abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202757920
Het topic voor stoere verhalen over het zelf bakken van oliebollen!

Game on!
pi_202760129
Oeps, dank je wel voor nieuwe topic openen. Ik had niet gezien dat ik laatste post had...
pi_202862281
Het worden helmaal geen oliebollen bakken dit jaar....niemand in de familie/vrienden kring wil...
Om nou maar 6 oliebollen te maken... :')

O, de bollen van den Hartog waren wel lekker, maar ik vind ze die ik zelf maak toch lekkerder :9
pi_202862351
Ik heb nog een hoop amandelspijs over van de kerststollen. Ga dit jaar eens proberen oliebollen met spijs te bakken :)
  Moderator vrijdag 31 december 2021 @ 11:20:23 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202954372
Is hier vandaag nog niet gepost? :(

Ik zal inmiddels halverwege de emmer beslag (1kg bloem) voor naturel zijn. Straks nog zo'n zelfde hoeveelheid met rozijnen.

Ben nog steeds blij het mijn pan met 3,5 kW vermogen.10 liter olie er in en ik kan zo 12 lepels beslag er in gooien, de temperatuur blijft constant _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 31 december 2021 @ 12:17:15 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_202955575
Beslag aan het draaien op het moment
pi_202961757
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 12:17 schreef qltel het volgende:
Beslag aan het draaien op het moment
En?
pi_202961786
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 31 december 2021 @ 16:44:15 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_202962747
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:06 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
En?
Smaakt weer prima. Ik ben net klaar met bakken. Beslag heeft alles bij elkaar zo'n 2 uur gerezen en heb ik een keer of 4 teruggeslagen.

Gelijk wel een vraag hier. Hoe krijgen jullie mooie ronde bollen? De mijne zijn meestal een beetje rondig met uitsteeksels en platte kanten enzo.
pi_202962955
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:44 schreef qltel het volgende:

[..]
Smaakt weer prima. Ik ben net klaar met bakken. Beslag heeft alles bij elkaar zo'n 2 uur gerezen en heb ik een keer of 4 teruggeslagen.

Gelijk wel een vraag hier. Hoe krijgen jullie mooie ronde bollen? De mijne zijn meestal een beetje rondig met uitsteeksels en platte kanten enzo.
Da's nu juist de charme, allerlei leuke beestjes :)

pi_202963038
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:44 schreef qltel het volgende:

[..]

https://www.bol.com/nl/nl(...)FNM-9200000116696834
pi_202963105
Ik ben wel beste stuurlui staan aan wal. Ik heb nog nooit van mijn leven een oliebol gebakken, wel toe staan kijken hoe iemand dat deed. Omdat het zou nou luistert allemaal, met de temperatuur en afdekken en zo, wist ik gelijk: dit is helemaal niks voor mij.

Wat me wel opviel is dat bakkerijen en kramen zuinig zijn met de krenten en rozijnen. Je moet ze soms echt zoeken. Ik ken iemand die maakt oliebollen zelf en die mikt er ruim doorheen, zodat je een smakelijk bolletje krijgt, zo kan het toch ook? Denk ik dan.
pi_202963353

Met krenten, blanke en donkere rozijnen, sukade, appel en citroen rasp. Laatste portie ook nog kaneel doorgeroerd *O*
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 31 december 2021 @ 17:09:26 #14
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_202963395
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:56 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat me wel opviel is dat bakkerijen en kramen zuinig zijn met de krenten en rozijnen. Je moet ze soms echt zoeken. Ik ken iemand die maakt oliebollen zelf en die mikt er ruim doorheen, zodat je een smakelijk bolletje krijgt, zo kan het toch ook? Denk ik dan.
Ik heb al jaren geen gekochte oliebollen meer gegeten, maar in de mijne gaat in elk geval genoeg.

In 800 gram beslag (ongeveer) gaat 500 gram rozijnen.
pi_202963403
quote:
Ik ben wel beste stuurlui staan aan wal. Ik heb nog nooit van mijn leven een oliebol gebakken, wel toe staan kijken hoe iemand dat deed. Omdat het zou nou luistert allemaal, met de temperatuur en afdekken en zo, wist ik gelijk: dit is helemaal niks voor mij.

Duurste onderdeel van de bal, daar gaan ze met verkoop dus minder scheutig mee om dan thuis
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 31 december 2021 @ 17:13:51 #16
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_202963508
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:51 schreef cafca het volgende:

[..]
Da's nu juist de charme, allerlei leuke beestjes :)

[ afbeelding ]
Hm, dat is ook wel weer een goed punt inderdaad.. _O-
pi_202965605
quote:

Och, dat het allemaal zo nauw luistert valt ook wel mee. Heb het gevoel dat ik een beetje aan rommel en krijg de heerlijkste oliebollen. Wel met veel rozijnen :Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 31 december 2021 @ 19:25:28 #18
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_202966534
Oliebollen zijn weer erg goed gelukt, maar het rijzen duurde erg lang deze keer. Was het bier vergeten in eerste instantie. Na vier (!) uur rijzen voor de open haard zijn ze wel erg mooi geworden

Ingrediënten
- kilo bloem
- liter melk
- 2 eieren
- eetlepel honing
- zakje droge gist
- zout
- appel in stukjes
- zakje rozijnen (geweekt in water, afgegoten en daarna gemengd met rum)
- flinke scheut pils
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_202966608
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 17:09 schreef qltel het volgende:

[..]
Ik heb al jaren geen gekochte oliebollen meer gegeten, maar in de mijne gaat in elk geval genoeg.

In 800 gram beslag (ongeveer) gaat 500 gram rozijnen.
Ik koop ze ook niet meer, omdat ze zo tegenvallen. Het jammer dat het AD die test niet meer houdt door het gejammer en het geklaag van de professionele bakkers. Maar die test was echt wel nodig. Hetzelfde met haring. Ik koop bij verschillende winkels/kramen en het verschil is enorm! Ook hoe je wordt behandeld (soms op het boerse af). Die AD-test zorgde er tenminste voor dat leveranciers hun best deden.
  Moderator zondag 2 januari 2022 @ 11:22:21 #20
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_202991386

Dit jaar zijn ze gemaakt met zelfgemalen meel. Voor het grootste deel biodynamische tarwe, maar ook met biologische einkorn en emmer (oude aan spelt verwante granen).
Ik heb biologische volle melk, biologische verse gist en een biologische roggenweizen gebruikt. Ook nog wat biologische ongeslagen slagroom toegevoegd aan het deeg. Geen boter. Wel zout, zonder zout is het niet lekker.

En dan krenten, 2 soorten rozijnen, appels van eigen boom en ik had nog een beetje marsepein over (55% amandel, 45% honing, tijd en verder niets). De krenten en rozijnen samen met rasp van 1 citroen 2 dagen in een paar goede kruidenbitters/obst-mixjes laten weken. Over de appels ten slot nog wat kaneel.
Alles bio, dan weet ik dat het puur en onbewerkt is.

Er zijn vast mensen die dat veel te veel moeite vinden. Of het moet "lekker hollands, doe maar gewoon", maar ik heb voor mezelf oliebollen weten te maken waar zo veel smaak aan zit, ik word daar heel erg blij van.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_202991561
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 11:22 schreef djkoelkast het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Dit jaar zijn ze gemaakt met zelfgemalen meel. Voor het grootste deel biodynamische tarwe, maar ook met biologische einkorn en emmer (oude aan spelt verwante granen).
Ik heb biologische volle melk, biologische verse gist en een biologische roggenweizen gebruikt. Ook nog wat biologische ongeslagen slagroom toegevoegd aan het deeg. Geen boter. Wel zout, zonder zout is het niet lekker.

En dan krenten, 2 soorten rozijnen, appels van eigen boom en ik had nog een beetje marsepein over (55% amandel, 45% honing, tijd en verder niets). De krenten en rozijnen samen met rasp van 1 citroen 2 dagen in een paar goede kruidenbitters/obst-mixjes laten weken. Over de appels ten slot nog wat kaneel.
Alles bio, dan weet ik dat het puur en onbewerkt is.

Er zijn vast mensen die dat veel te veel moeite vinden. Of het moet "lekker hollands, doe maar gewoon", maar ik heb voor mezelf oliebollen weten te maken waar zo veel smaak aan zit, ik word daar heel erg blij van.
Emmer, dat gebruikten wij vroeger altijd om het beslag in te doen ;)

Maar klinkt goed verder! ^O^
  Moderator zondag 2 januari 2022 @ 11:47:52 #22
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_202991696
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 11:36 schreef cafca het volgende:

[..]
Emmer, dat gebruikten wij vroeger altijd om het beslag in te doen ;)

Maar klinkt goed verder! ^O^
Het is toch echt ook een graansoort ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Emmertarwe
  maandag 24 oktober 2022 @ 17:18:59 #23
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  Moderator zondag 11 december 2022 @ 16:46:33 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207043317
Bijna alle ingrediënten al in huis. Alleen wat flesjes ongefilterd witbier moet ik nog even halen.

De decemberbakkerij is al gestart vandaag met kniepertjes. Heb d'r weer zin in.
  Moderator maandag 12 december 2022 @ 15:23:27 #25
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207055042
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 16:46 schreef derLudolf het volgende:
Bijna alle ingrediënten al in huis. Alleen wat flesjes ongefilterd witbier moet ik nog even halen.

De decemberbakkerij is al gestart vandaag met kniepertjes. Heb d'r weer zin in.
In witbier zitten kruiden, ik zou een goeie Duitse Weizen nemen, ook een tarwebier, maar zonder kruiden (en met een zooi gist, zorgt voor extra smaak).
  Moderator maandag 12 december 2022 @ 16:15:56 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207055904
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 15:23 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
In witbier zitten kruiden, ik zou een goeie Duitse Weizen nemen, ook een tarwebier, maar zonder kruiden (en met een zooi gist, zorgt voor extra smaak).
Ik zei voor het gemak witbier maar ik ga inderdaad even de grens over voor een Hefeweizen, iets wat aan het Reinheitsgebot voldoet in elk geval.
  Moderator maandag 12 december 2022 @ 16:38:54 #27
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207056249
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 16:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik zei voor het gemak witbier maar ik ga inderdaad even de grens over voor een Hefeweizen, iets wat aan het Reinheitsgebot voldoet in elk geval.
Als je Ayinger kunt krijgen: die is echt top! Moet je wel meestal voor naar een getrankenmarkt.
Of Pinkus, Wunder Breau en Neumarkter Lammsbrau zijn ook echt aanraders (vind je in de biowinkels).
Van de makkelijker verkrijgbare zou ik Engel, Stortebeker of Algauer Buble kiezen.

Als je ver van de grens woont is Weihenstephaner bij de AH een goede keuze.

Tip: lees altijd de ingrediënten van je bier, zodra er "hopextract" of in het Duits dus "hopfenextrakt" staat dan is het bier met "hop uit een flesje". Dan is het geproduceerd om zo goedkoop mogelijk te maken en dat moet je niet willen. Geldt voor al het bier trouwens.
  Moderator maandag 12 december 2022 @ 16:44:50 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207056325
Ik woon nog geen 10km van de grens. Allgauer heb ik meestal dacht ik.
  Moderator maandag 12 december 2022 @ 17:06:11 #29
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207056591
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 16:44 schreef derLudolf het volgende:
Ik woon nog geen 10km van de grens. Allgauer heb ik meestal dacht ik.
Voor het geval anderen het ook willen maken met een goede weizen en niet weten wat ze moeten kiezen ;)
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 10:37:44 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207326932
Hebben er mensen ervaring met "langzame rijs" van beslag? Oftewel vanavond beslag maken met minder gist, koud wegzetten en morgenochtend bakken.

Dan hoef ik morgenochtend niet zo vroeg te beginnen.
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 10:59:59 #31
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207327405
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 10:37 schreef derLudolf het volgende:
Hebben er mensen ervaring met "langzame rijs" van beslag? Oftewel vanavond beslag maken met minder gist, koud wegzetten en morgenochtend bakken.

Dan hoef ik morgenochtend niet zo vroeg te beginnen.
Wel met pizzadeeg, dan gebruik je veel minder gist ook (wel gist eerst laten starten en dan koud wegzetten).
Je gebruikt dan ongeveer 2g instantgist per kg meel of 13g verse gist per kg meel bij een koude rijs volgens de recepten die ik volg voor pizzadeeg.

Ik heb dit jaar voor het eerst eerder gebakken, omdat een collega mijn oliebollen (van zelfgemalen meel) wilde proeven, dat was een succes. Uiteraard wel in arachideolie, niet in zonnebloem of koolzaadolie omdat dat goedkoper is.
Met de kennis van die bollen ga ik morgen met vertrouwen tegemoet. De krenten en rozijnen staan te weken in kirschwasser + obstler en ik ga zo de granen malen. Morgen einde van de middag bakken denk ik.
  vrijdag 30 december 2022 @ 12:38:17 #32
296595 foodlover
live and learn
pi_207329429
Ik sta in de startblokken... Morgen lekker oliebollen bakken. Zoek nog even naar een goed recept (niet al te groot en met bier in het beslag en appel rozijn.).
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 12:43:08 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207329542
Arachideolie: check.
Ik ga morgenochtend beginnen met bakken.

Eerst beslag maken dus. Ik wacht nog even aan of iemand ervaring heeft hier.
Normaliter sla ik het halverwege nog een keer om, dat moet ik dan midden in de nacht doen. Heb ik ook niet zoveel zin in :+

Ik gebruik 50g gist op 1kg meel, jij @djkoelkast ?
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 13:03:53 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207330178
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 12:38 schreef foodlover het volgende:
Ik sta in de startblokken... Morgen lekker oliebollen bakken. Zoek nog even naar een goed recept (niet al te groot en met bier in het beslag en appel rozijn.).
Ik gebruik deze. Vervang een deel van het melk door bier. En 15g zout IPV 20g
https://nl.m.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Oliebollen
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 15:13:52 #35
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207333551
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 12:43 schreef derLudolf het volgende:
Arachideolie: check.
Ik ga morgenochtend beginnen met bakken.

Eerst beslag maken dus. Ik wacht nog even aan of iemand ervaring heeft hier.
Normaliter sla ik het halverwege nog een keer om, dat moet ik dan midden in de nacht doen. Heb ik ook niet zoveel zin in :+

Ik gebruik 50g gist op 1kg meel, jij @:djkoelkast ?
Verse gist? Dan 30g per 500g staat in mijn heel oude kookboek en dat gebruik ik nog steeds.
Dus 60g verse gist per kg meel (delen door 6 voor instantgist).

En ik gebruik alles alleen biologisch. Volle melk, room en bier. Geen boter (en al helemaal geen margarine!)

450ml vocht + 1 ei per 500g meel
Dan is dat bij mij 200ml volle melk, 200ml bier, 50ml room.
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 15:46:20 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207334292
Ja verse gist. Dacht ook dat 42g (=1 blokje) eigenlijk voor 1kg is.

Misschien extra vroeg beginnen en wat minder gist en langere tijd.

Ik gebruik geen margarine, maak je geen zorgen. Melk en room of melk en boter, ligt natuurlijk aan de verhouding maar je zou qua vetpercentage wel hetzelfde uitkomen.

Oh en uiteraard volle melk, meer vet is meer smaak :+
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 19:19:49 #37
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207339202
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 15:13 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
Verse gist? Dan 30g per 500g staat in mijn heel oude kookboek en dat gebruik ik nog steeds.
Dus 60g verse gist per kg meel (delen door 6 voor instantgist).

En ik gebruik alles alleen biologisch. Volle melk, room en bier. Geen boter.
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 15:46 schreef derLudolf het volgende:
Ja verse gist. Dacht ook dat 42g (=1 blokje) eigenlijk voor 1kg is.

Misschien extra vroeg beginnen en wat minder gist en langere tijd.

Ik gebruik geen margarine, maak je geen zorgen. Melk en room of melk en boter, ligt natuurlijk aan de verhouding maar je zou qua vetpercentage wel hetzelfde uitkomen.

Oh en uiteraard volle melk, meer vet is meer smaak :+
42g is voor 1kg meel, dat klopt, maar een verrijkt deeg heeft altijd meer gist nodig dan brood.
In mijn kookboek (waar ik de basis uit haal) staat 30g bij 500g meel. Ik heb dat getest en ze worden er luchtiger mee dan wanneer ik me aan de 42g per kg hou.
  vrijdag 30 december 2022 @ 20:29:00 #38
296595 foodlover
live and learn
pi_207341061
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 13:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik gebruik deze. Vervang een deel van het melk door bier. En 15g zout IPV 20g
https://nl.m.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Oliebollen
Thanks! Ik heb -eigenwijs en wispelturig als ik ben- besloten het bier plan te skippen en het YouTube recept van Holtkamp te gaan volgen, dat is ook een mooi kleiner recept met 500 gram bloem. Zie dat hij vandaag ook een nieuw recept heeft geüpload met soezenbeslag door het deeg maar ga die oude maken morgenochtend. Verheug me erop. :@
pi_207354838
Hier staat het deeg te rijzen; bloem, bier, melk, gist, suiker, boter, eieren, zout, is de korte samenvatting.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 11:54:24 #40
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207355945
Ik begin eind van de middag pas. Ik heb wel gisteren het meel al gemalen en de krenten en rozijnen in de week gezet. Bloem gebruik ik nooit meer eigenlijk :D
  zaterdag 31 december 2022 @ 12:12:25 #41
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_207356346
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 20:29 schreef foodlover het volgende:

[..]
Thanks! Ik heb -eigenwijs en wispelturig als ik ben- besloten het bier plan te skippen en het YouTube recept van Holtkamp te gaan volgen, dat is ook een mooi kleiner recept met 500 gram bloem. Zie dat hij vandaag ook een nieuw recept heeft geüpload met soezenbeslag door het deeg maar ga die oude maken morgenochtend. Verheug me erop. :@
Die heb ik vorig jaar ook gemaakt alleen deel van de melk vervangen door bier.
Dus dat doen we nu weer. Dat nieuwe recept wel even bekeken maar dat trekt me niet met dat soezen beslag.
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 12:25:48 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207356638
Met de derde van de vier emmers bezig. Per emmer een kilo meel.
pi_207356771
-knip, dubbel-
pi_207356826
Ik heb dit jaar maar heel weinig gebakken. Was wel érg snel klaar

zaterdag 31 december 2022 @ 13:01:55 #45
142400 RedFever007
pi_207357420
Eerste jaar bakken hier. Koopmans mix gebruikt. Lastig om het beslag los te krijgen van de lepel maar ben tevreden :D smaken lekker :9~
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 13:36:07 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207358002
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:01 schreef RedFever007 het volgende:
Eerste jaar bakken hier. Koopmans mix gebruikt. Lastig om het beslag los te krijgen van de lepel maar ben tevreden :D smaken lekker :9~
Gebruik je geen ijslepel?
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 13:45:24 #47
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207358194
Portioneerlepel gebruiken en na elke batch even wassen en in de hete olie dompelen.
pi_207358347
Ik gebruik al 10tallen jaren met grote tevredenheid een sauslepel en een lepel van een saladebestek die precies in elkaar passen
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_207358461

zaterdag 31 december 2022 @ 14:18:55 #50
142400 RedFever007
pi_207358793
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Jawel maar die vond ik te groot, heb uiteindelijk een juslepel gepakt :)
pi_207359095
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Welke heb jij?
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 14:35:59 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207359175
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 14:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Welke heb jij?
Geen idee joh, gewoon zo'n standaard geval met zo'n schrapertje
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 14:38:43 #53
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207359221
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 14:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Geen idee joh, gewoon zo'n standaard geval met zo'n schrapertje
Dat is een portioneerlepel en geen ijslepel (al wordt hij wel vaak zo genoemd) ;)
En die zijn er weer in tig maten.

Dit is een ijslepel:

Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 31 december 2022 @ 15:46:29 #54
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_207360554
  zaterdag 31 december 2022 @ 16:59:06 #55
142400 RedFever007
pi_207362089

Oliebollen op bord - 2022

:9~

Zijn ergggggg lekker! :9

Volgend jaar ietsjes minder lang in het vet :)

Overigens een herfstbok bier gebruikt en nog een trippel (twee beslagen gemaakt)

Het rijzen duurde wat langer dan ik dacht. Verder heel tevreden over het resultaat en de rondheid van de bollen ;)

Fijne jaarwisseling aan alle bakkers in den lande! ~:) *O*
  Moderator zondag 1 januari 2023 @ 10:27:07 #56
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207372860
Ik gebruikte White Cascade IPA van De Leckere, erg geslaagd.

pi_207378773
Heerlijk weer!

Hier ook weer gebakken, traditie is het nu! Heerlijk. En de kindjes hebben uitgedeeld in de buurt O+
  zondag 1 januari 2023 @ 20:23:57 #58
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207381337
Hier ging de frituurpan stuk, midden in het bakproces _O-
Kudtttt. Dus in pan verder gebakken op het gasfornuis.
Uiteindelijk nog prrrima geslaagd :9

Ergens komend jaar maar nieuwe frituurpan uitzoeken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_207381844
quote:
10s.gif Op zondag 1 januari 2023 20:23 schreef Molo het volgende:
Hier ging de frituurpan stuk, midden in het bakproces _O-
Kudtttt. Dus in pan verder gebakken op het gasfornuis.
Uiteindelijk nog prrrima geslaagd :9

Ergens komend jaar maar nieuwe frituurpan uitzoeken
Ik heb geen frituurpan meer, dit jaar voor het eerst sinds lange tijd weer gewoon in een pan op het gas gebakken, ging best goed
  zondag 1 januari 2023 @ 21:12:35 #60
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207382255
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 20:51 schreef cafca het volgende:

[..]
Ik heb geen frituurpan meer, dit jaar voor het eerst sinds lange tijd weer gewoon in een pan op het gas gebakken, ging best goed
Ja kan prima, maar hele huis meurde erna.
Frituurpan zetten we altijd lekker buiten neer, gaat prima. Als ie werkt dan :T
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zondag 1 januari 2023 @ 23:59:14 #61
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_207385438
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2023 21:12 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja kan prima, maar hele huis meurde erna.
Frituurpan zetten we altijd lekker buiten neer, gaat prima. Als ie werkt dan :T
Ik snap dat stankverhaal nooit, bij mij stinkt het nooit. Ik bak altijd gewoon onder de afzuigkap.
Alleen ik gebruik altijd alleen nieuwe arachideolie. Zonnebloemolie en slaolie stinken veel sneller. Frituurolie stinkt al van zichzelf.
pi_211803735
Kick, ik overweeg ook om zelf te bakken dit jaar. Nooit eerder gedaan dus ik wil het wel eens proberen.
Spoilers!
pi_211804858
@fietsie, mag ik jouw recepten voor bollen en appelbeignets?
Spoilers!
pi_211804935
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2023 21:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:fietsie, mag ik jouw recepten voor bollen en appelbeignets?
Ik zal morgen even het boekje zoeken en foto's maken.

Voor de vulling iig goudreinetten, gedroogde abrikozen en witte rozijnen :)
De witte rozijnen wellen in 50/50 rum en kokend water, en dan nachtje laten staan, en daarna drogen tussen twee theedoeken.

Ik ben ook een sucker voor volle melk en bruin bier in mijn bollen

Dat kan je vooraf dus al voorbereiden :)
pi_211805211
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 21:55 schreef fietsie het volgende:

[..]
Ik zal morgen even het boekje zoeken en foto's maken.

Voor de vulling iig goudreinetten, gedroogde abrikozen en witte rozijnen :)
De witte rozijnen wellen in 50/50 rum en kokend water, en dan nachtje laten staan, en daarna drogen tussen twee theedoeken.

Ik ben ook een sucker voor volle melk en bruin bier in mijn bollen

Dat kan je vooraf dus al voorbereiden :)
Dank O+
Spoilers!
  vrijdag 29 december 2023 @ 15:37:19 #66
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_211819148
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2023 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dank O+
Zoals je al mee kreeg is het receptenboek zoek.

Gelukkig kijk ik al jaren en jaren naar leuke variaties (of dingen die ik nog niet wist) online, op dezelfde laptop, in dezelfde browser, en laten die URL's nu een ander kleurtje krijgen als je ze bekijkt :P

Ik gebruik het "1 kilo - 1 liter" principe: per kilo meel is alle vocht een liter.

quote:
1 kilo bloem
1 flesje zo bruin mogelijk bier - lauw
1 liter volle melk - lauw, waarvan dus grofweg 0.33 liter overblijft
3 zakjes van 7 gram droge gist
3 eieren
50 gram witte basterdsuiker
(soms ook 50 gram boter)
Ik doe zelf max 1 eetlepel zout
---
2 goudreinetten in 5x5mm blokjes, citroensap eroverheen tegen bruin + voor de smaak
twee handjes gedroogde abrikozen in 4x4mm blokjes
witte in rum gewelde rozijnen naar smaak (3/4 zakje in de praktijk)
(Zie ook foto's van 2019)

Doe het bier in een litermaat en vul aan met de lauwe melk tot een liter. Maak het lekker goed lauwwarm.
Doe de bloem door een zeef in een grote kom
Doe een scheut van het vocht in een kommetje en roer hier de gist en de suiker door
Giet dit in een kuiltje in de bloem
Verziek je mixer door deze te gebruiken om het lauw-warme vocht door de bloem te mengen.
Ik doe zelf max 8 a 9 deciliter en kijk dan hoe mijn deeg is, ik probeer een soort... dunne pizzabodem / soezendeeg achtige consistentie te krijgen (je voegt immers later fruit toe)
Voeg tijdens dat proces het zout toe

Dit zet ik te rijzen in een grotere bak (ik schep het over met een rubberen spatel).
De bak zet ik in een grotere bak gevuld met heet water, tegen de verwarming het geheel onder dekentjes.
Na 30 minuten sla ik het deeg een keer goed door.
Dan zet ik het weer 30 minuten te rijzen. ( in de gevallen dat ik veel bak kan dit rustig uitlopen tot een uur als er meerdere beslagjes kort na elkaar gemaakt zijn).

Dan voeg ik de vulling toe, en sla het beslag daarbij dus weer neer
Nu laat ik het (met vers warm water) weer 20-30 minuutjes staan.

Nu heb ik in het verleden verschillende keuzes gemaakt:
- Fluffy luchtige bollen: beslag zo gaan bakken.
- Zwaardere bollen: het beslag voooooorzichtig wat doorroeren, om een deel van de CO2 vrij te laten.

En dan bak ik, tussen de 7 en 9 minuten per bol, afhankelijk van wat ie doet in de pan..

pi_211819208
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:37 schreef fietsie het volgende:

[..]
Zoals je al mee kreeg is het receptenboek zoek.

Gelukkig kijk ik al jaren en jaren naar leuke variaties (of dingen die ik nog niet wist) online, op dezelfde laptop, in dezelfde browser, en laten die URL's nu een ander kleurtje krijgen als je ze bekijkt :P

Ik gebruik het "1 kilo - 1 liter" principe: per kilo meel is alle vocht een liter.
[..]

Held _O_

SPOILER
Spoilers!
  vrijdag 29 december 2023 @ 15:42:31 #68
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_211819264
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

SPOILER
Ehm.... heel eerlijk ?

Nog nooit een recept bij gebruikt :@

Sochtends vroeg:
Goudreinetten schillen en in dikke plakken (hoeveel: kijk hoeveel schijven je op je schaal kwijt kunt :@)
Suiker en kaneel erop strooien, beide kanten
In een schaal afgedekt neerzetten, niet koud.

Kom
Zelfrijzend bakmeel
Flesje oud bruin bier maar kan ook met pils als het maar geen Heine :r is.
Twee eieren

Mixen.
Te dun: bakmeel
Te dik: (don't shoot me) Spa Rood of 7Up, als er geen bier meer is.
pi_211819453
quote:

Nou iets met krenten en rozijnen kosten geld dus mikken ze er minder door heen en het is net wat je lekker vind.
  Moderator vrijdag 29 december 2023 @ 16:08:05 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211819792
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:49 schreef Goitske het volgende:

[..]
Nou iets met krenten en rozijnen kosten geld dus mikken ze er minder door heen en het is net wat je lekker vind.
Vrek, gierigaard, zuunige paaiter, krent :+
  Moderator vrijdag 29 december 2023 @ 16:29:48 #71
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211820312
Vandaag m'n bakkerij al even ingericht. De ingrediënten ook al in huis. Denk dat ik 4kg meel ga gebruiken.
pi_211820837
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Vrek, gierigaard, zuunige paaiter, krent :+
Precies!
  vrijdag 29 december 2023 @ 21:58:55 #73
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_211827594
OK, OK, ik ben gezwicht. Er staat 2kg bloem, en er zijn appels.
  Moderator vrijdag 29 december 2023 @ 22:03:32 #74
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211827683
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:58 schreef fietsie het volgende:
OK, OK, ik ben gezwicht. Er staat 2kg bloem, en er zijn appels.
Het was toch om de abrikozen te doen?
  vrijdag 29 december 2023 @ 22:06:12 #75
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_211827757
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 22:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Het was toch om de abrikozen te doen?
Die waren zeer ruim op voorraad, de Blanke rozijnen ook.
pi_211848389
Het is gelukt, ze zijn heerlijk *O*

Ingredienten: gedroogde abrikoos, appel met citroensap, krentjes, bruine rozijnen, zelfgedroogde witte druiven

Vandaag 14 bollen gebakken uit een deeg met 333g bloem. Morgen maken we nog eenzelfde batch.
Spoilers!
  zondag 31 december 2023 @ 10:11:06 #77
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_211859560
Dit jaar voor het eerst op een inductieplaat ipv gas, ik hoop dat het silvercrest ding het uithoudt
Drop you like an ill, bad habit
  zondag 31 december 2023 @ 11:13:49 #78
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_211860864

pi_211863971

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 31 december 2023 @ 14:24:54 #80
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_211865353
Dit jaar voor het eerst geen oliebollen hier. Hopelijk volgend jaar weer.
  zondag 31 december 2023 @ 15:00:44 #81
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_211866093
Zo, nu even 220km heen (en weer terug) rijden om ze te bezorgen
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 31 december 2023 @ 15:08:16 #82
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_211866185
Het beslag staat hier te rijzen.. 3x terugslaan en bakken maar.
pi_211866538
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 14:24 schreef djkoelkast het volgende:
Dit jaar voor het eerst geen oliebollen hier. Hopelijk volgend jaar weer.
Jammer, ik heb genoten van je oliebolavonturen van de laatste jaren. Ik heb van de week een paar topics in deze reeks doorgenomen.
Spoilers!
pi_211868266
quote:
Het lijkt wel of je in cola aan het frituren bent _O-
pi_211868364
quote:
2s.gif Op zondag 31 december 2023 16:52 schreef Papabear het volgende:

[..]
Het lijkt wel of je in cola aan het frituren bent _O-
Slecht licht ;)
Het is nota bene schoon vet!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211868375
De tweede batch van 14 bollen is ook klaar. Ik heb aantekeningen gemaakt want dit gaan we volgend jaar zeker weer doen.
Spoilers!
  zondag 31 december 2023 @ 18:21:54 #87
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_211869787
Dat w
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 10:11 schreef pmponer het volgende:
Dit jaar voor het eerst op een inductieplaat ipv gas, ik hoop dat het silvercrest ding het uithoudt
Dat was geen succes, binnen maar verder gegaan met goed resultaat
5kg oliebollenbeslag weggebakken
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator dinsdag 2 januari 2024 @ 08:28:11 #88
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_211888348
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 15:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Jammer, ik heb genoten van je oliebolavonturen van de laatste jaren. Ik heb van de week een paar topics in deze reeks doorgenomen.
Thanks! Ik heb er ook altijd heel veel plezier in gehad, maar door persoonlijke omstandigheden zat het er niet in afgelopen oud & nieuw. Hopelijk de komende weer wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')