Weltschmerz | zondag 10 oktober 2021 @ 21:40 |
![]() ![]() Intercity Istanbul Park ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? # Tyre compound choices 2021 | |
Weltschmerz | zondag 10 oktober 2021 @ 21:41 |
Quote van de dag toch weer van Hamilton. | |
exile79 | zondag 10 oktober 2021 @ 21:42 |
Doornbos begint me ook tegen te staan de laatste races. Beter nemen ze alleen Winkelman mee voor het commentaar en Van Gameren kunnen ze ook vast wel iets voor vinden. | |
#ANONIEM | zondag 10 oktober 2021 @ 21:49 |
En dan heb je na de race leclerc die droog beweert dat de communicatie dit weekend erg goed was. Over het algemeen zegt een zinnetje niet alles, maar dit zinnetje... En wat ongelofelijk jammer dat leclerc ook zo'n af getrainde media langspeelplaat is | |
NY_Giant | zondag 10 oktober 2021 @ 22:05 |
Maar zonder de klapband van Max was Hamilton in Baku normaal gesproken ook minstens derde geworden. Door de nulscore van beide heeft Max daar dus 'maar' hooguit tien punten 'verloren'. | |
Peterselieman | zondag 10 oktober 2021 @ 22:07 |
klopt. Gelukkig heeft Max in de afgelopen races eindelijk een beetje geluk gehad. | |
Evenstar | zondag 10 oktober 2021 @ 22:08 |
Nou ja, +10pt had toch een voorsprong van 16pt betekend. Als hij dan Brazili en Mexico kan winnen met Lewis op de tweede plek had hij een voorsprong van 30pt gehad voor de overige vier races. Vier keer tweede worden achter Lewis en Lewis loopt 28pt in, dus was echt een wereld van verschil geweest. Als hij Mexico en Brazili niet kan winnen is het sowieso kansloos denk ik. | |
Tjacka | zondag 10 oktober 2021 @ 22:10 |
Nee joh. Hamilton kan die druk nu al niet aan. Hij had vandaag gewoon moeten pitten. Dit gaat genot worden. [ Bericht 1% gewijzigd door R-woud93 op 11-10-2021 20:54:08 ] | |
SamCooke | zondag 10 oktober 2021 @ 22:16 |
Eigenlijk begrijp ik de call van Hamilton om initieel niet te gaan pitten totaal niet. Als hij meteen nieuwe intermediates had opgehaald, had hij Perez normaalgesproken alsnog ingehaald en had hij P3 gepakt. Nu zou hij - als zijn banden het zouden houden - ook P3 pakken. Maar met daarbij het grote risico dat je alsnog een bandenwissel moet doen en daardoor plekken verliest. Wat viel er nou voor Hamilton te winnen dat dit risico waard was? Hij zal toch niet serieus hebben gedacht dat hij Verstappen nog in kon halen op zijn oude intermediates? | |
Marcoss | zondag 10 oktober 2021 @ 22:22 |
Hij was ook achter Leclerc geindigd dan toch? Al gokte die natuurlijk, misschien was daar hij daar wel voor gekomen als hij meteen stopte op dat moment | |
Evenstar | zondag 10 oktober 2021 @ 22:22 |
Beetje zelfde "syndroom" als waar Norris last van had vorige GP. Als je op een plek rijdt is het lastig om die plek op te geven. Misschien dacht hij inderdaad dat hij Max nog kon pakken. Lewis is mentaal sowieso een slappe vaatdoek. Als het goed gaat merk je er niks van, maar onder druk krijgt hij redelijk snel kortsluiting in zijn hoofd. | |
SamCooke | zondag 10 oktober 2021 @ 22:27 |
Ja, daar zat ik ook even aan te denken. Maar als je als Hamilton denkt dat je tot het einde op je eerste set intermediates kan rijden, dan moet je er van uitgaan dat Leclerc dat ook kan (die stond op dat moment nog gewoon eerste). | |
WismutVeilchen83 | zondag 10 oktober 2021 @ 22:57 |
11, hij had de FL ![]() | |
WismutVeilchen83 | zondag 10 oktober 2021 @ 23:01 |
Ik heb de laatste 10 ronden nog zitten terugkijken zojuist. Ocon verliest vanaf een bepaald moment meer dan 5 seconden per ronde op de Alfa Romeo’s. Het risico dat de pace van Hamilton ook extreem ingekakt was lijkt me extreem groot. Die was zonder stop never nooit 3e gebleven. Vreemd dat het daar in de nabeschouwingen nauwelijks over ging, er was (achteraf) referentiemateriaal dat de pitstop echt wel verdedigde. Sterker nog: dat de call van Lewis om niet (en dus veel later) te stoppen onderuit haalt. | |
Nattekat | zondag 10 oktober 2021 @ 23:05 |
Nou ja, toen de keuze viel op buiten blijven, dan hadden ze er ook voor moeten gaan. Niet dit halfslachtige. Er is terecht kritiek op het alsnog binnenhalen. | |
WismutVeilchen83 | zondag 10 oktober 2021 @ 23:14 |
Zeker was het geen goede call. Maar ik denk dus dat buitenblijven achteraf nog desastreuzer had uitgepakt. | |
SamCooke | zondag 10 oktober 2021 @ 23:16 |
Maar de slechtste call was toch juist die van Hamilton om eerst buiten te blijven? | |
Nattekat | zondag 10 oktober 2021 @ 23:18 |
Correct | |
RoW_0 | zondag 10 oktober 2021 @ 23:18 |
Eerste keer F1 voor mij. Was wel leuk heur. Beetje koud en nattig wel. Hema poncho <3 Voor de rest heb ik niet zoveel met de F1 eigenlijk :$ | |
THEFXR | zondag 10 oktober 2021 @ 23:25 |
Zwoerd | zondag 10 oktober 2021 @ 23:31 |
Als ze zien dat Perez en Leclerk er heel waarschijnlijk overheen gaan, zou het zeer onverstandig zijn om alsnog door te gaan. | |
mikieu | maandag 11 oktober 2021 @ 00:02 |
Oke hihi, hopuluk wast gessellug met de meide .____. | |
-XOR- | maandag 11 oktober 2021 @ 00:02 |
https://www.fia.com/sites(...)aximumspeeds_v01.pdf WTF | |
-XOR- | maandag 11 oktober 2021 @ 00:04 |
Dat had Hamilton dan zelf moeten beslissen, bij Mercedes waren ze overigens ook bang dat de banden het zouden begeven. | |
bedachtzaam | maandag 11 oktober 2021 @ 00:09 |
Nog twee banen waar Max voor de winst kan gaan omdat deze banen net als de Red Bull ring hoog gelegen zijn. De overige 4 banen zijn Mercedesland dus is mijn verwachting dat Lewis zijn achtste titel gaat behalen. Mocht het ook inderdaad zo uitkomen wat ik zeer waarschijnlijk acht, Max heeft toch een zeer goed seizoen gedraaid met 1e of 2e plaatsen als hij er niet afgereden werd en natuurlijk die klapband niet te vergeten. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 11 oktober 2021 @ 00:17 |
Sorry. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 11 oktober 2021 @ 00:26 |
Hoe kom jij tot deze merkwaardige conclusie? Austin, Mexico en Brazilie gaat RB het gewoon goed doen. Qatar is de grote onbekende. De laatste twee heeft Mercedes mogelijk een klein voordeel. Ik weet niet naar welke races jij hebt gekeken, maar Max is dit seizoen drie keer door een Mercedes te grazen genomen en heeft 1 tyrefailure gekend. Alle andere races was hij 1 ste (7 keer) of 2de (5 keer). Dus roepen dat 'de overige 4 banen' Mercedesland zijn, is echt nergens op gebaseerd. Perez' race vandaag kon wel eens heel cruciaal blijken aan het eind van het seizoen. ![]() | |
-XOR- | maandag 11 oktober 2021 @ 00:28 |
Mercedes lijkt wel een serieuze upgrade te hebben gekregen sinds de laatste plotselinge motorwissels van HAM en BOT. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 11 oktober 2021 @ 00:33 |
Gebaseerd op wat? Ik zag vandaag een Mercedes en een RB simultaan het start-finish straight op gaan en vrijwel naast elkaar blijven. De RB pakte vervolgens gewoon zijn plek weer terug en de coureur was niet eens Max Verstappen. En Bottas heeft de nieuwe motor al langer. Ik weet niet of je je de performance van Bottas tijdens de GP van Rusland nog kunt herinneren? | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 11 oktober 2021 @ 00:54 |
Marked. I will make you eat them. ![]() | |
Drebbelman | maandag 11 oktober 2021 @ 02:01 |
Motoren nemen altijd een beetje in vermogen af naarmate ze ouder worden, en voor dit weekend heb ik iemand horen zeggen dat deze afname bij Mercedes motoren relatief erger is dan bij andere motoren. Kan me niet herinners wie dat zei, maar was waarschijnlijk op Sky. Dat kan verklaren waarom Bottas het sinds zijn motorwissel goed doet en Hamilton dit weekend ook sneller leek dan in afgelopen races. | |
DumpTruck | maandag 11 oktober 2021 @ 02:03 |
Ik krijg steeds meer en meer het gevoel dat Max een van de supertalenten zonder titel gaat worden. Lewis laat wel duidelijk steekjes vallen dit jaar, maar is ook wel gedreven aangezien hij volgend jaar de toekomstplannen van Mercedes naast hem krijgt. | |
XL | maandag 11 oktober 2021 @ 07:22 |
Was het de red bull van Max geweest dan waren er 2 van de baan geschoven. Maar goed, Perez was langzamer rechtdoor en remde veel later! | |
Pleasureman_Gunther | maandag 11 oktober 2021 @ 07:52 |
Waarom wordt aangenomen dat hoger gelegen banen in het voordeel van Red Bull zijn? | |
BehoorlijkKritisch | maandag 11 oktober 2021 @ 07:55 |
Dat is de vraag. In het verleden had Mercedes op die banen last van koeling problemen. Maar aangezien zij hun koeling inmiddels hebben aangepast en RB inmiddels veel meer vermogen uit hun motor haalt, is het gewoon ook op dat vlak koffiedik kijken. Al dat Mercedesbaan RedBullbaan geleuter is gebaseerd op resultaten in het verleden, die helemaal niet meer relevant hoeven te zijn. | |
Pleasureman_Gunther | maandag 11 oktober 2021 @ 08:03 |
Ja precies. Komt volgens mij vooral uit de tijd dat RB/Honda nog een pk-tekort op Mercedes had wat in Mexico deels werd gecompenseerd door de ijle lucht. | |
WheeledWarrior | maandag 11 oktober 2021 @ 08:03 |
Veel geklaag hier, maar P2 in Rusland was echt het best mogelijke resultaat van achteraf en P2 in Turkije - met Hamilton buiten het podium - terwijl Mercedes de snellere auto had is natuurlijk ook gewoon uitstekend. Dit kampioenschap wordt gewoon pas helemaal op het eind beslist. | |
ESF1Gamer | maandag 11 oktober 2021 @ 08:11 |
Zullen de sjeiks in abu dahbi leuk vinden, want dat is ook een aantal jaartjes terug dat het kampioenschap werd beslist bij die GP. | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 08:13 |
Max wordt dit jaar gewoon wereldkampioen. | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 08:21 |
Ondanks dat Hamilton niet bovenaan staat, heeft hij wel de betere papieren (lees snellere auto met versere krachtbron). | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 08:23 |
Ik zie geen vraagteken in mijn post ![]() | |
WismutVeilchen83 | maandag 11 oktober 2021 @ 08:44 |
Die versere krachtbron is precies 1 race oud. Daarbij heeft Max met motor 3 alleen in Hongarije, 2 rondjes Belgi, Nederland en Itali 2/3e race gereden. Maar snellere auto klopt. Ik vind het seizoen sterk op de strijd Alonso-Vettel uit 2012 lijken. Vettel en RBR destijds met de veel snellere auto, maar wel met meer fouten. Alonso die een comfortabele voorsprong neemt, maar die ziet verdwijnen door 2 startongelukken buiten zijn schuld en Vettel die in die races (Belgi en Japan) profiteert met een 2e en eerste plek. Uiteindelijk in de eindfase zet Vettel dan een reeks neer en komt Alonso alleen nog tot knappe 2e plaatsen, maar verliest het uiteindelijk wel. Enfin, gewoon een parallel uit het verleden. Natuurlijk zal het dit jaar anders aflopen ![]() | |
Tijn | maandag 11 oktober 2021 @ 08:50 |
Sowieso gaat-ie de komende drie races winnen, let maar op ![]() | |
Lokale_Notabele | maandag 11 oktober 2021 @ 09:02 |
Hoe komt iedereen erbij dat COTA opeens een Red Bull baan zou zijn? En in Mexico ging het in het verleden vooral goed door de Renault krachtbron. Jullie moeten weten dat ik het somber inzie voor jullie idool Max Verstappen. | |
ESF1Gamer | maandag 11 oktober 2021 @ 09:03 |
Lewis 1e setje inters | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 09:10 |
The cringe is real. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 09:12 |
Gister was trouwens ook pas de eerste keer dat Max achter Bottas finishde dit seizoen. Maar zoals eerder gezegd heb ik eerder het idee dat RB hier iets fout deed dan Merc iets goeds (gezien het veel kleinere gat naar het midfield). Mochten Brazili en Mexico echt RB banen blijken te zijn dan zou het wel fijn zijn als Checo er ook nog 2x voor Lulu kan staan. Dat scheelt toch 6 punten. En tel daarbij op dat Max het hele seizoen ijzersterk is geweest en Lulu ook echt meerdere keren steken heeft laten vallen dan zie ik het eerder gebeuren dat Lulu nog ergens punten laten liggen dan dat Max dat doet. | |
WismutVeilchen83 | maandag 11 oktober 2021 @ 09:13 |
Ik denk omdat COTA een circuit was waar ze in het verleden relatief dichtbij zaten. Max reed een keer van P16 naar het podium. Zat er altijd goed bij, wie weet dus. Mexico won ie met Renault inderdaad 2x, maar was in 2019 in de kwalificatie met Honda ook extreem dominant, tot de penalty. Ik denk niet dat ze daar zelf beter zijn, maar het voordeel van Mercedes wel minder | |
Lokale_Notabele | maandag 11 oktober 2021 @ 09:33 |
Kun je misschien normaal deelnemen aan de discussie, of is dat teveel gevraagd soms? We zitten hier niet op TikTok of in een WhatsApp groep voor basisschoolkinderen. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 09:35 |
kan je zelf dan toch ook wel eens proberen, is hogeschoolwerk? | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 09:36 |
Niet zo huilen, als je uitdeelt mag je ook incasseren, met je "idool Verstappen". [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2021 09:38:34 ] | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 09:38 |
Joh de frustratie druipt er toch vanaf bij hem? Laten we zijn woede uitbarstingen maar even nemen voor wat het is. | |
Lokale_Notabele | maandag 11 oktober 2021 @ 09:47 |
lol, als je het somber inziet voor Max Verstappen dan kan men dit op dit forum al niet hendelen en krijg je zijn fanboys op je dak. Hij kwam er gisteren geen moment aan te pas ten opzichte van Bottas, lijkt me tamelijk zorgwekkend. Maar dat mag je blijkbaar niet zeggen? Nu hebben jullie jezelf wijsgemaakt dat COTA opeens een Red Bull baan zou zijn? Dat blijkt nergens uit. Nou ja, ik vermaak me kostelijk in ieder geval. | |
WismutVeilchen83 | maandag 11 oktober 2021 @ 09:49 |
Wat vooral lekker zou zijn is als RBR weer zoals in het begin van het seizoen direct de juiste set-up heeft in een weekend. Wat je nu ziet is dat ze in Turkije (en ook eerdere weekenden) in het begin van het weekend echt traag lijken te zijn (achter Mercedes, maar ook McLaren en / of Ferrari). Gaandeweg trekken ze dan wat bij met Q3 als ultiem hoogtepunt waar Max dan nt aan 3e wordt waardoor de schade zeer beperkt blijft. Maar echt de lakens uitdelen lukt dan niet (meer). Wat dat betreft is het nu al een paar weken precies andersom dan aan het begin. Toen worstelde Merc en liet die auto zich extreem moeilijk afstellen. Buiten de enorme stap die dat team gezet heeft (ook qua vermogen waarmee ze kunnen rijden) kan RBR daar echt winst boeken. | |
WismutVeilchen83 | maandag 11 oktober 2021 @ 09:53 |
Volgens mij ontkent helemaal niemand hier het zorgwekkende performance verlies de laatste races. En volgens mij heb ik vrij normaal betoogd waarom ik denk dat ze op COTA wel dichterbij zitten (2019 vlak achter HAM geindigd, 2018 2e, vlak achter Kimi en voor Lewis, 2017 die fraaie inhaalrace waarbij hij uiteindelijk een penalty kreeg). In Rusland, Belgi en op Monza zaten ze traditioneel altijd al ver achter Mercedes. In Hongarije vreemd genoeg ook (iedereen roept jaarlijks dat het een RB-baan is, maar dat is het in de praktijk nooit). Het geeft geen enkele garantie, maar het biedt wel hoop. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 10:04 |
het lijkt erop dat Mercedes gewoon wat vermogen heeft gevonden of iig meer gebruikt waardoor ze ook weer wat meer mogelijkheden hebben met vleugelafstelling, kan dat niet los zien van de vermeende slijtage die ze nu hebben, het 3 motoren/jaar hebben ze gewoon losgelaten om competitief te blijven. | |
Blik | maandag 11 oktober 2021 @ 10:05 |
Niemand zegt dat COTA een rb-baan is, zou ook wel wat zijn met 0 overwinningen de laatste 5 jaar. Het is daar wel historisch gezien een close race en dat biedt perspectief kijkende naar dit jaar. | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 10:06 |
Je komt vooral heel geforceerd over ![]() | |
TagForce | maandag 11 oktober 2021 @ 10:12 |
Het probleem is niet dat je het somber inziet voor Max... Het probleem is dat je het misbruikt om je af te zetten tegen zijn fans. Door bewoordingen als "jullie idool Max" te gebruiken geef je een extra 'lekker puh' gehalte aan je mening die 1. Niet relevant is voor de discussie, en 2. Jezelf en Max fans in een hoek plaatst waarbij je alleen maar recht tegenover elkaar staat. Het is niet raar dat je daar commentaar op krijgt. In de discussies waar je vooral op de inhoud bezig bent verloopt het namelijk wel prima, zonder dat soort reacties. Dus misschien ligt het niet aan de 'max fans', maar meer aan je eigen opmerkingen. In het verleden ging het niet vooral goed door de Renault krachtbron. Het ging vooral goed omdat het voordeel voor Mercedes wegviel vanwege hun noodzaak voor zuurstofrijke lucht. Iets wat niet veranderd is in de jaren. Mercedes zal tot een nieuw motorreglement altijd problemen ondervinden op hogere banen. Wellicht iets minder, maar die Honda is ook beter geworden, dus het verschil blijft bestaan. Daarbij ligt de baan zelf de RBR ook gewoon beter, met slechts 1 lang recht stuk, en daarna vooral korte bochten, afgewisseld met veel richtingsveranderingen op medium snelheid. Dus plekken waar de RBR gewoon goed behoort te handelen. COTA is ook zo'n plek waar de Merc qua topsnelheid de overhand heeft, maar er heel veel medium snelheid richtingsveranderingen zijn, waar de Bull gewoon goed werkt. Dat zou in het voordeel voor Max moeten zijn. Na start/finish achter een Merc door de hairpin gaan, dan goed bij blijven in die esses, en in de DRS zitten voor het lange rechte stuk, om er vervolgens voorbij te gaan in de 2e hairpin en in dat bochtige gedeelte uit de DRS te kruipen. Maar goed, allemaal theorie, en we moeten het nog maar zien. Het is dit seizoen geen gegeven dat de RBR onderdoet voor de Merc, dus alles is nog mogelijk. | |
WismutVeilchen83 | maandag 11 oktober 2021 @ 10:13 |
Dat zou kunnen ja, gecombineerd met een upgrade waarmee ze de koeling beter voor elkaar hebben. | |
Lokale_Notabele | maandag 11 oktober 2021 @ 10:19 |
Ik vind het gewoon kinderachtig wanneer mensen fan van iemand zijn en ze diegene vervolgens met oogkleppen en een oranje bril op te vuur en te zwaard verdedigen. Dat vind ik echt iets voor basisschoolkinderen. | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 10:20 |
Ik vind het vooral grappig om te zien hoe geforceerd je mensen weg wil zetten als fanboy als je een keer op je postgedrag wordt aangesproken. Alles om maar niet onder ogen te willen zien dat je gefrustreerd bent denk. Ik zal je even een bloemlezing geven:
Je komt niet echt over als iemand die zich "kostelijk vermaakt". [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2021 10:23:21 ] | |
Lokale_Notabele | maandag 11 oktober 2021 @ 10:23 |
Wat is dit nou allemaal weer dan? Probeer je als een soort FBI profiler mijn persoonlijkheid en beweegredenen in kaart te brengen? Beangstigend. Laat me gewoon met rust! | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 10:26 |
Aw, en nu de slachtofferkaart spelen, al je andere opties zijn op? | |
WismutVeilchen83 | maandag 11 oktober 2021 @ 10:30 |
Kunnen we het gewoon hebben over de GP van Turkije? ![]() | |
TagForce | maandag 11 oktober 2021 @ 10:31 |
Zijn het oogkleppen, of is dat jouw perceptie van een reactie die het niet eens is met de jouwe? Echt inhoudelijk reageren doe je ook niet. Je probeert reacties uit te lokken, zodat je daarop geagiteerd kunt reageren. Misschien omdat je denkt dat je op die manier je niet onderbouwde mening kracht bij kunt zetten, maar je plaatst alleen ad homs (het feit of iemand een fanboy is heeft geen betekenis in de validiteit van zijn/haar argument, bewijs van het tegendeel daarentegen wel), valse dilemmas (als je niet tegen Max bent, ben je dus een fanboy) en ignoratio elenchi (het vermijden van antwoorden op daadwerkelijke argumenten, en alleen reageren op betekenisloze toevoegingen aan dat argument). Daarnaast lever je alleen meningen zonder deze te onderbouwen om een discussie te beginnen. Dat is niet hoe een debat of discussie werkt. Edit: Zoals ik al eerder zij doe je dit niet continu. Soms komt er wel degelijk iets zinnigs uit je, en daar kan dan ook een zinvolle discussie uit voortvloeien. In dit geval echter niet. | |
Lokale_Notabele | maandag 11 oktober 2021 @ 10:32 |
Het is toch eng wanneer iemand een dergelijke analyse van je probeert te maken? Nou, dan vermaak ik me niet kostelijk meer. | |
DeeBee | maandag 11 oktober 2021 @ 10:36 |
Sinds de Red Bull Ring is de RB niet meer uitgesproken de snelste geweest op een circuit, dus dat zegt genoeg en is enigszins verontrustend. Dat maakt Mercedes dus ook gewoon de favoriet, ondanks al het slappe gelul van Toto en vriendjes. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 10:40 |
Prima. Ik drop wel weer een hottake. Bottas zijn win gister was de meest straight forward win van Mercedes dit jaar. Vertrekken vanaf P1 en de hele race onder controle. Het deed ook enigzins denken aan Max in Oostenrijk en het was simpeler dan Max in Zandvoort. Het was een win zoals Lulu er eigenlijk al meerdere had kunnen (of misschien wel moeten) hebben als 7voudig WDC in een auto die bij tijden comfortabel het beste was (Hongarije, Monza en Rusland om er enkele te noemen). | |
daNpy | maandag 11 oktober 2021 @ 11:14 |
Hij heeft al zovaak beloofd weg te blijven, maar blijft maar terug komen ![]() | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 11:26 |
Dus Bottas > Hamilton? We zijn er weer, de opreis lulu reeks. | |
DjVero | maandag 11 oktober 2021 @ 11:38 |
Ik maak me eerlijk gezegd ook wel een beetje zorgen over de pace van Mercedes de laatste paar races. Het feit dat zelfs een zouteloze coureur als Bottas zo makkelijk naar de winst rijdt, belooft imo niet veel goeds. Laten we hopen dat Red Bull gewoon een wat minder weekend had, maar damn... ![]() | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 11:56 |
Dat niet alleen, de stop zo laat van Hamilton is ook veelzeggend. Natuurlijk was er een kans op een klapband van Hamilton, maar met die pitstop namen ze genoegen met P5 die race en puntverlies in plaats van risico te nemen en zo kort mogelijk bij Verstappen te blijven in het WK. Mercedes weet dus dondersgoed dat op de nog resterende banen, Hamilton met de Mercedes echt wel het verschil kan maken en de titel kan opeisen. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 12:01 |
dat vind ik wel een vreemde theorie gebaseerd op een fout | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 12:03 |
Dat mag jij vinden, maar op welke fout doel je? De eerste call van Mercedes was de juiste, echter wilde Hamilton door waardoor hij te laat naar binnen kwam. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 12:04 |
dan is het toch een fout | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 12:06 |
Van Hamilton ja dat hij niet direct gehoor gaf aan z’n teamcall. Maar dat staat los van de achterliggende gedachte achter die teamcall. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 12:11 |
Als hij gehoor had gegeven aan die eerste teamcall was hij hoogstwaarschijnlijk 3e geworden, dat ze hem later alsnog binnenriepen heeft hem behoed van misschien nog wel 2 plekken verlies dus in hoeverre is dat strategisch tov de races die gaan komen? | |
TagForce | maandag 11 oktober 2021 @ 12:14 |
Ik denk dat het puur verlies minimalisatie was dat ze die stop nog maakten. Het was in eerste instantie een fout van Hamilton. Die had gewoon binnen moeten komen toen het team het zei. Echter toen hij ze overruled had moesten die banden het ook volhouden. En toen de tijden van Hamilton langzaam richting een seconde per ronde te langzaam gingen hebben ze hem alsnog binnengehaald. Ook die inters zouden anders tegen een klif aanlopen, en dan was ie nog verder weggezakt. Toen was het al te laat, en kwamen de inters pas in de laatste 2 ronden weer op gang (1:33.0 en 1:32.8). Als hij de stop gewoon vlak na Checo had gemaakt, dan had hij de laatste 7 a 8 ronden nog flink door kunnen trappen om P3 te behalen. Dat was nu echt niet meer mogelijk. Dus nee, ik denk niet dat het een bewuste keuze was om hem alsnog binnen te halen wetende dat ze het kampioenschap alsnog simpel konden winnen, maar dat het een moetje was omdat ie anders 7e was geworden, met NOG meer achterstand (Lando was op P7 2 seconden per ronde sneller, en lag op maar 25 seconden achterstand t.o.v. Hamilton op het moment van Ham's pitstop). Als de banden van de klif af gingen was dat een zekerheidje voor Lando geweest. Dit was de enige manier om P5 vast te houden. En het scheelde nu al weinig. | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 12:20 |
Hoogswaarschijnlijk 3e? Dus voor Perez? Nou nee, dat denk ik dus niet. Hij reed op een betere positie dan dat hij met pitstop zou kunnen behalen. Die stop was er eentje uit zekerheid en consolideren in plaats van positie verdedigen met een wat groter risico op uitval. De rondetijden van Hamilton waren niet dermate dramatisch dat hij de tijd die hij verloor door te pitten met nieuwe inters wel ff goed zou maken. Zeker omdat de nieuwe inters de eerste rondjes helemaal niet sneller waren dan de oude. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 12:23 |
ik ben niet de enige die er zo over denkt https://the-race.com/form(...)urkish-gp-went-awry/ en dan nog wat heeft dat met de volgende races te maken? | |
TweedeKlum | maandag 11 oktober 2021 @ 12:24 |
Zoek eens op wat het woord nuance betekent, dan leer je nog eens wat. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 12:32 |
Nee. Lulu > Bottas by far/overduidelijk. Maar dat iemand als Bottas het nu kan, laat zien dat Lulu eigenlijk ook wel een aantal van had moeten hebben. Met name Monza (outqualified door Bottas en naar achter gegaan in de sprintrace + race), Rusland (slechte quali waardoor hij niet van pole de wedstrijd kon domineren), Hongarije (enige van de top 6 zonder problemen) stuk voor stuk races waar mercedes de beste auto leek te hebben. Zonder extreem dominante auto vind ik hem tegenvallen voor iemand met zijn records. | |
Jan_Lul | maandag 11 oktober 2021 @ 12:34 |
Misschien moet je het kind in je eens wat vaker naar boven laten komen, dan reageer je niet meer als een of andere gefrustreerde saaie dropveter. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 12:40 |
Gisteren maakt hij ook weer 2 duidelijke fouten, de eerste was inschatting over pitten of niet en de 2e was z'n nieuwe intermediates in no time naar de kloten rijden na z'n pitstop, aan die dingen kan je wel zien dat de druk er bij hem meer op lijkt te staan dan bij Verstappen, Bottas was dit weekend uitstekend maar daar heeft hij er ook wel te weinig van gehad dit jaar. | |
bedachtzaam | maandag 11 oktober 2021 @ 12:52 |
Sergio heeft het fantastisch gedaan in Turkije inderdaad, die baan ligt hem goed. ![]() Voor Max is het ook een fantastisch seizoen geweest waarin hij niet meer had kunnen doen dan die 1e of 2e plaatsen. Max had ook verdiend kampioen geweest als hij niet twee keer van de baan gereden was, dat ze beide er af lagen in Monza zie ik toch meer als een race incident. De Red bull is goed maar de Mercedes is net als vorige jaren de betere auto, meer vermogen, meer neerwaartse druk en vooral ook beter voor de banden door de goede balans. Ze hadden wat problemen aan het begin van het seizoen maar dat lijkt sinds Silverstone opgelost. Zeker in de afgelopen races was Mercedes gewoon de snelste dus vandaar mijn verwachting dat in die vier races Max hooguit 2e kan worden indien hij voor Bottas weet te blijven die natuurlijk ook de betere auto heeft. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 11 oktober 2021 @ 12:54 |
Toch las ik hier gisteren een Verstappen-fan die vond dat Hamilton goed had gereden. Ik zie het niet hoor. Verreweg de snelste wagen en dan niet verder komen dan P5 en dan ook nog de schuld bij je team leggen. Hij had gewoon met pitstop, ongeacht het moment van die pitstop, minimaal tweede (en dan na de teamorder 1e) moeten worden, gelet op zijn overkill aan snelheid. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 12:56 |
Eens. En het zijn dit soort fouten die pas duidelijk worden als je niet meer op een superieure auto kan terugvallen om je aan de overwinning te helpen. Al vond ik Bottas in Monza ook al goed genoeg (of iig beter dan Lulu) voor de overwinning (pole+sprint quali winnen) en had hij daar de pech met de motor wissel. | |
bedachtzaam | maandag 11 oktober 2021 @ 12:57 |
Vanwege de ijle lucht op die hoogte, dus minder neerwaartse druk en motorvermogen/koeling. Maar het blijft natuurlijk afwachten, het zou zomaar kunnen zijn dat Mercedes daar ook goed gaat. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 12:57 |
is 0.5 seconde achter max qualificeren en 20 seconde achter hem finishen in de race nu fantastisch? Ricciardo zat er echt veel vaker veel dichter op. | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 12:58 |
Might have…. Dat is wat anders dan hoogstwaarschijnlijk h. En wat een lager aantal maar wel zekere punten opeisen dmv een pitstop te maken ipv risico te nemen voor wat extra punten, te maken heeft met een toekomstige wereldtitel, is natuurlijk duidelijk. | |
WismutVeilchen83 | maandag 11 oktober 2021 @ 13:00 |
Op dat moment was zijn pace nog redelijk ja, maar je zag bij zowel Leclerc (al voor zijn stop) als ook Ocon de laatste 5, 6 ronden dat als het omslagpunt er komt het ineens extreem rap gaat (4, 5 seconden per ronde) met het risico op een DNF erbij. Doorrijden was puur roekeloos, geen ingecalculeerd risico met ook een zekere P5.. | |
ChevyCaprice | maandag 11 oktober 2021 @ 13:03 |
Finisht hij een keer op het podium, is het weer niet goed ![]() | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 13:04 |
Dat hij om de wereldtitel strijdt is duidelijk maar dat ze gisteren al bezig waren met een voorschot op de volgende races duidelijk niet. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 13:05 |
dat laatste weet ik niet maar het podium had hij kunnen halen | |
Lokale_Notabele | maandag 11 oktober 2021 @ 13:17 |
Ik heb anders gisteren op dit forum gelezen dat Verstappen Ricciardo compleet zoek heeft gereden. Dat was mij overigens ook compleet ontgaan, hoor. | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 13:21 |
Nogmaals dat mag jij denken, ook niet iedereen is het met jou eens. https://the-race.com/form(...)at-angered-hamilton/ | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 13:29 |
toch wel weer een paar wel ![]() | |
Mexicanobakker | maandag 11 oktober 2021 @ 13:30 |
Ik denk dat Max een voorsprong van 10 punten nodig heeft na Brazili om kans te maken. Ook dan is het geen gelopen race, maar in dat geval zijn 2 2e plaatsen en een overwinning normaal gesproken voldoende. Als het minder dan 10 is, heeft Hamilton met 2x winst en een tweede plaats een goede kans. | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 13:37 |
Ze hebben voor de zekere punten gekozen met het oog op het kampioenschap ja. Ze weten dat ze de snellere bolide hebben en de punten achterstand die Hamilton heeft lopen ze wel weer in ja. Als Bottas onbedreigd naar de overwinning kan cruisen, kan Hamilton die punten op de nog resterende circuits wel inlopen en daarom hoefde er gisteren geen groot risico genomen te worden en werd er voor zekerheid gekozen. | |
Mexicanobakker | maandag 11 oktober 2021 @ 13:39 |
In een kampioenschap waar het zo dicht bij elkaar staat telt elk punt. | |
daNpy | maandag 11 oktober 2021 @ 13:39 |
Ik zie Max liever minimaal 25 punten voor staan, voor je het weet gebeurt er weer een Mercedesje en staat Hamilton ruim bovenaan. | |
Mexicanobakker | maandag 11 oktober 2021 @ 13:40 |
Ja ik zie liever Max 81 punten pakken in de komende 3 races en Lewis 0, dan is het gespeeld. Maar dat is niet heel realistisch. Ik denk dat hij met 10 voor nog een goede kans maakt, met minder dan 7 zie ik het niet meer gebeuren. | |
daNpy | maandag 11 oktober 2021 @ 13:42 |
Ik snap ook nog steeds niet dat ze Perez naar binnen haalden voor Hamilton. Wat wilden ze daarmee bereiken? Als Hamilton uiteindelijk in had gehaald, konden ze Perez meteen naar binnen halen. Ging Ham eerst pitten, dan kon Perez een rondje vol gas doen en daarna ook pitten. De uitkomst daarvan kon 2 kanten opvallen, maar al die tijd dat Ham achter Perez zat, kostte hem (meer) banden. Nu gaven ze hem in feite vrije lucht. | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 13:44 |
Pakte wel goed uit, na de pitstop van Perez was het gat tussen hem en Hamilton minder dan 20 seconden en het werd gauw kleiner. Goede call dus. Daarnaast complimenten een keer vanwege het verdedigende werk van Perez. Cruciaal moment. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 13:45 |
het lijkt wel of je niet gekeken hebt, ze hebben gisteren meer punten verloren dan nodig maar allemaal strategie dus? | |
Bargehassus | maandag 11 oktober 2021 @ 13:48 |
"Daarnaast complimenten een keer vanwege het verdedigende werk van Perez" En Yuki, niet te vergeten. Die heeft z'n eigen banden zo'n beetje opgerookt om Lewis achter zich te houden. | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 13:54 |
Die hield het ook langer vol dan gedacht idd. ![]() | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 13:55 |
Het lijkt wel alsof jij denkt dat de teambazen in de F1 een glazen bol hebben waarmee ze dingen kunnen voorspellen. Misschien dat ze die bij Aston Martin nog moeten poetsen met Vettel op slicks naar buiten sturen. Maar misschien moet jij gaan solliciteren als teambaas, je lijkt in alles nogal stellig. Achteraf… | |
Bargehassus | maandag 11 oktober 2021 @ 13:57 |
"Het lijkt wel alsof jij denkt dat de teambazen in de F1 een glazen bol hebben waarmee ze dingen kunnen voorspellen. Misschien dat ze die bij Aston Martin nog moeten poetsen met Vettel op slicks naar buiten sturen." Quote: "I have balls but they are not crystle". Einde quote. - Sebastian Vettel - Wie zegt dat Duitsers geen humor hebben. ![]() | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 14:00 |
Ondertussen ben jij degene die een voorspelling doet, je hebt toch gewoon gekeken en gezien dat Hamilton hoogstwaarschijnlijk een podium is misgelopen en dat ze hem behoed hebben voor nog meer plekken schade, maar dat is volgens jou strategie want dat haalt hij de volgende races wel weer in. [ Bericht 0% gewijzigd door Tarado op 11-10-2021 14:10:02 ] | |
TagForce | maandag 11 oktober 2021 @ 14:07 |
Ze hebben voor de zekere P5 gekozen, ipv nog meer schade door een waarschijnlijke P7 (of erger) bij het buiten blijven. Ze weten dat ze elk punt hard nodig hebben. Dat was geen taktiek, dat was pure damage control. Ze weten ook wel dat het nog lastig zat gaat worden om het WK voor Lewis te winnen, dus elk puntje telt. | |
Lokale_Notabele | maandag 11 oktober 2021 @ 14:09 |
Het was de beslissing van Vettel zelf om slicks te monteren: https://www.motorsport.co(...)-turkish-gp/6684542/ Kortom, hij heeft de plank weer eens gigantisch mis geslagen. Zelfs Haas probeerde het niet maar der Seb leek het wel een leuke gok vanaf een top 10 plek. Aston Martin doet me momenteel een beetje denken aan Toyota. Gigantisch veel geld investeren in de faciliteiten en allerlei randzaken maar ondertussen heb je twee koekenbakkers achter het stuur zitten waar je de oorlog niet mee gaat winnen. Ze hadden beter Bottas in kunnen huren. Dan heb je in ieder geval n redelijk solide rijder. | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 14:09 |
Ken je de [ quote ] knop niet? | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 14:11 |
dit en verder helemaal niks mis mee dat hij het geprobeerd heeft maar dit was wel zijn beslissing tegen de teamstrategie in. | |
Bargehassus | maandag 11 oktober 2021 @ 14:12 |
Jawel. ![]() Edit: Dat zeg ik niet goed. Maar dan is het duidelijker waar ik op reageer. Vind ik dan. | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 14:14 |
Ik trek een conclusie op basis van wat ik gezien heb. Een pitcall om zekere punten binnen te harken en een Mercedes met Bottas achter het stuur waar Verstappen niet aan voorbij komt. Nu kom je weer aankakken met je hoogstwaarschijnlijk een podium misgelopen. Waarop baseer jij dat Hamilton Perez nog zou hebben ingehaald? Hij kwam er al niet voorbij in een eerder stadium, maar nu hoogstwaarschijnlijk wel? De eerste call van Mercedes was er eentje om zekere punten binnen te harken, Lewis ging er tegenin en bleef buiten, de tweede call van Mercedes (1 of 2 rondjes daarna) was er om grotere schade te voorkomen. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 14:26 |
hij heeft dus punten verloren, daar zijn we het over eens, maar ondertussen blijft staan waar ik in eerste instantie op reageerde na zoveel posts heb je dit nog steeds niet adequaat uitgelegd | |
TagForce | maandag 11 oktober 2021 @ 14:27 |
Het is knap dat jij 'om grotere schade te voorkomen' weet te interpreteren als 'ze weten zeker dat ze die punten toch wel inlopen', ipv 'elke punt hebben we nodig, want als we er nog een paar verliezen gaan we het niet halen'. | |
KingRadler | maandag 11 oktober 2021 @ 14:28 |
Max gaat nog veel hebben aan Perez dit seizoen. | |
Luctor.et.Emergo | maandag 11 oktober 2021 @ 14:31 |
Volgens Pirelli had Hamilton het op zijn eerste set banden niet gered tot de finish, dus het had makkelijk gekund. | |
tja77 | maandag 11 oktober 2021 @ 14:34 |
Er was een wezenlijk verschil tussen de eerste call van Mercedes (zekerheid op punten en consolideren) hier ging Hamilton niet mee akkoord en reed door en de tweede call (schadebeperking). | |
ChevyCaprice | maandag 11 oktober 2021 @ 14:34 |
Het had ook gewoon gekund. Maar had hij er vervolgens 1 of 2 plekken mee verloren? Als hij zo nodig op een andere bandenset moest had het team dat eerder moeten doen, het was een venster van graining waardoor je heen moest, op een bepaald moment is dat window voorbij en ga je tijd verliezen. | |
Luctor.et.Emergo | maandag 11 oktober 2021 @ 14:43 |
Hoeveel tijd verloor Ocon ten opzichte van Hamilton voor en na de stop van Hamilton? Op basis daarvan kan je dan een berekening maken hoeveel tijd Hamilton (mogelijk) verloren zou hebben wanneer hij geen stop gemaakt zou hebben. 100% zekerheid kan er echter niet gegeven worden. | |
TagForce | maandag 11 oktober 2021 @ 14:51 |
1.3 1.1 1.4 0.8 (inlap Lewis) daarna 3.3 2.3 1.0 2.6 5.8 4.2 Die laatste 2 waren snelle ronden van Lewis na het grainen. Ocon ging in die laatste ronden waarin Lewis nieuwe banden kreeg van een 1:35 laag, naar een 1:37 laag, ongeveer. Lastig te zeggen want er zaten natuurlijk wat blauwe vlaggen e.d. in de weg. Hij had een paar 1:36.2 rondjes laat, maar de tendens ging naar 1:37 laag. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 14:51 |
Ocon’s non-stop strategy shows pitting Hamilton was correct call – Mercedes https://www.racefans.net/(...)rrect-call-mercedes/ | |
WismutVeilchen83 | maandag 11 oktober 2021 @ 14:58 |
Precies dit ja. Ocon haalde de finish wel, maar daar is alles mee gezegd. Overigens finishte hij direct achter Bottas, dus met die blauwe vlaggen viel het wel mee. | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2021 @ 14:59 |
Vergeet ook niet dat Hamilton veel meer aan het pushen was, dus zijn banden er waarschijnlijk wat erger aan toe waren. | |
AnneX | maandag 11 oktober 2021 @ 15:30 |
Blik | maandag 11 oktober 2021 @ 15:32 |
Blauwe vlaggen vielen dus wel mee, enkel die van Bottas gehad. Vooral het tijdsverschil met Stroll die hem 6 ronden daarvoor inhaalde is echt veel. Komt met name door die laatste 2 rondes natuurlijk, maar lijkt mij dat dat geen risico is dat je kunt nemen als titelkandidaat Ondertussen heeft Hamilton zijn fout ook al toegegeven, alleen @ChevyCaprice is er nog van overtuigd dat het een verkeerde call was volgens mij | |
BehoorlijkKritisch | maandag 11 oktober 2021 @ 15:35 |
En als Pirelli dan ook nog zegt dat Hamilton de finish waarschijnlijk niet had gehaald is het voor mij helemaal duidelijk. Hamilton had gewoon bij de eerste call naar binnen moeten komen. Dat het team hem misschien duidelijkere info moet geven zodat hij meteen snapt waarom, zoals Toto impliceerde, is iets voor te zeggen. Maar als je al jaren met een engineer samenwerkt, dan mag je ook wel een bepaalde mate van vertrouwen in hem hebben. In dit geval leek het er voor mij op dat het team de blik wat verder vooruit had dan Hamilton zelf en ook dat is niet voor het eerst. Kan hij wel steeds roepen dat het een marathon is en geen sprint, zijn daden tonen vaker dat hij toch vooral heel erg op de korte termijn denkt. | |
SamCooke | maandag 11 oktober 2021 @ 16:02 |
Perez begon na de pitstop van de Hamilton rondes 1:32 tot 1:33 laag te rijden, terwijl Lewis zat op rondes 1:34 hoog tot 1:35. Zelfs zonder verder verval van Hamilton's banden waren de elf seconden voorsprong die hij op dat moment had niet genoeg om de 3e plek te behouden. Leclerc is een twijfelgeval, ook omdat Charles de eerste rondes na zijn pitstop grootste moeite had met de banden. Als het verdere verval van Hamilton's banden nog een paar rondes uit was gebleven, of als hij rondjes 1:35 had kunnen blijven rijden, was het misschien genoeg geweest. In dat geval had hij 2 punten gewonnen door niet te stoppen. De keerzijde is natuurlijk dat als het niet mee had gezeten het verlies veel groter was geweest. Een DNF was niet ondenkbaar (en zou 10 extra punten hebben gekost), en als Hamilton alsnog had moeten pitten dan was hij in ieder geval ook achter Gasly geindigd, en misschien ook achter Norris. Hetzelfde geldt als hij rondes boven de 1:36 was gaan rijden. Dat zou een extra verlies van 2-4 punten opleveren. | |
SamCooke | maandag 11 oktober 2021 @ 17:03 |
Als ze dat weten, waarom hebben ze Hamilton dan niet resoluut de pits in geroepen toen hij tegenstribbelde? Een zekere plek 5 met de kans op P3 of P4 was dan toch voldoende? Het lijkt me niet dat men bij Mercedes denkt dat zij Red Bull weer voorbij zijn, hooguit dat zij een licht voordeel hebben. | |
ChevyCaprice | maandag 11 oktober 2021 @ 17:14 |
Ocon =/= Hamilton. Evenals Alpine en Mercedes. Dus moeilijk te zeggen. Dat is puur om het team te verdedigen, ja het was het meest "veilig" om op safe te spelen met die extra stop, maar of het uiteindelijk het meeste rendement heeft gegeven zullen we nooit weten. Want Pirelli is altijd zo betrouwbaar ![]() | |
ChevyCaprice | maandag 11 oktober 2021 @ 17:17 |
Precies, waarschijnlijk had hij 2 punten extra gehad zonder stop, en 5 punten extra met een veel vroegere stop. Die laatste stop was een pure risicomijdende safety-stop, maar uiteindelijk waarschijnlijk onnodig. Eens. Maar Lewis kan soms ongelofelijk eigenwijs zijn | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 17:22 |
voor jou? | |
Fer | maandag 11 oktober 2021 @ 17:22 |
Ik snap het bezwaar op dat moment wel hoor, bijna het hele veld reed toen 1:33 op zowel oude als nieuwe banden. Vraag mij ook af of Mercedes de cliff zag aankomen of dat ze gewoon op save wilden gaan. Misschien hebben ze pas na het zien van Bottas’ versleten banden besloten alsnog Hamilton naar binnen te halen. | |
ChevyCaprice | maandag 11 oktober 2021 @ 17:28 |
Nee, berhaupt. | |
Tarado | maandag 11 oktober 2021 @ 17:34 |
met je eens dat het verschillende rijders en auto's zijn maar het is wel een indicatie, om het dan af te doen als moeilijk te zeggen vind ik dan weer wat te makkelijk en Mercedes komt er zelf mee. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 18:14 |
Volgens mij heeft Horner er daar nog iets over gezegd bij Sky. Dacht dat het te maken had met hoe de inters op de omstandigheden reageerden en de aanname dat Lulu hoe dan ook nog moest stoppen en Perez er op deze manier meer kans had om voor te blijven. Maar helemaal zeker weet ik het niet helemaal | |
SamCooke | maandag 11 oktober 2021 @ 18:15 |
Toto zei gisteren dat zij naast de performance van Hamilton's banden ook keken naar Leclerc. Die reed een aantal rondes rond de 1:34.5 maar was de laatste vier rondes voor zijn pitstop beduidend langzamer: 1:36.054, 1:36:551, 1:35.502 en 1:35.751. Als je het zo bekijkt was het een blunder van Mercedes geweest om Hamilton op de eerste set intermediates te laten finishen. | |
spectrumanalyser | maandag 11 oktober 2021 @ 18:26 |
Een collega kwam met de stelling dat regenbanden bijna niet klappen. Lijkt mij een sterk verhaal. Toen mercedes de tweede keer de call gaf voor nieuwe inters was de eerste reactie van Lewis duidelijk Ok. dat was een intuitive reactie. Alsof Lewis daarna gewoon even flink pissed was dat 'ie als 5de de baan weer op kwam. Denk zomaar dat Ocon mazzel gehad heeft. Als je ziet hoe die rechter voorband er aan toe is. | |
Tjacka | maandag 11 oktober 2021 @ 18:33 |
maar zit onder dat profiel niet gewoon een slick | |
ZaZoe | maandag 11 oktober 2021 @ 18:52 |
Signed Angela Cullen | |
zalkc | maandag 11 oktober 2021 @ 18:56 |
Keek net bij Holland Casino odds zijn nu VER 1.57 en HAM 2.25 De bookies zijn er vrij zeker van... | |
Starflyer | maandag 11 oktober 2021 @ 19:00 |
Toen reed Hamilton al hoge 34'ers en lage 35'ers. Je zag ook dat hij tijd op Verstappen begon te verliezen en Leclerc en vooral Perez en Gasly met rasse schreden dichterbij kwamen. | |
Predator40 | maandag 11 oktober 2021 @ 19:03 |
gratis geld...aangezien hamilton het gewoon gaat winnen met hun cheat MB ![]() | |
Adames | maandag 11 oktober 2021 @ 19:33 |
Zei doornbos of vd garde gisteren ook. Dat er een duidelijk verschil is met normale slicks. | |
spectrumanalyser | maandag 11 oktober 2021 @ 19:35 |
Dan twijfel ik toch weer. Zou het graag willen weten van iemand met verstand van Formule1 en/of banden. | |
daNpy | maandag 11 oktober 2021 @ 19:48 |
Maar dat is precies wat ik zeg; zolang Perez ervoor zit, hem buiten laten. Zodra dat niet meer is f Ham pit: meteen pitten. Dan hadden ze hem het langste dwars kunnen zitten, op dat moment gedacht dan. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 19:49 |
Als je wacht tot Lulu pit kan Lulu misschien een undercut plaatsen | |
daNpy | maandag 11 oktober 2021 @ 19:50 |
Het is dat als Hamilton pit, Perez een snelle(re) inlap kan doen. Voor hem was vrije lucht, waar Ham nu van kon profiteren. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 11 oktober 2021 @ 19:53 |
Los van dat de hardheid (of eigenlijk zachtheid) van de band anders is dan bij slicks als het profiel er af is, zit je dan inmiddels ook al vrij dicht op het canvas. Als je de eerste set inters van Hamilton bekijkt, dan zie je de draden van het canvas al zitten. Dat was dan ook de reden dat Pirelli aangaf dat de kans dat hij de finish niet had gehaald gewoon groot was. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 19:55 |
Perez had zelf voor hem vrije lucht, maar hij kon niet sneller dan hij nu ging. Lulu zat achter Perez, maar kon niet sneller omdat Perez er voor zat. Als lulu op oude banden al sneller is dan perez op oude banden, hoe moet perez dan ooit op diezelfde oude banden dan sneller rijden dan lulu op nieuwe banden? | |
daNpy | maandag 11 oktober 2021 @ 19:58 |
Zijn inlap hoeft alleen maar sneller te zijn ![]() | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 20:00 |
Ja, dus perez zijn inlap (oude banden) moet sneller dan lulu zijn outlap zijn (nieuwe banden) Ging niet gebeuren. https://en.mclarenf-1.com/2021/gp/s8118/lap_times/482-785/ | |
daNpy | maandag 11 oktober 2021 @ 20:02 |
Maar dan ga je er vanuit dat Hamilton zou gaan pitten ipv Perez. Dat is niet gezegd natuurlijk. Ham zou zijn banden nog veel meer opstoken achter Perez. | |
opreis | maandag 11 oktober 2021 @ 20:05 |
Horner gaf aan dat ze daar wel van uit gingen (en bleek ook te kloppen) omdat een 0 stopper te risicovol/niet rendabel was. En dan rookt Lulu zijn banden op ->dan wil hij wel pitten -> pit hij voordat perez dat doet omdat je hem zo nodig in de weg wilt rijden -> perez geundercut = plek winst voor lulu. Ze hebben gewoon het juiste gedaan. | |
daNpy | maandag 11 oktober 2021 @ 20:07 |
True, achteraf gezien wel. Maar op dat moment begreep ik het niet. | |
spectrumanalyser | maandag 11 oktober 2021 @ 20:14 |
Dit is een goede omschrijving. Een intermediate of full-wet slijt veel sneller tot aan het canvas dan een slick. Een intermediate band heeft 3 millimeter profiel en een full-wet 5 millimeter. Ik geloof ook dat er een kans geweest was dat zo'n band het begeeft. Bij ocon zag je de koordlaag. Dan is 't niet zozeer dat je er 57 op kunt rijden, eerder een factor van geluk. | |
MoreDakka | dinsdag 12 oktober 2021 @ 01:31 |
Ja, Toto Wolff was opvallend duidelijk na de race. Zonder Hamilton in woord af te vallen natuurlijk. Maar de vraag rijst wel waarom Hamilton denkt het zo vaak beter te weten dan zijn team. Zelfs in de vorige race ging dat al bijna mis maar luisterde hij alsnog en net op tijd. Hamilton zou met al zijn ervaring toch echt wel moeten weten dat het team simpelweg veel meer weet dan hij in zo'n situatie. Ook al voelen de banden nog goed op dat moment in de auto, dat zegt niet alles. En ja ook Mercedes maakt wel eens tactische blunders en is vaak aan de conservatieve kant maar dat zijn toch echt uitzonderingen. | |
PzKpfw | dinsdag 12 oktober 2021 @ 05:14 |
Perez had van mij wel DotD mogen worden, die man heeft geweldig gepresteerd. | |
Toby56 | dinsdag 12 oktober 2021 @ 06:08 |
Zoals anderen ook al aangaven: Hamilton had gewoon bij de eerste (conservatieve) call naar binnen moeten gaan. Misschien was-ie dan nog derde geworden. (Let wel: ik zeg "misschien" ![]() Maar goed, de excuses zijn aangeboden, de kous is af. Verstappen profiteert, dus mij hoor je verder niet klagen. | |
daNpy | dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:31 |
Zijn inhaalactie in bocht 1 was erg goed, binnenlijn, meer snelheid en toch de grip behouden. Ook zijn verdedigend werk naar Hamilton was goed, liet zich niet van de baan duwen of simpel inhalen. Maar in een race waarin niemand (behalve Ham misschien) echt vol gas gaat geeft hij weer 3 tiende per rondje(!) toe op zijn teamgenoot. Door zijn middelmatige performance gedurende het hele seizoen lijkt dit dus al een "geweldige" prestatie. Het zou fijn zijn als hij er vanaf nu wat vaker bij zou zitten, en niet dat HamBotVer ook voor hem aan de horizon verdwijnen, terwijl hij het weer opneemt tegen Aston Martins en een verdwaalde Williams. Top 4 of hoger kwalificeren en rijden moet echt wat consequenter worden, die auto is echt wel sneller dan de rest muv MB. | |
Vliegbaard | dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:54 |
Dat zie ik hier elke week voorbij komen maar ik betwist dat toch. Een middelmatige coureur als Bottas rijdt zo bij verstappen weg hetgeen aangeeft dat Mercedes gewoon nog steeds by far de beste auto heeft. Een gemiddelde coureur als Perez rijdt in de RB ergens vooraan in het middenveld. We zien dit fenomeen nu al 4 jaar op rij; een tweede rijder die er in de RB eigenlijk niet zoveel van bakt. Ik blijf er bij, de RBR is gewoon al jaren niet competitief maar Verstappen weet de auto zodanig te besturen dat het nog ergens op lijkt. | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:10 |
Dat is wat te simpel, die auto was dit jaar op redelijk wat circuits gewoon competitief, als je poles kan scoren moet je auto wel goed zijn, punt is dat in F1 de ontwikkeling nooit stil staat en het lijkt nu dat Mercedes weer de overhand heeft al was het in Turkije ook een afstelprobleem voor RBR dus het verschil is niet zo groot als het leek. | |
opreis | dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:29 |
Het gaat ook niet om het verschil tussen Perez en de andere auto's maar tussen Perez en de RB. Daar zie je dat hij 0.5 toegeeft in de quali en 20 seconde in de race. Met andere auto's (waar ook weer andere coureurs in zitten van verschillend niveau) geeft een nog minder goede vergelijking. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:54 |
Ben wel heel benieuwd waar Mercedes alle snelheid vandaan heeft gehaald. Motor mag je niet verder ontwikkelen, toch lijkt het alsof ze een gigantische stap hebben gemaakt met dat ding. Hierdoor kunnen ze veel meer vleugel zetten, zonder topsnelheid te verliezen. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:01 |
Niet verder ontwikkelen, maar ze hebben er een paar uit elkaar kunnen schroeven om te zien welke onderdelen het hardst slijten en hoe hard. Dan weten ze ook beter hoe ze hem zwaarder kunnen belasten en dat mag natuurlijk wel. Betrouwbaarheid beter in kaart hebben betekent dat je hem verder kunt openschroeven en dat doen ze dan dus ook. Al is het altijd de vraag hoe het straks is op een circuit met minder grip, want ik begrijp dat Turkije ondanks de regen nog altijd enorm veel grip gaf en dat is sowieso in het voordeel van de Mercedes. Of meer correct: RedBull schiet daar wat minder mee op. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:04 |
Het is ook echt dat Mercedes en Lewis veel fouten maken, anders hadden ze nu al lang een dikke voorsprong kunnen hebben. Belgie, Monza, Rusland, Turkije ... Ze maken constant fouten, terwijl ze echt de snellere auto hebben. | |
heywoodu | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:11 |
Maar goed, die voorsprong zou dan weer kleiner worden als Verstappen's band niet geklapt was in Azerbeidzjan, Bottas geen debiel was in Hongarije en Hamilton zijn move niet deed in Silverstone, dus ja. What if ![]() | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:14 |
Ik ook wel, het zou kunnen dat ze er nu meer uithalen dan ze van plan waren voor 3 motoren op jaarbasis want dat hebben ze losgelaten. | |
daNpy | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:14 |
Daarom zeg ik ook top 4. De MB is gewoon de snelste auto idd. | |
daNpy | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:15 |
Die motor is de afgelopen jaren gewoon verbeterd alleen is continue terug geschroefd geweest. Nu ze aan de bak moeten, zetten ze hem gewoon steeds ietsje verder open. Alle andere motoren lopen nog steeds achter. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:17 |
Hopen op een plofje straks ![]() | |
daNpy | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:20 |
Ja die kans is dus klein als de motor vanaf zeg een 70% nog opengeschroefd kan worden terwijl de rest al op 95% rijdt... | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:21 |
zo groot is dat verschil ook weer niet | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:44 |
Denk niet dat Mercedes op 70% rijdt hoor. Dat verschil zal eerder iets van 90% en 95% zijn, maar ik snap je punt ![]() | |
WismutVeilchen83 | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:49 |
In de podcast van Nu.nl suggereerden ze dat Mercedes wat met de luchtkoeling had gedaan. Dat die (binnen de regels, of niet, dat lieten ze in het midden) vergroot is waardoor ze met meer vermogen kunnen rijden. Echter komt nu aan het licht dat dit wel de betrouwbaarheid niet ten goede komt en dat ze daar nu halsoverkop een oplossing voor aan het zoeken zijn die ze vooralsnog niet gevonden hebben en dus alleen ondervangen met motorwissels. | |
daNpy | dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:55 |
Hij is in 2014 terug geschroefd, en flink omdat ze geen last met de FIA wilden. Ik heb 40% in m'n hoofd zitten, stond dat niet in dat interview van eerder dit jaar? Denk je echt dat ze al die jaren _niks_ aan de motor hebben gedaan? Natuurlijk wel. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:16 |
Nou ja, Hamilton was op het rechte stuk zo'n 10 a 15 km/u sneller volgens Horner, terwijl ze nog met een forse achtervleugel reden. Ze hebben echt meer performance gevonden en ik zie geen aanleiding om te geloven dat dat in het aeropakket zit. Zeker omdat Wolff twee weken terug al aangaf dat ze de turbo gaan openschroeven om Honda uit te dagen. Het lijkt erop dat hij eindelijk eens een keer eerlijk is geweest. De vraag is natuurlijk hoe dat gaat zijn op andere circuits, met name op die waar ze voorheen wel koelingsproblemen hadden. Maar als ze daar een oplossing voor hebben gevonden, dan verwacht ik dat Hamilton fluitend WK wordt. Tenzij Honda het ook aandurft om de motor meer te belasten en dan wordt het een kwestie van fingers crossed. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:18 |
Laten we wel eerlijk zijn, de nu.nl podcast is natuurlijk niet echt een toppertje. Het klinkt allemaal wel plausibel, maar het is ook wel wat giswerk natuurlijk. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:19 |
Als ze koelproblemen hebben gaat het wel leuk worden in het Midden-Oosten straks ![]() Het lijkt er dan wel op dat ze dit ook gedaan hebben bij McLaren en Williams, want die staan er opeens ook veel beter voor, terwijl ze geen grote aero updates hebben gedaan (zover ik het weet). | |
bleiblei | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:22 |
Wat ik mij dan afvraag is, als die motor ook bij andere auto's erin ligt, waarom zetten dan ze dan de motor niet open bij McLaren en Aston Martin? Zou ik in ieder geval doen. Ff zoeken naar het punt waar Mercedes de motor afknijpt en em paar procentjes verder open zetten. ![]() | |
Mexicanobakker | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:23 |
McLaren draait het hele seizoen al goed mee. Russell heeft wel flink stappen gemaakt door het seizoen heen. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:24 |
Op zich draaien ze wel goed mee, maar sinds Belgie lijkt het nog beter te gaan. Kan natuurlijk ook komen omdat RB aan het sukkelen is, maar gat tussen RB en McLaren lijkt wat kleiner (vooral tijdens Q). Bij Aston Martin zie ik dan weer weinig vooruitgang, dus allemaal giswerk ![]() | |
Adames | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:25 |
Vooral juist Brazilie en Mexico, door de ijle lucht is die koeling daar altijd al een probleem geweest | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:26 |
Dat heb je ook nog inderdaad. Wel een mooie strijd dit hoor, smullen ![]() | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:27 |
Ja toen waren ze wel aan het cruisen maar als het zo makkelijk was hadden ze die motoren wel eerder dit jaar opgeschroefd, mijn aanname is dat ze een motor van Valtteri opgeschroefd hebben in Monza, die erna uit elkaar gehaald om te kijken of dat allemaal goed gaat qua slijtage en hem in Rusland weer een nieuwe hebben gegeven en daarop Lewis afgelopen weekend ook een nieuwe. | |
SamCooke | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:30 |
Doel je daarbij op het interview met voormalig technische directeur Paddy Lowe? Die beweerde dat Mercedes dat in 2014 tijdens de kwalificaties deed. Een stuk naar beneden voor Q1 en Q2, net genoeg omhoog voor de pole voor Q3. Over de race zelf heeft hij dat niet beweerd. 40% is natuurlijk onzin, misschien bedoel je 40pk? | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:30 |
ik geloof ook wel dat het in de PU zit maar 30% is wel heel veel, als zij uitgerekend hebben hoeveel je 3 motoren voluit kan belasten voor x GP's en nu dus een motor bij hebben kan je er weer een nieuwe berekening op los laten | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:06 |
In het Midden-Oosten zal het niet gigaheet zijn als ze ‘s avonds rijden. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:08 |
Hmm klopt, maar nog steeds wel heel wat warmer dan die 14-15C die ze de afgelopen weken hier hebben gehad met alle regen en bewolking. Die 5-8C verschil kan nog wel eens voor problemen zorgen denk ik als ze echt de randjes aan het opzoeken zijn. Maar misschien is het ook gewoon wat ik wil geloven ![]() ![]() | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:08 |
Het zou ook kunnen dat Mercedes voor de show de motor even naar beneden schroefde, en voila, het meest spannende seizoen in jaren. En dan de laatste paar races lekker voluit zodat zij beide titels alsnog pakken. | |
daNpy | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:09 |
Volgens mij moeten ze met dezelfde map draaien. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:09 |
Past wel in hun sprookje van hoe moeilijk ze het toch wel niet hebben gehad. Dan nog is het wel heel gevaarlijk en staat er teveel op het spel om dat soort dingen te doen denk ik. | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:17 |
Als Lewis de titel pakt: “most difficult season of my life!!!! Such a great driver, Max ![]() ![]() Het is behoorlijk riskant, maar verklaart mogelijk wel dat Red Bull afwisselend dominant is geweest maar vanaf Hongarije niet meer cht aan te pas is gekomen. Misschien dat het beter in het BNW topic past, maar met tv in handen van de Amerikanen kan ik me haast niet aan de indruk onttrekken. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:21 |
Ze maken wel heel veel fouten om dat soort spelletjes te kunnen spelen ![]() Imola (foutje, maar gered door SC), Rusland (niet geweldig gereden, regen heeft geholpen), Baku (magic button foutje), Belgie (kwalificatie), Turkije (strategie) om maar een paar te noemen. Best veel fouten voor iemand die nooit fouten schijnt te maken. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:21 |
Dat geloof ik niet. Zo manageable is het niet. n DNF door onvoorziene omstandigheden en je wordt alsnog geen kampioen als de verschillen zo klein zijn. | |
daNpy | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:27 |
Daarom hebben ze Max voor de zekerheid 2x geramd. En als bonus nog gridstraffen ![]() | |
Vliegbaard | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:28 |
Volgens mij is het juist wat te simpel on te zeggen dat Perez gewoon maar top 4 moet rijden want Max kan het ook als je 3 (of 4) teamgenoten het snot voor de ogen rijdt, zou het dan kunnen dat je zelf heel goed bent? Of konden die andere 4 er niet zo heel veel van? Ik blijf erbij dat Max die auto beter laat presteren dan dat de auto eigenlijk waard is. Het feit dat hij al zijn teamgenoten op een hoop rijdt bevestigd dat. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:31 |
Gezien het prijzengeld dat er mee bemoeit is.... not likelly ![]() | |
zalkc | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:34 |
Mwah, een Haas rijdt vaak ook maar op 98% van de winnaar (1 lap op 50 achterstand) zoveel ruimte zit er nu ook weer niet in. Het zal om 50 pk gaan aan verschil. Dan moet je echt op een paar pk kunnen afstellen. | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:34 |
Wie zegt dat aan het eind van de rit het verschil nog steeds zo klein is? Ik zou zeggen dat het prima manageable is. Tuurlijk riskant. | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:36 |
Want ze hebben nog niet zoveel geld.. Er is maar n ultieme promotie voor F1 en dat is een spannend titelgevecht. Dat creert ook weer advertentiewaarde | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:37 |
Ze kunnen toch ook op duizendsten van een pk de kracht van een elektromotor bepalen | |
Adames | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:40 |
Het is niet zozeer een slechte auto, maar vooral een lastige auto | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:40 |
dat vind ik altijd een moeilijke, hij haalt er meer uit dat is duidelijk maar het zit dus blijkbaar wel in die auto | |
SamCooke | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:46 |
Beter laten presteren dan de auto waard is zou ik het niet noemen. De RB is m.i. een auto met een lastige balans en de gemiddelde coureur heeft gewoon niet de kwaliteiten om hiermee continu op de limiet te rijden zoals Verstappen dat kan. Daar ligt een grote kwaliteit van Max, hij past zich makkelijk aan (de nukken van) een auto aan en heeft het talent de wagen te pushen zonder snel de controle te verliezen. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:46 |
Even een kijk op de prestaties afgelopen race. Alpha Tauri kon qua snelheid redelijk goed meekomen. Marko gaf zelfs aan dat hij het idee had dat de wagens, als je de factor coureur niet mee zou rekenen, mogelijk zelfs even snel of sneller zouden zijn. Gekke gedachte, ook als je meeneemt dat Perez (relatief voor zijn doen) dicht bij Verstappen zat, zou het dan kunnen zijn dat de karakteristieken van deze baan er voor zorgde dat Verstappen de voordelen van de high rake niet kon benutten en de Honda high rake designfilosofie er daarom voor zorgde dat de Honda wagens dichter bij elkaar zaten? Mercedes was snel, maar ik had toch vooral het idee dat Verstappen veel langzamer was dan anders, in vergelijking tot zijn concurrentie en het middenveld. | |
Vliegbaard | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:48 |
Teamgenoten vergelijken is al lastig laat staan 2 coureurs van 2 verschillende teams. Maar voor zover ik in kan schatten zijn er maar weinig coureurs op de grid die de prestaties van Max in eenzelfde auto zouden kunnen evenaren. Persoonlijk denk ik dat de RB eerder te vergelijken is met een mclaren dan met een Mercedes. | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:52 |
je bedoelt qua snelheid of qua concept? | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:54 |
Hamilton heeft nu 6 punten minder met nog 6 races te gaan. 1 DNF in een race die Verstappen wint en het verschil loopt op tot 31. Met buiten die race nog 5 te gaan is dat niet meer manageable met een Bottas die dit seizoen regelmatig in het middenveld eindigt en een Verstappen die ook met een mindere auto elk jaar een paar races weet te winnen. Wint Verstappen er nog 1 dan ben je al de Haas als Mercedes als je in de andere races geen 1-2 scoort. Dat risico is echt veel te groot. Het is een leuk verhaaltje hoor en ik vind de regelgeving soms ook wat WWF af en toe, maar dit lijkt me totale flauwekul. Maar goed, jou kennende wil je er nog even op door fantaseren, dus be my guest. | |
zalkc | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:58 |
Ik sluit niet uit dat Verstappen de onderdelen spaarde, hij hoeft niet te winnen van Bottas en als hij het wel wilde proberen dan had hij best moeite moeten doen om Bottas in te halen met alle risico's van dien. Ik denk dat hij de auto gespaard heeft en tevreden was met de 2e plaats. | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:58 |
Als het al zo was zou Hamilton veel relaxter zijn, ik kan me geen jaar heugen waarin hij zoveel fouten heeft gemaakt als dit, hij is een goeie acteur maar zo goed ook weer niet. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:59 |
Ik denk dat de auto heel goed bij Verstappen past qua concept en dat hij er daarom zo veel snelheid uit haalt. Ik denk ook dat voor de gemiddelde coureur de McLaren gewoon een snellere wagen is en ik denk dat dat ook voor de Ferrari geldt. Dat heeft niet zo zeer met exceptionele kwaliteiten van Verstappen te maken, maar meer met of een auto aansluit bij je rijstijl. Daarom zou ik ook niet zo stellig willen beweren dat Verstappen iedereen maar zou verslaan als we met dezelfde wagens gaan rijden. Als dat een RB is misschien wel, maar zet iedereen in een Ferrari of McLaren en ik moet het nog zien. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:02 |
Owja, toen het gat met Bottas opliep heeft hij zeker gas terug genomen. Niet omdat hij niet hoeft te winnen van Bottas, maar omdat wel duidelijk was dat dat niet ging gebeuren. Want die 7 punten extra had hij natuurlijk graag wel gehad en daar had hij ook echt voor gestreden als dat er in zat. Maar dat hij niet voor de snelste ronde is gegaan zegt wel iets. Hij was gewoon niet zo snel als Bottas, en Bottas heeft hij tot nu toe elke race dit seizoen minimaal kunnen matchen qua snelheid. | |
Schnitzels | dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:07 |
Ik krijg toch steeds meer het gevoel dat voornamelijk de DNF in Baku/Silverstone Verstappen gaat nekken. Ik blijf maar horen dat het vanaf Rusland echt grotendeels pro-Red Bull zou zijn, maar dat kan ik niet herkennen. Turkije liet duidelijk zien dat de verhoudingen weer echt terug zijn naar 2019 lijkt het. Erg schokkend dat je bijna 0,4/0,5 per rondje moet toegeven op de tweede rijder van je concurrent. Dat is niet dezelfde Red Bull als voor de zomerstop/Oostenrijk. Ik verwacht de komende zes races twee overwinningen die iedereen nu aan het verwachten is in Mexico en Brazili. USA is gewoon echt een Mercedes circuit, Max deed daar altijd leuk mee, maar aangezien de topsnelheid nu ook weer terug is naar de verhoudingen van vorige seizoenen verwacht ik daar als maximaal resultaat een 2e plek. Of strategisch moet iets goed uitpakken. De overige drie circuits in de woestijn kunnen alle kanten op, maar lijkt niet aannemelijk dat dit in de trant van de vorige Red Bull banen ook goed op Verstappen gericht zullen zijn. Ik heb vanaf het begin van het jaar altijd het gevoel gehad dat Mercedes dit voor elkaar zou kunnen krijgen. Om de heldenstatus van Lewis nog wat groter te maken. In 2018 zaten er 157 WK punten tussen Max en Lewis (88 punten tussen Vettel met de Sjoemel Ferrari en Lewis) In 2019 zaten er 135 WK punten tussen Max en Lewis In 2020 zaten er 133 WK punten tussen Max en Lewis Opzich is de marge tot nu toe groot genoeg geweest om het sprookje wat mooier te maken door op 90% te rijden. Er vanuit gaande dat de voorgaande jaren wel 100% waren uberhaupt ![]() Ze kunnen het nog steeds halen toch? Ik kan mij best voorstellen met de marges die ze nog hadden dat de imagoboost van het merk Mercedes naar een enorm spannend seizoen met de grootste uitdager/concurrent. Beursgenoteerd bedrijf in waarde laten stijgen, jarenlang in de boeken staan als DE motorleverancier van de ultimate GOAT van de sport is ook wat waard. Vergelijkbaar met Messi voor Adidas en Ronaldo voor Nike. Maar het blijft natuurlijk gissen en verzinnen en weet ik het allemaal, maar ik zie ze ervoor aan na jarenlange dominantie. | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:10 |
Als ze nou echt die motor omhoog gooien dan kwalificeert Bottas gewoon standaard 1 of 2, net als (meestal) in 2020. En al met al is hij toch al 9 keer op het podium verschenen, dus wat mij betreft heeft die het prima gedaan in de meeste races. Goed genoeg om het klusje te klaren in de laatste 6 wedstrijden. Lief van je ![]() We zullen zien, als Mercedes vanaf nu alleen nog maar 1-2 pakt dan ga ik er toch sterk in geloven. Ben benieuwd. | |
XL | dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:30 |
Het sprookje dat mercedes het express spannend maakt kunnen we stoppen hoor. Daarvoor zijn de belangen te groot. 1 crash van Hamilton en de titel is weg… Hooguit liet mercedes het afgelopen jaar na het behalen van de titel lopen en eindige red bull daardoor ‘goed’ | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:33 |
Ben er juist net mee begonnen in het complottopic ![]() | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:46 |
Euh nee, want de rekensom leert vrij eenvoudig dat 'op het podium eindigen' voor Bottas niet genoeg is als er ook maar 1 niet voorziene DNF voor Hamilton komt en Verstappen dan wint. Het is niet manageable. Als dit het grote plan van Mercedes was, dan hadden ze het gat al eerder op laten lopen tot rond de 20 punten. Dan kun je in de laatste races nog een keer toestaan dat Verstappen iets dichterbij komt en de indruk van spanning wekken. Nu is dat gat met de resterende races echt te klein, wetende dat er circuits aankomen waar RedBull ook met een mindere motor in het verleden heel goed scoorde. Of waren dat ook bewuste acties van Mercedes, dat ze RedBull voorgaande jaren hun overwinningen gunde? Daarbij, als het echt allemaal een grote poppenkast is, dan zat Hamilton ook wel wat chiller in de wagen en zou hij niet zo veel fouten maken. Of was de poging om Verstappen de dood in te jagen en dat wiel op zijn kop ook allemaal onderdeel van 'het grote plan'? | |
SamCooke | dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:01 |
Dat lijkt me wel heel vergezocht. Een veel simpelere verklaring is dat Mercedes de turbo verder op de limiet laat draaien dan voorheen. Dat doen ze nu omdat: - ze op gegeven moment achter de feiten aanliepen met de RB die Mercedes regelmatig outperformde. Toen is men dit waarschijnlijk gaan testen bij McLaren wat goede resultaten opleverde. - Mercedes de problemen met de koeling (gedeeltelijk) heeft opgelost waardoor de motor meer kan worden belast. - door het beperkte aantal resterende races de extra slijtage van de verbrandingsmotoren minder problematisch is. | |
Red_85 | dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:05 |
Dat ie extra slijtage minder problematisch is, lijkt mij niet. Het zijn alsnog 7 races die de motor moet dragen. Dat is dezelfde hoeveelheid als de rest. 22races /3motoren = 7,33.. | |
Evenstar | dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:37 |
Wat denken jullie? Zou de afwezigheid van Newey ook nadelig geweest zijn? Weet eigenlijk niet zo goed hoeveel invloed hij heeft tijdens of tussen de weekenden? | |
SamCooke | dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:43 |
Hamilton heeft afgelopen weekend zijn 4e ICE in gebruik genomen. De motoren hoeven het nu dus nog maar gemiddeld 5,5 races vol te houden. | |
Tarado | dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:45 |
denk het niet, data wordt sowieso uitgewisseld naar Milton Keynes, meen dat Albon in de simulator nieuwe setups heeft uitgeprobeerd van vrijdag op zaterdag | |
Red_85 | dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:50 |
Dat zeg ik. En moet dus de rest van het seizoen mee gaan. Wat meer is dan 5 races. Ergens moet hij terug naar een oudere motor of op minder kracht gaan zoals in Turkije. | |
SamCooke | dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:01 |
Natuurlijk gaat hij minimaal een keer een oudere motor gebruiken. Maar die is niet langzamer. | |
ChevyCaprice | dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:32 |
Alle onvoorziene ongeluk kwam natuurlijk vanaf Hongarije. Daarna kwam Spa met de regen"race", Sochi met de regen op het eind, en Turkije met regen waardoor Lewis niet naar het podium kon rijden. Zeer veel pech voor Mercedes dus. Er is zeker een kans dat Verstappen geen race meer wint dit seizoen, dat zou mijn theorie kracht bij zetten. | |
Blik | woensdag 13 oktober 2021 @ 11:22 |
Pech? Volgens deze retoriek is het niet doorgaan van de echte race op Spa juist een zegen geweest voor Mercedes. | |
Nattekat | woensdag 13 oktober 2021 @ 11:35 |
Zandvoort vergeten? | |
ChevyCaprice | woensdag 13 oktober 2021 @ 11:38 |
Dat was niet echt pech, meer gewoon dat Verstappen daar goed ging, maar ook weer niet gigaveel sneller. | |
Nattekat | woensdag 13 oktober 2021 @ 11:43 |
Oh, dan op eens maakt het niet uit wie sneller is ![]() We gaan het zien. Als RB niet mee kan in S2 en vooral S3 op COTA, dan kan je wel langzaam conclusies trekken. Nu conclusies trekken op basis van een paar Mercedesbanen is gewoon achterlijk. Monza is altijd al het grote zwakke punt geweest, de veel te zachte compounds voor Turkije hebben daar RB pijn gedaan. Op basis van Spa en Sochi kan je helemaal niets zeggen. Wees nou eens niet zo gigantisch stronteigenwijs en aanvaard dat je er soms ook naast kan zitten. Zeker met voorspellingen. | |
Tarado | woensdag 13 oktober 2021 @ 11:46 |
| |
4-elements | woensdag 13 oktober 2021 @ 12:18 |
Complottheorien zijn blijkbaar razend populair, zelfs hier. ![]() Zoals anderen al aangaven, de belangen zijn veel te groot voor Mercedes om het risico te lopen naast de titel te grijpen. Zeker omdat Lewis altijd een keer onverwacht kan uitvallen. Daarnaast voelt Mercedes wel degelijk druk, getuige de fouten van Lewis en de rare uitspraken van Toto. Ze moeten er echt hun best voor doen dit jaar. | |
Nattekat | woensdag 13 oktober 2021 @ 12:32 |
Gelukkig hebben we nu F1 / [BNW] Het F1 (complot)theorien topic | |
Duiveltja | woensdag 13 oktober 2021 @ 12:39 |
Uiteindelijk weet je het niet. Het is wel "vreemd" dat de Mercs ineens flink sneller zijn. | |
4-elements | woensdag 13 oktober 2021 @ 13:32 |
Het ene circuit is Mercedes sneller, het andere RB. Zoals het hele jaar al het geval is. En ze blijven allebei doorontwikkelen. Wie weet is Mercedes daar momenteel beter in dan RB? | |
heywoodu | woensdag 13 oktober 2021 @ 14:02 |
De Reds zijn toch ook wel eens sneller? En zo zijn er ook circuits waar de Fers het beter doen dan op andere circuits, hetzelfde geldt voor de Mc's die als een tiet gingen op Monza. Verschillende auto's, verschillende circuits, dat is niet zo ingewikkeld toch. | |
franklop | woensdag 13 oktober 2021 @ 14:16 |
Maar het is Mercedes, dus ze moeten wel valsspelen | |
XL | woensdag 13 oktober 2021 @ 14:40 |
Valide punt! | |
Sinister-D- | woensdag 13 oktober 2021 @ 19:26 |
Van welk interview komt die quote? Heb vlot maandag de race gekeken, maar de rest van het weekend heb ik niets gezien... | |
Nattekat | woensdag 13 oktober 2021 @ 19:42 |
Hoe kan je nou weer vlot de race zien? | |
daNpy | woensdag 13 oktober 2021 @ 19:45 |
Lekker doorspoelen als er geen reet gebeurt. Dus 90+% van alle races ![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 13 oktober 2021 @ 20:22 |
Weltschmerz | woensdag 13 oktober 2021 @ 20:55 |
Een YT filmpje met kort alle reacties van de rijders van hoog naar laag. | |
Mestreech1990 | woensdag 13 oktober 2021 @ 22:31 |
Ik begrijp sowieso de hele heisa niet. Vorig jaar domineerde Mercedes in Monza, Rusland en pakten ze ook Austin. Daarnaast was het in de kwalificatie maar 0.328 verschil tussen Max en Lewis. Terwijl Max ontzettend liep te klooien met zijn setup het hele weekend en Mercedes het ontzettend goed voor elkaar had vanaf VT1. Indien Max zijn ding doet in Mexico en Brazili (inclusief sprint race..) staan ze er gewoon goed voor en ligt de druk bij Mercedes. | |
Nattekat | woensdag 13 oktober 2021 @ 23:14 |
Opbouwende spanning is 90% van het plezier ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 oktober 2021 @ 07:02 |
Dat is ook weer waar, want elke keer als Max in de buurt komt, rijdt Hamilton hem er af. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 oktober 2021 @ 07:05 |
Ik denk niet dat de Mercs ineens veel sneller zijn (zie Rusland waar Bottas al de nieuwe motor had). De AT's waren namelijk ook ineens veel sneller dan de RB's op Turkije. Er zijn diverse analyses geweest waarbij werd verklaard waarom de RB het moeilijk had in Turkije. Voorlopig wacht ik gewoon het volgende raceweekend af. | |
Sinister-D- | donderdag 14 oktober 2021 @ 07:23 |
Eerste ronde, ronde 34, laatste ronde en de vijf minuten highlight van vorig jaar. | |
Zipportal | maandag 18 oktober 2021 @ 11:57 |
RACE WEEK. Diep in de nacht. | |
AnneX | donderdag 21 oktober 2021 @ 11:57 |
In het 1e topic mis ik de “Televisiegids” in de U.S. van trainingen en Q’s. ![]() Wie zorgt daarvoor? Dank alvast! | |
Starflyer | donderdag 21 oktober 2021 @ 12:33 |
Dit is dan ook niet het US topic. Die komt binnenkort. | |
Nattekat | donderdag 21 oktober 2021 @ 12:41 |
F1 / [Voorbeschouwing] Formula 1 United States Grand Prix 2021 #1 |