abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202031359

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Er wordt flink gevaccineerd.
Welke geboortejaren mogen afspraak maken en vanaf wanneer mocht dit precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
Reconstructie Nieuwsuur: Nederland koos te laat voor bestrijden corona
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Niet elkaar uitmaken voor schapen of wappies
• "Covid is maar een griepje", muilkorven/mondluiers/angsthazen mag je ook voor je laten
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen onzinnige gifjes (on tour, nazi, etc.)
• Geen tweetdumps van meningen van random mensen online
• Geen artikelen plaatsen/niet linken naar vage websites

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

SPOILER: Coronaregels per 25 september, 2021
I'll give you something to do
pi_202031364
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zou zomaar kunnen ja. Met vollopende ICs. Dat alle deelstaten een al dan niet gedeeltelijke 2G en FFP2 gaan invoeren.

Ik begrijp je punt niet, waarom jij schijnt te denken dat dat alleen centraal kan..
Dat zeg ik dan weer niet ;). Maar dat alle staten ineens allemaal onafhankelijk van elkaar beslissen om dezelfde maatregelen in te voeren is een nogal onwaarschijnlijke situatie. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets echt verwacht. Daarnaast lopen de ICs niet vol natuurlijk, net als in Nederland.
pi_202031367
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:02 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Prima reden dus om die verplichting in te voeren, vind je niet?
De meeste mensen doen graag af en toe zo'n ding op als dat betekent dat ze wel kunnen blijven sporten, uit kunnen blijven gaan en niet essentiële winkels gewoon open blijven gaan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 4 november 2021 @ 19:06:14 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_202031384
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De meeste mensen doen graag af en toe zo'n ding op als dat betekent dat ze wel kunnen blijven sporten, uit kunnen blijven gaan en niet essentiële winkels gewoon open blijven gaan.
De meeste mensen geven graag hun portemonnee af als dat betekent dat ze niet worden neergestoken door de straatrover.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_202031385
quote:

[..]
Je bent politicus?
pi_202031387
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:03 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
De IC's liggen niet inmiddels vol met gevaccineerde zeventigers en tachtigers? [..]
Welnee, hoe kom je tot zulke rare beweringen?
pi_202031399
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De meeste mensen geven graag hun portemonnee af als dat betekent dat ze niet worden neergestoken door de straatrover.
Zo'n domme vergelijking verdient geen serieuze reactie.
pi_202031402
quote:

[..]
Denk je echt dat een mondkapje en al die sectorsluitingen een vergelijkbaar effect hebben?
pi_202031404
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik vond het zeer treffend anders :D.
pi_202031417
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:07 schreef galantis het volgende:

[..]
Denk je echt dat een mondkapje en al die sectorsluitingen een vergelijkbaar effect hebben?
Nee, want hij gaf eerder al toe dat ook hij niet weet of mondkapjes effect hebben :P. Maar dat moet nog even doordringen geloof ik.
  donderdag 4 november 2021 @ 19:08:18 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_202031421
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De vergelijking is terecht. Als je het 'alternatief' maar vervelend genoeg maakt, dan zijn mensen overal toe bereid.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_202031430
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:06 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Welnee, hoe kom je tot zulke rare beweringen?
Je gelooft dus nog altijd het sprookje dat er alleen maar ongevaccineerde 50+ grefo's en moslims op de IC liggen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_202031446
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:08 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Je gelooft dus nog altijd het sprookje dat er alleen maar ongevaccineerde 50+ grefo's en mosilims op de IC liggen.
Nee, want dat zeg ik helemaal niet. Zou je de vraag willen beantwoorden?
pi_202031458
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:07 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Ik vond het zeer treffend anders :D.
Ik ook, de meeste mensen dansen denk ik ook graag de horlepiep als het betekent dat de horeca open mag blijven. Of het besmettingen voorkomt vraag ik mij af
pi_202031476
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:07 schreef galantis het volgende:

[..]
Nogmaals: de besmettingscijfers worden door een hoop factoren bepaald en het gebruik van mondkapjes is er 1 van. Hoe groot die factor is weet ik niet. Maar de meeste mensen hebben er graag voor over om af en toe zo'n kapje op te doen als dat betekent dat er minder ingrijpende maatregelen ingevoerd hoeven worden.
Daar ben ik er 1 van en ik sluit niet uit dat het gebruik van mondkapjes zo'n effect kan hebben.
pi_202031480
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:05 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Dat zeg ik dan weer niet ;). Maar dat alle staten ineens allemaal onafhankelijk van elkaar beslissen om dezelfde maatregelen in te voeren is een nogal onwaarschijnlijke situatie. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets echt verwacht. Daarnaast lopen de ICs niet vol natuurlijk, net als in Nederland.
Ook dat zeg ik niet...overal precies 'dezelfde maatregelen'. Zelfs de 2G regel is nu al niet overal hetzelfde qua uitwerking waar ze hem hebben.

Maar dat ie straks op een of andere manier overal in DL is, ja. Dat zou zo kunnen.
That's all.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 4 november 2021 @ 19:11:22 #17
14505 OProg
A Life in Music
pi_202031495
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:04 schreef capricia het volgende: [..] Dat is ook precies wat ik als commentaar in de Duitse media lees. Er wordt weinig tot slecht gecontroleerd en mensen houden zich er niet meer aan. Echt, net Nederland. :D
Klopt. Maar als er eenmaal zo’n verhaal rond gaat lult iedereen elkaar weer na zonder eigenlijk veel ervaring. Anderhalve maand terug in Zweden waar sommigen denken dat iedereen los aan het gaan was in Stockholm kunnen constateren dat die de hele zomer veel meer maatregelen hadden dan wij hier. Die mochten pas vorige maand weer met elkaar aan de bar staan. Precies toen ik er was trouwens voor het eerst op een woensdag.

Maar ook zelf in Frankrijk begin september bemerkt dat het buiten Parijs qua controle ook zo lek was als een mandje. Dan had ik twee weken terug in de wat meer doorgaande zaken in Rotterdam een betere controle. Duitsland nu ook weer gezien.

Maar goed. De mensen die het hardst precies weten wat horeca hier of andere landen het doen qua controle zijn ook veelal degenen die er amper komen geloof ik.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_202031513
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Ook dat zeg ik niet...overal precies 'dezelfde maatregelen'. Zelfs de 2G regel is nu al niet overal hetzelfde qua uitwerking waar ze hem hebben.

Maar dat ie straks op een of andere manier overal in DL is, ja. Dat zou zo kunnen.
That's all.
Het zou kunnen inderdaad. Maar je zei dat je het verwachtte, dat is toch echt wat anders :P.
pi_202031535
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De vergelijking is terecht. Als je het 'alternatief' maar vervelend genoeg maakt, dan zijn mensen overal toe bereid.
Helemaal geen maatregelen meer dan maar? Omdat zo'n beetje elke maatregel meer impact heeft dan af en toe een mondkapje moeten dragen bij de kapper of in de supermarkt.
pi_202031538
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:12 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Het zou kunnen inderdaad. Maar je zei dat je het verwachtte, dat is toch echt wat anders :P.
Ga je lekker? :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_202031547
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Nogmaals: de besmettingscijfers worden door een hoop factoren bepaald en het gebruik van mondkapjes is er 1 van. Hoe groot die factor is weet ik niet. Maar de meeste mensen hebben er graag voor over om af en toe zo'n kapje op te doen als dat betekent dat er minder ingrijpende maatregelen ingevoerd hoeven worden.
Daar ben ik er 1 van en ik sluit niet uit dat het gebruik van mondkapjes zo'n effect kan hebben.
Jouw opmerking suggereerde dat je het één voor het ander kunt inruilen. Dat gaat er bij mij dus echt niet in. Ik heb in nog geen enkel land een stijgende besmettingstrend zien worden af- of omgebogen dmv invoering mondkapplicht. Wel door bijv horecasluiting.
pi_202031582
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Helemaal geen maatregelen meer dan maar? Omdat zo'n beetje elke maatregel meer impact heeft dan af en toe een mondkapje moeten dragen bij de kapper of in de supermarkt.
Geen maatregelen lijkt me een uitstekend idee ^O^.
pi_202031606
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:15 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Meen je dat?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_202031610
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:13 schreef galantis het volgende:

[..]
Jouw opmerking suggereerde dat je het één voor het ander kunt inruilen. Dat gaat er bij mij dus echt niet in. Ik heb in nog geen enkel land een stijgende besmettingstrend zien worden af- of omgebogen dmv invoering mondkapplicht. Wel door bijv horecasluiting.
Datzelfde effect zal je met de meeste maatregelen niet gaan zien. Als je denkt dat mondkapjes 0 verschil uitmaken dan hebben wij een andere mening. En jij en de meeste beleidsmakers ter wereld ook trouwens.
Mondkapjesadvies of plicht wordt al snel gekozen omdat het relatief weinig impact heeft op burgers en de economie.
pi_202031616
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:15 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Dan zijn wij snel uitgepraat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')