abonnement Unibet Coolblue
pi_202418112
quote:
BRUSSEL - Een poging om kerst te verbannen uit het taalgebruik van EU-ambtenaren heeft voor een enorme rel gezorgd. Vanwege de commotie heeft de Maltese eurocommissaris Helena Dalli (Gelijkheid) haar omstreden handleiding voor ’inclusief taalgebruik’ teruggetrokken.

Het tientallen pagina’s tellende document, eind oktober nog vol trots gepresenteerd door Dalli met een foto op Twitter, beschikt over allerlei richtlijnen om vooral niemand voor het hoofd te stoten.

Om de toch al saaie taal van EU-bureaucraten genderneutraal te maken waarschuwt men bijvoorbeeld om niet langer ’dames en heren’ te gebruiken. Maar ook Engelse woorden als chairman en man-made zouden moeten worden vermeden.

Christelijke termen
De meeste ophef is ontstaan over het verbannen van christelijke termen. EU-ambtenaren zouden het moeten nalaten om te vragen naar doopnamen én zelfs de kerstgroet zou uit het rijtje gebruikelijke beleefdheden moeten worden geschrapt. De richtlijn adviseert om het te hebben over the holiday season.

Vooral in het katholieke Italië is het document ingeslagen als een bom. Verschillende prominente rechtse politici hebben woedend gereageerd. Zelfs het Vaticaan heeft bij monde van kardinaal-staatssecretaris Pietro Parolin zorgen geuit: „Ik geloof dat de zorg om alle discriminatie uit te bannen terecht is. Naar mijn mening is dit echter niet de manier om dit doel te bereiken.”

Eurocommissaris Dalli, duidelijk geschrokken van de commotie, laat weten dat ze gaat kijken naar de zorgen. In een verklaring erkent ze dat het document in de huidige vorm onvoldoende geschikt is en niet voldoet aan de normen van de Europese Commissie. „Er is duidelijk meer werk voor nodig. Daarom trek ik het document terug om er verder aan te werken.”
Bron.

Jammer dat dit niet doorgevoerd wordt want kerst is een racistisch en beledigend feest voor mensen van een ander cultuur en geloof. Het zou per direct bij wet verboden moeten worden en helaas is dat nog steeds niet gebeurd.

Ik weet niet of jullie het allemaal snappen maar een mulitculturele samenleving betekend niets anders dan dat jullie je westerse cultuur, normen&waarden, geloof en feesten opzij moeten zetten voor niet-westerse cultuur, normen&waarden en feestdagen. Zo zal racisme de wereld uitgeholpen worden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_202418136
Ik ben tegen racisme.
pi_202418155
Mevrouw Dalli gaat er weer naar kijken, beter pakt zij haar koffer in en gaat zij op zoek naar een functie elders.
  woensdag 1 december 2021 @ 13:03:32 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202418199
Het schrappen van de kerstgroet komt eerder voort uit de ontkerkelijking van Europa en de aanwezigheid van steeds meer atheisten dan uit het toenemend aantal moslims, maar goed. Devoot Christen @HSG hangt er blijkbaar erg aan dat hij gefeliciteerd wordt met het zelfverzonnen geboortejubileum van de zoon van zijn God.
We have always been at war with Eastasia.
pi_202418264
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:01 schreef ootjekatootje het volgende:
Mevrouw Dalli gaat er weer naar kijken, beter pakt zij haar koffer in en gaat zij op zoek naar een functie elders.
Mevrouw Dalli heeft er vermoedelijk geen actieve herinnering meer aan
  woensdag 1 december 2021 @ 13:08:31 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_202418270
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:03 schreef -XOR- het volgende:
Het schrappen van de kerstgroet komt eerder voort uit de ontkerkelijking van Europa en de aanwezigheid van steeds meer atheisten dan uit het toenemend aantal moslims, maar goed. Devoot Christen @:HSG hangt er blijkbaar erg aan dat hij gefeliciteerd wordt met de geboorte van de zoon van zijn God.
Ik denk dat het religieuze aspect bij heel veel mensen helemaal niet meer speelt. Dat kerstmis meer als iets cultureels, dan iets religieus gezien wordt.

Alsof agnosten en atheïsten geen kerstboom hebben, of niet aan kadootjes doen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 1 december 2021 @ 13:10:45 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202418298
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:08 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik denk dat het religieuze aspect bij heel veel mensen helemaal niet meer speelt. Dat kerstmis meer als iets cultureels, dan iets religieus gezien wordt.

Alsof agnosten en atheïsten geen kerstboom hebben, of niet aan kadootjes doen.
Christenen walgen van cadeautjes met kerst en zelfs versierde kerstbomen zijn in conservatievere protestantse kringen echt een gruwel. Het feit dat Nederland steeds meer kerst als cadeaufeest ipv sinterklaas ging vieren totdat sint opeens cultuurgoed was kan echt gezien worden in het licht van de ontkerstening van Nederland.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 1 december 2021 @ 13:11:50 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_202418314
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Christenen walgen van cadeautjes met kerst en zelfs versierde kerstbomen zijn in conservatievere protestantse kringen echt een gruwel.
Kwaad met kwaad bestrijden })
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_202418323
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Christenen walgen van cadeautjes met kerst en zelfs versierde kerstbomen zijn in conservatievere protestantse kringen echt een gruwel.
Daarentegen hangen ze de hele hut vol met kerstkransen.
pi_202418344
Waarom gebruiken jullie niet de woke naam voor kerst? Winterfeest.
  woensdag 1 december 2021 @ 13:13:53 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_202418348
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Christenen walgen van cadeautjes met kerst en zelfs versierde kerstbomen zijn in conservatievere protestantse kringen echt een gruwel. Het feit dat Nederland steeds meer kerst als cadeaufeest ipv sinterklaas ging vieren totdat sint opeens cultuurgoed was kan echt gezien worden in het licht van de ontkerstening van Nederland.
Het is natuurlijk een gekaapt Midwinterfeest. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 1 december 2021 @ 13:16:54 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_202418386
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:13 schreef ootjekatootje het volgende:
Waarom gebruiken jullie niet de woke naam voor kerst? Winterfeest.
Ja, onze oude Germaanse tradities worden ondergesneeuwd met gristelijke nieuwigheden. Ik stel voor om de oude gebruiken in ere te herstellen en het Vaticaan aan te klagen wegens cultural appropriation.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 1 december 2021 @ 13:22:05 #13
3542 Gia
User under construction
pi_202418453
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:13 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het is natuurlijk een gekaapt Midwinterfeest. ;)
Wat maakt dat uit? Elk geloof is ontstaan uit overleveringen en vaak in tijden van nood en angst.
Ik ben blij dat het niet allemaal meer zo achterlijk streng is als vroeger. Mijn moeder moest nog knielen op een zandpad als ze Mijnheer Pastoor tegen kwam. En nee, niet voor onchristelijke handelingen!! Maar uit eerbied.

Naar de kerk gaan is fijn voor degenen die daar behoefte aan hebben. Wil je thuis bidden of Kerst vieren als gezin, dan is dat ook prima. Doe je er cadeautjes bij, gezellig onder de kerstboom, who cares. Kan gelukkig allemaal tegenwoordig. En wat mij betreft blijven ze van onze feesten af, ook al zijn ze gemoderniseerd.

Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, moet gewoon allemaal blijven. Als andere religieuzen ook vrij willen op hun feestdagen, dan moet daar een mouw aangepast worden, maar niet de ene dag inruilen voor een andere.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 1 december 2021 @ 13:23:40 #14
74056 crew  ToT
pi_202418485
Ik ben voor het verdwijnen van ouderwetse geloofsstromingen, maar dan door middel van educatie en niet door opgelegde deugregeltjes; dan is het slechts een kwestie van tijd voor er uitzonderingen gemaakt gaan worden voor bepaalde geloven en dan ben je nog verder van huis.
pi_202418531
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat maakt dat uit? Elk geloof is ontstaan uit overleveringen en vaak in tijden van nood en angst.
Ik ben blij dat het niet allemaal meer zo achterlijk streng is als vroeger. Mijn moeder moest nog knielen op een zandpad als ze Mijnheer Pastoor tegen kwam. En nee, niet voor onchristelijke handelingen!! Maar uit eerbied.

Naar de kerk gaan is fijn voor degenen die daar behoefte aan hebben. Wil je thuis bidden of Kerst vieren als gezin, dan is dat ook prima. Doe je er cadeautjes bij, gezellig onder de kerstboom, who cares. Kan gelukkig allemaal tegenwoordig. En wat mij betreft blijven ze van onze feesten af, ook al zijn ze gemoderniseerd.

Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, moet gewoon allemaal blijven. Als andere religieuzen ook vrij willen op hun feestdagen, dan moet daar een mouw aangepast worden, maar niet de ene dag inruilen voor een andere.
Een beetje minder scheitlollige kerstreclames op tv zal wel fijn zijn.
  woensdag 1 december 2021 @ 13:41:19 #16
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_202418701
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:03 schreef -XOR- het volgende:
Het schrappen van de kerstgroet komt eerder voort uit de ontkerkelijking van Europa en de aanwezigheid van steeds meer atheisten dan uit het toenemend aantal moslims, maar goed. Devoot Christen @:HSG hangt er blijkbaar erg aan dat hij gefeliciteerd wordt met het zelfverzonnen geboortejubileum van de zoon van zijn God.
Nee, dit is onderdeel van een bredere tendens om de aanwezige cultuur in de Europese landen te verdunnen.

Want 1 Europa moet er komen en dat is lastig als diens burgers allemaal een andere culturele identiteit hebben. Daarom; zo veel mogelijk de volken vermengen (ook met volk van buiten) waardoor nationale identiteit verwatert.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 1 december 2021 @ 13:42:07 #17
3542 Gia
User under construction
pi_202418715
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:26 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Een beetje minder scheitlollige kerstreclames op tv zal wel fijn zijn.
Dat kun je zeggen van reclames in zijn algemeenheid. Nu ook die met 'piet op het dak'.

Reclames houden wel het luister- en kijkgeld binnen de perken.
Ik neem programma's op de commerciele zenders dan ook vaak op, zodat ik de reclames door kan spoelen.
pi_202418760
Er wonen inmiddels meer Moslims dan christenen in Europa. Vreemd dat die mevrouw zo hard wordt aangepakt.
pi_202418779
Ik snap sowieso niet waarom niet-christenen kerst vieren. Je gaat toch ook geen suikerfeest vieren, waarom christelijke feesten wel vieren?
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_202419075
Eigenlijk ben ik er ook wel een voorstander van dat er een duidelijke scheiding tussen Kerk en Staat bestaat en dus bv de overheid zo min mogelijk zich actief bezighoud met religieuze gebruiken,
en dat zeker niet zelf moet gaan 'meevieren' of 'uitdragen'Ä

En bv is volgens mij een juist principe dat bv representanten van de overheid niet gelijktijdig zich presenteren als vertegenwoordigers van een bepaalde religieuze overtuiging:
dat betekent dus dat ze geen zeer zichtbare persoonlijke tekens moeten dragen, geen kruisbeelden maar evenmin hoofddoekjes

Het idee dat het Vaticaan hier de EU gaat voorschrijven wat te doen vind ik bv helemaal geen prettige gedachte.

Prima als mensen op individueel niveau bepaalde religieuze feesten willen vieren, maar de overheid moet daaraan zelf niet actief mee gaan doen en dat aktief gaan 'meevieren'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_202419208
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:01 schreef ootjekatootje het volgende:
Mevrouw Dalli gaat er weer naar kijken, beter pakt zij haar koffer in en gaat zij op zoek naar een functie elders.
Zeker, iemand die een keer een foutje maakt op haar werk moeten we direct cancellen.
pi_202419254
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 14:27 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Zeker, iemand die een keer een foutje maakt op haar werk moeten we direct cancellen.
Foutje?

Ze schrijft zelf een debiel rapport over het cancellen van Europese normen en waarden.
  woensdag 1 december 2021 @ 14:38:06 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202419347
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 12:58 schreef HSG het volgende:

[..]
Bron.

Jammer dat dit niet doorgevoerd wordt want kerst is een racistisch en beledigend feest voor mensen van een ander cultuur en geloof. Het zou per direct bij wet verboden moeten worden en helaas is dat nog steeds niet gebeurd.

Ik weet niet of jullie het allemaal snappen maar een mulitculturele samenleving betekend niets anders dan dat jullie je westerse cultuur, normen&waarden, geloof en feesten opzij moeten zetten voor niet-westerse cultuur, normen&waarden en feestdagen. Zo zal racisme de wereld uitgeholpen worden.
Nu krabbelen ze nog terug, maar ze laten wel zien waar ze stiekem alvast aan denken. Gelukkig is in 2040 de islam de baas in West-Europa. Die zijn positiver over het Christendom dan de EU.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 1 december 2021 @ 14:40:40 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202419373
De EU is gewoon een instrument van het Kwaad om het Christendom te vernietigen. Net als D66
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 1 december 2021 @ 14:43:05 #25
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202419407
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:01 schreef ootjekatootje het volgende:
Mevrouw Dalli gaat er weer naar kijken, beter pakt zij haar koffer in en gaat zij op zoek naar een functie elders.
Voor al die eurocommissarissen geldt toch al dat het hun functie elders is? Zoals onze uitgerangeerde Frans Timmermans bijv.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_202419413
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 14:31 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Foutje?

Ze schrijft zelf een debiel rapport over het cancellen van Europese normen en waarden.
Oh? Daar lees ik niks over in de OP. Heb je daar een bron van?
pi_202419426
Met veel van dit soort dingen geldt ook dat het pas de aandacht trekt wanneer je het expliciet maakt.

Kijk bijvoorbeeld naar de NS: het aanspreken met 'beste reizigers' in plaats van 'dames en heren'. Ik denk dat het negen van de tien mensen niet zou zijn opgevallen als dat geruisloos was ingevoerd. Pas als je er een persbericht aan wijdt leidt het tot OPHEF.

Zo kan ik me ook niet voorstellen dat mensen zich er echt aan storen (of het zelfs opvalt) als iemand 'have a happy holiday season' zegt in plaats van 'merry christmas'. Het gaat niet om de inhoud, het gaat er om dat mensen direct in de weerstand schieten als ze het gevoel hebben dat ze iets opgelegd krijgen. En daarbij maakt het weinig uit wát het is dat ze opgelegd krijgen - kijk bijv. ook naar de weerstand tegen covid-maatregelen. Veel van de weerstand gaat niet om de inhoud, maar komt vooral neer op: oh, bepaal jij dat?!

pi_202419485
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 12:58 schreef HSG het volgende:

Ik weet niet of jullie het allemaal snappen maar een mulitculturele samenleving betekend niets anders dan dat jullie je westerse cultuur, normen&waarden, geloof en feesten opzij moeten zetten voor niet-westerse cultuur, normen&waarden en feestdagen. Zo zal racisme de wereld uitgeholpen worden.
Racisme zal de wereld uit zijn als we allemaal evenveel respect tonen naar elkaars gebruiken en hoe we er uit zien. Niet om het ene te vervangen (want dat is opzij zetten) voor het andere. Balans zoeken in wat de één ziet in overlast en de ander als een cultureel erfgoed of gebruik. Kerkklokken zijn soms net zo irritant als de luidspreker van een moskee of een technofeest van de buren. Neemt niet weg dat het allemaal evenveel tolerantie verdient.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_202419524
Tja dat soort wereldvreemde vrouwen op deze posities. Waarschijnlijk ook weer een excuus truus van de lokale d66
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  woensdag 1 december 2021 @ 14:54:45 #30
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_202419542
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 13:45 schreef Aadil het volgende:
Er wonen inmiddels meer Moslims dan christenen in Europa. Vreemd dat die mevrouw zo hard wordt aangepakt.
Dat wordt nog een spagaat dan voor de deugers wanneer de moslims in de meerderheid zijn dat zij om inclusief te zijn zich moeten gaan aanpassen aan de oorspronkelijke Europeanen met een westerse cultuur. Wat een tijd, clownswereld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')