Dat minimaal, en natuurlijk voor de export.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Iets waarbij je gebruik maakt van goedkope arbeidskrachten.
Wie denk je dat zijn 'buitenlands geld'' in Turkije pompt om er vervolgens dikke winsten uit die 14% rente te behalen??quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets te simpel denkt over de effecten van inflatie en waardevermindering. Met 'buitenlands' geld een investering doen in Turkije die de moeite waard is, is op het moment heel erg moeilijk.
Geweldig! Die Turken worden zo rijk dat ze hun geld binnenkort in kruiwagens moeten vervoerenquote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:19 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Op een fucking bedrag van 36k krijg je slechts 60 terwijl je in Turkije op ¤6k per maand 83 euro krijgt.
Interessant hoe je een serieuze investering, tenmiste als je wilt accepteren dat een huis kopen hier een investering is, op een hoop veegt met Hot money.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:00 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Wie denk je dat zijn 'buitenlands geld'' in Turkije pompt om er vervolgens dikke winsten uit die 14% rente te behalen??
Ik geef niet voor niets aan dat zulke dubieuze rente percentages een enorme last vormen voor Turkije. Buitenlanders (voornamelijk bankiers uit City of London) die miljarden in Turkije pompen en vervolgens zonder 1 cent te investeren al hun geld eruit zuigen. Daarnaast zorgt diezelfde hoge rente ervoor dat er in het binnenland niemand een lening durft af te sluiten vanwege de hoge maandelijkse credit die eraan gekoppeld is. Hiermee gaan de investeringen dus hard achteruit en een achteruitgang in investeringen betekent meer werkloosheid.
Zo fucking simpel maar nog steeds komen er mensen aan die een vaste ''economische theorie'' handhaven en beweren dat je PERSE je rente moet verhogen om de inflatie te laten zakken etc.
Alles is variabel en alles is mogelijk.
Nee hoor. Je bent hier namelijk systematisch propaganda aan het zaaien en het afschuwelijke is dat jij hier de mensen fout informeert. Je gooit algemene termen en wat plaatjes in de groep en mensen zoals Jan nemen dat zonder erbij na te denken klakkeloos over. Dit dansje kun je vaak herhalen totdat iemand in de details duikt en jou tegen de paal laat lopen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat er iemand anders ontmaskert is.
Ja en ik ken genoeg mensen uit mijn directie omgeving die met 500TL genoeg boodschappen kunnen doen voor de komende 2 weken. Het is maar hoe je je geld spendeert en je goederen nuttigt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Fijn voor de cijfers. Maar mijn laatste kassabon was ₺498 met aankopen voor 2 personen voor pakweg 3 dagen.
En daar zat geen vlees bij.
De discussie draaide nog altijd om de reële rente vs koopkracht. Ik heb alleen aangegeven wat je met de huidige rentebeleid allemaal kunt doen ondanks de negatieve reële rente. Wat jij met ¤100k allemaal zou kunnen doen is je eigen probleem. Ik heb een huis slechts als voorbeeld gebruikt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Interessant hoe je een serieuze investering, tenmiste als je wilt accepteren dat een huis kopen hier een investering is, op een hoop veegt met Hot money.
Het valt me ook op dat je ondertussen zelfs problemen die de Turkse regering expliciet erkend heeft 'inflatie is pijnlijk voor het volk' hier glashard gaat zitten ontkennen in je enthousiasme om de onorthodoxe economische theorie te verdedigen.
Waarnaast je ook nog serieus de vraag kunt stellen of het gesprek over die theorie, of het religieuze principe van het veroordelen van woeker wel gediend zijn met verwikkeling.
Ik vind het juist prettig als mensen in detail duiken en met info, feiten en argumenten aanvullen of bekritiseren.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:10 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nee hoor. Je bent hier namelijk systematisch propaganda aan het zaaien en het afschuwelijke is dat jij hier de mensen fout informeert. Je gooit algemene termen en wat plaatjes in de groep en mensen zoals Jan nemen dat zonder erbij na te denken klakkeloos over. Dit dansje kun je vaak herhalen totdat iemand in de details duikt en jou tegen de paal laat lopen.
Gelukkig dat ik deze post niet onder het genot van een kop koffie gelezen, want dan was de koffie waarschijnlijk via m’n neusgaten naar buiten gekomenquote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:10 schreef Werkperd het volgende:
Nee hoor. Je bent hier namelijk systematisch propaganda aan het zaaien en het afschuwelijke is dat jij hier de mensen fout informeert.
Ik ken ook genoeg Turken (die zijn in tegenstelling tot jouw wel hoogopgeleid)quote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:13 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja en ik ken genoeg mensen uit mijn directie omgeving die met 500TL genoeg boodschappen kunnen doen voor de komende 2 weken. Het is maar hoe je je geld spendeert en je goederen nuttigt.
In Odessa kwam ik een paar jaar geleden een Turk tegen die zei dat hij een hekel had aan Europese Turken omdat ze massaal op die idioot stemmen. Best wel triest inderdaad als je bedenkt dat een diaspora (mede) de meerderheid bepaalt. Op basis van binnenlandse stemmen alleen redt hij het niet.quote:Op woensdag 5 januari 2022 00:20 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ik ken ook genoeg Turken (die zijn in tegenstelling tot jouw wel hoogopgeleid)
En die vertellen wat een drama's aan de gang zijn nu in Turkije, en jij verteld dat het allemaal nog meevalt.
Echtwaar, jullie Erdogan lovers zijn net schapen die achter de grote leider aanlopen, blind en vol vertrouwen, het is een soort profeet geworden voor mensen zoals jouw.
Accepteer de realiteit, Erdogan is een verschrikkelijke leider die het hele land kapot maakt.
Een beetje een zelfde type als Assad / Putin / Iraanse leiders / taliban etc.
Prijsstijging van kip is niet zo'n groot probleem, veel turken eten geit volgens mij.quote:Een stukje kip werd vorig jaar 86 procent duurder: inflatie teistert Turkije
Het inflatiespook jaagt in het nieuwe jaar in steeds hoger tempo de lira's uit de portemonnee van de Turkse bevolking. De prijs van een pak koffie is verdubbeld, terwijl kip 86 procent duurder is geworden. En dat is qua inflatie slechts het topje van de ijsberg, zeggen experts, die de koppigheid van de Turkse president het grote achterliggende probleem noemen. Wat is er aan de hand en wat staat Turkije nog te wachten?
De Turkse tak van BBC News becijferde dat alledaagse producten als bloem en kip in het afgelopen jaar 86 procent duurder zijn geworden, terwijl zonnebloemolie en zuivelproducten zo'n 75 procent in prijs zijn gestegen. Brood werd 54 procent duurder en eieren kosten inmiddels 47 procent meer.
Volgens onderzoeksbureau en opiniepeiler Metropoll vertrouwt 82 procent van de bevolking het officiële inflatiecijfer dan ook niet. Het is een van de weinige zaken waar aanhangers van president Recep Tayyip Erdogan's AKP en de oppositie het over eens zijn.
Hoe erg wordt het?
Voor de Turken is er vooralsnog geen licht aan het einde van de tunnel. Het nieuwe jaar begon met een stijging van 15 tot 50 procent van de gasprijs, terwijl de elektriciteitsprijs tussen de 52 en 127 procent hoger uitviel. Daarnaast gaat de tol voor bruggen en snelwegen omhoog, stijgen de benzine- en dieselprijzen en wordt ook de autoverzekering duurder. Ten slotte werd de belasting op alcohol en sigaretten met 47 procent verhoogd.
Ash wijst daarnaast op de stijging van producentenprijzen van bijna 80 procent. "Dat suggereert dat er een nieuwe inflatiegolf aan komt." Turkse bedrijven, die veel moeten importeren, hebben last van de zwakke lira.
....
...
Dit zijn grafieken waar de Turkse Lira jaloers op kan zijn, maar met het beleid van Erdogan kun je straks dezelfde schaal gebruiken voor de TL.quote:Op donderdag 6 januari 2022 09:41 schreef polderturk het volgende:
De Russische Roebel stort in. Laten we er snel 6 topics aan weiden.
[ twitter ]
Volgens mij zaten er in november en december een boel meer speculanten short.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:56 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik vind het wat langzaam gaan. Nog steeds geen 16, terwijl ik al wel 17 verwacht had.
Open er een topic over zou ik zeggen. Kan t hier gewoon gaan over de neergang van de lira.quote:Op donderdag 6 januari 2022 09:41 schreef polderturk het volgende:
De Russische Roebel stort in. Laten we er snel 6 topics aan weiden.
[ twitter ]
Ah, na komieken in het buitenland aanklagen omdat ze grappen over hem maken, een vrouw die bella ciao over de speakers van een moskee speelde in de gevangenis, en nu de mensen die de Lira hekelen. Wat een ware democraat.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:54 schreef Ixnay het volgende:
Turkse regering roept op om mensen aan te geven die de Lira "hekelen".
Wat is ome Erdogan toch weer lekker bezig he?
En Turken in Nederland zoals Werperd vanuit het veilige Nederland maar Erdolf blijven vereren en adoreren.quote:Op donderdag 6 januari 2022 12:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, na komieken in het buitenland aanklagen omdat ze grappen over hem maken, een vrouw die bella ciao over de speakers van een moskee speelde in de gevangenis, en nu de mensen die de Lira hekelen. Wat een ware democraat.
17 stond hij wel op toch?quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:56 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik vind het wat langzaam gaan. Nog steeds geen 16, terwijl ik al wel 17 verwacht had.
Paar weken terug stond ie zelfs kortstondig op 21.quote:
Minder dan 5 cent? Die heb ik niet meegekregen.quote:Op donderdag 6 januari 2022 13:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Paar weken terug stond ie zelfs kortstondig op 21.
Ja, toen werden al die maatregelen door hem aangekondigd, Daarom ging het zo hard omlaag opeens weer.quote:Op donderdag 6 januari 2022 13:22 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Minder dan 5 cent? Die heb ik niet meegekregen.
En toch blijft dat volk maar in Erdogan geloven. Wat hij ook doet, het maakt allemaal niks uit.
21 was tegen de euro toch? Ik kijk meestal naar de dollarquote:Op donderdag 6 januari 2022 13:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, toen werden al die maatregelen door hem aangekondigd, Daarom ging het zo hard omlaag opeens weer.
Toch klopt er iets niet want als 0% rente volgens het islamitisch bankieren geen inflatie zou kunnen veroorzaken hoe kan het dan dat er inflatie is in de EU en de VS waar de rente op 0.0% of zelfs -0.5% is gezetquote:Op donderdag 6 januari 2022 20:33 schreef WammesWaggel het volgende:
En nu ook een mooie samenvatting bij Visual Politik
Turkije wordt steeds meer een Central planned economy. De incentive te ondernemen neemt daardoor flink af verwacht ik. Daarnaast kunnen een aantal bedrijven onvoldoende FX over houden om hun productie op peil te houden. En bedrijven zullen hun lira vermoedelijk in goud omwisselen evenals ontvangsten in FX , daar zal dan ook wel weer een verbod op komenquote:Turkey has announced that ALL EXPORTERS must hand over 25% of their FOREIGN CURRENCY in exchange for TURKISH LIRA. No guarantee or protection scheme has been put in place to cover the exchange rate risk. This looks like a DISASTROUS policy as the vast majority of these exporters rely upon IMPORTS for their RAW MATERIALS and therefore need foreign currency for purchasing. Removing 25% of all foreign currency will reduce the purchasing ability of the exporters and will lead to a reduction in trade.
OMGquote:Op vrijdag 7 januari 2022 22:18 schreef Digi2 het volgende:
\
[..]
Turkije wordt steeds meer een Central planned economy. De incentive te ondernemen neemt daardoor flink af verwacht ik. Daarnaast kunnen een aantal bedrijven onvoldoende FX overhouden om hun productie op peil te houden. En bedrijven zullen hun lira vermoedelijk in goud omwisselen evenals ontvangsten in FX , daar zal dan ook wel weer een verbod op komen
Die zijn er al, maar als je de juiste diploma's of connecties hebt word je expat genoemd.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 23:01 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Straks krijgen we nog Turkse vluchtelingen, als het zo doorgaat..
Eens kijken hoeveel miljarden aan buitenlands geld Erdo deze maand in de open haard gooit om de koers weer even op te krikken.quote:
En in welke bochten Werkperd zich wringt om hem helemaal gek te pijpenquote:Op zaterdag 8 januari 2022 09:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eens kijken hoeveel miljarden aan buitenlands geld Erdo deze maand in de open haard gooit om de koers weer even op te krikken.
Dat kan erdogan pas doen als hij van de ondernemers hun 25% buitenlandse valuta ontvangen heeft.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 09:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eens kijken hoeveel miljarden aan buitenlands geld Erdo deze maand in de open haard gooit om de koers weer even op te krikken.
Daarnaast zijn er heel wat buitenlandse centjes nodig om alle Turkse leningen te betalen.quote:Turkey spent at least $7.3bn propping up lira in December
The multibillion dollar intervention has cast a fresh spotlight on the adequacy of Turkey’s foreign currency war chest in a country that has a large external debt burden, with $170bn coming due in the next 12 months.
Als het leger ontevreden is dan helemaal, die heeft ie na de verkiezingen hard nodig om alle nieuwe gulenisten op te sluitenquote:Op dinsdag 4 januari 2022 11:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja als de ambtenaren massaal ontevreden worden is het lastig besturen.
Dat is een mooi staaltje roverijquote:Op vrijdag 7 januari 2022 22:40 schreef Digi2 het volgende:
\
[..]
Turkije wordt steeds meer een Central planned economy. De incentive te ondernemen neemt daardoor flink af verwacht ik. Daarnaast kunnen een aantal bedrijven onvoldoende FX over houden om hun productie op peil te houden. En bedrijven zullen hun lira vermoedelijk in goud omwisselen evenals ontvangsten in FX , daar zal dan ook wel weer een verbod op komen![]()
Turkey's forex rule
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |