat ze in ruil voor kwik hebben gekregen.
Jack ontvangt een brief van Eliza waarin ze hem aanspoort haar in Qwghlm te ontmoeten. Beladen met kostbare metalen vaart Minerva erheen, maar ontdekt dat de uitnodiging een valstrik was; de Fransen nemen hen gevangen en nemen hun goud en zilver in beslag. De brief was vervalst door Edmund de Ath, in werkelijkheid Édouard de Gex in vermomming, die had samengewerkt met Vrej, een van de Cabal-leden, die geloofde dat zijn familie onrecht was aangedaan door Jack. Minerva en haar bemanning mogen zonder lading vertrekken, maar Jack wordt gevangen gezet door de hertog van Arcachon, zoon van de man wiens hoofd Jack in Caïro afhakte, en echtgenoot van Eliza. Vrej ontdekt het bedrog en doodt de duc d'Arcachon, waarna hij zelfmoord pleegt om wraak op zijn familie te voorkomen. De hertog was van plan Jack voor de rest van zijn leven gevangen te zetten, maar de Franse koning Lodewijk XIV bevrijdt hem om hem te vragen de Tower of London (en daarmee de Munt van Engeland) te helpen plunderen en zo de economie van het vijandelijke land lam te leggen.

The Juncto
Het boek opent met een uitleg hoe Bob Shaftoe in het bezit was gekomen van de correspondentie van d'Avaux, de Franse diplomaat die Eliza in Quicksilver als dubbelspion voor Willem van Oranje om de tuin had geleid. Eliza is gevangen genomen door Jean Bart in een poging om naar Engeland te ontsnappen, en is opgesloten in een huis in Duinkerken. Daar snellen zowel haar minnaar Rossignol, de cryptograaf van de koning, als d'Avaux naar haar toe. Onder chantage van d'Avaux geeft Eliza toe het enorme fortuin dat zij heeft verdiend met de handel in Amsterdam voor onbepaalde tijd uit te lenen om de oorlogsinspanningen van de koning te financieren.
Het verlies van haar fortuin dwingt Eliza terug te keren naar het hofleven, waar zij verneemt dat de hertog d'Arcachon de man was die haar en haar moeder tot slaven had gemaakt op het eiland Qwghlm. Eliza begint al snel een plan te beramen om hem te vermoorden. Maar voordat ze dat kan doen, hoort ze van de dood van d'Arcachon door toedoen van Jack. Jack had over het lichaam van d'Arcachon verklaard dat hij hem had gedood voor een minnaar. Bij de terugkeer van zijn hoofd in Frankrijk, beseft d'Avaux wie de minnaar van Jack is. Voordat Eliza's relatie met Jack kan worden onthuld, trouwt Eliza met Étienne, de zoon van de hertog en wordt zij hertogin d'Arcachon.
Na het huwelijk wordt Eliza's onwettige kind met Rossignol ontvoerd op bevel van Lothar von Hacklheber om haar onder druk te zetten. Om wraak te nemen, neemt Eliza deel aan een reeks financiële manoeuvres waarbij de Franse voorbereidingen voor een invasie in Engeland betrokken zijn. De invasie wordt uiteindelijk afgeblazen in de nasleep van de slagen van Barfleur en La Hogue, maar Eliza's manipulaties slagen erin haar rijker dan ooit te maken, terwijl ze het huis van Hacklheber op de knieën krijgt.
Het verhaal concentreert zich weer op Bob Shaftoe, als hij met de Black Torrent Guard deelneemt aan de campagne van Willem III tegen Jacobus II in Ierland.
De tweede helft van het boek volgt de levens van Eliza, Leibniz, Newton, Waterhouse, en Sophia Charlotte gedurende de volgende 10 jaar. Waterhouse confronteert Newton met zijn steeds onstabieler gedrag en zijn vruchteloze pogingen om een "theorie van alles" af te leiden onder de stimulerende invloed van Newtons goede vriend Fatio. Verscheidene personages van de Royal Society vormen "de Juncto", een genootschap dat de Britse handel nieuw leven wil inblazen door middel van een monetaire hervorming. De Juncto richt de Bank of England op en biedt Newton een baan aan als directeur van de Munt. Eliza wordt besmet met de pokken, maar overleeft. Zij ontmoet haar oude vriendin Prinses Eleanor, die door haar tweede echtgenoot, John George IV, naar een armenhuis werd verbannen; zij betaalt hem terug door ook hem met de pokken te besmetten, en hij blijkt niet zoveel geluk te hebben. Prinses Eleanor sterft en haar dochter, Caroline, wordt geadopteerd door Sophia Charlotte. Caroline blijkt een pienter meisje te zijn met belangstelling voor natuurwetenschappen en ze sluit al snel vriendschap met Leibniz.
Het verhaal eindigt in 1702 met Eliza, een rijke hertogin van Arcachon en Qwghlm en weduwe, Newton aan het hoofd van de Londense Munt, Waterhouse die besloten heeft naar Massachusetts te verhuizen en aan zijn Logic Mill te werken, weg van Europese afleidingen, Sophia Charlotte de koningin van het pas gevormde Koninkrijk Pruisen, en Leibniz de president van de Pruisische Academie van Wetenschappen.

Thema's
Net als in Quicksilver houdt Stephenson zich bezig met de ontwikkeling van de moderne economie, wetenschap, politiek, valuta, informatietechnologie, handel, religie en cryptografie.[4]Ook al behandelt Stephenson deze ideeën zeer uitvoerig, "zijn aandacht voor detail en plezier in het verschaffen van historische context geven de oplettende lezer een liberale opleiding, terwijl zijn verbeelding en humor verrukken."
Overweldigend heeft De verwarring een nadruk op de economie die niet zo volledig aanwezig was in Quicksilver. Andrew Leonard stelde De verwarring tegenover Kwikzilver: "Als je zou kunnen stellen dat Kwikzilver ging over de geboorte van de wetenschappelijke methode en de toepassing van de rede bij het ontsluieren van de mysteries van het bestaan, dan zou je ook kunnen zeggen dat De verwarring over geld gaat." Het boek besteedt veel aandacht aan bankiers, het delven van goud en zilver in de nieuwe wereld, en het idee om los te breken van edele metalen in het gebruik van geld.
Hij onderzoekt in het bijzonder de hoeveelheid excessen die betrokken zijn bij regeringen en het financiële systeem in die periode, evenals de hogere klassen. Leonard zei dat "Stephenson ons in de hele Barokcyclus lijkt te vertellen dat de werkelijke manier waarop dingen echt gebeurden - de manier waarop kredietsystemen werden gecreëerd of hout werd geleverd - net zo dwaas is als alles wat een fabeldichter zou kunnen verzinnen uit de wilde speculaties van zijn of haar eigen geest. Ook de stijl bootst deze overdaad na door de nadruk te leggen op overdreven ideeën en handelingen. Een recensent, die deze complexiteit en overdaad onderzocht, noemde het "een barok kerkorgel, midden in het spelen van een ingewikkelde fuga op volle toeren. Aan het eind is de lezer ofwel weggevlucht, ofwel gebiologeerd, wachtend op wat er verder gaat gebeuren."
WIKIPEDIA
pi_203335448
Tap tap tap
pi_203335475
  zondag 23 januari 2022 @ 18:08:45 #11
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203335575
quote:
Ik vond hem zwaar. Niet eens door het thema (jappenkampen), maar door zijn zwaarmoedige schrijfstijl.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_203335854
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik vond hem zwaar. Niet eens door het thema (jappenkampen), maar door zijn zwaarmoedige schrijfstijl.
Het frustreerde mij deels. Ik wilde weten waarom hij geen contact had met zijn moeder. Misschien was dat wel te lezen door de regels heen maar ik hoopte dat hij het zelf zou zeggen. Het frustreerde mij dat hij wel kon schrijven over verschrikkelijke dingen die daar gebeurde, maar totaal niet contact stond met zichzelf en zijn gevoel.

[ Bericht 0% gewijzigd door coinchantal op 23-01-2022 18:28:22 (extra woord) ]
pi_203338641
Ik ben Trainspotting (in 't Schots) aan het (her)lezen. Nu ik samenwoon met een Schot en er vier jaar heb gewoond is het zóveel makkelijker te lezen (maar nog steeds moet ik stukjes hardop doen) dan toen ik het de eerste keer las. De NL vertaling van dit boek (dat ik er stiekem bijhield op de Havo) slaat echt nérgens op vergeleken met het origineel. O+
Mon 'en!
  zondag 23 januari 2022 @ 21:42:36 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_203338669
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Moderator / Redactie Sport zondag 23 januari 2022 @ 22:11:08 #15
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_203339105
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 25 januari 2022 @ 12:32:09 #16
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_203357392
Ik vond deze op mijn eettafel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_203358360
  dinsdag 25 januari 2022 @ 15:02:49 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203359240
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 22:11 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
Die is zo langzaam aan een nieuwe, herziene, uitgave toe.
  woensdag 26 januari 2022 @ 11:30:02 #19
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_203370789
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:34 schreef golfer het volgende:
Al een paar jaar oud:



In de herfst van 1971 komt een Noors echtpaar om het leven in een bos in Frankrijk. Hun driejarige zoontje Edvard blijft ongedeerd en groeit op bij zijn grootvader op een afgelegen boerderij in Noorwegen. Wanneer deze twintig jaar later overlijdt, blijft Edvard alleen achter, met grote, onbeantwoorde vragen. Wat deden zijn ouders in dat afgesloten bos, en was het toeval dat ze op een oude gasgranaat uit de Eerste Wereldoorlog stapten? En wie heeft die prachtige doodskist gestuurd voor zijn grootvaders begrafenis, een ongekend staaltje vakmanschap, gemaakt van een houtsoort die niemand ooit heeft gezien? Zijn zoektocht naar antwoorden voert Edvard van Frankrijk naar de Shetland-eilanden en naar de duistere krochten van zijn familieverleden, dat nauw verbonden is met de grote Europese tragedies van de twintigste eeuw.
Ben zo'n 1/3 ver en leuk boek hoor, benieuwd naar wat Edvard nog gaat ontdekken.
  woensdag 26 januari 2022 @ 11:35:30 #20
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203370889
Op de e-reader:

Over het proces tegen Adolf Eichmann in '61. Wilde eigenlijk het verslag van Hannah Arendt over dezelfde zaak lezen, maar ik wacht tot die beschikbaar komt in de bibliotheek.

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 26-01-2022 12:17:40 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  woensdag 26 januari 2022 @ 11:50:21 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203371126
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:30 schreef kl1172 het volgende:

Ben zo'n 1/3 ver en leuk boek hoor, benieuwd naar wat Edvard nog gaat ontdekken.
Ik ben er ook nog steeds mee bezig, zit ook ongeveer op 1/3e.
Leest lekker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 26 januari 2022 @ 16:50:01 #22
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_203375640
Luisteren jullie ook naar boekenpodcasts? Ik hou erg van BoekenFM en Tzumcast bijvoorbeeld. Doe er veel lees-inspiratie op.

Na het geweldige 'Kruispunt' van Jonathan Franzen ga ik nu 'De Ondergrondse Spoorweg' van Colson Whitehead een tweede kans geven (ben er ooit in begonnen maar heb 'm om een of andere reden niet uitgelezen).

in de haak.
pi_203381592
Het laatste deel van deze serie ga ik nu aan beginnen

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_203387138
Ben begonnen aan Dubbel leven van Axel de Vos.
  donderdag 27 januari 2022 @ 16:50:14 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203390268
In November kwam Termination Shock uit, ik schreef daar toen dit over nadat ik het uit had.

quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 11:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vanmiddag begonnen in de nieuwe Neal Stephenson, Termination Shock

Termination Shock is een science fiction roman van de Amerikaanse schrijver Neal Stephenson. Belangrijke thema's zijn de klimaatverandering, wereldwijde overstromingen, en pandemieën. Het boek speelt zich af in een nabije toekomst waar de klimaatverandering de menselijke samenleving aanzienlijk heeft veranderd

Het boek begint met Amalia, ze is koningin van Nederland en piloot van haar eigen prive jet. Door weersomstandigheden moeten ze van Houston naar Wacko (Texas) uitwijken om te landen. Dit gaan mis doordat er wilde zwijnen op de landingsbaan rennen. De toon wordt direct gezet in deze technothriller, zoals we gewend zijn van Neal Stephenson.

Eén man heeft een groot idee om de opwarming van de aarde tegen te gaan, een masterplan dat misschien het best omschreven kan worden als "elementair". Maar zal het werken? En net zo belangrijk, wat zijn de gevolgen voor de planeet en de hele mensheid als het wordt toegepast?

Van het Texaanse binnenland tot het Nederlandse koninklijk paleis in Den Haag, van de besneeuwde toppen van de Himalaya tot de zonovergoten Chihuahuan-woestijn, Termination Shock brengt een ongelijksoortige groep personages uit verschillende culturen en continenten samen die worstelen met de reële gevolgen van de opwarming van de aarde. Uiteindelijk stelt het de vraag: Kan het middel erger zijn dan de kwaal?

Het is het tweede boek van Stephenson waar Nederland een belangrijke rol speelt, ook in de Baroque Cycle was Nederland belangrijk aanwezig, maar daarin in de gouden eeuw.

Meer als ik het boek uit heb, en ja, ik ben groot fan van deze schrijver, een van de belangrijkste Amerikaanse schrijvers, die de literatuur in de 21ste eeuw trekt. Technologie is, naast economie, altijd een belangrijk thema in zijn boeken.
Nu heeft ook NRC een recentie erover geschreven

Ik Sleur en Pleur hem ff niet hier, sommige kranten schijnen daar moeilijk over te doen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')