Ik denk dat de meesten het hier wel eens zijn met dat Hamilton absoluut niet de beste ooit is. Goed, maar geen buiten categorie.quote:Op maandag 13 december 2021 14:45 schreef Predator40 het volgende: [..] daar ben ik het eindelijk eens mee eens......maarja het is ook heel anders als je opeens moet vechten voor punten
#gratefulquote:
Waarbij die tussenvorm dan weer niet nodig was geweest als hij meteen had besloten om de auto door te laten, dat was wel een beslissing die ze hadden kunnen verwachten bij Mercedes, alleen gokten zij erop dat dat niet zou gebeurenquote:Op maandag 13 december 2021 14:36 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, hij is benadeeld door de inconsistentie in de besluitvorming. Eerst het ene besluit, dan toch weer een ander besluit. En dan ook nog eens een besluit dat niemand aan had kunnen zien komen. Zoals het hier nu is gegaan met unlappen, zo is het nooit eerder gegaan. Het was altijd hetzij allemaal, hetzij niemand. Masi heeft nu zelf een soort tussenvorm bedacht, die kennelijk past in de regels, maar waar niemand op had kunnen rekenen.
max is gewoon fair wereldkampioen geworden, niet door een crash, niet door lewis eruit te rammen.quote:Op maandag 13 december 2021 14:36 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Klopt.
Gisteren stelde menigeen de vraag "zo wil je toch niet wereldkampioen worden?"
Maar Senna (1990) en Schumacher (1994) haalden daar ook gewoon hun schouders over op.
Het staat voor de eeuwigheid in de boeken, en op Youtube kunnen we nog wat 'nagenieten' (behalve als je Prost- of Hill-fan was/bent), maar aan de status van Senna of Schumi twijfelt niemand (meer).
(Waarmee, wat mij betreft, de acties van beide heren niet goed te praten zijn overigens.)
Hier het officiële besluit van de stewards over de SC aantijgingen van MER. Het lijkt me niet dat je hier in hoger beroep nog iets mee kunt.quote:The Stewards consider that the protest is admissible.
Having considered the various statements made by the parties the Stewards determine the
following:
That Article 15.3 allows the Race Director to control the use of the safety car, which in our
determination includes its deployment and withdrawal.
That although Article 48.12 may not have been applied fully, in relation to the safety car returning
to the pits at the end of the following lap, Article 48.13 overrides that and once the message
“Safety Car in this lap” has been displayed, it is mandatory to withdraw the safety car at the end
of that lap.
That notwithstanding Mercedes’ request that the Stewards remediate the matter by amending the
classification to reflect the positions at the end of the penultimate lap, this is a step that the
Stewards believe is effectively shortening the race retrospectively, and hence not appropriate.
Accordingly, the Protest is dismissed. The Protest Deposit is not refunded.
Competitors are reminded that they have the right to appeal certain decisions of the Stewards, in
accordance with Article 15 of the FIA International Sporting Code and Chapter 4 of the FIA Judicial
and Disciplinary Rules, within the applicable time limits.
quote:Hamilton: can I go to box?
Mercedes: negative
Hamilton: what's the situation behind me?
Mercedes: the situation is that Verstappen has pitted, he had a free pitstop and we would have lost track position to him. 4 laps remaining when you cross the line, so this field has to bunch and then they will have to send lapped cars through.
Hamilton: is he [Max] right behind me?
Mercedes: he will be once they have sorted out all the order
Hamilton: with new tyres?
Mercedes: copy Lewis, we would have lost track position if we had pitted.
Als je trackpositie verliest aan Max weet je dat het heel moeilijk was geworden.quote:Op maandag 13 december 2021 14:53 schreef Nielsch het volgende:
Heerlijk stukje boardradio dit, aan het begin van de SC situatie. Hamilton gewoon vol ongeloof over de tactiek, de situatie, alles:
[..]
Oh ik zie genoeg aanknopingspunten hoor. Zonder volledig te willen zijn: wat betekent ‘overriding authority’, gaat dat om de interne bevoegdheidsverdeling of betekent dat dat hij naar eieren goeddunken de regels mag veranderen? Waarom hebben we dan regels? Of moeten we dat artikel zo uitleggen dat ‘de raceleider beslist in gevallen waarin het regelement niet voorziet.’.quote:Op maandag 13 december 2021 14:52 schreef Perox het volgende:
[..]
Hier het officiële besluit van de stewards over de SC aantijgingen van MER. Het lijkt me niet dat je hier in hoger beroep nog iets mee kunt.
Je zag sowieso dat Max best geliefd is onder z'n collega's, ze omhelsden 'm bijna allemaal na afloop, genoeg foto's te vinden online.quote:Op maandag 13 december 2021 14:46 schreef Themeparktommy het volgende:
[..]
Die stukjes hadden ze eruit geknipt. Als je de daadwerkelijke onboards kijkt van bijvoorbeeld Sainz en Gasly, is het eerste wat ze doen Max feliciteren zodra ze horen hoe het geëindigd is. (Sainz: Unbelievable!)
Uhm je weet dat als je beroep wilt aantekenen je met nieuwe bewijzen feiten moet komen?quote:Op maandag 13 december 2021 14:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh ik zie genoeg aanknopingspunten hoor. Zonder volledig te willen zijn: wat betekent ‘overriding authority’, gaat dat om de interne bevoegdheidsverdeling of betekent dat dat hij naar eieren goeddunken de regels mag veranderen? Waarom hebben we dan regels? Of moeten we dat artikel zo uitleggen dat ‘de raceleider beslist in gevallen waarin het regelement niet voorziet.’.
Om maar iets te noemen.
Juist. Op dat moment kon Mercedes redelijkerwijs niets anders meer doen dan hopen op SC tot het eind. Als er al een beslissende tactische fout is gemaakt dan werd hij eerder gemaakt bij die vsc.quote:Op maandag 13 december 2021 14:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Als je trackpositie verliest aan Max weet je dat het heel moeilijk was geworden.
Dit is gewoon simpelweg niet waar. Mercedes zag het unlappen van de auto's juist aankomen. Zie post #8 van dit topic. Dat Masi een "tussenvorm" bedacht die zoveel mogelijk recht deed aan de situatie zoals die geweest zou zijn als hij (of de stewards) gewoon eerder had laten unlappen is gewoon het enige wat hij kon en moest doen.quote:Op maandag 13 december 2021 14:36 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, hij is benadeeld door de inconsistentie in de besluitvorming. Eerst het ene besluit, dan toch weer een ander besluit. En dan ook nog eens een besluit dat niemand aan had kunnen zien komen. Zoals het hier nu is gegaan met unlappen, zo is het nooit eerder gegaan. Het was altijd hetzij allemaal, hetzij niemand. Masi heeft nu zelf een soort tussenvorm bedacht, die kennelijk past in de regels, maar waar niemand op had kunnen rekenen.
Euhm nee, dat is de right to review. Herziening in het Nederlands. Beroep is wat anders.quote:Op maandag 13 december 2021 14:57 schreef Perox het volgende:
[..]
Uhm je weet dat als je beroep wilt aantekenen je met nieuwe bewijzen moet komen?
Kans is vrij aanwezig dat ze ook toen de eerste plek waren kwijtgeraakt.quote:Op maandag 13 december 2021 14:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Juist. Op dat moment kon Mercedes redelijkerwijs niets anders meer doen dan hopen op SC tot het eind. Als er al een beslissende tactische fout is gemaakt dan werd hij eerder gemaakt bij die vsc.
Was nog VSC he?quote:Op maandag 13 december 2021 14:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kans is vrij aanwezig dat ze ook toen de eerste plek waren kwijtgeraakt.
Ja, en dat kwam weer door de godenactie van Perez. Als Hamilton daar gewoon in één keer voorbij was gekomen dan had hij veilig een pitstop kunnen maken onder VSC.quote:Op maandag 13 december 2021 14:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kans is vrij aanwezig dat ze ook toen de eerste plek waren kwijtgeraakt.
De beste ooit is dan ook een onzin titel, hij hoort bij de grootsten wat mij betreft.quote:Op maandag 13 december 2021 14:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat de meesten het hier wel eens zijn met dat Hamilton absoluut niet de beste ooit is. Goed, maar geen buiten categorie.
omdat er altijd dingen gebeuren die niet te overzien zijnquote:Op maandag 13 december 2021 14:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh ik zie genoeg aanknopingspunten hoor. Zonder volledig te willen zijn: wat betekent ‘overriding authority’, gaat dat om de interne bevoegdheidsverdeling of betekent dat dat hij naar eieren goeddunken de regels mag veranderen? Waarom hebben we dan regels? Of moeten we dat artikel zo uitleggen dat ‘de raceleider beslist in gevallen waarin het regelement niet voorziet.’.
Om maar iets te noemen.
Ik vraag mij af of Max lewis van zich af had kunnen houden als hij buiten was gebleven en Lewis had gewisseld. Want dat was wel de angst bij MB, neem je dat risico als de kans niet gering is dat het onder de SC gaat finishenquote:Op maandag 13 december 2021 14:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Juist. Op dat moment kon Mercedes redelijkerwijs niets anders meer doen dan hopen op SC tot het eind. Als er al een beslissende tactische fout is gemaakt dan werd hij eerder gemaakt bij die vsc.
Hoger beroep vereist ook, bij de FIA, dat je nieuwe feiten kunt aandragen waarom de eerste beslissing onterecht was. Ik zie daar weinig opties toe.quote:Op maandag 13 december 2021 14:52 schreef Perox het volgende:
[..]
Hier het officiële besluit van de stewards over de SC aantijgingen van MER. Het lijkt me niet dat je hier in hoger beroep nog iets mee kunt.
Klinkt bijna als een #metooquote:Op maandag 13 december 2021 15:00 schreef mrkos het volgende:
Heeft inmiddels al iemand zijn onderschrift aangepast naar: ''No Mickey, No No Mickey, that was so not right.''?
Toch wel de quote van de dag.
Tickle me elmo achtig iets...quote:
Maar dan zeg je dus eigenlijk dit gaat over gevallen waarin het regelement niet voorziet. Nor het regelement voorziet hierin prima alleen die regels zijn niet gevolgd.quote:Op maandag 13 december 2021 15:00 schreef RAVW het volgende:
[..]
omdat er altijd dingen gebeuren die niet te overzien zijn
er staat ook niet over bij 3 mm water word er gereden , maar bij 5 mm water stoppen , dat is ook aan de leiding om daar een beslissing over te nemen , kijken van af het moment
dat is gisteren toch ook gebeurd , als hij onder geel had uitgereden , dan was iedereen boos geweest omdat de afspraak was geweest dat we niet zouden eindigen onder geel
.. dus het probleem ligt dus echt bij MB.. zie ook het contact van Ham naar Toto toe ..
Dit is al een bewijs dat ze al wisten dat er een blonder gemaakt was ..
I stand corrected.quote:Op maandag 13 december 2021 14:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Euhm nee, dat is de right to review. Herziening in het Nederlands. Beroep is wat anders.
Uhm waar staat dat overriding authority dan in de tekst? Ik zie het nergens?quote:Oh ik zie genoeg aanknopingspunten hoor. Zonder volledig te willen zijn: wat betekent ‘overriding authority’, gaat dat om de interne bevoegdheidsverdeling of betekent dat dat hij naar eieren goeddunken de regels mag veranderen? Waarom hebben we dan regels? Of moeten we dat artikel zo uitleggen dat ‘de raceleider beslist in gevallen waarin het regelement niet voorziet.’.
Om maar iets te noemen.
Ik wil deze nog als gifje eigenlijkquote:Op maandag 13 december 2021 15:00 schreef mrkos het volgende:
Heeft inmiddels al iemand zijn onderschrift aangepast naar: ''No Mickey, No No Mickey, that was so not right.''?
Toch wel de quote van de dag.
De redenatie vind ik erg vreemd. Want wat er eigenlijk staat is dat het inderdaad zo is dat de SC een ronde te vroeg naar binnen is geroepen, dus Mercedes heeft een punt, maar de uitslag bepalen op wat er een ronde daarvoor aan posities was kan niet, want dan is er effectief een ronde minder gereden.quote:Op maandag 13 december 2021 14:52 schreef Perox het volgende:
[..]
Hier het officiële besluit van de stewards over de SC aantijgingen van MER. Het lijkt me niet dat je hier in hoger beroep nog iets mee kunt.
Vorige race ook al dat Toto zijn headsetje molde toen Hamilton tegen Verstappen aanreed.quote:Op maandag 13 december 2021 15:03 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik wil deze nog als gifje eigenlijk
Max mocht er samen af hè? Ik zeg het maar even. En je loopt als Mercedes ook nog het risico op een SC finish inderdaad.quote:Op maandag 13 december 2021 15:00 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of Max lewis van zich af had kunnen houden als hij buiten was gebleven en Lewis had gewisseld. Want dat was wel de angst bij MB, neem je dat risico als de kans niet gering is dat het onder de SC gaat finishen
Zo werkt dat niet in de F1. Lees de regels er maar op na. Op papier hard NIETUS roepen voor een herziening is gewoonweg niet genoeg.quote:Op maandag 13 december 2021 14:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Euhm nee, dat is de right to review. Herziening in het Nederlands. Beroep is wat anders.
Niet echt hoor, ze hadden prima samen met max naar binnen kunnen gaan de eerste keer, nu speelden ze op safe terwijl er nog van alles kon gebeuren, dus niet zo safe after allquote:Op maandag 13 december 2021 15:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Max mocht er samen af hè? Ik zeg het maar even. En je loopt als Mercedes ook nog het risico op een SC finish inderdaad.
Nee, Mercedes deed het enige redelijke en ze hadden gewoon enorme pech.
Met dat dikgedrukte beginnen ze dus:quote:Op maandag 13 december 2021 15:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De redenatie vind ik erg vreemd. Want wat er eigenlijk staat is dat het inderdaad zo is dat de SC een ronde te vroeg naar binnen is geroepen, dus Mercedes heeft een punt, maar de uitslag bepalen op wat er een ronde daarvoor aan posities was kan niet, want dan is er effectief een ronde minder gereden.
Terwijl als de SC werkelijk een ronde verder had gereden, de uitslag dus per definitie zou zijn zoals de ronde daarvoor.
Dus eigenlijk zie ik juist wel een aanknopingspunt. Als de beslissing was geweest: Masi mag dit zelf bepalen, dan hebben ze ongelijk en zou er ook geen aanknopingspunt zijn.
Ik hoop echt dat het niet alsnog wordt omgedraaid, omdat dat nogmaals een verergering zou zijn van de situatie, maar als ik deze uitspraak lees lijkt het mij evident dat Masi een foute beslissing heeft gemaakt. Die dan wellicht ook niet direct tot consequenties hoeft te leiden.
quote:That Article 15.3 allows the Race Director to control the use of the safety car, which in our
determination includes its deployment and withdrawal.
Nee nee, je bent nu in de war. Er zijn twee procedures. De right to review, dan vraag je aan dezelfde stewards om op grond van nieuw bewijs de situatie opnieuw te beoordelen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoger beroep vereist ook, bij de FIA, dat je nieuwe feiten kunt aandragen waarom de eerste beslissing onterecht was. Ik zie daar weinig opties toe.
Nee, hun rijden voorop hè, al hun naar binnen gaan dan kan Max door rijden, als ze het niet doen dan sluit het veld alweer te veel aan en verliezen ze veel meer plekken. je kunt het niet de volgende ronde alsnog doen met deze verschillen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:06 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Niet echt hoor, ze hadden prima samen met max naar binnen kunnen gaan de eerste keer, nu speelden ze op save terwijl er nog van alles kon gebeuren, dus niet zo save after all
ja kan alles doen wetende dat je auto veel sneller is.quote:Op maandag 13 december 2021 15:10 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nee, hun rijden voorop hè, al hun naar binnen gaan dan kan Max door rijden, als ze het niet doen dan sluit het veld alweer te veel aan en verliezen ze veel meer plekken. je kunt het niet de volgende ronde alsnog doen met deze verschillen.
het was go no-go in die ronde. No-go is 100% zekere pitstop van verstappen, Go is een kleinere kans.
Artikeltje 15.3. Daar baseren de stewards ook hun beslissing op dus dat is relevant. Wat ik daar als Mercedes tegen in zou brengen. “Waarom hebben we een uitgeschreven procedure als de wedstrijdleider daar zomaar van mag afwijken. Dat is niet logisch. Dit moet zo worden uitgelegd dat artikel 48.12 de bevoegdheid van de raceleider beperkt.”.quote:Op maandag 13 december 2021 15:03 schreef Perox het volgende:
[..]
I stand corrected.
[..]
Uhm waar staat dat overriding authority dan in de tekst? Ik zie het nergens?
15.3 Stelt dat Masi over de SC gaat, dus ook over wanneer hij op de baan komt en weer van de baan af gaat.
Breng daar maar iets tegenin dan?
Sir Sir Lewisquote:Op maandag 13 december 2021 15:08 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Ik dacht dat dit allang gebeurd was
Echt wel hoor. Als Hamilton naar binnen ging was Max buiten gebleven. Dat risico dat je dan onder SC finisht was te groot.quote:Op maandag 13 december 2021 15:06 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Niet echt hoor, ze hadden prima samen met max naar binnen kunnen gaan de eerste keer, nu speelden ze op safe terwijl er nog van alles kon gebeuren, dus niet zo safe after all
Maar dat laatste is momenteel niet aan de orde, Mercedes heeft, volgens mij, in beraad om de stewards om herziening te vragen. Er is, tenzij ik het gemist heb, niet gesproken over een ander orgaan, ik weet ook niet precies welk orgaan dat moet zijn?quote:Op maandag 13 december 2021 15:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee nee, je bent nu in de war. Er zijn twee procedures. De right to review, dan vraag je aan dezelfde stewards om op grond van nieuw bewijs de situatie opnieuw te beoordelen.
Dit gaat over een appeal, dan vraag je aan een hoger orgaan om de situatie opnieuw te beoordelen. Kan alleen in een beperkt aantal gevallen (kort gezegd, wanneer het niet gaat om een straf) maar vereist geen nieuw bewijs.
Alleen vragen ze dan ook geen herziening maar gaan ze in beroep.quote:Op maandag 13 december 2021 15:05 schreef Monkeyclaw het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet in de F1. Lees de regels er maar op na. Op papier hard NIETUS roepen voor een herziening is gewoonweg niet genoeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |