abonnement Unibet Coolblue
pi_202425776
Zoals jullie weten is de huizenmarkt krap, maar heb ik een nieuwbouwproject op het oog wat een reële optie is/was. Wat het gaat worden is nagenoeg perfect, maar er is 1 ding wat erg vervelend is. Nabij de toekomstige woning zit een hoogspanningsmast en loopt een hoogspanningslijn.

In Nederland hebben we een voorzorgbeleid waarbij gemeenten aangeraden worden om geen woningen te bouwen op plekken met een veldsterkte van meer dan 0,4 microtesla. Kinderen die aan deze veldsterke (of hoger) worden blootgesteld hebben een verhoogde kans op leukemie en ergens las ik dat ook bij volwassenen een verhoogde kans op Alzheimer bestaat. De afstand waarop de veldsterkte van 0,4 microtesla wordt bereikt, is afhankelijk van het type hoogspanningslijn en de stroom door de elektriciteitsdraden. Deze afstand kan variëren tussen de 30 meter en 190 meter.

De Netkaart van het RIVM geeft aan dat bij de locatie van deze nieuwe woningen een indicatieve magneetveldzone van 105 meter zou zijn. Bij navraag bij de makelaar gaf deze aan dat de klokgetalconfiguratie van de hoogspanningslijn voor dit deel van het traject in het verleden is aangepast zodat de magneetveldzone is verkleind naar 90 meter. Hier is een bevestiging van de werkzaamheden gedeeld. Overigens geeft de makelaar aan dat door het RIVM en de overheid wordt gewerkt aan een nieuw voorzorgsbeleid. Hier wordt uitgegaan van een afstand van 50 meter tot aan de hoogspanningsmast waar de magneetveldsterkte hoger is dan 0,4 mircotesla. Dat laatste lijkt mij wel te rooskleurig om eerlijk te zijn.

Kortom, ik twijfel nog steeds enorm. De woning zelf staat op 95 meter afstand van de hoogspanningslijn en de tuin van 20 meter diep is richting de hoogspanningslijn en valt dus sowieso in de zone. Wat denken jullie? Deze ‘droomhuis’ laten gaan of alsnog doorgaan met de koop?
  woensdag 1 december 2021 @ 21:13:39 #2
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202426204
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 20:49 schreef Warrick21 het volgende:
Wat denken jullie?
Wegwezen.

Die dingen gonzen en knetteren 24/7 ...
Dum de dum
pi_202426790
Hoeveel betaal je voor je uitzicht op een hoogspanningsmast?
  woensdag 1 december 2021 @ 21:54:36 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202426868
Ik zou het niet doen, zo een huis kom je niet meer vanaf.

Of... je moet bij die hoogspanningslijn aan het kijken zijn, die ze tussen nu en een paar jaar onder de grond gaan stoppen. Dan kan het een buitenkansje zijn :P .
pi_202428068
Ik loop wel eens met de hond waar ze masten hebben staan in het veld, zo savonds maken die geen lekker geluid.
Overdag nooit echt gehoord door de weg ernaast. Staan ook huizen in de buurt, die moeten dat altijd horen snachts . Zou persoonlijk helemaal gek worden.

Weet niet of dit normaal is, of oude masten, geen idee van.

Ook qua verkoop woning nadenken hiermee.

Zou daar de komende dagen/avonden rondje lopen, kijken of je wat hoort en of het je stoort.
pi_202429527
Als iedereen hier zou zeggen "Moet je doen!", zou je er dan met een gerust hart wonen?

Het feit dat je nu al twijfelt doet mij vermoeden dat je het antwoord zelf al wel weet.
Waarom wil je dat huis kopen? Moet je weg waar je nu woont? Of wil je weg?
Indien dat laatste zou ik wachten als ik jou was. Je zult je waarschijnlijk bij ieder pijntje en kuchje af gaan vragen of het iets ernstigs is.
pi_202429737
Nooit doen, dit is nog erger dan een huis met stadsverwarming.

Waarom heb je uberhaupt naar dit huis gekeken?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202430138
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 20:49 schreef Warrick21 het volgende:
De woning zelf staat op 95 meter afstand van de hoogspanningslijn en de tuin van 20 meter diep is richting de hoogspanningslijn en valt dus sowieso in de zone. Wat denken jullie? Deze ‘droomhuis’ laten gaan of alsnog doorgaan met de koop?
Dus de worst-case afstand tot de hoogspanningsmast is 75 meter? Dat is voor mijn gevoel nog best een flink stuk. Staat er nog wat tussen de hoogspanningslijn en "jullie" tuin, of is het een open veld?

Ik heb de formules voor veldsterkte / magnetische flux niet helemaal scherp, dus ik kan niet helemaal inschatten wat de afstand doet op de veldsterkte...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 2 december 2021 @ 09:50:06 #9
74056 crew  ToT
pi_202430191
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 08:53 schreef Angelfrouk het volgende:
Als iedereen hier zou zeggen "Moet je doen!", zou je er dan met een gerust hart wonen?

Het feit dat je nu al twijfelt doet mij vermoeden dat je het antwoord zelf al wel weet.
Waarom wil je dat huis kopen? Moet je weg waar je nu woont? Of wil je weg?
Indien dat laatste zou ik wachten als ik jou was. Je zult je waarschijnlijk bij ieder pijntje en kuchje af gaan vragen of het iets ernstigs is.
Dit idd. Als het niet goed voelt, dan gewoon niet doen.
Dan kunnen mensen nog met allerlei berekeningen komen van dat het wel mee zal vallen met die leukemie en Alzheimer, maar of dat de zorgen gaat wegnemen.....
pi_202433617
Ik kan mij voorstellen dat er ergere dingen zijn die je gezondheid beïnvloeden. Zoals magnetische velden van installaties in fabrieken en straling van draadloos internet of 2g-3g-4g-5g van je telefoon en zelfs dat is minimaal.

Dan hebben we nog niet eens over wat je inademt of inneemt aan voedsel.
.
pi_202433884
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2021 13:28 schreef Fer het volgende:
Ik kan mij voorstellen dat er ergere dingen zijn die je gezondheid beïnvloeden. Zoals magnetische velden van installaties in fabrieken en straling van draadloos internet of 2g-3g-4g-5g van je telefoon en zelfs dat is minimaal.

Dan hebben we nog niet eens over wat je inademt of inneemt aan voedsel.
Je snapt hoop ik dat wat jij noemt tijdelijke situaties zijn en wat ts noemt continu aanwezig is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202433932
Met de huidige electrificering, is het ook niet ondenkbaar dat in de komende jaren de capaciteit van die leidingen vergroot gaat worden. Nu voldoet het misschien wel aan de norm, maar dan niet meer.

Voor mij is wonen onder en naast zulke kabels altijd een grote no-go.
pi_202436859
Ik zou het zeker niet doen, in eerste instantie al vanwege de gezondheidsrisico’s, maar stelt dat de huizenmarkt weer een keer inzakt dan raak je zo’n huis met geen mogelijkheid meer kwijt.
pi_202437205
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 13:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je snapt hoop ik dat wat jij noemt tijdelijke situaties zijn en wat ts noemt continu aanwezig is?
Of je nou 30 jaar in zo’n fabriek werkt of thuis onder die lijnen slaapt, je bent toch niet 24/7 thuis?
.
  Moderator donderdag 2 december 2021 @ 18:41:06 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202438039
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 13:53 schreef JanB het volgende:
Met de huidige electrificering, is het ook niet ondenkbaar dat in de komende jaren de capaciteit van die leidingen vergroot gaat worden. Nu voldoet het misschien wel aan de norm, maar dan niet meer.

Voor mij is wonen onder en naast zulke kabels altijd een grote no-go.
Paar jaar terug hebben ze hier in de buurt een hoogspanningslijn nog weer verzwaard; hebben ze huizen uitgekocht die daar in de buurt lagen omdat het inderdaad echt niet gezond blijkt te zijn.

quote:
Is wonen onder hoogspanningskabels gevaarlijk?
Volgens onderzoeken van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en het International Agency for Research on Cancer (IARC) zorgt het dichtbij een hoogspanningskabel wonen voor een verhoogd risico op ziektes als: kanker. hart- en vaatziekten enz iekten van het zenuwstelsel.

Het RIVM heeft voor alle hoogspanningslijnen berekend hoe groot de minimale afstand zou moeten zijn. Bij 380kV-lijnen is dat bijvoorbeeld 115 tot 215 meter aan weerszijden. Bij lagere voltages is die afstand kleiner.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-hoogspanningslijn
pi_202442001
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 21:49 schreef Slumlord. het volgende:
Hoeveel betaal je voor je uitzicht op een hoogspanningsmast?
Veels te veel, maar dat is alles tegenwoordig. Het gaat om een bedrag van om en nabij 700k, afhankelijk van de te kiezen extra ruwbouwopties.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 21:54 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou het niet doen, zo een huis kom je niet meer vanaf.

Of... je moet bij die hoogspanningslijn aan het kijken zijn, die ze tussen nu en een paar jaar onder de grond gaan stoppen. Dan kan het een buitenkansje zijn :P .
Nee, helaas. Daar staat niks voor op de planning.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 08:53 schreef Angelfrouk het volgende:
Als iedereen hier zou zeggen "Moet je doen!", zou je er dan met een gerust hart wonen?

Het feit dat je nu al twijfelt doet mij vermoeden dat je het antwoord zelf al wel weet.
Waarom wil je dat huis kopen? Moet je weg waar je nu woont? Of wil je weg?
Indien dat laatste zou ik wachten als ik jou was. Je zult je waarschijnlijk bij ieder pijntje en kuchje af gaan vragen of het iets ernstigs is.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 09:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nooit doen, dit is nog erger dan een huis met stadsverwarming.

Waarom heb je uberhaupt naar dit huis gekeken?
Ja goed punt. Ik zou dan nog steeds niet zo’n fijn gevoel erbij hebben. Waarom hiernaar gekeken? De markt voor bestaande bouw is haast niet te doen. Dus dit was een nieuwbouwproject met aanzienlijk meer vierkante meter aan perceel dan gebruikelijk (bijna 600m2). Zelf besefte ik me niet dat een hoogspanningslijn in de buurt liep en de potentiele gezondheidsrisico’s, tot dat iemand mij daarop wees.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 09:43 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]
Dus de worst-case afstand tot de hoogspanningsmast is 75 meter? Dat is voor mijn gevoel nog best een flink stuk. Staat er nog wat tussen de hoogspanningslijn en "jullie" tuin, of is het een open veld?

Ik heb de formules voor veldsterkte / magnetische flux niet helemaal scherp, dus ik kan niet helemaal inschatten wat de afstand doet op de veldsterkte...
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 13:53 schreef JanB het volgende:
Met de huidige electrificering, is het ook niet ondenkbaar dat in de komende jaren de capaciteit van die leidingen vergroot gaat worden. Nu voldoet het misschien wel aan de norm, maar dan niet meer.

Voor mij is wonen onder en naast zulke kabels altijd een grote no-go.
Een heel klein ‘dijkje’. Tennet, de beheerder van deze masten in Nederland, geeft aan dat minimaal vanaf 100-115 meter de microtesla onder de 0,4 komt. In dit specifieke geval zou de ‘klokgetalconfiguratie’ zijn aangepast om de magneetveldzone verder te beperken.

Kanttekening is wel, inderdaad na verdere onderzoek kan de capaciteit van de leidingen worden verhoogd.


Bron: Wonen nabij hoogspanning - Elektrische en magnetische velden

Al om al, wordt het gewoon de woning laten gaan. Jammer, want vooral in zo’n markt dat alles op slot zit, was dit een ideale uitkomst met vrijwel alles perfect. We blijven geduld hebben en verder kijken :)
pi_202442039
700k voor uitzicht op een hoogspanningsmast :')

Als de markt klapt en het is bv. 500k waard kun je heel veel wat leukers kopen dan een woning met uitzicht op een hoogspanningsmast. Goed dat je het laat liggen.
  donderdag 2 december 2021 @ 22:18:00 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202442291
:o 7ton voor een huis in zo een omgeving...

Doet mij denken aan deze wijk:
https://maps.app.goo.gl/BqfuWroVmK5EbbaN9

Ben daar niet heel ver weg (ver weg genoeg ;) ) opgegroeid. Blijf het bizarre wijk vinden.
  donderdag 2 december 2021 @ 22:55:03 #19
490928 peter2020
zonder strijd geen overwinning
pi_202442949
Niet doen, NOOIT
1. Gezondheid zoals je zelf aangeeft wat overigens ook is bewezen
2. Feit dat je nu al twijfelt en nog een keer nee
3. Onverkoopbaar
4. Die dingen maken lawaai, nieuw of oud met weersinvloeden maken ze lawaai
5. Vraag 10 mensen in je familie en ze zullen elk nee zeggen…. Gok ik.
pi_202644964
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2021 22:18 schreef bleiblei het volgende:
:o 7ton voor een huis in zo een omgeving...

Doet mij denken aan deze wijk:
https://maps.app.goo.gl/BqfuWroVmK5EbbaN9

Ben daar niet heel ver weg (ver weg genoeg ;) ) opgegroeid. Blijf het bizarre wijk vinden.
Anders deze wel....
https://www.google.com/ma(...).2013757!4d5.3681244

En vergis je niet, dat pand direct onder die hoogspanningskabels is een scoutinggebouw waar ook een BSO in zit....
Ik snap er werkelijk geen ruk van dat dat mag of kan of dat iemand zijn kinderen daar naartoe laat gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202645032
Hoever ben je inmiddels met je besluitvorming TS?
Definitief besloten het niet te doen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202704223
Dit is een steenworp bij mij vandaan, de eerste boer en boerin die daar gewoond en gewerkt hebben zijn beide gezond stokoud geworden.


Alhoewel ik zelf er alsnog niet echt zou willen wonen.
  zondag 19 december 2021 @ 16:42:33 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202704373
Ben opgegroeid naast een hoogspanningsmast, zie er geen probleem in.
  zondag 19 december 2021 @ 16:43:01 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202704387
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 22:55 schreef peter2020 het volgende:
Niet doen, NOOIT
1. Gezondheid zoals je zelf aangeeft wat overigens ook is bewezen

Bron?
pi_202705453
Wel doen, iedereen maakt gebruik van electra. Jij bent ook een van de redenen dat die dingen er staan. Hypocriet. Wel de lusten niet de lasten.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zondag 19 december 2021 @ 17:41:53 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202705614
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2021 17:35 schreef spierbal het volgende:
Wel doen, iedereen maakt gebruik van electra. Jij bent ook een van de redenen dat die dingen er staan. Hypocriet. Wel de lusten niet de lasten.
Iedereen maakt ook gebruik van de vuilstort, dat wil niet zeggen dat je ernaast wilt wonen.
Daarbij is al aangetoond dat het gevaarlijk kan zijn, vooral voor kinderen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 19 december 2021 @ 18:19:17 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202706448
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 17:41 schreef Leandra het volgende:

Daarbij is al aangetoond dat het gevaarlijk kan zijn, vooral voor kinderen.
bron?
  zondag 19 december 2021 @ 18:19:37 #28
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202706456
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 09:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nooit doen, dit is nog erger dan een huis met stadsverwarming.

Waarom heb je uberhaupt naar dit huis gekeken?
Stadsverwarming is inderdaad k**, want het is erg duur. Ik zit er helaas al 25 jaar aan vast (2 huizen waar ik erg graag wilde wonen na elkaar).

Maar dat heeft verder weinig te maken met de eventuele (al dan niet bestaande) gezondheidsnadelen waar TS mee zit..

En je post wordt nog geplust ook.. :|W

[ Bericht 4% gewijzigd door Whiskers2009 op 19-12-2021 18:24:56 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202897658
De laatste keer dat ik me in deze materie verdiept heb, voor dit forum, was de conclusie dat er geen enkel bewijs is voor een relatie tussen gezondheid en hoogspanning. Ik kan de uitspraken van het RIVM dan ook niet helemaal plaatsen. Of er moet in drie jaar tijd, want zo lang geleden was dat, iets volledig veranderd zijn.

Het probleem met dit soort zaken is dat het vrij eenvoudig is om aan te tonen of iets wel voor schade aan de gezondheid zorgt, maar dat het verschrikkelijk lastig is om aan te tonen of iets niet voor schade zorgt. Hetzelfde geldt voor 5G. Zo is het gemakkelijk om aan te tonen dat roken en cocaïne slecht voor je zijn, maar kunnen we nog steeds niet bewijzen dat een mobiele telefoon kanker kan veroorzaken.

In de literatuur is er inderdaad bewijs te vinden dat er bijvoorbeeld meer kans is op leukemie, maar als die onderzoeken worden gecorrigeerd voor bijvoorbeeld levensstijl (meer arme mensen die bij een hoogspanningsmast wonen), dan blijkt er geen verhoogde kans te zijn.

95 meter is nogal een afstand. De invloed van zo'n veld neemt af met het kwadraat van de afstand, als ik de formules goed in m'n hoofd heb zitten, dus op 95 meter is de invloed bijna 100 keer kleiner dan op 10 meter afstand.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lyrebird op 29-12-2021 15:21:19 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 29 december 2021 @ 16:04:12 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202899022
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2021 18:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Stadsverwarming is inderdaad k**, want het is erg duur. Ik zit er helaas al 25 jaar aan vast (2 huizen waar ik erg graag wilde wonen na elkaar).

Maar dat heeft verder weinig te maken met de eventuele (al dan niet bestaande) gezondheidsnadelen waar TS mee zit..

En je post wordt nog geplust ook.. :|W
Hell yes dat zijn post geplust wordt, dit is idd beroerder dan stadsverwarming, maar dat is voor mij, en waarschijnlijk voor @sjorsie1982 ook, al een dikke no-go als het om het kopen van een huis zou gaan.

Ik wil niet eens een huis met hoogspanningskabels in zicht, ook niet als ik een kilometer ver kan kijken, idem voor stadsverwarming overigens, gewoon niet, en al helemaal niet als ik in het segment koop waar TS in koopt.
Je gaat toch geen 7 tot 8 ton uitgeven aan een huis met allerlei mitsen en maren? Het is immers niet het segment waarin je amper keuze hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202929536
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 22:04 schreef Warrick21 het volgende:

[..]
Veels te veel, maar dat is alles tegenwoordig. Het gaat om een bedrag van om en nabij 700k, afhankelijk van de te kiezen extra ruwbouwopties.
[..]
Nee, helaas. Daar staat niks voor op de planning.
[..]
[..]
Ja goed punt. Ik zou dan nog steeds niet zo’n fijn gevoel erbij hebben. Waarom hiernaar gekeken? De markt voor bestaande bouw is haast niet te doen. Dus dit was een nieuwbouwproject met aanzienlijk meer vierkante meter aan perceel dan gebruikelijk (bijna 600m2). Zelf besefte ik me niet dat een hoogspanningslijn in de buurt liep en de potentiele gezondheidsrisico’s, tot dat iemand mij daarop wees.
[..]
[..]
Een heel klein ‘dijkje’. Tennet, de beheerder van deze masten in Nederland, geeft aan dat minimaal vanaf 100-115 meter de microtesla onder de 0,4 komt. In dit specifieke geval zou de ‘klokgetalconfiguratie’ zijn aangepast om de magneetveldzone verder te beperken.

Kanttekening is wel, inderdaad na verdere onderzoek kan de capaciteit van de leidingen worden verhoogd.

[ afbeelding ]
Bron: Wonen nabij hoogspanning - Elektrische en magnetische velden

Al om al, wordt het gewoon de woning laten gaan. Jammer, want vooral in zo’n markt dat alles op slot zit, was dit een ideale uitkomst met vrijwel alles perfect. We blijven geduld hebben en verder kijken :)
Gewoon doen, tenzij het uitzicht niet te pruimen is. Ik werk ind e hoogspanning (sta regelmatig op 2 - 3 meter naast 150kV kabels) en heb ook met TenneT samengewerkt. Echt, vergeleken met andere risico's (verkeer, milieu, fijn stof), zou ik er geen enkel probleem mee hebben.

Een huis op 600m2 is ook een buitenkans; vrijstaand neem ik aan??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202929606
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 16:04 schreef Leandra het volgende:
Je gaat toch geen 7 tot 8 ton uitgeven aan een huis met allerlei mitsen en maren? Het is immers niet het segment waarin je amper keuze hebt.
In die prijscategorie schijnt 2 ton overbeiden al voor te komen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 30 december 2021 @ 16:01:11 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202929665
quote:
11s.gif Op zondag 19 december 2021 16:35 schreef Watuntrik het volgende:
Dit is een steenworp bij mij vandaan, de eerste boer en boerin die daar gewoond en gewerkt hebben zijn beide gezond stokoud geworden.
[ afbeelding ]

Alhoewel ik zelf er alsnog niet echt zou willen wonen.
Ja, dus?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202929669
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 15:13 schreef Lyrebird het volgende:
De laatste keer dat ik me in deze materie verdiept heb, voor dit forum, was de conclusie dat er geen enkel bewijs is voor een relatie tussen gezondheid en hoogspanning. Ik kan de uitspraken van het RIVM dan ook niet helemaal plaatsen. Of er moet in drie jaar tijd, want zo lang geleden was dat, iets volledig veranderd zijn.

Het probleem met dit soort zaken is dat het vrij eenvoudig is om aan te tonen of iets wel voor schade aan de gezondheid zorgt, maar dat het verschrikkelijk lastig is om aan te tonen of iets niet voor schade zorgt. Hetzelfde geldt voor 5G. Zo is het gemakkelijk om aan te tonen dat roken en cocaïne slecht voor je zijn, maar kunnen we nog steeds niet bewijzen dat een mobiele telefoon kanker kan veroorzaken.

In de literatuur is er inderdaad bewijs te vinden dat er bijvoorbeeld meer kans is op leukemie, maar als die onderzoeken worden gecorrigeerd voor bijvoorbeeld levensstijl (meer arme mensen die bij een hoogspanningsmast wonen), dan blijkt er geen verhoogde kans te zijn.

95 meter is nogal een afstand. De invloed van zo'n veld neemt af met het kwadraat van de afstand, als ik de formules goed in m'n hoofd heb zitten, dus op 95 meter is de invloed bijna 100 keer kleiner dan op 10 meter afstand.
Klopt allemaal. Magnetisch veld daalt met het kwadraat van de afstand. Overigens snap ik niet dat er zoveel aandacht aan het voltage wordt gegeven; de stroomsterkte bepaalt de sterkte van het magnetische veld .

Ik heb op de kerncentrale Dodewaard gewerkt en een studie gelezen dat werkers (op de vele kerncentrales) gemiddeld gezonder waren en minder maligniteiten ontwikkelden. Iemand opperde dat dat doro de gammastraling op de centrale kwam.

Bleek in werkelijkheid door het relatieve hogere opleidingsniveau te komen: minder roken en zuipen, meer sport en i.h.a. meer aandacht voor de gezondheid: minder gevallen van kwaadaardige tumoren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')