Komt dat even goed uit. 14 november kan ik ook nietquote:Op zondag 7 november 2021 21:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben er bij. Ik denk dat er op zondag minder mensen maar ook minder voorwerpen van winkels op straat aanwezig zullen zijn. Vanuit dat perspectief zou ik wel voor een zaterdag willen gaan.
14 november kan ik niet.
Waarom denk je dat ik niet kanquote:Op zondag 7 november 2021 21:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Komt dat even goed uit. 14 november kan ik ook niet
hesjtek zooi kopen
14 november zou dus ook nog weer een micromeetje kunnen worden als er meer FOTters gaan.
Amersfoort is wel zeker leuk om een keer doorheen te lopen maar meest fotogeniek? Denk dat de Facebook poster of weinig heeft gezien van Nederland of zijn roze bril op heeft gehadquote:Op dinsdag 2 november 2021 22:38 schreef derLudolf het volgende:
Ik zag op Facebook wat voorbij komen van Amersfoort, dat het de meest fotogenieke stad zou zijn.
Desbetreffende bericht ben ik kwijt, er stond ook een link naar een foto rondje bij. Volgens mij was het deze
https://www.tijdvooramersfoort.nl/nl/routes/1839918823/fotoroute
Zijn d'r liefhebbers hier om de route te lopen? Mini meet ofzo.
Lijkt me een goed planquote:Op zondag 27 februari 2022 21:36 schreef derLudolf het volgende:
De dagen worden langer, de maatregelen zijn weg. Zullen we eens kijken of er een datum geprikt kan worden?
Oh okay, dan kan ik de 18e ookquote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:07 schreef ultra_ivo het volgende:
16 en 17 april is overigens het paasweekend
Ik ben in Amersfoort niet meer zo bekend met de voorhanden parkeermogelijkhedenquote:Op dinsdag 29 maart 2022 18:39 schreef derLudolf het volgende:
Hoe laat en waar spreken we zaterdag af?
Het bestaat, maar niet in het centrum. En in Amersfoort weet ik het sowieso niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 21:49 schreef derLudolf het volgende:
Gratis parkeren in een Nederlandse stad? Wat is dat?
Dat is echt heel gaaf. Foto’s van huisdieren hebben altijd emotionele waarde voor de baasjes.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:00 schreef Morri2 het volgende:
Ik volg het hier wel nog een beetje, maar ik heb zo'n beetje 2 maanden alles volgepland. Een inhaalslag aan het maken, zeg maarVan fotograferen komt weinig, maar misschien binnenkort de verwachte pups van een kennis fotograferen. Huisdieren fotograferen heb ik nog weinig gedaan en het lijkt me leuk om het eens te proberen.
Misschien een volgende meet!
Ik ben even aan het kijken geweest. Iets goedkoops lijken ze in Amersfoort niet te hebben, dus stel ik voor dat @derLudolf er één uitzoekt (die moet van heel ver komen) die voor hem gunstig ligt en dat die het dan maar moet gaan worden.quote:Op donderdag 31 maart 2022 10:24 schreef Morrigan het volgende:
Een de rest, is er al een parkeergarage gevonden?
quote:Goedkoop parkeren bij The Spot
Ooit komt er tegenover Sushi Koi een appartementencomplex, maar tot het zover is kun je lekker goedkoop parkeren op de stadsring. Voor een tarief van ¤ 11,50 mag je de hele dag blijven staan, maar niet langer dan twee dagen achter elkaar. Niet van plan om de hele dag te blijven? Parkeren kost ¤ 1,60 per uur. Parkeervakken kennen ze niet, dus je moet je auto op eigen inzicht op de juiste plek zetten. De parkeerplaats is 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend en je kunt alleen betalen met een pinpas.
The Spot is een braakliggend terrein, dus parkeren kan soms wat hobbelig zijn.
Adres: de kruising van de Utrechtseweg en de Stadsring, tegenover Sushi Koi en KFC.
Ik heb ook even gekeken, alle opties rond het centrum zijn even duur qua parkeren en dus kan ik net zo goed bij het station parkerenquote:Op vrijdag 1 april 2022 20:31 schreef derLudolf het volgende:
Gekut met parkeren is ook kut. Ga wel met de trein.
Hadden jullie al een tijd in gedachten?
Dealquote:Op vrijdag 1 april 2022 21:52 schreef derLudolf het volgende:
Is 11 uur een beetje een gristelijk tijdstip?
Was zeker een leuk meetje. Sowieso om een keer met anderen te fotograferen.quote:Op zaterdag 2 april 2022 21:59 schreef Ouwesok het volgende:
Ik begin nu pas weer een beetje op temperatuur te komen want ze hadden de thermostaat niet hoog staan in Amersfoort waar de sporen van de pandemie nog zo her en der zichtbaar waren.
[ link | afbeelding ]Grondkapje by Ouwesok, on Flickr
Ondanks de snijdende kou toch een gezellig meetje met heel veel fotograferen en heel veel aan ervaringen uitgewisseld
Voor herhaling vatbaar.
Vooral doen. Is leuk en gezellig.quote:Op maandag 4 april 2022 14:39 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Shit gemistVolgende keer ben ik er ook bij!
Het effect van die fisheye is wel heel gaaf. Moet ook maar eens gaan kijken naar zo’n lens.quote:Op maandag 4 april 2022 19:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Vooral doen. Is leuk en gezellig.
Maar eens wat plaatjes doen
Ik had een tas met groothoeken, één 90mm en mijn FZ300 compact meegenomen. Het gekste ding dat ik bij me had was de Zenitar 2.8/16mm fisheye. Die ging dus als eerste op de A7 om eens te kijken of je midden in een stad dingen met een fisheye kunt doen.
Het concept fisheye mag bekend zijn, alles wat zich voor je bevindt wordt in dat kader gepropt met als gevolg een hele specifieke vervorming. Die kun je eruit draaien (defishen) waarna iets megagroothoekigs overhoudt.
Ik besloot zulks niet te doen en de vervorming de vervorming te laten. Kijken wat eruit komt.
Fotograferen met een fisheye is op zich bijzonder eenvoudig. Diafragma een end dicht en je hebt scherptediepte van hier tot en met ginder. Toch is het wel raadzaam om even je scherpte te checken op het meest in het oog springende detail in je plaatje.
Los maar.
Alles komt erop
[ link | afbeelding ]Amersfoort met Fisheye by Ouwesok, on Flickr
In het stadsbeeld van Amersfoort komt dat neer op fietsen en voetgangers en verkeersborden en ik laat ze dan ook gewoon in beeld. Na verloop van tijd begin ik zelfs stiekem met opzet fietsen en voetgangers in beeld te krijgen. Gaan we nog merken.
Van onschatbare waarde is de kunstmatige horizon in mijn A7. De kromming op zich is te hebben zolang het plaatje enigszins waterpas staat.
Dingen worden gelijk beter als de zon doorbreekt
Geen fietsen maar links onderin een heel klein beetje voetganger
Opvallend is dat als je je plaatje op deze manier vult en dat waterpas in de smiezen houdt, je eigenlijk eerst helemaal die kromming niet ziet.
Da´s bij deze wel anders
Maar hey, fietsen en voetgangers
Fietsen en voetgangers
Nog meer fietsen en een paar voetgangers
Een in Amersfoort veelvuldig aangetroffen rekwisiet.
en een hele hippe fiets in de achtergrond die het gemis aan voetgangers een beetje goedmaakt
Grachtje met fietsen
en slechts één voetgangster
Fiets
en een voetganger uiteraard
Je zit dan met de Zenitar op een centimeter of dertig van die fiets verwijderd.
Komt nog meer
Voor een Fuji zou ik dan op zoek gaan naar een 'Chinees' in de orde van 8mm en dan het type dat een APS-C sensor helemaal bestrijkt. Je krijgt dan hetzelfde effect als deze Zenitar.quote:Op maandag 4 april 2022 23:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het effect van die fisheye is wel heel gaaf. Moet ook maar eens gaan kijken naar zo’n lens.
Ik zit al tijden te kijken naar een wide angle macro (Laowa 15mm F/4). Ik twijfel, omdat ik er misschien niet genoeg mee zou doen om de aanschaf te verantwoorden.quote:Op maandag 4 april 2022 23:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het effect van die fisheye is wel heel gaaf. Moet ook maar eens gaan kijken naar zo’n lens.
Begrijpelijk. Is nogal wat geld voor een specifieke lens.quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:25 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik zit al tijden te kijken naar een wide angle macro (Laowa 15mm F/4). Ik twijfel, omdat ik er misschien niet genoeg mee zou doen om de aanschaf te verantwoorden.
Minder macro dan die Laowa maar een aantal Chinese/Koreaanse fisheyes focust tot een centimeter of tien en die kosten ongeveer een derde van die Laowa. De Zenitar van de plaatjes hierboven focust tot 30cm wat voor een fisheye eigenlijk nog best ver weg is.quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:25 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik zit al tijden te kijken naar een wide angle macro (Laowa 15mm F/4). Ik twijfel, omdat ik er misschien niet genoeg mee zou doen om de aanschaf te verantwoorden.
Dank je. De Samyang kost 300 Euro zie ik. Maar dus een stuk minder dan de Laowa. Eentje van 7Artisans zit ook rond die koers qua prijs, zie ik. Ik ga er zeker eens naar kijken.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Minder macro dan die Laowa maar een aantal Chinese/Koreaanse fisheyes focust tot een centimeter of tien en die kosten ongeveer een derde van die Laowa. De Zenitar van de plaatjes hierboven focust tot 30cm wat voor een fisheye eigenlijk nog best ver weg is.
Daar komt nog bij dat zo'n 8mm Samyang of 7Artisans op een cropcamera beter tot zijn beeldhoekrecht komt dan een 15mm die op een EOS80 toch een wat beperkte beeldhoek heeft. Op fullframe moet die Laowa dan weer prachtig zijn met, hoewel geen fish toch een gigantische beeldhoek.
Artikeltje over die 7Artisans die voor beduidend minder dan de Samyang zou moeten kunnen. De reviews die ik over de lenzen van 7Artisans vind zijn over het algemeen bijzonder positief.quote:Op dinsdag 5 april 2022 17:24 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Dank je. De Samyang kost 300 Euro zie ik. Maar dus een stuk minder dan de Laowa. Eentje van 7Artisans zit ook rond die koers qua prijs, zie ik. Ik ga er zeker eens naar kijken.
Ftfy. Hij is gewoon goed, beter dan veel duurdere zooms.quote:Op maandag 11 april 2022 18:03 schreef Morrigan het volgende:
Ik ben dan ook heel blij met mijn Nifty Fifty.Voor het geld een prima lens.
Je "afdakconstructie" is de vishal/vismarktquote:Op maandag 4 april 2022 23:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor een Fuji zou ik dan op zoek gaan naar een 'Chinees' in de orde van 8mm en dan het type dat een APS-C sensor helemaal bestrijkt. Je krijgt dan hetzelfde effect als deze Zenitar.
Dingen zijn overigens niet eens zo ontzettend prijzig.
Ook de Zenitar was nooit echt een dure lens. De mijne is van 2003 en in mijn collectie betekent dat een jonge lens.
Ik heb ook nog een Peleng 8mm, een circulaire fisheye die dan weer 'dekkend' is op een APS-C sensor. Anders dan de Zenitar is de Peleng (uit Belarus) optisch niet echt een geweldenaar.
Staande opnamen maak ik eigenlijk zelden met een fisheye, dit was even een uitzondering
Met fietsen en helemaal in de achtergrond voor de verandering een fietser
Snel die camera weer horizontaal, een mens heeft immers de ogen naast elkaar zitten en niet boven elkaar.
Kleurtjes
met nu een keer zo'n Go-scooter met een bestuurder in de achtergrond
Afdakconstructie
Ik doe een klein stapje naar links en krijg ineens een ander plaatje
Ook hier weer geldt dat als je de boel goed waterpas houdt, het met die bolling allemaal wat meevalt.
Scherpstellen op het brugleuninkje en dan die hele gracht in één schot
De truuc met een fisheye is om iets in de voorgrond te hebben al is het maar een bak tulpen die over hun hoogtepunt heen zijn.
Opvallend aan de Zenitar is dat ie nauwelijks tot flaren is te verleiden, in onderstaande stond de zon nogal sterk in dat witte bord te reflecteren en de meeste groothoeken geven dan een sliert diafragmavlekken in beeld. Zelfs met opnamen met de zon vol in zijn bakkes geeft de Zenitar geen krimp. De detailscherpte van het lensje is best wel hoog. Het is eigenlijk gewoon een hele brave fisheye.
Met moeite één fiets, geen voetgangers maar wél verkeersborden
Straatje zonder fietsen en zonder voetgangers. Het bestaat.
En ter illustratie nog een keer zonder voorgrond en dan zie je het al snel een stuk saaier worden.
en het witte stipje in de blauwe lucht bleek een vliegtuig
Na deze ging de fish eraf en ging er iets anders op, maar die plaatjes komen binnenkort.
Ik zei al dat in Deventer ook zo'n soort constructie staat en dat daar de botermarkt wasquote:Op donderdag 14 april 2022 00:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je "afdakconstructie" is de vishal/vismarkt
Die heeft zelfs een eigen wiki-pagina
We hebben niet echt stilgezeten nee. Af en toe eens lens, camera of filmpje verwisselen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 20:09 schreef Leandra het volgende:
Jullie hebben iig een flinke stadswandeling gemaakt, aan de foto's te zien
Ik zie aan de locaties dat jullie ook echt wel een fikse wandeling gemaakt hebben, het huis met de paarse ruitjes staat er niet alleen van 2 kanten op, maar jullie zijn ook Achter de Kamp bij Plantsoen Oost geweest, en bij de Koppelpoort plus van alles daartussen, dus dan heb je echt wel een flink deel gezienquote:Op vrijdag 15 april 2022 20:37 schreef derLudolf het volgende:
[..]
We hebben niet echt stilgezeten nee. Af en toe eens lens, camera of filmpje verwisselen.
Het is dan ook wel een mooie binnenstad. Ik was jaren niet in het centrum van Amersfoort geweest en toen ik er rondliep dacht ik nog bij mezelf "Waarom ben ik hier niet eerder naar toe gegaanquote:Op vrijdag 15 april 2022 20:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zie aan de locaties dat jullie ook echt wel een fikse wandeling gemaakt hebben, het huis met de paarse ruitjes staat er niet alleen van 2 kanten op, maar jullie zijn ook Achter de Kamp bij Plantsoen Oost geweest, en bij de Koppelpoort plus van alles daartussen, dus dan heb je echt wel een flink deel gezien
Amersfoort is idd mooi, het is ook een prettige stad om te wonen (als je niet verpest bent door de rust van het platteland), ik mis het niet, maar als ik om een of andere reden verplicht zou worden in een stad te wonen dan zou het Amersfoort zijn.quote:Op zondag 17 april 2022 12:11 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het is dan ook wel een mooie binnenstad. Ik was jaren niet in het centrum van Amersfoort geweest en toen ik er rondliep dacht ik nog bij mezelf "Waarom ben ik hier niet eerder naar toe gegaan". Maar Amersfoort ligt voor mij ook niet echt om de hoek.
Geboren.quote:Op donderdag 28 april 2022 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Amersfoort heeft iets met Mondriaan lijkt het. Hij zal er wel zijn geboren. Of doodgegaan
[ afbeelding ]
De kleuren kwamen terug in onder andere deze menukart
[ afbeelding ]
Maar het gemeentebestuur werkte hard aan vergroening
[ afbeelding ]
Pentax ME, 28mm f/2.8 en Fujifilm C200.
Serieus? Dat je niet weet dat hij in Amersfoort is geboren kan ik me nog voorstellen, maar iedereen weet toch wel dat hij naar New York vertrok en daar overleed? Je kent de Victory Boogie Woogie toch wel?quote:Op donderdag 28 april 2022 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Amersfoort heeft iets met Mondriaan lijkt het. Hij zal er wel zijn geboren. Of doodgegaan
Nee. Ken jij de wetten van Newton?quote:Op donderdag 28 april 2022 21:25 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Serieus? Dat je niet weet dat hij in Amersfoort is geboren kan ik me nog voorstellen, maar iedereen weet toch wel dat hij naar New York vertrok en daar overleed? Je kent de Victory Boogie Woogie toch wel?
Ja, ik heb ook natuurkunde gehad op de middelbare school.quote:Op donderdag 28 april 2022 21:32 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee. Ken jij de wetten van Newton?
En dat schilderij zal vast iets zijn met vakken en kleuren.
Dit is geen kwestie van 'iets over een schilder weten'. Dit hoort bij je algemene ontwikkeling. Je kunt toch niet serieus beweren dat je destijds niks hebt meegekregen over de aankoop van de Victory Boogie Woogie door Nederland? Het is zijn laatste, onvoltooide werk en er was destijds enorme ophef over toen Nederland het kocht van de Amerikaanse eigenaar. Enerzijds over de heimelijke onderhandelingen die waren gevoerd, anderzijds over het grote aankoopbedrag.quote:Op donderdag 28 april 2022 21:50 schreef derLudolf het volgende:
In Amersfoort gelden die wetten ook, maar jemig wat een toon... Je kunt niet alles weten en je bent niet superieur of zo als je iets over een schilder weet. Maar laten we verder on topic blijven.
Dat was in 1997, dus het kan idd prima voor iemands tijd zijn geweest.quote:Op donderdag 28 april 2022 21:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dit is geen kwestie van 'iets over een schilder weten'. Dit hoort bij je algemene ontwikkeling. Je kunt toch niet serieus beweren dat je destijds niks hebt meegekregen over de aankoop van de Victory Boogie Woogie door Nederland? Het is zijn laatste, onvoltooide werk en er was destijds enorme ophef over toen Nederland het kocht van de Amerikaanse eigenaar. Enerzijds over de heimelijke onderhandelingen die waren gevoerd, anderzijds over het grote aankoopbedrag.
Maar goed, ik bedenk me ondertussen dat je wellicht te jong bent om dat bewust te hebben meegemaakt. Het is inmiddels alweer 25 jaar geleden.
Als ik het zo zie, is het vooral leuk voor kinderen. Aan de andere kant, als ik de site zo mag geloven is er ook oud werk van Mondriaan.quote:Op donderdag 28 april 2022 21:53 schreef Leandra het volgende:
Volgende keer wel naar het Mondriaanhuis gaan, daar is een soort levend Victory Boogie Woogie
https://www.facebook.com/(...)ie/2181503515462656/
IRL is het een stuk indrukwekkender dat dit, ik zit er graag
Het museum zelf of het levend Victory Boogie Woogie?quote:Op vrijdag 29 april 2022 18:11 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Als ik het zo zie, is het vooral leuk voor kinderen. Aan de andere kant, als ik de site zo mag geloven is er ook oud werk van Mondriaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |