Oh dat zeker maar dan hadden ze gewoon vorig jaar moeten zeggen: joh, dat verbod is goed bevallen, dat gaan we erin houden ktnxbye. Niet dit geneuzel.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Kijkend naar de schade is het lachwekkend dat vuurwerk überhaupt zo lang toegestaan is geweest.
Correlatie geen causaliteit.quote:Op vrijdag 19 november 2021 12:56 schreef Salina het volgende:
[..]
Dit soort dingen wordt hier continue verteld, maar er blijven gewoon genoeg users hier (en ook buiten FOK!) die moeite hebben dit soort zaken te begrijpen.
Gelukkig hebben we hier een heel mooie hont mooi plaatje voor in de OP, die goed aangeeft hoe bovenstaande in elkaar steekt en waarop duidelijk te zien is dat in absolute aantallen er inderdaad best wat gevaccineerden op de IC en in het ziekenhuis belanden (wat niet onlogisch is gezien de 85% vaccinatiegraad), maar dat dit in relatieve zin in een stuk lagere aantallen dan bij ongevaccineerden het geval is.
Een mooie bolletjesgrafiek, want wie is er nu niet gek op bolletjesijs of de bolletjestrui?
Verder nog even de nuance toevoegen dat juist ouderen en kwetsbaren (met onderliggende klachten zoals hoge bloeddruk, overgewicht, hartklachten e.d.) relatief gezien vaker zijn gevaccineerd dan jongere en gezondere doelgroepen en dat diezelfde ouderen en kwetsbaren derhalve nog steeds op de IC en in het ziekenhuis terecht kunnen komen, juist omdat ze...nou ja...oud en kwetsbaar zijn (daar helpt geen vaccin iets aan natuurlijk), en je komt weer op het punt dat correlatie geen causaliteit inhoudt (belanden oudere kwetsbaren op de IC omdat ze zijn gevaccineerd, omdat het vaccin niet werkt, omdat het vaccin na verloop van tijd minder werkt of omdat ze...nou ja...gewoon simpelweg oud en kwetsbaar zijn?).
Na deze fameuze zin van maar liefst zeven regels wordt het weer tijd om verder te werken.
Goede post, wou ik eigenlijk zeggen.
quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:24 schreef Jor_Dii het volgende:
Corona ziekenhuis bezetting:
Totaal (verpleegafd+IC)
19 nov 2147 (1719+428)
18 nov 2110 (1697+413)
17 nov 2077 (1675+402)
16 nov 2071 (1686+385)
15 nov 1985 (1605+380)
14 nov 1863 (1486+377)
13 nov 1790 (1425+365)
12 nov 1755 (1402+353)
Gaat geweldig!
Eens, maar één ding weten we van dit kabinet: eigenstandig zullen ze geen vuurwerkverbod op gaan leggen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:26 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Oh dat zeker maar dan hadden ze gewoon vorig jaar moeten zeggen: joh, dat verbod is goed bevallen, dat gaan we erin houden ktnxbye. Niet dit geneuzel.
Piekje bijna bereikt dus. Mooi, dan kan de avondhoreca weer gewoon open.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:24 schreef Jor_Dii het volgende:
Corona ziekenhuis bezetting:
Totaal (verpleegafd+IC)
19 nov 2147 (1719+428)
18 nov 2110 (1697+413)
17 nov 2077 (1675+402)
16 nov 2071 (1686+385)
15 nov 1985 (1605+380)
14 nov 1863 (1486+377)
13 nov 1790 (1425+365)
12 nov 1755 (1402+353)
Gaat geweldig!
Niet alleen tijdens oud en nieuwquote:Op vrijdag 19 november 2021 13:28 schreef Simmertje het volgende:
Als mensen nou op een normale manier vuurwerk konden afsteken was er niets aan de hand. Helaas is het gewoon niet normaal meer de laatste jaren. Sommige wijken van Amsterdam lijken letterlijk Syrië tijdens Oud&Nieuw.
Niet alleen tijdens oud en nieuw hoorquote:Op vrijdag 19 november 2021 13:28 schreef Simmertje het volgende:
Als mensen nou op een normale manier vuurwerk konden afsteken was er niets aan de hand. Helaas is het gewoon niet normaal meer de laatste jaren. Sommige wijken van Amsterdam lijken letterlijk Syrië tijdens Oud&Nieuw.
Op naar het kroegen topic.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Piekje bijna bereikt dus. Mooi, dan kan de avondhoreca weer gewoon open.
Het probleem is al dat illegale vuurwerk ja, maar die krijg je niet zomaar weg door legaal vuurwerk te gaan verbieden.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:28 schreef Simmertje het volgende:
Ja dat is echt iets van de laatste jarenquote:Op vrijdag 19 november 2021 13:28 schreef Simmertje het volgende:
Je weet dat mazelen ook een luchtweg virus is toch? Ook nog een dat ordes van grootte besmettelijker is dan corona.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:26 schreef Za het volgende:
[..]
Daar heeft het niets mee te maken.
Het is nooit maar danook nooit mogelijk geweest herd immunity te verkrijgen noch anderen te beschermen dmv vaccins. Het is een luchtweg virus namelijk.
Daar wordt het nu op gegooid, en de mensen geloven het ook nog, blijven het vaccin verdedigen. Waarom toch.
Formeel gezien wel, het is namelijk niet verboden. Als vorige week gezegd wordt "Ja het kan doorgaan!" en nu wordt er gezegd "nee, het kan niet doorgaan". Dat kun je die ondernemers niet kwalijk nemen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar binnen het huidige overheidsbeleid heeft de sector toch helemaal geen bestaansrecht?
'Laatste jaren'quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:28 schreef Simmertje het volgende:
25 en 20% stijging en dat al week in week uitquote:Op vrijdag 19 november 2021 13:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Piekje bijna bereikt dus. Mooi, dan kan de avondhoreca weer gewoon open.
Kan ook mijn leeftijd zijn dat het mij nu eerder opvalt. Maar het aandeel illegale vuurwerk lijkt naar mijn idee wel gestegen en lijkt ook steeds harder en extremer te klinken.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja dat is echt iets van de laatste jaren
Wordt eerder alleen maar minder. Ik mocht als kind nog 2 volle dagen vuurwerk afsteken
Zomaar weg niet, nee. Maar wel 70% minder vuurwerkslachtoffers vorig jaar. Dat komt uiteraard ook deels vanwege de lockdown die toen gold, maar het zal toch zeker voor een forse reductie gezorgd hebben.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Het probleem is al dat illegale vuurwerk ja, maar die krijg je niet zomaar weg door legaal vuurwerk te gaan verbieden.
Vroeger hadden een enkeling een bom uit Duitsland of Polen en dat was dan de coole buurman vaak die wel wist wat hij deed. Laatste jaren zie je ook van die 11-jarigen met echt zware zooi lopen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:30 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Kan ook mijn leeftijd zijn dat het mij nu eerder opvalt. Maar het aandeel illegale vuurwerk lijkt naar mijn idee wel gestegen en lijkt ook steeds harder en extremer te klinken.
Mij ook. Wel typisch trouwens want ik ben in mijn huidige wijk vorig jaar eind oktober gaan wonen en toen eigenlijk vanaf begin november was het bijna elke avond raak met zeer zwaar vuurwerk, niet alleen knalvuurwerk maar ook hele pijlenpotten die elke avond werden afgestoken.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:30 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Kan ook mijn leeftijd zijn dat het mij nu eerder opvalt. Maar het aandeel illegale vuurwerk lijkt naar mijn idee wel gestegen en lijkt ook steeds harder en extremer te klinken.
Wel een stuk harder ja qua illegale zooi, maar ook wel weer een stuk minder dan de jaren 90/00quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:30 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Als je gelooft dat het over twee weken magisch gaat dalen, dan valt alles wel mee. Waarom het echter dan al opeens om zou slaan is mij volstrekt onduidelijk.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
25 en 20% stijging en dat al week in week uit
Nou, dat is niet helemaal wat ik zeg.quote:Op vrijdag 19 november 2021 13:24 schreef eentwee het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dat vind ik ook van bijvoorbeeld horeca. Door ontwikkelingen in de samenlevingen worden bepaalde sectoren of bedrijven minder nodig. Dat moeten we niet allemaal in stand willen houden. Industrialisatie heeft gezorgd voor het verdwijnen van veel ambachten. Klimaat- en stikstofproblemen moeten een einde maken aan grootschalige veehouderij. De opkomst van de digitale fotografie heeft een einde gemaakt aan de marktpositie van Kodak. Door de pandemie/endemie kunnen we af met minder horecagelegenheden. Etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |