abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201728785
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:

pi_201728867
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 13:27 schreef Themeparktommy het volgende:

[..]
FML... krijg de lening waarschijnlijk niet rond... |:(
Waar loopt het spaak?
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:39:14 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201728922
Hier wachten op de taxatie .. in principe kunnen we het gat tussen de 'vanaf prijs' en ons bod wel opvangen maar ik financier liever de hele toko natuurlijk. Pand 3 deuren verder stond voor ons bod en was in ~10 dgn verkocht, dus we hebben er wel vertrouwen in zegmaar.

Renteaanbod was ~1,2% ... wist niet dat NGH zoveel uitmaakte? Dat heb je er toch in ~2 a 3 jaar uit, daarna is het gewoon 'winst'?

In theorie is het nu dus wachten op taxatie -> zooi naar bank -> hypotheek en klaar? Je hoort altijd van stress enzo?
Dum de dum
pi_201730933
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 13:39 schreef Fe2O3 het volgende:
Hier wachten op de taxatie .. in principe kunnen we het gat tussen de 'vanaf prijs' en ons bod wel opvangen maar ik financier liever de hele toko natuurlijk. Pand 3 deuren verder stond voor ons bod en was in ~10 dgn verkocht, dus we hebben er wel vertrouwen in zegmaar.

Renteaanbod was ~1,2% ... wist niet dat NGH zoveel uitmaakte? Dat heb je er toch in ~2 a 3 jaar uit, daarna is het gewoon 'winst'?

In theorie is het nu dus wachten op taxatie -> zooi naar bank -> hypotheek en klaar? Je hoort altijd van stress enzo?
NHG moet je inderdaad altijd doen als je de kans hebt. Probleem vooral nu is dat de grens voor NHG in theorie de gemiddelde huizenprijs in Nederland is. Daarvoor pakken ze de huizenprijs van het jaar ervoor, nu 325.000.
Dat in een tijd dat die huizenprijs in een jaar tijd is gestegen met 20% maakt dat het dit jaar extra moeilijk is om in grote delen van het land zo'n NHG te bemachtigen.
In combinatie met het zwaar oprekken van de leencapaciteit en/of verzwijgen van andere leningen maakt het dat veel starters zich onverantwoord veel risico's op de hals halen.
pi_201731045
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 18:05 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Ik vraag mij echt zo af of ik met of zonder voorbehoud van financiering moet bieden. Ik weet dat mocht het bod geaccepteerd worden, ik de financiering wel rondkrijg. Maar toch voelt het niet goed om zonder te bieden, ‘want je weet het nooit’ ofzo.
Er zijn meerdere sites waar je een hypotheekbelofte kan krijgen. Dan weet je zo goed als zeker wat je kan lenen en kan je dat voorbehoud laten vallen. Die toetsing wordt gedaan bij hypotheekverstrekkers. Een aanbieder als Florius biedt het zelf aan via hypotheekadviseurs maar je kan het ook aanvragen via andere sites waarbij andere hypotheekverstrekkers worden gebruikt.
pi_201731211
het is ook gelul "experts" die terugval

Het geld klotst tegen de muren op en iedereen heeft het hartstikke goed hoor. We hebben niks te klagen in Nederland
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:47:45 #7
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201731259
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 16:31 schreef Ericr het volgende:

[..]
Er zijn meerdere sites waar je een hypotheekbelofte kan krijgen. Dan weet je zo goed als zeker wat je kan lenen en kan je dat voorbehoud laten vallen. Die toetsing wordt gedaan bij hypotheekverstrekkers. Een aanbieder als Florius biedt het zelf aan via hypotheekadviseurs maar je kan het ook aanvragen via andere sites waarbij andere hypotheekverstrekkers worden gebruikt.
Jep, en veel verstrekkers bieden een optie waarbij je binnen de 3 dagen bedenktijd een offerte kunt krijgen. Dan is het voorbehoud ook niet nodig.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:31:51 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201731937
Onder voorbehoud bieden kan je best achterwege laten als je alles al klaar hebt staan denk ik.

Als je weet wat je kan lenen, zelf hebt en daar binnen blijft dan moet het best gek lopen wil je tegen het voorbehoud van financieren aanlopen.

Mocht het niet mooi uitkomen dan kan je er altijd toch nog onderuit binnen de wettelijke bedenktijd.

Eer de makelaar dan met een tijdelijk contract loopt kun je bij wijze van spreken al wachten op de offerte van de bank/verstrekker.
Dum de dum
pi_201732031
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 16:31 schreef Ericr het volgende:

[..]
Er zijn meerdere sites waar je een hypotheekbelofte kan krijgen. Dan weet je zo goed als zeker wat je kan lenen en kan je dat voorbehoud laten vallen. Die toetsing wordt gedaan bij hypotheekverstrekkers. Een aanbieder als Florius biedt het zelf aan via hypotheekadviseurs maar je kan het ook aanvragen via andere sites waarbij andere hypotheekverstrekkers worden gebruikt.
Welke sites?

Ik zal eens aan mijn adviseur vragen.
pi_201732061
Denk dat ik bij m’n bod ook een persoonlijke motivatie toe ga voegen. Geen idee of het zin heeft, maar ik wil dit huis heel graag.
pi_201732899
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 17:31 schreef Fe2O3 het volgende:
Onder voorbehoud bieden kan je best achterwege laten als je alles al klaar hebt staan denk ik.

Als je weet wat je kan lenen, zelf hebt en daar binnen blijft dan moet het best gek lopen wil je tegen het voorbehoud van financieren aanlopen.

Mocht het niet mooi uitkomen dan kan je er altijd toch nog onderuit binnen de wettelijke bedenktijd.

Eer de makelaar dan met een tijdelijk contract loopt kun je bij wijze van spreken al wachten op de offerte van de bank/verstrekker.
Als de taxatie er bij klopt, zal het allemaal geen issue meer zijn.
pi_201733054
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 17:40 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Welke sites?

Ik zal eens aan mijn adviseur vragen.
https://www.dehypotheekbelofte.nl/

En Florius biedt het ook aan. Of Hanno en zo zijn er nog wel meer aanbieders. Natuurlijk met een commercieel addertje maar daar hoef je niet op in te gaan. De belofte is gratis
pi_201734807
Wat onverwacht aankomende vrijdag een bezichtiging ingepland. Gaan we eens kijken hoe de funda-foto's zich verhouden tot de realiteit :D .
pi_201735291
Spannende periode dit... Wachten tot alle documenten zijn goedgekeurd voor de hypotheek. Nu is er 1 document afgekeurd door de geldverstrekkers:bewijs eigen middelen... Morgen maar ff checken met adviseur, maar we hadden alles aangeleverd dacht ik. Ben benieuwd wat er niet klopt
Enige wat ik me in kan denken is (I) te weinig middelen. Dan heeft de adviseur een verkeerd bedrag gedeeld met ons
(II) gedoe over mn meisjesnaam. Op hypotheekvoorstel staat mn meisjesnaam, bij de bank mn aangenomen naam. Beide staan op mn paspoort... Maar hoe bewijs je dat je beide bent?
pi_201735629
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:19 schreef wieksel het volgende:
Spannende periode dit... Wachten tot alle documenten zijn goedgekeurd voor de hypotheek. Nu is er 1 document afgekeurd door de geldverstrekkers:bewijs eigen middelen... Morgen maar ff checken met adviseur, maar we hadden alles aangeleverd dacht ik. Ben benieuwd wat er niet klopt
Enige wat ik me in kan denken is (I) te weinig middelen. Dan heeft de adviseur een verkeerd bedrag gedeeld met ons
(II) gedoe over mn meisjesnaam. Op hypotheekvoorstel staat mn meisjesnaam, bij de bank mn aangenomen naam. Beide staan op mn paspoort... Maar hoe bewijs je dat je beide bent?
Doordat beiden op je paspoort staan ben je er al wel. E/v deel, komt wel goed. Maar paspoort is ook die kant op gegaan toch?
pi_201735924
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 17:42 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Denk dat ik bij m’n bod ook een persoonlijke motivatie toe ga voegen. Geen idee of het zin heeft, maar ik wil dit huis heel graag.
_O-
  PR/Manusje van alles woensdag 13 oktober 2021 @ 07:15:15 #17
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_201737054
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 23:16 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
_O-
Er zijn mensen die daar waarde aan hechten en een bepaalde gunfactor laten meewegen in de beslissing om bod te accepteren.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 13 oktober 2021 @ 07:26:14 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201737107
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 07:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Er zijn mensen die daar waarde aan hechten en een bepaalde gunfactor laten meewegen in de beslissing om bod te accepteren.
In ons geval kopen we van onze verhuurder (niet het huis waar we nu wonen), die ons huidige huis wilt renoveren (en natuurlijk de huur omhoog wilt gooien). Dat maakte niet uit voor de gunning.

Maar bij een andere bezichtiging gaf de makerlaar aan dat de verkopers liever aan een persoon verkochten die er gingen wonen, dan aan een investeringsmaatschappij en dat dat dan best 10k mocht schelen op de totaal prijs.

In bepaalde gevallen denk ik zeker wel dat een persoonlijke motivatie mee kan spelen. Ik denk alleen niet dat 'ik wil er graag wonen' veel doet als een andere partij 25k meer bied :)
Dum de dum
pi_201737333
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 07:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Er zijn mensen die daar waarde aan hechten en een bepaalde gunfactor laten meewegen in de beslissing om bod te accepteren.
Wellicht, wellicht. Bij gelijke biedingen en voorwaarden. Maar zo op je knieën gaan voor een huis..als ik verkoper was zou het eerder tegen je werken. :X

[ Bericht 3% gewijzigd door Catatafishh op 13-10-2021 08:13:57 ]
  woensdag 13 oktober 2021 @ 08:10:00 #20
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201737342
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 08:08 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Wellicht, wellicht. Bij gelijke biedingen en voorwaarden ofzo. Maar zo op je knieën gaan voor een huis..als ik verkoper was zou het eerder tegen je werken.
Ik zou het wel waarderen, maar inderdaad, de hoogste bieding icm beste voorwaarden blijft de koning.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201737662
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 07:26 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
In ons geval kopen we van onze verhuurder (niet het huis waar we nu wonen), die ons huidige huis wilt renoveren (en natuurlijk de huur omhoog wilt gooien). Dat maakte niet uit voor de gunning.

Maar bij een andere bezichtiging gaf de makerlaar aan dat de verkopers liever aan een persoon verkochten die er gingen wonen, dan aan een investeringsmaatschappij en dat dat dan best 10k mocht schelen op de totaal prijs.

In bepaalde gevallen denk ik zeker wel dat een persoonlijke motivatie mee kan spelen. Ik denk alleen niet dat 'ik wil er graag wonen' veel doet als een andere partij 25k meer bied :)
Dat laatste denk ik ook idd.
pi_201737687
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 08:08 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Wellicht, wellicht. Bij gelijke biedingen en voorwaarden. Maar zo op je knieën gaan voor een huis..als ik verkoper was zou het eerder tegen je werken. :X
In de omgeving waar ik zoek gebeurt volgens mij niet anders en wordt het ook aangeraden door aankoopmakelaars. Ik zie het ook niet als op de knieën gaan, maar gewoon als een soort van voorstellen.

Maar als iemand veel meer biedt met betere voorwaarden houdt het natuurlijk op.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 10:34:12 #23
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201738752
https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-sector-appartement

Nu ook overbieden op huurhuizen. Koekoek :N
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201739051
Wil iemand even zijn/haar lichtje schijnen op mijn 'dilemma' :

We hebben deze week dus een bezichtiging,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om een klein beetje een idee te krijgen, hebben we het kadaster geraadpleegd. Als ik dan kijk naar een identiek huis, dat verkocht is in 2019, dan staat er in het kadaster het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij andere adressen (niet helemaal dezelfde huizen, wel dezelfde omgeving) komt de berekende koopsomwaarde niet boven de 355K uit. Daar zitten dus alleen wel oudere transacties/gegevens tussen, de meest recente is van 2020.

Nu weet ik dat de markt momenteel op hol geslagen is en het is wat de gek er voor geeft...maar.... als ik dan op huispedia.nl kijk (is dat betrouwbaar?) dan geeft die de volgende geschatte woningwaarde:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het nogal een verschil met de vraagprijs. En het is een huis op een mooie locatie, en het ziet er zo op de foto's en in de beschrijving best netjes onderhouden uit...maar... het is verouderd, we zouden het graag verduurzamen en ik heb ook weinig trek om dik over de waarde heen te bieden en dan een huis onder water te hebben staan. Zo verliefd ben ik nu ook nog weer niet, het is pas het eerste huis dat we echt gaan bezichtigen. Maar wat is realistisch in deze? Iemand advies hoe dit te benaderen?

(We gaan eerst natuurlijk gewoon eens kijken, misschien denken we vrijdag wel "nevernooitniet'. Maar ik kom toch liever een beetje voorbereid opdagen)
pi_201739169
Hou er maar rekening mee dat je over de vraagprijs moet bieden om te 'winnen'.

En als je taxatie die prijs niet haalt die jullie op tafel gesmeten hebben dat je het verschil zelf op mag hoesten.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_201739283
quote:
7s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:18 schreef vosss het volgende:
Hou er maar rekening mee dat je over de vraagprijs moet bieden om te 'winnen'.

En als je taxatie die prijs niet haalt die jullie op tafel gesmeten hebben dat je het verschil zelf op mag hoesten.
Nouja, ik vraag me af hoeveel 'concurrenten' we hebben. Het huis is 3000x bekeken op funda en 12x opgeslagen. En ik stuurde de makelaar om 7 uur 's ochtends een berichtje, en 2 uur later werd ik gebeld voor het inplannen van een bezichtiging. Die ook nog eens - na wat intern overleg - kon op de dag die ons uitkwam.

Daarbij, ik heb dus geen trek om dat verschil zelf vanuit onze spaarrekening op te moeten hoesten omdat de vraagprijs irreëel hoog is. Er moet echt nog genoeg gebeuren aan dat huis om het een beetje in de moderne tijd te trekken, dus het geld gebruik ik liever daar voor. (nieuwe badkamer, liefst ook nieuwe keuken want de huidige is 'functioneel' maar daar is dan ook wel alles mee gezegd). En de ligging is mooi, de tuin ook prima, maar het huis is zelf is niet heel groot (85m2 over 2 woonlagen. Er is nog wel een zoldertje, maar dat is maar beperkt qua hoogte).

Maar ja, de vraag is; is de vraagprijs onrealistisch, of is het wel gewoon de waarde momenteel? Ik heb geen idee, behalve dan dat ik er aan twijfel door het kadaster/huispedia :D .
pi_201739362
@Candaasje Lastig te zeggen. Heeft deze meer grond erbij? Wellicht is deze woning niet te laag in de markt gezet.

Heb mijn eigen huis door huispedia gehaald en heb een taxatierapport van eind september dit jaar bij de hand. Dan zit huispedia met het hoogste bedrag van hun schatting, 42k te laag.

Bepaal na de bezichtiging wat jullie het waard vinden. Laat je niet gek maken. Pas geleden iemand hier in dit topic die een woning had gekocht voor de vraagprijs of zelfs wat minder.
pi_201739368
quote:
7s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:28 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Nouja, ik vraag me af hoeveel 'concurrenten' we hebben. Het huis is 3000x bekeken op funda en 12x opgeslagen. En ik stuurde de makelaar om 7 uur 's ochtends een berichtje, en 2 uur later werd ik gebeld voor het inplannen van een bezichtiging. Die ook nog eens - na wat intern overleg - kon op de dag die ons uitkwam.

Daarbij, ik heb dus geen trek om dat verschil zelf vanuit onze spaarrekening op te moeten hoesten omdat de vraagprijs irreëel hoog is. Er moet echt nog genoeg gebeuren aan dat huis om het een beetje in de moderne tijd te trekken, dus het geld gebruik ik liever daar voor. (nieuwe badkamer, liefst ook nieuwe keuken want de huidige is 'functioneel' maar daar is dan ook wel alles mee gezegd). En de ligging is mooi, de tuin ook prima, maar het huis is zelf is niet heel groot (85m2 over 2 woonlagen. Er is nog wel een zoldertje, maar dat is maar beperkt qua hoogte).

Maar ja, de vraag is; is de vraagprijs onrealistisch, of is het wel gewoon de waarde momenteel? Ik heb geen idee, behalve dan dat ik er aan twijfel door het kadaster/huispedia :D .
Misschien ook wel simpelweg de vraag of jij het er voor over hebt. Persoonlijk vind ik 425.000 voor 85m2 met nog wat werk te doen (neem aan dat dan de kozijnen, dak, goten etc wel okay zijn) echt hoog. Maar dat vind ik misschien met 3 ton nog. Misschien staat het in een populaire stad dichtbij het centrum gelegen of zo. Maar goed, die markt is ook op hol geslagen.
Het klinkt al wel fijn dat je blijkbaar niet maandag of dinsdag kijkt en dan voor vrijdag met een bod moet komen, je enige en laatste kans. Misschien geeft dat wat ruimte om eens de wateren te testen en 4 ton te bieden gezien er nog wel wat werk aan zit en eens zien hoe snel de huidige eigenaar er vanaf wil. Lukt dat niet dan kan je altijd nog weer hoger gaan zitten als er geen kapers op de kust zijn.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 11:35:28 #29
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201739375
quote:
7s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:28 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Nouja, ik vraag me af hoeveel 'concurrenten' we hebben. Het huis is 3000x bekeken op funda en 12x opgeslagen. En ik stuurde de makelaar om 7 uur 's ochtends een berichtje, en 2 uur later werd ik gebeld voor het inplannen van een bezichtiging. Die ook nog eens - na wat intern overleg - kon op de dag die ons uitkwam.

Daarbij, ik heb dus geen trek om dat verschil zelf vanuit onze spaarrekening op te moeten hoesten omdat de vraagprijs irreëel hoog is. Er moet echt nog genoeg gebeuren aan dat huis om het een beetje in de moderne tijd te trekken, dus het geld gebruik ik liever daar voor. (nieuwe badkamer, liefst ook nieuwe keuken want de huidige is 'functioneel' maar daar is dan ook wel alles mee gezegd). En de ligging is mooi, de tuin ook prima, maar het huis is zelf is niet heel groot (85m2 over 2 woonlagen. Er is nog wel een zoldertje, maar dat is maar beperkt qua hoogte).

Maar ja, de vraag is; is de vraagprijs onrealistisch, of is het wel gewoon de waarde momenteel? Ik heb geen idee, behalve dan dat ik er aan twijfel door het kadaster/huispedia :D .
Huispedia en kadaster werken met gemiddeldes uit het verleden. Het is geenszins een tool om de huidige waarde in deze oververhitte markt te bepalen.

Daarnaast is het inderdaad zo dat je een grotere kans hebt dat het huis overboden gaat worden dan dat je nog wat van de vraagprijs af gaat krijgen (want die vraag proef ik een beetje in je verhaal).
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201739423
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:34 schreef potjecreme het volgende:
@:candaasje Lastig te zeggen. Heeft deze meer grond erbij? Wellicht is deze woning niet te laag in de markt gezet.

Heb mijn eigen huis door huispedia gehaald en heb een taxatierapport van eind september dit jaar bij de hand. Dan zit huispedia met het hoogste bedrag van hun schatting, 42k te laag.

Bepaal na de bezichtiging wat jullie het waard vinden. Laat je niet gek maken. Pas geleden iemand hier in dit topic die een woning had gekocht voor de vraagprijs of zelfs wat minder.
Nee perceeloppervlakte is gelijk (het is een rijtje van 4 huizen, en het gaat om in beide gevallen de hoekhuizen).

Hm, ok, dat is inderdaad wel een groot verschil dan ja. Goed om te weten, thnx! :Y
pi_201739556
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:34 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Misschien ook wel simpelweg de vraag of jij het er voor over hebt. Persoonlijk vind ik 425.000 voor 85m2 met nog wat werk te doen (neem aan dat dan de kozijnen, dak, goten etc wel okay zijn) echt hoog. Maar dat vind ik misschien met 3 ton nog. Misschien staat het in een populaire stad dichtbij het centrum gelegen of zo. Maar goed, die markt is ook op hol geslagen.
Het klinkt al wel fijn dat je blijkbaar niet maandag of dinsdag kijkt en dan voor vrijdag met een bod moet komen, je enige en laatste kans. Misschien geeft dat wat ruimte om eens de wateren te testen en 4 ton te bieden gezien er nog wel wat werk aan zit en eens zien hoe snel de huidige eigenaar er vanaf wil. Lukt dat niet dan kan je altijd nog weer hoger gaan zitten als er geen kapers op de kust zijn.
Het schijnt qua onderhoud wel netjes te zijn, maar het is wel een huis uit 1965 dus zonder bouwkundige keuring doen we het sowieso niet. (We hebben er gewoon te weinig verstand van, en ik lees op Eigen Huis dat betonrot, slechte kwaliteit kozijnen, etc. wel een ding zijn voor huizen uit die bouwperiode.)

Het huis staat op de grens van de Utrechtse Heuvelrug. Niet zo dichtbij Utrecht als Zeist of Driebergen, maar nog wel in een omgeving die natuurlijk wel duurder is. Daarom keek ik eerst nog niet eens zo op van de 425K.

Wij dachten ook aan eventueel 4 ton ja, om dat te proberen, als dat een beetje realistisch zou zijn. Het is namelijk zo dat we eigenlijk al hadden bedacht om het huizen te zoeken een beetje te laten rusten, en het is fijn als we wel naar een ander huis kunnen, maar het is niet zo dat we op een schopstoel zitten. Rustig verder zoeken is zeker een optie. (Zeg ik nu, voordat ik straks een keer in katzwijm val met een huis. Dat is bij dit huis (nog?) niet het geval, maar ik zie wel mogelijkheden om er een leuk huis(je) van te maken.)
pi_201739605
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Huispedia en kadaster werken met gemiddeldes uit het verleden. Het is geenszins een tool om de huidige waarde in deze oververhitte markt te bepalen.

Daarnaast is het inderdaad zo dat je een grotere kans hebt dat het huis overboden gaat worden dan dat je nog wat van de vraagprijs af gaat krijgen (want die vraag proef ik een beetje in je verhaal).
Ja die vraag zat er wel in ja, dat klopt :Y .

We zijn denk ik wel bereid om het risico te lopen het huis mis te lopen door iets lager te gaan zitten. Even gekeken naar wat we zelf verder kunnen besteden aan verbouwingen/verduurzamingen en alle kosten die we uit eigen zak moeten betalen. (We hebben met de verkoop van ons huidige huis gewoon niet zoveel overwaarde (koopgarantregeling, voormalig sociaal huurflatje), en we willen niet al ons spaargeld inzetten.

Het is vooral de vraag of lager gaan zitten en hoeveel dan, realistisch is.

Moeilijke materie dit heur :D . Godsamme, zo niet mijn wereld/vakgebied.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 11:51:42 #33
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201739638
Klinkt alsof de vraagprijs al een beetje incl. het gekke overbieden is. Afhankelijk van de regio is het behoorlijk aan de huidige prijs, of juist heel laag.

Dat overbieden is ook een beetje het probleem.
Woningen van 300k krijgen boden van 325 tot 350; blijven 300k waard. Dan gaan die woningen op een gegeven moment wel een vraagprijs van 350 krijgen ... maar dan blijven ze ook nog opbieden en ga je weer naar 375 enzovoorts.

Gewoon gaan kijken en maar zien. Praatje met de makelaar maken en tussen neus en lippen door wat nu ongeveer de taxatiewaarde zou zijn krijg je ook een indicatie van de taxatiewaarde meestal. Die makelaar zit ook niet te wachten op al die boden die men toch niet rond krijgt
Dum de dum
pi_201739759
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:51 schreef Fe2O3 het volgende:
Klinkt alsof de vraagprijs al een beetje incl. het gekke overbieden is. Afhankelijk van de regio is het behoorlijk aan de huidige prijs, of juist heel laag.

Dat overbieden is ook een beetje het probleem.
Woningen van 300k krijgen boden van 325 tot 350; blijven 300k waard. Dan gaan die woningen op een gegeven moment wel een vraagprijs van 350 krijgen ... maar dan blijven ze ook nog opbieden en ga je weer naar 375 enzovoorts.

Gewoon gaan kijken en maar zien. Praatje met de makelaar maken en tussen neus en lippen door wat nu ongeveer de taxatiewaarde zou zijn krijg je ook een indicatie van de taxatiewaarde meestal. Die makelaar zit ook niet te wachten op al die boden die men toch niet rond krijgt
Ja vriend opperde al dat we de de makelaar maar moesten vragen hoe ze aan deze prijs kwamen.
(Mag hij doen, mijn angstzweet en onervarenheid ruiken ze denk ik al op 1km afstand. :+ )

Een hogere hypotheek zou minder lastig zijn dan dat overbieden inderdaad. We hebben namelijk in dezelfde gemeente ook gekeken voor nieuwbouwwoningen (die gaan dan voor 500k. Wel een stuk ruimere tweekappers (123m2 oid was het) want dan heb je dat gedoe met overbieden en kk. allemaal niet. Helaas vielen we buiten de boot.
pi_201740098
Wij wachten op een telefoontje of ons bod is geaccepteerd. 42000 euro biven de vraagprijs.

Maximale wat we tot nu toe hebben gedaan. Deadline verliep 10 uur vanochtend, en denk hoe langer hoe slechter. Thans, die ervaring krijg ik nu
pi_201740200
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:51 schreef Fe2O3 het volgende:
Klinkt alsof de vraagprijs al een beetje incl. het gekke overbieden is. Afhankelijk van de regio is het behoorlijk aan de huidige prijs, of juist heel laag.

Dat overbieden is ook een beetje het probleem.
Woningen van 300k krijgen boden van 325 tot 350; blijven 300k waard. Dan gaan die woningen op een gegeven moment wel een vraagprijs van 350 krijgen ... maar dan blijven ze ook nog opbieden en ga je weer naar 375 enzovoorts.

Gewoon gaan kijken en maar zien. Praatje met de makelaar maken en tussen neus en lippen door wat nu ongeveer de taxatiewaarde zou zijn krijg je ook een indicatie van de taxatiewaarde meestal. Die makelaar zit ook niet te wachten op al die boden die men toch niet rond krijgt
Yeap, ze kijken hoe ver ze kunnen strekken.

Ik heb vorig jaar een woning gekocht. Kan ik nu met 40k winst verkopen. Combinatie van de wijk die extreem populair is en omliggende huizen die verkocht zijn voor hoge prijzen.
pi_201740639
quote:
7s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 12:00 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ja vriend opperde al dat we de de makelaar maar moesten vragen hoe ze aan deze prijs kwamen.
(Mag hij doen, mijn angstzweet en onervarenheid ruiken ze denk ik al op 1km afstand. :+ )

Een hogere hypotheek zou minder lastig zijn dan dat overbieden inderdaad. We hebben namelijk in dezelfde gemeente ook gekeken voor nieuwbouwwoningen (die gaan dan voor 500k. Wel een stuk ruimere tweekappers (123m2 oid was het) want dan heb je dat gedoe met overbieden en kk. allemaal niet. Helaas vielen we buiten de boot.
Vergis je bij nieuwbouw niet in hoeveel er nog allemaal bijkomt. Als het huis wat je gaat bezichtigen niet heel veel grond heeft klinkt het wel duur.

Ik denk dat ik hem op funda gevonden heb en no-way dat dat 429k waard is.
pi_201740689
quote:
Amsterdam duurder dan Londen, Utrecht duurder dan Berlijn
De onderzoekers hebben ook over de grens gekeken. Daaruit blijkt dat de Nederlandse steden bij de duurste van Europa horen wat betreft vrije huursectorprijzen. Voor 1000 euro huurt een Amsterdammer gemiddeld 44 vierkante meter. Alleen Parijs en Kopenhagen zijn duurder.

Ook Utrecht, Den Haag en Rotterdam staan in het lijstje van Colliers in de top-10 duurste Europese steden, net achter Londen en München. Maar nog ruim voor Europese hoofdsteden als Madrid, Rome en Berlijn.

In de drie Nederlandse steden kan een huurder voor 1000 euro tussen de 65 en 75 vierkante meter krijgen. In Berlijn levert een huursom van 1000 euro gemiddeld nog een woning die 20 vierkante meter groter is.
We zijn de beste! *O* Nou goed, bijna het duurste -O-

https://nos.nl/artikel/24(...)-te-weinig-voor-koop

Artikel zelf is overigens niet heel realistisch.

quote:
De inkomensgrens voor een sociale huurwoning ligt op 40.024 euro bruto per jaar. Huishoudens die net meer verdienen, kunnen een hypotheek krijgen van ruim 185.000 euro. Dat is in 188 Nederlandse gemeenten niet genoeg om een starterswoning van 80 vierkante meter te kopen.
Waarom zou een starterswoning 80m2 moeten zijn? Als je start heb je toch niet gelijk die ruimte nodig? Ben ooit begonnen met 30m2. Beetje krap maar als je alleen bent is dat nog goed te doen. Rond de 50m2 kan je als starter toch prima uit de voeten zonder claustrofobie?
pi_201740716
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:12 schreef ikwordra het volgende:

[..]
Vergis je bij nieuwbouw niet in hoeveel er nog allemaal bijkomt. Als het huis wat je gaat bezichtigen niet heel veel grond heeft klinkt het wel duur.
Perceeloppervlak is best royaal, 232 m2. Aardige voortuin (sowieso wel in een ruim opgezette wijk), oprit biedt plaats voor 2 auto's, er staat een garage en nog een berging (samen meer dan de helft van het huis qua m2 geloof ik. We kunnen onze meuk wel kwijt denk ik :D ) Achtertuin is 11m diep, 9m breed, en op zuidoosten.

Dus op zich..qua locatie en buitenruimte het wel waard. Qua huis zelf weet ik het nog niet zo goed. Het is zeker geen bouwput, maar denk aan je opa en oma qua binneninrichting :P . En het is dus niet heel groot.
(Nu zijn wij met z'n 2en, dus we hebben ook geen giga huis nodig. )
pi_201740726
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:12 schreef ikwordra het volgende:

[..]
Vergis je bij nieuwbouw niet in hoeveel er nog allemaal bijkomt. Als het huis wat je gaat bezichtigen niet heel veel grond heeft klinkt het wel duur.

Ik denk dat ik hem op funda gevonden heb en no-way dat dat 429k waard is.
Als het nr 13 is met een waterpomp en een koeienschilderij in de tuin, dan heb je hem inderdaad gevonden. ;)
pi_201740777
quote:
7s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:18 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Als het nr 13 is met een waterpomp en een koeienschilderij in de tuin, dan heb je hem inderdaad gevonden. ;)
Die zag ik ja.
Ik zie in die omgeving grotere en beter afgewerkte woningen in grofweg dezelfde prijsklasse. Denk dat deze mensen fors willen cashen en het overbieden al bij de prijs in zit. 400k lijkt mij alanog veeeel te hoog, maar het is jullie huisje natuurlijk ;)
pi_201740964
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:23 schreef ikwordra het volgende:

[..]
Die zag ik ja.
Ik zie in die omgeving grotere en beter afgewerkte woningen in grofweg dezelfde prijsklasse. Denk dat deze mensen fors willen cashen en het overbieden al bij de prijs in zit. 400k lijkt mij alanog veeeel te hoog, maar het is jullie huisje natuurlijk ;)
Ik vrees er ook een beetje voor. De huidige eigenaar is 5 jaar geleden overleden volgens het kadaster, dus ik denk dat we met nabestaanden te maken hebben, want er staat ook dat de huidige bewoner niet de eigenaar is. (Er staat niks over een huurovereenkomst, maar uiteraard gaan we dat wel even precies navragen. Ik wil er wel zelf wonen :+ )

Maar we gaan eens kijken en er goed over nadenken. Want het is veeeeul geld en we hebben altijd gezegd dat we ons niet gek gaan laten maken. Nu daar nog wel naar blijven handelen :P
pi_201740975
Dank voor het meedenken iedereen! ^O^ Het is koffiedik kijken, ik weet het, maar toch fijn om er een beetje over te kunnen sparren.

quote:
14s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 12:34 schreef Vlaggenroof het volgende:
Wij wachten op een telefoontje of ons bod is geaccepteerd. 42000 euro biven de vraagprijs.

Maximale wat we tot nu toe hebben gedaan. Deadline verliep 10 uur vanochtend, en denk hoe langer hoe slechter. Thans, die ervaring krijg ik nu
Hoe is het bij jullie? Nagels al weggebeten of inmiddels al iets gehoord?
pi_201740981
quote:
7s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:39 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik vrees er ook een beetje voor. De huidige eigenaar is 5 jaar geleden overleden volgens het kadaster, dus ik denk dat we met nabestaanden te maken hebben, want er staat ook dat de huidige bewoner niet de eigenaar is. (Er staat niks over een huurovereenkomst, maar uiteraard gaan we dat wel even precies navragen. Ik wil er wel zelf wonen :+ )

Maar we gaan eens kijken en er goed over nadenken. Want het is veeeeul geld en we hebben altijd gezegd dat we ons niet gek gaan laten maken. Nu daar nog wel naar blijven handelen :P
Dan zou ik me ook meteen afvragen hoe goed dat onderhoud daadwerkelijk is of dat ze zelf zijn gaan klussen....
Wil je perse in dat dorp wonen of alleen die regio?
pi_201741059
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:41 schreef ikwordra het volgende:

[..]
Dan zou ik me ook meteen afvragen hoe goed dat onderhoud daadwerkelijk is of dat ze zelf zijn gaan klussen....
Wil je perse in dat dorp wonen of alleen die regio?
Goed punt ja. *Noteert op vragenlijstje*

Regio. Zeist/Driebergen/Maarn/etc. kan ook. Maar die zijn denk ik door de wat kortere afstand tot Utrecht net wat hoger in prijsklasse. Eigenlijk is alles ten oosten van dit huis dan weer net wat ver ivm ons werk. (Vriend werkt in Delft, ik in Waalwijk. In Brabant kijken we ook wel rond, maar gezien ons hele sociale/familie leven meer boven de rivieren afspeelt, zijn onze eisen daar ook wel echt heel (te :D ) hoog, willen we daar gaan wonen. Dus euh, we hebben geen haast, zeggen we dan maar.)

Het hoeft overigens geen hoekwoning te zijn, zeker in deze regio weten we dat we op perceeloppervlak en grootte van het huis echt wel wat concessies moeten doen. En zolang het geen complete bouwval is, vinden we een nieuwe keuken of badkamer plaatsen ook geen no-go. Lopend naar het bos/heide kunnen, vinden we een heerlijk vooruitzicht.
pi_201741463
quote:
7s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:40 schreef Candaasje het volgende:
Dank voor het meedenken iedereen! ^O^ Het is koffiedik kijken, ik weet het, maar toch fijn om er een beetje over te kunnen sparren.
[..]
Hoe is het bij jullie? Nagels al weggebeten of inmiddels al iets gehoord?
We zijn geeindigd als 2e.. had de hoop toen die belde omdat alle overige biedingen we pas s’avonds iets hoorde. Toen ik een gemiste oproep had dacht ik, eindelijk.

Degene boven ons had én ‘maar’ 3000 boven geboden, en zonder voorbehoud van financiering..
  woensdag 13 oktober 2021 @ 14:28:32 #47
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201741470
quote:
14s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 14:27 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
We zijn geeindigd als 2e.. had de hoop toen die belde omdat alle overige biedingen we pas s’avonds iets hoorde. Toen ik een gemiste oproep had dacht ik, eindelijk.

Degene boven ons had én ‘maar’ 3000 boven geboden, en zonder voorbehoud van financiering..
Pfff balen :( wat een markt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201741704
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 14:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Pfff balen :( wat een markt.
Ja, echt zuur. Ook gewoon die financieringsvoorbehoud. Het zou verboden moeten worden.

De desbetreffende mensen hadden hun huis verkocht door een scheiding ofzo, daardoor hadden ze het geld ‘contant’.

Je maakt daar geen schijn van kans tegen..
pi_201741712
quote:
14s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 14:51 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Ja, echt zuur. Ook gewoon die financieringsvoorbehoud. Het zou verboden moeten worden.
Wat zou er precies verboden moeten worden?
pi_201741724
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 14:52 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Wat zou er precies verboden moeten worden?
Dat je zonder financieringsvoorbehoud een huis kan kopen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')