Hm, dat verbaast me wel. Een gezonde boom of heester waait niet zomaar om, lijkt me. Misschien is-ie oud en/of verzwakt? Hier lees ik dat een vlinderstruik niet zo oud wordt.quote:Op maandag 21 februari 2022 17:25 schreef loveli het volgende:
Een vlinderboom (minstens 4 meter hoog, wsch 5) is door de storm omgewaaid. Er omheen was het een en ander gesnoeid, waardoor de wind te goed grip had. Aan een kant zijn wortels afgebroken. Is zoiets nog te redden of kan ik hem beter helemaal verwijderen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:56 schreef yinu het volgende:
Over holle bomen: ik hoorde gisteren iemand zeggen dat holle bomen niet per definitie gevaarlijker zijn of sneller omwaaien dan niet-holle bomen. Terwijl ik vaak heb gehoord dat bomen weg moesten omdat ze hol zijn. Dus heb ik even gegoogled en het lijkt er inderdaad op dat bomen naarmate ze ouder worden na het bereiken van hun volwassen hoogte en kroonomvang, steeds meer jaarringen aan de buitenkant gaan toevoegen waardoor ze veel meer holte aankunnen. Niet expliciet in dit artikel is dat bomen bijna altijd wel, na een bepaalde leeftijd, van binnen hol worden, en dat is niet erg want dat is niet waar de sapstromen lopen.
Wat ik verder interessant vond in het artikel is dat we eigenlijk nog zo weinig weten van bomen. En dat dus onderzoek doen nog steeds zo interessant en relevant is.
Sommige van de oudste bomen ter wereld zijn hol.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.bomeninfo.nl/kroezef.htm
https://www.monumentaltre(...)en/2106_fleringeres/|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Interessant!quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:56 schreef yinu het volgende:
Over holle bomen: ik hoorde gisteren iemand zeggen dat holle bomen niet per definitie gevaarlijker zijn of sneller omwaaien dan niet-holle bomen. Terwijl ik vaak heb gehoord dat bomen weg moesten omdat ze hol zijn. Dus heb ik even gegoogled en het lijkt er inderdaad op dat bomen naarmate ze ouder worden na het bereiken van hun volwassen hoogte en kroonomvang, steeds meer jaarringen aan de buitenkant gaan toevoegen waardoor ze veel meer holte aankunnen. Niet expliciet in dit artikel is dat bomen bijna altijd wel, na een bepaalde leeftijd, van binnen hol worden, en dat is niet erg want dat is niet waar de sapstromen lopen.
Het is lastig een antwoord te geven zonder foto, welke boom het om gaat etc. Maar in theorie kun je altijd een tak naar boven laten groeien en die als stam door laten gaan.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 23:47 schreef Vanky het volgende:
In mijn voortuin heb ik een meerstammige boom van inmiddels 3 jaar oud, 2,5 jaar oud en 4 stammen met een diameter van ong. 5 cm.
Werkmannen waren vandaag en gisteren bezig met werkzaamheden onder het voetpad. Ik zag dat er eentje zijn jas had opgehangen in mijn boom (in mijn voortuin). Toen ik zonet ging kijken zag ik dat de stam afgebroken is. Zijn er manieren om die te herstellen? Twijgen naar boven laten groeien?
Ben er niet zo blij mee maar die tak is er nu af, kan er hem niet opnieuw aan lijmen.
Prachtige boom! En mooie root flare ookquote:Op dinsdag 22 februari 2022 18:05 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Sommige van de oudste bomen ter wereld zijn hol.
http://www.bomeninfo.nl/kroezef.htm
https://www.monumentaltre(...)en/2106_fleringeres/
Heerlijkquote:Op zaterdag 5 maart 2022 13:36 schreef Blues het volgende:
Gras gemaaid
ivm schuttingreparatie ergens over 2wk de roos maar helemaal weggehaald. Was ook overal gebroken
Heerlijk buiten!
Plaatjes van maagdenpalmbloemetje, broodboombesjes (kennelijk heb ik een vrouwelijke plant) en Tinus de sneeuwbal wordt enorm groot. Vult lekker op.
De gereanimeerde rodondenderon die ernaast staat lijkt knopjes te krijgen.. maar is nog een kale neet. (geen foto)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zekerquote:
Er iets met nare doorns voor zetten. Dan leren ze het gauw af.quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:59 schreef einzeinz het volgende:
Iemand die weet hoe ik mijn meerstammige amelanchier lamarckii kan beschermen? Dat is een vrij dure boom maar er worden steeds takken afgebroken door toeristen/passanten.
Ik woon in een stad aan een pleintje. Ik heb een voortuin die grenst aan dat plein maar van zodra het zonnig weer is is hier best veel passage en wordt dat plein gebruikt om te voetballen, skateboarden, ...
Dat betekend helaas ook dat er steeds schade is aan beplanting? Die boom kost meer dan 300 euro en stel vast dat er weer 2 koptakken afgebroken zijn
Ik zou zeggen, probeer het eensquote:Op woensdag 9 maart 2022 17:31 schreef einzeinz het volgende:
Kan ik een afgetrokken koptak bv. inwikkelen met plastiekfolie en hopen dat ie weer aanslaat?
In het najaar kleuren ze prachtigquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:10 schreef Twieki het volgende:
Wat @:Vanyel zegt... Waarom breken ze takken af? Om zelf te stekken? Spreek eens iemand aan als je merkt dat ze bezig zijn met je Krentenboompje. Of plaats een bordje met: "Blijf er af, ik heb er ¤ 300,- voor betaald".
Bij mij in het gemeenteplantsoen staan ze hier en daar. Geen reuzen van 4 meter of hoger, maar toch wel meerstammige van 2 meter hoog of zo. Bloeit leuk vroeg in 't voorjaar, maar voor de rest vind ik het persoonlijk een vrij saaie boom / struik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |