Hier krijg je dat politici allerlei vage dingen gaan zeggen om mensen van links tot rechts over te halen om op je te stemmen, omdat je geen echte doelgroep hebt waarmee je kunt winnen. Dingen die vervolgens niet waargemaakt worden. Of dat nou beter is?quote:Op zondag 24 april 2022 13:46 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dit systeem lijkt mij voor de politici wel gunstiger. In ons systeem komt het vieze gevoel na de verkiezingen bij de coalitievorming, en op conto van de politici. In het Franse systeem ligt het vieze gevoel bij de stemmer zelf.
Verschil is de Le Pen meestal slechter doet dan wat de peilingen aangaven zoals de presidentsverkiezingen in 2017 en lokale verkiezingen in 2021quote:Op zondag 24 april 2022 13:30 schreef Harvest89 het volgende:
Dit gaat een Trumpje worden denk ik.
Peilingen zeggen niet zo veel omdat men er liever niet voor uit komt om op een omstreden politicus te stemmen.
Maar dat komt niet omdat ze niet wilden of niet rechts waren, maar omdat ze nogal bang waren voor de enorm stakingsgerichte vakbonden die de hele economie de nek om kunnen draaien.quote:Op zondag 24 april 2022 13:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ook Chirac en Sarkozy durfden uiteindelijk niet al teveel aan de sociale zekerheden in Frankrijk te tornen.
Precies, ons systeem heeft zeker ook nadelen.quote:Op zondag 24 april 2022 13:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier krijg je dat politici allerlei vage dingen gaan zeggen om mensen van links tot rechts over te halen om op je te stemmen, omdat je geen echte doelgroep hebt waarmee je kunt winnen. Dingen die vervolgens niet waargemaakt worden. Of dat nou beter is?
Ik weet wel dat ik zowel bij de presidentsverkiezingen in Frankrijk, als in de VS en het VK waar ze ook (praktisch) een tweepartijenstelsel hebben, heel veel moeite zou hebben met stemmen.
De parlementsverkiezingen in Frankrijk hebben dan weer een ander probleem, met dat districtenstelsel waardoor een heleboel mensen niet eens hoeven te gaan stemmen omdat hun partij in hun district toch kansloos is.
Niet helemaal. Dat die minder popular vote heeft komt ook omdat bijv Republikeinen die in Californië wonen amper gaan stemmen omdat het toch geen nut heeft.quote:Op zondag 24 april 2022 13:47 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Trump's uiteindelijke marge in de popular vote week helemaal niet zo veel af van wat er gepeild werd, dat hij heeft kunnen winnen ligt aan dat gare kiesstelsel daar.
Maar Macron doet het dus wel.quote:Op zondag 24 april 2022 13:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat komt niet omdat ze niet wilden of niet rechts waren, maar omdat ze nogal bang waren voor de enorm stakingsgerichte vakbonden die de hele economie de nek om kunnen draaien.
Vroegah hadden we t in Nederland ook.quote:Op zondag 24 april 2022 14:49 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Precies, ons systeem heeft zeker ook nadelen.
Een districtenstelsel lijkt mij ook niets. Ik kan mij voorstellen dat het vroeger misschien nog nuttig was, om te zorgen voor de verbinding van een district en een land. Transport en communicatie ging toen toch minder soepel. In deze tijd lijkt mij een districtenstelsel meer nadelen dan voordelen hebben.
Dat hoor je maar vanavond. Er zijn geen exit-polls in Frankrijk.quote:Op zondag 24 april 2022 16:12 schreef Nober het volgende:
Heeft Le Pen al gewonnen? Is extreemlinks de burgeroorlog al begonnen?
Frankrijk heeft geen gaar kiesmannensysteem/first past the post. Dat maakt verrassende uitslagen wat onwaarschijnlijker. Ook zijn Franse peilingen meestal wel betrouwbaar.quote:Op zondag 24 april 2022 13:30 schreef Harvest89 het volgende:
Dit gaat een Trumpje worden denk ik.
Peilingen zeggen niet zo veel omdat men er liever niet voor uit komt om op een omstreden politicus te stemmen.
Denken dat Le Pen gaat winnenquote:Op zondag 24 april 2022 16:12 schreef Nober het volgende:
Heeft Le Pen al gewonnen? Is extreemlinks de burgeroorlog al begonnen?
Ook dan is een burgeroorlog mogelijkquote:Op zondag 24 april 2022 16:53 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Denken dat Le Pen gaat winnen
Macron gaat het gewoon worden
Ach hebben ze weer een reden om te rellen , wat een volkquote:Op zondag 24 april 2022 17:07 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ook dan is een burgeroorlog mogelijk
Vorige x ook linkse rellen nadat Macron won van Le Pen.
Het is gewoon hetzelfde als 5 jaar geleden.quote:Op zondag 24 april 2022 17:07 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ook dan is een burgeroorlog mogelijk
Vorige x ook linkse rellen nadat Macron won van Le Pen.
Klopt, wegens Corona waardoor er zelfs hevige rellen waren in die gebieden stemden ze massaal op de niet-Macron kandidaat. In dit geval Le Pen.quote:Op zondag 24 april 2022 17:21 schreef L3gend het volgende:
63% opkomst om 17:00, 2% lager dan in 2017. Als we de lekken in de Belgische media moeten geloven heeft Le Pen het enorm goed gedaan in een aantal overzeese gebieden. Terwijl Macron ( zoals verwachting) goed gescoord heeft met de expat stem in Noord en Zuid Amerika. Deze resultaten zeggen waarschijnlijk niet zoveel hoe er werkelijk in Frankrijk wordt gestemd.
stukje zelfhaat...quote:Op zondag 24 april 2022 17:57 schreef hollandia02 het volgende:
Guyane : Le Pen 60,7 % – Macron 39,3 %
Guadeloupe : Le Pen 69,6 % – Macron 30,4 %
Martinique : Le Pen 60,87 % – Macron 39,13%
Liever niet, eerlijk gezegd. Een verrassing zou de winst van Le Pen zijn. De eerste ronde had Mélenchon mogen verrassen, nu hoop ik op een zeer saaie uitslag. Saai is trouwens meestal wel goed in het kader van politiek.quote:Op zondag 24 april 2022 17:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Echt. Saaiste verkiezingen ooit.
Verras me.
Of verloedering van de eilanden en gebieden waarbij bij rellen door politiegeweld zelfs een dooie gevallen is?quote:
Acht uur vanavond de eerste serieuze exit poll. Die meestal wel vrij nauwkeurig klopt.quote:Op zondag 24 april 2022 18:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Liever niet, eerlijk gezegd. Een verrassing zou de winst van Le Pen zijn. De eerste ronde had Mélenchon mogen verrassen, nu hoop ik op een zeer saaie uitslag. Saai is trouwens meestal wel goed in het kader van politiek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |