abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203835817
(crosspost van elders)

Ik heb eens rondgekeken op de Nordic HBO Max en sommige series hebben al Nederlandse ondertiteling.
Het lijkt erop dat ze daar flink op hebben bezuinigd, misschien daarom dat ze het abonnement zo goedkoop kunnen aanbieden.

HBO NL en Ziggo werkten altijd samen met een professioneel ondertitelbedrijf, maar nu lijkt de ondertiteling gedaan door goedkope arbeidskrachten die over de Engelse ondertitel heen hebben getikt, zonder rekening te houden met of zinnen wel lang genoeg in beeld staan om goed te kunnen lezen.

Hier wat voorbeelden uit één aflevering van Raised By Wolves:

Dit is gewoon nog slechter dan Netflix.
En HBO is (/was?) juist een premium kanaal met soms miljoenen aan budget per aflevering. Maar goede ondertiteling is schijnbaar opeens te duur.

quote:
Wat achtergrond:

De nieuwe series lijken vertaald op basis van templates. Daarbij wordt er één ondertitelsjabloon gemaakt die vervolgens in alle talen wordt vertaald. Veel goedkoper natuurlijk, maar dat komt de kwaliteit absoluut niet ten goede. Hier een uitgebreidere uitleg over dit fenomeen:
https://tweakers.net/nieu(...)on=9822119#r_9822119

In Nederland bestaan er ondertitelrichtlijnen die erop toezien dat ondertitels voor iedereen goed leesbaar zijn. Een ondertitel moet bijvoorbeeld lang genoeg in beeld staan om goed gelezen te kunnen worden, afhankelijk van de hoeveelheid tekst. De richtlijnen zijn opgesteld door de beroepsvereniging van ondertitelaars:
https://auteursbond.nl/ke(...)erlandstalige-markt/

In het filmpje zie je zinnen die veel te kort in beeld staan, extreem korte titeltjes, vertalingen die niet kloppen met de audio, titels die meteen na het uitspreken weer uit beeld verdwijnen, zinnen die op rare plekken zijn gesplitst, enzovoort.

Dit is ontzettend storend voor de kijker. Die moet zich nu volledig concentreren op het lezen van de ondertitels, en zelfs dan is het al gauw verwarrend.
Bij goede ondertiteling wordt altijd rekening gehouden met de kijker; de vertaling moet goed te volgen zijn. Ondertitels blijven bijvoorbeeld tot ongeveer een seconde na het uitspreken in beeld staan zodat de kijker ze rustig kan lezen, en zodat de kijker tegelijkertijd ook het beeld en geluid kan volgen.

Voor mensen die afhankelijk zijn van de Nederlandse ondertiteling zijn dergelijke ondertitels nauwelijks te volgen.

Goede ondertiteling kan een slechte productie misschien niet beter maken, maar slechte ondertiteling kan een goede productie wel degelijk verpesten.
In ieder geval deze nieuwe series en films hebben dergelijke slechte ondertiteling:
• Raised by Wolves
• The Gilded Age
• Peacemaker
• Batwoman
• Gossip Girl
• Harry Potter 20th Anniversary Return to Hogwarts
• Kimi

Sommige nieuwe series zoals Euphoria S02 en The Flight Attendant hebben nog geen NL ondertiteling, dus daar is nog hoop.
Alle oude series hebben wél goede ondertiteling, die zijn overgenomen van HBO NL en Ziggo, die wel met professionals werkten.

Meestal is ook Engelse ondertiteling beschikbaar, en je kunt ze ook in het geheel uitzetten.
Maar voor wie Nederlandse ondertiteling wil, zou ik geen "premium" en een boel irritatie verwachten.
pi_203845178
Deze 400+ films zie je op HBO Max vanaf lancering
https://www.filmvandaag.n(...)-max-vanaf-lancering
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_203845265
Met de mei vakantie, sluit ik me denk ik maar een weekje op... :D :P
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_203846601
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 12:35 schreef Aether het volgende:
Deze 400+ films zie je op HBO Max vanaf lancering
https://www.filmvandaag.n(...)-max-vanaf-lancering
Op die site even ook de series aangeklikt.

https://www.filmvandaag.n(...)alle-series?offset=1

Maar ik zie zo snel E.R. niet staan, die zou er volgens mij wel tussen moeten zitten.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 26 februari 2022 @ 17:37:06 #180
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_203848744
Nog tien dagen *O*
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  zaterdag 26 februari 2022 @ 17:48:15 #181
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203848887
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 14:44 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Op die site even ook de series aangeklikt.

https://www.filmvandaag.n(...)alle-series?offset=1

Maar ik zie zo snel E.R. niet staan, die zou er volgens mij wel tussen moeten zitten.
Geen ER :'(

Zou wel raar zijn Ze hebben het toch bewust van Amazon prime gehaald.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_203852829
Hieronder de opname-recaps van HBO Max serie The Garcias:

De compilaties van week 6 en week 9 zijn alleen te bekijken op Facebook.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
  Admin zondag 27 februari 2022 @ 09:31:28 #183
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_203858540
quote:
The Flight Attendant vond ik echt top idd. Die kan ik toekomstige HBO Maxers dus inderdaad ook aanraden :Y

Tarieven zijn overigens erg schappelijk en zelfs als het over een jaar 13 euro zou kosten betaal je als je meteen aanmeldt alsnog maar 6,50 omdat die 50% korting gewoon blijft zolang je je abo houdt. No brainer wmb.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_203859470
Ik hoor veel klachten over de HBO Max app, maar ik heb er totaal geen problemen mee. Ik kijk de US HBO Max op mijn iPad en stream naar de tv. En sowieso altijd engelse subs. In maart stap ik over op NL, mooie aanbieding! ^O^
pi_203859645
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 09:31 schreef Danny het volgende:

[..]
The Flight Attendant vond ik echt top idd. Die kan ik toekomstige HBO Maxers dus inderdaad ook aanraden :Y

Tarieven zijn overigens erg schappelijk en zelfs als het over een jaar 13 euro zou kosten betaal je als je meteen aanmeldt alsnog maar 6,50 omdat die 50% korting gewoon blijft zolang je je abo houdt. No brainer wmb.
Top. Leuke series lijken me :) Doei Netflix!
pi_203859653
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 11:02 schreef Eef999 het volgende:
Ik hoor veel klachten over de HBO Max app, maar ik heb er totaal geen problemen mee. Ik kijk de US HBO Max op mijn iPad en stream naar de tv. En sowieso altijd engelse subs. In maart stap ik over op NL, mooie aanbieding! ^O^
Hoe doe je dat nu al??
pi_203859769
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 11:16 schreef Johannes788 het volgende:

[..]
Hoe doe je dat nu al??
Mijn zoon woont in de VS, dus ik gebruik zijn abonnement met VPN :)
pi_203860105
Flight Attendant is inderdaad een enorme aanrader _O_
pi_203863397
Voor 4 euro per maand naar Succession, The Wire, The Sopranos, Band of Brothers, The Leftovers en (de nieuwe) Game of Thrones kunnen kijken. Absolute no-brainer wat mij betreft. Helemaal top.
  zondag 27 februari 2022 @ 18:14:37 #190
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203865940
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 11:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
Flight Attendant is inderdaad een enorme aanrader _O_
Echt? Ik heb hem op de lijst staan maar heb teveel het gevoel de hele tijd naar Penny uit TBBT te gaan kijken.
pi_203867030
quote:
2s.gif Op zondag 27 februari 2022 18:14 schreef Gunner het volgende:

[..]
Echt? Ik heb hem op de lijst staan maar heb teveel het gevoel de hele tijd naar Penny uit TBBT te gaan kijken.
Had ik de eerste aflevering ook wel, maar veranderde snel. Haar karakter in deze serie is aardig anders dan Penny, dat maakt het makkelijker
  Admin zondag 27 februari 2022 @ 19:35:20 #192
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_203867248
quote:
2s.gif Op zondag 27 februari 2022 18:14 schreef Gunner het volgende:

[..]
Daar was ik echt snel doorheen. Wat @AlwaysHappy hierboven ook al zegt; ze speelt echt wel een compleet andere rol (en ze blijkt ook echt wel te kunnen acteren)
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zondag 27 februari 2022 @ 19:52:14 #193
64792 Mryc
play me one more song
pi_203867537
Ook eindelijk de mogelijkheid om naar The West Wing te kijken *O*
pi_203867990
Ik ken niet veel mensen die de serie gezien hebben, maar: The Newsroom _O_

Die kan ik niet genoeg aanraden. Helemaal als je wel fan bent van Aaron Sorkin (van oa The Social Network en The West Wing).

Drie seizoenen, uitstekend einde en een top cast.

Zelf ook nog veel te kijken van HBO.
pi_203872936
Krijgt het ook een eigen kanaal via KPN?

Netflix/youtube/Videoland/prime hebben dat wel.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Moderator maandag 28 februari 2022 @ 10:07:53 #196
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_203874702
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2022 03:09 schreef superniger het volgende:
Krijgt het ook een eigen kanaal via KPN?

Netflix/youtube/Videoland/prime hebben dat wel.
Vast wel, ooit. Maar volgens HBO Max niet meteen:

quote:
Allebei onze abonnementen zijn ad-free :). Er is nog geen app voor KPN TV OS aangekondigd, mogelijk komt die later nog 💜

— HBO Max Nederland (@hbomaxnl) February 24, 2022
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  maandag 28 februari 2022 @ 14:37:52 #197
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203878507
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 19:22 schreef Flitskikker het volgende:
(crosspost van elders)

Ik heb eens rondgekeken op de Nordic HBO Max en sommige series hebben al Nederlandse ondertiteling.
Het lijkt erop dat ze daar flink op hebben bezuinigd, misschien daarom dat ze het abonnement zo goedkoop kunnen aanbieden.

HBO NL en Ziggo werkten altijd samen met een professioneel ondertitelbedrijf, maar nu lijkt de ondertiteling gedaan door goedkope arbeidskrachten die over de Engelse ondertitel heen hebben getikt, zonder rekening te houden met of zinnen wel lang genoeg in beeld staan om goed te kunnen lezen.

Hier wat voorbeelden uit één aflevering van Raised By Wolves:

Dit is gewoon nog slechter dan Netflix.
En HBO is (/was?) juist een premium kanaal met soms miljoenen aan budget per aflevering. Maar goede ondertiteling is schijnbaar opeens te duur.
[..]
In ieder geval deze nieuwe series en films hebben dergelijke slechte ondertiteling:
• Raised by Wolves
• The Gilded Age
• Peacemaker
• Batwoman
• Gossip Girl
• Harry Potter 20th Anniversary Return to Hogwarts
• Kimi

Sommige nieuwe series zoals Euphoria S02 en The Flight Attendant hebben nog geen NL ondertiteling, dus daar is nog hoop.
Alle oude series hebben wél goede ondertiteling, die zijn overgenomen van HBO NL en Ziggo, die wel met professionals werkten.

Meestal is ook Engelse ondertiteling beschikbaar, en je kunt ze ook in het geheel uitzetten.
Maar voor wie Nederlandse ondertiteling wil, zou ik geen "premium" en een boel irritatie verwachten.
De Discovery+ app heeft dat ook. Soms staan woorden dan ineens fonetisch uitgeschreven of zijn er vreemde leestekens te zien wanneer iets tussen haakjes zou moeten staan, al heb ik het idee dat dat de laatste tijd iets beter gaat.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_203881644
Oude aanbod lijkt tegen te vallen ik dacht dat ze in de VS zo ongeveer de gehele Criterion collectie hebben op HBO Max, als ik die lijst hier zie 6 films van voor 1960.
  maandag 28 februari 2022 @ 19:51:34 #199
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203882872
Dat gezeur altijd met het teasen van het aanbod. Show gewoon wat je hebt.
  woensdag 2 maart 2022 @ 12:57:21 #200
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_203906053
HBO Max al kunnen installeren via een APK
alleen programma is hidden op Android.

Alles alles goed gaat komt de App te voorschijn op Launch dag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')