abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203567372
Alle planten in de tuin al voorzien van een goeie gietbeurt met plantenvoeding.
Cindy De Vuyst
pi_203581193
Helleborus fleurt de boel op momenteel:

Er loopt al een en ander uit, zoals de hortensia's en clematissen:

En een boel bollen, zoals allium:

Zomerklokjes:

Narcis:

En ik heb al veel meer groen van bollen gezien, in ieder geval blauwe druifjes, vogelmelk, trommelstokjes en tulpen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203581482
Misschien willen jullie meedenken over een nieuw project dat ik op het oog heb. Bij onze tuin hoort een sloot, waarvan de helft van ons is. De andere helft is van de gemeente, net als het stuk groen langs de weg. Maar we mogen dit beheer van de gemeente overnemen. Dat ga ik niet formeel doen omdat de gemeente dan de sloot niet meer baggert, maar ik wil wel proberen er wat leuks van te maken. Voor het beeld:

Stap 1 is maaien en regelmatiger maken. Met mijn maaier kom ik er moeilijk: het is erg ver van het stopcontact en bovendien zal de maaier steeds vastlopen vanwege de onregelmatige bodem. Ik kan een trimmer gebruiken, maar dat is erg zwaar. Wat zouden jullie doen?

Stap 2 is bedenken welke planten ik er wil. De gemeente komt op onvoorspelbare momenten langs en op die momenten raakt de helling gehavend. Geen probleem: dat biedt kans aan nieuwe planten. Ik denk er dus aan om er alleen te zaaien en me te beperken tot een- of tweejarige planten. Wat wel aardig is, is dat ik er zowel waterminnende planten kwijt kan als planten die van droge voeten houden (die zaai ik hoger). Ik zal een maaiplan moeten maken dat bij de plantenselectie past. Tips voor planten of maaibeleid zijn welkom!

Wordt het iets leuks, dan maken we een bruggetje. Wordt het niks, dan laat ik de boel weer verwilderen.
  Vis een optie? woensdag 9 februari 2022 @ 14:15:43 #104
70532 loveli
N
pi_203583625
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:24 schreef Claudia_x het volgende:
Wat zouden jullie doen?
In m'n studententijd, ook aan een sloot gewoond. Als het gras met een hek/gaas af te scheiden is van je planten, dan kun je een paar schapen laten logeren. Die doen het prima op een onregelmatige bodem, maar hebben ook de neiging aan de andere kant van een afscheiding/hek te grazen (ander gras - groener). En ze vreten alles op waar ze bij kunnen.
crap in = crap out
pi_203590377
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:24 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien willen jullie meedenken over een nieuw project dat ik op het oog heb. Bij onze tuin hoort een sloot, waarvan de helft van ons is. De andere helft is van de gemeente, net als het stuk groen langs de weg. Maar we mogen dit beheer van de gemeente overnemen. Dat ga ik niet formeel doen omdat de gemeente dan de sloot niet meer baggert, maar ik wil wel proberen er wat leuks van te maken. Voor het beeld:

[ afbeelding ]

Stap 1 is maaien en regelmatiger maken. Met mijn maaier kom ik er moeilijk: het is erg ver van het stopcontact en bovendien zal de maaier steeds vastlopen vanwege de onregelmatige bodem. Ik kan een trimmer gebruiken, maar dat is erg zwaar. Wat zouden jullie doen?

Stap 2 is bedenken welke planten ik er wil. De gemeente komt op onvoorspelbare momenten langs en op die momenten raakt de helling gehavend. Geen probleem: dat biedt kans aan nieuwe planten. Ik denk er dus aan om er alleen te zaaien en me te beperken tot een- of tweejarige planten. Wat wel aardig is, is dat ik er zowel waterminnende planten kwijt kan als planten die van droge voeten houden (die zaai ik hoger). Ik zal een maaiplan moeten maken dat bij de plantenselectie past. Tips voor planten of maaibeleid zijn welkom!

Wordt het iets leuks, dan maken we een bruggetje. Wordt het niks, dan laat ik de boel weer verwilderen.
Maaien wil wel met een eenvoudige bosmaaier (aka motorzeis).
Qua planten, ik hou erg van knikkend nagelkruid, wat precies dat soort omgeving nodig heeft. Bij mij is het er altijd net (te lang) te droog voor.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 10 februari 2022 @ 21:10:36 #106
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203605447
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203606846
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:11 schreef Claudia_x het volgende:
Helleborus fleurt de boel op momenteel:
[ afbeelding ]

Er loopt al een en ander uit, zoals de hortensia's en clematissen:
[ afbeelding ]

En een boel bollen, zoals allium:
[ afbeelding ]

Zomerklokjes:
[ afbeelding ]

Narcis:
[ afbeelding ]

En ik heb al veel meer groen van bollen gezien, in ieder geval blauwe druifjes, vogelmelk, trommelstokjes en tulpen.
Heel leuk. Hier komt nog niets uit van mijn allium.
Cindy De Vuyst
pi_203624698
Terugkomend op de uitwisseling over de compostbak, ik heb een oplossing bedacht: zelf een constructie maken van palen en kippengaas. Da's low budget, gaat wel wat jaartjes mee en ik kan het op maat maken.

pi_203625446
Dat lijkt me inderdaad een prima low budget oplossing.

Ik heb ook wel eens gedacht over compost. Ik dacht altijd dat dat alleen een kwestie was van je tuinafval bij elkaar op een hoop gooien, een tijdje laten liggen en dan heb je compost. Nadat ik wat gelezen had, begreep ik dat het wel meer moeite was dan dat, en ik denk niet dat ik die tijd erin wil steken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203626938
Bolletjes!

Tulpen, en nieuwe sneeuwklokjes (ik heb ze vorig jaar hier gezet). Die doen het dus, en dan zijn ze volgend jaar een pol.

M'n favoriete narcissen, van die mini's

Paarsgepunte lansjes

Bloedzuring. Da's geen bol natuurlijk, maar wel vrolijk. Op de achtergrond wel bolletjes.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_203628207
Het is nog erg koud, maar met de zon erbij voelt het al haast als lente. In de kas is het nu zo'n 17 graden. En als de zon schijnt, ziet alles er mooier uit.

Stipa tenuissima heeft precies het effect dat ik ermee had beoogd:

De naald van Cleopatra komt op!

Hemelsleutel loopt uit:

Het contrast tussen de oude bloemen en het nieuwe loof van de hortensia's vind ik fraai:

En ik ontdekte van de week iets leuks, namelijk dat ik zaad kan oogsten van de oleander (die de winter de in de koude kas overigens uitstekend heeft doorstaan):

Tot slot dit dappere bloemetje, ik denk dat het een anemoon is:
pi_203628234
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 11:32 schreef sigme het volgende:
Bolletjes!
[ afbeelding ]
Tulpen, en nieuwe sneeuwklokjes (ik heb ze vorig jaar hier gezet). Die doen het dus, en dan zijn ze volgend jaar een pol.

[ afbeelding ]
M'n favoriete narcissen, van die mini's

[ afbeelding ]
Paarsgepunte lansjes

[ afbeelding ]
Bloedzuring. Da's geen bol natuurlijk, maar wel vrolijk. Op de achtergrond wel bolletjes.
Heel leuk, hoe de bollen zo door de oude bladeren opkomen! In de omgeving zie ik veel sneeuwklokjes; zelf heb ik die helaas nog niet. Bij m'n buurman zijn de cyclamen op dit moment spectaculair. Die heb ik ook op m'n verlanglijst gezet. Plaatje van het internet:

pi_203628277
O ik heb zo'n zin in een leuke tuin weer! In mijn tijdelijke huurhuis heb ik een tuintje pal op het Noorden. Er liggen tegels en een stukje gras dat het niet doet. Heel deprimerend.
Blijf die leuke plant en tuin foto's maar posten hier!
Met een meidenkwartet
pi_203628492
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 10:05 schreef miss_sly het volgende:
Dat lijkt me inderdaad een prima low budget oplossing.

Ik heb ook wel eens gedacht over compost. Ik dacht altijd dat dat alleen een kwestie was van je tuinafval bij elkaar op een hoop gooien, een tijdje laten liggen en dan heb je compost. Nadat ik wat gelezen had, begreep ik dat het wel meer moeite was dan dat, en ik denk niet dat ik die tijd erin wil steken.
Wat ik ervan heb begrepen is dat je een combinatie nodig hebt van nat (bijv. maaisel) en droog (bijv. houtsnippers), dat er lucht bij moet kunnen komen (dus zijkanten maken die deels open zijn) en dat je de boel eens in de zoveel tijd moet omzetten. Je moet erop letten dat niet al het gft-afval erop belandt, zoals gekookt voedsel en onkruid. En ik lees dat te veel zon en regen niet goed zijn.

De moeite bestaat er voor mij vooral uit dat ik m'n gezin nieuwe instructies geef voor de gft-afvalemmer, dat ik bij het wieden afval van onkruid scheid van gewone gewone planten, en dat ik groenafval wat fijner snoei voor ik het op de hoop gooi.

Ik vermoed dat er te veel zon en regen op mijn hoop zullen komen, maar dat kijk ik even aan en dan bedenk ik zo nodig een oplossing.
pi_203629231
En dan sta je het eerste jaar elke week je hoop om te zetten omdat het zo fascinerend is wat ermee gebeurt en hoeveel erin leeft :'( :'(

True story
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_203631402
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 13:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat ik ervan heb begrepen is dat je een combinatie nodig hebt van nat (bijv. maaisel) en droog (bijv. houtsnippers), dat er lucht bij moet kunnen komen (dus zijkanten maken die deels open zijn) en dat je de boel eens in de zoveel tijd moet omzetten. Je moet erop letten dat niet al het gft-afval erop belandt, zoals gekookt voedsel en onkruid. En ik lees dat te veel zon en regen niet goed zijn.

De moeite bestaat er voor mij vooral uit dat ik m'n gezin nieuwe instructies geef voor de gft-afvalemmer, dat ik bij het wieden afval van onkruid scheid van gewone gewone planten, en dat ik groenafval wat fijner snoei voor ik het op de hoop gooi.

Ik vermoed dat er te veel zon en regen op mijn hoop zullen komen, maar dat kijk ik even aan en dan bedenk ik zo nodig een oplossing.
Ik denk dat als ik een tuin zou hebben als de jouwe, ik het ook zou willen proberen. Zeker de moeite waard!
pi_203632259
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 13:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De eenvoudige oplossing tegen teveel zon en regen in je bult is een 10cm dikke laag grasmaaisel bovenop. Die trek je met een spitvork even open/omhoog als je wat kleins aan de bult wil toevoegen (gft uit de keuken), en je werk de graslaag in/onder als je een bups snoeiafval op de bult wil doen. En dan dek je dat weer af.
Niet teveel (fijn) gras in de bult mengen, dat verstikt.
  Moderator zondag 13 februari 2022 @ 13:19:44 #118
5428 crew  miss_sly
pi_203644790
Ik wil al een tijdje een vlinderstruik verplaatsen. Een van de momenten om dat te doen, is einde van de winter. Ik zou zeggen zo begin maart dus. Dan moet ik hem ook zo'n beetje snoeien. Zou ik hem eerst snoeien, en dan meteen verplaatsen, zodat hij op de nieuwe plek alle energie kan geven aan goed wortelen en later eventueel aan bloeien?

Op zichzelf blijft ie wel in hetzelfde deel van de tuin, dus qua grond en zon verandert er niet zo heel veel. De standplaats op zichzelf is hetzelfde (voortuin op het zuidwesten), hij komt maar een paar meter verderop te staan.
pi_203645092
Eerst snoeien klinkt wel logisch en is ook makkelijker bij het verplaatsen.
  Moderator zondag 13 februari 2022 @ 13:48:04 #120
5428 crew  miss_sly
pi_203645207
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:37 schreef Elleska het volgende:
Eerst snoeien klinkt wel logisch en is ook makkelijker bij het verplaatsen.
Ja, dat laatste had in ook bedacht inderdaad. Hoewel niet enorm groot, is het een stuk lastiger verplaatsen als ie niet gesnoeid is. Een ban de redenen waarom ik het telkens uitgesteld heb.
  zondag 13 februari 2022 @ 13:54:43 #121
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203645312
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:19 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil al een tijdje een vlinderstruik verplaatsen. Een van de momenten om dat te doen, is einde van de winter. Ik zou zeggen zo begin maart dus. Dan moet ik hem ook zo'n beetje snoeien. Zou ik hem eerst snoeien, en dan meteen verplaatsen, zodat hij op de nieuwe plek alle energie kan geven aan goed wortelen en later eventueel aan bloeien?

Op zichzelf blijft ie wel in hetzelfde deel van de tuin, dus qua grond en zon verandert er niet zo heel veel. De standplaats op zichzelf is hetzelfde (voortuin op het zuidwesten), hij komt maar een paar meter verderop te staan.
Bij verplaatsen verwijder je (altijd wel wat) wortels. Als je wortels verwijdert moet je ook boven de grond wat verwijderen. Gewoon flink terugsnoeien en in augustus heb je alweer een hele struik.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203645783
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:19 schreef miss_sly het volgende:

De garden professors adviseren een boom die je verplaatst niet te snoeien omdat dan de energie die je in wortelgroei wil hebben deels naar extra takkengroei gaat.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_203646121
Een vlinderstruik is alleen geen boom. Plus een vlinderstruik snoei je normaal ook in het voorjaar. Een vlinderstruik kan zelfs jaarlijks in het geheel worden gesnoeid en een paar maand later is het weer een volle struik. Totaal anders dan een boom.
pi_203646792
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 14:24 schreef Vanyel het volgende:

[..]
De garden professors adviseren een boom die je verplaatst niet te snoeien omdat dan de energie die je in wortelgroei wil hebben deels naar extra takkengroei gaat.
Heb je daar een bron bij? Ben benieuwd naar de redenering.
pi_203647432
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 14:46 schreef Elleska het volgende:
Een vlinderstruik is alleen geen boom. Plus een vlinderstruik snoei je normaal ook in het voorjaar. Een vlinderstruik kan zelfs jaarlijks in het geheel worden gesnoeid en een paar maand later is het weer een volle struik. Totaal anders dan een boom.
Ja ik zou me bij een vlinderstruik ook niet zoveel zorgen maken over het verplaatsen, die komen hier letterlijk als onkruid op de grond en hebben energie genoeg om ook zonder een grote wortelkluit een enorme hoeveelheid takken te laten groeien. Ik zie ze hier zelfs op kleine stukjes in het voegwerk van een muur boven een gracht groeien en die zijn ook behoorlijk fors geworden.

Ik wil er hier ook eentje verplaatsen en denk, die wortels komen volgend jaar wel...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')