abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 februari 2022 @ 10:11:00 #201
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203579718
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 09:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Volgens mij is het overduidelijk dat het Johannes-evangelie stelt dat Jezus van goddelijke oorsprong was. Het staat notabene in het beginhoofdstuk, en het hele evangelie draait (in tegenstelling tot de synoptische evangelie) om de identiteit van Jezus.

In hoeverre Jezus dit zelf beweerde is historisch gezien natuurlijk lastig te zeggen.
Van goddelijke oorsprong is niet "gelijk aan God".
  woensdag 9 februari 2022 @ 11:42:54 #202
498815 -Mellon-
Vriend in het Sindarijns
pi_203580741
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 18:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel hoor. In Johannes (het meest spirituele evangelie) zegt Jezus: ik ben het Licht van de wereld.
Staat er niet.
pi_203580854
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 11:42 schreef -Mellon- het volgende:

[..]
Staat er niet.
Johannes 8:12 NBG51

Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.

NBG51: NBG-vertaling 1951
  woensdag 9 februari 2022 @ 12:08:24 #204
498815 -Mellon-
Vriend in het Sindarijns
pi_203581116
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 11:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Johannes 8:12 NBG51

Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.

NBG51: NBG-vertaling 1951
Ik zie het, in Johannes 12:46 staat dezelfde tekst wat anders: "Ik ben als een licht in de wereld gekomen ..."
pi_203581227
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Van goddelijke oorsprong is niet "gelijk aan God".
Johannes 1:

quote:
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
In vers 18 bevatten sommige manuscripten nog de toevoeging "die zelf God is" bij "de enige Zoon",

Johannes 10
quote:
30 De Vader en ik zijn één
("Ego kai ho Pater en esmen")

en zo zijn er nog wel wat verzen te geven.

Ik denk dat het nogal conservatief is om te denken dat het vroegchristelijke beeld van Jezus precies in het gangbare messiaanse beeld paste.
  woensdag 9 februari 2022 @ 13:44:30 #206
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203583039
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Johannes 1:
[..]
In vers 18 bevatten sommige manuscripten nog de toevoeging "die zelf God is" bij "de enige Zoon",

Johannes 10
[..]

Ik denk dat het nogal conservatief is om te denken dat het vroegchristelijke beeld van Jezus precies in het gangbare messiaanse beeld paste.
Het messiaanse beeld is niet eenduidig. Ik heb net het boek "the historical figure of Jesus" van E.P Sanders gelezen daarover. Erg interessant. Hij laat overigens Johannes vrijwel geheel buiten beschouwing.
pi_203584482
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:44 schreef hoatzin het volgende:
Het messiaanse beeld is niet eenduidig. Ik heb net het boek "the historical figure of Jesus" van E.P Sanders gelezen daarover. Erg interessant. Hij laat overigens Johannes vrijwel geheel buiten beschouwing.
Elk evangelie heeft zijn eigen nadruk. Het Johannes-evangelie is qua identiteit van Jezus denk ik vrij helder: hij kwam niet alleen van god, hij was god. Dat vind je in de synoptische evangelieën niet terug.

De vraag is natuurlijk wanneer dat beeld is ontstaan. Je zou kunnen denken dat Jezus als historisch figuur aanvankelijk als messiasfiguur werd gezien in de traditionele zin, en pas later vergoddelijkt is. Maar zoals het mythische standpunt laat zien zou het ook juist net andersom kunnen zijn, Dit standpunt verklaart o.a. waarom Paulus nauwelijks historische informatie over Jezus loslaat in zijn brieven, en dat de informatie die hij geeft, ambigu is en zo goed in het mythische standpunt past.

E.P. Sanders ken ik overigens. Ik kan me vooral zijn vergelijking tussen Alexander de Grote en Jezus nog herinneren qua historische kennis :P
  woensdag 9 februari 2022 @ 15:50:31 #208
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203585006
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 15:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Elk evangelie heeft zijn eigen nadruk. Het Johannes-evangelie is qua identiteit van Jezus denk ik vrij helder: hij kwam niet alleen van god, hij was god. Dat vind je in de synoptische evangelieën niet terug.
Dat denk ik dus niet. Goddelijk, als door God gezonden: ja. God gelijk: nee.
quote:
De vraag is natuurlijk wanneer dat beeld is ontstaan. Je zou kunnen denken dat Jezus als historisch figuur aanvankelijk als messiasfiguur werd gezien in de traditionele zin, en pas later vergoddelijkt is. Maar zoals het mythische standpunt laat zien zou het ook juist net andersom kunnen zijn, Dit standpunt verklaart o.a. waarom Paulus nauwelijks historische informatie over Jezus loslaat in zijn brieven, en dat de informatie die hij geeft, ambigu is en zo goed in het mythische standpunt past.
Een idee dat Jezus God zou zijn vind je ook bij Paulus niet terug.
quote:
E.P. Sanders ken ik overigens. Ik kan me vooral zijn vergelijking tussen Alexander de Grote en Jezus nog herinneren qua historische kennis :P
pi_203585195
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 15:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De vier evangeliën leggen elk de nadruk op een ander aspect van Jezus:

Mattheüs: Jezus als koning
Lukas: Jezus als mens
Marcus: Jezus als dienaar
Johannes: Jezus als God

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 15:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]
[..]
[..]

Paulus noemde herhaaldelijk dat Jezus God was, zoals in 1 Tim. 3:16

16En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

Er zijn legio voorbeelden.

Het NT is hier zeer consistent in.
  woensdag 9 februari 2022 @ 16:10:00 #210
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203585216
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 16:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is geopenbaard in het vlees,
Betekent nog niet dat Jezus gelijk is aan God.
pi_203585254
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 16:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Betekent nog niet dat Jezus gelijk is aan God.
Dat betekent dat God een menselijke vorm heeft aangenomen.

Heel Hebreeën 1 is als een lofzang van de zoon van God die even goed God en schepper is:

1Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon,
2Die Hij Erfgenaam gemaakt heeft van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft.
3 Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.
4 Hij is zoveel meer geworden dan de engelen als de Naam die Hij als erfdeel ontvangen heeft, voortreffelijker is dan die van hen.
5Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn?
6En wanneer Hij vervolgens de Eerstgeborene in de wereld brengt, zegt Hij: En laten alle engelen van God Hem aanbidden.
7En van de engelen zegt Hij weliswaar: Die Zijn engelen maakt tot geesten en Zijn dienaren tot een vuurvlam,
8maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. De scepter van Uw koninkrijk is een scepter van het recht.
9U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid. Daarom heeft Uw God U gezalfd, o God, met vreugdeolie, boven Uw metgezellen.
10En: In het begin hebt U, Heere, de aarde gegrondvest, en de hemelen zijn de werken van Uw handen.
11 Die zullen vergaan, maar U blijft altijd. En ze zullen alle verslijten als een gewaad,
12en als een mantel zult U ze oprollen en ze zullen verwisseld worden; maar U bent Dezelfde en Uw jaren zullen niet ophouden.
13En tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten?
14Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen die de zaligheid zullen beërven?

En in Filippenzen 2:5 Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6 Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8 En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

Constant wordt erop gehamerd dat Jezus zelf God was, maar als mens is verschenen.
  woensdag 9 februari 2022 @ 16:24:02 #212
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203585371
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 16:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
5Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn?
Tja en dit spreekt het dan weer tegen he? Hoe kan God zichzelf als zoon verwekken als hij er al was?

Jezus bad tot zijn Vader. Tevens zei hij dat niemand goed was, behalve de vader. Uw wil geschiede,(dus niet de mijne) en ga maar door.

Maar dit is een andere discussie, we dwalen weer eens af :)
pi_203585830
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 15:50 schreef hoatzin het volgende:
Ok. Ik kan dat niet rijmen met de passages in het Johannes evangelie.

quote:
Ook dat kun je niet zo stellig zeggen. Zie b.v.

https://www.quora.com/Did(...)tarted-saying-he-was
pi_203585871
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 16:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Tja en dit spreekt het dan weer tegen he? Hoe kan God zichzelf als zoon verwekken als hij er al was?

Jezus bad tot zijn Vader. Tevens zei hij dat niemand goed was, behalve de vader. Uw wil geschiede,(dus niet de mijne) en ga maar door.

Heb je wel eens van de drie-eenheid gehoord? Jezus is zowel God als mens. Vandaar dat Jezus ook gewoon naar God bad als mens zijnde.
  woensdag 9 februari 2022 @ 17:13:25 #215
498815 -Mellon-
Vriend in het Sindarijns
pi_203585985
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:13 schreef Haushofer het volgende:

Johannes 10
30 De Vader en ik zijn één

Een aantal verzen verder legt Jezus zelf aan de joden (die hem niet begrepen en boos werden) uit wat hij daarmee bedoelde en verwijst naar Psalmen 82 vers 6:

6 Ik was het die sprak: “gij zijt goden, zonen des Allerhoogsten gij allen.”

God heeft Zijn Geest in ons allen ingeblazen, en dus is er een stukje god in ons allen. Dat is het stukje waarmee je een connectie hebt met God, en dan begrijp je ook wat Jezus bedoelde met: "Ik ben de weg...", niet Jezus de persoon sprak daar, maar dat stukje god in hem dat in ons allen zit.

Zoiets als “ik en de Vader zijn één” zeg je niet als je (volkomen) God zelf bent, dan zeg je: “Ik ben God”. Wat Jezus zei klinkt meer als ik bijv. zou zeggen “ik en mijn vrouw zijn één”. Dat maakt mij niet mijn vrouw, maar dat wij eensgezind denken en te werk gaan, als twee handen op een buik. Jezus legt ook in dat hoofdstuk uit dat God door hem werkt, hij is een instrument van God, niet God.
pi_203586861
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 16:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

"Verwekken" is dan ook een wat dubieuze vertaling. Het Engelse "begotten" dekt de lading wat mij betreft beter, als in 'verkregen', zoals wanneer je een kind krijgt. Grieks gegenneka https://biblehub.com/greek/egenne_sen_1080.htm

Jezus is als mens geboren, dus dit spreekt zijn goddelijkheid voordat, tijdens en nadat hij als mens werd geboren niet tegen.
pi_203586870
quote:
10s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat een quatsch toch.
i agree to disagree

quote:
Alsof ik hier de tijd neem om tekst en uitleg te geven in de hoop dat mensen het niet lezen.
Het meeste van jou is knip en plak van andere sites. Dus zoveel moeite hoef je niet te doen.

quote:
Besef je zelf wel wat een onzin je uitkraamt?

Leer eens normaal fatsoen voordat je je in een discussie probeert te mengen.
Hehe, eerst de ene zin en dan mij zeggen dat ik normaal fatsoen moet leren..Schitterend

quote:
Dat sommige mensen de aandachtsspanne van een goudvis hebben is niet mijn probleem.
Dat sommige mensen jouw wereldbeeld niet hebben en daarom geen zin hebben om te lezen "Adam en Eva waren zondeloos, maar doordat ze zonde deden kwam de zonde in de wereld. Jezus stierf voor onze zonde, amen". Ik denk dat je dat vergeet. Dat is de reden waarom mensen die aandachtsspanne niet hebben.. Voor een antiek wereldbeeld..
Een wetenschappelijke wereldbeeld en dan zeven pagina's moeten lezen is iets heel anders.
pi_203586910
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:15 schreef KereldeGrote het volgende:

[..]
i agree to disagree
[..]
Het meeste van jou is knip en plak van andere sites. Dus zoveel moeite hoef je niet te doen.
[..]
Hehe, eerst de ene zin en dan mij zeggen dat ik normaal fatsoen moet leren..Schitterend
[..]
Dat sommige mensen jouw wereldbeeld niet hebben en daarom geen zin hebben om te lezen "Adam en Eva waren zondeloos, maar doordat ze zonde deden kwam de zonde in de wereld. Jezus stierf voor onze zonde, amen". Ik denk dat je dat vergeet. Dat is de reden waarom mensen die aandachtsspanne niet hebben.. Voor een antiek wereldbeeld..
Een wetenschappelijke wereldbeeld en dan zeven pagina's moeten lezen is iets heel anders.
Als mensen geen zin hebben om het te lezen, dan lezen ze het niet.

Wat is het nu voor onzin om te gaan klagen op een discussieforum dat mensen hun ideeën uiteenzetten.

Ik heb zelden zoveel stupiditeit gezien.

En dat mijn posts vooral knip- en plakwerk zijn is een leugen.
pi_203586922
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
"Verwekken" is dan ook een wat dubieuze vertaling. Het Engelse "begotten" dekt de lading wat mij betreft beter, als in 'verkregen', zoals wanneer je een kind krijgt. Grieks gegenneka https://biblehub.com/greek/egenne_sen_1080.htm

Jezus is als mens geboren, dus dit spreekt zijn goddelijkheid voordat, tijdens en nadat hij als mens werd geboren niet tegen.
Dus God verkreeg Jezus? En dat is beter, waarom?

Van wie verkreeg God Jezus?

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 17:13 schreef -Mellon- het volgende:

[..]
Een aantal verzen verder legt Jezus zelf aan de joden (die hem niet begrepen en boos werden) uit wat hij daarmee bedoelde en verwijst naar Psalmen 82 vers 6:

6 Ik was het die sprak: “gij zijt goden, zonen des Allerhoogsten gij allen.”

God heeft Zijn Geest in ons allen ingeblazen, en dus is er een stukje god in ons allen. Dat is het stukje waarmee je een connectie hebt met God, en dan begrijp je ook wat Jezus bedoelde met: "Ik ben de weg...", niet Jezus de persoon sprak daar, maar dat stukje god in hem dat in ons allen zit.
Nergens in de bijbel staat dat er een stukje God in ons allen is. Of dat dat stukje door Jezus sprak. Dat is esoterisch christendom.. Ook wel interessant, was ik vroeger ook "esoterisch christen"...

Er staat, naar mijn mening, heel duidelijk in dat Jezus anders was dan de andere mensen. En dat je in hem moet geloven om behouden te blijven.
pi_203586943
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:18 schreef KereldeGrote het volgende:

[..]
Dus God verkreeg Jezus? En dat is beter, waarom?

Van wie verkreeg God Jezus?

Hij werd als mens geboren. In die zin is Hij Gods zoon die is verkregen.
pi_203586965
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als mensen geen zin hebben om het te lezen, dan lezen ze het niet.

Wat is het nu voor onzin om te gaan klagen op een discussieforum dat mensen hun ideeën uiteenzetten.
Dan moeten het geen ideeen uit de antieke wereld zijn. Met aannames die zelfs in de theologische wereld allang niet meer geloofd worden.. Dat is een beetje HET probleem, dat jij Adam en Eva als historisch ziet bijvoorbeeld... Je moet je ook in de schoenen van anderen kunnen verplaatsen.

quote:
Ik heb zelden zoveel stupiditeit gezien.
Nogmaals, het is lachwekkend dat iemand als jij tegen mij zegt "je moet fatsoen leren"... Met al die antwoorden die jij nu geeft. Als er mensen wat weerwoord geven dan reageer je zo.

quote:
En dat mijn posts vooral knip- en plakwerk zijn is een leugen.
Nou bewijs eens het tegenovergestelde dan.
pi_203586977
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hij werd als mens geboren. In die zin is Hij Gods zoon die is verkregen.
Door God verkregen? Van wie?
pi_203586998
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:21 schreef KereldeGrote het volgende:

[..]
Dan moeten het geen ideeen uit de antieke wereld zijn. Met aannames die zelfs in de theologische wereld allang niet meer geloofd worden.. Dat is een beetje HET probleem, dat jij Adam en Eva als historisch ziet bijvoorbeeld... Je moet je ook in de schoenen van anderen kunnen verplaatsen.
Vent, het gaat in dit topic over de bijbelse antichristus.

quote:
Nogmaals, het is lachwekkend dat iemand als jij tegen mij zegt "je moet fatsoen leren"... Met al die antwoorden die jij nu geeft. Als er mensen wat weerwoord geven dan reageer je zo.
Je verspreidt laster over mij en zegt extreem domme dingen. Ik benoem die feiten slechts.

quote:
Nou bewijs eens het tegenovergestelde dan.
Trek eerder je laster in.
pi_203587037
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Vent, het gaat in dit topic over de bijbelse antichristus.
En?

Zelfs THEOLOGEN geloven niet meer de dingen die jij allemaal hier schrijft en knipt en plakt.. Vanuit dezelfde Bijbel, plus een beetje met de tijd mee gaan.

Even een oprechte vraag:

Hoe onderscheidt je valse en echte wonderen? Hoe weet je straks zeker dat je niet de echte messias negeert of zelfs erger?

quote:
Je verspreidt laster over mij en zegt extreem domme dingen. Ik benoem die feiten slechts.
Neen, je zegt dingen als stupide, "onzin je uitkraamt"... Dat zijn geen feiten...

quote:
Trek eerder je laster in.
Ik trek nog liever mijn keutel in.
pi_203587072
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 17:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Heb je wel eens van de drie-eenheid gehoord? Jezus is zowel God als mens. Vandaar dat Jezus ook gewoon naar God bad als mens zijnde.
Iedereen heeft weleens van de drie-eenheid gehoord. Maar ze hebben ook nagedacht of het uberhaupt mogelijk is. Drie en toch 1..
Een beetje als een driehoekige cirkel..
Mooie theorie, maar in de praktijk kan het niet.

Hoe kan God als Jezus op Aarde wandelen en dan toch het universum besturen? Hoe kan het oneindige eindig worden en vice versa?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')