Van meerdere mensen gehoord dat dit een extra inkomsten bron voor de makelaar is.quote:Op maandag 1 november 2021 18:12 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ja joh. Ik baal niet eens zo erg van het huis. Tuurlijk, jammer, maar dat hoort erbij. Maar ik maak me wel zorgen als dit blijkbaar het spelletje is.
Ik zou nu ik dit weet een andere deal maken bij eventuele verkoop. Want dat is ook echt niet meer van deze tijd.quote:Op maandag 1 november 2021 18:23 schreef z80 het volgende:
[..]
Van meerdere mensen gehoord dat dit een extra inkomsten bron voor de makelaar is.
Alles boven de vraagprijs levert 10% extra op. Voor de makelaar dus interessant om de woning zo goedkoop mogelijk, zonder argwaan te wekken, op de markt te zetten.
Dit zou per wet verboden moeten worden. Alles boven de vraagprijs zou de makelaar niets extra op moeten leveren. Eigenlijk zelfs een boete als het verschil meer dan 10% is en binnen 6 maanden verkocht.
Moet je eens zien hoe snel deze praktijk van de markt verdwijnt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En eigenlijk vind ik dat het er helemaal niet toe zou moeten doen wat iemand anders vindt maar alleen wat je zelf vindt, maar toch maakte het m'n dag wel haha.
quote:Op maandag 1 november 2021 19:19 schreef vlindertje89 het volgende:
Pff ja dat soort bedragen overbieden is hier ook aan de orde van de dag. Echt frustrerend als je wil kopen, niks leuks aan nu. Ben heel blij dat ik op gegeven moment de keuze heb gemaakt voorlopig gewoon te blijven zitten.
Ik kreeg vandaag zo'n heel fijn compliment
Ik hoor dat nooitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En eigenlijk vind ik dat het er helemaal niet toe zou moeten doen wat iemand anders vindt maar alleen wat je zelf vindt, maar toch maakte het m'n dag wel haha.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
En dan hebben jullie (of i.i.g. Myr en Candaasje) nog koophuizen. En dus waarschijnlijk overwaarde. En jullie mogen wrsch ook een aflossingsvrije hypotheek voor een deel vd hypotheek.quote:Op maandag 1 november 2021 19:04 schreef gcjoel het volgende:
En ik word echt sip van Myreala haar bericht.![]()
Ik wil ook niet zo'n spel.
Pff ja dat soort bedragen overbieden is hier ook aan de orde van de dag. Echt frustrerend als je wil kopen, niks leuks aan nu. Ben heel blij dat ik op gegeven moment de keuze heb gemaakt voorlopig gewoon te blijven zitten.
Tof!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En eigenlijk vind ik dat het er helemaal niet toe zou moeten doen wat iemand anders vindt maar alleen wat je zelf vindt, maar toch maakte het m'n dag wel haha.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Vriendje heeft een koophuis dus dat voordeel hebben we wel.quote:Op maandag 1 november 2021 19:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dan hebben jullie (of i.i.g. Myr en Candaasje) nog koophuizen. En dus waarschijnlijk overwaarde. En jullie mogen ook een aflossingsvrije hypotheek.
Mijn vriend en ik huren momenteel. We zijn dus "starters", maar te oud voor startersvoordelen. Het wordt op deze manier voor ons godsonmogelijk wat te kopen wanneer we daar aan toe zijn![]()
We kunnen niet op tegen al dat
Complimentjes mag je sowieso heel blij mee zijn hoor. Ook als je jezelf al heel tof vindSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En eigenlijk vind ik dat het er helemaal niet toe zou moeten doen wat iemand anders vindt maar alleen wat je zelf vindt, maar toch maakte het m'n dag wel haha.![]()
Ik op zich ook niet hoor (aflossingsvrij), maar dat er zo overboden wordt/kan worden komt mijns inziens dus wel daardoor en door overwaarde op het huidige koophuis. Als "starter" wordt het dan wel érg moeilijk..quote:Op maandag 1 november 2021 19:34 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Vriendje heeft een koophuis dus dat voordeel hebben we wel.
Maar aflossingsvrij hebben we niet en 'kan' dus niet. Zou het ook niet willen.
Alleen je maandlasten zijn lager maar je mag niet meer lenen ofzo. Dus dat maakt niet het verschil. De overwaarde wel natuurlijk.quote:Op maandag 1 november 2021 19:41 schreef Myraela het volgende:
Wat is het voordeel voor mensen met aflossingsvrij? Ik vind het juist een voordeel dat we dat niet hebben.
Maar als je het van die lage maandlasten moet hebben, dan kun je toch eigenlijk de woning toch gewoon niet veroorloven. Ik vind het juist wel een fijne gedachte dat ik een beetje aflos. In goede tijden een leuk potje, als het slecht gaat toch nog een beetje een veiligheidsnet.quote:Op maandag 1 november 2021 19:46 schreef gcjoel het volgende:
Alleen je maandlasten zijn lager maar je mag niet meer lenen ofzo. Dus dat maakt niet het verschil. De overwaarde wel natuurlijk.
Ja ik ook, mijn doel is ook ons volgende huis afbetaald te hebben voor ons pensioen (en er dus blijven wonen). Dan geen hypotheek maandlasten meer is een goede 'pensioenaanvulling'quote:Op maandag 1 november 2021 19:50 schreef Myraela het volgende:
[..]
Maar als je het van die lage maandlasten moet hebben, dan kun je toch eigenlijk de woning toch gewoon niet veroorloven. Ik vind het juist wel een fijne gedachte dat ik een beetje aflos. In goede tijden een leuk potje, als het slecht gaat toch nog een beetje een veiligheidsnet.
In tijden zoals nu maakt het niet zoveel uit nee... Tien jaar geleden zijn d'r genoeg huizen met verlies verkocht.quote:Op maandag 1 november 2021 19:50 schreef Myraela het volgende:
[..]
Maar als je het van die lage maandlasten moet hebben, dan kun je toch eigenlijk de woning toch gewoon niet veroorloven. Ik vind het juist wel een fijne gedachte dat ik een beetje aflos. In goede tijden een leuk potje, als het slecht gaat toch nog een beetje een veiligheidsnet.
Destijds toen wij een Huis kochten om te gaan hokkenquote:Op maandag 1 november 2021 19:46 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Alleen je maandlasten zijn lager maar je mag niet meer lenen ofzo. Dus dat maakt niet het verschil. De overwaarde wel natuurlijk.
Holy crapquote:Op maandag 1 november 2021 21:23 schreef Leintjeuh het volgende:
Appartement naast me is een paar maanden geleden verkocht. 104 m², 2 slaapkamers, eerste etage. Volledig gerenoveerd, eerste bewoner sinds de renovatie. Appartement met geweldig uitzicht op een hele fijne locatie. Voor maarliefst ¤525.000,00 van eigenaar gewisseld
Rotterdam is stervensduurquote:Op maandag 1 november 2021 21:23 schreef Leintjeuh het volgende:
Appartement naast me is een paar maanden geleden verkocht. 104 m², 2 slaapkamers, eerste etage. Volledig gerenoveerd, eerste bewoner sinds de renovatie. Appartement met geweldig uitzicht op een hele fijne locatie. Voor maarliefst ¤525.000,00 van eigenaar gewisseld
Kan je morgen ook iets leuks, ontspannends inplannen? Neem ook even tijd voor jezelfquote:Op maandag 1 november 2021 21:23 schreef Tele6 het volgende:
Ik had een weekendje met familie. Nu heb ik het de hele dag al koud, mijn nek zit vast en ik kan om het minste of geringste huilen. Toch iets te veel, kennelijk, dat weekend. Hopelijk morgen beter. Of nou ja, morgen moet wel beter, want ik heb allerlei afspraken.
Zonder lift 😂quote:Op maandag 1 november 2021 21:23 schreef Leintjeuh het volgende:
Maakt dat iets uit als het de 1e verdieping betreft?quote:
Dat wordt nog pittig. Ik heb 9-10 een gesprek met m'n stagebegeleider, dan 10-11 gesprek met een ambulant begeleider. dan 13-17 poseren voor de kunstenaars, en 17:30 komt m'n broertje eten. Dus tussen 11 en 12:30 kan ik iets voor mezelf doen (het poseren is op een halfuur fietsen).quote:Op maandag 1 november 2021 21:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Kan je morgen ook iets leuks, ontspannends inplannen? Neem ook even tijd voor jezelf
Het is vervelend verhuizen.quote:Op maandag 1 november 2021 21:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maakt dat iets uit als het de 1e verdieping betreft?
Het is inderdaad lastiger dan met lift. Maar niet onoverkomelijk.quote:
De boodschappen, de kinderwagen, been in het gips. Noem maar op.quote:Op maandag 1 november 2021 21:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maakt dat iets uit als het de 1e verdieping betreft?
Het klinkt behoorlijk volgeproptquote:Op maandag 1 november 2021 21:36 schreef Tele6 het volgende:
Dat wordt nog pittig. Ik heb 9-10 een gesprek met m'n stagebegeleider, dan 10-11 gesprek met een ambulant begeleider. dan 13-17 poseren voor de kunstenaars, en 17:30 komt m'n broertje eten. Dus tussen 11 en 12:30 kan ik iets voor mezelf doen (het poseren is op een halfuur fietsen).
Gelukkig ga ik wat makkelijks koken voor broertje en waarschijnlijk gaan we met z'n tweeën gaar zitten wezen, want hij heeft op maandagavonden school na een gewone werkdag.(ik snap niet hoe dat een productief idee is maar kennelijk normaal)
Oei. Veel op een dag.quote:Op maandag 1 november 2021 21:36 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Dat wordt nog pittig. Ik heb 9-10 een gesprek met m'n stagebegeleider, dan 10-11 gesprek met een ambulant begeleider. dan 13-17 poseren voor de kunstenaars, en 17:30 komt m'n broertje eten. Dus tussen 11 en 12:30 kan ik iets voor mezelf doen (het poseren is op een halfuur fietsen).
Gelukkig ga ik wat makkelijks koken voor broertje en waarschijnlijk gaan we met z'n tweeën gaar zitten wezen, want hij heeft op maandagavonden school na een gewone werkdag.(ik snap niet hoe dat een productief idee is maar kennelijk normaal)
Ik woon al > 12 jaar in een woning op de 1e verdieping zonder liftquote:Op maandag 1 november 2021 21:42 schreef AnneX het volgende:
[..]
De boodschappen, de kinderwagen, been in het gips. Noem maar op.
Het uitzicht vergoedt Alles!
Bijna vakantie!quote:Op maandag 1 november 2021 21:48 schreef sigme het volgende:
Vandaag vakantieboodschappen gedaan. Morgen telefonische afspraak met orthodontist en vakantiespullen pakken. Woensdag happen voor beugel en dan naar Spanje. Tenzij de bestelde hand-espresso-koffiemolen dan nog niet binnen is, dan gaan we een dagje later.
Ik ben er ook niet heel blij mee.quote:Op maandag 1 november 2021 21:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het klinkt behoorlijk volgeproptMaar misschien helpt het ook zodat je geen tijd hebt om over dingen na te denken? Alhoewel, dat poseren is vast vooral stil zitten
Het fietsen is wel ontspannend, als je op tijd kan vertrekken en je niet hoeft te haasten.
quote:Op maandag 1 november 2021 21:23 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik nog nietquote:
Dit keer zal ik meer moeten bewegen voor het poseren, de kunstenaar voor wie ik vandaag poseer wil een animatiefilm gaan maken en ik moet de houdingen doen uit zijn planning. Ik ben benieuwdquote:Op maandag 1 november 2021 21:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het klinkt behoorlijk volgeproptMaar misschien helpt het ook zodat je geen tijd hebt om over dingen na te denken? Alhoewel, dat poseren is vast vooral stil zitten
Het fietsen is wel ontspannend, als je op tijd kan vertrekken en je niet hoeft te haasten.
Succes vandaag!quote:Op dinsdag 2 november 2021 07:58 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Dit keer zal ik meer moeten bewegen voor het poseren, de kunstenaar voor wie ik vandaag poseer wil een animatiefilm gaan maken en ik moet de houdingen doen uit zijn planning. Ik ben benieuwd
Het nadenken is niet per se een probleem. Ik ben veel te moe om zinnig na te denken. Dus dat wordt nog leuk met het gesprek met m'n stagebegeleider strakskijken of ik ergens de puf vandaan kan schrapen om een uur lang slim over te komen
Het is een halfuur fietsen maar de hele tijd door de stad. Dus ik durf niet echt te gaan zitten slapen op m'n fiets, want het is druk en er zijn heel veel verschillende kruisingen.
We zien wel
Toen zat ik al op kantoorquote:Op dinsdag 2 november 2021 07:21 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik om kwart over 6 al, want uh, ritme.
Ik schrik hier wel een beetje van. Je hebt al vaker hulp gehad, toch? Is iets als slaaponderzoek wel eens gedaan? Zijn er nou echt geen oplossingen?quote:Op dinsdag 2 november 2021 08:34 schreef FutureFairytale het volgende:
Hi!
Ik post weinig want slaap enorm slecht. Nu de 16e dag om 5u wakker en net weekend weg achter de rug dus kapot maar weer 5u wakker.
Tril nu en ben bang dat ik uit mn slof schiet. Als het beter gaat ben ik weer terug. Überhaupt blij dat ik nog enigszins functioneer.
quote:
Ja, vorige week al bij de zaterdagse boodschappen bij jumbo. En druk dat het was vanwege heropening. Iedereen zoeken en langs elkaar, terwijl de paden veel breder zijn.quote:Op dinsdag 2 november 2021 10:34 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zit te wachten voor tandartsafspraak 3 in 4 weken. Als het goed is de laatste voorlopig.
Ik werd wel raar aangekeken toen ik mijn mondkapje op deed in de wachtkamer en opschoof zodra er plaats verder van andere wachtenden was
Het is werkelijk ongelofelijk dit soort dingen.quote:Op maandag 1 november 2021 23:08 schreef Kaatje1 het volgende:
Vanavond bij kennissen geweest, heerlijk gegeten en goed bijgepraat en veel lol gehad met de jongste zonen.
In het begin ging het niet zo lekker met deze familie maar nu eindelijk wel. Alleen de overheid. Vader heeft een prima baan maar is nu al een jaar bezig om van de zorgtoeslag , die hij eerst echt nodig had, af te komen.
Dochter studeert, maar verblijfsvergunning is verlopen (eind oktober), ze heeft in mei naturalisatie aangevraagd maar door achterstanden duurt dat nog. Dus mag ze niet studeren, krijgt van duo geen financiering, kon ze niet inloggen op de schoolsystemen etc.
School werkt er nu om heen, maar da’s enorm stress
quote:Op dinsdag 2 november 2021 10:51 schreef Lonaa het volgende:
JONGONS!
Het heeft me 4 jaar op en af oefenen gekost en Heel Erg Veel Frustratie, maar ik deed vandaag zomaar ineens mijn eerste double unders!![]()
(Da's 1x springen en 2 keer met touw draaien)
Even filmpje gezocht en wauwquote:Op dinsdag 2 november 2021 10:51 schreef Lonaa het volgende:
JONGONS!
Het heeft me 4 jaar op en af oefenen gekost en Heel Erg Veel Frustratie, maar ik deed vandaag zomaar ineens mijn eerste double unders!![]()
Ja, ik was echt zo verbaasd. En enorm gefrustreerd. Had touw alweer door de kerk geflikkerd na de zoveelste striemen op mijn bips. Toen maar weer springen, gedachteloos, *flop flop.quote:
Holy...quote:Op maandag 1 november 2021 17:58 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ons (kansloze) bod zat 26k boven de vraagprijs. Het winnende bod zat daar nog ruim een ton boven.
Dat we het niet zouden hebben, waren we wel vanuit gegaan. Maar dat mensen zoveel overbieden… damn.
Wij hebben een soort half-koophuis. Ooit appartementje gekocht via de woningbouw met het Koopgarantsysteem. We zouden nu - geschat, want we moeten bij daadwerkelijke verkoop een taxateur laten komen - zo'n 40k overwaarde hebben. Als je het snel zeg - veertigduizendeuro- is het bijna niksquote:Op maandag 1 november 2021 19:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dan hebben jullie (of i.i.g. Myr en Candaasje) nog koophuizen. En dus waarschijnlijk overwaarde. En jullie mogen wrsch ook een aflossingsvrije hypotheek voor een deel vd hypotheek.
Mijn vriend en ik huren momenteel. We zijn dus "starters", maar te oud voor startersvoordelen. Het wordt op deze manier voor ons godsonmogelijk wat te kopen wanneer we daar aan toe zijn![]()
We kunnen niet op tegen al dat
Neequote:Op dinsdag 2 november 2021 12:18 schreef Tele6 het volgende:
@:Lonaa hebben jullie weleens "toetjes" aan het eind van een training of korte uitdagende opdrachten die je met de groep samen doet?
Vorige week hebben ze bij ons burpees gedaan op iedere thunder in Thunderstruck van AC/DC. We doen ook wel eens dingen zoals dat je met een hele groep een gewicht van de ene kant van het terrein naar de andere kant moet brengen zonder voeten op de grond. Voor donderdag probeer ik een toetje te bedenken dat wel uitdagend en grappig is, maar niet kneitervermoeiend want de training ervoor wordt al heel pittig. En ik kom er niet uit.
quote:Op dinsdag 2 november 2021 10:51 schreef Lonaa het volgende:
JONGONS!
Ik ken wel meer mensen die niet "gewoon" kunnen touwtje springen.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als dat een double under is, kan ik niet eens een single under.
Motorisch beperkt..
Joh…dat noemden wij vroegûh “hoge(r)s springen” insert haags accent.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:16 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ja, ik was echt zo verbaasd. En enorm gefrustreerd. Had touw alweer door de kerk geflikkerd na de zoveelste striemen op mijn bips. Toen maar weer springen, gedachteloos, *flop flop.
Wacht WHAT JUST HAPPENED.
Nu nog meerdere achter elkaar.
Even zegt ze dan. Dit is bijna het herschrijven van de Lonely Planetquote:Op dinsdag 2 november 2021 13:33 schreef Lonaa het volgende:
@:gcjoel , ik zou nog even terugkomen op Berlijn.
Ludolf het het al genoemd maar de Berliner Unterwelten touren zijn allemaal gaaf. https://www.berliner-unterwelten.de/
Protip: als je denkt dat je Duits prima is, kies toch een Engelse tour. Wij hebben een Duits gedaan en die werd gegeven door een geboren en getogen Berlijner met een enorm Berlijns accent en dan zo snel als Fransen frans spreken. Holy fuck.We hebben ons er redelijk mee gered maar ik had wel hoofdpijn na afloop.
![]()
Ook het Stasi museum was al genoemd. Erg indrukwekkend. De tours worden gegeven door mensen die ook een link hebben met de gevangenis. Mensen die er zelf gezeten hebben of hun kinderen. Wat mij betreft het beste museum over de Koude Oorlog. http://www.stasi-museum.de/
Aangaande de oorlog en de Jodenvervolging: https://www.jmberlin.de/
Zonder meer deze. Ja, natuurlijk is het Holocaustmonument indrukwekkend, maar er stoppen ook busladingen mensen die rennen en schreeuwen en whatever. Het museum is...anders indrukwekkend. We waren er vlak na opening op een doordeweekse dag en het was amper druk. Hele heftige ervaring. Ze hebben bepaalde dingen echt goed "neergezet", het kruipt enorm onder je huid. Stil van. Het hele gebouw doet mee, hoe het gebouwd is, opgezet, ingedeeld. Ik scrollde net even door dit blog http://berlijn-blog.nl/musea-in-berlijn/joods-museum/ en had al tranen in de ogen staan. Die blog is wel spoiler-alert, wij zijn er toen "blind" ingegaan en merkte na afloop dat het gebouw precies met ons deed hoe het bedoeld is.
Als je een dag slecht weer hebt is het museum voor Natuurkunde een goede optie. Groot zat iig. Zelf vond ik dees https://www.bmm-charite.de/en/index.html cooler, maar ik zie dat ze tot eind 2022 dicht zijn. Sowieso is de campus daar wel de moeite waard om over heen te wandelen. Er is ook nog https://tieranatomisches-theater.de/en/ te zien. Ook gaaf.
Mocht je ook nog iets luchtigs willen: https://www.museumderdinge.de/ hier hebben we ons best vermaakt, eigenlijk. Het is een museum met Duitse dingen.![]()
Dan, voer. Voer is goede ding.
In de categorie 'wil ik zelf nog heen' dees: https://www.hinterlandprovisions.com/eat
Dan, waar ik al wel ervaringen heb:
Beste tapasbar http://www.picoteo.de/ Het viel wel op vorige keer dat ze druk waren, misschien te druk voor wat ze aankonden en dat deed wel wat af aan de service, neit aan het eten. Sowieso reserveren dus.
Aziatische tapas: https://www.dr-tos.de/ 2 of 3 keer geweest, altijd lekker.
Mocht je nog curry willen eten, val niet in 1 van de 42342309712 tourist-traps, maar ga hierheen: http://maharadscha2.de/
Cubaans: Hier https://pequena-habana.de/ is de baby calimari, de vissoep, de runderstoof en de pina colada's to die for. Maar echt. *zingt pina colada liedje
Dit was ook gaaf, laatst https://haeppies.myshopify.com/ eerste keer daar geweest. Het zijn een soort bapao-broodjes met allerlei vullingen en ook tof opgemaakt op je bord. Was erg lekker, allemaal. Jammer dat ik na 3 stuks vol zat. Maar als je met z'n twee gaat en allebei 3 verschillende besteld kan je iig 6 stuks proeven.
Datscha https://datscha.de/ zit op verschillende plekken in Berlijn. Je kunt er supergoed lunchen en ontbijten. Voedzaam, veel keuze, lekker, ruimschoots genoeg.
Als je van chocola houdt (haha, wie niet?!) https://www.rausch.de/
En dan kun je zeggen "ja uh, chocola, hoe bijzonder kan dat zijn?", maar Rausch heeft hele hele goede chocolade. Je kunt in hun restaurant (weer) taartjes en koffie eten, maar neem ook een reepje of wat mee voor thuis. You will not regret it.
Voor goede cocktails raad ik aan:
De Salut! https://salut-berlin.de/ Goede service, goede cocktails, ik hoop wel dat ze hun 'gewone' kaart weer hebben want hun kerona-kaart was wat saai.
Ook hier http://www.victoriabar.de/menue/ serveren ze goede, bijzondere cocktails zoals het hoort. Je moet aanbellen.![]()
Hier zijn we de laatste keer geweest http://www.hildegardbar-berlin.de/ bijzondere cocktails, goede service en een dubbel vrouwentoilet. Voor als je naast elkaar wilt plassen en elkaars hand wilt vasthouden.
*hijg.
Wauw! thanks!quote:Op dinsdag 2 november 2021 13:33 schreef Lonaa het volgende:
@:gcjoel , ik zou nog even terugkomen op Berlijn.
Ludolf het het al genoemd maar de Berliner Unterwelten touren zijn allemaal gaaf. https://www.berliner-unterwelten.de/
Protip: als je denkt dat je Duits prima is, kies toch een Engelse tour. Wij hebben een Duits gedaan en die werd gegeven door een geboren en getogen Berlijner met een enorm Berlijns accent en dan zo snel als Fransen frans spreken. Holy fuck.We hebben ons er redelijk mee gered maar ik had wel hoofdpijn na afloop.
![]()
Ook het Stasi museum was al genoemd. Erg indrukwekkend. De tours worden gegeven door mensen die ook een link hebben met de gevangenis. Mensen die er zelf gezeten hebben of hun kinderen. Wat mij betreft het beste museum over de Koude Oorlog. http://www.stasi-museum.de/
Aangaande de oorlog en de Jodenvervolging: https://www.jmberlin.de/
Zonder meer deze. Ja, natuurlijk is het Holocaustmonument indrukwekkend, maar er stoppen ook busladingen mensen die rennen en schreeuwen en whatever. Het museum is...anders indrukwekkend. We waren er vlak na opening op een doordeweekse dag en het was amper druk. Hele heftige ervaring. Ze hebben bepaalde dingen echt goed "neergezet", het kruipt enorm onder je huid. Stil van. Het hele gebouw doet mee, hoe het gebouwd is, opgezet, ingedeeld. Ik scrollde net even door dit blog http://berlijn-blog.nl/musea-in-berlijn/joods-museum/ en had al tranen in de ogen staan. Die blog is wel spoiler-alert, wij zijn er toen "blind" ingegaan en merkte na afloop dat het gebouw precies met ons deed hoe het bedoeld is.
Als je een dag slecht weer hebt is het museum voor Natuurkunde een goede optie. Groot zat iig. Zelf vond ik dees https://www.bmm-charite.de/en/index.html cooler, maar ik zie dat ze tot eind 2022 dicht zijn. Sowieso is de campus daar wel de moeite waard om over heen te wandelen. Er is ook nog https://tieranatomisches-theater.de/en/ te zien. Ook gaaf.
Mocht je ook nog iets luchtigs willen: https://www.museumderdinge.de/ hier hebben we ons best vermaakt, eigenlijk. Het is een museum met Duitse dingen.![]()
Dan, voer. Voer is goede ding.
In de categorie 'wil ik zelf nog heen' dees: https://www.hinterlandprovisions.com/eat
Dan, waar ik al wel ervaringen heb:
Beste tapasbar http://www.picoteo.de/ Het viel wel op vorige keer dat ze druk waren, misschien te druk voor wat ze aankonden en dat deed wel wat af aan de service, neit aan het eten. Sowieso reserveren dus.
Aziatische tapas: https://www.dr-tos.de/ 2 of 3 keer geweest, altijd lekker.
Mocht je nog curry willen eten, val niet in 1 van de 42342309712 tourist-traps, maar ga hierheen: http://maharadscha2.de/
Cubaans: Hier https://pequena-habana.de/ is de baby calimari, de vissoep, de runderstoof en de pina colada's to die for. Maar echt. *zingt pina colada liedje
Dit was ook gaaf, laatst https://haeppies.myshopify.com/ eerste keer daar geweest. Het zijn een soort bapao-broodjes met allerlei vullingen en ook tof opgemaakt op je bord. Was erg lekker, allemaal. Jammer dat ik na 3 stuks vol zat. Maar als je met z'n twee gaat en allebei 3 verschillende besteld kan je iig 6 stuks proeven.
Datscha https://datscha.de/ zit op verschillende plekken in Berlijn. Je kunt er supergoed lunchen en ontbijten. Voedzaam, veel keuze, lekker, ruimschoots genoeg.
Als je van chocola houdt (haha, wie niet?!) https://www.rausch.de/
En dan kun je zeggen "ja uh, chocola, hoe bijzonder kan dat zijn?", maar Rausch heeft hele hele goede chocolade. Je kunt in hun restaurant (weer) taartjes en koffie eten, maar neem ook een reepje of wat mee voor thuis. You will not regret it.
Voor goede cocktails raad ik aan:
De Salut! https://salut-berlin.de/ Goede service, goede cocktails, ik hoop wel dat ze hun 'gewone' kaart weer hebben want hun kerona-kaart was wat saai.
Ook hier http://www.victoriabar.de/menue/ serveren ze goede, bijzondere cocktails zoals het hoort. Je moet aanbellen.![]()
Hier zijn we de laatste keer geweest http://www.hildegardbar-berlin.de/ bijzondere cocktails, goede service en een dubbel vrouwentoilet. Voor als je naast elkaar wilt plassen en elkaars hand wilt vasthouden.
*hijg.
Ja, het werd ietsje meer dan ik dacht.quote:Op dinsdag 2 november 2021 13:43 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Even zegt ze dan. Dit is bijna het herschrijven van de Lonely Planet
Alsjeblieft.quote:Op dinsdag 2 november 2021 13:51 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Wauw! thanks!![]()
ik ga alles op mijn kaart noteren
Idem .quote:Op dinsdag 2 november 2021 14:16 schreef Isabeau het volgende:
Berlijn tips opgeslagen. Want weekend Berlijn staat ook nog steeds in de planning.
6% verlies valt op zich wel mee denk ik, gezien het vooral korte stukjes zijn waarin de accu telkens aan en uit wordt geschakeld?quote:Op dinsdag 2 november 2021 14:36 schreef Blues het volgende:
Overigens ging ik met 100% batterij fietsen. Kleine stukjes tussen bieb en winkeltjes in dorp al mat al 17 minuten werkelijke 'beweegtijd'. Zet 'm net in de garage: 94%.
Mmmmmm is dat normaal?
Lease Fiets cq reparatie bedrijf waar ze aangesloten zijn moet nog terug bellen na 2 mails en 3 versch mensen aan de tel gehad te hebben.
Nee, daar klopt geen hol van. En het leeglopen is helemaal raar. Heb dat wel gehad dat het ding iets leeg was gelopen, maar toen had ik ruim een maand niet gefietst ivm sneeuw, En nog niet helemaal leegquote:Op dinsdag 2 november 2021 15:46 schreef Blues het volgende:
Deze accu heeft 5 blokjes.
En gisteren ging ik weg met 3 blokjes.
Na 9 km naar werk had ik nog maar 1 blokje en op terugweg na 3 km niks meer.
Toen ik m op de display op batterij percentage zette, zag ik m 'leeglopen'.
Dat zie je minder duidelijk aan de blokjes vind ik.Overigens naar en van werk is het bijna niet stoppen, maar zo goed als lekker continue kunnen doorkachelen.
Ik laad m weer helemaal op vanaaf en neem m vol mee + Ik neem de oplader mee![]()
Tenzij kutweer, dan auto
Ja. Verschil kan wel de helft zijn. Zeker als het echt heel koud is.quote:Op dinsdag 2 november 2021 16:01 schreef Sarabi het volgende:
Is het bij de fietsen hetzelfde als bij onze auto? Dat je met dit weer al een stuk minder ver komt dan in de zomer.
Oja toen het begin dit jaar zo vroor was het even niet grappig. Waren we nog te laat voor de avondklok door het extra laden.quote:Op dinsdag 2 november 2021 16:07 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ja. Verschil kan wel de helft zijn. Zeker als het echt heel koud is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |