en een verbod gaat DAT dus niet tegen, dat is al illegaal en pakkans van 0,00000001%quote:Op zondag 21 november 2021 08:06 schreef pferdfahrer het volgende:
Enorm blij mee, het zijn tegenwoordig gewoon echt granaten waar ze mee rondlopen. Laat de gemeente lekker wat organiseren met mooi siervuurwerk op de markt. Niemand zit te wachten op achterlijke tokkies die erop uit zijn om dingen te slopen.
Mag echt wel definitief verboden gemaakt worden om het zelf in bezit te hebben.
Ditquote:Op zaterdag 20 november 2021 14:28 schreef Ridocar het volgende:
Omdat TS begint: Ik wel. Ik steek al jaren geen vuurwerk meer af. In m'n tienerjaren vond ik het wel grappig, spannend en stoer, maar nu... meh.
In elk Europees land is het zowat verboden, zie je ze daar met van alles rondsmijten dan? Nee, dus dat kulargument moet je niet mee aankomen.quote:Op zondag 21 november 2021 08:59 schreef mschol het volgende:
[..]
en een verbod gaat DAT dus niet tegen, dat is al illegaal en pakkans van 0,00000001%
het verbieden van vanalles door de overheid is perdefinitie een hele slechte zaak want waar houdt het op?
roken verbieden want die leggen vaak een langdurige extra druk op de zorg en brengen extra milieuvervuiling?
alocohol verbieden omdat men mensen dronken doodrijdt? of dat sommige mensen (zeer) geweldadig worden door alcohol?
ik vind het leuk gewoon eens per jaar een paar grote dure potten te kopen en dit af te steken, niks mis mee lijkt me
Dan woon je in een toffe buurt denk ik, op andere plaatsen is het niet 'die ene dag' maar 'die twee maanden'.quote:Op zaterdag 20 november 2021 16:53 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Ik heb zelf huisdieren maar die ene dag dat ze wat banger zijn is geen reden om het helemaal te verbieden, zou wel erg soft beleid zijn. Wat is het volgende, autorijden verbieden want katten worden overreden?
Ik zie liever grote georganiseerde vuurwerkshows i.p.v. helemaal geen vuurwerk.
Maar dan heb je een ander probleem want als er grote hoeveelheid aan illegaal vuurwerk in je huis ligt , en dan spreek ik over sociale huurwoningen , dan pakken ze woning af , je huurcontract word zonder genade door midden gescheurd. Sta je daar dan met je gezin op straat.quote:Op zondag 21 november 2021 20:18 schreef HPoi het volgende:
Dit werkt alleen maar illegaal vuurwerk in de hand.
Oja, maar die tokkies die je nu noemt, die trekken zich natuurlijk niets aan van een verbod. Die gaan net zo hard door.quote:Op zondag 21 november 2021 08:06 schreef pferdfahrer het volgende:
Enorm blij mee, het zijn tegenwoordig gewoon echt granaten waar ze mee rondlopen. Laat de gemeente lekker wat organiseren met mooi siervuurwerk op de markt. Niemand zit te wachten op achterlijke tokkies die erop uit zijn om dingen te slopen.
Mag echt wel definitief verboden gemaakt worden om het zelf in bezit te hebben.
Klopt mensen die van vuurwerk houden gaan gewoon afsteken. Vuurwerk is overal verkrijgbaar. Er zijn op de zwarte markt via telegram bijv vele honderden handelaren die vuurwerk na je huisbrengen. En dan spreek ik over illegale vuurwerk zoals cobra's , 100k klappermatten , shells etc.quote:Op zondag 21 november 2021 20:34 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Oja, maar die tokkies die je nu noemt, die trekken zich natuurlijk niets aan van een verbod. Die gaan net zo hard door.
Het zijn vooral de brave gezinnen met kinderen en vriendengroepen ouder dan 25 die nu niets meer afsteken.
Degene die het is toch doen meteen hard straffen en schenen knuppelen. Die gezinnen waar jij het over hebt zal ook wel het type armoede Ypenburg zijn. Een beetje normaal mens boeit vuurwerk niks omdat ze mentaal al verder zijn dan 12 jaar.quote:Op zondag 21 november 2021 20:34 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Oja, maar die tokkies die je nu noemt, die trekken zich natuurlijk niets aan van een verbod. Die gaan net zo hard door.
Het zijn vooral de brave gezinnen met kinderen en vriendengroepen ouder dan 25 die nu niets meer afsteken.
Mensen die denken dat iedereen die niet altijd maar rekening wil houden met jouw huisdieren niks met dieren heeft.quote:Op zaterdag 20 november 2021 16:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Mensen die zelf niks met dieren hebben vinden dat al snel onzin ja.
Er bestaat geen niks-mag-politie. Iedereen vindt dat we met zijn allen steeds minder mogen en telkens maar betutteld worden. Toch hebben we allemaal geweldige argumenten waarom net datgene wat wij zelf willen verbieden terecht verboden moet worden. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat niks meer mag. Prima, maar zo'n onzin om jezelf daar altijd maar van te willen distantiëren, terwijl we het toch echt met zijn allen doenquote:Op zaterdag 27 november 2021 04:21 schreef Chokeme het volgende:
Ik ben voor een verbod, al vind ik het jammer dat het weer een kaart is in de handen van de niets-mag-politie en de rubberstoeptegelmaatschappij. En ik pak niet graag andermans plezier af.
Als kind/puber altijd gek van vuurwerk geweest, en het aantal anekdotes van waar het mis ging, of bijna mis, is legio.
Vuurwerk wat ontploft in iemands hand, jaszak, in iemands nek. Omvallende pijlen of potten (stond middenin een regen van mini pijltjes uit zo'n 200-schots ding). Pijlen alle kanten op, zelfs naar binnen in een volle snackbar. Ik heb twee jassen weg kunnen gooien bedenk ik me nu.
Meestal is het slachtoffer niet degene die het afsteekt.
Dan heb je nog illegaal vuurwerk, wat inderdaad, al illegaal is. De vraag zal waarschijnlijk toenemen. Toch kan ik me wel voorstellen dat een algeheel verbod leidt tot een mindere interesse in vuurwerk in het algemeen, en een andere perceptie van de risico's en nadelen.
Komende jaarwisseling kan ik zelf vieren dat ik al 10 jaar tinnitus en hyperacusis heb, door illegaal vuurwerk, afgestoken door een idioot. Iets te persoonlijk om hier alles te dumpen maar laat ik zeggen dat er lang (jaren) heel, heel weinig ruimte voor frivoliteit is geweest in mijn leven. Gewoon een zwart gat van 5 jaar waar ik liever niet aan terug denk. Je komt mij dus niet tegen op straat, dat is ook niet zo'n probleem voor één dag, maar dat er jaarlijks honderden, zoniet duizenden van zulke slachtoffers zijn is absurd. En het is niet alleen die dag, want het gaat hier nu alweer 2 maanden aan met knallen waarbij ik me telkens afvraag of er nu dan echt een woning de lucht in gegaan is. Het zijn meer explosies eigenlijk.
Wat helpt? SIRE reclames hebben we allemaal gezien. Verboden is het vaak al.
Ik vind hoe dan ook dat er een probleem is met het bewustzijn, te veel mensen zijn te dom en hebben te zwaar vuurwerk. De uitkomst is simpel; veel schade in alle denkbare vormen.
Als je het verbiedt zullen kinderen van nu het nooit missen en waarschijnlijk hun neus er voor ophalen. Mijn neefje is verteld dat vuurwerk weinig aan is en ook een beetje gevaarlijk, hij hoeft er niets van te weten. Klaar.
Het zal erg triest zijn voor veel liefhebbers en verstandige mensen. Het hele gevoel, de opwinding en de geur die bij oud en nieuw hoort. Erg dubbel want ik voel dat ook (ondanks dat het me nu niet snel genoeg eind januari kan zijn zodat ik helemaal niet meer aan die kutdag hoef te denken), maar ik denk ook aan 800 man die die nacht op de SEH zitten met bloedende oren en ogen.
Het is gewoon niet meer te verantwoorden. Een oud en nieuw waarbij iedereen zich verantwoord gedraagt en het aantal slachtoffers te verwaarlozen is is een utopie. Het is daarmee feitelijk een jaarlijkse purge waarbij letterlijk honderden mensen honderden slachtoffers maken en soms levens verwoesten. Het weegt niet op.
Als een stad georganiseerd vuurwerk doet is dat best een goed alternatief. Liever dat dan al vanaf eind oktober vervelend tuig dat cobra's afschiet in je buurt. Maar goed, die werden al illegaal verkocht en ik vraag me af of je dat soort underground verkoop ermee voorkomt.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:30 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik vind het verbod jammer
Ja, ik ben bang voor vuurwerk, alleen het geeft wel sfeer bij de avond. Op blijven tot twaalf uur zonder vuurwerk is een soort anticlimax. Avondje laat naar bed en wat hapjes en een drankje is leuk... alleen het speciale mist
Daar ben ik dus ook bang voor. Ik hoop echt heel erg dat ze meer vat op de handhaving gaan krijgen hiermee, maar ik betwijfel het sterk. Ik zie de bekende brandhaarden hier elk jaar terug net als iedereen en dus ook de politie maar ze hebben gewoon niet de mankracht om die aan te pakken.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:41 schreef C.L.Werner het volgende:
A niffos ze kunnen niet handhaven voor het zware vuurwerk wat al illegaal is, en dan gaan ze de rest maar verbieden. Alsof die cobra 6 mannetjes daar wat van gaan aantrekken.
Maar let goed op, de media zullen volstaan met hoe gezellig en leuk oud en nieuw nu is. Ze zullen Marga uit schubbekutteveen interviewen die weer ‘veilig’ met haar hond over straat kan omdat jan-kees geen fonteintje meer afsteekt. Maar die nitraten, lawinepijlen en cobra’s gaan gewoon door.
Het is te bizar voor woorden, een groot brevet van onvermogen. Maar zijn we anders gewend?
Ze hebben capaciteitsprobleem waardoor het vuurwerk probleem is ontstaanquote:Op donderdag 3 april 2025 19:36 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Daar ben ik dus ook bang voor. Ik hoop echt heel erg dat ze meer vat op de handhaving gaan krijgen hiermee, maar ik betwijfel het sterk. Ik zie de bekende brandhaarden hier elk jaar terug net als iedereen en dus ook de politie maar ze hebben gewoon niet de mankracht om die aan te pakken.
Je klinkt nu een beetje als iemand die zonder alcohol het op een feestje niet gezellig kan hebben...quote:Op donderdag 3 april 2025 23:41 schreef PzKpfw het volgende:
Ik zou het jammer vinden als het werd verboden. Het droeg bij aan de speciale sfeer op Oudjaarsdag, nu wordt deze dag er net zo een als de 364 andere en kun je net zo goed om 22:00 al in je bed kruipen.
Oud en nieuw is sowieso altijd de grootste anticlimax van alle feestdagen. Met zijn allen de seconden aftellen tot 12:00 en dan blijkt dat dan alles nog precies zo is als daarvoor. Dus ja, in feite is het ook net zo een dag als die 364 andere dagen van het jaar.quote:Op donderdag 3 april 2025 23:41 schreef PzKpfw het volgende:
Ik zou het jammer vinden als het werd verboden. Het droeg bij aan de speciale sfeer op Oudjaarsdag, nu wordt deze dag er net zo een als de 364 andere en kun je net zo goed om 22:00 al in je bed kruipen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |