abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202242729
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 13:03 schreef Lemijn het volgende:
Zou je niet liever toewerken naar het verder indammen van de overproductie, Lily? Want ja het heeft voordelen, maar als ik je zo lees zie ik toch echt meer nadelen. Nu ben je meer melkfabriek dan een melkmaker die is afgestemd op jouw baby. Ik vind ook dat je best mag balen van die overproductie. Dat is toch gewoon vervelend? Stuwing doet pijn, kolven kost tijd, afwassen is gedoe, et cetera. Het vergt meer nadenken en dan zou je ook moeten compenseren door te doneren? Je vraagt wel veel van jezelf hoor.
Het is daarin ook je weg vinden merk ik nu :P Ik voelde mij ook echt een melkfabriek en dat fulltime kolven werkte ook niet echt bevorderlijk voor dat gevoel.

Anna drinkt inmiddels alle voedingen live bij mij, maar krijgt om de techniek nog te behouden 1-2 voedingen per dag via de fles. Ze is inmiddels 6 weken en we hadden gisteren op de exact 6 weken de regeldag *) . Wat kan dat kind drinken zeg, niet normaal. Ik ben zelf het kolven rustig aan het afbouwen, de overproductie is er nog maar niet meer op een manier dat het heel storend is. Ook zet ik wat makkelijke hulpmiddelen in, mijn kolfonderdelen gaan dagelijks een rondje op kort programma van 30 minuten/60 graden in de vaatwasser met ons ontbijt&lunchspul want dat stond in het boekje van medela als tip ^O^ . 1x in de week was ik alles grondig op de hand af en mik ik het in de sterillisator in de magnetron. Kolven doe ik tijdens mijn ontbijt want dan zit ik toch, dus het kost niet meer veel tijd of moeite. Mijn overproductie hangt nog altijd zo rond de 500 ml per dag, maar ik ben nu inmiddels voorzichtig naar 2x kolven aan het gaan. Of dat goed gaat moet ik nog merken, ben zoekende wat handig is.
Normaal gaf ik Anna 's ochtends een fles terwijl ik tegelijk aan het kolven was, inmiddels is ze zo groot en sterk dat ze de ochtendvoedingen bij mij aan kan. Ze doet dat wel in anderhalf uur verdeeld over 3 sessies met tussendoor een boertje, luierwissel, schone outfit aantrekken e.d. Hierna kolf ik (tijdens mijn ontbijt ) helemaal leeg, want ik merkte dat ik het niet lekker leeg kreeg telkens. In de avond geeft mijn man een fles, dan kolf ik mee tijdens die voeding en verder in de middag alleen als ik merk dat ik te vol loop voor een voeding. Al met al voor ons een goede modus nu gevonden.

Eergisteren heb ik de eerste 10 liter melk gedoneerd, dus van mij mag deze situatie zo nog wel even blijven :). Ik maak er andere ouders heel blij mee.
pi_202252545
@DoucheEendje: jouw situatie klinkt eigenlijk exact zoals ik het nu ook doe.

2 voedingen per dag via de fles omdat hij dat straks ook moet als ik weer ga werken. De rest volledig aan de borst.

Ik ben het kolven ook aan het afbouwen. Ik doe het nog 2x per dag (als hij zijn fles krijgt) maar steeds korter. Ik produceerde eerst een liter per dag naast wat hij drinkt en nu is dat 600-700cc. Ik kolf op dezelfde tijden als jij, douche eendje

Overigens blijf ik het begin van een voeding/aanleggen spannend vinden. Daarin zit mijn grootste belasting van de borstvoeding, het is mentaal. Met m’n overproductie kolf ik zo min mogelijk. Dus liever leg ik J aan zonder dat ik eerst de borst afkolf.

Maar dat is altijd wel spannend want er zit zoveel melk in. Dan verslikt hij zich in die eerste minuten en daarin zit mijn angst. Sowieso moet ik hem na een minuut of 3 eraf halen om te boeren en om verslikken/spugen te voorkomen. Hij is een paar keer blauw aangelopen bij het verslikken. Ik zat echt te huilen met hem in mijn armen.

Na dat eerste boertje gaat het prima en drinkt hij rustig verder, dan is de borst ook wat minder gestuwd. En dan kan ik ontspannen.
Helaas komt het regelmatig voor dat ik toch eerst de borst moet ontlasten voor ik hem kan aanleggen. In 1-2 minuten loopt er dan 50 ml af
pi_202259183
Dat heb ik 's nachts ook nog, Lily. Ik moet echt even 40 ml wegkolven voordat ik F. rustig aan kan leggen, zonder de kans dat ze zich verslikt. Gelukkig is ze nog nooit blauw aangelopen, dat lijkt me wel eng.
pi_202262824
@_Lily_ heb je weleens geprobeerd om wat meer rechtop te voeden? Dat hielp bij ons wel wat.

Er komt ook een moment dat je baby de melkstroom beter kan regelen. Ik weet alleen niet meer wanneer dat is. Je baby is nu in ieder geval alvast aan het leren om dat te kunnen. :)

Vervelend die overproductie maar fijn dat het in ieder geval minder wordt. Dan zit je vast op de goede weg. ^O^
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_202290958
Misschien niet helemaal de juiste topic, maar wellicht zijn er hier toch wat mensen die meer kennis hebben.

Bij een zwangerschap moet je foliumzuur/ multivitaminen slikken, maar ik vraag me af hoe het zit als je tijdens je zwangerschap ook nog borstvoeding geeft aan je eerste kind? Slik je dan 2 tabletten ipv 1 of is 1 genoeg voor beide kindjes (en voor mezelf)?
pi_202291005

[ Bericht 100% gewijzigd door Komkommerschijfje op 22-11-2021 13:01:37 ]
pi_202291068
Ik probeer ook zo gezond mogelijk en gevarieerd te eten, maar op de een of andere manier heb ik standaard een ijzer en vitamine d tekort. Ik blijf dus wel dagelijks multivitaminen slikken, maar ik vroeg me ineens af of dat wel genoeg is voor 3 mensen :P

Maar goed, teveel aan vitamine is ook niet goed, dus ik houd het wel bij 1 tablet.
pi_202292424
Goed zo @CaVaBien . Ik voed er twee maar eigenlijk heb je niets extra nodig, behalve water en calorieën. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_202292782
Foliumzuur tijdens de zwangerschap hoeft alleen de eerste 10 weken extra.
  maandag 22 november 2021 @ 15:51:39 #210
319308 Tink89
To live is to dance
pi_202293390
Zijn er moeders van wie de baby's beter gingen slapen na de overstap op kv? Ik kan echt niet meer veel langer vijf+ keer per nacht voeden..

Of misschien beter geformuleerd: hoe beslis je dat het genoeg is? Ik ben echt op, aan het einde van m'n Latijn... Mijn baby slaapt heel slecht en ik geniet overdag enorm van het voeden, maar moet een keertje slapen om te voorkomen dat ik binnenkort omkiep.

M'n productie is mwoah. Ik kolf twee weken per cyclus genoeg voor de opvang, de andere twee veel te weinig. Baby groeit inmiddels wel redelijk, maar eet dan ook brood en fruit en maisstengels als een baas. Warme hap gaat soms redelijk, soms helemaal niet.

Ik heb nog 4 weken kolfrecht, maar werk nog veel vanuit huis, dus overdag is niet zo'n punt.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 22 november 2021 @ 15:54:50 #211
149959 SQ
snelle trees
pi_202293450
Mijn baby ging iets beter slapen na de overstap op kunstvoeding, maar verwacht geen wonderen.
Waar bij mij vooral het verschil in zat was het gemak waarmee ik hem terug in slaap kreeg na een fles. Alsof hij na de borst toch honger bleef hebben ofzo.

Dat gezegd hebbende was mijn 13maander toch gewoon weer wakker tussen 23:30 en 3:30 en heb ik maar een halve dag verlof genomen om te slapen vandaag, maar hey, er zijn nu tenminste óók gewoon nachten dat ik om 7 uur wakker schrik en denk "OMG IK HEB DOORGESLAPEN". En die nachten zijn het me wel waard geweest :@ :')
disclaimer
  maandag 22 november 2021 @ 15:56:52 #212
149959 SQ
snelle trees
pi_202293479
Overigens, dat mooie verhaal "maar met de fles kan je man het tenminste ook overnemen"; erg leuk, maar mijn hormonen gaan nog steeds in hysterische overdrive als ik mijn kind hoor huilen, echt no way dat ik dan lekker kan doorknorren terwijl mijn man het oplost ofzo. Fysiek onmogelijk. _O-
disclaimer
pi_202293931
Hier maakte kunstvoeding geen verschil. Maar dat was ook pas na ruim een jaar dat we overstapten. Ze bleef even vaak komen (en ik vond het veel vermoeiender om een fles te regelen dan om aan te leggen), hier was het wes vooral uit gewoonte dat ze wakker bleef worden...

Slaapt overigens nog steeds niet (alleen) door, nu bijna 5 :+ O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_202293956
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 15:56 schreef SQ het volgende:
Overigens, dat mooie verhaal "maar met de fles kan je man het tenminste ook overnemen"; erg leuk, maar mijn hormonen gaan nog steeds in hysterische overdrive als ik mijn kind hoor huilen, echt no way dat ik dan lekker kan doorknorren terwijl mijn man het oplost ofzo. Fysiek onmogelijk. _O-
En dit. En dan moet ik man eerst nog wakker krijgen voordat hij erheen kan :') :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  maandag 22 november 2021 @ 17:16:11 #215
327807 Mariposas
יה&#14
pi_202294814
Zou je het niet gewoon eens kunnen uitproberen Tink? Of ben je bang dat je hiermee de borstvoeding onomkeerbaar om zeep helpt als je ‘s nachts niet voedt?
Is het anders een idee dat je jij een nachtje in een andere kamer slaapt en je partner die nacht de baby doet? In de periode dat onze oudste lang slecht sliep deden wij dit zo, ik lag dan zo ver mogelijk weg, maar zelfs als ik wat hoorde viel ik daarna weer als een blok in slaap. 1 nachtje lost niet alles op maar kan toch net genoeg zijn om er weer even tegenaan te kunnen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_202295056
Tink, ik zou het gewoon proberen. Ik heb dan door dat gekolf en die belachelijke overproductie van mij melk genoeg staan, maar het feit dat wij de nachten tot afgelopen weekend altijd om en om een voeding deden, scheelde voor mij echt heel erg veel.
En een :* . Zulke nachten zo lang, knap dat je het al zo lang vol kan houden.
  FOK!fossiel maandag 22 november 2021 @ 17:51:10 #217
1455 Keroppi
kool kikker
pi_202295316
Ik ben bij de vorige rond de drie maanden geleidelijk overgegaan van borst- naar kunstvoeding. Toen ik de 'late voeding' verving door een flesje dacht ik verwachtingsvol: Zo nu gaat het gebeuren, kom maar door met het langere slapen!

Hèhè not! :')

Maar ik vond het wel makkelijk qua afbouwen. Elke week het volume met 30 ml verminderen en dan hopen dat ze het bij 0 ml accepteerde ;)

(Nadeel is dat kunstvoeding in de nacht veel meer gedoe is. Vorige keer woonde ik nog gelijkvloers en zette ik afgepaste hoeveelheden water en poeder klaar. Water even microwaven en klaar. Maar nu in het nieuwe huis heb ik echt geen zin om de trap af te moeten...)

[ Bericht 18% gewijzigd door Keroppi op 22-11-2021 20:01:12 ]
Chick on a mission
pi_202296360
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 november 2021 15:53 schreef PKM het volgende:
@:_Lily_ heb je weleens geprobeerd om wat meer rechtop te voeden? Dat hielp bij ons wel wat.

Er komt ook een moment dat je baby de melkstroom beter kan regelen. Ik weet alleen niet meer wanneer dat is. Je baby is nu in ieder geval alvast aan het leren om dat te kunnen. :)

Vervelend die overproductie maar fijn dat het in ieder geval minder wordt. Dan zit je vast op de goede weg. ^O^
Rechtop voeden nu 2x geprobeerd! Moet er nog wat handiger mee worden, ging niet heel soepel
Maar blijven oefenen!

Ik merk de laatste dagen dat J minder goed aanhapt aan de ene borst….. de andere gaat prima. Terwijl hij het best kan. Dan ook meteen weer loslaten enzo, sabbelen, trekken. Het is helaas ook al de borst waar ik de meeste moeite mee heb —> die produceert veel meer dan de andere kant dus is al lastig om te managen. Vandaag spoot er ook weer een straal in het gezicht van J toen hij even losliet.

Herkenbaar? Ik ben bang dat die borst teveel melk maakt en J dat moeilijk kan verwerken en dat hij daarom die kant gaat weigeren. Dat zou een ramp zijn.
pi_202296394
Wat naar voor je tink
Lijkt me ondoenlijk zo
Ik heb geen tips want geen ervaring….. behalve om er wel iets aan te doen want je kan niet met zoveel slaapgebrek. Als dat met kunstvoeding is, dan is dat zo….
pi_202297176
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 15:51 schreef Tink89 het volgende:
Zijn er moeders van wie de baby's beter gingen slapen na de overstap op kv?
...
Of misschien beter geformuleerd: hoe beslis je dat het genoeg is?
Mijn kinderen gingen niet beter slapen met kv. De jongste ging bij de overstap bv-kv zelfs iets minder goed; op bv sliep ze door, met kv hadden we ineens weer nachtvoedingen. En tóch maakte het een wereld van verschil, omdat dat voeden niet altijd meer míjn pakkie an was. Wat sq zegt herken ik volledig: ik ga nog steeds aan als de kinderen huilen, zelfs als mijn man dan bij hen is. Maar het feit dat ik dan wél kon blijven liggen, maakte al zo’n verschil in m’n hoofd: even niet míjn probleem.

Genoeg is wat mij betreft als het voeden ten koste van jezelf gaat. Zoals jij het omschrijft lijk je daar wel al wel te zijn, misschien al een tijdje. Ik had bij de oudste na een paar maanden echt een totale instorting met heel veel hysterisch huilen omdat ik echt he-le-maal gek werd van die constante afhankelijkheid van mij en mij alleen voor het voeden. Dat was mijn “signaal” om te stoppen. Dat dat niet meteen kon ivm flesweigeren heeft me echt op de rand van een burn-out gebracht zo’n beetje.

Heel veel sterkte in elk geval.
  FOK!fossiel woensdag 24 november 2021 @ 15:43:00 #221
1455 Keroppi
kool kikker
pi_202319879
De vorige keer heb ik een moedermelk sierraad op maat laten maken bij ‘Moeders Mooiste’. Ik wilde nu daar een elementje van de jongste in laten zetten, maar door drukte doet ze momenteel geen maatwerk. Iemand er ervaring met een goudsmit die ook met moedermelk werkt en maatwerk levert.

Het gaat dus om een toevoeging aan een bestaand sierraad, iets kant-en-klaar van een website bestellen is (nu) niet wat ik zoek :)
Chick on a mission
pi_202320123
Hier was het afbouwen van de nachtvoedingen de trick. U. is toen na twee jaar pas gaan doorslapen.
Protège moi de mes désirs.
pi_202321649
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 15:43 schreef Keroppi het volgende:
De vorige keer heb ik een moedermelk sierraad op maat laten maken bij ‘Moeders Mooiste’. Ik wilde nu daar een elementje van de jongste in laten zetten, maar door drukte doet ze momenteel geen maatwerk. Iemand er ervaring met een goudsmit die ook met moedermelk werkt en maatwerk levert.

Het gaat dus om een toevoeging aan een bestaand sierraad, iets kant-en-klaar van een website bestellen is (nu) niet wat ik zoek :)
Ik wil er tzt een hier laten maken, zij werkt alleen vanuit haar atelier/op afspraak en doet geloof ik ook maatwerk ;)

https://www.mimmie.nl
pi_202322282
quote:
17s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:51 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Ik wil er tzt een hier laten maken, zij werkt alleen vanuit haar atelier/op afspraak en doet geloof ik ook maatwerk ;)

https://www.mimmie.nl
Omg douche eendje wat doe je me aan
Dat is prachtig, nu wil ik daar ook een ring van
Maar waar moet ik die laten ;) heb al m’n trouwring, verlovingsring en dan zo eentje. Heb zo geen geschikte vingers meer over (ik ben niet van de ringen aan duim of wijsvinger etc)
pi_202322698
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 18:34 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Omg douche eendje wat doe je me aan
Dat is prachtig, nu wil ik daar ook een ring van
Maar waar moet ik die laten ;) heb al m’n trouwring, verlovingsring en dan zo eentje. Heb zo geen geschikte vingers meer over (ik ben niet van de ringen aan duim of wijsvinger etc)
Ze maakt ook kettingen en oorbellen :D :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')