Phaidra, wat zeg je dat mooi. Het voelt alsof ik zelf ook ben verandert, net zoals je een kindje krijgt dat je daarvan verandert, zo ook als je moeder wegvalt. Een soort wedergeboorte naar een ander persoon. Het voelt ook alsof (een deel van) mijn kindzijn weg is. Ik voel me niet meer ‘een kind van’. En dat voelt ook een soort van luchtledig.
Ik kijk er ook naar uit om mijn kinderen op te zien groeien. Ik vind het telkens fascinerend om alle ontwikkelingen te zien. Ook van de oudste, die echt al zo een eigen persoon is en steeds meer eigen ideeën heeft. En hoe ze mij nu ‘opvangen’. Dat vind ik heel mooi om te zien, dat die zorgzaamheid van mijn moeder via mij nu weer bij hen terecht komt. De jongste peuter ook heel erg, dat is ook echt een poppen/knuffel jongetje, die kan uren kroelen met de knuffelbeesten.
D-E, ja je hebt gelijk, het is ook prachtig om ze te zien groeien. En dat is ook telkens verrassend en weer nieuw.
Het lijkt me ook heel verdrietig om wel een moeder te hebben, maar toch ook weer niet. Ik zie het ook bij mijn lief… dat maakt veel impact. Nog steeds. Hoe ‘los’ hij het ook heeft gelaten, als dat eigenlijk al kan. En bij mijn moeder heb ik het ook gezien, die had zelf ook nauwelijks een moederfiguur in haar eigen moeder… en dat heeft ze een levenslang meegedragen. Zoals bij Komkommerschijfje heeft haar dat wel gevormd tot de moeder die zij zelf is geworden, het tegenovergestelde van haar eigen moeder, maar juist de moederfiguur die ze zo graag zelf gehad zou hebben. Haar moeder leeft nog, ze heeft in het leven dus nooit echt los kunnen komen van haar. En voor mijn oma is het uiteindelijk natuurlijk toch heel sneu dat ze haar oudste, haar dochter heeft verloren. Want ergens was zij ook gevormd door haar opgroeien en had ze het in haar hart vast anders bedacht.
Komkommerschijfje, ik herken wat je schrijft ook bij mijn lief. Hij heeft er echt heel bewust voor gekozen om dingen juist anders te doen dan zijn eigen ouders. Het duurde bij hem ook echt een aantal jaren voordat hij het aandurfde om zelf een kindje te krijgen. En elke keer dat er een baby bij ons kwam/komt, gaat hij weer door dingen heen die daaruit zijn ontstaan. Het is telkens weer een confrontatie. Ik begrijp daarom ook zo goed (naast dat het op een gegeven moment ook gewoon goed en klaar is en het ook druk is), dat het voor hem zo welletjes is geweest. En ik herken bij mezelf weer m’n eigen moeder, die eigenlijk ook nooit is klaar geweest met kinderen krijgen. Ze is ook nooit in de overgang geweest, had gewoon nog al die jaren een vruchtbare cyclus. Het zat diepgeworteld, het verlangen naar een liefdevol gezin om haar heen. En blijkbaar draag ik daar nu ook nog wat van mee…