Ja, stickers plakken zal helpen om maatregelen te voorkomenquote:Op woensdag 24 november 2021 16:51 schreef Momo het volgende:
Sluiting winkels ligt op de loer, branche eist nu al 100 procent schadevergoeding
Winkeliers houden de adem in. De kans bestaat dat niet-essentiële winkels opnieuw de deuren moeten sluiten door de torenhoge coronacijfers. Brancheorganisatie INretail eist 100 procent financiële compensatie bij sluiting.
Sanne Schelfaut 24-11-21, 16:36
Medewerkers van modeketen Van Uffelen krijgen vanuit het hoofdkantoor zo snel mogelijk een nieuwe set stickers aangeleverd om op de winkelvloeren te plakken. Nog maar een paar maanden geleden werden de eerste stickers, bedoeld om looproutes aan te geven en afstand te bewaren, verwijderd. Nu de 1,5 meterplicht sinds vandaag weer geldt, is het volgens Lysanne Eijlander van Van Uffelen Mode nodig de klanten in de juiste richting te dirigeren. ,,We hielden al rekening met voldoende afstand in de winkels, maar we doen er nu nog een schep bovenop. Alle maatregelen die nodig zijn om sluiting te voorkomen, proberen we in te zetten. Zelfs het invoeren van een QR-check bij de ingang is niet langer een obstakel.’’
Gemoedstoestand
Het zegt iets over de huidige gemoedstoestand van veel winkeliers. Volgens Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, is er de nodige onrust onder zijn achterban. ,,Het is begrijpelijk dat er extra restricties komen. Voor ons, maar ook voor andere sectoren, zoals de horeca, contactberoepen en de evenementensector, is het echter nog niet duidelijk wat het kabinet vrijdag zal afkondigen. Het is enorm spannend zo vlak voor de feestdagen. Wij geloven nog steeds in het model van afstand houden in de winkels in combinatie met een maximum aantal bezoekers. Bijna een jaar geleden, 15 december, gingen duizenden winkels op slot. Dat duurde geen drie weken, maar vijf maanden. Amper of nog niet eens hersteld van die klap, krijgen we mogelijk een nieuwe harde lockdown. Sommigen hebben echt de handen in het haar van de stress.’’
Om te voorkomen dat winkeliers door een nieuwe sluiting alsnog de genadeklap krijgen, eist INretail bij voorbaat een financiële schadevergoeding van 100 procent. ,,Dus geen steunpakketten meer of complexe regelingen, maar een ruimhartige compensatie. Sinds de laatste persconferentie is het al een stuk minder druk in de winkelstraat en dat wordt er niet veel beter op. Terwijl deze dagen juist de aftrap zijn van de feestdagenperiode.’’
Uit onderzoek van Bureau RMC blijkt dat het bezoek aan de winkelstraat sinds de laatste coronapersconferentie van premier Rutte en minister De Jonge met gemiddeld 17 procent is gedaald. Tijdens de persconferentie van begin november kondigde het demissionaire kabinet onder meer aan dat mondkapjes weer verplicht zijn in winkels. Ook moeten niet-essentiële winkels hun deuren om 18.00 uur sluiten.
Groot effect
Het waren volgens RMC relatief kleine maatregelen, maar kennelijk hebben ze een groot effect op de winkelstraat. De verwachting is dat het vrijdag (Black Friday) wel drukker zal zijn, maar volgens INretail zijn de winkelcentra deze keer extra goed voorbereid. ,,Zeker in de grotere stadscentra wordt continu gecontroleerd of er niet te veel volk rondloopt, zodat we situaties zoals vorig jaar kunnen voorkomen.’’ In 2020 gingen de grootste winkelgebieden van onder meer Rotterdam en Eindhoven door drukte eerder op slot.
Voor de medewerkers van kledingwinkel Van Uffelen blijven het verwarrende tijden. Eijlander: ,,Vorig jaar wisten we welke kant het op zou gaan: sluiting. Geen idee of dat nu weer het geval is. Het is een onzekere situatie. Niet alleen voor ons, maar voor alle ondernemers.’’
Ik hoor van best wat mensen die wel goed ziek zijn nu zelfs met vaccin soms. Bij eerdere golfen hoorde ik vaker dat mensen bijna geen klachten hadden. Maar goed ik ben N=1.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed wat je met specifieke groepen bedoelt, maar dit is niet mijn ervaring (pre-vaccinaties). Zelfs met vaccinatie ken ik een gezonde slanke 40er die een week lang doodmoe en grieperig is.
Soms lees je ook dingen over longschade na covid, dat lijkt me ook maar niks.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed wat je met specifieke groepen bedoelt, maar dit is niet mijn ervaring (pre-vaccinaties). Zelfs met vaccinatie ken ik een gezonde slanke 40er die een week lang doodmoe en grieperig is.
edit- gemiddeld dus een a twee weken bedlegerig, niet dat ze naar de ic moeten, maar je hoeft het ook niet te downplayen als bijna niets.
Ik wil graag 120% compensatie niet van dat laffe onduidelijke gedoe, geen gezeik iedereen rijk.... het is ook bijna kerst... enzo.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:51 schreef Momo het volgende:
Sluiting winkels ligt op de loer, branche eist nu al 100 procent schadevergoeding
Om te voorkomen dat winkeliers door een nieuwe sluiting alsnog de genadeklap krijgen, eist INretail bij voorbaat een financiële schadevergoeding van 100 procent. ,,Dus geen steunpakketten meer of complexe regelingen, maar een ruimhartige compensatie.
Sinds dit weekend 6 werknemers besmet.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik hoor van best wat mensen die wel goed ziek zijn nu zelfs met vaccin soms. Bij eerdere golfen hoorde ik vaker dat mensen bijna geen klachten hadden. Maar goed ik ben N=1.
Geloof ik prima, daar tegenover staan tig 40-ers die nergens last van hebben gehad.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee dat is n=6quote:Op woensdag 24 november 2021 16:55 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Sinds dit weekend 6 werknemers besmet.
Tot nu toe: 3 zonder klachten, 2 verkouden, 1 flink ziek.
Ook N=1.
Ik hoorde laatst ook al dat er schijnbaar veel afzeggingen van reserveringen in restaurants zijn vanwege de oplopende cijfers. Dan ben je ook mooi in de aap gelogeerd als ondernemer, want dan is er geen lockdown, krijg je geen financiële steun en heb je toch minder omzetquote:Op woensdag 24 november 2021 16:54 schreef zipcon het volgende:
Volgens de NOS is het gierend druk bij de kappers, sommigen willen vlug komen voor het sluit, anderen zeggen het dan weer af om besmettingsgevaar. Twee totaal verschillende beweegredenen.
Is dat en op grond waarvan is dat aanstaande ?quote:Op woensdag 24 november 2021 16:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hoe lang gaan we deze facade nog ophouden?
Wat denk je dat er gebeurt als 10% van Nederland met koorts op bed ligt?
EDIT: ik geloof dat de vraag anders is...quote:Op woensdag 24 november 2021 16:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik hoor van best wat mensen die wel goed ziek zijn nu zelfs met vaccin soms. Bij eerdere golfen hoorde ik vaker dat mensen bijna geen klachten hadden. Maar goed ik ben N=1.
vragen staat vrijquote:Op woensdag 24 november 2021 16:51 schreef Momo het volgende:
Winkeliers houden de adem in. De kans bestaat dat niet-essentiële winkels opnieuw de deuren moeten sluiten door de torenhoge coronacijfers. Brancheorganisatie INretail eist 100 procent financiële compensatie bij sluiting.
Sanne Schelfaut 24-11-21, 16:36
Medewerkers van modeketen Van Uffelen krijgen vanuit het hoofdkantoor zo snel mogelijk een nieuwe set stickers aangeleverd om op de winkelvloeren te plakken. Nog maar een paar maanden geleden werden de eerste stickers, bedoeld om looproutes aan te geven en afstand te bewaren, verwijderd. Nu de 1,5 meterplicht sinds vandaag weer geldt, is het volgens Lysanne Eijlander van Van Uffelen Mode nodig de klanten in de juiste richting te dirigeren. ,,We hielden al rekening met voldoende afstand in de winkels, maar we doen er nu nog een schep bovenop. Alle maatregelen die nodig zijn om sluiting te voorkomen, proberen we in te zetten. Zelfs het invoeren van een QR-check bij de ingang is niet langer een obstakel.’’
Gemoedstoestand
Het zegt iets over de huidige gemoedstoestand van veel winkeliers. Volgens Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, is er de nodige onrust onder zijn achterban. ,,Het is begrijpelijk dat er extra restricties komen. Voor ons, maar ook voor andere sectoren, zoals de horeca, contactberoepen en de evenementensector, is het echter nog niet duidelijk wat het kabinet vrijdag zal afkondigen. Het is enorm spannend zo vlak voor de feestdagen. Wij geloven nog steeds in het model van afstand houden in de winkels in combinatie met een maximum aantal bezoekers. Bijna een jaar geleden, 15 december, gingen duizenden winkels op slot. Dat duurde geen drie weken, maar vijf maanden. Amper of nog niet eens hersteld van die klap, krijgen we mogelijk een nieuwe harde lockdown. Sommigen hebben echt de handen in het haar van de stress.’’
Om te voorkomen dat winkeliers door een nieuwe sluiting alsnog de genadeklap krijgen, eist INretail bij voorbaat een financiële schadevergoeding van 100 procent. ,,Dus geen steunpakketten meer of complexe regelingen, maar een ruimhartige compensatie. Sinds de laatste persconferentie is het al een stuk minder druk in de winkelstraat en dat wordt er niet veel beter op. Terwijl deze dagen juist de aftrap zijn van de feestdagenperiode.’’
Uit onderzoek van Bureau RMC blijkt dat het bezoek aan de winkelstraat sinds de laatste coronapersconferentie van premier Rutte en minister De Jonge met gemiddeld 17 procent is gedaald. Tijdens de persconferentie van begin november kondigde het demissionaire kabinet onder meer aan dat mondkapjes weer verplicht zijn in winkels. Ook moeten niet-essentiële winkels hun deuren om 18.00 uur sluiten.
Groot effect
Het waren volgens RMC relatief kleine maatregelen, maar kennelijk hebben ze een groot effect op de winkelstraat. De verwachting is dat het vrijdag (Black Friday) wel drukker zal zijn, maar volgens INretail zijn de winkelcentra deze keer extra goed voorbereid. ,,Zeker in de grotere stadscentra wordt continu gecontroleerd of er niet te veel volk rondloopt, zodat we situaties zoals vorig jaar kunnen voorkomen.’’ In 2020 gingen de grootste winkelgebieden van onder meer Rotterdam en Eindhoven door drukte eerder op slot.
Voor de medewerkers van kledingwinkel Van Uffelen blijven het verwarrende tijden. Eijlander: ,,Vorig jaar wisten we welke kant het op zou gaan: sluiting. Geen idee of dat nu weer het geval is. Het is een onzekere situatie. Niet alleen voor ons, maar voor alle ondernemers.’’
Ik bedoel ziek na besmetting, niet als bijwerking he van de prik.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:57 schreef opreis het volgende:
[..]
Ik ben 1 dag ziek (verkouden klachten) geweest na mijn eerste prik. 2de nergens last van
Daar ben ik wel benieuwd naar, moeten ze eens goed onderzoeken. Maar misschien is het tegelijkertijd ook waar en zijn er nog steeds ontzettend veel mensen die er amper last van hebben, een ander deel weer wel, ook met vaccinatie. Maar het kan evengoed waar zijn denk ik dat ze door vaccinatie een stuk zieker zijn. Dat weten we gewoon niet.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Zo lang die niet de kliniek plat lopen of allemaal arbeidsongeschikt zijn, is dat op een maatschappelijke schaal geen probleem natuurlijk.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je leest zelf toch ook de onderzoeken over grote groepen mensen die maanden later nog steeds niet klachtenvrij zijn? Noem het long covid, noem het geen long covid (want long covid wordt hier lacherig over gedaan), de data zeggen echt wat anders dan jouw N=1.
Natuurlijk het is N=1, maar als long covid zo'n probleem zou zijn, na tig besmettingen in mijn omgeving is er echt niemand die dat heeft.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je leest zelf toch ook de onderzoeken over grote groepen mensen die maanden later nog steeds niet klachtenvrij zijn? Noem het long covid, noem het geen long covid (want long covid wordt hier lacherig over gedaan), de data zeggen echt wat anders dan jouw N=1.
Dus op last van de overheid moet je café dicht en dan mag je het maar zelf uitzoeken want 'het is nu eenmaal wat het is'?quote:Op woensdag 24 november 2021 16:59 schreef GemMagic het volgende:
Wat we in elk geval niet moeten doen, is die sectoren blijven steunen die niet meer levensvatbaar zijn onder de continue dreiging van sluiting en beperking. De sterken blijven over of allen verdwijnen voorlopig. Het is zo ontzettend zonde van het belastinggeld.
Linksom of rechtsom moeten we met belasting de mensen die omvallen betalen.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:59 schreef GemMagic het volgende:
Wat we in elk geval niet moeten doen, is die sectoren blijven steunen die niet meer levensvatbaar zijn onder de continue dreiging van sluiting en beperking. De sterken blijven over of allen verdwijnen voorlopig. Het is zo ontzettend zonde van het belastinggeld.
N=6 officieel. Het is ook redelijk onvoorspelbaar ook. Fitte mensen van in de twintig die wel echt een week goed ziek zijn en mensen van in de 60 jaar die een beetje een kuchje hadden.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:55 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Sinds dit weekend 6 werknemers besmet.
Tot nu toe: 3 zonder klachten, 2 verkouden, 1 flink ziek.
Ook N=1.
Ik maak me echt zorgen over mijn kappersbezoek aanstaande zaterdag. In de zin van dat ik hoop dat hij gewoon door kan gaanquote:Op woensdag 24 november 2021 16:54 schreef zipcon het volgende:
Volgens de NOS is het gierend druk bij de kappers, sommigen willen vlug komen voor het sluit, anderen zeggen het dan weer af om besmettingsgevaar. Twee totaal verschillende beweegredenen.
Correctie er gaat alleen maar meer geld naar de zorg, jaar in jaar uit. Het is zo'n beetje onze grootste kostenpost.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:59 schreef Harlekien2 het volgende:
Wie had dat gedacht? Jarenlang nationale reserves opbouwen door de zorg kapot te bezuinigen om vervolgens deze reserves te gebruiken om het gebrek aan zorgcapaciteit te compenseren.
Ik ook. Of ik heb het misschien al gehad aangezien ik totaal geen last had van de vaccinatiesquote:Op woensdag 24 november 2021 17:00 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb nog steeds echt nul corona in m'n vriendengroep, familie en collega's. Alleen wat mensen via via. Ik zit te wachten tot ik eens een keer positief ga testen, ben benieuwd.
Behalve naar de uitbreiding van de zorg, die ook met het oog op vergrijzing hard nodig is.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Correctie er gaat alleen maar meer geld naar de zorg, jaar in jaar uit.
Maar linksom of rechtsom hoeft in dit geval niet dezelfde uitkomst te hebben. Dat kan of bestaan uit iemand vasthouden in een niet meer levensvatbare baan of diegene helpen omscholen voor iets nieuws.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom moeten we met belasting de mensen die omvallen betalen.
Yep, klopt. Oudste is 50. De behoorlijk zieke in de 30. (Zijn jongste kind ook flink ziek overigens.)quote:Op woensdag 24 november 2021 17:00 schreef Momo het volgende:
[..]
N=6 officieel. Het is ook redelijk onvoorspelbaar ook. Fitte mensen van in de twintig die wel echt een week goed ziek zijn en mensen van in de 60 jaar die een beetje een kuchje hadden.
Het einde is een beetje zoek, 1 op de 6 mensen werkt al in de zorg, je kunt wel naar een situatie toe willen waar 1 op de drie mensen in de zorgt werkt en de andere groep zorg ontvangt. Maar dat is ook niet houdbaar.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:01 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Behalve naar de uitbreiding van de zorg, die ook met het oog op vergrijzing hard nodig is.
Laten we vooral heel veel banen laten verdwijnen. Verstandig idee.quote:Op woensdag 24 november 2021 16:59 schreef GemMagic het volgende:
Misschien ik ook wel, maar denk het niet vanwege huisgenoten. Ik had ook totaal geen last van de vaccinaties, maar ik weet niet of dat betekend 1) geen symptomen bij besmetting of 2) wel ineens heel erg ziek.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:01 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Ik ook. Of ik heb het misschien al gehad aangezien ik totaal geen last had van de vaccinaties
Ik ga er vanuit dat ze de kappers open laten. Moet je toch al op afspraak heen, en meestal zijn het geen enorme zaken waar het bomvol met mensen zit die in en uitlopen. Maar goed, misschien is dat ook wel heel erg wishful thinking van mij, lees, ijdeltuit, werd knap chagrijnig met slecht haar de vorige keer.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:00 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik maak me echt zorgen over mijn kappersbezoek aanstaande zaterdag. In de zin van dat ik hoop dat hij gewoon door kan gaan
Want in deze coronacrisis schieten nieuwe banen echt als paddestoelen uit de grond?quote:Op woensdag 24 november 2021 17:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar linksom of rechtsom hoeft in dit geval niet dezelfde uitkomst te hebben. Dat kan of bestaan uit iemand vasthouden in een niet meer levensvatbare baan of diegene helpen omscholen voor iets nieuws.
ik begrijp zijn punt wel maar het zou gek zijn als je deur dicht (tijdelijk) moet van de overheid je daar niet voor gecompenseerd zou worden en voor de niet levensvatbare bedrijven is dat misschien wat uitstel van executiequote:Op woensdag 24 november 2021 17:02 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Laten we vooral heel veel banen laten verdwijnen. Verstandig idee.
Het is heel raar dat bedrijven zouden moeten sluiten door het toedoen van maatregelen van de overheid.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik begrijp zijn punt wel maar het zou gek zijn als je deur dicht (tijdelijk) moet van de overheid je daar niet voor gecompenseerd zou worden en voor de niet levensvatbare bedrijven is dat misschien wat uitstel van executie
Maar aan de andere kant, als dat gebrek aan levensvatbaarheid wordt veroorzaakt door een bewuste keuze van de overheid, dan is het een ander verhaal.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik begrijp zijn punt wel maar het zou gek zijn als je deur dicht (tijdelijk) moet van de overheid je daar niet voor gecompenseerd zou worden en voor de niet levensvatbare bedrijven is dat misschien wat uitstel van executie
Vorig jaar een tondeuse gekocht, geen kapper meer gezien. Doe het toch altijd kort, dus scheelt nog centen ookquote:Op woensdag 24 november 2021 17:00 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik maak me echt zorgen over mijn kappersbezoek aanstaande zaterdag. In de zin van dat ik hoop dat hij gewoon door kan gaan
Ik had voor de vorige persco werd aangekondigd snel een afspraak gemaakt. Dan wist ik zeker dat mijn haar nog een beetje oke is tijdens de feestdagenquote:Op woensdag 24 november 2021 17:00 schreef Arizona het volgende:
[..]
Gewoon voor de zekerheid elastiekjes kopen!quote:Op woensdag 24 november 2021 17:00 schreef Arizona het volgende:
[..]
Precies.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:07 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant, als dat gebrek aan levensvatbaarheid wordt veroorzaakt door een bewuste keuze van de overheid, dan is het een ander verhaal.
Het gaat vooral om de onzekerheid of je volgend jaar herfst niet óók weer je deuren mag sluiten. Weet je dat nu al, dan kun je dat plannen.
Ja, mensen met een baan die je met belastinggeld voortdurend in leven moet houden, noemen we ambtenaren. Een keer ok, maar het gebeurt nu opnieuw. En het zal straks weer gebeuren. Mensen met een baan in de fossiele industrie scholen we straks toch ook om? Of mogen die zielig NOW claimen omdat er geen benzine of kolen meer nodig zijn?quote:Op woensdag 24 november 2021 17:02 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Laten we vooral heel veel banen laten verdwijnen. Verstandig idee.
maar dat weet je toch nog niet? als je naar de huidige situatie kijkt die was met een vaccinatiegraad van 90+ misschien helemaal niet maar iig later pas voorgekomen, dus als ze dat beter voor elkaar krijgen worden de maatregelen ook minderquote:Op woensdag 24 november 2021 17:07 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant, als dat gebrek aan levensvatbaarheid wordt veroorzaakt door een bewuste keuze van de overheid, dan is het een ander verhaal.
Het gaat vooral om de onzekerheid of je volgend jaar herfst niet óók weer je deuren mag sluiten. Weet je dat nu al, dan kun je dat plannen.
Het is een overheidskeuze om deze bedrijven te sluiten. Ook mede de schuld van de overheid, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het beleid. Hele sectoren sluiten is funest voor de economie die al fragiel is door deze maatregelen.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:11 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Ja, mensen met een baan die je met belastinggeld voortdurend in leven moet houden, noemen we ambtenaren. Een keer ok, maar het gebeurt nu opnieuw. En het zal straks weer gebeuren. Mensen met een baan in de fossiele industrie scholen we straks toch ook om? Of mogen die zielig NOW claimen omdat er geen benzine of kolen meer nodig zijn?
Bel spoedeisende hulp gewoon. Hun hebben protocol om te checken of je langs moet komen. Klinkt namelijk niet erg gezond is.quote:Op woensdag 24 november 2021 17:13 schreef ssjgoku het volgende:
Halllo beste mensen,
Hele domme vraag misschien, huisarts neemt helaas niet meer op. Is hier toevallig iemand dokter? Die ik een DM kan sturen mbt Vaccin allergie? Heb denk ik een raar iets.. mijn hoofd wordt elke dag roder, en droogt uit zeg maar? Overal van die witte shilvertjes.
Iemand hier ervaring mee? Gaat dat vanzelf weg?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |