Absoluut, echt supermooi. Hier kun je weer helemaal in verdwalen om te bedenken wat je allemaal ziet en aan de andere kant wat een klein gedeelte dit eigenlijk nog maar is.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 00:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is natuurlijk wel echt een mindblowing foto. En mooie gravitational lensing.
Dit blijft toch het meest bizarre gegeven wmb.quote:What's more, because of the orientation of the foreground galaxies we get to see some really zany gravitational lensing of light from galaxies much further away in this field- about 13 billion years, to be precise! So these are all very young galaxies, all formed just a few hundred thousand years after the Big Bang.
Het vele 'blauw' aan de randen van de Hubble foto zijn bij Webb zo goed als verdwenen.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 00:43 schreef Akathisia het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is schijnbaar de Hubble foto van dezelfde omgeving.
De kleuren in de Webb foto stellen infrarood golflengtes van 6 tot 0.5 micron voor (de data komt van de near-infrared camera). De Hubble daarentegen detecteert zichtbaar licht (en UV).quote:Op dinsdag 12 juli 2022 06:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het vele 'blauw' aan de randen van de Hubble foto zijn bij Webb zo goed als verdwenen.
tot een 13 Miljard jaar.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 02:10 schreef Tobias19xx het volgende:
Kijken we nu naar iets uit het verre verleden, miljarden jaren geleden?
De NOS sprak over sterren, maar het zijn voornamelijk sterrenstelsels.. dat maakt het net iets indrukwekkenderquote:Op dinsdag 12 juli 2022 00:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is natuurlijk wel echt een mindblowing foto. En mooie gravitational lensing.
ja.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 02:10 schreef Tobias19xx het volgende:
Kijken we nu naar iets uit het verre verleden, miljarden jaren geleden?
Ik denk dat je 'net' bedoelde?quote:Op dinsdag 12 juli 2022 09:21 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De NOS sprak over sterren, maar het zijn voornamelijk sterrenstelsels.. dat maakt het niet iets indrukwekkender
Dit kan idd echt gebeuren door het lensing effect. We hebben bijvoorbeeld beeld van 1 en dezelfde ster...vier keer. En ook nog allemaal op een ander moment in de tijdquote:Op dinsdag 12 juli 2022 08:40 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Waarom hebben ze een aantal sterrenstelsels gecopy pasted? Ziet er nog al nep uit.
klopt iddquote:Op dinsdag 12 juli 2022 09:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik denk dat je 'net' bedoelde?
Ja, het is meer dat tussen een foto met individuele sterren en complete clusters een best wel "mindblowing" factor van verschil zit, zoals je al wat omschreef..quote:En jezus de NOS.... maarja technisch hebben ze gelijk natuurlijk, het zijn sterrenEen paar triljard in deze foto.
Zie je goed dat sommige ir-melkwegen helemaal niet zichtbaar waren met de Hubblequote:Op dinsdag 12 juli 2022 09:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hubble
[ afbeelding ]
James Webb
[ afbeelding ]
Over elkaar gelegd
[ afbeelding ]
Ja 12.5 uur voor JWST. Ik weet alleen niet of die 2 weken voor Hubble ook echt de totale exposure is, aangezien Hubble in een baan om de Aarde draait en dus maar een beperkte tijd per rondje de juiste kant op kijkt.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 10:09 schreef Scrummie het volgende:
Ik begreep ook dat de Hubble er twee weken over deed. voor die ene opname en JWT deze in een dag had?
Goed punt.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 10:15 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ja 12.5 uur voor JWST. Ik weet alleen niet of die 2 weken voor Hubble ook echt de totale exposure is, aangezien Hubble in een baan om de Aarde draait en dus maar een beperkte tijd per rondje de juiste kant op kijkt.
Wat vooral opvallend is, vind ik, is niet alleen het verschil in detail, maar ook veel minder ruis bij de JW. Dat is een erg goed teken.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 09:52 schreef Ericr het volgende:
Een goed vergelijk tussen het Hubble deep field en de JWST
Hubble maakte al bijzondere opnamen zoals het Ultra Deep Field maar JWST legt de lat nog een stuk hoger.
Laat dat even inwerken. En probeer dan te bedenken hoeveel sterrenstelsels er zijn als het gebied wat nu gefotografeerd is een stuk groter zou zijn, en wat je dan zou zien...quote:Je prikt met naald een gaatje in een papiertje, en houdt die op armlengte voor je. Waar je dan doorheen kijkt is wat deze telescoop heeft waar genomen.
Als je dan dus nog even beseft dat dat pas het waarnemend punt is en hoe ver die sterren en galaxy's dan wel niet moeten zijn, is echt enorm.
Ik denk het niet, het wordt veroorzaakt door de fysieke constructie van de telescoop. Ze kunnen het natuurlijk wel retoucheren, maar de informatie die er achter zit is er nietquote:Op dinsdag 12 juli 2022 10:53 schreef Beathoven het volgende:
stomme vraag wellicht..
maar zouden ze nog iets kunnen doen aan dat "starburst" effect, zodat er nog meer zichtbaar wordt. ?
En bedenk je dan, dat als de zon zo groot is als een skippybal, de aarde zo groot is als een erwt, en die een slordige 100 meter van de zon staat. Pluto is dan 10 Kilometer verderop, en de dichtsbijzijnde ster ergens in Zuid Afrika.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 10:35 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Laat dat even inwerken. En probeer dan te bedenken hoeveel sterrenstelsels er zijn als het gebied wat nu gefotografeerd is een stuk groter zou zijn, en wat je dan zou zien...
Uiteindelijk is de telescoop bedoeld voor iedereen. Dus iedereen kan een voorstel schrijven om iets te onderzoeken maar dit moet wel goed gekeurd worden (interessant genoeg zijn) want er is 4,5 keer meer uur aan voorstellen ingediend dat er daadwerkelijk tijd is (in het komende tijdvak).quote:Op dinsdag 12 juli 2022 11:18 schreef xzaz het volgende:
Ik hoop dat ze wat 1 bepaalde galaxy hebben bekeken want persoonlijk vind ik dit soort 'velden' niet zo interessant.
Mensen die rode tekst op een zwarte achtergrond gebruiken moeten uitgesloten worden van de maatschappij.quote:
LOLquote:
Ergens out there is een beschaving waar rukken juist het gebedje is. Met een mooie aaaaahhhmen aan het eind.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.raw full size
[ Bericht 21% gewijzigd door sp3c op 12-07-2022 18:49:08 ]"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.WOW
[ Bericht 36% gewijzigd door sp3c op 12-07-2022 18:49:00 ]"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
Moet me altijd even realiseren dat die mooie wolkenrandjes zo een half miljoen jaar reistijd zijn met huidige technologie.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |