abonnement Unibet Coolblue
pi_202655364
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 21:34 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Je kunt dezelfde informatie op allerlei manieren brengen.
[..]
Ik denk dat Rutte en De J9nge het erg jammer vinden als ze hun perco'tjes niet meer kunnen geven.
[..]
Ik heb er gewoon weinig vertrouwen in, in de overheid en in de farmaceutische industrie.
+1
  donderdag 16 december 2021 @ 21:40:11 #177
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_202655436
quote:
17s.gif Op donderdag 16 december 2021 21:27 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Je
[..]
Je link doet het niet echt lekker, maar inderdaad....hoeveel paniek gaan we nog blijven zaaien....
Het lek is boven. Dit is de link.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_202655539
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 21:40 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Het lek is boven. Dit is de link.
;(
pi_202656904
Het is hetzelfde riedeltje. Het RIVM moet verschillende scenario's doorrekenen en rapporteren, de media duikt erop en legt de nadruk op de ergste cijfers.
Het hele stuk gaat er vooral over dat we heel veel nog niet weten, maar dat Omikron wel zorgelijk is.

Dit is niet helemaal correct volgens mij:
quote:
"“De omikronvariant lijkt zich voornamelijk snel te verspreiden omdat onze bescherming tegen deze variant minder goed is dan tegen de nu dominante deltavariant. Intrinsiek is hij op het eerste oog niet veel besmettelijker,” zei Van Dissel.
Er speelt meer mee:
1) Beter in ontwijken immuniteit = hogere R
2) Sneller ontwikkelen van besmetting to besmettelijk = kortere verdubbelingstijd

Samen leidt het tot explosievere groei en kan tot een hogere effectieve R leiden. Tegen punt 1 kunnen we boosteren, tegen punt 2 moet het advies van de tijd tussen nauw contact met een besmet persoon en testen verkort worden. Maar verder zullen de 'normale' maatregen net zo goed moeten helpen.

Vooral punt 2 moet het RIVM goed in de gaten houden. Nu is het advies nog 3-5(?) dagen te wachten na nauw contact met een besmet persoon, met Omikron zou dat betekenen dat iemand een paar dagen besmettelijk kan zijn voordat diegene zich laat testen. En iemand die 's ochtends negatief test (met zelftest), kan 's middags al wel positief testen en besmettelijk zijn.

De effectieve R van Omikron in de UK lijkt rond de 3-5 zitten op dit moment.

https://www.theguardian.com/world/2021/dec/16/omicron-could-lead-to-record-daily-covid-hospitalisations-chris-whitty-mps-told
quote:
Dr Susan Hopkins, the chief medical adviser for the UK Health Security Agency, said the UK was experiencing two Covid epidemics, with cases of Delta largely flat and Omicron doubling every two days. She said the R number – the number of people an infected person typically passes the virus on to – for Omicron was estimated at between three and five.
Maar die hoge R in de UK kan komen doordat men er nog weinig maatregelen had EN het virus sneller van besmetting tot besmettelijk gaat. Minder en kortere contacten = lagere R.

En wat betreft die 600, in Gauteng Proving in ZA, met 15 miljoen inwoners ongeveer even groot als NL, had een week met ~430 opnames per dag. Het lijkt erop dat de week erna, deze week, alweer wat lager gaat worden. Ik heb niet de data van de IC opnames, maar het aantal mensen op de IC na bijna 4 weken Omikron is met 258 niet erg hoog te noemen, zelfs als je de high care erbij zou nemen, dan zijn het er nog 'maar' 500. Gemiddeld jongere mensen, etc, maar dan nog. En ook de ligtijd telt mee, is die korter omdat het ziektebeeld gemiddeld toch iets milder is, dan lopen de ziekenhuizen ook pas vol bij hogere aantallen opnames, omdat de uitstroom dan ook sneller gaat.

Maar er is nog heel veel gewoon niet bekend, en met de dag wordt de data uit Denemarken en de UK duidelijker. In de UK zijn er tot nu 20 mensen met Omikron opgenomen, dat zijn er 4 meer dan gister. Die aantallen zullen wel oplopen komende dagen, maar vooralsnog valt het erg mee tov het totaal aantal geconstateerde omikron besmettingen (wat er inmiddels ruim 49.000 zijn).
pi_202656950
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 21:40 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Het lek is boven. Dit is de link.
Ik gaf het gisteren na de briefing van Kuipers/Van Dissel ook al aan, dit is pure paniekvoetbal wat het OMT en Rutte spelen. We weten nog veel te weinig van Omikron, dus willen ze dit keer juist te vroeg zijn met ingrijpen. Want het nieuwe kabinet Rutte mag natuurlijk niet al direct de mist ingaan.

Want wat weten we nu van Omikron:
1) De besmettingcijfers in Zuid-Afrika zijn nog steeds stijgende, alleen neemt de groei al af. De ziekenhuizen lijken de golf makkelijk aan te kunnen. Dit verhaal wordt bevestigd door Zuid-Afrikaanse artsen, die ook spreken over een mild ziekteverloop.

2) In VK waren de besmettingen vandaag 88.000, een absoluut record. Tot nu toe zijn er 11.000 Omikron besmettingen gevonden. In het ziekenhuis liggen 14 mensen met Omikron, 1 iemand overleed aan Omikorn. Echter is over deze persoon niks bekend, het kan dus zomaar een hoogbejaard iemand zijn geweest met onderliggend lijden. Dus in de ziekenhuizen doet Omikron daar ook nog vrij weinig.

3) In Denemarken hetzelfde verhaal. Besmettingen stijgen, nog niks te zien in de ziekenhuizen.

4) Waarom loopt het in die landen zo op qua besmettingen (Omikron)? Simpel, al die landen hadden nauwelijks tot geen corona maatregelen meer.

5) Waarom besteed de media geen aandacht aan Israël? Een land wat al heel vroeg is begonnen aan de boosterprik, en daar zijn de besmettingen al wekenlang laag en lijkt Omikron geen effect te hebben.

pi_202657010
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik heb niet de data van de IC opnames, maar het aantal mensen op de IC na bijna 4 weken Omikron is met 258 niet erg hoog te noemen, zelfs als je de high care erbij zou nemen, dan zijn het er nog 'maar' 500.
twitter
pi_202657143
Thanks @Oliver23
Voor degenen die zich afvragen waarom er wat verschillen tussen onze cijfers zit. Voor ZA gebruikt Oliver23 de data van het hele land, ik alleen voor de Gauteng Province, die als eerste geraakt werd door Omikron.
Oliver23 gebruikt de bevestigde Omikron gevallen van de UK, ik neem ook de SGTF gevallen mee die zeer waarschijnlijk Omikron zijn :) .
pi_202657220
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Thanks @:Oliver23
Voor degenen die zich afvragen waarom er wat verschillen tussen onze cijfers zit. Voor ZA gebruikt Oliver23 de data van het hele land, ik alleen voor de Gauteng Province, die als eerste geraakt werd door Omikron.
Oliver23 gebruikt de bevestigde Omikron gevallen van de UK, ik neem ook de SGTF gevallen mee die zeer waarschijnlijk Omikron zijn :) .
Ik wil morgen door Cijfertjesman de Omikron gegevens van VK naar buiten brengen. Dus wat jou betreft kan ik de SGTF gevallen ook meetellen als Omikron gevallen?
  Moderator / Miss SHO donderdag 16 december 2021 @ 22:45:24 #185
22592 crew  Ole
pi_202657253
Zo jammer, schoonzus is A verpleegkundige. zij en veel collega's hebben zich aangemeld. Maar dan moest ze minimaal 24 uur beschikbaaar zijn, terwijl ze ook haar baan heeft. 'dit vind ik best lastig..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_202657958
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:44 schreef Oliver23 het volgende:

[..]
Ik wil morgen door Cijfertjesman de Omikron gegevens van VK naar buiten brengen. Dus wat jou betreft kan ik de SGTF gevallen ook meetellen als Omikron gevallen?
Volgens mij wel ja, zeker voor de data sinds 1 december, sinds 1 december zijn de SGTF cases 'probable', daarvoor 'possible'. Dat komt omdat met sinds 1 december ook nog naar een bepaalde deletion kijkt.
Hou er wel rekening mee dat lang niet alle PCR-testen die gebruikt worden de SGTF niet aan kunnen tonen, ongeveer 1/3e tot 50% van de samples worden geanalyseerd met PCR-testen die dat kunnen.

Uit het dagelijkse rapport, die hier te vinden zijn:

quote:
SGTF cases excludes persons ruled out as other variants and is a
combination of probable and possible cases with SGTF

Counts are based on case definitions agreed on 13 December 2021
(Implemented on data 18h00 14 December 2021):

• confirmed case: Omicron (B.1.1.529) by sequencing or genotyping i 417N and
681R failure; ii) 69-70 deletion plus 417N; iii) 69-70 deletion plus 501Y; iv) Q493R,
vi) other relevant genotyping results)

• probable case: COVID-19 PCR positive and i) SGTF^^ or ii) 69-70 deletion with
specimen dates from 1 December**

• possible case: COVID-19 PCR positive and SGTF^^ with specimen dates from
November 1 up to and including November 30*

^^S-Gene Target Failure (SGTF): A positive SARS CoV2 PCR test carried out on the
TaqPath assay with undetectable S gene and CT values <=30 for both N and Orf1ab
gene targets. Currently reported into SGSS by Milton Keyes, Alderley Park, Glasgow,
and Newcastle lighthouse laboratories.

*Excludes those confirmed as non-Omicron variant.
Grappig die i kende ik nog niet van hier!
pi_202658012
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:45 schreef Ole het volgende:
Zo jammer, schoonzus is A verpleegkundige. zij en veel collega's hebben zich aangemeld. Maar dan moest ze minimaal 24 uur beschikbaaar zijn, terwijl ze ook haar baan heeft. 'dit vind ik best lastig..
Zeker jammer. Een al getrainde verpleegkundige zou makkelijk bij moeten kunnen springen, en daar heb je al profijt van als ze dat een halve dag doen lijkt me.
pi_202658330
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Het is hetzelfde riedeltje. Het RIVM moet verschillende scenario's doorrekenen en rapporteren, de media duikt erop en legt de nadruk op de ergste cijfers.
Het hele stuk gaat er vooral over dat we heel veel nog niet weten, maar dat Omikron wel zorgelijk is.

Dit is niet helemaal correct volgens mij:
[..]
Er speelt meer mee:
1) Beter in ontwijken immuniteit = hogere R
2) Sneller ontwikkelen van besmetting to besmettelijk = kortere verdubbelingstijd

Samen leidt het tot explosievere groei en kan tot een hogere effectieve R leiden. Tegen punt 1 kunnen we boosteren, tegen punt 2 moet het advies van de tijd tussen nauw contact met een besmet persoon en testen verkort worden. Maar verder zullen de 'normale' maatregen net zo goed moeten helpen.

Vooral punt 2 moet het RIVM goed in de gaten houden. Nu is het advies nog 3-5(?) dagen te wachten na nauw contact met een besmet persoon, met Omikron zou dat betekenen dat iemand een paar dagen besmettelijk kan zijn voordat diegene zich laat testen. En iemand die 's ochtends negatief test (met zelftest), kan 's middags al wel positief testen en besmettelijk zijn.

De effectieve R van Omikron in de UK lijkt rond de 3-5 zitten op dit moment.

https://www.theguardian.com/world/2021/dec/16/omicron-could-lead-to-record-daily-covid-hospitalisations-chris-whitty-mps-told
[..]
Maar die hoge R in de UK kan komen doordat men er nog weinig maatregelen had EN het virus sneller van besmetting tot besmettelijk gaat. Minder en kortere contacten = lagere R.

En wat betreft die 600, in Gauteng Proving in ZA, met 15 miljoen inwoners ongeveer even groot als NL, had een week met ~430 opnames per dag. Het lijkt erop dat de week erna, deze week, alweer wat lager gaat worden. Ik heb niet de data van de IC opnames, maar het aantal mensen op de IC na bijna 4 weken Omikron is met 258 niet erg hoog te noemen, zelfs als je de high care erbij zou nemen, dan zijn het er nog 'maar' 500. Gemiddeld jongere mensen, etc, maar dan nog. En ook de ligtijd telt mee, is die korter omdat het ziektebeeld gemiddeld toch iets milder is, dan lopen de ziekenhuizen ook pas vol bij hogere aantallen opnames, omdat de uitstroom dan ook sneller gaat.

Maar er is nog heel veel gewoon niet bekend, en met de dag wordt de data uit Denemarken en de UK duidelijker. In de UK zijn er tot nu 20 mensen met Omikron opgenomen, dat zijn er 4 meer dan gister. Die aantallen zullen wel oplopen komende dagen, maar vooralsnog valt het erg mee tov het totaal aantal geconstateerde omikron besmettingen (wat er inmiddels ruim 49.000 zijn).
Dus het beeld van veel meer besmettingen met een stuk milder verloop lijkt vooralsnog te kloppen?
pi_202658700
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 23:30 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Dus het beeld van veel meer besmettingen met een stuk milder verloop lijkt vooralsnog te kloppen?
Ja.
Het kan heel goed dat dat komt door bestaande immuniteit, en niet zozeer dat het ook echt milder is. Daarvoor moeten we echt wachten op data van mensen die niet gevaccineerd zijn EN niet eerder geinfecteerd. Maar als dat voor het aantal opnames uiteindelijk niet uitmaakt, dan maakt het niet uit :).
De grote slag om de arm is nog: Wat doet het bij ouderen. Daar is nog niet veel van bekend uit ZA (met relatief weinig ouderen), en ook in de UK zijn het vooral <50 nog die met Omikron te maken hebben gekregen.
pi_202660240
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:35 schreef Oliver23 het volgende:

2) In VK waren de besmettingen vandaag 88.000, een absoluut record. Tot nu toe zijn er 11.000 Omikron besmettingen gevonden. In het ziekenhuis liggen 14 mensen met Omikron, 1 iemand overleed aan Omikorn. Echter is over deze persoon niks bekend, het kan dus zomaar een hoogbejaard iemand zijn geweest met onderliggend lijden. Dus in de ziekenhuizen doet Omikron daar ook nog vrij weinig.

3) In Denemarken hetzelfde verhaal. Besmettingen stijgen, nog niks te zien in de ziekenhuizen.

4) Waarom loopt het in die landen zo op qua besmettingen (Omikron)? Simpel, al die landen hadden nauwelijks tot geen corona maatregelen meer.

Ik heb ook nog de hoop dat die golf die DK en UK hebben de golf is die wij juist al hebben gehad. Wij waren in West-Europa toch een beetje de eerste die records verbrak. Inmiddels is bij ons die piek bereikt en dalen we weer. En wij hadden idd i.t.t. tot DK en UK strengere maatregelen. Dus is dit in DK en UK wel de Omicron piek of is dit dezelfde golf waarvan bij ons al de top is bereikt?
pi_202660481
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:28 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ik heb ook nog de hoop dat die golf die DK en UK hebben de golf is die wij juist al hebben gehad. Wij waren in West-Europa toch een beetje de eerste die records verbrak. Inmiddels is bij ons die piek bereikt en dalen we weer. En wij hadden idd i.t.t. tot DK en UK strengere maatregelen. Dus is dit in DK en UK wel de Omicron piek of is dit dezelfde golf waarvan bij ons al de top is bereikt?
Het zou mij niets verbazen, ik blijf het te arrogant vinden om te stellen dat we Omikron pas sinds een paar weken in Nederland hebben. Wij zijn een doorvoerland bij uitstek, via Schiphol komen er veel mensen in en uit. De kans dat wij voorop lopen in dergelijke nieuwe varianten in de EU is groot. Het weren van vluchten uit ZA enige tijd geleden is puur symboolpolitiek.

Bij ons ging het enkele weken geleden hard omhoog met de besmettingen, terwijl er in de basis niets veranderd was. Niet opeens grote versoepelingen of andere rare zaken. Het steeg zonder reden, maar gek genoeg hebben we het hier al enkele keren gehad over het feit dat de ziekenhuizen de lijn totaal niet meer leek te volgen. Dat past echt perfect in het straatje van Omikron.

Ik word elke dag meer gesterkt in mijn gevoel dat het een goede zaak is. Ik zie de problemen niet zo en ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat Omikron wel eens dé life-saver kan worden waar we op zaten te wachten.
pi_202660492
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 23:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ja.
Het kan heel goed dat dat komt door bestaande immuniteit, en niet zozeer dat het ook echt milder is. Daarvoor moeten we echt wachten op data van mensen die niet gevaccineerd zijn EN niet eerder geinfecteerd. Maar als dat voor het aantal opnames uiteindelijk niet uitmaakt, dan maakt het niet uit :).
De grote slag om de arm is nog: Wat doet het bij ouderen. Daar is nog niet veel van bekend uit ZA (met relatief weinig ouderen), en ook in de UK zijn het vooral <50 nog die met Omikron te maken hebben gekregen.
Gelukkig boosteren we de ouderen, daar zie ik wel nut van. Voor de groep 12-59 zou ik erg terughoudend zijn eigenlijk, laten we eerst Omikron maar eens afwachten. Al is dat wel een gevaarlijke strategie, als het mis gaat ben je dan te laat.
  vrijdag 17 december 2021 @ 10:05:30 #193
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_202660511
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:01 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Het zou mij niets verbazen, ik blijf het te arrogant vinden om te stellen dat we Omikron pas sinds een paar weken in Nederland hebben. Wij zijn een doorvoerland bij uitstek, via Schiphol komen er veel mensen in en uit. De kans dat wij voorop lopen in dergelijke nieuwe varianten in de EU is groot. Het weren van vluchten uit ZA enige tijd geleden is puur symboolpolitiek.

Bij ons ging het enkele weken geleden hard omhoog met de besmettingen, terwijl er in de basis niets veranderd was. Niet opeens grote versoepelingen of andere rare zaken. Het steeg zonder reden, maar gek genoeg hebben we het hier al enkele keren gehad over het feit dat de ziekenhuizen de lijn totaal niet meer leek te volgen. Dat past echt perfect in het straatje van Omikron.

Ik word elke dag meer gesterkt in mijn gevoel dat het een goede zaak is. Ik zie de problemen niet zo en ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat Omikron wel eens dé life-saver kan worden waar we op zaten te wachten.
Helemaal mee eens, al ben ik bang dat de overheden daar anders over denken en we nog jaren met het QR spook zitten opgescheept.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_202660706
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:05 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Helemaal mee eens, al ben ik bang dat de overheden daar anders over denken en we nog jaren met het QR spook zitten opgescheept.
Dan zullen de overheden wel met hele sterke verhalen moeten komen. Je merkt nu al een duidelijke verandering in de generatie rond de 40. Men gelooft wel in de boosters, wetenschappelijk gezien, maar lijken weinig zin te hebben om deze nu te nemen. Net als ik gaan veel mensen wachten op duidelijkheid hoe het nu gaat in de toekomst. De generatie 12-59 loopt relatief weinig risico, als je wel een risico loopt dan neem je een booster.

Het zou wel eens kunnen dat we op een keerpunt staan. Er is veel wrevel aan alle kanten. Het gemak waarmee we dingen accepteerden is aan het verdwijnen. De overheid kan dan wel gaan inzetten om op meer drang (QR code laten verlopen), de vraag is wat Nederland (en de wereld) daarvan gaat vinden en mee gaat doen.

Het is uiterst belangrijk om Omikron goed in de gaten te houden. Ik denk dat het meevalt, maar ik ben absoluut geen wetenschapper en kan er finaal naast zitten. In dat geval veranderd de situatie drastisch.
pi_202660826
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:01 schreef GereDathan het volgende:
Het zou mij niets verbazen, ik blijf het te arrogant vinden om te stellen dat we Omikron pas sinds een paar weken in Nederland hebben. Wij zijn een doorvoerland bij uitstek, via Schiphol komen er veel mensen in en uit. De kans dat wij voorop lopen in dergelijke nieuwe varianten in de EU is groot. Het weren van vluchten uit ZA enige tijd geleden is puur symboolpolitiek.
Dit vermoeden heb ik dus ook. Volgens mij is het al veel langer in Europa.
Als deze variant toch veel milder is, en de ziekenhuizen lijden er niet onder, dan is dat alleen maar goed nieuws. Als er hoofdzakelijk besmettingen uit komen + boosteren (waar ik zelf ook inmiddels al een twijfel bij heb of ik hem meteen neem of nog even wacht) en pillen erbij, dan bouw je respectievelijk meer natuurlijke immuniteit + meer extra bescherming op.
Vond de teneur op de persco afgelopen week echt te negatief. We zitten in de ziekenhuizen met een daling en van Omikron weten we nog altijd te weinig. Dat ze de maatregelen verlengen snap ik vanuit hun standpunt best wel aangezien ze vaak al te laat waren met ingrijpen en genoeg flaters hebben gemaakt (bijv. Dansen met Janssen), maar het voelde aan als bangmakerij terwijl de gevolgen niet daarmate erg hoeven te zijn.
Heb overigens sowieso het gevoel dat wij hier op dit subforum de zaken beter monitoren dan de beleidsbepalers momenteel. :+ Met dank aan Ollie, Fedfan, George en al die anderen die nuttige data delen. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door RedWhiteArmy1983 op 17-12-2021 11:07:04 ]
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_202660849
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:38 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:

[..]
Dit vermoeden heb ik dus ook. Volgens mij is het al veel langer in Europa.
Als deze variant toch veel milder is, en de ziekenhuizen lijden er niet onder, dan is dat alleen maar goed nieuws. Als er hoofdzakelijk besmettingen uit komen + boosteren en pillen erbij (waar ik zelf ook inmiddels al een twijfel bij heb of ik hem meteen neem of nog even wacht), dan bouw je respectievelijk meer natuurlijke immuniteit + meer extra bescherming op.
Vond de teneur op de persco afgelopen week echt te negatief. We zitten in de ziekenhuizen met een daling en van Omikron weten we nog altijd te weinig. Dat ze de maatregelen verlengen snap ik vanuit hun standpunt best wel aangezien ze vaak al te laat waren met ingrijpen en genoeg flaters hebben gemaakt (bijv. Dansen met Janssen), maar het voelde aan als bangmakerij terwijl de gevolgen niet daarmate erg hoeven te zijn.
Heb overigens sowieso het gevoel dat wij hier op dit subforum de zaken beter monitoren dan de beleidsbepalers momenteel. :+ Met dank aan Ollie, Fedfan, George en al die anderen die nuttige data delen. ^O^
Er is een klein gelukje, als de angst te groot was en daardoor de maatregelen te zwaar dan heeft dat als voordeel van de besmettingen sneller/verder afnemen. Dat is per definitie niet slecht natuurlijk.

Ik begrijp wel dat ze een en ander over de feestdagen hebben getild, al had ik echt gekozen voor een minder streng regime op veel vlakken. Maar het is nu eenmaal een feit dat het zo is, we moeten er maar mee leven.
pi_202660931
Las net dat in Amsterdam een dag of 7 het aantal besmettingen met Omikron al 25% was. Aangezien het aandeel Omikron elke 2 dagen lijkt te verdubbelen kan je wel aannemen dat ondertussen zo'n 100% van de besmettingen in Amsterdam Omikron is.

Ik denk dat we de komende 7-10 dagen de ziekenhuizen in die regio goed in de gaten moeten houden. Als Omikron zich anders gedraagt, dan zouden we dat over 10 dagen moeten zien in de regio.
pi_202661149
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:02 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Gelukkig boosteren we de ouderen, daar zie ik wel nut van. Voor de groep 12-59 zou ik erg terughoudend zijn eigenlijk, laten we eerst Omikron maar eens afwachten. Al is dat wel een gevaarlijke strategie, als het mis gaat ben je dan te laat.
Lijkt me ook risicovol ja. En de booster helpen ook bij 12-59, en bij het beteugelen van de verspreiding, waarmee je ook weer 60+ beschermt.
pi_202661189
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:01 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Het zou mij niets verbazen, ik blijf het te arrogant vinden om te stellen dat we Omikron pas sinds een paar weken in Nederland hebben. Wij zijn een doorvoerland bij uitstek, via Schiphol komen er veel mensen in en uit. De kans dat wij voorop lopen in dergelijke nieuwe varianten in de EU is groot. Het weren van vluchten uit ZA enige tijd geleden is puur symboolpolitiek.

Bij ons ging het enkele weken geleden hard omhoog met de besmettingen, terwijl er in de basis niets veranderd was. Niet opeens grote versoepelingen of andere rare zaken. Het steeg zonder reden, maar gek genoeg hebben we het hier al enkele keren gehad over het feit dat de ziekenhuizen de lijn totaal niet meer leek te volgen. Dat past echt perfect in het straatje van Omikron.

Ik word elke dag meer gesterkt in mijn gevoel dat het een goede zaak is. Ik zie de problemen niet zo en ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat Omikron wel eens dé life-saver kan worden waar we op zaten te wachten.
In Amsterdam zat schijnbaar op 15 december Omikron al rond de 25%, maar vooralsnog is er geen stijgende lijn besmettingen te zien in Amsterdam. Amsterdam is de enige plek waar ze het redelijk volgen. De stijgingen van een paar weken geleden zijn niet van Omikron volgens. Het patroon in Amsterdam was:
6 dec: ~2.5%
Volgens het parool ging het in een week van 1.2% naar 3.7%
13 dec: 14%
15: 25%

twitter


[ Bericht 5% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 17-12-2021 11:19:41 ]
pi_202661286
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:50 schreef GereDathan het volgende:
Las net dat in Amsterdam een dag of 7 het aantal besmettingen met Omikron al 25% was. Aangezien het aandeel Omikron elke 2 dagen lijkt te verdubbelen kan je wel aannemen dat ondertussen zo'n 100% van de besmettingen in Amsterdam Omikron is.

Ik denk dat we de komende 7-10 dagen de ziekenhuizen in die regio goed in de gaten moeten houden. Als Omikron zich anders gedraagt, dan zouden we dat over 10 dagen moeten zien in de regio.
De 25% was gisteren met samples afgenomen eergisteren, dus het zou vandaag of morgen in Amsterdam dominant kunnen worden. Komende dagen maar de besmettingen in Amsterdam in de gaten houden, er is nog niet echt iets van te zien daar volgens mij, al lijkt het aantal besmettingen de afgelopen 4 dagen licht te stijgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')