Wat dan? Ik ga dit niet terug zitten luisteren/kijkenquote:Op zondag 21 november 2021 12:28 schreef THEFXR het volgende:
Zijn de huidige coronamaatregelen genoeg?
Het aantal coronabesmettingen loopt weer op, en hard ook. Het zevendaags gemiddelde ligt nu op 19.000 nieuwe besmettingen per dag, het hoogste niveau ooit.
Vandaag kwam het OMT bijeen om over die snel stijgende coronabesmettingen te praten. Zijn de huidige maatregelen voorlopig genoeg of moeten er snel strengere regels komen? We bespreken het met zes experts uit verschillende vakgebieden.
En we praten in de studio met Jochen Mierau, gezondheidseconoom aan de Rijksuniversiteit Groningen.
het is het 1ste onderwerp:
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/19-11-2021/VPWON_1324398
.
Die Jochen Mierau zeg wel rake dingen.
Tja, definieer 'veilig'. En als we dat als criterium gaan hanteren dan is het einde zoek natuurlijk hè.quote:Op zondag 21 november 2021 12:16 schreef Molo het volgende:
[..]
Was uw neus![]()
Maar klopt ja, ik kom net uit een voorstelling met tig kinderen, ouders en grootouders op elkaar.
Iedereen ge-QR-d die in die leeftijd valt natuurlijk. Maar dat doet echt geen zak.
De helft is kind dus geen QR code, de gevaccineerden kunnen ook besmettelijk zijn, zeer bijzonder dat we dat als veilig zien.
Ja, eens, maar dat was dus het oorspronkelijke idee erachter. Iig war gecommuniceerd werd naar buiten toe.quote:Op zondag 21 november 2021 12:34 schreef galantis het volgende:
[..]
Tja, definieer 'veilig'. En als we dat als criterium gaan hanteren dan is het einde zoek natuurlijk hè.
In de plaatjes van 19 november verwachten het OMT een daling begin december van ziekhuis bezetting.quote:Op zondag 21 november 2021 12:24 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat aankomende vrijdag de persconferentie al is. 4 december is veel en veel te laat, zeker als het OMT woensdag adviseert om onmiddellijk in lockdown te gaan, wat niet onaannemelijk is.
De schijnveiligheid is er met name voor ongevaccineerden. 3G kan zeker niet garanderen dat er eenmaal binnen geen besmettingen meer plaatsvinden. 2G kan dat ook niet, maar zorgt er in ieder geval voor dat elke aanwezige enige mate van bescherming heeft.quote:Op zondag 21 november 2021 12:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja, eens, maar dat was dus het oorspronkelijke idee erachter. Iig war gecommuniceerd werd naar buiten toe.
Niet bepaald houdbaar meer
Je kunt het niet contextloos en simpel vergelijken met vorig jaarquote:Op zondag 21 november 2021 12:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In de plaatjes van 19 november verwachten het OMT een daling begin december van ziekhuis bezetting.
We lijken ook rond de 20-22k besmettingen te blijven hangen (hoewel dat mogelijk aan de GGD capaciteit ligt).
Aantal IC is nog ver onder de aantallen van vorig jaar.
Als ze nu een lockdown afkondigen dan mogen we wat mij betreft het hele OMT vervangen vanwege de slechte voorspellingen en adviezen.
Als ze nu een lockdown afkondigen dan betekent dat vooral dat ze niet de ballen hebben om op modellen te vertrouwen en de effecten van na 2 weken af te wachten.quote:Op zondag 21 november 2021 12:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In de plaatjes van 19 november verwachten het OMT een daling begin december van ziekhuis bezetting.
We lijken ook rond de 20-22k besmettingen te blijven hangen (hoewel dat mogelijk aan de GGD capaciteit ligt).
Aantal IC is nog ver onder de aantallen van vorig jaar.
Als ze nu een lockdown afkondigen dan mogen we wat mij betreft het hele OMT vervangen vanwege de slechte voorspellingen en adviezen.
Ja klopt. Maar met 2G kun je het vrolijk verspreiden onder elkaar. En dan in niet 2G check situaties aan niet gevaccineerden of mensen met slecht immuunsysteem doorgevenquote:Op zondag 21 november 2021 12:39 schreef galantis het volgende:
[..]
De schijnveiligheid is er met name voor ongevaccineerden. 3G kan zeker niet garanderen dat er eenmaal binnen geen besmettingen meer plaatsvinden. 2G kan dat ook niet, maar zorgt er in ieder geval voor dat elke aanwezige enige mate van bescherming heeft.
Er zijn zeker mensen die denken dat als ze voorzichtig zijn ze het een tijd langer kunnen ontlopen. En dat kan ook, want er zijn nog steeds veel mensen die het nog niet gehad hebben.quote:Op zondag 21 november 2021 12:32 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar er zijn dus wel mensen die denken het niet te gaan oplopen door zeer voorzichtig te zijn.
Want dan geeft het virus het vanzelf op
Het enige wat ik vergelijk is dat we vorig jaar hogere aantallen hadden en we nu "al" moord en brand schreeuwen bij lagere aantallen.quote:Op zondag 21 november 2021 12:40 schreef Molo het volgende:
[..]
Je kunt het niet contextloos en simpel vergelijken met vorig jaar
We moeten wmb wel af van de kwalificatie of iemand het goed heeft gedaan als ie nog steeds niet besmet is geraakt. En dat iemand onvoorzichtig of roekeloos is geweest of verkeerd bezig was als ie wel besmet is geraakt.quote:Op zondag 21 november 2021 12:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn zeker mensen die denken dat als ze voorzichtig zijn ze het een tijd langer kunnen ontlopen. En dat kan ook, want er zijn nog steeds veel mensen die het nog niet gehad hebben.
Dat het virus het opgeeft is dan weer een poging om mensen belachelijk te maken. Lijkt me nogal onnodig.
De impact op de samenleving en zorg in bijzonder met alle uitgestelde zorg is nogal anders en heftiger nuquote:Op zondag 21 november 2021 12:44 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het enige wat ik vergelijk is dat we vorig jaar hogere aantallen hadden en we nu "al" moord en brand schreeuwen bij lagere aantallen.
Eigenlijk is dat ook iets om op te lossen door de politiek en niet het OMT.
Maar een OMT, een club van experts, wat gaat over de bestrijding het virus welke in 2 weken van niks aan de hand tot wij adviseren een lockdown gaat kan ik moeilijk geloven op het expertise.
En dan laat ik de voorspellingen in de modellen nog even buiten beschouwing
deze week nog?quote:Op zondag 21 november 2021 12:43 schreef groenen het volgende:
Brult bij Buitenhof lijkt wel zin te hebben in een lockdown.
De modelleur van het RIVM heeft zelf al gezegd dat hij het niet meer kan inschatten.quote:Op zondag 21 november 2021 12:41 schreef galantis het volgende:
[..]
Als ze nu een lockdown afkondigen dan betekent dat vooral dat ze niet de ballen hebben om op modellen te vertrouwen en de effecten van na 2 weken af te wachten.
V/d Walle?quote:Op zondag 21 november 2021 12:48 schreef Confetti het volgende:
[..]
De modelleur van het RIVM heeft zelf al gezegd dat hij het niet meer kan inschatten.
Ze bidden nu gewoon dat het meevalt. Met het volgen van modellen heeft het niets meer te maken. Russische roulette met de zorg.
Dat is ook geen kwalificatie die ik ergens aan geef, in ieder geval.quote:Op zondag 21 november 2021 12:46 schreef Molo het volgende:
[..]
We moeten wmb wel af van de kwalificatie of iemand het goed heeft gedaan als ie nog steeds niet besmet is geraakt. En dat iemand onvoorzichtig of roekeloos is geweest of verkeerd bezig was als ie wel besmet is geraakt.
En dat bij een besmetting alleen de bron de schuld heeft en ontvanger een hulpeloos slachtoffer is. Tenzij de bron nalatig is geweest mbt beginnende klachten.quote:Op zondag 21 november 2021 12:46 schreef Molo het volgende:
[..]
We moeten wmb wel af van de kwalificatie of iemand het goed heeft gedaan als ie nog steeds niet besmet is geraakt. En dat iemand onvoorzichtig of roekeloos is geweest of verkeerd bezig was als ie wel besmet is geraakt.
Wallingaquote:
Ik sprak jou niet persoonlijk aanquote:Op zondag 21 november 2021 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is ook geen kwalificatie die ik ergens aan geef, in ieder geval.
Ik gaf gisteren aan dat ik er niet op zit te wachten besmet te raken. Kennelijk is dat heel erg raar. Ik heb echter een schoolgaand kind, dus het is best wel wachten tot het wel zo ver is. En tot die tijd ben ik blij dat ik nog niet besmet ben. That’s all.
Ik kan een hoop hebben, maar Bruls is daar zeker niet bij.quote:
Oh van dat concept ben ik al lang afgestapt hoor. Moet toegeven dat ik in 2020 er wel nog een beetje zo in zat, maar inmiddels denk ik echt van, men moet maar doen wat ze niet laten kunnen.quote:Op zondag 21 november 2021 12:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Er is toch helemaal geen sprake van schuld en onschuld? In normale gevallen in ieder geval. Inderdaad, als iemand bewust nalatig is geweest, vind ik het een ander verhaal. Maar ziek worden, een virus oplopen, dat zijn dingen die gebeuren in het leven.quote:Op zondag 21 november 2021 12:50 schreef galantis het volgende:
[..]
En dat bij een besmetting alleen de bron de schuld heeft en ontvanger een hulpeloos slachtoffer is. Tenzij de bron nalatig is geweest mbt beginnende klachten.
Zegt ie ook nog wat inhoudelijks daarover? Kan het zelf niet kijken, helaas.quote:Op zondag 21 november 2021 12:47 schreef Jason22 het volgende:
Bruls vreest een lockdown voor de hele winter.
Mwah, ook te kort door de bocht wmbquote:Op zondag 21 november 2021 12:50 schreef galantis het volgende:
[..]
En dat bij een besmetting alleen de bron de schuld heeft en ontvanger een hulpeloos slachtoffer is. Tenzij de bron nalatig is geweest mbt beginnende klachten.
Eens met dat laatste. Dat lijkt me toch ook wel echt gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid nemen, maar jaquote:Op zondag 21 november 2021 12:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Oh van dat concept ben ik al lang afgestapt hoor. Moet toegeven dat ik in 2020 er wel nog een beetje zo in zat, maar inmiddels denk ik echt van, men moet maar doen wat ze niet laten kunnen.
Anderzijds, vind ik wel dat als je wat ouder bent en/of weet dat je algehele gezondheid niet top is, je écht wel zelf het inzicht mag hebben om nu niet op kinderfeestjes te gaan zitten of in een drukke ongeventileerde bruine kroeg ofzo.
Zie o.a. de supermarkt en virustankjes posts van vanmorgenquote:Op zondag 21 november 2021 12:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is toch helemaal geen sprake van schuld en onschuld? In normale gevallen in ieder geval. Inderdaad, als iemand bewust nalatig is geweest, vind ik het een ander verhaal. Maar ziek worden, een virus oplopen, dat zijn dingen die gebeuren in het leven.
Meer om aan te geven dat bij een besmetting beide partijen even veel (of even weinig dan eigenlijk) 'schuld' hebben. Terwijl ik me kan voorstellen dat de bron zich wel schuldig kan voelen.quote:Op zondag 21 november 2021 12:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is toch helemaal geen sprake van schuld en onschuld? In normale gevallen in ieder geval. Inderdaad, als iemand bewust nalatig is geweest, vind ik het een ander verhaal. Maar ziek worden, een virus oplopen, dat zijn dingen die gebeuren in het leven.
Nee hij vreest het alleen. Sowieso die hele sfeer daar aan tafel is dat niemand weet ze moeten doen.quote:Op zondag 21 november 2021 12:52 schreef SilverEyes het volgende:
[..]
Zegt ie ook nog wat inhoudelijks daarover? Kan het zelf niet kijken, helaas.
Ja, maar als we het OMT mogen geloven pieken we over 1,5 week daarin en daarna zou het zakken.quote:Op zondag 21 november 2021 12:47 schreef Molo het volgende:
[..]
De impact op de samenleving en zorg in bijzonder met alle uitgestelde zorg is nogal anders en heftiger nu
Sinterklaas yooooquote:Op zondag 21 november 2021 12:55 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
De Walle
@:zipportal
FlodderGod
Ik heb er sowieso nul verstand van iigquote:Op zondag 21 november 2021 12:55 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja, maar als we het OMT mogen geloven pieken we over 1,5 week daarin en daarna zou het zakken.
Het lijkt mij ook sterk dat het gebeurt maar ik ga er vanuit dat zij daar meer inzicht in hebben dan jij en ik.
Wat is te kort door de bocht? Vingertje wijzen naar de bron als deze zijn klachten veronachtzaamd?quote:
Met deze aantal besmettingen zou die kwalificatie inderdaad raar zijnquote:Op zondag 21 november 2021 12:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Sowieso, ik loop dagelijks tussen al die ongevaccineerde jongeren en kind op basisschool, tot nu toe niets (even afkloppen). Een vriendin van mij die zichzelf echt zoveel mogelijk isoleert nu, even naar de super en besmet.quote:Op zondag 21 november 2021 13:00 schreef dick_laurent het volgende:
Man, er is momenteel zoveel virus dat rondgaat. Je kan het met wat pech ook oplopen van een besmet iemand die naast je komt zitten in de trein terwijl die nog nauwelijks klachten heeft en zich nog nergens van bewust is.
Denk dat zoeken naar "who did it" wel het laatste is waar we ons in deze fase druk over moeten maken
OF, juist omdat je zoveel tussen de mensen bent en exposure krijgt aan virussen etc, dat jouw immuunsysteem daardoor beter getraind is dan dat van jouw self-isolating vriendinquote:Op zondag 21 november 2021 13:02 schreef SilverEyes het volgende:
[..]
Sowieso, ik loop dagelijks tussen al die ongevaccineerde jongeren en kind op basisschool, tot nu toe niets (even afkloppen). Een vriendin van mij die zichzelf echt zoveel mogelijk isoleert nu, even naar de super en besmet.
Het is ook gewoon deels domme pech
Yepquote:Op zondag 21 november 2021 12:57 schreef galantis het volgende:
[..]
Wat is te kort door de bocht? Vingertje wijzen naar de bron als deze zijn klachten veronachtzaamd?
Dick for presidentquote:Op zondag 21 november 2021 13:00 schreef dick_laurent het volgende:
Man, er is momenteel zoveel virus dat rondgaat. Je kan het met wat pech ook oplopen van een besmet iemand die naast je komt zitten in de trein terwijl die nog nauwelijks klachten heeft en zich nog nergens van bewust is.
Denk dat zoeken naar "who did it" wel het laatste is waar we ons in deze fase druk over moeten maken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |