abonnement Unibet Coolblue
pi_201762247
Volgend jaar in het voorjaar willen wij onze huis gaan verbouwen. Het gaat om een eengezinswoning die bewoond is. We willen de dan vloerverwarming aanleggen, de muren van woonkamer kunnen een kleurtje gebruiken en de tuin ( voor en achterkant) moet bestraat worden, dak kappelen plaatsen, vaste trap naar zolder o.a.Kortom een grote kluis: Het huis wordt gestript en verbouwd.

Hebben jullie ervaring met het verbouwen van een bestaande woning? In onze omgeving kennen wij alleen een enkeling die zijn huis heeft verbouwd. Ik zou hier meer over willen weten.

Het voordeel is dat wij nog geen kinderen hebben. We kunnen dan prima een paar weken in een huisje of hotel zitten als dat nodig is. Ik vraag me hoe jullie je spullen hebben opgebergd? Wat raden jullie ons aan? Onze woonkamer moet leeg zijn, een vriend van ons heeft aangeraden om plastic grote hulsels te kopen zodat je de spullen in de tuin kan zetten maar onze tuin is niet betegeld. Op de 1e verdieping willen wij in de slaapkamer waar wij slapen een dakkapel plaatsen maar ik vraag me af of de kamer dan leeg moet zijn ivm stof die door het zagen van het schuine dak of kan er prima vuilniszak erover? Ook zitten we te denken om onze badkamer ook maar gelijk te verbouwen.
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:40:10 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201762444
Ik zou dan meteen die dakkapel laten plaatsen, tijdelijk in een andere kamer slapen en als eerste die slaapkamer "af" of af maken. En dan daarna in die slaapkamer slapen/wonen terwijl je de rest doet. Een dakkapel plaatsen terwijl er een bed staat kan vast, maar dat lijkt me niet zo prettig. Want je hele slaapkamer is dan een klerezooi.

Andere spullen zou ik dan tijdelijk in een opslag doen. Je kan ook (zee)containers huren bij verhuisbedrijven waar je de boel in opslaat, die zetten ze dan later weer voor de deur. In de tuin opslaan zou ik zelf niet zo snel doen ivm vocht. En je hebt ook ruimte nodig voor het klussen.

En als laatste zou ik aanraden om ook de badkamer meteen te doen. Anders doe je het een jaar later en dan zit je weer in de herrie, stof en ongemak.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:46:05 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201762498
Voor opslag hebben ze die tokos als shurgard voor bedacht.

Container in de tuin kan ook (hebben wij gedaan). Das niet goedkoop tov. Shurgard. Bij ons was het ideaal ivm. verhuizen (ouwe huis spullen erin, container naar nieuwe huis laten brengdn, half jaar laten staan en stapsgewijs leeghalen als er weer een kamer af was). Maar die containers worden ook vochtig.

Samenvatting: wat kanovinnie zegt dus :') .

We hebben trouwens ook altijd gewoon geslapen in onze huizen tijdens verbouwing. Ik vind dat wel wat hebben (beetje camping gevoel) + dat je er dan bovenop zit en in kan grijpen als er iets niet gaat zoals jij wil en weet hoe alles in elkaar zit mocht je later een keer wat willen veranderen.
pi_201762548
Wij hebben onze spullen opgeslagen en zijn zelf boven gaan wonen tot beneden bewoonbaar was, daarna zijn we boven begonnen met eerst de slaapkamer waar we in gingen slapen en zelf even verkast naar andere slaapkamer.
Badkamer hebben we als laatste gedaan, toen gingen we al goed met de buren om dus konden daar douchen :)

Wij hebben beneden wel binnenmuren gesloopt, betonnen vloer gelegd, nieuwe muren opgetrokken met daarachter extra geluidsisolatie en nieuwe keuken geplaatst, gasleidingen verlegd en erker geplaatst.

Boven badkamer geplaatst en ook weer wandjes weggehaald/verplaatst om slaapkamers te vergroten en recht opgetrokken.
Daarna vaste trap naar zolder en dakkapel geplaatst, geïsoleerd, weer muur neergezet i.v.m. slaapkamer bouwen.
Door het hele huis zijn er nieuwe plafonds ingekomen en elektriciteit.
Dus een iets grotere verbouwing als die van jou :)
De tuin kwam bij ons op de laatste plek als in redelijk netjes met een zitje was voldoende.

Maak een plan in het begin, wat is het belangrijkste: de slaapkamer, de woonkamer, de keuken of de tuin en begin daarmee. Doe niet alles tegelijk maar maak eerst het ene af voor je aan een volgend project begint, zo hou je overzicht in wat je doet en wat er nog gedaan moet worden
pi_201763516
Volgend jaar voorjaar, ik neem aan dat je al een aannemer en dergelijke hebt vastgelegd?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_201764462
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 13:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Volgend jaar voorjaar, ik neem aan dat je al een aannemer en dergelijke hebt vastgelegd?
Pjotr heeft voorlopig geen tijd.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201764832
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 13:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Volgend jaar voorjaar, ik neem aan dat je al een aannemer en dergelijke hebt vastgelegd?
Nee nog niet. We zijn nog bezig met offertes aanvragen. De planning is wel eind eind voorjaar tegen de maand april/ mei te gaan beginnen.
  Moderator vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:38:02 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201765401
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 14:58 schreef koekii het volgende:

[..]
Nee nog niet. We zijn nog bezig met offertes aanvragen. De planning is wel eind eind voorjaar tegen de maand april/ mei te gaan beginnen.
Nou, de meeste aannemers zullen nog wel vol zitten tot bouwvak 2022..

Ben benieuwd of je een goede aannemer kunt vinden die niet voor de hoofdprijs ruimte heeft in zijn planning...
pi_201765450
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 14:58 schreef koekii het volgende:

[..]
Nee nog niet. We zijn nog bezig met offertes aanvragen. De planning is wel eind eind voorjaar tegen de maand april/ mei te gaan beginnen.
Sterkte, je zult weinig aannemers vinden dan want die zitten vol.
Het is wel schattig dat je denkt dat jouw planning belangrijk is

Als voorbeeld, ik heb 9 maanden gezocht naar een tegelzetter en ik heb er 1 gevonden die pas in het 2de deel van 2022 tijd heeft.
Een installatiemonteur zoektocht duurde 3 maanden en 2 maanden later had hij pas tijd.
Stukadoors begin ik niet eens aan, due zitten al 10 jaar minimaal 6 maanden vol.

Ik ben gestopt met mijn verbouwing hierdoor maar volgens mij wordt dit nooit meer opgelost.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201765566
Ik ben ook benieuwd of je qua levertijd van materiaal nog op tijd bent...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201766501
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Sterkte, je zult weinig aannemers vinden dan want die zitten vol.
Het is wel schattig dat je denkt dat jouw planning belangrijk is

Als voorbeeld, ik heb 9 maanden gezocht naar een tegelzetter en ik heb er 1 gevonden die pas in het 2de deel van 2022 tijd heeft.
Een installatiemonteur zoektocht duurde 3 maanden en 2 maanden later had hij pas tijd.
Stukadoors begin ik niet eens aan, due zitten al 10 jaar minimaal 6 maanden vol.

Ik ben gestopt met mijn verbouwing hierdoor maar volgens mij wordt dit nooit meer opgelost.
Moet je meer betalen dan komen ze wel.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201766758
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 16:59 schreef halfway het volgende:

[..]
Moet je meer betalen dan komen ze wel.
Helaas... Dat heb ik geprobeerd met een verdubbeling van het uurloon. Met geld blijft een dag 24 uur.
De ca 80 Zzpers die ik heb gebeld zitten voor alle klussen en dagen incl zaterdagen minimaal 7 maanden vol. Hoger uurloon bieden had geen zin.
Vanwege de extreme levertijden en zeer hoge prijzenstijgingen kan ik niemand meer vinden die vaste prijsoffertes geeft. Materiaalkosten zijn tegenwoordig indicatief.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201772045
Wij gaan ook verbouwen. Zonnepanelen, een veranda met glazen schuifdeuren (kan dus afgesloten worden), een nieuwe keuken, nieuwe vloer en er wordt een muur gesloopt en een deur gesloten. Verder uiteraard stuccen en verven etc.

We hebben ontzettend lang moeten wachten op de bank voor de goedkeuring van het bouwdepot. Hierdoor is onze planning opgeschoven van oktober/november naar februari/maart. De aannemer en vloerboer konden zich gelukkig schikken naar de levertijd van de keuken.

Over 2 weken worden de zonnepanelen en veranda geplaatst. Tzt zullen we onze spullen opslaan in de veranda, in de schuur en op de bovenverdiepingen indien nodig. Buiten de deur slapen met twee kinderen zie ik niet zitten, dus we gaan kijken of we gewoon thuis kunnen blijven.
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:26:29 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201772158
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 17:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Helaas... Dat heb ik geprobeerd met een verdubbeling van het uurloon. Met geld blijft een dag 24 uur.
De ca 80 Zzpers die ik heb gebeld zitten voor alle klussen en dagen incl zaterdagen minimaal 7 maanden vol. Hoger uurloon bieden had geen zin.
Vanwege de extreme levertijden en zeer hoge prijzenstijgingen kan ik niemand meer vinden die vaste prijsoffertes geeft. Materiaalkosten zijn tegenwoordig indicatief.
Mijn ervaring is dat als ik nu iets wil laten metselen, dat wel voor het eind van het jaar gefixed heb. Kleine klusjes stuccen (een kamer of 2, niet compleet huis) lukt ook wel. Schilder. 2 weken geleden langs gehad, komt november de deuren schilderen... etc.

Maar.... je moet wel een netwerk hebben. Als je koud zonder connectie of historie iemand belt, tja. Dan sta je ergens onderaan de todo list. En de klus moet niet gigantisch zijn. Als het tussendoor te proppen is, kan het prima.
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:33:41 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201772310
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 14:58 schreef koekii het volgende:

[..]
Nee nog niet. We zijn nog bezig met offertes aanvragen. De planning is wel eind eind voorjaar tegen de maand april/ mei te gaan beginnen.
Dat wordt mogelijk lastig. Wij zijn sinds juni bezig en nu pas in het proces van strikken van een aannemer voor maart.

Ons plan Was om een aannemer te vinden die ergens in 2022 kon verbouwen.
Resistance is futile.
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:08:00 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201772833
Ik vind het prima te doen om in een huis te wonen waar verbouwd wordt. Wij zijn al ruim 3,5 jaar bezig. We hebben het gefaseerd aangepakt.

Toen we de begane grond verbouwden (kantoor + onze slaapkamer), sliepen en douchten we op zolder. Daar hadden we ook een werkend toilet.

2,5 jaar later ging de sloophamer door de zolder. Nu slapen wij (en onze zoon) op de begane grond, maar daar zit nu ook een douche en toilet.

In maart 2022 moet dus de woonkamer en keuken eraan geloven. Dit is de eerste verbouwing die we uitbesteden. We kunnen er voor kiezen om onze intrek te nemen op kantoor op de begane grond, met een kookplaatje van Ikea op het enorme bureau daar. Maar ik denk dat we lekker in een vakantiehuisje gaan zitten. Ik werk voornamelijk thuis en dat gaat niet lekker samen met een verbouwing.

Dus wij beperken elke verbouwing tot max. 1 van de 3 verdiepingen en vallen dan terug op de delen van het huis die wel gebruikt kunnen worden. Tegen de tijd dat we klaar zijn (mei 2022), hebben we, op de schuur en 1 origineel stopcontact na, alles vervangen (inclusief alle binnenmuren en deuren).

Verder:
Bedenk nu al heel goed wat de eindstaat van je huis moet worden. Pas daar de verbouwing die je nu aan het voorbereiden bent, op aan. Ik garandeer je dat je een paar zaken met een tijdelijke oplossing zult moeten fixen. Voorbeelden hier: een tijdelijke bypass voor de vloerverwarming op de begane grond. En zo slaapt onze zoon al sinds zijn geboorte op onze slaapkamer (hij is nu net een jaar :') ).

Bedenk ook heel goed welke zaken je uit kunt voeren zonder dat ze gelijk een waslijst aan andere klussen triggeren. Onze ervaring is dat werk met isolatie, waterleidingen, afvoeren en verwarming, al snel leidt tot meer sloopwerk dan je eigenlijk van plan was. Je tuin is een project dat je perfect als stand-alone klus kunt doen. Dakkapel waarschijnlijk niet (afwerken binnenkant wat mogelijk stucwerk gaat triggeren etc.).

Wees radicaal met slopen. Ga geen plan maken op basis van wat makkelijk uit te voeren is in het huis zoals het nu is. Denk goed na over hoe je het huis wil gebruiken na verbouwing. Pas het huis aan op hoe je het gaat gebruiken, en niet je gebruiken afstemmen op wat een makkelijke klus wordt.

Je hebt straks een plan in je hoofd en het gaat sowieso tienduizenden euro's meer kosten dan je had gedacht. Dan is het moeilijk om je ideeën weer los te laten. Bedenk dus al van tevoren welke ideeën je als eerste laat varen als budget een beperking wordt.
Resistance is futile.
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:12:12 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201772889
De ruimte waar je dakkapel geplaatst wordt, zou ik leeg halen.

Heb je al een kostenplaatje in je hoofd voor de hele verbouwing?
Resistance is futile.
pi_201774655
Goed plannen. Als je badkamer aan vervanging toe is, zou ik dat dan ook mee nemen.

Als je begint met je dakkapel dan kunnen daarna de spullen op zolder gedaan worden. Dan de vloer, en vervolgens de badkamer.
Je kunt er in blijven wonen, dat scheelt een heleboel geld, maar comfortabelere zal een huisje of iets dergelijks zijn.

Zo kun je ook met je spullen blijven schuiven dat scheelt veel geld, maar het kan ook 2 maanden in een opslag,dat is relaxter, zeker wanneer je er blijft wonen

Ik ga er vanuit dat jullie het laten doen? Heb je al een aannemer voor dit weekend.
pi_201792236
Mijn advies is om met de aannemer te bespreken in welke fases de verbouwing wordt uitgevoerd en wat er met de spullen moet gebeuren.

Bij onze eerste verbouwing, een verbouwing van de zolder inclusief een nieuwe dakkapel, hebben we de spullen elders in huis gezet en een deel laten staan en afgedekt. De aannemer heeft daar aanwijzingen voor gegeven. Hoewel het een verbouwing was in een afgezonderd gedeelte van het huis, vond ik het vreselijk. Altijd maar mannen over de vloer en werkelijk overal stof, ook op plekken waar niet werd gewerkt. Het was te doen, hoor, maar mijn lief en ik vonden het allebei zwaar. Het hielp niet dat de verbouwing verschrikkelijk uitliep.

Onze tweede verbouwing van een nieuw aangekocht huis hebben we kunnen laten doen voordat we in het huis gingen wonen, maar een aantal werkzaamheden hebben we later gedaan. Voor de vloer op de begane grond en in de badkamer zijn we een week in het appartement van familie gaan wonen. De spullen hebben we toen elders in huis gezet en een deel in de garage. Bij het schilderwerk zijn we in huis blijven wonen en hebben we op een heel prettige manier afspraken kunnen maken met de schilder. Ze hebben gefaseerd geschilderd: wij verplaatsten spullen, zij dekten ze af. Dat was prima te doen: de communicatie was goed en het scheelde dat er niet overal in huis stof lag.

Sloop is gewoon kut. Ik zou overwegen tijdens de sloopfase een kleine vakantie te plannen als dat kan. Maar @bleiblei heeft ook gelijk: het heeft enorme voordelen om aanwezig te zijn gedurende het proces, want de werklui kunnen je tussendoor vragen stellen en jij kunt controleren of alles goed gaat. Idealiter maak je glasheldere afspraken met de aannemer voor de verbouwing begint, maar in de praktijk gaat er meestal wel wat mis. Zo hadden wij bij de tweede verbouwing een architect die tekeningen aanleverde en daar werd door de uitvoerders meestal niet naar gekeken. Onze aannemer was niet altijd zelf ter plekke aanwezig omdat hij ook nog toezicht moest houden op allerlei andere klussen en daardoor ging er in de communicatie een en ander mis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 17-10-2021 09:32:54 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201792269
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 02:06 schreef Nico987 het volgende:
Als je begint met je dakkapel dan kunnen daarna de spullen op zolder gedaan worden. Dan de vloer, en vervolgens de badkamer.

Misschien is het voor TS wel goed om te weten dat een prefab dakkapel in één dag kan worden geplaatst.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201792567
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 09:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Misschien is het voor TS wel goed om te weten dat een prefab dakkapel in één dag kan worden geplaatst.
Ik heb ooit een dakkapel ter plekke op maat laten bouwen en dat ging ook in 1 dag. Dat heb ik gedaan omdat alles in mijn huis scheef staat. De ene spant van het dakkapel was ook 7 cm langer dan de andere.
Er is echt niks recht in mijn huis, van buitenmuren, hoeken, vloeren, dak. Mijne ene kant van mijn huis is ook een halve meter groter dan aan de andere kant.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201792946
Wij zijn op het moment bezig, in augustus gestart en voor de kerst wonen we er. We hebben het hele huis gestript en bouwen alles opnieuw op inclusief nieuwe betonvloeren, een aanbouw, verplaatsen van de badkamer, nieuwe kozijnen en het plaatsen van een trap voor de zolder aan toe. We wonen er niet, dat is echt niet te doen. De achtergevel ligt al een maand open en er is geen enkele ruimte waar geen stof is.

Het vinden van goed werkvolk was een eitje trouwens. De aannemer, installateur en stukadoor komen allemaal hier uit het dorp. Allemaal kleine ondernemers en dat werkt echt prettig. Ze zijn enorm flexibel en denken goed mee.
  zondag 17 oktober 2021 @ 11:59:00 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201793256
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 11:13 schreef ArnosL het volgende:
Wij zijn op het moment bezig, in augustus gestart en voor de kerst wonen we er. We hebben het hele huis gestript en bouwen alles opnieuw op inclusief nieuwe betonvloeren, een aanbouw, verplaatsen van de badkamer, nieuwe kozijnen en het plaatsen van een trap voor de zolder aan toe. We wonen er niet, dat is echt niet te doen. De achtergevel ligt al een maand open en er is geen enkele ruimte waar geen stof is.

Het vinden van goed werkvolk was een eitje trouwens. De aannemer, installateur en stukadoor komen allemaal hier uit het dorp. Allemaal kleine ondernemers en dat werkt echt prettig. Ze zijn enorm flexibel en denken goed mee.
Hoe lang duurde het voor ze konden beginnen?
Resistance is futile.
pi_201795717
Wij zijn in februari/maart offertes op gaan vragen geloof ik, 2 aannemers konden na de zomer al starten en de derde pas in het voorjaar van 2022. Er zit dus wel al snel meer dan een half jaar tot een jaar tussen, al verschilt dat per regio wel natuurlijk. Als je in april wil beginnen moet je echt op gaan schieten.

Wij hebben alle spullen op zolder gezet en op slaapkamers waar niks zou gebeuren. Alles is dozen of onder plastic en tijdens de sloop ook de deuren van de kamers met plastic afgeplakt (ja er komt echt stof tussen de kieren van de deuren door). En verder wonen we er 2 maanden niet. Wij doen alles tegelijk; nieuwe aanbouw (en sloop oude aanbouw), begane grondvloer tot zand vervangen, badkamer en dakpannen vernieuwen.
pi_201797971
quote:
7s.gif Op zondag 17 oktober 2021 11:59 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe lang duurde het voor ze konden beginnen?
Even denken. Eind mei koopcontract getekend voor het huis, eind juni eerste contact met de aannemer en eind juli hem de opdracht gegeven. 2 augustus kregen we de sleutel en in de tweede week van september is hij begonnen. Moet ik wel bij zeggen dat een andere grote klus bij hem was weg gevallen en hij daardoor meer tijd voor ons heeft. De installateur begon een week na het eerste contact.

De kozijnen hebben we met 10 weken levertijd, badkamer ook zo iets en de keuken is op ons initiatief wat later vanwege andere werkzaamheden die eerst afgerond moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')