Helemaal eens, maar ik heb me talloze keren laten uitleggen dat dat niet zou mogen en kunnen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:21 schreef Janneke141 het volgende:
groter dan de schade die we hebben voorkomen bij covidpatiënten."
En daarom moeten we als samenleving volgens Girbes een gesprek gaan voeren over een maximum aantal IC-bedden in Nederland voor covid-bedden. "We moeten kijken hoe we de capaciteit eerlijk gaan verdelen."
Girbes vindt dat er daarbij moet worden gekeken naar hoe zinvol een IC-behandeling per patiënt wel of niet is. "Je gaat kijken naar wat de overlevingskansen zijn van de desbetreffende patiënt, en hoe zich dat verhoudt tot een andere categorie patiënten", zegt Girbes. "Waar niemand het over wil hebben is, dat als je het maar telkens blijft hebben over corona, wat dat betekent voor die andere patiënten."
Waarom dit nooit gaat gebeuren is omdat corona direct zichtbaar is als je bij het ziekenhuis staat. Mensen die naar adem happen kun je gelijk op TV brengen of op social media tentoonstellen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:38 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Helemaal eens, maar ik heb me talloze keren laten uitleggen dat dat niet zou mogen en kunnen.
Dat zou je bij de triage moeten doen, corona klachten? Dan mag je naar het corona speciaal centrum, waar hen die uiteindelijk IC hulp nodig hebben op het moment dat die bedden op zijn, waarschijnlijk zullen sterven.
Natuurlijk krijg je dan wel mensen die denken dat met beschikbare IC bedden (die de risico's van planbare zorg afdekken) sommige corona patienten zinloos overlijden. Dat zul je dus goed moet uitleggen en afspreken met elkaar. Kan me voorstellen dat er veel tegenstanders zijn, maar die zijn er ook tegen nog jaren aanmodderen met beperkingen.
En wat doen we dan met een gevaccineerde die toch ziek wordt die loopt dan misschien een bed mis terwijl diegene er wel alles aan gedaan heeft om gezond te blijven.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:46 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Waarom dit nooit gaat gebeuren is omdat corona direct zichtbaar is als je bij het ziekenhuis staat. Mensen die naar adem happen kun je gelijk op TV brengen of op social media tentoonstellen.
De mensen die op hartoperaties etc. wachten sterven gewoon uit het zicht thuis of laten de schade aan hun lichaam oplopen door het niet ontvangen van noodzakelijke ingrepen.
Veel van ons politieke beleid is tegenwoordig gestoeld op de mate waar in het via de de media op de persoon afschijnt. Perceptie. Dat is natuurlijk wel jammer. Het idee van corona ziekenhuizen om eventueel langduring met deze situatie om te gaan zal ook wel mislukken. De enige hoop is dan dat de hoeveelheid gelijktijdige corona gerelateerde IC patienten onder een grens blijft die we op de middellangetermijn kunnen adressereren binnen de reguliere IC door daar over een periode van jaren toch structureel meer plaats te gaan maken.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:46 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Waarom dit nooit gaat gebeuren is omdat corona direct zichtbaar is als je bij het ziekenhuis staat. Mensen die naar adem happen kun je gelijk op TV brengen of op social media tentoonstellen.
De mensen die op hartoperaties etc. wachten sterven gewoon uit het zicht thuis of laten de schade aan hun lichaam oplopen door het niet ontvangen van noodzakelijke ingrepen.
Shielding is discriminatie want treft alleen ouderen en kwetsbaren. Sluiting van scholen (wat jongeren treft) is dan weer geen discriminatie vreemd genoeg.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd, maar wat Girbes hier zegt is waar. We kunnen dit niet meer als onethisch van tafel vegen. De alternatieven zijn evengoed niet ethisch.
Een voorbeeld. In de UK hadden ze dat principe van “shielding”. Dat ouderen en kwetsbaren werd verzocht waakzaamheid te betrachten en zich wat meer te isoleren. Dat is hier altijd afgeschoten als discriminatoir, maar als je hiermee deels druk op de ziekenhuizen kan voorkomen, waarom niet.
Er is imo nu geen luxe om met taboes aan te komen zetten, je zal alles tegen elkaar moeten afwegen.
Voer bij de triage dan ook meteen in dat een gevaccineerde voorrang heeft op een ongevaccineerde wanneer beide een IC plek nodig hebben na een covid 19 besmetting.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-voor-covidpatienten
Ja, misschien wel een verstandig idee, nadat we al anderhalf jaar mensen met andere klachten dan corona wegsturen bij het ziekenhuis.
Dat zal dan een gevalletje pech gehad zijn, net als alle andere mensen die moeten wachten op noodzakelijke ingrepen die niet plaats vinden door het uitstellen van zorg.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:53 schreef vipergts het volgende:
[..]
En wat doen we dan met een gevaccineerde die toch ziek wordt die loopt dan misschien een bed mis terwijl diegene er wel alles aan gedaan heeft om gezond te blijven.
Ik heb een wild idee. Als je triage moet doen doe je dat op basis van de huidige principes en speelt vaccinatie geen rol.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voer bij de triage dan ook meteen in dat een gevaccineerde voorrang heeft op een ongevaccineerde wanneer beide een IC plek nodig hebben na een covid 19 besmetting.
En een roker of dikzak sluit ook maar achteraan.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voer bij de triage dan ook meteen in dat een gevaccineerde voorrang heeft op een ongevaccineerde wanneer beide een IC plek nodig hebben na een covid 19 besmetting.
Iedereen heeft recht op zorg. Ook een niet gevaccineerde corona patiënt.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En een roker of dikzak sluit ook maar achteraan.
Zolang de voorraad strekt.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
Iedereen heeft recht op zorg. Ook een niet gevaccineerde corona patiënt.
Dat is het huidige uitgangspunt, deze discussie ontspon uit een nieuwsbericht waar aspecten daarvan ter discussie worden gesteld om het probleem van uitgestelde zorg te adresseren.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hou ajb op met deze onzin.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:57 schreef GemMagic het volgende:
Alternatief kunnen we toch nog eens kijken of we ongevaccineerden zonder medische reden niet kunnen weigeren voor corona gerelateerde zorg. Dát vind ik namelijk wel een terechte consequentie van je keuze. Je kiest voor je eigen immuniteit en kansen, prima inschatting van te maken. Mensen buitensluiten uit kroegen, restaurants bioscopen is belachelijk en geen direct gevolg van hun vrijheid om geen vaccin menen nodig te hebben.
Tot nu toe is de voorraad voor corona patiënten onbeperkt gebleken. En zie geen aanwijzingen dat dit gaat veranderen. En een hart patiënt en anderen die door de uitgestelde zorg wellicht overlijden komen niet voor in de corona cijfers van het RIVM.quote:
Met je eens maar zie hier nu geen oplossing voor.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:04 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Dat is het huidige uitgangspunt, deze discussie ontspon uit een nieuwsbericht waar aspecten daarvan ter discussie worden gesteld om het probleem van uitgestelde zorg te adresseren.
Iedereen heeft recht, maar je hebt niets aan rechten als hetgeen je recht op hebt niet beschikbaar is. Dat is dus wat speelt voor de uitgestelde zorg.
Maar de voorraad zorg niet, want hiervoor is heel veel andere zorg uitgesteld en bovendien zijn er natuurlijk ook heel veel COVID-patiënten die al niet eens meer behandeld zijn.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:09 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tot nu toe is de voorraad voor corona patiënten onbeperkt gebleken. En zie geen aanwijzingen dat dit gaat veranderen. En een hart patiënt en anderen die door de uitgestelde zorg wellicht overlijden komen niet voor in de corona cijfers van het RIVM.
De meer logische route, en in lijn met wat we de afgelopen honderd jaar hebben gedaan, zou zijn om te triëren op basis van kansen en benodigde capaciteit. Ik ben onvoldoende medisch onderlegd om te weten wat je vaccinatiestatus betekent voor je overlevingskansen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 07:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de mensen op de IC heeft geen Corona. Ik meen dat 160 van de 700 IC bedden bezet worden door Corona patienten.quote:
Maar op de plek van die 160 coronapatiënten kun je een stuk of 1000 anderen kwijt i.v.m. de ligtijd.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:15 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de mensen op de IC heeft geen Corona. Ik meen dat 160 van de 700 IC bedden bezet worden door Corona patienten.
Geen polticus gaat keiharde keuzes maken nu over het leven en dood van mensen. Slecht voor het aantal stemmen denk ik zo. Daar begint het al mee. En de zwijgende meerderheid laat zich niet horen of daar is niet naar geluisterd. De keuze die men nu maakt is om corona patiënten voorrang te geven op een IC ten kost van de reguliere zorg. Met mogelijk dodelijk gevolgen voor de andere patiënten. Er zal wel weer een commissie over dit onderwerp komen. Wellicht een enquête mooi rapportje en alles gaat weer als vanouds verder.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar de voorraad zorg niet, want hiervoor is heel veel andere zorg uitgesteld en bovendien zijn er natuurlijk ook heel veel COVID-patiënten die al niet eens meer behandeld zijn.
Ja, en een egoïstische klootzak, je neemt hem niet alleen voor jezelf hequote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:12 schreef KingRadler het volgende:
Heb een oproep gekregen voor de griepprik.
Ben ik een wappie als ik deze negeer.
Ik bepaal dat ook niet, maar ik zou er geen gewetensbezwaren tegen hebben, is wat ik zeg.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:09 schreef tja77 het volgende:
ajb op met deze onzin.
Iedereen die zich volduwt bij de Mac, ook maar weigeren bij hartgerelateerde problemen? Iedereen die z’n longen verpaft, ook weigeren wanneer diegene longkanker heeft? Iedereen die z’n knieschijf breekt door voetbal ook maar weigeren?
Iedereen die heeft recht op goede zorg, ik betaal net als jij(althans daar ga ik vanuit) netjes mijn zorgpremie. Wie ben jij om te bepalen dat iemand zonder vaccin geen Corona
Klopt en omdat er bij bepaalde operaties complicaties kunnen optreden dient men een aantal IC op standby te hebben. Die er nu niet zijn. Dus gaan die niet door.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar op de plek van die 160 coronapatiënten kun je een stuk of 1000 anderen kwijt i.v.m. de ligtijd.
Gezonde 50 minners overbelasten de zorg niet hè, dat zijn minder dan 3 IC bedden per dag. Ik vraag me af hoeveel mensen met een hoog BMI uiteindelijk in het ziekenhuis belanden met hartproblemen, roken idem dito.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:23 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Ik bepaal dat ook niet, maar ik zou er geen gewetensbezwaren tegen hebben, is wat ik zeg.
Het probleem is wmb niet dat ik mensen het recht wil ontnemen om zichzelf slecht te behandelen, maar de gevolgen daarvan voor anderen tot het minimum zou willen beperken.
Nu kan in principe iedereen zeggen ik vaccineer me niet en vervolgens bezet een klein deel steeds meer zorg. Dat heeft bij voetballen, vetkei consumpties en shag draaien nog niet tot dit soort pieken van zorgbelasting geleid dat anderen daardoor, deels onzichtbaar, getroffen worden.
Dit is de enige juiste oplossing; geplande operaties en zorg niet meer uitstellen en coronapatiënten sluiten maar gewoon achter in de rij aan. Beter acht operaties met een kort verblijf op de IC/recovery en herstel dan één coronapatiënt die een IC-bed twee tot drie weken bezet houdt.quote:
Mensen kunnen niet meer zelf nadenken als ze kiezen voor sigaretten, fast food of overmatig veel suikers?quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:40 schreef KingRadler het volgende:
De suikerspin is bedacht zodat meer mensen naar de Tandarts gaan.
De overheid is medeschuldig dat er zoveel zieke mensen rondlopen.
Longkanker, Obesitas, slechte tanden.
Daar gaat zoveel geld in om.
Dat men vergeet dat we te weinig zorg personeel hebben om voor ze te zorgen.
Groei in Duitsland, ik dacht dat Duitsland vond dat Nederland zo onverantwoord was? Zou het dan toch niet zo makkelijk zijn?quote:
Niet mee eens.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
Die worden al geweigerd cq uitgesteldquote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:09 schreef tja77 het volgende:
ook weigeren wanneer diegene longkanker heeft?
Natuurlijk niet, ook daar hebben ze gewoon seizoenseffect.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Groei in Duitsland, ik dacht dat Duitsland vond dat Nederland zo onverantwoord was? Zou het dan toch niet zo makkelijk zijn?
Duitslandquote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Groei in Duitsland, ik dacht dat Duitsland vond dat Nederland zo onverantwoord was? Zou het dan toch niet zo makkelijk zijn?
Nou nee, daar ligt het hele probleem. De industrieën hebben wel doorgehad dat je er vroeg bij moet zijn. Hoe jonger mensen beginnen met roken, des te effectiever de verslaving. Fast food en frisdrank worden er natuurlijk ook al van jongs af aan ingeramd.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mensen kunnen niet meer zelf nadenken als ze kiezen voor sigaretten, fast food of overmatig veel suikers?
Ik heb de griepprik ook geweigerd.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 08:21 schreef Jappie81 het volgende:
[..]
Ja, en een egoïstische klootzak, je neemt hem niet alleen voor jezelf he
Hoezo triest? De rek is eruit.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:03 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is eigenlijk te triest voor woorden dat de zorg nu aan alle kanten uitstraalt dat ze helemaal niet op coronapatiënten zitten te wachten.
Het is triest dat het zo ver heeft moeten komen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:03 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Hoezo triest? De rek is eruit.
Waarom zouden ziekenhuizen dat niet mogen uiten? Zij zitten met de gebakken peren om het zo maar te zeggen..quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:03 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is eigenlijk te triest voor woorden dat de zorg nu aan alle kanten uitstraalt dat ze helemaal niet op coronapatiënten zitten te wachten. Het is goed dat het maatschappelijk debat op gang komt maar ik weet niet of ziekenhuizen hierin een sturende rol zouden moeten vervullen eigenlijk.
Het is toch wat scheef dat je enerzijds vasthoudt aan het principe dat er voor iedereen een bedje dient te zijn, maar anderzijds willen ze liever prioriteit geven aan uitgestelde zorg (waar an sich best iets voor te zeggen is).quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarom zouden ziekenhuizen dat niet mogen uiten? Zij zitten met de gebakken peren om het zo maar te zeggen..
Boefje!quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik heb de griepprik ook geweigerd.
Het lijkt me vrij goed om deze discussie te voeren want in de praktijk is het wel wat er aan de hand is.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is toch wat scheef dat je enerzijds vasthoudt aan het principe dat er voor iedereen een bedje dient te zijn, maar anderzijds willen ze liever prioriteit geven aan uitgestelde zorg (waar an sich best iets voor te zeggen is).
Ik weet gewoon niet of het echt iets bijdraagt op deze manier.
Ik snap de frustratie in de ziekenhuizen volkomen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:35 schreef NightDancert het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)als-ze-waren-geprikt
Lekker bezig wappies.
Als we het los zien van de afgelopen anderhalf jaar omdat die situatie (hopelijk) niet meer komt. Wat is dan precies het verschil met iemand die met corona in het ziekenhuis komt als ongevaccineerde en iemand die met wintersporten een complexe breuk oploopt. Of iemand die met klussen zijn halve hand afzaagt. Of iemand die al 20 jaar 2 pakjes per dag rookt, etc.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het lijkt me vrij goed om deze discussie te voeren want in de praktijk is het wel wat er aan de hand is.
Zie nu pas je UI. Uitstekende UIquote:Op vrijdag 22 oktober 2021 09:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als we het los zien van de afgelopen anderhalf jaar omdat die situatie (hopelijk) niet meer komt. Wat is dan precies het verschil met iemand die met corona in het ziekenhuis komt als ongevaccineerde en iemand die met wintersporten een complexe breuk oploopt. Of iemand die met klussen zijn halve hand afzaagt. Of iemand die al 20 jaar 2 pakjes per dag rookt, etc.
We zitten in een andere situatie dan vorig jaar, het risico dat de zorg overspoelt komt zoals ik begrijp vooral door uitval van personeel en door mensen die weggaan. Volledig begrijpelijk, maar op te lossen.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ‘we’ eerder bereid lijken te zijn ongevaccineerden te laten sterven dan er echt alles aan gedaan te hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |