Jij bent degene die over Europa begint, ik heb het over Turkije, ook in deze post heb je het weer over Nederland.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:25 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik ben hier geen vergelijking aan het maken tussen twee landen maar je houding alsof het hier perfect gaat klopt niks van. Je vergeet wel snel dat Nederland in een unie zit en een unie gezamenlijk er vaak sterker voor staat. Dit houdt niet in dat de inflatie in de eurozone sterk gestegen is. Gezien we een gezamenlijke munt gebruiken, heeft dit directe invloed op onze koopkracht en vermogens. Zoals eerder aangegeven BETALEN we de ECB omdat wij spaargeld op onze banken hebben staan. Inflatie + negatieve rente = dubbele klap.
In Turkije krijg je daarentegen 14% rente + overheidsgarantie in vorm van compensatie als de koers van de dollar tegenover de lira stijgt.
Praat geen onzin meneer Jan. Iedereen weet hoe Jan Modaal in Nederland hard van achteren wordt genomen. Of wil jij eens een poging wagen om slechts 1 hoofd uit het gezin te laten werken? Kijken of je dan rondkomt hier in Nederland.
Je volgt deze topicdraad niet erg consequent want daarin wordt dit al toegelicht. Als de turkse centrale bank een FX-swap doet met bijv. een turkse commerciele bank en die FX "kwijtraakt" vanwege verdedigen lira is dat prima mogelijk. De claim blijft maar de dekking is er niet meer.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:30 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Burn-rate? Je zegt gewoon letterlijk dat de FX reserves van de Turkse Centrale Bank in het rood staan? Hoe kan de Centrale Bank nu een negatieve FX reserves hebben lol.
Klopt niet, want uit de graph kan je aflezen dat goud vooral is aangekocht van jan 2019 t/m juli 2020 mogelijk ook nog kleiner deel een jaar daarvoor en toen waren de goudprijzen al hoog. De FX-reserves zijn negatief en dus is er niets opgebouwd alleen tijd gewonnen.quote:Het is heel gewoon dat de Turkse Centrale Bank zijn goud in stukken verkoopt om zijn valuta te stabiliseren en inflatie daarmee af te remmen. Het is een dood normale hedge die door alle banken toegepast kan worden. Turkije heeft veel goedkope goud ingeslagen en op juiste momenten verkocht (winst >> opbouwen FX reserves).
Beter van niet want dan loopt de inflatie nog harder op. Zal gelukkig ook niet snel gebeuren want euro, dollar en zeker de lira zijn geen aantrekkelijk alternatief vanwege de hoge inflatie. Verkoop van goud wordt pas aantrekkelijk als er een positieve reële rente is op fiat valuta en daar zijn we mijlenver van verwijderd.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:30 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Het is nu aan de overheid om de gigantische goud opslag van het Turkse volk de economie in te krijgen.
14% rente bij een inflatie van 36% dat is reële rente van - 22%quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:25 schreef Werkperd het volgende:
[..]
In Turkije krijg je daarentegen 14% rente + overheidsgarantie in vorm van compensatie als de koers van de dollar tegenover de lira stijgt.
Het centrale probleem is dat het al dan niet vertrouwen van de belofte een functie is van het kunnen houden van de belofte.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
14% rente bij een inflatie van 36% dat is reële rente van - 22%
Alleen een ernstig verstandelijk gehandicapte zet dan zijn valuta op een deposito rekening.
Het enige aanlokkelijke zou de $ compensatie kunnen zijn mits daar een vooraf vastgestelde dekking voor is zoals dekking door goud. Maar voor zover mij bekend bestaat die dekking uit versgedrukte liras middels gemonetariseerde lira begrotingstekorten. Een ieder met meer dan 1 hersencel zal dan eerder voor goud, euros of dollars in eigen beheer kiezen.
Het is mij nog steeds onduidelijk hoeveel participatie er is voor dergelijke depositos maar ik verwacht dat het minimaal is.
Als de goudreserve als onderpand zou worden gebruikt en dat ook voldoende transparant te checken is maakt zoiets nog een kans maar dat is dus niet het geval.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 20:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het centrale probleem is dat het al dan niet vertrouwen van de belofte een functie is van het kunnen houden van de belofte.
Dan weet ik niet waar jouw verstand zich in bevindt maar 14% op een ton is nog altijd 14.000 : 12 = 1166 per maand.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
14% rente bij een inflatie van 36% dat is reële rente van - 22%
Alleen een ernstig verstandelijk gehandicapte zet dan zijn valuta op een deposito rekening.
Het enige aanlokkelijke zou de $ compensatie kunnen zijn mits daar een vooraf vastgestelde dekking voor is zoals dekking door goud. Maar voor zover mij bekend bestaat die dekking uit versgedrukte liras middels gemonetariseerde lira begrotingstekorten. Een ieder met meer dan 1 hersencel zal dan eerder voor goud, euros of dollars in eigen beheer kiezen.
Het is mij nog steeds onduidelijk hoeveel participatie er is voor dergelijke depositos maar ik verwacht dat het minimaal is.
En hoeveel Lira heb jij gekocht?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:19 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dan weet ik niet waar jouw verstand zich in bevindt maar 14% op een ton is nog altijd 14.000 : 12 = 1166 per maand.
83 euro
10000TL = ¤6582
0% rente = ¤0
100.000TL : 4500 (minimum loon) = 22 (maanden)
1680 (minimumloon) x 22 = ¤36000
0% rente = 0
Laten we er 2% van maken dan komen we uit op een maandelijks bedrag van ¤60.
Op een fucking bedrag van 36k krijg je slechts 60 terwijl je in Turkije op 6k per maand 83 euro krijgt.
Als je dingen wil presenteren, doe het dan op een eerlijke manier.
Ja en wat heeft dit met mijn post te maken?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoeveel Lira heb jij gekocht?
Daarvoor is het van belang wat voor koopkracht het opbrengt of verliest en daarvoor heb je het begrip reële rente nodig. Na een jaar verlies je 22% aan koopkracht als het een deposito van 1 jaar zou betreffen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:19 schreef Werkperd het volgende:
Als je dingen wil presenteren, doe het dan op een eerlijke manier.
Je weet dat ik je bij je ballen heb nu.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarvoor is het van belang wat voor koopkracht het opbrengt of verliest en daarvoor heb je het begrip reële rente nodig. Na een jaar verlies je % aan koopkracht als het een deposito van jaar zou betreffen.
Als ik nu in Turkije een bank zou kunnen vinden die me ₺4m wil lenen om een leuk vakantiehuis te kopen zou ik niet lang hoeven nadenken. Maar om zelf ¤300k naar Turkije te slepen om wat te kopen is een heel ander verhaal.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarvoor is het van belang wat voor koopkracht het opbrengt of verliest en daarvoor heb je het begrip reële rente nodig. Na een jaar verlies je 22% aan koopkracht als het een deposito van 1 jaar zou betreffen.
Ik weet niet waar jij je boodschappen haalt, maar ik zou dat niet durven beweren.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:45 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je weet dat ik je bij je ballen heb nu.
Je had het over deposito en als we beide depositos op basis van dezelfde som met elkaar gaan vergelijken dan zien we duidelijk terug dat je in Turkije met een reële rente van -22% !!!!! zelfs meer verdient dan hetgeen wat je hier kunt krijgen.
Tja, wat kun je met ¤60 hier doen? Een boodschappentasje net vullen. In Turkije kun je voor ¤1166 5 boodschappentassen vullen.
Dit bedoel ik dus met manipulatie. Ik hou je al een tijdje in de gaten hier en tref steeds meer indicaties van je die jou in dezelfde categorie plaatst van mensen die perceptiemanagement uitvoeren. Ik geloof er zelfs nu sterk in dat jij een Turkse nationaliteit hebt.
Hoeveel Lira heb jij gekocht? De vraag is heel eenvoudig, maar je blijft er op draaien en niet antwoorden. Put your money where your mouth is.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:29 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja en wat heeft dit met mijn post te maken?
Als je een ton mee naar Turkije neemt, jaar laat staan + garantie dan krijg je omgekeerd circa 3 ton (TL) voor terug. Daarmee kun je gewoon een mooie huis kopen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als ik nu in Turkije een bank zou kunnen vinden die me ₺4m wil lenen om een leuk vakantiehuis te kopen zou ik niet lang hoeven nadenken. Maar om zelf ¤300k naar Turkije te slepen om wat te kopen is een heel ander verhaal.
Waarom keer jij telkens terug met dezelfde vraag?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoeveel Lira heb jij gekocht? De vraag is heel eenvoudig, maar je blijft er op draaien en niet antwoorden. Put your money where your mouth is.
Ik beweer dat op basis van TUIK cijfers en trek daar een gemiddelde uit.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij je boodschappen haalt, maar ik zou dat niet durven beweren.
Heb ik van Paxmann geleerdquote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:49 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Waarom keer jij telkens terug met dezelfde vraag?
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet aan valutahandel doe vanwege mijn religie die dat verbiedt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nou, vertel, hoeveel Lira heb jij gekocht?
Ik denk dat je iets te simpel denkt over de effecten van inflatie en waardevermindering. Met 'buitenlands' geld een investering doen in Turkije die de moeite waard is, is op het moment heel erg moeilijk.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:49 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als je een ton mee naar Turkije neemt, jaar laat staan + garantie dan krijg je omgekeerd circa 3 ton (TL) voor terug. Daarmee kun je gewoon een mooie huis kopen.
Praten over koopkracht hey.. Die digi2 lult maar wat en is ontmaskert nu.
Iets waarbij je gebruik maakt van goedkope arbeidskrachten.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets te simpel denkt over de effecten van inflatie en waardevermindering. Met 'buitenlands' geld een investering doen in Turkije die de moeite waard is, is op het moment heel erg moeilijk.
LOLquote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:51 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet aan valutahandel doe vanwege mijn religie die dat verbiedt.
Ik vermoed dat er iemand anders ontmaskert is.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:49 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Praten over koopkracht hey.. Die digi2 lult maar wat en is ontmaskert nu.
Fijn voor de cijfers. Maar mijn laatste kassabon was ₺498 met aankopen voor 2 personen voor pakweg 3 dagen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 21:50 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik beweer dat op basis van TUIK cijfers en trek daar een gemiddelde uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |