abonnement Unibet Coolblue
pi_201695904
Een miljoenenprijs van de postcodeloterij is voor de tweede keer op eenzelfde wijk gevallen. Nu is het niet de eerste keer dat iemand twee keer een miljoenenprijs wint in zijn leven, verre van dat eigenlijk. En zelf maak je ook dingen mee, waarvan je denkt: hoe is het mogelijk. Zo is het mij een keer overkomen dat ik in een levensbedreigende situatie was terecht gekomen toen plotseling iemand verscheen die ik kende en mij redde. Als hij er niet was geweest, had ik het niet na kunnen vertellen. En hij was er bij toeval. Ik was me al aan het voorbereiden dat ik ging sterven. Maar plotseling kwam daar verandering in.

Nog steeds ben ik ervan overtuigd dat dit niet natuurlijk was. Ik denk dat je leven doelen heeft en dat er dingen zijn afgesproken en dat er doelbewust soms wordt gestuurd.
pi_201696300
Dus je gelooft in God komt het op neer
pi_201696365
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:20 schreef Phoenyx-God het volgende:
Dus je gelooft in God komt het op neer
of iets als The Secret, dat zou verklaren waarom loterijwinnaars wel vaker meerdere keren winnen
pi_201696467
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 18:27 schreef -Sigaartje het volgende:
Een miljoenenprijs van de postcodeloterij is voor de tweede keer op eenzelfde wijk gevallen. Nu is het niet de eerste keer dat iemand twee keer een miljoenenprijs wint in zijn leven, verre van dat eigenlijk. En zelf maak je ook dingen mee, waarvan je denkt: hoe is het mogelijk. Zo is het mij een keer overkomen dat ik in een levensbedreigende situatie was terecht gekomen toen plotseling iemand verscheen die ik kende en mij redde. Als hij er niet was geweest, had ik het niet na kunnen vertellen. En hij was er bij toeval. Ik was me al aan het voorbereiden dat ik ging sterven. Maar plotseling kwam daar verandering in.

Beide gevallen van "random". De menselijke hersenen snappen zoiets niet omdat die altijd en overal verbanden, patronen, en duiding zoeken. Dat is helemaal niet verkeerd maar "random" snappen ze dus niet. Vandaar ook het gezegde "toeval bestaat niet". Maar dat bestaat wel. Tenminste wiskundig gezien. Alleen wil ons brein daar niet aan. Je kunt dat begrip ook niet aanleren wegens oeroude ingesleten patronen in de hersenen.

Waardoor men overal een lotsbestemming in gaat zien of Engeltje op de schouder. Terwijl het 2e geval veel vaker fout dan goed afloopt. Je had dus "geluk". Wat ook weer iets is wat een duiding probeert te geven aan random.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201696483
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:20 schreef Phoenyx-God het volgende:
Dus je gelooft in God komt het op neer
Dat hoeft helemaal niet. Er zijn veel andere mogelijkheden denkbaar. Maar ja, ik ben geen mysticus.
pi_201696491
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:28 schreef EugeneKrabs het volgende:

[..]
of iets als The Secret, dat zou verklaren waarom loterijwinnaars wel vaker meerdere keren winnen
Oh, dat boek heb ik in huis.
pi_201696496
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:49 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Oh, dat boek heb ik in huis.
Waardeloze prularia m.i. Amerikaanse onzin.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:51:02 #8
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201696502
Of zie the birthday paradox, ook niet intuïtief maar wel waar.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Birthday_problem
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201696515
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Waardeloze prularia m.i. Amerikaanse onzin.
Ik zal hem morgen eens openslaan. Kreeg het een keer cadeau.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:54:04 #10
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201696521
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:53 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik zal hem morgen eens openslaan. Kreeg het een keer cadeau.
Doe nou niet…heb je geen open haard?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201696535
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:54 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Doe nou niet…heb je geen open haard?
Haha! Nee. 😀
pi_201696557
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:48 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat hoeft helemaal niet. Er zijn veel andere mogelijkheden denkbaar. Maar ja, ik ben geen mysticus.
Nou blijkbaar wel een beetje want je geeft niet aan wat je dan wel denkt dat het zou kunnen zijn ;)
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:02:28 #13
80382 manny
30 is best veel
pi_201696577
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Beide gevallen van "random". De menselijke hersenen snappen zoiets niet omdat die altijd en overal verbanden, patronen, en duiding zoeken. Dat is helemaal niet verkeerd maar "random" snappen ze dus niet. Vandaar ook het gezegde "toeval bestaat niet". Maar dat bestaat wel. Tenminste wiskundig gezien. Alleen wil ons brein daar niet aan. Je kunt dat begrip ook niet aanleren wegens oeroude ingesleten patronen in de hersenen.

Waardoor men overal een lotsbestemming in gaat zien of Engeltje op de schouder. Terwijl het 2e geval veel vaker fout dan goed afloopt. Je had dus "geluk". Wat ook weer iets is wat een duiding probeert te geven aan random.
Precies. Net als bij elke ramp: ja, als ik me niet net die dag verslapen had, dan had ik ook op die vlucht gezeten, was ik wel op plek x geweest of had ik op die brug gereden... Kan toch geen toeval zijn... jawel dus.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_201696919
Nou ja eigenlijk bestaat toeval niet echt, zelfs niet op quantumniveau. Maar we kunnen wel dingen ervaren als toeval. En als iets een kans heeft van 1 op de 100 miljoen miljard om te gebeuren dan kunnen we niet echt meer in toeval geloven als het echt gebeurt (althans sommige/de meeste mensen) maar het blijft toeval. Het zou juist raar zijn als het dan echt nooit gebeurt

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2021 20:46:14 ]
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:28:50 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_201697455
Het zou pas echt ongeloofwaardig zijn als 'toevallige' zaken helemaal niet voorkomen.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:35:26 #16
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201697546
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 20:43 schreef Phoenyx-God het volgende:
Nou ja eigenlijk bestaat toeval niet echt, zelfs niet op quantumniveau. Maar we kunnen wel dingen ervaren als toeval. En als iets een kans heeft van 1 op de 100 miljoen miljard om te gebeuren dan kunnen we niet echt meer in toeval geloven als het echt gebeurt (althans sommige/de meeste mensen) maar het blijft toeval. Het zou juist raar zijn als het dan echt nooit gebeurt
En toch gebeurt dit constant. De kans dat achtereenvolgens de vijf loterijwinnaars zouden winnen was ook enorm klein. Toch gebeurt het, maar omdat het niet ‘opvalt’ heeft niemand het dan over toeval. De kans op vijf keer dezelfde winnaar achter elkaar is net zo groot, maar dat zou in elke krant staan. :P
pi_201697603
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 21:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]
En toch gebeurt dit constant. De kans dat achtereenvolgens de vijf loterijwinnaars zouden winnen was ook enorm klein. Toch gebeurt het, maar omdat het niet ‘opvalt’ heeft niemand het dan over toeval. De kans op vijf keer dezelfde winnaar achter elkaar is net zo groot, maar dat zou in elke krant staan. :P
Ik begrijp je niet dus ik ga maar het volgende vragen. Als wat je zegt zo is zouden er dan niet wiskundige klokkenluiders opstaan die aangeven dat het niet echt kan?
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:51:08 #18
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201697784
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 21:40 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Ik begrijp je niet dus ik ga maar het volgende vragen. Als wat je zegt zo is zouden er dan niet wiskundige klokkenluiders opstaan die aangeven dat het niet echt kan?
Ok, stel je voor dat iemand vijf jaar op rij de Staatsloterij wint. Die kans is verwaarloosbaar klein. Neem voor het gemak de kans van 1 op 10 miljard. Iedereen zou dat extreem bijzonder vinden.

Echter, stel dat na vijf jaar achtereenvolgens Piet, Klaas, Jan, Herman en Henk de winnaars waren geworden. Als je dat vijf jaar ervoor had voorspeld in die volgorde, was die kans net zo groot. Namelijk ook 1 op 10 miljard. Alleen is dat weer helemaal niet bijzonder. :P
pi_201697813
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 21:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ok, stel je voor dat iemand vijf jaar op rij de Staatsloterij wint. Die kans is verwaarloosbaar klein. Neem voor het gemak de kans van 1 op 10 miljard. Iedereen zou dat extreem bijzonder vinden.

Echter, stel dat na vijf jaar achtereenvolgens Piet, Klaas, Jan, Herman en Henk de winnaars waren geworden. Als je dat vijf jaar ervoor had voorspeld in die volgorde, was die kans net zo groot. Namelijk ook 1 op 10 miljard. Alleen is dat weer helemaal niet bijzonder. :P
Die kans is dan niet 1 op de 10 miljard
pi_201697945
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 20:43 schreef Phoenyx-God het volgende:
Nou ja eigenlijk bestaat toeval niet echt, zelfs niet op quantumniveau.
Daar wil ik vanaf zijn want dat weet ik niet. Maar op een mensenleven is een randomgenerator wel echt random. En waarom het op quantumniveau niet zou bestaan ben ik wel benieuwd naar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201697959
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 21:51 schreef Zwansen het volgende:
Namelijk ook 1 op 10 miljard. Alleen is dat weer helemaal niet bijzonder.
Behalve als je het goed voorspelt. Dan is het wel bijzonder. ;) Oh dat zij je al. :@
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201698004
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 22:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Daar wil ik vanaf zijn want dat weet ik niet. Maar op een mensenleven is een randomgenerator wel echt random. En waarom het op quantumniveau niet zou bestaan ben ik wel benieuwd naar.
Omdat het gemiddelde alsnog steeds consistent is. Als het echt random zou zijn dan zou je periodes hebben waarin je hele rare uitkomsten zou hebben. Dat lijkt niet het geval te zijn. Dus zeer waarschijnlijk (je weet het nooit 100% zeker want alles kan eeuwen lang toeval zijn niet waar) is er gewoon wel een grens tot waar bijvoorbeeld elektronen zich kunnen bewegen. Als het echt random zou zijn dan zou je in het algemeen geen echte metingen (de resultaten) kunnen verrichten zoals we nu wel kunnen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2021 22:05:22 ]
pi_201698040
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 22:04 schreef Phoenyx-God het volgende:
Als het echt random zou zijn dan zou je periodes hebben waarin je hele rare uitkomsten zou hebben.
Nou nee. Juist niet. Wat zijn precies die "hele rare uitkomsten"? Ik neem het van je aan maar ik geloof het eigenlijk niet wat je beweert. Of het moet zo zijn dat we er weer perse patronen in willen zien ofzo.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201698092
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 22:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou nee. Juist niet. Wat zijn precies die "hele rare uitkomsten"? Ik neem het van je aan maar ik geloof het eigenlijk niet wat je beweert.
Nou ja dat een elektron plotseling 100.000 lichtjaar verder kan zijn plotseling. Je weet dat dat niet kan. We stellen dat we de positie van een elektron niet vast kunnen stellen, wat logisch is want het is geen deeltje tot we de locatie proberen vast te stellen. Maar waar ligt de grens? Als het echt random was dan is alles mogelijk maar dat is het niet. Dus ook dat deeltje zit gebonden aan bepaalde natuurwetten ook al weten we nog niet welke dat exact zijn
pi_201698105
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:20 schreef Phoenyx-God het volgende:
Dus je gelooft in God komt het op neer
Dat is de waarheid geen geloof
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_201698109
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 22:10 schreef Phoenyx-God het volgende:
Als het echt random was dan is alles mogelijk maar dat is het niet. Dus ook dat deeltje zit gebonden aan bepaalde natuurwetten ook al weten we nog niet welke dat exact zijn
Tsja. Ik zie niet precies wat random te maken heeft met wat jij beschrijft. Maar laten we die discussie maar niet voeren wegens off-topic hier.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:13:59 #27
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201698135
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 21:52 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Die kans is dan niet 1 op de 10 miljard
Jawel.
pi_201698137
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 22:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Tsja. Ik zie niet precies wat random te maken heeft met wat jij beschrijft. Maar laten we die discussie maar niet voeren wegens off-topic hier.
Nou ja is ontopic gezien wat ik typ en jij typt. Maar dat jij het niet inziet maakt wel dat we er beter niet over door kunnen gaan inderdaad in dit geval. En nee dat is geen diss maar ik heb wel het idee dat je kennis wat dit betreft te kort schiet
pi_201698153
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 22:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Jawel.
Ah ik zie je trucje. Ja dan is die kans 1 op de 10 miljard, leuk

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2021 22:16:34 ]
pi_201698293
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 22:14 schreef Phoenyx-God het volgende:
En nee dat is geen diss maar ik heb wel het idee dat je kennis wat dit betreft te kort schiet
Ik vat het wel zo op. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201710024
Synchroniciteit?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_201710080
Mijn vriendin heb ik ‘ontmoet’ tijdens een sollicitatie; groepssollicitatie, zij hield een praatje ergens iver en ikwas een van de mensen die luisterde

Precies 1 jaar later ( op de dag af) kwam ik haar tegen op tinder, ik wist precies wie het nog was, zij kon die dag ook nog herinneren ( ze was toen wat ziek/verkouden). Voor ik voor schut zou staan wel haar even gestalkt op sociale media( in haar bio stond
Planner’ en op haar facebook stond ‘ planner - bedrijfsnaam)

Toeval _O_
pi_201718395
@Phoenix-god

Je hebt een nogal rare definitie van "random" ("stochastisch), alsof je bedoelt "zonder achterliggende waarschijnlijkheidsverdeling". Dat is niet wat wiskundigen i.h.a. onder stochasten verstaan.

De QM is, voor zover we weten, daadwerkelijk stochastisch.
-
pi_201718424
Mensen zijn verder notoir slecht in kansrekening. Een aardige schijnbare paradox is de volgende: waarom kun je de loterij-uitkomst in een krant vertrouwen, als de kans dat je wint zo klein is? Is de kans dat de krant een misdruk heeft begaan niet groter? :P

Deze kwam ik es tegen in een boek van Paas en Peels, "God bewijzen". Leuk stukje Bayesiaanse inferentie :P

Deze is ook leuk: Shakespeare's vermeende handtekening in Psalm 46

https://www.weirduniverse.net/blog/comments/shakespeare_psalm46

Zeer waarschijnlijk ook toeval :P
-
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:45:36 #35
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_201734424
Ik snap dat toevalligheden nu eenmaal zullen voorkomen, omdat we gewoon met heel veel mensen zijn die heel veel dingen meemaken.

Toch vind ik dit wel een mooie: Een toeval is dat wat je toevalt als je er voor open staat - Max Frisch
Toe-val dus. Het komt je toevallen. Kunst zou dan zijn om ervoor open te staan..

Een verhaal uit de serie Wonderen Bestaan van jaren geleden dat me altijd is bijgebleven. Te toevallig om gewoon toeval te zijn:

Peter Mulder:
‘In 1973 bezocht ik voor mijn werk een geïsoleerde oase in de woestijn van Saudi-Arabië. Toen ik met mijn team over ruwe woestijn tracks weer naar de bewoonde wereld reed, kregen we een lekke band. Het wiel verwisselen bleek onmogelijk, omdat we geen passende moersleutel hadden.

Een levensbedreigende situatie: de kans op passerend verkeer was minimaal en gaan lopen in de verzengende hitte zou onverantwoord zijn. Het team werd ongerust en paniekerig.

Ik liep naar een heuveltje om na te denken. Plotseling zag ik iets vreemds in het zand. Het bleek een ouderwetse Britse moersleutel en hij paste! Ongelofelijk, we waren gered!’
https://www.gelderlander.(...)%2Fwww.google.com%2F
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:20:25 #36
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201735305
Als mensen mij vertellen dat ze niet in toeval geloven zeg ik altijd: “OMG!! Ik ook niet!!”
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201891448
Of alles is toeval, of niets is toeval.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')