abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 oktober 2021 @ 09:27:21 #251
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_201713151
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 00:58 schreef Oriente het volgende:
https://dating.wappiez.nl/

Nee

Nee dit kan niet

:D
Duidelijk een honeypot van de overheid om de gegevens van ongevaccineerden te verzamelen. /bnw
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_201713154
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 08:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben juist nu vreselijk verkouden geworden. Maar ik kom net terug van een weekje Italië. Wsl iets opgepikt in Bergamo. :{
Daar heeft iedereen toch wel enorm veel antistoffen? Zal waarschijnlijk een echte ouderwetse verkoudheid zijn, beterschap!
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_201713231
quote:
Wie heeft bedacht dat we elk medisch risico moeten uitbannen? Kunnen we weer terug naar "eigen verantwoordelijkheid". Of wordt je nu gedwongen om minimaal 80 te worden, door verplichte medische ingrepen bij kinderen (!) te plegen.

Ideetje! Als we structureel te weinig zorgcapaciteit hebben, kunnen we die misschien vergroten?
  maandag 11 oktober 2021 @ 09:38:20 #254
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_201713256
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 08:23 schreef Monolith het volgende:
Het fundamentele probleem zit in Nederland natuurlijk bij de zorgcapaciteit. Maar goed, dat heb je ook niet zo maar opgelost en zolang je het aan de VVD overlaat is de kans dat daar serieus werk van gemaakt wordt ook niet heel groot.
Beetje flauw om dat aan de VVD te wijten (en ik ben geen VVD-er). Er werken 1,3 miljoen mensen in de zorg in Nederland en er gaat jaarlijks bijna 100 miljard euro naar toe en dat is kennelijk nog niet genoeg. Dan zijn er ook andere dingen aan de hand. Ik waag te betwijfelen of de capaciteit het echte probleem is, het lijkt mij eerder een kwestie van verkeerde prioriteiten en een hardnekkige onwil om te veranderen op alle niveau's. Het afgelopen jaar is ook wel gebleken hoe moeilijk het is om buiten de bestaande kaders te opereren.
Never explain, never apologize.
  maandag 11 oktober 2021 @ 09:38:41 #255
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201713261
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:36 schreef zoost het volgende:

[..]
Wie heeft bedacht dat we elk medisch risico moeten uitbannen? Kunnen we weer terug naar "eigen verantwoordelijkheid". Of wordt je nu gedwongen om minimaal 80 te worden, door verplichte medische ingrepen bij kinderen (!) te plegen.

Ideetje! Als we structureel te weinig zorgcapaciteit hebben, kunnen we die misschien vergroten?
Of er op een andere manier naar kijken:

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ek-moet-keuzes-maken

Dan maar niet iedereen 100. Nog los van het beschikbare personeel zorgen we onszelf failliet als we zo verder gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_201713290
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:01 schreef Morri2 het volgende:
Ja hoor. Kan wel. Ik had er eerder al eens van gehoord. "Om het bloed zuiver te houden".
Klinkt als gezellig volk. Alhoewel ik me wel kostelijk heb vermaakt bij Wijnen met Wappies. :@
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_201713345
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:38 schreef Lurf het volgende:

[..]
Beetje flauw om dat aan de VVD te wijten (en ik ben geen VVD-er). Er werken 1,3 miljoen mensen in de zorg in Nederland en er gaat jaarlijks bijna 100 miljard euro naar toe en dat is kennelijk nog niet genoeg. Dan zijn er ook andere dingen aan de hand. Ik waag te betwijfelen of de capaciteit het echte probleem is, het lijkt mij eerder een kwestie van verkeerde prioriteiten en een hardnekkige onwil om te veranderen op alle niveau's. Het afgelopen jaar is ook wel gebleken hoe moeilijk het is om buiten de bestaande kaders te opereren.
Er zal inderdaad ongetwijfeld veel overbodige zorg worden verleend, als dat is waar je op doelt.
Daarnaast hebben we nog vergrijzing en ongezonde leefstijl als aanjagers van zorgkosten. Misschien wordt het eens tijd te accepteren dat zorg gewoon meer en meer gaat kosten, zeker als men niet bereid is gezonder te leven dan wel de pensioenleeftijd mee te laten groeien met de levensverwachting.
I'll give you something to do
pi_201713360
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Of er op een andere manier naar kijken:

Dan maar niet iedereen 100. Nog los van het beschikbare personeel zorgen we onszelf failliet als we zo verder gaan.
quote:
Dit gebeurde met inspraak van experts. Ik denk dat de regering dat goed kan wegen en dat dit de mooiste manier is om democratisch te besluiten welke zorg we kunnen leveren."
Helemaal mee eens. Ik ben al heel lang voor een stop op medische zorg vanaf 85 o.i.d. Wel liefdevolle zorg, maar geen medische zorg. Ik ben ook van mening dat de laatste jaren ook niet de leukste van je leven zijn. Ik begrijp die obsessie van mensen met zo oud mogelijk worden ook niet helemaal.

Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 09:50:38 #259
236264 crew  capricia
pi_201713412
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:45 schreef zoost het volgende:

[..]
[..]
Helemaal mee eens. Ik ben al heel lang voor een stop op medische zorg vanaf 85 o.i.d. Wel liefdevolle zorg, maar geen medische zorg. Ik ben ook van mening dat de laatste jaren ook niet de leukste van je leven zijn. Ik begrijp die obsessie van mensen met zo oud mogelijk worden ook niet helemaal.

[ afbeelding ]
Pardon? Stop op medische zorg na je 85ste?

Absurd.
Mijn oma sneed zich in haar vinger vorige maand. Moest naar het ziekenhuis, en daarna gewoon weer naar huis. Ze is 99.

Laat maar doodbloeden, is dat wat je bedoelt?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_201713510
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Absurd.
Mijn oma sneed zich in haar vinger vorige maand. Moest naar het ziekenhuis, en daarna gewoon weer naar huis. Ze is 99.

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Maar ik ga hier op dit forum niet een heel gedetailleerd plan schrijven. Wat ik bedoel is dat er een plafond moet komen op wat wij als maatschappij aan medische zorg willen uitgeven. Ik zet dat plafond nu even op 85 jaar, maar dat moet natuurlijk heel zorgvuldig worden gedefinieerd.

Als je de trend van met betrekking tot zorgkosten nog 10-20-30 jaar doortrekt dan is dat onhoudbaar, dat ontkennen is struisvogel gedrag en dommig.
  maandag 11 oktober 2021 @ 10:02:47 #261
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_201713517
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:44 schreef galantis het volgende:

[..]
Er zal inderdaad ongetwijfeld veel overbodige zorg worden verleend, als dat is waar je op doelt.
Daarnaast hebben we nog vergrijzing en ongezonde leefstijl als aanjagers van zorgkosten. Misschien wordt het eens tijd te accepteren dat zorg gewoon meer en meer gaat kosten, zeker als men niet bereid is gezonder te leven dan wel de pensioenleeftijd mee te laten groeien met de levensverwachting.
De bron heb ik niet paraat, maar ik meen dat grofweg de helft van wat er in het ziekenhuis gedaan wordt niet bewezen effectief of bewezen niet effectief is. Preventie betekent in het algemeen niet minder zorgkosten, maar vooral uitstel van kosten. En vergrijzing is weliswaar een belangrijke, maar niet de enige oorzaak van de kostenstijging. Dat ligt meer aan het feit dat de zorgvraag, in een publiek stelsel, in principe oneindig is en elke uitbreiding van het aanbod per definitie opgesoupeerd wordt.

Waar ik meer op doelde is, dat partijen allemaal deelbelangen hebben die niet per sé het maatschappelijke belang dienen. Ik las vorige week een artikel (ik meen in het FD) dat de achterstanden in de zorg die er nu zijn vrij makkelijk op te lossen zijn door mensen naar het Duitsland of België te sturen, maar dat dit niet gebeurt omdat ziekenhuizen hun handel niet kwijt willen en verzekeraars grensoverschrijdende declaraties te moeilijk vinden. Hetzelfde met de bureaucratie in de zorg: ondanks dat iedereen het er over eens is dat het verspilde tijd is verandert dat nauwelijks. Een initiatief als Buurtzorg blijft de uitzondering. De segmentering in de verpleegkundigenberoepen: de laatst poging om daar wat meer flexibiliteit in aan te brengen (nog onder Bruins) is notabene gestrand op protesten van de verpleegkundigen zelf. Of artsen in het ziekenhuis die uit financieel eigenbelang ondernemertje willen blijven spelen terwijl ze dat eigenlijk niet zijn.

Het wordt tijd om weer eens een een fundamenteel debat te voeren over hoe wij tegen onze zorg aankijken en wat we er wel en niet van verwachten. En daarin keuzes te maken. Dan voorkom je ook het hapsnap beleid dat we nu hebben en het uitwijken naar oneigenlijke, last-resort instrumenten als de QR-pas.
Never explain, never apologize.
  maandag 11 oktober 2021 @ 10:04:28 #262
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201713531
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Absurd.

Daar hoort, lullig gezegd, een kosten-batenplaatje bij. De kosten van het behandelen van een gesneden vinger zijn dusdanig laag dat je dat dus altijd zal doen, maar na een val van de trap allerlei nieuwe onderdelen installeren, of dure medicatietrajecten voor een ziekte liggen dan misschien wel anders.

We maken dat soort afwegingen trouwens al lang. Maar met het uitzicht op totale onbetaalbaarheid zal de grens verschoven moeten worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_201713602
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:04 schreef Janneke141 het volgende:
Daar hoort, lullig gezegd, een kosten-batenplaatje bij. De kosten van het behandelen van een gesneden vinger zijn dusdanig laag dat je dat dus altijd zal doen, maar na een val van de trap allerlei nieuwe onderdelen installeren, of dure medicatietrajecten voor een ziekte liggen dan misschien wel anders.

We maken dat soort afwegingen trouwens al lang. Maar met het uitzicht op totale onbetaalbaarheid zal de grens verschoven moeten worden.
Dat laatste, óf accepteren dat we met zijn allen een forse stap achteruit gaan in welvaartsniveau. Iets met een cake en eten.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_201713681

Winkelen! Eten! Haren knippen! Enjoy your new freedoms!

Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 10:24:09 #266
5428 crew  miss_sly
pi_201713724
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:38 schreef Lurf het volgende:

[..]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 10:28:04 #267
5428 crew  miss_sly
pi_201713769
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:02 schreef zoost het volgende:

[..]
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Maar ik ga hier op dit forum niet een heel gedetailleerd plan schrijven. Wat ik bedoel is dat er een plafond moet komen op wat wij als maatschappij aan medische zorg willen uitgeven. Ik zet dat plafond nu even op 85 jaar, maar dat moet natuurlijk heel zorgvuldig worden gedefinieerd.

Als je de trend van met betrekking tot zorgkosten nog 10-20-30 jaar doortrekt dan is dat onhoudbaar, dat ontkennen is struisvogel gedrag en dommig.
Een plafond op leeftijd zou ik heel vreemd vinden. Er zijn ook nog mensen die al behoorlijk op leeftijd zijn, maar nog heel actief en voor hun leeftijd zeer gezond.
Dat er wordt gekeken naar de algehele gezondheid bij het inzetten van medische trajecten vind ik van een geheel andere orde. En dat sommige oudere mensen dan niet meer in aanmerking komen voor bepaalde behandelingen kan ik zeker in komen. Maar leeftijd vind ik een arbitraire grens.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201713889
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een plafond op leeftijd zou ik heel vreemd vinden. Er zijn ook nog mensen die al behoorlijk op leeftijd zijn, maar nog heel actief en voor hun leeftijd zeer gezond.
Dat er wordt gekeken naar de algehele gezondheid bij het inzetten van medische trajecten vind ik van een geheel andere orde. En dat sommige oudere mensen dan niet meer in aanmerking komen voor bepaalde behandelingen kan ik zeker in komen. Maar leeftijd vind ik een arbitraire grens.
Eens, laten we niet op leeftijd gaan selecteren.
De keuzes die gemaakt moeten worden is gewoon structureel bedden erbij (al dan niet een seizoensgebonden flexible schil), de vergrijzing wordt alsmaar groter.

Dus feitelijk meer opleidingsplaatsen, beter salaris in de zorg, en meer bedden
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_201713893
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:36 schreef zoost het volgende:

[..]

Rot op hoor met die griepprik voor kinderen.

Ik ken geen kind in mijn omgeving en in mijn hele leven dat in het ziekenhuis is beland door de griep.

Mensen die kwetsbaar zijn gewoon de griepprik geven. En de rest zelf laten kiezen.

Ik ga toch niet mijn kinderen de griepprik geven omdat er andere mensen zijn die zich weigeren te laten vaccineren tegen covid om zo de zorg te ontlasten.
  Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 10:38:05 #270
236264 crew  capricia
pi_201713911
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dat kosten-baten plaatje moet je niet puur op leeftijd leggen, zoals @zoost doet. Maar op een diversiteit aan parameters.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_201713918
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:36 schreef aartstyle het volgende:

[..]
Rot op hoor met die griepprik voor kinderen.

Ik ken geen kind in mijn omgeving en in mijn hele leven dat in het ziekenhuis is beland door de griep.

Mensen die kwetsbaar zijn gewoon de griepprik geven. En de rest zelf laten kiezen.

Ik toch niet mijn kinderen de griepprik geven omdat er andere mensen zijn die zich weigeren te laten vaccineren tegen covid om zo de zorg te ontlasten.
Het gaat juist eens een keer niet om covidzorg.
pi_201713932
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:38 schreef _serial_ het volgende:

[..]
Het gaat juist eens een keer niet om covidzorg.
Dat gaat het wel. Als er een Covid uitbraak is kunnen we er geen griep golf bij hebben. Dat is wat er staat in mijn optiek.
  maandag 11 oktober 2021 @ 10:42:18 #273
3542 Gia
User under construction
pi_201713955
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:02 schreef zoost het volgende:

Maar wat valt er voor jou dan onder medische zorg?
Medicatie? Verzorgingsinstelling? Of doel je alleen op bepaalde operaties, zoals nieuwe heup e.d.

Mag iemand van 85 nog wel een staaroperatie? Alternatief is meer persoonlijke begeleiding, omdat hij niet meer voldoende ziet.

Echt niet te doen, een leeftijdsplafond.
Mijn moeder is 81, moet eigenlijk aan de vaten geopereerd worden, maar dat gaan ze niet meer doen, vanwege haar gezondheidstoestand.
Mijn schoonvader is ook 81, en heeft, niet zo lang geleden, nog een operatie aan een aneurysma gehad, en maand of 2 geleden 2 staaroperaties. Maar die man fietst nog. Is verder nog heel fit.

De ene oudere is de andere niet.
pi_201714030
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar wat valt er voor jou dan onder medische zorg?
Medicatie? Verzorgingsinstelling? Of doel je alleen op bepaalde operaties, zoals nieuwe heup e.d.

Mag iemand van 85 nog wel een staaroperatie? Alternatief is meer persoonlijke begeleiding, omdat hij niet meer voldoende ziet.

Echt niet te doen, een leeftijdsplafond.
Mijn moeder is 81, moet eigenlijk aan de vaten geopereerd worden, maar dat gaan ze niet meer doen, vanwege haar gezondheidstoestand.
Mijn schoonvader is ook 81, en heeft, niet zo lang geleden, nog een operatie aan een aneurysma gehad, en maand of 2 geleden 2 staaroperaties. Maar die man fietst nog. Is verder nog heel fit.

De ene oudere is de andere niet.
Omdat het een moeilijk besluit is, durft niemand die te nemen. Maar er komt een keer een einde aan wat we als maatschappij kunnen betalen aan zorg. Bijvoorbeeld nu, namelijk we hebben te weinig capaciteit om een griepgolf in de zorg op te vangen.

Iedereen kent wel een voorbeeld (zijn moeder, zijn vader, de buurman) waarom zorg toch terecht is. Allemaal heel goed en nobel, maar je ontkomt er niet aan om te kijken wat mogelijk / wenselijk is. Of gaan we dit probleem (net als alle andere problemen in onze maatschappij) lekker naar voren schoppen, en zien we wel waar het schip strand? Waarschijnlijk wel.

En ondertussen gaan we gewoon de kinderen vaccineren om de druk op de zorg te verlichten.
pi_201714040
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 01:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Omdat je persoonsgegevens verwerkt.

Ze moeten die monstertjes gewoon even anoniem maken, dan is er niets aan de hand en kun je gewoon je influenza monitoren. En ik denk dat ze dat ook doen...
Dus wat is precies het probleem?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')