abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 december 2021 @ 21:28:44 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_202808921
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_202808925
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:24 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Even vlug uit mijn hoofd:
Netflix.
Playstation of PC games
Fantasy boeken
Heavy Metal.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:24 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Jongeren weet ik niet. Maar iedereen van mijn leeftijd hier kent het wel.
Daarnaast de schoonfamilie kent het.

Het wordt veel gebruikt in fantasy, als standaard midwinter feest ipv kerst.
Maar vooral mensen met interesse in fantasy dus? Maar dat is toch eerder een selecte groep dan de grote meerderheid
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_202808984
Zelfs als je het zou kennen, waarom zou je dan überhaupt joelfeest gebruiken ipv kerstfeest? Want je gaat me niet wijsmaken dat de jongerenclub van forum uit allemaal leden bestaat die dat prefereren over kerst. Is maar één uitleg voor en dat is provocatie. Maargoed, je moet er eigenlijk ook gewoon weer geen aandacht aan besteden
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_202809006
Zelfs max verstappen kent krampus
pi_202809046
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:31 schreef Fok-it het volgende:
Zelfs als je het zou kennen, waarom zou je dan überhaupt joelfeest gebruiken ipv kerstfeest? Want je gaat me niet wijsmaken dat de jongerenclub van forum uit allemaal leden bestaat die dat prefereren over kerst. Is maar één uitleg voor en dat is provocatie. Maargoed, je moet er eigenlijk ook gewoon weer geen aandacht aan besteden
Dat dus. Het past in een patroon van voortdurende provocatie en hinten op allerhande zaken die in de jaren veertig van de vorige eeuw aan de orde van de dag waren. Het is ziek.
zie email 27 oktober
pi_202809059
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:28 schreef Fok-it het volgende:

[..]
[..]
Maar vooral mensen met interesse in fantasy dus? Maar dat is toch eerder een selecte groep dan de grote meerderheid
Toen ik hier vanmiddag een grap over maakte bij mijn familie had niemand er ooit van gehoord.
zie email 27 oktober
pi_202809095
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Toen ik hier vanmiddag een grap over maakte bij mijn familie had niemand er ooit van gehoord.
Ik denk dat mijn familie dit ook niet kent nee, maargoed dat is verder dan ook niet erg. Gaat ook helemaal niet om mensen die de term joelfeest kennen, daar hoef je natuurlijk niet meteen connotaties bij te maken.
pi_202809162
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:38 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ik denk dat mijn familie dit ook niet kent nee, maargoed dat is verder dan ook niet erg. Gaat ook helemaal niet om mensen die de term joelfeest kennen, daar hoef je natuurlijk niet meteen connotaties bij te maken.
Maar als niemand het kent gebruik je het ook niet in je kerstgroet. Tenzij je uit bent op ophef en/of een leuk hondenfluitje zoekt...

Laat ik het nog eens scherper formuleren, als jij wordt afgeschilderd als nazipartij en je hebt daar problemen mee dan wens je mensen geen fijne joel... Maar goed wat verwacht je van een partij wiens opperste leider tweets moest verwijderen wegens antisemitisme...
zie email 27 oktober
  zaterdag 25 december 2021 @ 21:46:02 #34
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_202809255
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:28 schreef Fok-it het volgende:

[..]
[..]
Primair mensen die je vroeger alto zou hebben genoemd. Mensen buiten de mainstream. Dat zijn er altijd meer dan je denkt als je zelf in de mainstream zit.

Zal heus niet de meerderheid in Nederland zijn, jammer genoeg. Weg met de mega commercie die alles doorsnee en zielloos maakt.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_202809420
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:28 schreef Kaneelstokje het volgende:

Ik sluit niet uit dat men provoceert, maar de usual suspects hier zullen mij ook een White supremasist noemen omdat ik krampus ken.
Natuurlijk provoceren deze FvD-kids.
Men wil in een nazihoek gezet worden om dan de vermoorde onschuld te spelen.
En Hiddema vermoedt ook een dieper verborgen streven naar de kritiek op antisemitisme en nazisme op deze wijze als onredelijk te kunnen bestempelen.
pi_202813070
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:38 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ik zal eerlijk bekennen dat ik de term ook nog nooit gehoord had.

Ik denk dat ik het gewoon bij Kerst ga houden maar goed, ik woon niet in Forumland en ik ben niet de doelgroep van de FvD jongeren, vermoed ik sterk ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2021 01:08:06 ]
pi_202813823
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 20:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Vind ik niet.
Voor heidenen kan het juist een prachtig alternatief zijn voor het kerstfeest.
Die cultuurchristenen die ronddwalen in reformatorische oorden als Urk zijn dus eigenlijk heidenen?

Interessant...
pi_202813893
Hitler was een vegetariër.

Ik voel me gekwetst door dat steeds meer mensen hem navolgen en ook vegetarisch worden. Een klap in het gezicht van de joodse gemeenschap.
pi_202815439
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:41 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar als niemand het kent gebruik je het ook niet in je kerstgroet. Tenzij je uit bent op ophef en/of een leuk hondenfluitje zoekt...

Laat ik het nog eens scherper formuleren, als jij wordt afgeschilderd als nazipartij en je hebt daar problemen mee dan wens je mensen geen fijne joel... Maar goed wat verwacht je van een partij wiens opperste leider tweets moest verwijderen wegens antisemitisme...
De nazi's hebben ook geprobeerd kerst te nazificeren. Dus je mag dan ook mensen geen fijne kerst meer wensen?
  zondag 26 december 2021 @ 09:38:21 #40
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_202815471
Joel feest :')
Sjoel feest *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_202815476
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga vooral nazisme goedpraten... komt goed over.

En wat ik zeg over het Joelfeest is wel waar, toevallig ging mijn afstudeerscriptie op het VWO over de Angelsaksen en heb ik me dus goed verdiept in die en hun verwante stammen. Geen saks die hier woonde vierde het Joelfeest.
En daar ga je hier de waarheid mee lopen claimen? _O-
pi_202815513
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 09:39 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
En daar ga je hier de waarheid mee lopen claimen? _O-
Nee, het geeft aan dat ik me er behoorlijk in verdiept heb. Het was natuurlijk ook geen onderwerp dat ik zo maar koos, het had en heeft mijn interesse al lange tijd. Mensen die doen alsof in Nederland ooit het Joelfeest een standaard feest was, hebben zich er eigenlijk nooit in verdiept.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_202815572
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het geeft aan dat ik me er behoorlijk in verdiept heb. Het was natuurlijk ook geen onderwerp dat ik zo maar koos, het had en heeft mijn interesse al lange tijd. Mensen die doen alsof in Nederland ooit het Joelfeest een standaard feest was, hebben zich er eigenlijk nooit in verdiept.
Hoe dan ook moge duidelijk zijn dat Yule een eeuwenoude traditie is die niets met de nazi's te maken heeft. Ook al staat het op een nazivlag gedrukt. Dat wil niet automagisch zeggen dat het 'van' de nazi's is. Het gaat gewoon om oude, paganistische / heidense tradities die deels door het christendom zijn overgenomen. Er wordt al genoeg waardevolle cultuur weggegooid onder de roeper van Nazi.

Dus wat mij betreft stopt de FvD met dit eeuwenoude feest te misbruiken voor hun neo nsb agenda.
  Vis een optie? zondag 26 december 2021 @ 10:07:51 #44
70532 loveli
N
pi_202815756
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:20 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Waar zouden al die talloze jongeren dit opgepikt moeten hebben dan? Oud-Germaanse cultuur is nou nooit echt booming geweest
In Duitsland trouwde en in de jaren '30 onder de eikeboom, kinderen kregen oude Germaanse namen. Aan de andere kant kent iedereen "God Jul" van de Ikea. Ik ben bang dat het gros van de FvD jeugd simpelweg de geschiedenis niet goed genoeg kent om de rotte appels te herkennen. En die rotte appels kennen de geschiedenis zo te merken wel goed genoeg.

Denk dat Hiddema het goed aanpakt.
crap in = crap out
pi_202815961
quote:
Een woordvoerder van Forum voor Democratie noemt het ‘ophef om niets’: “Joel heeft niets met de Tweede Wereldoorlog te maken - juist Hiddema maakt de vergelijking met WOII. JFVD heeft niets van doen met die associatie. Het feest wordt in Nederland wel degelijk gevierd, daar bijna iedereen een kerstboom in huis haalt, kaarsjes aansteekt en maretakken ophangt met kerst.

Het feit dat een onschuldig kerstplaatje in deze sfeer wordt getrokken toont de obsessie van de media met FVD aan.
https://www.parool.nl/ned(...)lijkmakend~b3068ede/

De vermoorde onschuld
  zondag 26 december 2021 @ 10:54:36 #46
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_202816511
Midwinterfeesten zijn vrij normaal geweest in heel west Europa. Tegenwoordig noemen we dat of gewoon midwinterfeest, maar yule wordt ook redelijk veel gebruikt.
Dat laatste klopt niet helemaal met de geschiedenis van de Nederlandse grond, yule werd door de Kelten gevierd oa, joel dan weer meer in Scandinavië. Maar midwinterfeesten waren door heel west en noord Europa een ding.

De symbolen van kerst zijn een goed voorbeeld van hoe belangrijk die midwinterfeesten waren. Zo belangrijk dat ze op genomen zijn in het ‘nieuwe’ geloof en de tand des tijds moeiteloos hebben doorstaan.
Zelf vier ik al vele jaren midwinter en heb gemerkt dat door de jaren heen het veel bekender is geworden. Er zelfs evenementjes en dingetjes met het thema midwinter (of zelfs yule/joel worden georganiseerd). Bv de midwinter wandeling in een bos hier vlakbij mijn woonplaats.

Natuurlijk is het vrij bekend in de spirituele hoek en daardoor tegenwoordig ook in de zelfhulp/coach hoek.
Dat deze viering met de nazis wordt geassocieerd wil ik dus wel tegenspreken. Ik vind het zelfs beledigend dat Hiddema de viering van midwinter zo even koppelt aan de nazis.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 26 december 2021 @ 11:12:12 #47
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_202816717
Als dit op zichzelf zou staan, zou niemand er wat van denken; maar als er keer op keer op keer geschermd wordt met gebruiken die te linken vallen aan nazi's; evenals er concrete gesprekken lekken die sympathie met het nazi-gedachtegoed onderschrijven, dan kan je wel hoog en laag springen dat het weer toevallig steeds niets van doen heeft met deze nazi-link maar daar trapt niemand meer in.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_202816800
Niks "wrevel", dit is gelul voor de bühne. Als Hiddema echt de zogenaamd redelijke stem van dat fascistenclubje is en problemen zou hebben met hun onophoudelijke geflirt met het nazisme, waarom is er dan na al die jaren nog steeds lid van. Vieze huichelaar.
pi_202816832
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 10:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Midwinterfeesten zijn vrij normaal geweest in heel west Europa. Tegenwoordig noemen we dat of gewoon midwinterfeest, maar yule wordt ook redelijk veel gebruikt.
Dat laatste klopt niet helemaal met de geschiedenis van de Nederlandse grond, yule werd door de Kelten gevierd oa, joel dan weer meer in Scandinavië. Maar midwinterfeesten waren door heel west en noord Europa een ding.

De symbolen van kerst zijn een goed voorbeeld van hoe belangrijk die midwinterfeesten waren. Zo belangrijk dat ze op genomen zijn in het ‘nieuwe’ geloof en de tand des tijds moeiteloos hebben doorstaan.
Zelf vier ik al vele jaren midwinter en heb gemerkt dat door de jaren heen het veel bekender is geworden. Er zelfs evenementjes en dingetjes met het thema midwinter (of zelfs yule/joel worden georganiseerd). Bv de midwinter wandeling in een bos hier vlakbij mijn woonplaats.

Natuurlijk is het vrij bekend in de spirituele hoek en daardoor tegenwoordig ook in de zelfhulp/coach hoek.
Dat deze viering met de nazis wordt geassocieerd wil ik dus wel tegenspreken. Ik vind het zelfs beledigend dat Hiddema de viering van midwinter zo even koppelt aan de nazis.
Hij zei alleen dat de laatste keer dat het Joelfeest gevierd werd, in Westerbork was in 1942. Tijd en plaats... verder niks.... Geen associatie met nazi's toch?

Hiddema schrijft:

quote:
Jullie ook alles wat zalig is! Waar vieren jullie trouwens het Joelfeest? De laatste officiële vieringen werden gehouden in kamp Westerbork. Misschien voor JFVD een geschikte locatie om zo’n het gezonde volksgevoel stimulerende traditie weer leven in te blazen. Houzee!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Vis een optie? zondag 26 december 2021 @ 11:24:13 #50
70532 loveli
N
pi_202816882
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 10:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

In de jaren 30 in Duitsland was er een golf aan de gang waarbij feesten en tradities van het christendom werden vervangen door "heidense" Germaanse gewoontes/rituelen. Nazi's waren er dol op, Hiddema is goed op de hoogte. Wees liever beledigd dat nazi's de Germaanse historie hebben omarmd dan dat Hiddema daar kennis van heeft.
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')