Van goddelijke oorsprong is niet "gelijk aan God".quote:Op woensdag 9 februari 2022 09:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens mij is het overduidelijk dat het Johannes-evangelie stelt dat Jezus van goddelijke oorsprong was. Het staat notabene in het beginhoofdstuk, en het hele evangelie draait (in tegenstelling tot de synoptische evangelie) om de identiteit van Jezus.
In hoeverre Jezus dit zelf beweerde is historisch gezien natuurlijk lastig te zeggen.
Staat er niet.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 18:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jawel hoor. In Johannes (het meest spirituele evangelie) zegt Jezus: ik ben het Licht van de wereld.
Johannes 8:12 NBG51quote:
Ik zie het, in Johannes 12:46 staat dezelfde tekst wat anders: "Ik ben als een licht in de wereld gekomen ..."quote:Op woensdag 9 februari 2022 11:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Johannes 8:12 NBG51
Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.
NBG51: NBG-vertaling 1951
Johannes 1:quote:Op woensdag 9 februari 2022 10:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Van goddelijke oorsprong is niet "gelijk aan God".
In vers 18 bevatten sommige manuscripten nog de toevoeging "die zelf God is" bij "de enige Zoon",quote:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
("Ego kai ho Pater en esmen")quote:30 De Vader en ik zijn één
Het messiaanse beeld is niet eenduidig. Ik heb net het boek "the historical figure of Jesus" van E.P Sanders gelezen daarover. Erg interessant. Hij laat overigens Johannes vrijwel geheel buiten beschouwing.quote:Op woensdag 9 februari 2022 12:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Johannes 1:
[..]
In vers 18 bevatten sommige manuscripten nog de toevoeging "die zelf God is" bij "de enige Zoon",
Johannes 10
[..]
("Ego kai ho Pater en esmen")
en zo zijn er nog wel wat verzen te geven.
Ik denk dat het nogal conservatief is om te denken dat het vroegchristelijke beeld van Jezus precies in het gangbare messiaanse beeld paste.
Elk evangelie heeft zijn eigen nadruk. Het Johannes-evangelie is qua identiteit van Jezus denk ik vrij helder: hij kwam niet alleen van god, hij was god. Dat vind je in de synoptische evangelieën niet terug.quote:Op woensdag 9 februari 2022 13:44 schreef hoatzin het volgende:
Het messiaanse beeld is niet eenduidig. Ik heb net het boek "the historical figure of Jesus" van E.P Sanders gelezen daarover. Erg interessant. Hij laat overigens Johannes vrijwel geheel buiten beschouwing.
Dat denk ik dus niet. Goddelijk, als door God gezonden: ja. God gelijk: nee.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Elk evangelie heeft zijn eigen nadruk. Het Johannes-evangelie is qua identiteit van Jezus denk ik vrij helder: hij kwam niet alleen van god, hij was god. Dat vind je in de synoptische evangelieën niet terug.
Een idee dat Jezus God zou zijn vind je ook bij Paulus niet terug.quote:De vraag is natuurlijk wanneer dat beeld is ontstaan. Je zou kunnen denken dat Jezus als historisch figuur aanvankelijk als messiasfiguur werd gezien in de traditionele zin, en pas later vergoddelijkt is. Maar zoals het mythische standpunt laat zien zou het ook juist net andersom kunnen zijn, Dit standpunt verklaart o.a. waarom Paulus nauwelijks historische informatie over Jezus loslaat in zijn brieven, en dat de informatie die hij geeft, ambigu is en zo goed in het mythische standpunt past.
quote:E.P. Sanders ken ik overigens. Ik kan me vooral zijn vergelijking tussen Alexander de Grote en Jezus nog herinneren qua historische kennis
De vier evangeliën leggen elk de nadruk op een ander aspect van Jezus:quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Elk evangelie heeft zijn eigen nadruk. Het Johannes-evangelie is qua identiteit van Jezus denk ik vrij helder: hij kwam niet alleen van god, hij was god. Dat vind je in de synoptische evangelieën niet terug.
De vraag is natuurlijk wanneer dat beeld is ontstaan. Je zou kunnen denken dat Jezus als historisch figuur aanvankelijk als messiasfiguur werd gezien in de traditionele zin, en pas later vergoddelijkt is. Maar zoals het mythische standpunt laat zien zou het ook juist net andersom kunnen zijn, Dit standpunt verklaart o.a. waarom Paulus nauwelijks historische informatie over Jezus loslaat in zijn brieven, en dat de informatie die hij geeft, ambigu is en zo goed in het mythische standpunt past.
E.P. Sanders ken ik overigens. Ik kan me vooral zijn vergelijking tussen Alexander de Grote en Jezus nog herinneren qua historische kennis
Paulus noemde herhaaldelijk dat Jezus God was, zoals in 1 Tim. 3:16quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat denk ik dus niet. Goddelijk, als door God gezonden: ja. God gelijk: nee.
[..]
Een idee dat Jezus God zou zijn vind je ook bij Paulus niet terug.
[..]
Betekent nog niet dat Jezus gelijk is aan God.quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is geopenbaard in het vlees,
Dat betekent dat God een menselijke vorm heeft aangenomen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Betekent nog niet dat Jezus gelijk is aan God.
Tja en dit spreekt het dan weer tegen he? Hoe kan God zichzelf als zoon verwekken als hij er al was?quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
5Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn?
Ok. Ik kan dat niet rijmen met de passages in het Johannes evangelie.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:50 schreef hoatzin het volgende:
Dat denk ik dus niet. Goddelijk, als door God gezonden: ja. God gelijk: nee.
Ook dat kun je niet zo stellig zeggen. Zie b.v.quote:Een idee dat Jezus God zou zijn vind je ook bij Paulus niet terug.
Heb je wel eens van de drie-eenheid gehoord? Jezus is zowel God als mens. Vandaar dat Jezus ook gewoon naar God bad als mens zijnde.quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Tja en dit spreekt het dan weer tegen he? Hoe kan God zichzelf als zoon verwekken als hij er al was?
Jezus bad tot zijn Vader. Tevens zei hij dat niemand goed was, behalve de vader. Uw wil geschiede,(dus niet de mijne) en ga maar door.
Maar dit is een andere discussie, we dwalen weer eens af
Een aantal verzen verder legt Jezus zelf aan de joden (die hem niet begrepen en boos werden) uit wat hij daarmee bedoelde en verwijst naar Psalmen 82 vers 6:quote:Op woensdag 9 februari 2022 12:13 schreef Haushofer het volgende:
Johannes 10
30 De Vader en ik zijn één
("Ego kai ho Pater en esmen")
en zo zijn er nog wel wat verzen te geven.
"Verwekken" is dan ook een wat dubieuze vertaling. Het Engelse "begotten" dekt de lading wat mij betreft beter, als in 'verkregen', zoals wanneer je een kind krijgt. Grieks gegenneka https://biblehub.com/greek/egenne_sen_1080.htmquote:Op woensdag 9 februari 2022 16:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Tja en dit spreekt het dan weer tegen he? Hoe kan God zichzelf als zoon verwekken als hij er al was?
Jezus bad tot zijn Vader. Tevens zei hij dat niemand goed was, behalve de vader. Uw wil geschiede,(dus niet de mijne) en ga maar door.
Maar dit is een andere discussie, we dwalen weer eens af
i agree to disagreequote:
Het meeste van jou is knip en plak van andere sites. Dus zoveel moeite hoef je niet te doen.quote:Alsof ik hier de tijd neem om tekst en uitleg te geven in de hoop dat mensen het niet lezen.
Hehe, eerst de ene zin en dan mij zeggen dat ik normaal fatsoen moet leren..Schitterendquote:Besef je zelf wel wat een onzin je uitkraamt?
Leer eens normaal fatsoen voordat je je in een discussie probeert te mengen.
Dat sommige mensen jouw wereldbeeld niet hebben en daarom geen zin hebben om te lezen "Adam en Eva waren zondeloos, maar doordat ze zonde deden kwam de zonde in de wereld. Jezus stierf voor onze zonde, amen". Ik denk dat je dat vergeet. Dat is de reden waarom mensen die aandachtsspanne niet hebben.. Voor een antiek wereldbeeld..quote:Dat sommige mensen de aandachtsspanne van een goudvis hebben is niet mijn probleem.
Als mensen geen zin hebben om het te lezen, dan lezen ze het niet.quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:15 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
i agree to disagree
[..]
Het meeste van jou is knip en plak van andere sites. Dus zoveel moeite hoef je niet te doen.
[..]
Hehe, eerst de ene zin en dan mij zeggen dat ik normaal fatsoen moet leren..Schitterend
[..]
Dat sommige mensen jouw wereldbeeld niet hebben en daarom geen zin hebben om te lezen "Adam en Eva waren zondeloos, maar doordat ze zonde deden kwam de zonde in de wereld. Jezus stierf voor onze zonde, amen". Ik denk dat je dat vergeet. Dat is de reden waarom mensen die aandachtsspanne niet hebben.. Voor een antiek wereldbeeld..
Een wetenschappelijke wereldbeeld en dan zeven pagina's moeten lezen is iets heel anders.
Dus God verkreeg Jezus? En dat is beter, waarom?quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"Verwekken" is dan ook een wat dubieuze vertaling. Het Engelse "begotten" dekt de lading wat mij betreft beter, als in 'verkregen', zoals wanneer je een kind krijgt. Grieks gegenneka https://biblehub.com/greek/egenne_sen_1080.htm
Jezus is als mens geboren, dus dit spreekt zijn goddelijkheid voordat, tijdens en nadat hij als mens werd geboren niet tegen.
Nergens in de bijbel staat dat er een stukje God in ons allen is. Of dat dat stukje door Jezus sprak. Dat is esoterisch christendom.. Ook wel interessant, was ik vroeger ook "esoterisch christen"...quote:Op woensdag 9 februari 2022 17:13 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Een aantal verzen verder legt Jezus zelf aan de joden (die hem niet begrepen en boos werden) uit wat hij daarmee bedoelde en verwijst naar Psalmen 82 vers 6:
6 Ik was het die sprak: “gij zijt goden, zonen des Allerhoogsten gij allen.”
God heeft Zijn Geest in ons allen ingeblazen, en dus is er een stukje god in ons allen. Dat is het stukje waarmee je een connectie hebt met God, en dan begrijp je ook wat Jezus bedoelde met: "Ik ben de weg...", niet Jezus de persoon sprak daar, maar dat stukje god in hem dat in ons allen zit.
Hij werd als mens geboren. In die zin is Hij Gods zoon die is verkregen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:18 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
Dus God verkreeg Jezus? En dat is beter, waarom?
Van wie verkreeg God Jezus?
Dan moeten het geen ideeen uit de antieke wereld zijn. Met aannames die zelfs in de theologische wereld allang niet meer geloofd worden.. Dat is een beetje HET probleem, dat jij Adam en Eva als historisch ziet bijvoorbeeld... Je moet je ook in de schoenen van anderen kunnen verplaatsen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als mensen geen zin hebben om het te lezen, dan lezen ze het niet.
Wat is het nu voor onzin om te gaan klagen op een discussieforum dat mensen hun ideeën uiteenzetten.
Nogmaals, het is lachwekkend dat iemand als jij tegen mij zegt "je moet fatsoen leren"... Met al die antwoorden die jij nu geeft. Als er mensen wat weerwoord geven dan reageer je zo.quote:Ik heb zelden zoveel stupiditeit gezien.
Nou bewijs eens het tegenovergestelde dan.quote:En dat mijn posts vooral knip- en plakwerk zijn is een leugen.
Door God verkregen? Van wie?quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij werd als mens geboren. In die zin is Hij Gods zoon die is verkregen.
Vent, het gaat in dit topic over de bijbelse antichristus.quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:21 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
Dan moeten het geen ideeen uit de antieke wereld zijn. Met aannames die zelfs in de theologische wereld allang niet meer geloofd worden.. Dat is een beetje HET probleem, dat jij Adam en Eva als historisch ziet bijvoorbeeld... Je moet je ook in de schoenen van anderen kunnen verplaatsen.
Je verspreidt laster over mij en zegt extreem domme dingen. Ik benoem die feiten slechts.quote:Nogmaals, het is lachwekkend dat iemand als jij tegen mij zegt "je moet fatsoen leren"... Met al die antwoorden die jij nu geeft. Als er mensen wat weerwoord geven dan reageer je zo.
Trek eerder je laster in.quote:Nou bewijs eens het tegenovergestelde dan.
En?quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vent, het gaat in dit topic over de bijbelse antichristus.
Neen, je zegt dingen als stupide, "onzin je uitkraamt"... Dat zijn geen feiten...quote:Je verspreidt laster over mij en zegt extreem domme dingen. Ik benoem die feiten slechts.
Ik trek nog liever mijn keutel in.quote:Trek eerder je laster in.
Iedereen heeft weleens van de drie-eenheid gehoord. Maar ze hebben ook nagedacht of het uberhaupt mogelijk is. Drie en toch 1..quote:Op woensdag 9 februari 2022 17:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Heb je wel eens van de drie-eenheid gehoord? Jezus is zowel God als mens. Vandaar dat Jezus ook gewoon naar God bad als mens zijnde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |