Dan staan pareltjes als Crazy In Love en Get Ur Freak On in de Top 20.quote:Op vrijdag 17 december 2021 12:40 schreef Piebe het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk dat Ray Charles, eigenlijk altijd een plek in de lijst zou moeten hebben. Gezien zijn bijdrage aan muziek.
Helaas voor jou en ook mij en ook vele andere echte liefhebbers, mogen ook gewone "muziek-op-de-achtergrond en de Radio-dj's- zeggen-dat-deze-plaat-geweldig-is-luisteraars stemmen.
Ik ben wel eens benieuwd, hoe een lijst er uit zou zien als alleen echte liefhebbers zouden mogen stemmen.
Iedereen mag op het favoriete nummer van Peter R. de Vries stemmen, klappen voor de zorg of in een stille tocht door de straten gaan.quote:Op vrijdag 17 december 2021 12:35 schreef BasBasBas2 het volgende:
[..]
Je gaat nu wel heel makkelijk voorbij aan het feit dat deze nummers voor heel veel mensen echt veel waarde hebben. Jij mag vinden dat al die mensen daardoor een oppervlakkige smaak hebben, maar jij kan niet bepalen hoe iemand een nummer beleeft, of hij daarvan mag genieten en op mag stemmen.
Oh ja, het "shit deze lijst is te wit, later we er gauw wat zwarte muziek tussenfietsen" effect. Desniettegenstaande vind ik dat wel een "betere" lijst dan de volledig democratische lijst waarbij ook niet-muziekliefhebbers mogen stemmen.quote:Op vrijdag 17 december 2021 12:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dan staan pareltjes als Crazy In Love en Get Ur Freak On in de Top 20.
Aznavour hoort ook een vaste waarde te zijn in de lijst. Dat moet je gewoon objectief beschouwenquote:Op vrijdag 17 december 2021 12:25 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:
[..]
Nee, was het maar zo'n feest. Het betonrot zit kilometers diep onder de polder.
De hele lijst in het algemeen is een spiegel van de Nederlandse maatschappij. Fantasieloos (Charles Aznavour en Avond, omdat Matthijs zo'n fijne kerel is), apathisch (we leven in een Narcostaat, dus we klappen voor P.R. de Vries en zijn muziek), doelloos, ongestuurd en in de war (help ik zit in een Rollercoaster, ... maar waarheen?), etc.
Het is dan ook geen klassiekerslijst, of lijst met beste platen allertijden, maar gewoon een wat-vinden-de-meeste-mensen-wel-een-leuk/mooi-liedje-lijst.quote:Op vrijdag 17 december 2021 13:00 schreef Piebe het volgende:
[..]
Aznavour hoort ook een vaste waarde te zijn in de lijst. Dat moet je gewoon objectief beschouwen
A Whiter Shade Of Pale hoort ook zonder de moord op Peter R De Vries, in de Top 100 (minimaal) Sowieso hoort Procol Harum, natuurlijk veel meer vertegenwoordigd te zijn.
Dus wat betreft je kritiek over emotie-stemmen ben ik het met je eens. Zelfde geldt eigenlijk ook voor Golden Earring.
Rollercoaster en zijn positie is een aanfluiting, niet dat het een wanstaltig nummer is, maar een nummer van twee jaar oud kan geen klassieker zijn.
Mij lijkt het wel wat om voor nummers van maximaal 5 jaar oud eerst een neo-classic top (laten we zeggen) 250 te maken.
In deze lijst kunnen vanaf 2021 terug geteld alleen nummer uit 2017 tussen de 1 en de 50 uitkomen.
2018 51 - 100
2019 101 - 150
2020 150 - 200
2021 201 - 250
In 2022 zouden dan de beste platen uit 2017 toegelaten mogen worden tot de echte lijst. Eventueel met (Ik zeg maar wat) 25% van hun punten / stemmen die ze al kregen voor de neo-classiclijst.
Ik begrijp het punt, en een lijst zonder Mag Ik Dan Bij Jou en Brabant in de Top 100 is al gauw beter natuurlijk. En in dit geval krijgen oudere platen ook meer de eer die ze verdienen. Maar het is deels ook wel ‘beter’ doordat het verfrissend is eens een andere, buitenlandse allertijden lijst te zien. Na een paar jaar zou dit weer als een cliché-lijst aanvoelen.quote:Op vrijdag 17 december 2021 12:56 schreef cafca het volgende:
[..]
Oh ja, het "shit deze lijst is te wit, later we er gauw wat zwarte muziek tussenfietsen" effect. Desniettegenstaande vind ik dat wel een "betere" lijst dan de volledig democratische lijst waarbij ook niet-muziekliefhebbers mogen stemmen.
Democracy is a bitch.
Een objectieve allertijdenlijst, als dat überhaupt mogelijk zou zijn, zal altijd als een cliché-lijst aanvoelen. Clichés zijn niet voor niets clichésquote:Op vrijdag 17 december 2021 13:07 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik begrijp het punt, en een lijst zonder Mag Ik Dan Bij Jou en Brabant in de Top 100 is al gauw beter natuurlijk. En in dit geval krijgen oudere platen ook meer de eer die ze verdienen. Maar het is deels ook wel ‘beter’ doordat het verfrissend is eens een andere, buitenlandse allertijden lijst te zien. Na een paar jaar zou dit weer als een cliché-lijst aanvoelen.
Maar ik vind die lijst overall niet per sé boeiender dan de Top 2000.
Zijn ook absolute parels. R&B wordt veel te gemakkelijk afgeserveerd door "connaisseurs" en puristen. Al schat ik Drunk In Love ongeveer 27x beter in dan Crazy In Love, dat wel.quote:Op vrijdag 17 december 2021 12:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dan staan pareltjes als Crazy In Love en Get Ur Freak On in de Top 20.
Jay Z en Beyoncé zijn grensverleggers vergeleken met een Coldplay (of een andere willekeurig viermansbandje uit het heden).quote:Op vrijdag 17 december 2021 13:23 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Zijn ook absolute parels. R&B wordt veel te gemakkelijk afgeserveerd door "connaisseurs" en puristen. Al schat ik Drunk In Love ongeveer 27x beter in dan Crazy In Love, dat wel.
Ik vermoed de twee concerten die Nick Cave en Warren Ellis in oktober in Carré gaven. Helaas het enige concert wat ik dit jaar heb kunnen zien door de coronamaatregelen, maar wel echt een heel sterk concert!quote:Op vrijdag 17 december 2021 15:13 schreef ReibRekkel het volgende:
- Opvallend grote stijging van Into My Arms, van 382 naar 167, mooi! (reden?)
De 1991-hype, als het om nummers uit dat jaar gaat.quote:Op vrijdag 17 december 2021 15:13 schreef ReibRekkel het volgende:
- Heel goed jaar voor Metallica, geen idee wat daar gebeurd is
Into My Arms zat ook in de Nacht van de Popmuziek. Heeft misschien ook wat effectquote:Op vrijdag 17 december 2021 15:20 schreef Peter88Online het volgende:
[..]
Ik vermoed de twee concerten die Nick Cave en Warren Ellis in oktober in Carré gaven. Helaas het enige concert wat ik dit jaar heb kunnen zien door de coronamaatregelen, maar wel echt een heel sterk concert!
Als 1991 zo'n goed jaar was, waarom staat deze dan niet in de lijst:quote:Op vrijdag 17 december 2021 15:26 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De 1991-hype, als het om nummers uit dat jaar gaat.
Het jaar wordt relatief verheerlijkt, maar het was ook gewoon sterk.
Vermoedelijk had ik hetzelfde gezegd als m'n eigen muzikale startjaar (iig qua serieus met hedendaagse muziek bezig zijn) wat jaren eerder of later had gelegen.
Denk dat dat weinig met een hype te maken heeft: misschien wel het sterkste muziekjaar van de laatste 50 jaar.quote:Op vrijdag 17 december 2021 15:26 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De 1991-hype, als het om nummers uit dat jaar gaat.
Het jaar wordt relatief verheerlijkt, maar het was ook gewoon sterk.
Vermoedelijk had ik hetzelfde gezegd als m'n eigen muzikale startjaar (iig qua serieus met hedendaagse muziek bezig zijn) wat jaren eerder of later had gelegen.
Het lijkt me sterk dat ze werkelijk de volledige versie van Tubular Bells gaan draaien.quote:Op vrijdag 17 december 2021 15:13 schreef ReibRekkel het volgende:
- Ze hebben er altijd al in gestaan, maar dit jaar worden, aan de programmering te zien, eindelijk de originele versies van In-A-Gadda-da-Vida en Tubular Bells gedraaid (17 en 21 minuten), zoals het hoort
Metallica heeft bv. een 30-jarig jubileum editie van The Black Album uitgebracht. En in 2022 gaan ze weer touren, dus zijn ze weer in de aandacht.quote:Op vrijdag 17 december 2021 15:13 schreef ReibRekkel het volgende:
- Heel goed jaar voor Metallica, geen idee wat daar gebeurd is
Niets mis met deze Top 10quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:31 schreef DireStraits7 het volgende:
Bij 60+ staat Procol Harum dus op 1.
minstens 1 ding mis met die top10...quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:49 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Niets mis met deze Top 10
1. Procol Harum- A Whiter Shade Of Pale (Albumversie)
2. Danny Vera- Roller Coaster
3. Golden Earring- Radar Love (Albumversie)
4. Eagles- Hotel California
5. Led Zeppelin- Stairway To Heaven
6. Queen- Bohemian Rhapsody
7. Deep Purple- Child In Time
8. Pink Floyd- Wish You Were Here
9. Boudewijn de Groot- Avond
10. Pink Floyd- Comfortably Numb (Albumversie)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |