https://www.telegraaf.nl/(...)t-in-haven-rotterdamquote:Record aan drugsvangst in haven Rotterdam
Rotterdam - De haven van Rotterdam wordt overspoeld met cocaïne. De recordvangst van 2020, toen ruim 40.000 kilo van de harddrugs werd gevonden, werd afgelopen jaar verpulverd. Er werd maar liefst 72.808 kilo door het HARC-team van de Douane, Fiod, Zeehavenpolitie en Openbaar Ministerie in Rotterdam aangetroffen. De drugs hebben een straatwaarde van meer dan 5 miljard euro
Ook qua uithalers heeft justitie een nieuw record aangetikt: er werden vorig jaar vierhonderd aanhoudingen verricht. Een toename van 42 procent in vergelijking met 2020 toen er 281 uithalers werden opgepakt. Een aantal van hen blijkt zeer hardnekkig. Sommigen werden meerdere keren betrapt toen zij cocaïne uit containers wilden halen. In totaal werden 198 personen gearresteerd.
Dit jaar gaat het OM de strijd tegen drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven opvoeren. Met onder meer de verbetering van technische middelen, uitbreiding van het onderzoeksteam en het aanpassen van systemen moet het vuur na aan de schenen van de cocaïnecriminelen worden gelegd.
Iedereen draagt natuurlijk bij. Maar bij zo'n uithaler stel ik mij de kwetsbare persoon voor die een habbekrats verdiend met het uithalen. Als je dan iets wil aanpakken dan zou ik niet daar beginnen. Misschien toch beter de boel maar legaliserenquote:Op maandag 10 januari 2022 08:57 schreef nixxx het volgende:
Voor die uithalers zouden ze een paar luchtdichte containers moeten neerzetten, om ze even een paar uurtjes in te bewaren tot de politie ze op komt halen.
Wat die uithalers verdienen kan oplopen tot enkele duizenden euro's per persoon per container.quote:Op maandag 10 januari 2022 09:29 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Iedereen draagt natuurlijk bij. Maar bij zo'n uithaler stel ik mij de kwetsbare persoon voor die een habbekrats verdiend met het uithalen. Als je dan iets wil aanpakken dan zou ik niet daar beginnen. Misschien toch beter de boel maar legaliseren
Sinds januari is dat veranderd.quote:Op maandag 10 januari 2022 07:53 schreef NightDancert het volgende:
Zo’n uithaler krijgt 100 euro boete of zo als hij betrapt wordt op het terrein. Dat is natuurlijk een lachertje.
Dit vind je geen habbekrats begrijp ik hieruit?quote:Op maandag 10 januari 2022 09:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Wat die uithalers verdienen kan oplopen tot enkele duizenden euro's per persoon per container.
Afhankelijk van hoeveel erin zit en net hoeveel personen ze zijn.
De doodstraf gaat wellicht wat te ver. Ik zelf denk dat we het gewoon gaan verliezen want zolang de handel in drugs lucratief is zal dat gewoon doorgaan. En vanuit de havens van Antwerpen en Rotterdam zijn er goede verbindingen met de rest van de EU. Dat maakt deze havens blijvend aantrekkelijk voor de drugs handel. Het grootste deel van de drugs die binnen komt is voor de export.quote:Op maandag 10 januari 2022 08:57 schreef nixxx het volgende:
Voor die uithalers zouden ze een paar luchtdichte containers moeten neerzetten, om ze even een paar uurtjes in te bewaren tot de politie ze op komt halen.
Duizenden euro's zijn geen habbekrats voor de meeste mensen hoor.quote:Op maandag 10 januari 2022 09:57 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Dit vind je geen habbekrats begrijp ik hieruit?
Precies. En criminelen richten hun pijlen juist op mensen die kwetsbaar zijn of schulden hebben. Daarnaast heeft het oppakken van deze mensen niet zo veel impact. Want de grote drugsbazen blijven vrijwel buiten schot.quote:Op maandag 10 januari 2022 09:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Duizenden euro's zijn geen habbekrats voor de meeste mensen hoor.
Voor de meeste mensen niet inderdaad maar voor die handelaar wel schat ik zo in. Zo bedoel ik het.quote:Op maandag 10 januari 2022 09:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Duizenden euro's zijn geen habbekrats voor de meeste mensen hoor.
Er lopen ontzettend veel mensen op dat terrein die gewoon voor hun werk toegang hebben. Veel uithalers zijn helemaal geen insluipers.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:17 schreef raptorix het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom dat terrein niet beter beveiligt is, ja het is erg groot, maar fatsoenlijke detectie hoeft niet meer zo duur te zijn lijkt me.
Per 1 januari is de wet aangepast en kun je gevangenisstraf krijgen.quote:Op maandag 10 januari 2022 07:53 schreef NightDancert het volgende:
Zo’n uithaler krijgt 100 euro boete of zo als hij betrapt wordt op het terrein. Dat is natuurlijk een lachertje.
Dan de bedrijven beboeten waar ze voor werken, zorg maar dat ze beter screenen.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er lopen ontzettend veel mensen op dat terrein die gewoon voor hun werk toegang hebben. Veel uithalers zijn helemaal geen insluipers.
Over de doodstraf gesproken, na zo'n vangst komt er vaak een nest handgranaten uit.quote:Op maandag 10 januari 2022 09:59 schreef Megumi het volgende:
[..]
De doodstraf gaat wellicht wat te ver.
Screenen is maar een moment opname. Daarnaast kun je mensen ook bedreigen of omkopen.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan de bedrijven beboeten waar ze voor werken, zorg maar dat ze beter screenen.
Google Nest?quote:Op maandag 10 januari 2022 10:28 schreef loveli het volgende:
[..]
Over de doodstraf gesproken, na zo'n vangst komt er vaak een nest handgranaten uit.
Daar kun je goede protocollen voor opzetten, natuurlijk blijf je dit voor deel houden, maar lijkt nu allemaal wel erg laks. Overigens zou het nog beter plan zijn om drugsbestrijding te stoppen, dan ondermijn je gewoon de markt.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:29 schreef Megumi het volgende:
[..]
Screenen is maar een moment opname. Daarnaast kun je mensen ook bedreigen of omkopen.
Ja als je de boel legaliseert en reguleert dan stopt dat hele circus idd. Dan kunnen alle verslaafde snuivers gewoon naar de cokeshop voor hun witte neus.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar kun je goede protocollen voor opzetten, natuurlijk blijf je dit voor deel houden, maar lijkt nu allemaal wel erg laks. Overigens zou het nog beter plan zijn om drugsbestrijding te stoppen, dan ondermijn je gewoon de markt.
Of gewoon stoppen met het gebruik van drugs kan natuurlijk ook.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar kun je goede protocollen voor opzetten, natuurlijk blijf je dit voor deel houden, maar lijkt nu allemaal wel erg laks. Overigens zou het nog beter plan zijn om drugsbestrijding te stoppen, dan ondermijn je gewoon de markt.
Daar is geen draagvlak voor.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja als je de boel legaliseert en reguleert dan stopt dat hele circus idd.
Wel jammer, scheelt een boel criminaliteit en bestrijding daarvan. En ik vraag me af of het echt tot een explosie van verslaafden gaat leiden.quote:
Kennelijk wel voor het feit dat er elk jaar een paar onschuldigen worden afgeknald.quote:
In de VS was er al een drug te verkrijgen legaal met ontwrichtende gevolgen voor de maatschappij. Bepaalde drugs zijn een gevaar voor de gezondheid. En dat los je met legaliseren niet op.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel jammer, scheelt een boel criminaliteit en bestrijding daarvan. En ik vraag me af of het echt tot een explosie van verslaafden gaat leiden.
Wel reguleren natuurlijk. Niet dat je cocaine bij de supermarkt kan kopen natuurlijkquote:Op maandag 10 januari 2022 10:39 schreef Megumi het volgende:
[..]
In de VS was er al een drug te verkrijgen legaal met ontwrichtende gevolgen voor de maatschappij. Bepaalde drugs zijn een gevaar voor de gezondheid. En dat los je met legaliseren niet op.
Klopt. Maar ligt wel wat complexer. En dat begint al bij de boeren bijvoorbeeld. Voor hun is het verbouwen van coca veel winstgevender dan koffie en dergelijke. En voor een eerlijke verdeling van welvaart en middelen is er ook geen draagvlak namelijk. Projecten om boeren tot andere producten te laten komen en die te verbouwen zijn vrijwel allemaal daarom mislukt.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kennelijk wel voor het feit dat er elk jaar een paar onschuldigen worden afgeknald.
Yep.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel reguleren natuurlijk. Niet dat je cocaine bij de supermarkt kan kopen natuurlijk![]()
Welke drug heb je het trouwens over? Over al die dokters die opiaten voorschrijven?
Denk van niet. Een directeur van een groot bedrijf zie ik dat al niet doen.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja als je de boel legaliseert en reguleert dan stopt dat hele circus idd. Dan kunnen alle verslaafde snuivers gewoon naar de cokeshop voor hun witte neus.
Nouja dan bestelt ie het via een bestel-service van zo'n shop of zo. De prijzen zullen in een gereguleerde markt een stuk lager liggen dan nu in de criminele zwarte markt.quote:Op maandag 10 januari 2022 10:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
Denk van niet. Een directeur van een groot bedrijf zie ik dat al niet doen.
Laten die geen-draagvlakkers het probleem dan oplossen.quote:
De huidige status quo verdienen ook veel mensen aan.quote:Op maandag 10 januari 2022 11:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Laten die geen-draagvlakkers het probleem dan oplossen.
Dit zou je in Nederland heel misschien kunnen realiseren. Maar lukt dat ook in, ik noem maar wat Duitsland? En Polen? Want je voert voor heel Europa in.quote:Op maandag 10 januari 2022 11:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
De huidige status quo verdienen ook veel mensen aan.
Maar ikzelf zie liever al die criminaliteit verdwijnen, zowel aan de gebruikerskant als aan de producentenkant. Een paar extra verslaafden neem ik dan graag op de koop toe, zeker als die dan goede voorlichting krijgen of goede hulp bij afkicken wanneer ze hun verslaving beu zijn.
Een avondje risicoloos (tot voorheen) werken voor enkele duizenden euro's per persoon is geen habbekrats nee.quote:Op maandag 10 januari 2022 09:57 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Dit vind je geen habbekrats begrijp ik hieruit?
Jammer van je toon. Noem eens een argument waarom dat 'niet kan werken' (behalve dat mensen dat een eng idee vinden)?quote:Op maandag 10 januari 2022 11:13 schreef Confetti het volgende:
In landen met een drugsoorlog werkt het niet echt omdat de politici corrupt zijn. Een echte totale oorlog tegen de drugskartels is nooit geprobeerd door landen met minder corruptie dan een Mexico of VS.
Nederland zal die keuze moeten maken wil het niet verder afglijden. Tot buitengerechtelijke acties tegen de kartels en hun loopjongens aan toe. Legalisatie van cocaine is een extreem-links fabeltje dat in de echte wereld (dus buiten het junkie-milieu waar die lieden zich in begeven) niet kan werken.
Ja het moet natuurlijk wel breed worden ingevoerd, anders krijg je net als met wiet al die auto's vol buitenlandse jongemannen op drugsexcursie.quote:Op maandag 10 januari 2022 11:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit zou je in Nederland heel misschien kunnen realiseren. Maar lukt dat ook in, ik noem maar wat Duitsland? En Polen? Want je voert voor heel Europa in.
Ben bang dat je daar de handen niet voor op elkaar krijgt. Het zal in Nederland al lastig worden, maar in conservatievere landen zal het helemaal moeilijk worden.quote:Op maandag 10 januari 2022 11:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja het moet natuurlijk wel breed worden ingevoerd, anders krijg je net als met wiet al die auto's vol buitenlandse jongemannen op drugsexcursie.
Ik ook niet. Maar op macro-niveau is dat anders. Hoe makkelijker iets te kopen is, hoe meer de overheid een bepaald product legitimiteerd, hoe groter de kans is dat mensen ernaar grijpen. Dat is basale wiskunde.quote:Op maandag 10 januari 2022 11:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jammer van je toon. Noem eens een argument waarom dat 'niet kan werken' (behalve dat mensen dat een eng idee vinden)?
Zou jij zelf meteen naar de legale coke-shop rennen zodra die opent? Ik niet iig.
Drugscriminaliteit is een buitengewoon groot deel van de criminaliteit. En iets is criminaliteit zodra je het verbiedt. Als je het niet meer verbiedt, dan verdwijnt het per definitie.quote:Op maandag 10 januari 2022 11:50 schreef silverhill het volgende:
Ik vind het idee altijd zo bijzonder, dat een circuit waar honderden miljarden in omgaat spontaan verdwijnt wanneer je het legaliseert. Alsof al die drugsbaronnen dan denken van: nou, dan word ik toch maar automonteur. Het is ook niet dat de criminaliteit verdwijnt (in de ethische zin). Het is alleen niet meer of moeilijker strafbaar.
Overigens is denken dat je alle (vraag naar) drugs kan laten verdwijnen misschien wel net zo naïef. Wat dan wel de oplossing is? Accepteren dat criminaliteit altijd zal bestaan, en gewoon ten alle tijde zo goed mogelijk bestrijden en voorkomen.
Wat ik dus aangeef is dat het alleen verdwijnt op papier. De drugsbaronnen zullen echt wel hun ijzeren greep op de markt willen behouden. Alleen hebben je als rechterlijke macht minder stokken om mee te slaan.quote:Op maandag 10 januari 2022 11:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Drugscriminaliteit is een buitengewoon groot deel van de criminaliteit. En iets is criminaliteit zodra je het verbiedt. Als je het niet meer verbiedt, dan verdwijnt het per definitie.
Ooit hebben we drugs verboden omdat we toen dachten het gebruik uit te bannen. Dat is mislukt, we hebben er een ontzettende boel ellende bijgekregen en het misbruik is niet verdwenen. Ik denk dat de netto ellende een stuk minder is als we legaliseren en reguleren.
De drugsbaronnen worden weggeconcurreerd. Zonder drugsverbod hebben ze geen handel.quote:Op maandag 10 januari 2022 11:59 schreef silverhill het volgende:
[..]
Wat ik dus aangeef is dat het alleen verdwijnt op papier. De drugsbaronnen zullen echt wel hun ijzeren greep op de markt willen behouden. Alleen hebben je als rechterlijke macht minder stokken om mee te slaan.
In de VS is ook een florerende markt ontstaan voor marihuana. Geen drugsbaron te vinden daar, voor zover ik weet.quote:Op maandag 10 januari 2022 12:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De drugsbaronnen worden weggeconcurreerd. Zonder drugsverbod hebben ze geen handel.
Er is toch ook geen alcoholmafia in NL?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |