abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 november 2021 @ 21:19:11 #226
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_202411745
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wat snap je niet aan kosten lock down >> kosten IC personeel.
Kom maar met de cijfers.. in de meeste sectoren gaat het gewoon meer dan goed.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_202411764
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:12 schreef chratnox het volgende:

[..]
Oh eens. Jammer genoeg zijn bijna alle opties tot referenda vakkundig de vernieling in gewerkt, want dit had er wat mij betreft wel één geweest.
Ja. Want ik zie het over een paar maandjes nog wel komen tot een clash tussen mensen die maatregelen willen handhaven versus mensen die terug richting het oude normaal willen. Zie daar maar eens uit te komen als overheid, je kan het nooit goed doen.
pi_202411769
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Moet die wel geëxploiteerd worden met zorg personeel en een patiënt op bed etc etc, daarnaast zijn marginale kosten iets anders dan gemiddelde kosten.

Cq je vergelijking vangt enorm bot.

En een patiënt verdwijnt ook niet zomaar. Doen alsof die niet bestaat is ook maar vreemd. Ergens gaten laten vallen is het probleem ergens anders laten vallen.
Die 1 miljoen per bed per jaar was inclusief personeel en dat soort zaken. Binnen de ~80 miljard per jaar voor de zorg is er echt wel 100 miljoen te vinden die gepakt kan worden zonder dat het ergens pijn oplevert.

Overigens, ik ben het met je punt eens hè, ik vind dat de (IC) zorg uitgebreid moet worden om de toegenomen zorgdruk langdurig op te lossen.
  dinsdag 30 november 2021 @ 21:21:01 #229
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_202411782
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zijn dan ook alle specifieke maatregelen tegen ongevaccineerden weg? Gezien zij dan ook antistoffen hebben? Of waarom niet?
Ik neem aan van wel ja. Vandaar dat geef het nog één winter om enigsinds gecontroleerd rond te gaan en die Duitser kan best gelijk krijgen.
pi_202411810
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:21 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ik neem aan van wel ja. Vandaar dat geef het nog één winter om enigsinds gecontroleerd rond te gaan en die Duitser kan best gelijk krijgen.
Ligt daar dan ook je grens? Alleen nog discrimineren tm nieuw jaar? Daarna alle discriminatie klaar?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 30 november 2021 @ 21:22:56 #231
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_202411815
Achteraf gezien had WHO trouwens wel gelijk. Heel veel mensen vonden het raar dat WHO bleef roepen dat men er niet zou zijn met alleen vaccineren, terwijl de overheden het bijna als een gegarandeerde uitweg bleven presenteren.
pi_202411833
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:18 schreef chratnox het volgende:

[..]
Of voor herstelbewijzen PCR tests met lagere cycli doen? @:ipa84 dan vind je toch minder snel dood virus?
Met herstel bewijs wel maar zonder weer niet want dan mis je weer pre-symptomatische mensen. Maar dan moet je daar weer een heel systeem voor ontwikkelen wat je ook niet zomaar doet.
pi_202411834
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hij heeft in zoverre wel een punt dat dat hele platte rendementsdenken ons überhaupt in deze situatie gestort heeft. Daarom is dat vingertjewijzen naar boomers ook zo hypocriet; dat hele liberale denken is pas iets van de jaren '90, en heeft een hoge vlucht genomen daarna. En ook onder die oh zo arme jonge generatie is stemmen op partijen als VVD en D66 schering en inslag.

Vakbonden? Solidariteit? Maatschappelijke cohesie? Vieze woorden sinds de glorieuze neoliberale revolutie.
Ik ben het vaak met je oneens maar hier heb je denk ik een punt.

Er wordt in Nederland doorgaans veel gekotst op het christendom, maar de kerk bewaakte wel op een bepaalde manier de moraal/normen en waarden in de samenleving. De kerken liepen leeg en in plaats van gemeenschapszin en omzien naar elkaar kwamen egoïsme en eigenpijperij. Het resultaat daarvan zien we hier.
pi_202411841
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:22 schreef Evenstar het volgende:
Achteraf gezien had WHO trouwens wel gelijk. Heel veel mensen vonden het raar dat WHO bleef roepen dat men er niet zou zijn met alleen vaccineren, terwijl de overheden het bijna als een gegarandeerde uitweg bleven presenteren.
Ik denk dat dat niet geaccepteerd zou worden door mensen, dat dan de compliance op de maatregelen keihard onderuit zou zijn gegaan. Een beetje als "als vaccineren niet de oplossing is, waarom zou ik het dan doen?"
pi_202411855
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:20 schreef chratnox het volgende:

[..]
Die 1 miljoen per bed per jaar was inclusief personeel en dat soort zaken. Binnen de ~80 miljard per jaar voor de zorg is er echt wel 100 miljoen te vinden die gepakt kan worden zonder dat het ergens pijn oplevert.

Overigens, ik ben het met je punt eens hè, ik vind dat de (IC) zorg uitgebreid moet worden om de toegenomen zorgdruk langdurig op te lossen.
Mja men ziet mij hier als aanvallend denk ik soms....

Maar het gaat voor een groot deel om flexibiliteit. Die kosten zijn een fractie van 1:1 doortrekken.

En we praten nu over Covid. Iets meer dan 100 jaar terug hadden we iets dat tientallen factoren erger was. Omgerekend naar QALY's misschien wel honderden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 30 november 2021 @ 21:27:16 #237
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_202411878
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:20 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar daar zit wel een probleem... ook het hoger management in de zorg faalt al jaren lang. Daar mag ook best wel eens naar gekeken worden.

Als ik kijk wat er allemaal wordt uitgegeven wordt bij de toko waar mijn vrouw werkt; wat niets te maken heeft met het welzijn van de patiënten eerder andersom...
  dinsdag 30 november 2021 @ 21:28:57 #238
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_202411891
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ligt daar dan ook je grens? Alleen nog discrimineren tm nieuw jaar? Daarna alle discriminatie klaar?
Ja ik denk het wel ja. Misschien dat een mutatie dat nog kan veranderen..
pi_202411895
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mja men ziet mij hier als aanvallend denk ik soms....

Maar het gaat voor een groot deel om flexibiliteit. Die kosten zijn een fractie van 1:1 doortrekken.

En we praten nu over Covid. Iets meer dan 100 jaar terug hadden we iets dat tientallen factoren erger was. Omgerekend naar QALY's misschien wel honderden.
Ik denk dat je daar de kern van het 'probleem' hebt. In de zorg wordt eigenlijk alleen gerekend met QALY's als 't gaat over kosten. Dus, hoeveel QALY kost het als ik het niet doe, hoeveel levert het op als je het wel doet. Één QALY hangt een bedrag aan.

De introductie van Covid heeft dat systeem compleet op zijn kop gegooid, een levensjaar was ineens 10x zoveel waard. Ik denk persoonlijk (grotendeels) terecht, maar het zorgt er wel voor dat de discussie wat we als samenleving willen laten om deze toegenomen kosten te betalen.

Voor mij persoonlijk is gezondheid één van de grootste en belangrijkste waardes die er zijn. Ik heb een tijd in de VS gewoond en ben het dus gewend dat er een gigantisch bedrag per maand naar zorg gaat, wat dat betreft hebben we het in Nederland met de zorg echt ontzettend goed.

Alleen, de zorg in Nederland is ingericht op kwaliteit, niet op kwantiteit. Met de komende vergrijzing zullen er sowieso flinke veranderingen/verbeteringen plaats moeten vinden in de zorg, ik denk dat Covid dat wel 's in een stroomversnelling kan brengen.
  dinsdag 30 november 2021 @ 21:29:35 #240
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_202411898
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:13 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ik verwacht dat het gaat zijn zoals die Duitse minister zei. Volgend jaar is iedereen of gevaccineerd, genezen ("natuurlijke immuniteit) of dood.

Wel moet er idd gekeken worden naar een duurzame oplossing voor genoeg bedden in een volgende crisis.
In de kern is dat feitelijk het momentele beleid. Dansen om de hoge golf in de tijd pogen af te (gaan) platten. Precies zo insturen dat de zorg het op de top van haar kunnen kan afdempen.

Verder is er een cruciale denkfout gaande dat vaccinatie of genezing iemand zou beschermen tegen de oorzaak van gevolgen.
De hoofdoorzaak dat mensen gevolgen ondervinden komt omdat kwetsbaren een probleem hebben om hun cellulaire zuurstofvoorziening in balans te houden en hun afweer simpelweg te traag reageert op infectie.
Laat nu net het virus, dat juist inhecht op de belangrijke ACE2 receptoren, die vooral bij mensen die (reeds) ziek ook fragiel zijn te noemen, dat nog verder in de vernieling helpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 30 november 2021 @ 21:31:39 #241
416575 crew  Evenstar
pi_202411923
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:24 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik denk dat dat niet geaccepteerd zou worden door mensen, dat dan de compliance op de maatregelen keihard onderuit zou zijn gegaan. Een beetje als "als vaccineren niet de oplossing is, waarom zou ik het dan doen?"
Yup, snap ook wel waarom de overheden dat deden hoor. Heel veel mensen keken toen echter met argwaan naar WHO, zo van "wat lullen zij nou", terwijl zij dus de enige echt eerlijke waren in dat geval.
pi_202411927
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:29 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik denk dat je daar de kern van het 'probleem' hebt. In de zorg wordt eigenlijk alleen gerekend met QALY's als 't gaat over kosten. Dus, hoeveel QALY kost het als ik het niet doe, hoeveel levert het op als je het wel doet. Één QALY hangt een bedrag aan.

De introductie van Covid heeft dat systeem compleet op zijn kop gegooid, een levensjaar was ineens 10x zoveel waard. Ik denk persoonlijk (grotendeels) terecht, maar het zorgt er wel voor dat de discussie wat we als samenleving willen laten om deze toegenomen kosten te betalen.

Voor mij persoonlijk is gezondheid één van de grootste en belangrijkste waardes die er zijn. Ik heb een tijd in de VS gewoond en ben het dus gewend dat er een gigantisch bedrag per maand naar zorg gaat, wat dat betreft hebben we het in Nederland met de zorg echt ontzettend goed.

Alleen, de zorg in Nederland is ingericht op kwaliteit, niet op kwantiteit. Met de komende vergrijzing zullen er sowieso flinke veranderingen/verbeteringen plaats moeten vinden in de zorg, ik denk dat Covid dat wel 's in een stroomversnelling kan brengen.
Zou moeten iig maar vooralsnog minder IC personeel dan begin pandemie.

Dat slappe gedoe "opschalen kan niet begrijp dat nou" kan ik helemaal niks mee. Incapabel gedoe vind ik dat.
pi_202411938
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:28 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ja ik denk het wel ja. Misschien dat een mutatie dat nog kan veranderen..
Ik vraag het maar omdat de grenzen van mensen maar blijven schuiven.
  dinsdag 30 november 2021 @ 21:33:10 #244
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202411940
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:31 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Yup, snap ook wel waarom de overheden dat deden hoor. Heel veel mensen keken toen echter met argwaan naar WHO, zo van "wat lullen zij nou", terwijl zij dus de enige echt eerlijke waren in dat geval.
WHO heeft ook belangen bij wat ze zeggen, onderschat dat niet ;)

Maar geen overheidsbelangen die politiek gekleurd zijn, dat klopt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_202411958
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:27 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Maar daar zit wel een probleem... ook het hoger management in de zorg faalt al jaren lang. Daar mag ook best wel eens naar gekeken worden.

Als ik kijk wat er allemaal wordt uitgegeven wordt bij de toko waar mijn vrouw werkt; wat niets te maken heeft met het welzijn van de patiënten eerder andersom...
Ja, eens. Ik heb in 't verleden vrij veel werk gedaan voor zorgorganisaties (IT). Veel dubbel werk, processen die echt geoptimaliseerd kunnen worden, processen die volgens de medewerkers overbodig zijn maar wel gedaan moeten worden.

Een klein maar zichtbaar voorbeeld, op de kraamkamer waar mijn vrouw bevallen is hadden ze een hartmonitor voor de baby terwijl die nog in de buik zat, die kon weeën meten en de hartslag van de baby enzo. Dat apparaat moest draadloos kunnen werken, maar op geen enkele manier aan de praat te krijgen. Ze hebben 3 verschillende apparaten geprobeerd, telkens waren er problemen mee en moesten ze opnieuw gekoppeld worden. Uit pure armoede heeft de verloskundige dat apparaat maar bekabeld aangesloten, want anders bleven ze bezig en wisten ze niet hoe het ging met de hartslag van de kleine.

De verloskundige van het ziekenhuis is dus bijna een half uur bezig geweest om dat apparaat aan de gang te krijgen. Gegarandeerd dat de bevalling van mijn vrouw niet de enige is waar het op die manier gaat, dus laten we voor 't gemak even stellen dat die verloskundige bij een deel van de bevallingen per week 20 minuten kwijt is. Dat telt al snel op, want het is tijd die zij niet kan besteden aan andere patiënten.
pi_202411959
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:31 schreef Evenstar het volgende:

[..]
De WHO had zichzelf een beetje gediskwalificeerd door zo aan de leiband van China te lopen. Daarnaast zeiden ze constant dat de pandemie pas over is als de hele wereld is gevaccineerd.

Dat was ook wel een beetje voorbarig natuurlijk.
pi_202411973
twitter

Eerste voorzichtige signalen laten een kleine daling/stagnatie zien betreft instroom verpleegafdelingen *O* *O*
pi_202411974
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zou moeten iig maar vooralsnog minder IC personeel dan begin pandemie.

Dat slappe gedoe "opschalen kan niet begrijp dat nou" kan ik helemaal niks mee. Incapabel gedoe vind ik dat.
Die hele "kan niet" mentaliteit heb ik ook een broertje dood aan. Nu is geld vaak niet de oplossing, maar het is ook niet duidelijk wat de oplossing wel is. Zolang er alleen maar geroepen wordt dat het niet kan gaat het nooit beter worden.
pi_202411976
quote:
18s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
In de kern is dat feitelijk het momentele beleid. Dansen om de hoge golf in de tijd pogen af te (gaan) platten. Precies zo insturen dat de zorg het op de top van haar kunnen kan afdempen.

Verder is er een cruciale denkfout gaande dat vaccinatie of genezing iemand zou beschermen tegen de oorzaak van gevolgen.
De hoofdoorzaak dat mensen gevolgen ondervinden komt omdat kwetsbaren een probleem hebben om hun cellulaire zuurstofvoorziening in balans te houden en hun afweer simpelweg te traag reageert op infectie.
Laat nu net het virus, dat juist inhecht op de belangrijke ACE2 receptoren, die vooral bij mensen die (reeds) ziek ook fragiel zijn te noemen, dat nog verder in de vernieling helpen.
Code zwart tegenhouden kan goedkoper door eerder effectieve maar minder kostbare maatregelen te nemen.

We zijn letterlijk 3-4 weken te laat met kroegen en bars sluiten. En het gemak dat men nu naar ongevaccineerden wijst... Het OMT en het kabinet zien het gebeuren en doen niks. Misschien zou dat wat meer aandacht mogen krijgen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 30 november 2021 @ 21:38:33 #250
416575 crew  Evenstar
pi_202412002
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:33 schreef Molo het volgende:

[..]
WHO heeft ook belangen bij wat ze zeggen, onderschat dat niet ;)

Maar geen overheidsbelangen die politiek gekleurd zijn, dat klopt
Tuurlijk, ook zij hebben belangen. In dit geval hadden ze gelijk, terwijl ze werden weggezet als paniekzaaiers. In een ander geval kan het natuurlijk weer anders zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')