(Wel kunnen aanpassen in Lightroom.)
 (Wel kunnen aanpassen in Lightroom.)  

Was zeker een leuk meetje. Sowieso om een keer met anderen te fotograferen.quote:Op zaterdag 2 april 2022 21:59 schreef Ouwesok het volgende:
Ik begin nu pas weer een beetje op temperatuur te komen want ze hadden de thermostaat niet hoog staan in Amersfoort waar de sporen van de pandemie nog zo her en der zichtbaar waren.
[ link | afbeelding ]Grondkapje by Ouwesok, on Flickr
Ondanks de snijdende kou toch een gezellig meetje met heel veel fotograferen en heel veel aan ervaringen uitgewisseld
Voor herhaling vatbaar.

Vooral doen. Is leuk en gezellig.quote:Op maandag 4 april 2022 14:39 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Shit gemistVolgende keer ben ik er ook bij!

Het effect van die fisheye is wel heel gaaf. Moet ook maar eens gaan kijken naar zo’n lens.quote:Op maandag 4 april 2022 19:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Vooral doen. Is leuk en gezellig.
Maar eens wat plaatjes doen
Ik had een tas met groothoeken, één 90mm en mijn FZ300 compact meegenomen. Het gekste ding dat ik bij me had was de Zenitar 2.8/16mm fisheye. Die ging dus als eerste op de A7 om eens te kijken of je midden in een stad dingen met een fisheye kunt doen.
Het concept fisheye mag bekend zijn, alles wat zich voor je bevindt wordt in dat kader gepropt met als gevolg een hele specifieke vervorming. Die kun je eruit draaien (defishen) waarna iets megagroothoekigs overhoudt.
Ik besloot zulks niet te doen en de vervorming de vervorming te laten. Kijken wat eruit komt.
Fotograferen met een fisheye is op zich bijzonder eenvoudig. Diafragma een end dicht en je hebt scherptediepte van hier tot en met ginder. Toch is het wel raadzaam om even je scherpte te checken op het meest in het oog springende detail in je plaatje.
Los maar.
Alles komt erop
[ link | afbeelding ]Amersfoort met Fisheye by Ouwesok, on Flickr
In het stadsbeeld van Amersfoort komt dat neer op fietsen en voetgangers en verkeersborden en ik laat ze dan ook gewoon in beeld. Na verloop van tijd begin ik zelfs stiekem met opzet fietsen en voetgangers in beeld te krijgen. Gaan we nog merken.
Van onschatbare waarde is de kunstmatige horizon in mijn A7. De kromming op zich is te hebben zolang het plaatje enigszins waterpas staat.
Dingen worden gelijk beter als de zon doorbreekt
Geen fietsen maar links onderin een heel klein beetje voetganger
Opvallend is dat als je je plaatje op deze manier vult en dat waterpas in de smiezen houdt, je eigenlijk eerst helemaal die kromming niet ziet.
Da´s bij deze wel anders
Maar hey, fietsen en voetgangers
Fietsen en voetgangers
Nog meer fietsen en een paar voetgangers
Een in Amersfoort veelvuldig aangetroffen rekwisiet.
en een hele hippe fiets in de achtergrond die het gemis aan voetgangers een beetje goedmaakt
Grachtje met fietsen
en slechts één voetgangster
Fiets
en een voetganger uiteraard
Je zit dan met de Zenitar op een centimeter of dertig van die fiets verwijderd.
Komt nog meer

Voor een Fuji zou ik dan op zoek gaan naar een 'Chinees' in de orde van 8mm en dan het type dat een APS-C sensor helemaal bestrijkt. Je krijgt dan hetzelfde effect als deze Zenitar.quote:Op maandag 4 april 2022 23:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het effect van die fisheye is wel heel gaaf. Moet ook maar eens gaan kijken naar zo’n lens.

Ik zit al tijden te kijken naar een wide angle macro (Laowa 15mm F/4). Ik twijfel, omdat ik er misschien niet genoeg mee zou doen om de aanschaf te verantwoorden.quote:Op maandag 4 april 2022 23:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het effect van die fisheye is wel heel gaaf. Moet ook maar eens gaan kijken naar zo’n lens.

Begrijpelijk. Is nogal wat geld voor een specifieke lens.quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:25 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik zit al tijden te kijken naar een wide angle macro (Laowa 15mm F/4). Ik twijfel, omdat ik er misschien niet genoeg mee zou doen om de aanschaf te verantwoorden.

Minder macro dan die Laowa maar een aantal Chinese/Koreaanse fisheyes focust tot een centimeter of tien en die kosten ongeveer een derde van die Laowa. De Zenitar van de plaatjes hierboven focust tot 30cm wat voor een fisheye eigenlijk nog best ver weg is.quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:25 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik zit al tijden te kijken naar een wide angle macro (Laowa 15mm F/4). Ik twijfel, omdat ik er misschien niet genoeg mee zou doen om de aanschaf te verantwoorden.

Dank je. De Samyang kost 300 Euro zie ik. Maar dus een stuk minder dan de Laowa. Eentje van 7Artisans zit ook rond die koers qua prijs, zie ik. Ik ga er zeker eens naar kijken.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Minder macro dan die Laowa maar een aantal Chinese/Koreaanse fisheyes focust tot een centimeter of tien en die kosten ongeveer een derde van die Laowa. De Zenitar van de plaatjes hierboven focust tot 30cm wat voor een fisheye eigenlijk nog best ver weg is.
Daar komt nog bij dat zo'n 8mm Samyang of 7Artisans op een cropcamera beter tot zijn beeldhoekrecht komt dan een 15mm die op een EOS80 toch een wat beperkte beeldhoek heeft. Op fullframe moet die Laowa dan weer prachtig zijn met, hoewel geen fish toch een gigantische beeldhoek.

Artikeltje over die 7Artisans die voor beduidend minder dan de Samyang zou moeten kunnen. De reviews die ik over de lenzen van 7Artisans vind zijn over het algemeen bijzonder positief.quote:Op dinsdag 5 april 2022 17:24 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Dank je. De Samyang kost 300 Euro zie ik. Maar dus een stuk minder dan de Laowa. Eentje van 7Artisans zit ook rond die koers qua prijs, zie ik. Ik ga er zeker eens naar kijken.

mooie scans ook
 mooie scans ook

Voor het geld een prima lens. De negatieven heb ik gewoon gescand met een Epson V600. En daarna een beetje finetunen in Photoshop.
 Voor het geld een prima lens. De negatieven heb ik gewoon gescand met een Epson V600. En daarna een beetje finetunen in Photoshop.  

Ftfy. Hij is gewoon goed, beter dan veel duurdere zooms.quote:Op maandag 11 april 2022 18:03 schreef Morrigan het volgende:
Ik ben dan ook heel blij met mijn Nifty Fifty.Voor het geld een prima lens.

Ouwesok

Ouwesok

Je "afdakconstructie" is de vishal/vismarktquote:Op maandag 4 april 2022 23:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor een Fuji zou ik dan op zoek gaan naar een 'Chinees' in de orde van 8mm en dan het type dat een APS-C sensor helemaal bestrijkt. Je krijgt dan hetzelfde effect als deze Zenitar.
Dingen zijn overigens niet eens zo ontzettend prijzig.
Ook de Zenitar was nooit echt een dure lens. De mijne is van 2003 en in mijn collectie betekent dat een jonge lens.
Ik heb ook nog een Peleng 8mm, een circulaire fisheye die dan weer 'dekkend' is op een APS-C sensor. Anders dan de Zenitar is de Peleng (uit Belarus) optisch niet echt een geweldenaar.
Staande opnamen maak ik eigenlijk zelden met een fisheye, dit was even een uitzondering
Met fietsen en helemaal in de achtergrond voor de verandering een fietser
Snel die camera weer horizontaal, een mens heeft immers de ogen naast elkaar zitten en niet boven elkaar.
Kleurtjes
met nu een keer zo'n Go-scooter met een bestuurder in de achtergrond
Afdakconstructie
Ik doe een klein stapje naar links en krijg ineens een ander plaatje
Ook hier weer geldt dat als je de boel goed waterpas houdt, het met die bolling allemaal wat meevalt.
Scherpstellen op het brugleuninkje en dan die hele gracht in één schot
De truuc met een fisheye is om iets in de voorgrond te hebben al is het maar een bak tulpen die over hun hoogtepunt heen zijn.
Opvallend aan de Zenitar is dat ie nauwelijks tot flaren is te verleiden, in onderstaande stond de zon nogal sterk in dat witte bord te reflecteren en de meeste groothoeken geven dan een sliert diafragmavlekken in beeld. Zelfs met opnamen met de zon vol in zijn bakkes geeft de Zenitar geen krimp. De detailscherpte van het lensje is best wel hoog. Het is eigenlijk gewoon een hele brave fisheye.
Met moeite één fiets, geen voetgangers maar wél verkeersborden
Straatje zonder fietsen en zonder voetgangers. Het bestaat.
En ter illustratie nog een keer zonder voorgrond en dan zie je het al snel een stuk saaier worden.
en het witte stipje in de blauwe lucht bleek een vliegtuig
Na deze ging de fish eraf en ging er iets anders op, maar die plaatjes komen binnenkort.

Ik zei al dat in Deventer ook zo'n soort constructie staat en dat daar de botermarkt wasquote:Op donderdag 14 april 2022 00:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je "afdakconstructie" is de vishal/vismarkt
Die heeft zelfs een eigen wiki-pagina

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |