Dan is er niks aan de hand, A heeft wel een rijbewijs.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:42 schreef halfway het volgende:
1e hit Google
Een auto uitlenen aan familie of vrienden is vrij gewoon. Maar aan dit vriendelijk gebaar kunnen risico’s kleven. De persoon aan wie u de auto heeft uitgeleend, kan een aanrijding krijgen met schade als gevolg. U bent als eigenaar verantwoordelijk voor uw auto en alles wat er met uw auto gebeurt. Dus schade, een eigen risico en eventuele boetes komen voor uw rekening. De verzekeraar zal een schadegeval altijd behandelen alsof u zelf de achter het stuur zat op het moment van het ongeval. Ook als u er niet bij was.
Ook niet als je dan 2 jaar moet zitten?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:44 schreef Fer het volgende:
[..]
Dan is er niks aan de hand, A heeft wel een rijbewijs.
Zo simpel is het niet… de persoon achter het stuur moet wel gewoon een rijbewijs hebben.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:44 schreef Fer het volgende:
[..]
Beetje rebels vandaag? U zelf ben gewoon jij, niet de andere persoon die echt reedquote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:44 schreef Fer het volgende:
[..]
Het strafrecht werkt niet zo. Dit gaat over de civiele gevolgen, die overigens heel vervelend kunnen zijn daar niet van.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:46 schreef halfway het volgende:
[..]
Ook niet als je dan 2 jaar moet zitten?
Hoezo? Als jij je auto uitleent ga je vragen of iemand z'n rijbewijs laat zien? Dat is toch raar, als iemand iedere dag rijdt ga je er vanuit dat iemand z'n rijbewijs heeft maar voor hetzelfde geldt is dat ding ingevorderd vanwege drank/drugs. Kan jij daar dan de gevolgen van op je bord krijgen?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:48 schreef kanovinnie het volgende:
Als jij je auto uitleent en het na bovenstaand scenario zo afhandelt heb je natuurlijk nooit meer recht om te klagen over andere automobilisten.
quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hoezo? Als jij je auto uitleent ga je vragen of iemand z'n rijbewijs laat zien? Dat is toch raar, als iemand iedere dag rijdt ga je er vanuit dat iemand z'n rijbewijs heeft maar voor hetzelfde geldt is dat ding ingevorderd vanwege drank/drugs. Kan jij daar dan de gevolgen van op je bord krijgen?
Ja.quote:Artikel 185
1 Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.
2 De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden.
3 Het eerste en het tweede lid vinden geen toepassing ten aanzien van schade, door een motorrijtuig toegebracht aan loslopende dieren, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.
4 Dit artikel laat onverkort de uit andere wettelijke bepalingen voortvloeiende aansprakelijkheid.
Fer geeft het aan dat er niets aan de hand is omdat hij wel een rijbewijs is. Ergo, hij wilt doen alsof hij het ongeluk veroorzaakt heeft zodat degene zonder rijbewijs buiten beeld blijft.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hoezo? Als jij je auto uitleent ga je vragen of iemand z'n rijbewijs laat zien? Dat is toch raar, als iemand iedere dag rijdt ga je er vanuit dat iemand z'n rijbewijs heeft maar voor hetzelfde geldt is dat ding ingevorderd vanwege drank/drugs. Kan jij daar dan de gevolgen van op je bord krijgen?
Dacht het even van wel ja. ELKE keer zelfs controleren of het een geldig rijbewijs isquote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hoezo? Als jij je auto uitleent ga je vragen of iemand z'n rijbewijs laat zien?
Dat doe ik echt niet bij mijn vrienden/familie hoor. En aan andere mensen leen ik mijn auto niet uit.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Dacht het even van wel ja. ELKE keer zelfs controleren of het een geldig rijbewijs is
De smeerlapquote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Fer geeft het aan dat er niets aan de hand is omdat hij wel een rijbewijs is. Ergo, hij wilt doen alsof hij het ongeluk veroorzaakt heeft zodat degene zonder rijbewijs buiten beeld blijft.
quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Dacht het even van wel ja. ELKE keer zelfs controleren of het een geldig rijbewijs is
Maar wat is dan erger, uitlenen aan iemand zonder rijbewijs of iemand met ingevorderd rijbewijs?quote:
Maar als de politie ter plaatse komt en B vaststelt als veroorzaker van de schade. Dan zou je toch zeggen dat er een vordering van het slachtoffer op B ontstaat? Dan zit A er toch niet meer tussen?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:59 schreef CR7 het volgende:
Jij bent verantwoordelojk voor wie er in je auto rijdt. Dus de schade van de tegenpartij wordt betaald via je WA verzekering. Maar het rijden zonder geldig rijbewijs is een uitsluiting in de voorwaarden. Dus de verzekering zal de volledige schade verhalen bij jou of de bestuurder. Indien het laatste moet er wel sprake zijn van joyriding/diefstal en moet je aangifte tegen die persoon doen. En dan moet je wel kunnen aantonen dat die persoon de auto onrechtmatig heeft meegenomen. Anders word je ook nog eens uit de verzekering getieft en krijg je een externe verwijzing. Mag je de komende jaren de hoofdprijs betalen bij De Vereende (voorheen Rialto).
Dat eerste. Want dat is een overtreding en rijden met een ingevorderd rijbewijs een misdrijf en dat valt buiten de reikwijdte van 181 WvW, maar daar gaat het hier nu niet over en is ook niet het einde van de wereld. (even naam en adres doorgeven en klaar)quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar wat is dan erger, uitlenen aan iemand zonder rijbewijs of iemand met ingevorderd rijbewijs?
Ja. Wel dus. Want 185 WvW.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:08 schreef Fer het volgende:
[..]
Maar als de politie ter plaatse komt en B vaststelt als veroorzaker van de schade. Dan zou je toch zeggen dat er een vordering van het slachtoffer op B ontstaat? Dan zit A er toch niet meer tussen?
Is een beetje hetzelfde toch, als je rij ewijs is ingevorderd ben je dus niet in bezit van eem rijbewijs.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar wat is dan erger, uitlenen aan iemand zonder rijbewijs of iemand met ingevorderd rijbewijs?
Het belangrijkste punt is dat de verzekering van toepassing is op de auto en niet op de bestuurder(s) ervan. Stel dat B wel een rijbewijs heeft en veroorzaakt schade dan heeft dat consequenties voor jouw autoverzekering. Jij zal eventueel eigen risico in rekening gebracht krijgen én jouw schadevrije jaren zullen dalen. De verzekeraar "verhaald" de schade dus op de verzekerde van de auto, indien niet verhaalbaar op een tegenpartij (persoon B als berijder van jouw auto is hierin niet de tegenpartij).quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:37 schreef Fer het volgende:
Stel A heeft een auto, geregistreerd en verzekerd op zijn naam.
B leent de auto maar hij heeft geen rijbewijs of een rijontzegging.
B maakt een ongeluk met de auto van A en rijdt een fietser het ziekenhuis in. Daarna kan de fietser, een zzp’r, een tijdje niet werken.
Wie keert de schade van de fietser uit en op wie worden de kosten verhaald? Kan A voor de kosten opdragen?
Maakt het nog uit of B na het veroorzaken van het ongeluk, gelijk de benen neemt en de auto achterlaat?
Oh nee. Zeker niet. Als jij rijdt met een ingevorderd rijbewijs moet je er niet gek van opkijken dat je de cel in gaat. Als je geen rijbewijs hebt en ook nooit gehad hebt dan kom je met een geldboete weg.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:11 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Is een beetje hetzelfde toch, als je rij ewijs is ingevorderd ben je dus niet in bezit van eem rijbewijs.
Wettelijk wel, maar hij vraagt naar de ethische kant volgens mij. Dat ligt voor mij iets andersquote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh nee. Zeker niet. Als jij rijdt met een ingevorderd rijbewijs moet je er niet gek van opkijken dat je de cel in gaat. Als je geen rijbewijs hebt en ook nooit gehad hebt dan kom je met een geldboete weg.
Ja, maar niet als je je auto bewust uitleent aan een niet bevoegde bestuurder. Dan betaalt de verzekering niet.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:42 schreef halfway het volgende:
1e hit Google
Een auto uitlenen aan familie of vrienden is vrij gewoon. Maar aan dit vriendelijk gebaar kunnen risico’s kleven. De persoon aan wie u de auto heeft uitgeleend, kan een aanrijding krijgen met schade als gevolg. U bent als eigenaar verantwoordelijk voor uw auto en alles wat er met uw auto gebeurt. Dus schade, een eigen risico en eventuele boetes komen voor uw rekening. De verzekeraar zal een schadegeval altijd behandelen alsof u zelf de achter het stuur zat op het moment van het ongeval. Ook als u er niet bij was.
Maar om het dus even op te sommen.... stel ik heb een auto (met rijbewijs verzekering e.d.) en ik leen het uit aan iemand met een ingevorderd rijbewijs.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh nee. Zeker niet. Als jij rijdt met een ingevorderd rijbewijs moet je er niet gek van opkijken dat je de cel in gaat. Als je geen rijbewijs hebt en ook nooit gehad hebt dan kom je met een geldboete weg.
Precies, dat verandert de situatie compleetquote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, maar niet als je je auto bewust uitleent aan een niet bevoegde bestuurder. Dan betaalt de verzekering niet.
Juist.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar om het dus even op te sommen.... stel ik heb een auto (met rijbewijs verzekering e.d.) en ik leen het uit aan iemand met een ingevorderd rijbewijs.
1. Hij wordt aangehouden bij een random controle en ze zien dat hij geen rijbewijs heeft: boete of cel. Niets aan de hand voor mij?
Juist.quote:2. Een andere auto ramt hem, schadeformulier invullen en klaar (hij geeft aan is niet mijn auto blabla)?
Durf ik je niet te zeggen, zit niet zo in de verzekeringen. Maar in principe op jou en kun jij het bij hem gaan halen.quote:3. Hij ramt een andere auto en ze hebben door dat hij geen rijbewijs heeft: verzekering betaalt niet, alles wordt verhaald op hem? Of op mij?
Eventueel civiel aansprakelijk, zie 3.quote:4. Hij rijdt een kind dood: zware straf... en ik?
Klopt.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar om het dus even op te sommen.... stel ik heb een auto (met rijbewijs verzekering e.d.) en ik leen het uit aan iemand met een ingevorderd rijbewijs.
1. Hij wordt aangehouden bij een random controle en ze zien dat hij geen rijbewijs heeft: boete of cel. Niets aan de hand voor mij?
Klopt.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:
2. Een andere auto ramt hem, schadeformulier invullen en klaar (hij geeft aan is niet mijn auto blabla)?
Verzekering keert schade uit aan de tegenpartij en zal vervolgens verhalen op jou (als verzekerde). Hoe jij het verder op hem verhaald is aan jou.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:
3. Hij ramt een andere auto en ze hebben door dat hij geen rijbewijs heeft: verzekering betaalt niet, alles wordt verhaald op hem? Of op mij?
Strafrechtelijk zal hij vervolgd worden.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:
4. Hij rijdt een kind dood: zware straf... en ik?
Jawel want de schade wordt gedekt door JOUW wa-verzekering. Er is een reden dat je verplicht bent om een auto minimaal WA te verzekeren. Dit zodat bij aanrijdingen partijen zich kunnen melden bij een verzekering en niet tot in den treure bij een individu die vaak toch niet gaat betalen. De verzekering zal de schade vervolgens bij jou gaan vorderen.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:08 schreef Fer het volgende:
[..]
Maar als de politie ter plaatse komt en B vaststelt als veroorzaker van de schade. Dan zou je toch zeggen dat er een vordering van het slachtoffer op B ontstaat? Dan zit A er toch niet meer tussen?
B rijdt weleens de auto van A. Maar nog geen schade meen ik.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:10 schreef loveli het volgende:
"Stel dat" of is er echt iets gebeurd?
Dit klopt. Er is een contract aangegaan met de eigenaar van de auto en niet met de veroorzaker.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:22 schreef trein2000 het volgende:
Durf ik je niet te zeggen, zit niet zo in de verzekeringen. Maar in principe op jou en kun jij het bij hem gaan halen.
Moet jij wetenquote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat doe ik echt niet bij mijn vrienden/familie hoor. En aan andere mensen leen ik mijn auto niet uit.
Ik snap je. Maar dat ga ik toch niet aan mijn moeder vragen?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:52 schreef wdn het volgende:
[..]
Moet jij wetenmaar jij wordt (bij problemen) wel aangesproken als eigenaar.
Als bewezen kan worden dat je het van te voren wist heb je helemaal een probleem.
En voor de verzekering hoeft zelfs dat niet: die gaan uit dat er niks uitbetaald hoeft te worden als rederlijkerwijs aangenomen kan worden dat jij het wist.
Snap ik maar hoe groot is de kans dat jij niet weet dat ze geen rijbewijs heeft? ;-)quote:Op donderdag 7 oktober 2021 21:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik snap je. Maar dat ga ik toch niet aan mijn moeder vragen?
quote:Op donderdag 7 oktober 2021 21:42 schreef wdn het volgende:
[..]
Snap ik maar hoe groot is de kans dat jij niet weet dat ze geen rijbewijs heeft? ;-)
quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Als je niet in de problemen wil komen -elke- keer.quote:
Mocht TS geweten hebben dat B geen rijbewijs had dan mag wat mijbetreft zijn auto afgepakt worden en verzekering geanuleersquote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:51 schreef Mufasah208 het volgende:
A is een domme poepert als het gaat om uitlenen aan B met de weet van geen rijbewijs.
Maar dan treft jou als uitlener ook weinig tot geen blaam natuurlijk. Dat is het hele verschil.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 23:11 schreef PS. het volgende:
Allemaal leuk dat laten zien of iemand een rijbewijs heeft. Maar genoeg mensen die een rijbewijs hebben die ongeldig is verklaard.
Het is niet zo dat we even in het brp kunnen kijken.
Dat impliceert voor mij dat het dus gebeurd is.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:10 schreef loveli het volgende:
"Stel dat" of is er echt iets gebeurd?
Als je rijbewijs ingevorderd wordt (bijv. vanwege drank/drugs) dan moet je het opsturen.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 23:11 schreef PS. het volgende:
Allemaal leuk dat laten zien of iemand een rijbewijs heeft. Maar genoeg mensen die een rijbewijs hebben die ongeldig is verklaard.
Het is niet zo dat we even in het brp kunnen kijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |