abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Vis een optie? maandag 21 februari 2022 @ 17:25:07 #176
70532 loveli
N
pi_203769004
Een vlinderboom (minstens 4 meter hoog, wsch 5) is door de storm omgewaaid. Er omheen was het een en ander gesnoeid, waardoor de wind te goed grip had. Aan een kant zijn wortels afgebroken. Is zoiets nog te redden of kan ik hem beter helemaal verwijderen?

Verder veel fauna, vandaag een specht, fazant en een vlaamse gaai. De specht lijkt op een locatie met goed zicht een hol te gaan hakken, meestal zat 'ie aan de achterkant van de boom.
crap in = crap out
pi_203777301
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 17:25 schreef loveli het volgende:
Een vlinderboom (minstens 4 meter hoog, wsch 5) is door de storm omgewaaid. Er omheen was het een en ander gesnoeid, waardoor de wind te goed grip had. Aan een kant zijn wortels afgebroken. Is zoiets nog te redden of kan ik hem beter helemaal verwijderen?
Hm, dat verbaast me wel. Een gezonde boom of heester waait niet zomaar om, lijkt me. Misschien is-ie oud en/of verzwakt? Hier lees ik dat een vlinderstruik niet zo oud wordt.

Je kunt een vlinderstruik heel rigoureus snoeien. Het is een prima manier om een compacte struik te krijgen. Daarbij kun je denken aan alles afsnoeien tot 30 cm van de grond. De vraag is of je dat wil. Er is hier al vaker besproken dat je een vlinderstruik eenvoudig kunt stekken. Je kunt dat doen voor je de struik helemaal weghaalt. En als je de struik toch wilt houden maar bang bent dat-ie het niet redt, dan gebruik je het stekken als een back-upstrategie.

Zelf zou ik de struik weghalen en opnieuw beginnen met een stek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 22-02-2022 09:38:47 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Vis een optie? dinsdag 22 februari 2022 @ 10:52:11 #178
70532 loveli
N
pi_203778248
Bonusfazant:

Wortels:

Stam:

Denk dat hij minstens 40 jaar oud is en aan het eind van z'n loopbaan, de stam is ongeveer anderhalve meter voordat hij uitloopt en de top stond al flink in blad, 5 meter hoog. Het was niet echt een struik. Op dat punt waait het precies tussen de huizen van de achterburen op het westen, een windfuik.

Bonus spechthol:

[ Bericht 10% gewijzigd door loveli op 22-02-2022 11:02:54 ]
crap in = crap out
pi_203778547
Tof hoor, zo'n flinke vlinderstruik! 40 jaar is een heel respectabele leeftijd. Ik lees hier dat ze zo'n 20 jaar worden waarop de stam vermolmd raakt. Niet zo gek dat zo'n struik omgaat tijdens een storm. De foto's koesteren dan maar en ruimte maken voor een nieuwe generatie.

Ik ben zelf blij dat we onze oude wilg hebben weggehaald die begon uit te hollen. Die was op den duur misschien wel op onze garage gevallen.
  Vis een optie? dinsdag 22 februari 2022 @ 11:25:27 #180
70532 loveli
N
pi_203778778
De pruim zou ook weg moeten, maar dat is huisvesting van de specht. Die blijft tot hij omvalt, of de specht niet meer terugkomt. Tot nu toe was er altijd 1 specht te zien, met zicht op het hol hoop ik de hele familie een keer vast te leggen.
crap in = crap out
pi_203781781
Over holle bomen: ik hoorde gisteren iemand zeggen dat holle bomen niet per definitie gevaarlijker zijn of sneller omwaaien dan niet-holle bomen. Terwijl ik vaak heb gehoord dat bomen weg moesten omdat ze hol zijn. Dus heb ik even gegoogled en het lijkt er inderdaad op dat bomen naarmate ze ouder worden na het bereiken van hun volwassen hoogte en kroonomvang, steeds meer jaarringen aan de buitenkant gaan toevoegen waardoor ze veel meer holte aankunnen. Niet expliciet in dit artikel is dat bomen bijna altijd wel, na een bepaalde leeftijd, van binnen hol worden, en dat is niet erg want dat is niet waar de sapstromen lopen.

Wat ik verder interessant vond in het artikel is dat we eigenlijk nog zo weinig weten van bomen. En dat dus onderzoek doen nog steeds zo interessant en relevant is. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 18:05:54 #182
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203783686
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:56 schreef yinu het volgende:
Over holle bomen: ik hoorde gisteren iemand zeggen dat holle bomen niet per definitie gevaarlijker zijn of sneller omwaaien dan niet-holle bomen. Terwijl ik vaak heb gehoord dat bomen weg moesten omdat ze hol zijn. Dus heb ik even gegoogled en het lijkt er inderdaad op dat bomen naarmate ze ouder worden na het bereiken van hun volwassen hoogte en kroonomvang, steeds meer jaarringen aan de buitenkant gaan toevoegen waardoor ze veel meer holte aankunnen. Niet expliciet in dit artikel is dat bomen bijna altijd wel, na een bepaalde leeftijd, van binnen hol worden, en dat is niet erg want dat is niet waar de sapstromen lopen.

Wat ik verder interessant vond in het artikel is dat we eigenlijk nog zo weinig weten van bomen. En dat dus onderzoek doen nog steeds zo interessant en relevant is. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sommige van de oudste bomen ter wereld zijn hol.

http://www.bomeninfo.nl/kroezef.htm
https://www.monumentaltre(...)en/2106_fleringeres/
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203786522
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:56 schreef yinu het volgende:
Interessant!
pi_203791511
In mijn voortuin heb ik een meerstammige boom van inmiddels 3 jaar oud, 2,5 jaar oud en 4 stammen met een diameter van ong. 5 cm.

Werkmannen waren vandaag en gisteren bezig met werkzaamheden onder het voetpad. Ik zag dat er eentje zijn jas had opgehangen in mijn boom (in mijn voortuin). Toen ik zonet ging kijken zag ik dat de stam afgebroken is. Zijn er manieren om die te herstellen? Twijgen naar boven laten groeien?

Ben er niet zo blij mee maar die tak is er nu af, kan er hem niet opnieuw aan lijmen.
pi_203792715
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 23:47 schreef Vanky het volgende:
In mijn voortuin heb ik een meerstammige boom van inmiddels 3 jaar oud, 2,5 jaar oud en 4 stammen met een diameter van ong. 5 cm.

Werkmannen waren vandaag en gisteren bezig met werkzaamheden onder het voetpad. Ik zag dat er eentje zijn jas had opgehangen in mijn boom (in mijn voortuin). Toen ik zonet ging kijken zag ik dat de stam afgebroken is. Zijn er manieren om die te herstellen? Twijgen naar boven laten groeien?

Ben er niet zo blij mee maar die tak is er nu af, kan er hem niet opnieuw aan lijmen.
Het is lastig een antwoord te geven zonder foto, welke boom het om gaat etc. Maar in theorie kun je altijd een tak naar boven laten groeien en die als stam door laten gaan.
pi_203797283
quote:
Prachtige boom! En mooie root flare ook :+
  woensdag 23 februari 2022 @ 21:27:07 #187
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_203802454
Een boom is eigenlijk nooit 'oud'. Een boom haalt zijn vocht en voedsel uit de wortels en dat wordt naar boven gezogen via de buitenste laag van de boom via de bast.

Neem nou de Plataan van Hippocrates, ook een boom wat al honderden jaren bestaat. Helemaal hol van binnen, maar toch probeert die boom nog te overleven. Een enorme trekpleister overigens.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_203952367
Gras gemaaid *G*
ivm schuttingreparatie ergens over 2wk de roos maar helemaal weggehaald. Was ook overal gebroken -O-

Heerlijk buiten!
Plaatjes van maagdenpalmbloemetje, broodboombesjes (kennelijk heb ik een vrouwelijke plant) en Tinus de sneeuwbal wordt enorm groot. Vult lekker op.

De gereanimeerde rodondenderon die ernaast staat lijkt knopjes te krijgen.. maar is nog een kale neet. (geen foto :) )

Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 13:49:57 #189
5428 crew  miss_sly
pi_203952529
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:36 schreef Blues het volgende:
Gras gemaaid *G*
ivm schuttingreparatie ergens over 2wk de roos maar helemaal weggehaald. Was ook overal gebroken -O-

Heerlijk buiten!
Plaatjes van maagdenpalmbloemetje, broodboombesjes (kennelijk heb ik een vrouwelijke plant) en Tinus de sneeuwbal wordt enorm groot. Vult lekker op.

De gereanimeerde rodondenderon die ernaast staat lijkt knopjes te krijgen.. maar is nog een kale neet. (geen foto :) )

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Heerlijk O+

Ik ben ook in een beetje in de tuin bezig. Het is heerlijk weer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203965326
Lekker bezig, @Blues!

Ik heb gisteren voor het eerst dit jaar het gras gemaaid. Verder heb ik wat planten gesplitst/verplaatst en heb ik een mengsel van graan en wilde bloemen gezaaid. Hopelijk gaat dat er ergens dit jaar zo uitzien:

Ik vind zaaien nog steeds spannend. Vorig jaar heb ik aan het einde van het seizoen groenbemesters van Cruydt-Hoeck gezaaid. Dat was de eerste keer dat dat soepeltjes ging: de planten kwamen snel op en onkruid had geen kans waardoor het geen rommeltje werd. Maar dat was aan het einde van het seizoen; nu heb ik aan het begin van het seizoen gezaaid.

Ik heb dit keer trouwens een mengsel van Vreeken besteld. De levertijd was 2 weken, dus dat viel erg mee.
pi_203965342
@Blues, ga jij dit jaar weer zaaien?
pi_203966575
quote:
5s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:25 schreef Claudia_x het volgende:
@:blues, ga jij dit jaar weer zaaien?
Zeker :Y

Moet het nog wel even goed maaien en harken en omscheppen daar, want ze zijn een paar weken bezig geweest met de riolering aan die kant en een facelift van de straat (hele wijk). Dus er ligt megaveel zand op.
Maar ik heb vanalles opgevangen van de blommen die er stonden, ze heel lang laten staan voor zaad en ik had nog over van vorig jaar, dat ga ik mengen en dan weer uitstrooien daar O+
Zin in!

Ons postzegeltje, tijdens de werkzaamheden... om een idee te geven :D Links dus. (r is van buur)

Ze deden echt wel hun best om de boel beetje zandvrij te maken hoor :+

[ Bericht 16% gewijzigd door Blues op 06-03-2022 11:38:36 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 11:42:22 #193
37248 BertV
Klei indiaan
pi_203966678
Een aantal dagen geleden heb ik al mijn balkonbakken ingezaaid met Alyssum.
( Ik ben van het type alles of niets)
Ze staan nu op zolder en gaan met beter weer naar buiten.

https://www.tuinplantenzaden.nl/sneeuwkleed-zaaien/

De geur is het sterkste punt van dit plantje, maar het is meer de nostalgie.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_204012321
Iemand die weet hoe ik mijn meerstammige amelanchier lamarckii kan beschermen? Dat is een vrij dure boom maar er worden steeds takken afgebroken door toeristen/passanten.

Ik woon in een stad aan een pleintje. Ik heb een voortuin die grenst aan dat plein maar van zodra het zonnig weer is is hier best veel passage en wordt dat plein gebruikt om te voetballen, skateboarden, ...
Dat betekend helaas ook dat er steeds schade is aan beplanting? Die boom kost meer dan 300 euro en stel vast dat er weer 2 koptakken afgebroken zijn :'(
Cindy De Vuyst
pi_204012352
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 16:59 schreef einzeinz het volgende:
Iemand die weet hoe ik mijn meerstammige amelanchier lamarckii kan beschermen? Dat is een vrij dure boom maar er worden steeds takken afgebroken door toeristen/passanten.

Ik woon in een stad aan een pleintje. Ik heb een voortuin die grenst aan dat plein maar van zodra het zonnig weer is is hier best veel passage en wordt dat plein gebruikt om te voetballen, skateboarden, ...
Dat betekend helaas ook dat er steeds schade is aan beplanting? Die boom kost meer dan 300 euro en stel vast dat er weer 2 koptakken afgebroken zijn :'(
Er iets met nare doorns voor zetten. Dan leren ze het gauw af. O-)
pi_204012711
Kan ik een afgetrokken koptak bv. inwikkelen met plastiekfolie en hopen dat ie weer aanslaat?
Cindy De Vuyst
  woensdag 9 maart 2022 @ 17:33:54 #197
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204012757
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 17:31 schreef einzeinz het volgende:
Kan ik een afgetrokken koptak bv. inwikkelen met plastiekfolie en hopen dat ie weer aanslaat?
Ik zou zeggen, probeer het eens :+ .
pi_204013065
Ik vraag me vooral af waarom er takken afgebroken worden. Hangt die plant/boom enorm over of komen ze speciaal je tuin in om dingen af te breken?
In het eerste geval zou ik m snoeien. In het tweede een afscheiding plaatsen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 9 maart 2022 @ 20:10:53 #199
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_204015568
Wat @Vanyel zegt... Waarom breken ze takken af? Om zelf te stekken? Spreek eens iemand aan als je merkt dat ze bezig zijn met je Krentenboompje. Of plaats een bordje met: "Blijf er af, ik heb er ¤ 300,- voor betaald }:| ".

Bij mij in het gemeenteplantsoen staan ze hier en daar. Geen reuzen van 4 meter of hoger, maar toch wel meerstammige van 2 meter hoog of zo. Bloeit leuk vroeg in 't voorjaar, maar voor de rest vind ik het persoonlijk een vrij saaie boom / struik.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  woensdag 9 maart 2022 @ 20:12:50 #200
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204015614
quote:
7s.gif Op woensdag 9 maart 2022 20:10 schreef Twieki het volgende:
Wat @:Vanyel zegt... Waarom breken ze takken af? Om zelf te stekken? Spreek eens iemand aan als je merkt dat ze bezig zijn met je Krentenboompje. Of plaats een bordje met: "Blijf er af, ik heb er ¤ 300,- voor betaald }:| ".

Bij mij in het gemeenteplantsoen staan ze hier en daar. Geen reuzen van 4 meter of hoger, maar toch wel meerstammige van 2 meter hoog of zo. Bloeit leuk vroeg in 't voorjaar, maar voor de rest vind ik het persoonlijk een vrij saaie boom / struik.
In het najaar kleuren ze prachtig :Y . Maar 300 euro is veel geld voor een krentenboompje :P . Voor dat geld moet ie zo groot zijn dat ze niet eens bij de eind/toptakken kunnen :P .

Overigens valt er weinig tak met tape aan een stammetje te plakken als ze de tak afbreken en meenemen. Als je er een bordje op zet, dat je em voor teveel geld gekocht hebt weet je zeker dat ie 2 dagen later verdwenen is :D .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')