abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 december 2021 @ 16:04:09 #1
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_202539654
he allemaal,

De tuin moet winterklaar gemaakt worden en daarmee eigenlijk ook het tuinhuis.
Ik heb het een jaar of wat geleden overgenomen van iemand, maar die kan ik helaas niet meer om raad vragen.

Er liggen zonnepanelen op het dak en ik heb een installatie met verschillende onderdelen. 3 jaar geleden voor een verbouwinkje de boel los gehaald en niet meer terug aangesloten. Inmiddels is het toch wel fijn om wat stroom in het huisje te hebben en alles weer an te sluiten en werkbaar te krijgen.
Ik heb alle onderdelen en snoeren gemarkeerd, dus ik kan eea aansluiten. Maar, ik wil het ook gewoon snappen en kijken of er niet iets is om te verbeteren. De oude eigenaar bleek toch een redelijke knutselaar.

Oke, ik heb dus 3 zonnepanelen op het dak, een inverter, een accu en een laadregelaar. Mijn twijfel zit hem erin dat de regelaar eigenlijk voor een boot is en ik van de inverter niet de juiste handleiding kan vinden.

SPOILER: hier wat foto's van de inverter en regelaar
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heel concreet mijn vraag: los van de markeringen hoe het aangesloten was, hoe zouden jullie het aansluiten en waarom? En is het wijs om iets te vervangen?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  donderdag 9 december 2021 @ 19:04:51 #2
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_202542127
Als de accu ook 3 jaar niet gebruikt is kun je daar iig een nieuwe voor aanschaffen.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  donderdag 9 december 2021 @ 20:19:59 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_202543899
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 19:04 schreef boertie het volgende:
Als de accu ook 3 jaar niet gebruikt is kun je daar iig een nieuwe voor aanschaffen.
Is dat zo,ja? Die kan de kliko in?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  Moderator donderdag 9 december 2021 @ 20:21:43 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202543953
quote:
5s.gif Op donderdag 9 december 2021 16:04 schreef goed_volk het volgende:
he allemaal,

De tuin moet winterklaar gemaakt worden en daarmee eigenlijk ook het tuinhuis.
Ik heb het een jaar of wat geleden overgenomen van iemand, maar die kan ik helaas niet meer om raad vragen.

Er liggen zonnepanelen op het dak en ik heb een installatie met verschillende onderdelen. 3 jaar geleden voor een verbouwinkje de boel los gehaald en niet meer terug aangesloten. Inmiddels is het toch wel fijn om wat stroom in het huisje te hebben en alles weer an te sluiten en werkbaar te krijgen.
Ik heb alle onderdelen en snoeren gemarkeerd, dus ik kan eea aansluiten. Maar, ik wil het ook gewoon snappen en kijken of er niet iets is om te verbeteren. De oude eigenaar bleek toch een redelijke knutselaar.

Oke, ik heb dus 3 zonnepanelen op het dak, een inverter, een accu en een laadregelaar. Mijn twijfel zit hem erin dat de regelaar eigenlijk voor een boot is en ik van de inverter niet de juiste handleiding kan vinden.

SPOILER: hier wat foto's van de inverter en regelaar
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heel concreet mijn vraag: los van de markeringen hoe het aangesloten was, hoe zouden jullie het aansluiten en waarom? En is het wijs om iets te vervangen?
Misschien kan deze handleiding nog wat licht laten schijnen op wat beter of anders zou kunnen/moeten.

https://www.victronenergy(...)ix%20uni/ph06003.pdf

Voor de inverter kun je hier de documentatie vinden.

https://en.sunware.solar/static/reglers_pdf/InFxi90E.pdf
  vrijdag 10 december 2021 @ 18:15:23 #5
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_202556214
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 20:19 schreef goed_volk het volgende:

[..]
Is dat zo,ja? Die kan de kliko in?
Indien het een gewone loodaccu is best even inleveren bij de oudijzerboer. Dan krijg je er nog een paar centen voor. Loodaccu's vinden het niet fijn als ze niet geregeld afgetopt worden. De capaciteit holt dan heel hard achteruit.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')