abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203066019
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_203066023
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 13:19 schreef tpopml het volgende:

[..]
Is het weer bijgetrokken eigenlijk?

Hier met de 15-mnd sprong ligt hij weer aan me geplakt. Als de knoopjes van mijn pyjama dicht zijn wordt er niet meer gedronken. We oefenen het nu in de ochtend, maar wil dat straks uitbreiden naar de nacht. Ben benieuwd! 's Ochtends verloopt goed. Hij roept dan ook "Di" en wijst naar knoopjes en gaat dan z'n eigen ding doen O+
Leuk hè, dat ze er bewuster van worden. Bedoel je dat hij heel lang kan blijven drinken? Ik stop het zelf na 5 minuten per kant als ze dan niet al zelf is gestopt.

Ik denk dat als ze had gewild, ze het had kunnen bijtrekken, maar ze wil sindsdien een fles koemelk voor ze gaat slapen. :')
Een enkele keer wil ze daarna toch nog even aan de borst om rustig te kunnen slapen (maar dat is meer voor de geborgenheid). Ze drinkt nu nog 2x. Een late voeding en een (vroege)ochtendvoeding.
Mijn oudste stopte nu zo ongeveer uit zichzelf (17mnd); we zitten nu al bijna op 18 mnd. Ben benieuwd hoelang ze nog wil.
pi_203067023
Iemand moet echt de OP updaten. O-)

Ik was er ooit aan begonnen, maar dat kostte zo veel moeite.
Protège moi de mes désirs.
pi_203067477
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:00 schreef Nolita het volgende:

[..]
Leuk hè, dat ze er bewuster van worden. Bedoel je dat hij heel lang kan blijven drinken? Ik stop het zelf na 5 minuten per kant als ze dan niet al zelf is gestopt.

Ik denk dat als ze had gewild, ze het had kunnen bijtrekken, maar ze wil sindsdien een fles koemelk voor ze gaat slapen. :')
Een enkele keer wil ze daarna toch nog even aan de borst om rustig te kunnen slapen (maar dat is meer voor de geborgenheid). Ze drinkt nu nog 2x. Een late voeding en een (vroege)ochtendvoeding.
Mijn oudste stopte nu zo ongeveer uit zichzelf (17mnd); we zitten nu al bijna op 18 mnd. Ben benieuwd hoelang ze nog wil.
:D Ook prima oplossing dan toch?

We co-sleepen, en dat betekende doorgaans dat hij rond mijn bedtijd nog even wilde drinken en dan ronde hij terug en dan kwam hij rond een uur of zeven weer, en dan sliep hij nog een uurtje door aan de borst

Nu is hij rond mijn bedtijd heel onrustig. Drinken, wegdraaien, dan toch (binnen het uur) weer terugkomen. Dan leg ik hem aan andere kant, want anders trekt mijn lichaam het niet, en dan wordt hij rond zeven uur niet echt wakker maar wil hij wel direct aan borst en dan is het slaapdronken half over me heen hangen en weer terug rollen. Hij lijkt ook wat last van z'n darmen te hebben.

Hoe doe jij die nacht voedingen?
pi_203067739
Liggend voeden is mij nooit op een fijne manier gelukt, dus ben altijd rechtop gaan zitten.

Ze slaapt al een hele tijd op Dr eigen kamer. Met voeden zit ik in een stoel op haar kamer, beide kanten max 4 minuten en dan gaat ze terug in bed en slaapt ze verder. ^O^
Na de eerste borst begint ze altijd meteen te miepen, na de tweede is het goed.
pi_203117092
Ik kom even binnenvallen. Kuiken is 7.5 week en drinkt normaal zo’n 5-6 keer per 24 uur. Afgelopen vrijdagavond ben ik gevaccineerd met pfizer. Weinig bijwerkingen. Behalve dat mijn productie ingestort lijkt te zijn. Zowel gister als vandaag heeft kuiken zeker 10x gedronken.

Zijn hier dames die ook een productiedip hadden na vaccinatie? Hoe snel trok het weer bij?

En behalve vaak aanleggen nog andere tips?
  zondag 9 januari 2022 @ 23:27:19 #7
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203117938
Veel drinken, veel eten, erop vertrouwen dat het weer bijtrekt. Verder heb ik in zo’n episode fenegriek capsules gekocht en geslikt - niet wetenschappelijk onderbouwd maar bij mij heeft het op z’n minst placebo effect.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_203118108
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 22:25 schreef Takkie88 het volgende:
Ik kom even binnenvallen. Kuiken is 7.5 week en drinkt normaal zo’n 5-6 keer per 24 uur. Afgelopen vrijdagavond ben ik gevaccineerd met pfizer. Weinig bijwerkingen. Behalve dat mijn productie ingestort lijkt te zijn. Zowel gister als vandaag heeft kuiken zeker 10x gedronken.

Zijn hier dames die ook een productiedip hadden na vaccinatie? Hoe snel trok het weer bij?

En behalve vaak aanleggen nog andere tips?
Ik heb al weken geleden mijn booster pfizer gehad. Het had geen effect op mijn productie. Ik ben geen lactatiekundige, maar heb aan tips weleens gehoord:
- na voeding nog nakolven (dat is dan meer stimulatie)
- snel wisselen van borst. Wisselen zodra ze stopt met drinken en evt op die manier borst een 2e keer aanbieden. Dan zou de melk sneller aangemaakt worden.
  maandag 10 januari 2022 @ 10:04:45 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203120547
Het komt goed, gewoon blijven aanleggen, eventueel nakolven (kan ook met de hand, scheelt afwas) en blijven wisselen van borst tot je kindje voldaan is.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_203142422
Bedankt voor jullie adviezen en geruststelling! Na 3 dagen heel veel aanleggen en wisselen lijkt het vandaag ineens hersteld te zijn. We zitten vandaag tot nu toe op 4 voedingen. En kuiken slaapt nu ook weer wat langer achter elkaar.

Blijft bijzonder hoe je lijf zich dan toch weer weet af te stemmen op je baby O+
pi_203152838
Wat fijn takkie!

Ik heb een probleem met mijn kolf. Er komt sinds gister constant melk in het snoertje terecht. Hiervoor had ik nergens last van. Ik heb alles al schoongemaakt/uitgekookt en ook de membranen vervangen, maar dit helpt niet. Iemand nog tips? De kolf is tweedehands maar werkte tot nu toe hartstikke prima, dus hoop er nog eventjes mee te kunnen doen.
  woensdag 12 januari 2022 @ 12:51:42 #12
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203152885
Wat voor kolf heb je?
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_203153027
De medela swing!
pi_203252085
Moedermelk stopt bloedingen, maar hoe?

quote:
Een 86 jaar oud medisch raadsel is opgelost. In 1934 merkten Oostenrijkse onderzoekers dat moedermelk bloedingen kan stoppen. Maar de vraag was: hoe dan? Bioloog Rienk Nieuwland en zijn team hebben die stollende werking nu uitgeplozen. Hun resultaten verschijnen vandaag in het tijdschrift Blood Advances.

Onderzoekers van het laboratorium voor Experimentele Klinische Chemie van Amsterdam UMC blazen het stof van een vergeten Oostenrijkse vinding. Hematoloog Eduard Glanzmann (1887-1959) probeerde in de jaren 30 of hij bloedingen bij kinderen met hemofilie kon stoppen door hun verwondingen te bedekken met een gaasje waarop hij moedermelk druppelde. Zijn aanpak bleek de bloedingen te stelpen. Welke component van moedermelk de stolling tot gevolg had, wist hij echter niet. Glanzmann publiceerde zijn bevindingen in 1934 in een wetenschappelijk tijdschrift. Maar zoals dat gaat met veel oude publicaties, raakte de vondst in de vergetelheid.

Totdat de Weense hematoloog Johannes Thaler Amsterdam UMC-bioloog Rienk Nieuwland attendeerde op Glanzmann’s werk. Nieuwland publiceerde in 2011 een onderzoek naar de helende werking van speeksel. Dat was Thaler opgevallen. Nieuwland: “Als je je huid openhaalt, ontstaat daar een wondje. Dat kan gevaarlijk zijn, via zo’n opening kunnen bacteriën binnenkomen en kan een infectie ontstaan. Wij zijn geneigd aan zo’n wondje te likken. Speeksel bevat ontelbaar veel microscopisch kleine celblaasjes waarop eiwitten liggen. Deze eiwitten zetten de bloedstolling aan. De reactie van bloed op deze celblaasjes in speeksel doet denken aan de werking van tweecomponentenlijm: komt bloed in aanraking met speeksel, dan gaat het direct stollen. Zo sluit de wond sneller.”
Maar spuug lijkt juist goor, hoe kan het dan helpen tegen infecties? “Wanneer bloed bij speeksel komt, ontstaat een netwerk van draden. Die draden vangen bacteriën.”

Blaasjes

Met deze kennis over speeksel op zak, onderzocht Nieuwland met onder andere collega Yong Hu de stelpende werking van moedermelk die Glanzmann had beschreven. “Sinds een jaar of tien is er belangstelling voor kleine, van cellen afkomstige blaasjes, vesicles, die in lichaamsvloeistoffen zitten. Je vindt ze niet alleen in speeksel, maar bijvoorbeeld ook in urine, bloed, tranen. En dus ook in moedermelk.”
De component in moedermelk waarmee Glanzmann zijn hemofiliepatiënten hielp, is tot nu toe nooit geïdentificeerd. “Wij hebben voor het eerst de aanwezigheid van een stollingsstof op deze celblaasjes aangetoond.”

Dat moedermelk eigenschappen heeft die verwant zijn aan die van speeksel, verbaast Nieuwland niet. “De melk bevat hetzelfde eiwit als de blaasjes in het speeksel. Deze blaasjes zitten ook in vruchtwater, we hebben ze dus al binnengekregen vanaf het moment dat we embryo’s waren. En we hebben ze gedronken toen we borstvoeding kregen.”
Het eiwit op de blaasjes is ook heilzaam voor te vroeg geboren kinderen. “Bij deze kinderen zijn de darmen onrijp; moedermelk helpt om die te laten volgroeien. In die richting moeten we de helende werking van moedermelk zoeken.”

Tepelkloven

Nieuwland is tevreden met het onderzoeksresultaat. “We kunnen nu verklaren hoe het kan dat Ganzmann’s hemofiliepatiënten baat hadden bij zijn moedermelkcompressen.
“We hebben al doende ook een stukje basale humane fysiologie opgehelderd: als zogende moeders kampen met tepelkloven, dragen ze zelf bij aan de verzorging ervan door borstvoeding te geven, omdat er dan melk op de wondjes komt.”
Dat het gevonden eiwit zó effectief is, maakt het interessant. Het is voorstelbaar dat de werkzame stof uit moedermelk op termijn kunstmatig wordt gemaakt om te gebruiken als stollingsmiddel.

Veel meer stollingsfactor

Je zou denken: waarom maken we het onszelf zo moeilijk met melk van mensen als bloedstelpende stof? Gebruik gewoon koemelk en geef die aan te vroeg geboren kinderen, of ga er verwondingen mee dichten. Nieuwland: “Dat zou inderdaad makkelijker zijn, maar er is een groot verschil tussen de twee melksoorten. Koemelk kan geen bloedingen stelpen.”

En als diezelfde blaasjes voorkomen in speeksel en urine, waarvan veel voorhanden is, waarom zou je dan toch de voorkeur geven aan stolling door middel van moedermelk? “Omdat moedermelk veel meer stollingsfactor bevat. Hoeveel precies, daar zijn we nog niet uit. Wel weten we dat moedermelk zomaar tien of vijftig of honderd keer sterker werkt dan speeksel.”
Bron

Prachtig, joh. We maken puur goud. 💖
  dinsdag 18 januari 2022 @ 12:29:44 #15
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203252187
Supergaaf
pi_203255723
Ik heb al weken, maanden inmiddels, last van m’n rechter borst. Heb daar een melkblaar (denk ik), spruw gehad, een borstontsteking net kunnen voorkomen, opeens een gele plek, niet goed kunnen legen, pijn.. loop echt te sukkelen met die borst.
Vandaag doorverwezen naar radiologie voor een echo van de borst. Was even heel spannend, maar gelukkig was er niks geks op te zien. Ook geen verstopte melkkanalen, geen cyste, niks. Dus de pijn komt echt van die melkblaar.

I.o.m. m’n lactatiekundige en m’n huisarts krijg ik nu hormoonzalf voorgeschreven. Hopelijk gaat die rotblaar zo eindelijk dicht. :(

Props voor de invalhuisarts die zei: “ik weet niet zoveel van borstvoeding en heb niet zo vaak een melkblaar gezien, je kan beter weer contact opnemen met je LK, die weet er meer van”. :+ O+
pi_203256836
Vervelend, arvensis!
Ik ben zo trots op mijn lichaam, nu al ruim vijf maanden bv, eigenlijk zonder noemenswaardige problemen *klopt af*. Ik hoop dat we het nog even kunnen volhouden. F. heeft vandaag voor het eerst 150 cc uit de fles (Momma van Lansinoh) gedronken, nadat ze een paar weken lang echt flink weigerde (eigenlijk alles behalve de borst). Hopelijk pakt ze het vanaf nu een beetje op. :)
pi_203258272
Oh wow, LK Gonneke van Veldhuizen - Staas is overleden. Ze was een erg bekend gezicht in de borstvoedingswereld…

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203258831
Ja, ik zag het net. Heb ook een paar keer een vraag gesteld op de Facebook-pagina van lactatiekundigen en ik kreeg ook goed advies van haar. Ik heb ook veel gehad aan het lezen van sommige blogs en de reacties op vragen van anderen...
pi_203259506
Ik zag het ook. Veel te jong
pi_203349225
Heeft iemand van jullie ( in het begin) een ladybug milk collector of milkies milk saver,of een ander soort lekschalen oid gebruikt om tijdens het voeden de "lekkage" van de andere borst op te kunnen vangen en te gebruiken?

En zo ja, werkt het en is het handig :+ ?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_203349364
Ik had een paar van die lekschaaltjes, op advies van de kraam. Het zat bij mij alleen niet zo lekker, ook niet als ik ze vlak voor een voeding in deed. Nadien had ik ze gelukkig niet meer nodig en raakte het beter afgestemd. Nu lek ik nog een klein beetje als mijn baby aan de andere kant drinkt, maar dat is goed te managen met een normaal zoogkompres.
pi_203349787
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:19 schreef littledrummergirl het volgende:
Heeft iemand van jullie ( in het begin) een ladybug milk collector of milkies milk saver,of een ander soort lekschalen oid gebruikt om tijdens het voeden de "lekkage" van de andere borst op te kunnen vangen en te gebruiken?

En zo ja, werkt het en is het handig :+ ?
Ik heb simpele lekschaaltjes en dat werkt prima. Het borstvoeden wordt er iets bewerkelijker van maar het gaat goed en de melk die ik opvang kan ik gebruiken

Ik heb t wel nodig want afhankelijk van hoe gestuwd mijn borsten zijn lekt het niets tot 40cc

Ik doe ze alleen tijdens het voeden in. Het is bij mij echt om de TSR op te vangen
pi_203351659
Ik heb van mijn kraamverzorgster een Haakaa gekregen. Ik gebruik hem af en toe om van de andere borst wat op te vangen. M’n peuters hebben dat opgedronken. 😁
pi_203353249
Ik wil ze vooral ook gebruiken om in het begin zo veel mogelijk te kunnen opvangen. De vorige keer kwam mijn voeding superlangzaam en beperkt op gang, dus nu wil ik alles redden wat er te redden valt :+

Zijn die van jullie van siliconen of van hard plastic? Ik geloof dat ik online verschillende soorten zie. Siliconen lijkt het meest comfortabel maar lekt misschien ook makkelijker als het wat in verdrukking komt oid?
pi_203353252
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:39 schreef elamanilo het volgende:
Ik heb van mijn kraamverzorgster een Haakaa gekregen. Ik gebruik hem af en toe om van de andere borst wat op te vangen. M’n peuters hebben dat opgedronken. 😁
_O-
  dinsdag 25 januari 2022 @ 03:27:09 #27
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203353892
Ik heb ook een Haakaa, zacht siliconen inderdaad. En ja dat kan in de verdrukking komen en knoeien. Het idee is goed maar het is ook wel veel gedoe dus ik heb ‘m niet veel gebruikt, enkel voor wat sparen voor flesjes oefenen. Maar de borstvoeding kwam hier 2x goed op gang, dus zag het niet als vloeibaar goud en liet het rustig in een hydrofiel lopen.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 25 januari 2022 @ 08:49:31 #28
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203354746
Ik heb ook een haakaa, maar dan van lansinoh met een touwtje eraan. Dat scheelt een hoop knoeien. Ik gebruikte hem overigens niet voor lekmelk (want bij beide kinderen vanaf dag 1 zindelijke borsten), maar om de productie te stimuleren.
pi_203355223
Werkt dat goed met touwtje? Die van Lansinoh heeft ook een bredere voet zie ik.
Ik zette de siliconekolf na het opvangen altijd in een mok, dan blijft het goed stevig staan.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 10:08:33 #30
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203355478
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 09:46 schreef Elleska het volgende:
Werkt dat goed met touwtje? Die van Lansinoh heeft ook een bredere voet zie ik.
Ik zette de siliconekolf na het opvangen altijd in een mok, dan blijft het goed stevig staan.
In combinatie met het vacuüm ging dat hier prima ja.
pi_203357819
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:39 schreef elamanilo het volgende:
Bas krijgt hier ook nog regelmatig een beker moedermelk. Ligt momenteel 14 liter in de vriezer, 17 liter is al gedoneerd. Overproductie is nu eindelijk bijna onder controle 8)7

Ik heb dezelfde als Tink maar ook nu amper gebruikt. 2x denk ik.
pi_203357923
Maarehm is een haakaa een type ding? ik had aangenomen dat haakaa de merknaam was :P.
pi_203359010
De HaaKaa was de eerste en de rest is eigenlijk daarvan nagemaakt. Het is de merknaam maar het is ook een aanduiding geworden voor het product. In het begin was er geen hele duidelijke omschrijving, het werd in nederland een lekschaal genoemd maar dat is het niet. Nu is siliconen (borst)kolf volgens mij de gangbare term naast de merknaam

Beetje net zoals we een groep0 autostoeltje een Maxi-Cosi noemen ookal is het van een ander merk.
pi_203359434
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:44 schreef Elleska het volgende:
De HaaKaa was de eerste en de rest is eigenlijk daarvan nagemaakt. Het is de merknaam maar het is ook een aanduiding geworden voor het product. In het begin was er geen hele duidelijke omschrijving, het werd in nederland een lekschaal genoemd maar dat is het niet. Nu is siliconen (borst)kolf volgens mij de gangbare term naast de merknaam

Beetje net zoals we een groep0 autostoeltje een Maxi-Cosi noemen ookal is het van een ander merk.
Helder, dankjewel :D

Ik had het over die kleine platte schijven die ik online had gezien, dat zijn dan wel lekschalen neem ik aan. Gebruik je zo'n siliconen kolf dan voor hetzelfde (om in te lekken :D ) of is dat gewoon om mee te handkolven?
pi_203359866
Het zit een beetje tussen een lekschaal en een handkolf in. Een lekschaal steek je makkelijk bij je BH in om een kleine hoeveelheid lekmelk op te vangen. Wanneer de lekschaal overstroomt is een siliconen kolf handiger want daar kan veel meer in.

Tegelijk is het een soort kolf maar niet helemaal zoals een handkolf. Het kolft wel iets door het vacuüm maar niet in de hoeveelheid die je met een handkolf voor elkaar kan krijgen.

Ik gebruikt de silicone kolf in de kraamweek om de druk van de stuwing eraf te halen zodat L goed kon aanhappen. Later tijdens de ochtendvoeding om een voorraadje melk in de vriezer te gooien. Had ook een handkolf maar dat is net wat meer gedoe en het bleek uiteindelijk niet nodig om de vriezer verder te vullen.
pi_203373584
Ik baal nog steeds van de nachten. Die megavolle borsten willen gewoon niet stoppen, ook niet als ik een beetje kolf voor ik zelf ga slapen (op advies van Gonneke toentertijd) en een droomvoeding geven is het ook niet helemaal. Ik wil ook niet met verstoppingen of ontstekingen komen te zitten, dat heb ik tot nog toe nog nooit gehad (afkloppen!). F. aan laten happen gaat gewoon niet, borsten zijn zo hard dat het niet lukt. En de eerste TSR weg laten lopen is ook gewoon nog te weinig.
pi_203374824
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:28 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik baal nog steeds van de nachten. Die megavolle borsten willen gewoon niet stoppen, ook niet als ik een beetje kolf voor ik zelf ga slapen (op advies van Gonneke toentertijd) en een droomvoeding geven is het ook niet helemaal. Ik wil ook niet met verstoppingen of ontstekingen komen te zitten, dat heb ik tot nog toe nog nooit gehad (afkloppen!). F. aan laten happen gaat gewoon niet, borsten zijn zo hard dat het niet lukt. En de eerste TSR weg laten lopen is ook gewoon nog te weinig.
Ik heb een tijd s avonds voor het slapen gaan mijn borsten helemaal leeg gekolfd en die melk of in de vriezer gedaan of in een flesje gegeven. Lag beetje aan wanneer mijn zoontje kwam. De eerste melk ik heb dan weggegooid zodat de dikke melk overbleef. Sowieso geef ik altijd maar 1 borst en door het leegkolven werden ze gereset. Hiermee heb ik mijn productie stuk naar beneden gekregen.
  woensdag 26 januari 2022 @ 19:05:34 #38
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203377421
Waarom helpt een droomvoeding niet? Drinkt ze dan niet lekker door? Wat vervelend zeg dat je hier zo’n last van houdt. Mijn zevenmaander liet er altijd max 7 uur tussen en tegenwoordig is het max 5 uur dus geen herkenning. En minder ononderbroken slaap maar ik geloof niet dat ik dat erg vind.
pi_203378065
Het komt vooral doordat ze er zo lang tussen laat, denk ik. Overdag meldt ze zich wel om de twee uur, in de avond en nacht laat ze er negen uur tussen (19:00u drinken en nadien volle bak slapen tot 4:00u). Het is ook precies die laatste twee a drie uur waardoor het zo erg wordt. Als ik bijvoorbeeld om 1:00u wakker word, voelt het nog redelijk soepel. Punt is dat F. gewoon wakker wordt door een droomvoeding en daarna is het weer laten slapen een enorme uitdaging. Na de gewone nachtvoeding is dat geen probleem en valt ze vrijwel direct naast me in slaap weer.
  woensdag 26 januari 2022 @ 20:19:28 #40
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203378878
Dat is jammer zeg. Maak het nog uit wanneer je de droomvoeding doet? Als je het bijvoorbeeld uiterlijk 22 uur doet, dat ze dan nog in een diepe slaap zit of zo? Of juist een wekker zetten op 1 uur? Ik zou daar wel mee proberen te experimenteren.
pi_203379644
Misschien heeft het nog wat langer tijd nodig helaas. Hier ook nog steeds overstromende lektieten in de vroege ochtend. Begint wel iets af te nemen. Vooral de luie borst houdt het voor gezien 's nachts. Ik kolf op werkdagen twee keer en geef 1 borst per keer tijdens een voeding. Daarmee heb ik het enigszins onder controle. Wel laatst weer een ontsteking. Nr. 5 deze ronde. Eerste kind had ik er 8 in totaal. Het is niet het einde van de wereld. Doet zeer en je voelt je flink beroerd, maar met antibiotica voel je je snel weer beter. En als je al zover bent gekomen zonder, dan schat ik de kans klein in dat je er nog een krijgt.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_203381261
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 23:20 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik wil ze vooral ook gebruiken om in het begin zo veel mogelijk te kunnen opvangen. De vorige keer kwam mijn voeding superlangzaam en beperkt op gang, dus nu wil ik alles redden wat er te redden valt :+

Zijn die van jullie van siliconen of van hard plastic? Ik geloof dat ik online verschillende soorten zie. Siliconen lijkt het meest comfortabel maar lekt misschien ook makkelijker als het wat in verdrukking komt oid?
Ik heb siliconen. Ze lekken niet. Wel even oppassen dat je ze goed dicht hebt gemaakt anders lekken ze wel
pi_203381322
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:01 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Bas krijgt hier ook nog regelmatig een beker moedermelk. Ligt momenteel 14 liter in de vriezer, 17 liter is al gedoneerd. Overproductie is nu eindelijk bijna onder controle 8)7

Ik heb dezelfde als Tink maar ook nu amper gebruikt. 2x denk ik.
Niet normaal dit haha, jij hebt het nog erger dan ik. 2 weken terug heb ik geteld en lag er 20 liter in de vriezer (niets gedoneerd). Mijn overproductie is onder controle, alleen de ochtend nog niet. Daar zal ik nog actief werk aan moeten verrichten maar ik wacht tot ik goed en wel aan het werk ben. Wil eerst zien of mijn productie zelf al afneemt als ik weer werk. Zou zomaar kunnen
pi_203381401
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 15:47 schreef aeaeae het volgende:

[..]
Ik heb een tijd s avonds voor het slapen gaan mijn borsten helemaal leeg gekolfd en die melk of in de vriezer gedaan of in een flesje gegeven. Lag beetje aan wanneer mijn zoontje kwam. De eerste melk ik heb dan weggegooid zodat de dikke melk overbleef. Sowieso geef ik altijd maar 1 borst en door het leegkolven werden ze gereset. Hiermee heb ik mijn productie stuk naar beneden gekregen.
Dit heb ik ook een tijd gedaan. Maar dan zit je wel weer met kolven (en bij overproductie weer veel teveel melk. Ik kolfde dan s avonds 350 ml en s ochtends weer 350 ml).
Je wil gewoon dat je kind s avonds drinkt en dat je s ochtends oké opstaat.

Ik heb dat op de “harde” manier gedaan. Gewoon niet kolven en het uitzitten.
Hierdoor hoef ik s avonds niet meer te kolven en word ik s nachts niet meer wakker van de stuwing. Maar helemaal gefixt is het nog niet want s ochtends komt er wel nog 300 ml uit
pi_203387975
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 22:33 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Niet normaal dit haha, jij hebt het nog erger dan ik. 2 weken terug heb ik geteld en lag er 20 liter in de vriezer (niets gedoneerd). Mijn overproductie is onder controle, alleen de ochtend nog niet. Daar zal ik nog actief werk aan moeten verrichten maar ik wacht tot ik goed en wel aan het werk ben. Wil eerst zien of mijn productie zelf al afneemt als ik weer werk. Zou zomaar kunnen
Er gaat morgen nog wat opgehaald worden voor donatie, litertje of 3 denk ik. En daarna eerst maar eens zien hoe kolven en werk straks samen loopt.
Maar de situatie was hier ook bijzonder. Toen Anna zo ziek was scheelde het wel heel erg, ik had 0 kolfstress omdat ik wist dat er thuis meer dan genoeg lag. Kwam toen ook met 3 liter extra het ziekenhuis uit .

[ Bericht 4% gewijzigd door douche-eendje op 27-01-2022 15:07:50 ]
pi_203390340
quote:
17s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:50 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Er gaat morgen nog wat opgehaald worden voor donatie, litertje of 3 denk ik. En daarna eerst maar eens zien hoe kolven en werk straks samen loopt.
Maar de situatie was hier ook bijzonder. Toen Anna zo ziek was scheelde het wel heel erg, ik had 0 kolfstress omdat ik wist dat er thuis meer dan genoeg lag. Kwam toen ook met 3 liter extra het ziekenhuis uit .
Ja ik kan me voorstellen dat kolven stressvol is als je geen melk achter de hand hebt.
Dat heb ik niet, ik viel vandaag in slaap tijdens het kolven haha

Als mijn productie opdroogt door werk denk ik dat ik maar ga stoppen en dan drinkt J de vriezer op. J is bijna 4 maanden. Zou mooi zijn als ik nog wat langer door kan gaan maar als ik kan geven tot J 6 maanden is is het voor mij goed. Dan denk ik niet dat ik allerlei handgrepen ga doen om m’n productie weer op te krikken
pi_203468286
Daar ben ik weer met een raar symptoom. Iemand anders last van een lopende of verstopte neus tijdens voeden? Ik ben nu al 5 maanden 'verkouden' en merk nu ze langer slaapt dat ik die periode geen last heb van mijn neus en zodra ze begint te voeden, begin ik spontaan te niezen en krijg ik een loopneus. Aan het einde van de sessie zit mijn neus dicht. Overdag zit er te weinig tijd tussen om verschil te merken, dan ben ik gewoon chronisch verkouden. Dit heb ik bij de eerste niet gehad en ik kan er ook weinig over vinden online. Ik heb een allergietest gehad, dus dat is uitgesloten. Antihistamine neusspray helpt gek genoeg wel iets, in elk geval tegen het niezen. Ik heb nu een combi antihistamine/steroide neusspray, maar dat helpt nog maar weinig. Ondertussen word ik er gestoord van dat ik al 5 maanden verkouden ben, de baby wakker nies en constant die loopneus heb. 🙄
pi_203468295
Ik herken het zelf niet, lastig! Misschien dat Teddy of een andere LK op de FB-pagina het wel vaker heeft gehoord?
pi_203468326
Ik ben volledig overgegaan op kolven zonder live voeden omdat voeden ook deze keer helaas veel te pijnlijk bleef ;( er hebben meerdere mensen mee gekeken en qua techniek ect gaat er niks mis, maar het voelt gewoon alsof er n half uur nonstop messen in me gestoken worden terwijl dit kleintje drinkt. Was hetzelfde bij zijn grotere broer. Toen ik nacht na nacht jankend en vloekend lag te voeden toch maar overgegaan op kolven aangevuld met kv. Dat laatste omdat ik ook nog eens te weinig aanmaak. Ik kolf nu minstens 8x op een dag maar daarvan blijft de productie steken op een schamele 40 ml per keer.
De verloskundige adviseerde boezemvriendjes, een soort kruidencapsules om de productie op te krikken. iemand daar ervaring mee toevallig? Of een andere goede methode om de hoeveelheid een beetje omhoog te krijgen :) ?
pi_203468469
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 06:08 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik ben volledig overgegaan op kolven zonder live voeden omdat voeden ook deze keer helaas veel te pijnlijk bleef ;( er hebben meerdere mensen mee gekeken en qua techniek ect gaat er niks mis, maar het voelt gewoon alsof er n half uur nonstop messen in me gestoken worden terwijl dit kleintje drinkt. Was hetzelfde bij zijn grotere broer. Toen ik nacht na nacht jankend en vloekend lag te voeden toch maar overgegaan op kolven aangevuld met kv. Dat laatste omdat ik ook nog eens te weinig aanmaak. Ik kolf nu minstens 8x op een dag maar daarvan blijft de productie steken op een schamele 40 ml per keer.
De verloskundige adviseerde boezemvriendjes, een soort kruidencapsules om de productie op te krikken. iemand daar ervaring mee toevallig? Of een andere goede methode om de hoeveelheid een beetje omhoog te krijgen :) ?
Je symptoom klinkt als spruw, dat voelt ook echts als messteken in je tepel. Waarom probeer je dat niet nog te behandelen om echt álles uitgesloten te hebben? Check je kleine even op een witte waas op de tong/in de mond dat niet weg te vegen is.

Ik heb boezemvriendjes gebruikt.
Ik kan domperidon aanbevelen. Ik gebruikte domperidon in combinatie met boezemvriendjes en fenegriekcapsules.
pi_203468478
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:28 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Wat je kan proberen is voor het slapen gaan de ergste druk af te kolven, maar ze niet volledig leeg te kolven.
Als je borsten vol blijven, geeft je lichaam een signaal dat er minder melk geproduceerd moet worden. Als je iedere keer leegkolft, gaat er weer een signaal dat er meer melk nodig is.

Probeer bovenstaande eens. Hou eel goed in de gten of je borsten soepel blijven. Desnoods doe je nog een droomvoeding idd wanneer je ‘s nachts zelf wakker wordt.
pi_203468480
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 04:25 schreef Rebubbled het volgende:
Daar ben ik weer met een raar symptoom. Iemand anders last van een lopende of verstopte neus tijdens voeden? Ik ben nu al 5 maanden 'verkouden' en merk nu ze langer slaapt dat ik die periode geen last heb van mijn neus en zodra ze begint te voeden, begin ik spontaan te niezen en krijg ik een loopneus. Aan het einde van de sessie zit mijn neus dicht. Overdag zit er te weinig tijd tussen om verschil te merken, dan ben ik gewoon chronisch verkouden. Dit heb ik bij de eerste niet gehad en ik kan er ook weinig over vinden online. Ik heb een allergietest gehad, dus dat is uitgesloten. Antihistamine neusspray helpt gek genoeg wel iets, in elk geval tegen het niezen. Ik heb nu een combi antihistamine/steroide neusspray, maar dat helpt nog maar weinig. Ondertussen word ik er gestoord van dat ik al 5 maanden verkouden ben, de baby wakker nies en constant die loopneus heb. 🙄
Jij maakt wel de bingo-kaart vol. :D
Ik heb dit nog nooit gehoord. Zou het ook in de “vraag een lactatiekundige” groep vragen.
pi_203468830
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 06:08 schreef littledrummergirl het volgende:
Powerkolven even overleggen met je lactatiekundige. Daarmee boots je een regeldag na. En wat arvensis zegt ja, is spruw al uitgesloten? En aan alle mensen: zat er ook een lactatiekundige bij?
Wat kak dat het weer zo gaat zeg.
pi_203469119
@LDG: ik lees goede verhalen over voedingsmiddelen die positief zouden zijn voor je productie. Veel eiwitten eten, havermout, ananas, cashewnoten. Ik ontbijt zelf altijd met kwark met havermout en fruit. 's Avonds doe ik vaak twee handjes ongezoute cashewnoten door m'n eten als we rijst eten, anders eet ik ze los. Ik heb nog nooit te weinig melk gehad, integendeel. :') Anijs werkt wellicht ook, dus flink beschuit met muisjes eten. :D
Maar belangrijker voor veel melk is goed aanleggen, veel aanleggen en goed je rust pakken. Wel lastig, zeg! Hopelijk wordt toch gevonden waar het aan ligt nu.
pi_203469141
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 07:36 schreef arvensis het volgende:

[..]
Wat je kan proberen is voor het slapen gaan de ergste druk af te kolven, maar ze niet volledig leeg te kolven.
Als je borsten vol blijven, geeft je lichaam een signaal dat er minder melk geproduceerd moet worden. Als je iedere keer leegkolft, gaat er weer een signaal dat er meer melk nodig is.

Probeer bovenstaande eens. Hou eel goed in de gten of je borsten soepel blijven. Desnoods doe je nog een droomvoeding idd wanneer je ‘s nachts zelf wakker wordt.
F. drinkt rond 19u en ik ga zelf rond 21u/21:30u slapen. Dan zijn ze nog goed soepel. Zou het dan ook al kunnen? Zou iets zijn om in het weekend uit te proberen, als mevrouw mogelijk niet meer wil slapen na een droomvoeding. :D
  woensdag 2 februari 2022 @ 10:11:10 #56
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203469680
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 09:10 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
F. drinkt rond 19u en ik ga zelf rond 21u/21:30u slapen. Dan zijn ze nog goed soepel. Zou het dan ook al kunnen? Zou iets zijn om in het weekend uit te proberen, als mevrouw mogelijk niet meer wil slapen na een droomvoeding. :D
Ja hoor, het is toch ruim 2 uur later. Waarom zou dat geen zin hebben?
  woensdag 2 februari 2022 @ 10:12:23 #57
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203469692
Hier leek fenegriekcapsules te helpen voor productie opkrikken, naast powerkolven.

Rebubbled ik heb er nooit van gehoord! Maar alles kan :). Hoe hinderlijk is het?
pi_203469847
Spruw lijkt me onwaarschijnlijk, het voelt echt al vanaf de eerste keer aanleggen na de geboorte zo en precies hetzelfde als bij grote broer. Zowel de kraam als de verloskundige (thuis en in het zkh) zien dat niet als oorzaak, een te kort tongriempje /lipbandje is ook uitgesloten. Van buitenaf gezien ziet het er ook uit alsof het gewoon goed lijkt te gaan allemaal. Maar helaas gaat het "alleen de toeschietreflex mag wat gevoelig zijn" voor mij niet op en knijp ik mn kind zowat fijn van de pijn als ik niet oplet :+ ;( . Het voelt denk ik alsof al mn melkkananalen te nauw zijn en er met gruwelijk veel kracht aan getrokken moet worden wil er wat doorheen kunnen komen.

Nog geen lactatiedeskundige gesproken erover. Op zich ben ik er meer dan ok mee om niet live te voeden en gewoon alles te kolven, maar dan moet er wel een beetje een noemenswaardige hoeveelheid komen :P
pi_203470769
Ik heb twee weken geleden een dag alles gekolfd i.p.v. live gevoed i.v.m. oefenen met de fles, maar ik vond het een verschrikking in vergelijking met live voeden.
Heb je vanuit je zorgverzekering geen recht op een lactatiekundig consult? Volgens mij komt je productie ook veel beter op gang als je baby gewoon live kan drinken, vooral met die regeldagen in het vooruitzicht.
pi_203471191
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 10:27 schreef littledrummergirl het volgende:
Spruw lijkt me onwaarschijnlijk, het voelt echt al vanaf de eerste keer aanleggen na de geboorte zo en precies hetzelfde als bij grote broer. Zowel de kraam als de verloskundige (thuis en in het zkh) zien dat niet als oorzaak, een te kort tongriempje /lipbandje is ook uitgesloten. Van buitenaf gezien ziet het er ook uit alsof het gewoon goed lijkt te gaan allemaal. Maar helaas gaat het "alleen de toeschietreflex mag wat gevoelig zijn" voor mij niet op en knijp ik mn kind zowat fijn van de pijn als ik niet oplet :+ ;( . Het voelt denk ik alsof al mn melkkananalen te nauw zijn en er met gruwelijk veel kracht aan getrokken moet worden wil er wat doorheen kunnen komen.

Nog geen lactatiedeskundige gesproken erover. Op zich ben ik er meer dan ok mee om niet live te voeden en gewoon alles te kolven, maar dan moet er wel een beetje een noemenswaardige hoeveelheid komen :P
De kraamverzorgende en de verloskundige zijn - met alle respect - niet degenen die de meeste kunde hebben over aanleggen en de mondanatomie van je kind. Ik zou je aanraden toch echt contact op te nemen met een lactatiekundige. Fulltime kolven is ook prima, maar het zou toch fijner zijn om je probleem op te kunnen lossen?

Wat je nu beschrijft is gewoon een verkeerde aanlegtechniek. Ik dacht dat je al lk’s mee had laten kijken.
  woensdag 2 februari 2022 @ 12:29:00 #61
327807 Mariposas
יה&#14
pi_203471300
@littledrummergirl heb je alleen pijn of krijg je ook kloven?

Hier is het met name bij de tweede ook 10 weken lang vreselijk pijnlijk geweest, kwam ook door de enorme ravage aan kloven. Meerder IBCLC’s naar gekeken, tongriem gekliefd. Techniek was perfect en qua lip- en tongriem was het ook goed (tongriem was eigenlijk niet echt te kort maar vanwege alle klachten toch als laatste poging gekliefd). Uiteindelijk was het na 10 weken draaglijk met een tepelhoedje.
Helemaal geweldig is het hier nooit geworden, ik heb nu (ruim 33 maanden) nog steeds regelmatig kloofjes.

Kolf je met een huurkolf? Hier valt wellicht ook nog wel wat winst te behalen. Al weet ik niet of dat zinvol is als je productie al wel op gang is gekomen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_203471580
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 10:27 schreef littledrummergirl het volgende:

Echt lieve lieve LDG, laat een lactatiekundige meekijken. Soms kan het iets heel simpels zijn en dat gaat je echt een verademing geven. Ook kan ze je tips geven met kolven. Mij lk is al tot 3x aan toe mijn redding geweest voor de borstvoeding. Ze weet dingen die mijn kraamverzorgster, verloskundige en de kinderartsen niet wisten.
pi_203471722
Oh ik vergat te vertellen dat er bij kind nr 1 dus al een lactatiedeskundige heeft mee gekeken :D die kon er toen ook geen oorzaak van vinden, en "het zou met de tijd minder pijnlijk kunnen worden".
pi_203473029
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 12:58 schreef littledrummergirl het volgende:
Oh ik vergat te vertellen dat er bij kind nr 1 dus al een lactatiedeskundige heeft mee gekeken :D die kon er toen ook geen oorzaak van vinden, en "het zou met de tijd minder pijnlijk kunnen worden".
Nieuw kind, nieuwe eigenaardigheden :P . Ik had er al een in je dm gegooid. Dat is echt een goede.
pi_203475056
Ik ga er even induiken :Y
Jammer dat mn verzekering het niet vergoed though.
pi_203477267
Ik denk dat het het echt wel waard is om een goede LK mee te laten kijken als je graag BV/moedermelk wil geven. Zij kan je echt tips op maat geven en op weg helpen naar pijnvrij voeden. Ik kreeg op een gegeven moment ook wat kloofjes en ben heel blij dat ik toen echt even hulp heb ingeroepen. Een kleine wijziging in de voedingshouding en een iets grotere hap maken dat ik nu al bijna een half jaar voed en daar ben ik heel blij mee.
pi_203492931
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 11:41 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik heb twee weken geleden een dag alles gekolfd i.p.v. live gevoed i.v.m. oefenen met de fles, maar ik vond het een verschrikking in vergelijking met live voeden.
Heb je vanuit je zorgverzekering geen recht op een lactatiekundig consult? Volgens mij komt je productie ook veel beter op gang als je baby gewoon live kan drinken, vooral met die regeldagen in het vooruitzicht.
Wellicht is het anders als je veel pijn hebt. Dan is kolven niet zo erg. Ik vind het kolven nu heel irritant, ik heb J het liefst aan de borst. Maar in het begin heb ik 2 weken fulltime gekolfd en toen vond ik het echt een verademing. Overproductie en tepelkloven waren funest voor het aanleggen, ik was echt bang om dat te doen
pi_203494512
Ook weer waar! Ik heb nooit dermate vervelende kloofjes gehad dat ik de pijn zat te verbijten. Wel zo blij dat ik toen een LK mee heb laten kijken. Wat kunnen mini-dingen dan ook een verschil maken.

Afgelopen nacht was een verademing. F. werd voor het eerst in lange tijd vlak na middernacht zelf wakker. Maar gelijk gebruik van gemaakt door haar te laten drinken. Toen was alles nog soepel. Vier uur later wilde ze weer drinken. Ook toen niets aan de hand. Heerlijk. 🥰
pi_203850921
Ik heb vanavond een 2 jarig meisje in bed gelegd na “een slokje drinken” O+ WHO norm *O*

En ze is er nog lang niet klaar mee volgens mij :D O+
  zaterdag 26 februari 2022 @ 20:32:10 #70
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203851458
*O*

Ik ga over 3 weken het jaar aantikken, zo fijn! ❤
pi_203853331
Ik over 3 weken 4 jaar! :o

Gefeliciteerd allemaal met het mijlpaal. *O*
pi_203856795
Ik had anderhalve week geleden de mijlpaal van een half jaar, ook al zo trots op. 🥰 Nooit een druppel KV nodig gehad!
pi_203858759
En vandaag laat ik het vereeuwigen met een fotoshoot. O+
pi_203859394
Gefeliciteerd

Hier contra-mijlpaal dan :')
J is 4,5 maand en ik kolf inmiddels minder dan hij drinkt.
Ik sla op werkdagen of als ik uit ben met vrienden een kolfbeurt over omdat ik geen zin heb.

Er zit meer dan 25 liter in de vriezer en daar drinkt hij van. Als we op deze manier doorgaan is t op voor hij 1 jaar is.
Maar ik vind het goed zo. Ik heb overproductie en heb hem ook nog geen druppel kunstvoeding hoeven geven. Ik ben bewust ook minder lang gaan kolven op het werk om het te managen. In precies 6 min kolf ik 170cc af en ik kolf geen tel langer. Als hij drinkt lekt de TSR van mijn andere borst binnen 5 min 30cc

Sinds ik die kolfbeurten oversla word ik overigens wel weer wakker in plasjes melk. Tieten protesteren
  maandag 28 februari 2022 @ 10:22:18 #75
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203874863
Ook prima toch, als dat voor jou werkt.

Overproductie lijkt me ook best stom, al is het andere uiterste ook stom... ik heb maandenlang 4 x een half uur gekolfd per dag om net aan genoeg te hebben.

Nu is spruit bijna een jaar en kolf ik nog een half uur per dag en is mijn opbrengst net iets hoger dan wat hij drinkt. Dus ik vul mijn vriezer met zo'n 100 ml per week en doe dan elke keer een dansje omdat het een dag langer borstvoeding betekent als ik ooit stop met kolven :D
pi_203879334
Ohh wat heb ik toch een hekel aan kolven, ben er nu 2 weken mee gestopt, heerlijk, ik kon er gewoon niet meer de energie voor opbrengen. Ik heb nog wat in de vriezer en ik vind het ook niet erg als hij een fles kunstvoeding krijgt. Dus als ik er niet ben krijgt ie gewoon wat er beschikbaar is :P Verder is het wel een beetje een borstverslaafde en drinkt hij nog wel vaak aan de borst als we samen zijn, zal nog wat worden om hem straks van de borst af te krijgen :')
pi_203881732
Ik word ook niet zo blij van kolven, maar ik zou het mooi vinden als ik F. nog moedermelk kan geven tot ze een jaar oud is.
Gelukkig kolf ik vrij gemakkelijk en is het per kolfbeurt 150-180 cc, ik heb altijd genoeg voor haar. Ze drinkt nu nog ongeveer vijf of zes voedingen per dag, beetje afhankelijk van hoe laat ze 's nachts komt. Dat verschilt nu soms best, soms 4:00 uur, maar tegenwoordig vaak pas 5:15 uur.
pi_203881795
Hoeveel geef jij mee naar de opvang Komkommer?
pi_203881875
Alles wat ik kolf. Ik kolf drie keer op mijn werkdagen, vaak twee keer op werk zelf (ik merk dat ik meer en beter kolf als er bijvoorbeeld 3,5/4 uur tussen zit dan 2,5/3) en een keer bij thuiskomst, F. heeft een uur daarvoor altijd nog gedronken, dus hoef haar dan niet aan te leggen. Vaak heb ik rond de 450 tot 500 en dat gaat allemaal mee. Ze drinkt tegenwoordig wel drie flessen van 150/160 bij de gastouder, dus eigenlijk gaat het allemaal op of er blijft maximaal 20 cc over. Maar heb nog nooit te horen gekregen dat ze niet genoeg heeft of nog jengelig is. Bij mijn man en schoonmoeder drinkt ze vaak kleinere flesjes, 110 of 120 per fles. Dan zijn het vaak vier flesjes. Maar ja, dan gaat ook eigenlijk bijna alles op.
  donderdag 17 maart 2022 @ 14:15:15 #80
319308 Tink89
To live is to dance
pi_204113995
Ik zou vandaag voor de laatste keer kolven, maar ik heb er zo geen zin in, dat ik het lekker niet doe *O* Spruit is morgen één jaar en we gaan maandag op vakantie, dus het zou voor na de vakantie zijn en eigenlijk drinkt hij tussen de middag al amper nog melk op het kdv.
pi_204114667
Oh jongens… ik geef vandaag al 4 jaar borstvoeding *O* *O*
1,5 jaar tandem O+
pi_204117567
Mooie mijlpaal, @arvensis! Drinkt jouw oudste nog wel eens een slokje?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')