abonnement Unibet Coolblue
pi_201816016
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:50 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik wilde heel graag een huis kopen vijf jaar geleden, ik kon destijds een hypotheek krijgen van zo’n 200.000 euro en daarmee een prima huis kopen. Was ongeveer maandelijks zo’n 450 a 500 euro kwijt aan hypotheek.

Feest ging helaas niet door door mijn studieschuld. Dus mocht ik een huis huren a 740 euro per maand. Iets wat ik nu al 5 jaar doe want 500 euro per maand aan hypotheek kan ik niet betalen, 740 euro aan huur wel. Maar dat is logisch.
hypotheekbanken :')

Riiight.
Gelukkig had ik een kleinere studieschuld en kon 6,5 jaar terug voor 165.000 wel een huis kopen. Man, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. 575 netto hypotheek last per maand voor 90m2 met een tuin. Huur je hetzelfde huis nu ben je 1250/1500 euro per maand kwijt.

Snap het echt niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201816046
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb ook niet zoveel met overwaarde, ik heb muren met een dak nodig, net als iedereen.

M'n eerste huurwoning was maar iets van 50m2 oppervlak maar ik was er super blij mee, het was goedkoop en ik kon m'n eigen leven opbouwen.
Sociale huurwoning op 2 hoog, 2 kamers, 45m2 voor 270 per maand. 8 jaar later 350 euro. Blij dat ik het kon huren, blij dat ik er weg kon voor datgene in mijn vorige post.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201816052
@Confetti ik kan moeilijk een steen uit mijn woning halen en daar boodschappen mee doen hey denk eens na man :') :') :')
Heb toch geen ene moer aan die overwaarde als je niet gaat verkopen etc...
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:00:24 #54
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201816243
Ik sloop elke week een baksteen uit mijn woning en loop daarmee naar de winkel om boodschappen te doen. Dan heb je nog wat aan je overwaarde. :)
pi_201816249
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hehe, dat laatste is wel slim denk ik :P
Ja toen zakte mijn inkomen van 1600 gulden netto per maand naar ca 1000 gulden per maand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201816267
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:45 schreef Geerd het volgende:
@:Confetti ik kan moeilijk een steen uit mijn woning halen en daar boodschappen mee doen hey denk eens na man :') :') :')
Heb toch geen ene moer aan die overwaarde als je niet gaat verkopen etc...
Zelfs als je wel verkoopt kan je niks aan je overwaarde hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201816295
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
hypotheekbanken :')

Riiight.
Gelukkig had ik een kleinere studieschuld en kon 6,5 jaar terug voor 165.000 wel een huis kopen. Man, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. 575 netto hypotheek last per maand voor 90m2 met een tuin. Huur je hetzelfde huis nu ben je 1250/1500 euro per maand kwijt.

Snap het echt niet.
Ik heb 13 jaar geleden gekocht gelukkig. Precies op het moment dat de prijzen sky hoog stonden toen. Dit is de beste beslissing ooit. Nu betaal ik voor ca 125m2 netto ca 180 eur per maand.
Nu je verplicht moet aflossen voor hra, de domste wet ooit, ben je er een veelvoud voor kwijt. Ik zou nu bij een nieuwe hypotheek zo min mogelijk aflossen, dan maar geen hra.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201816309
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zelfs als je wel verkoopt kan je niks aan je overwaarde hebben.
Precies. De enige groep die echt iets aan deze bizarre stijgingen heeft, zijn de mensen wiens ouders een afbetaalde koopwoning hebben en binnen niet al te lange tijd overlijden. De ouderen die kleiner willen gaan wonen hebben er ook niet veel aan want die zien het vermogen of opgaan aan zorg en begeleid wonen, of aan veel te dure senioren-koopappartementen. Die zijn wel gek om voor dezelfde prijs van >100m2 naar 50m2 te gaan.

Muurvast in elk segment.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201816452
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zelfs als je wel verkoopt kan je niks aan je overwaarde hebben.
Precies of je moet ergens achteraf in schubbekutteveen gaan wonen maja heb je waarschijnlijk weer een auto nog of misschien wel 2...en je reistijd neem 200% toe of meer...

Poehpoeh wat zijn we rijk met die overwaarde
Ik zwaai naar dieren.
pi_201816478
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:06 schreef probeer het volgende:

[..]
Precies. De enige groep die echt iets aan deze bizarre stijgingen heeft, zijn de mensen wiens ouders een afbetaalde koopwoning hebben en binnen niet al te lange tijd overlijden. De ouderen die kleiner willen gaan wonen hebben er ook niet veel aan want die zien het vermogen of opgaan aan zorg en begeleid wonen, of aan veel te dure senioren-koopappartementen. Die zijn wel gek om voor dezelfde prijs van >100m2 naar 50m2 te gaan.

Muurvast in elk segment.
En de mensen die meerdere huizen bezitten en er 1 kunnen verkopen zonder verplicht een ander te moeten kopen of huren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201816522
Het kan zo maar zijn dat we over 10 jaar deze discussie waarschijnlijk andersom voeren omdat we een miljoen huizen hebben gebouwd die aan de straat stenen niet te slijten zijn. In een landschap dat verworden is van de ene trieste rijtjeswoning wijk naar de andere.

Conclusie moet volgens mij veel meer zijn dat je wonen niet aan het groot kapitaal moet overlaten en dat wonen een 1e levensbehoefte is ipv een belegging. Maak de woningmarkt meer conjunctuur ongevoelig.

Oftewel meer reguleren en langzaam allerlei regelingen afschaffen die het betaalbaar zouden moeten maken.

De regelingen moeten over de andere kant, veel meer op het groot kapitaal gericht moeten zijn. Forse belastingen op pandjesbazen, max huren introduceren voor pandjesbazen etc. Investeren in woningen zou onaantrekkelijk moeten zijn. Al het gratis kapitaal zoekt een weg naar rendement. Onroerend goed is dan pijler nr 1.

Op de lange termijn levert dat soort maatregelen meer op dan nu een miljoen woningen bouwen, of burgers helpen het hoofd boven water te houden door huursubsidie, hypotheekrenteaftrekt, jubeltonnetje, starterskortingen etc.etc. Allemaal prijs opdrijvende maatregelen in het voordeel van het groot kapitaal.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:30:31 #62
3542 Gia
User under construction
pi_201816597
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:30 schreef Dries4Ever het volgende:


Dit inderdaad, Het zal vooral zijn dat huis eigenaren over het algemeen meer verdienen dan mensen in een huurwoning. hoger salaris = meer vermogen
Precies. Als je voldoende verdient om een huis te kunnen kopen, ben je wel gek als je blijft huren.

Oftewel, over het algemeen verdienen mensen in huurwoningen minder dan mensen in koopwoningen.
Dat ligt niet aan het soort woning, maar aan het opleidingsniveau, de baan, partner met goede baan, enz...

Waar komt toch die drang vandaan dat iedereen even rijk/arm moet zijn?
pi_201816653
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:30 schreef Gia het volgende:

[..]
Precies. Als je voldoende verdient om een huis te kunnen kopen, ben je wel gek als je blijft huren.

Oftewel, over het algemeen verdienen mensen in huurwoningen minder dan mensen in koopwoningen.
Dat ligt niet aan het soort woning, maar aan het opleidingsniveau, de baan, partner met goede baan, enz...

Waar komt toch die drang vandaan dat iedereen even rijk/arm moet zijn?
Op de laatste vraag is het antwoord: calvinisme en de invloed van het christendom
Of we het nu willen of niet, die invloed is er op de nederlandse cultuur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:40:50 #64
3542 Gia
User under construction
pi_201816730
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:40 schreef Isdatzo het volgende:

Maar dat is natuurlijk wel gewoon zo: de woonlasten voor een koophuis liggen doorgaans een stuk lager dan de woonlasten voor een vergelijkbare huurwoning.
Als je alleen kijkt naar netto hypotheek versus huur, heb je een punt. Maar bij een koopwoning heb je ook te maken met meerdere verzekeringen en onderhoud.

Bij huurwoningen wordt het onderhoud door de woonstichting gedaan. Heb je, als koper, een wat oudere woning, dan gaat daar veel geld in zitten.
pi_201816789
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:06 schreef Confetti het volgende:

[..]
https://www.taxence.nl/ni(...)ders-sterk-gestegen/

En dit is dan nog exclusief de bizarre overwaarde waar huiseigenaren van hebben geprofiteerd de afgelopen jaren.

Als ze nog steeds huiseigenaar zijn hebben ze niet geprofiteerd van de overwaarde. Dit rampzalige huisvestingsbeleid waarvan de gevolgen nu pas beginnen door te dringen bij de meesten is aan de mensen verkocht met de illusie dat het goed is als hun huis duurder wordt.

Dat geldt echter alleen voor erfgenamen en mensen die verhuizen naar een bescheidener woning, en voor die laatste maar een beetje. Je volgende huis is immers doorgaans evenredig duurder, Dus iedereen die vooruit gaat in het leven en de stap naar een groter huis maakt vangt een kleinere prijsstijging dan dat hij voor zijn nieuwe woning aan prijsstijging betaalt. Het is zo ongelooflijk stompzinnig als dat als een goede ontwikkeling af te schilderen voor anderen dan de financiele sector en de huisjesmelkers.

Verder is het natuurlijk logisch dat de mensen die twee keer zoveel aan woonlasten kwijt zijn dan de huizenbezitters, de huurders, minder geld overhouden voor vermogensopbouw.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:47:17 #66
3542 Gia
User under construction
pi_201816826
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

Op de laatste vraag is het antwoord: calvinisme en de invloed van het christendom
Of we het nu willen of niet, die invloed is er op de nederlandse cultuur.
Ik zit in een koopwoning met grote tuin, tussen allemaal huurwoningen, met 25 m2 tuin. Wij, 2 senioren, zij, gezinnen met kleine kinderen. Op de burendag kregen we best veel commentaar dat wij, als 2 ouderen, zo'n grote tuin hebben. Eén man stelde voor om te ruilen.

Eh, sorry hoor, maar hou van mijn tuin en als je dat ook wil, moet je dat ook maar kopen.
pi_201816835
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:40 schreef Gia het volgende:

[..]
Als je alleen kijkt naar netto hypotheek versus huur, heb je een punt. Maar bij een koopwoning heb je ook te maken met meerdere verzekeringen en onderhoud.

Bij huurwoningen wordt het onderhoud door de woonstichting gedaan. Heb je, als koper, een wat oudere woning, dan gaat daar veel geld in zitten.
Dat is vaak wat vergeten wordt om mee te nemen in de vergelijking, het NIBUD budgetteert 1% van de woningwaarde per jaar aan onderhoud.
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:48:53 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201816848
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:48 schreef spoilert het volgende:

[..]
Dat is vaak wat vergeten wordt om mee te nemen in de vergelijking, het NIBUD budgetteert 1% van de woningwaarde per jaar aan onderhoud.
Maar als de woningwaarde dan stijgt zegt de overheid: Nu is het niet realistisch meer. Je mag maar 0,5% budgetteren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201816862
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar als de woningwaarde dan stijgt zegt de overheid: Nu is het niet realistisch meer. Je mag maar 0,5% budgetteren.
Dan nog wordt het vaak niet mee genomen in de vergelijking tussen huren en kopen
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
pi_201816874
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Als ze nog steeds huiseigenaar zijn hebben ze niet geprofiteerd van de overwaarde. Dit rampzalige huisvestingsbeleid waarvan de gevolgen nu pas beginnen door te dringen bij de meesten is aan de mensen verkocht met de illusie dat het goed is als hun huis duurder wordt.

Dat geldt echter alleen voor erfgenamen en mensen die verhuizen naar een bescheidener woning, en voor die laatste maar een beetje. Je volgende huis is immers doorgaans evenredig duurder, Dus iedereen die vooruit gaat in het leven en de stap naar een groter huis maakt vangt een kleinere prijsstijging dan dat hij voor zijn nieuwe woning aan prijsstijging betaalt. Het is zo ongelooflijk stompzinnig als dat als een goede ontwikkeling af te schilderen voor anderen dan de financiele sector en de huisjesmelkers.

Verder is het natuurlijk logisch dat de mensen die twee keer zoveel aan woonlasten kwijt zijn dan de huizenbezitters, de huurders, minder geld overhouden voor vermogensopbouw.
Dit dus ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201816889
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:48 schreef spoilert het volgende:

[..]
Dat is vaak wat vergeten wordt om mee te nemen in de vergelijking, het NIBUD budgetteert 1% van de woningwaarde per jaar aan onderhoud.
Normaal overdrijft het nibud vreselijk maar hier gaat het juist andersom. 1% vind ik echt heel weinig.
Dit is ook de reden dat de wat oudere koopwoningen er echt verschrikkelijk uitzien ivm coorporatiewoningen.
In mijn wijk, maar ook andere wijken, is het echt om te 😭
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201816924
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar als de woningwaarde dan stijgt zegt de overheid: Nu is het niet realistisch meer. Je mag maar 0,5% budgetteren.
De overheid heeft echt geen ruk te maken wat ik reserveer of uitgeef hieraan. Dat hebben ze ook nooit gedaan en gaat ook niet gebeuren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201816927
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Normaal overdrijft het nibud vreselijk maar hier gaat het juist andersom. 1% vind ik echt heel weinig.
Dit is ook de reden dat de wat oudere koopwoningen er echt verschrikkelijk uitzien ivm coorporatiewoningen.
Het is ook erg weinig, zeker als je alles laat doen, zoal huurders het kunnen laten doen...
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
pi_201816947
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:54 schreef spoilert het volgende:

[..]
Het is ook erg weinig, zeker als je alles laat doen, zoal huurders het kunnen laten doen...
Ik zit op 3-5%
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201816962
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:49 schreef spoilert het volgende:

[..]
Dan nog wordt het vaak niet mee genomen in de vergelijking tussen huren en kopen
Of iemand het meeneemt of niet hangt af van de vooringenomen mening van die persoon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:58:34 #76
3542 Gia
User under construction
pi_201816985
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Normaal overdrijft het nibud vreselijk maar hier gaat het juist andersom. 1% vind ik echt heel weinig.
Dit is ook de reden dat de wat oudere koopwoningen er echt verschrikkelijk uitzien ivm coorporatiewoningen.
In mijn wijk, maar ook andere wijken, is het echt om te 😭
Als ik ons huis beraam op 4 ton, ruim genomen, dan is 1% 4.000 euro.
Denk dat we de afgelopen jaren wel het dubbele hebben uitgegeven, aan onderhoud en verbeteringen.

Zou meer zijn, als we het hadden. Elk jaar een beetje...
pi_201817032
En eventueel inkomensverlies. Bij een koopwoning heb je misschien even WW en daarna zie je maar hoe je het oplost. Bij huur heb je nog je huurtoeslag die je krijgt of als je die al had nog hoger zal uitvallen. Je kan in principe wel blijven wonen.
pi_201817049
Hier wordt er niet gebudgetteerd, als iets vervangen moet worden dan gebeurt dat het zelfde geldt voor regulier onderhoud, maar hee daarom hebben wij woningbezitters ook 14x meer vermogen :+
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
pi_201817121
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zeg er niets van.

Maar het extra belasten van mensen met een koophuis gaat niet het probleem oplossen voor mensen die nu niet kunnen kopen.

Hoe wel?
- hogere lonen
- lagere lasten
- betaalbare woningen bij bouwen
- minder strenge eisen voor een hypotheek
Door dik gedrukte maatregelen stijgen de huizenprijzen nóg harder. Je moet de jubelton afschaffen, of overwaarde (bij verkoop) belasten, of overdrachtsbelasting verhogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maverick_tfd op 19-10-2021 13:15:11 ]
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:09:15 #80
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_201817128
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:40 schreef Gia het volgende:

[..]
Als je alleen kijkt naar netto hypotheek versus huur, heb je een punt. Maar bij een koopwoning heb je ook te maken met meerdere verzekeringen en onderhoud.

Bij huurwoningen wordt het onderhoud door de woonstichting gedaan. Heb je, als koper, een wat oudere woning, dan gaat daar veel geld in zitten.
Welke woningstichting? Hele volksstammen maken maandelijks 1000+ over aan een particuliere of institutionele verhuurder die beknibbelt op het onderhoud. Zit je dan in je slecht-geisoleerde woning met een woningeigenaar die te beroerd is om wat aan onderhoud of isolatie te doen omdat hij daar geen direct voordeel van heeft. De stookkosten hoeft hij immers toch niet te betalen.

Alle kosten in ogenschouw nemend ben je als niet-sociale huurder onderaan de streep veel en veel duurder uit dan wanneer je een vergelijkbare koopwoning zou bezitten. En waarbij je bij een koopwoning je hypotheek en onderhoud als investering kan zien houd je aan het elke maand huur overmaken niks over.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isdatzo op 19-10-2021 13:14:59 ]
Huilen dan.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:10:46 #81
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_201817143
Kont dat niet gewoon omdat huren voor arme sloebers is die geen cent sparen maar alles aan peuken en bier uitgeven?
pi_201817163
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:10 schreef damsco het volgende:
Kont dat niet gewoon omdat huren voor arme sloebers is die geen cent sparen maar alles aan peuken en bier uitgeven?
klopt, succes is een keuze
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:12:11 #83
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_201817165
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:10 schreef damsco het volgende:
Kont dat niet gewoon omdat huren voor arme sloebers is die geen cent sparen maar alles aan peuken en bier uitgeven?
Je bedoelt de arme sloebers die geen hypotheek voor 600 p/m kunnen krijgen maar ondertussen wel 1200 p/m aan huur mogen aftikken?
Huilen dan.
pi_201817167
Het hele probleem is eigenlijk heel simpel, geld lenen is te goedkoop.....
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:13:06 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201817169
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:12 schreef spoilert het volgende:
Het hele probleem is eigenlijk heel simpel, geld lenen is te goedkoop.....
De oorzaak hiervan is dat de ECB de rente te laag houdt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201817173
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:40 schreef Gia het volgende:

[..]
Als je alleen kijkt naar netto hypotheek versus huur, heb je een punt. Maar bij een koopwoning heb je ook te maken met meerdere verzekeringen en onderhoud.

Bij huurwoningen wordt het onderhoud door de woonstichting gedaan. Heb je, als koper, een wat oudere woning, dan gaat daar veel geld in zitten.
Bijna al het kleine onderhoud moet je zelf (laten) doen in een huurwoning.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:14:16 #87
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_201817185
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:12 schreef Adames het volgende:

[..]
klopt, succes is een keuze
Egbert Hennen _O_
pi_201817186
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
De oorzaak hiervan is dat de ECB de rente te laag houdt.
Weet ik, maar niemand die dat benoemt, en die genen die het wel weten spelen huurders en kopers tegen elkaar uit.
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
pi_201817191
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:09 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Welke woningstichting? Hele volksstammen maken maandelijks 1000+ over aan een particuliere of institutionele verhuurder die beknibbelt op het onderhoud. Zit je dan in je slecht-geisoleerde woning met een woningeigenaar die te beroerd is om wat aan onderhoud of isolatie te doen omdat hij daar geen direct voordeel van heeft. De stookkosten hoeft hij immers toch niet te betalen.

Alle kosten in ogenschouw nemend ben je als niet-sociale huurder onderaan de streep veel en veel duurder uit dan wanneer je een vergelijkbare koopwoning zou bezitten. En waarbij je bij koopwoning je hypotheek en onderhoud als investering kan zien houd je aan het elke maand huur overmaken niks over.
Eigenaren van een woning moeten reserveren voor zaken als groot onderhoud (lekkend dak, schilderwerk, ga zo maar door). Als de eigenaar voor een huurwoning dat niet doet, dan wordt die woning ook alleen maar minder waard (en moet er in de toekomst veel extra geld gestoken worden in achterstallig onderhoud of gaat het ten nadele van de potentieel te vragen huurprijs).

Als een dak lekt kan dat tienduizenden kosten, mensen die huren hoeven daarvoor niets te reseveren.

Of het duurder is hangt ook af van hoe lang je ergens woont en wat de markt doet; nu zit het "mee" voor woningeigenaren, maar het kan ook behoorlijk naar beneden gaan. Woningeigenaren lopen daarmee ook mee risico en moeten dit op kunnen vangen.
pi_201817686
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:10 schreef damsco het volgende:
Kont dat niet gewoon omdat huren voor arme sloebers is die geen cent sparen maar alles aan peuken en bier uitgeven?
Nee, omdat die markt explosief is gestegen dat een huis kopen steeds moeilijker wordt. En als huiseigenaar vind ik dit bizar en kots ik op mijn overwaarde waar ik niets aan heb.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:24:54 #91
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201817729
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
De oorzaak hiervan is dat de ECB de rente te laag houdt.
En wat zou er gebeuren als ze die laten stijgen?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201817744
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
De oorzaak hiervan is dat de ECB de rente te laag houdt.
Dat denk ik ook. Die hra zal ook wel iets schelen, maar die bestaat al zeer lang. Maar sinds die rente zo laag staat gaat het wel erg hard met de stijging. Neem daarbij de schaarste ook mee en dan weet je het wel.
pi_201817750
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 14:24 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
En wat zou er gebeuren als ze die laten stijgen?
Dan gaat Zuid Europa failliet.
pi_201817754
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 14:24 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
En wat zou er gebeuren als ze die laten stijgen?
Dan kun je minder hypotheek opnemen.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:35:44 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201817831
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 14:24 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
En wat zou er gebeuren als ze die laten stijgen?
Dan gaat Italie failliet (omdat ze neit willen hervormen)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201817896
Italië O+ Het land waar de inwoners gemiddeld gezien minder privaatschulden hebben dan een Nederlander.... Totaal de omgekeerde situatie, arme overheid, rijke burger....
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
pi_201818064
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 14:43 schreef spoilert het volgende:
Italië O+ Het land waar de inwoners gemiddeld gezien minder privaatschulden hebben dan een Nederlander.... Totaal de omgekeerde situatie, arme overheid, rijke burger....
En een enorm grote zwarte economie. Belasting betalen zit niet echt in de cultuur.
pi_201818119
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:01 schreef xFriendx het volgende:
En eventueel inkomensverlies. Bij een koopwoning heb je misschien even WW en daarna zie je maar hoe je het oplost. Bij huur heb je nog je huurtoeslag die je krijgt of als je die al had nog hoger zal uitvallen. Je kan in principe wel blijven wonen.
Alleen als je sociaal huurt.

Huur je particulier en raak je je inkomen kwijt, heb je pech, 0 euro huurtoeslag want je huur is daar te hoog voor.

Veel plezier met verhuizen dan.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_201818247
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 15:04 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Alleen als je sociaal huurt.

Huur je particulier en raak je je inkomen kwijt, heb je pech, 0 euro huurtoeslag want je huur is daar te hoog voor.

Veel plezier met verhuizen dan.
Ik huur Sociaal en krijg ook geen huurtoeslag meer. Die inkomensgrens staat best wel scherp.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:15:10 #100
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_201818280
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 15:13 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik huur Sociaal en krijg ook geen huurtoeslag meer. Die inkomensgrens staat best wel scherp.
Wat ik wilde zeggen is: Bij sociale huur ben je (door de huurtoeslag) beschermd tegen verlies van inkomen. Bij particuliere huur kun je niet terugvallen op de huurtoeslag.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')